“Open brief ter verdediging van het vrije debat”
Na de dood van George Floyd in de Verenigde Staten laaide de discussie omtrent (institutioneel) racisme op. Hoewel iedere vorm van racisme moet worden afgewezen en de bestrijding hiervan belangrijk is, zitten er zorgelijke kanten aan de richting waarin deze discussie zich ontwikkelt.
Als gevolg van het optreden van radicale groepen die (institutioneel) racisme zeggen te willen bestrijden, komt de vrijheid van meningsuiting onder druk te staan. Deze groepen willen anderen die niet “de juiste mening” voorstaan, het recht op het geven van hun mening ontnemen.
De vrijheid van meningsuiting is een van de belangrijkste waarden van onze democratische en open samenleving. Het is een grondrecht waar we pal voor moeten staan en dat we ons niet moeten laten afnemen door een kleine groep intoleranten.
In een open en democratische samenleving heeft iedereen immers recht op vrijheid van meningsuiting en dient het debat over ieder onderwerp te kunnen worden gevoerd. Daar hoort ook – en misschien wel juist – bij dat er meningen geuit moeten kunnen worden waar u het ten diepste niet mee eens bent of die ingaan tegen het huidige maatschappelijk discours.
Wij roepen eenieder op om pal te staan voor het vrije debat.
Was getekend……….
Dát ik het hier 100% mee eens ben mag duidelijk zijn, kijk maar wat er staat boven het veld waar je de reactie kunt schrijven. Nooit op gelet? komt tie dan, er staat ;
“Rietepietz is gék op reacties, dus …..ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!”
D
jul 30, 2020 @ 18:42:44
👍
rietepietz
jul 31, 2020 @ 15:00:41
Dag D tje, leuk je hier tegen te komen!
hanscke
jul 27, 2020 @ 20:03:27
Ik vind ook dat een mening iets moet zijn waarover nagedacht is, maar ook al heb ik iets goed doordacht, ik durf lang niet altijd meer voor mijn mening uit te komen, omdat dit nog wel eens wil afwijken. Maar de lust ontbreekt mij vaak om eerlijk te zijn, bang om weer in een zoveelste discussie te belanden die vaak erg veroordelend naar mij toe uitpakt. Vrijheid van meningsuiting? nou neu…
rietepietz
jul 27, 2020 @ 20:17:31
Nee die vrijheid is al erg moeilijk in Nederland. En die vrijheid wordt helaas vaak beknot door mensen die ons hun eigen mening op willen dringen. Ik blijf toch schrijven wat ik vind dat geschreven moet worden, ook al is misschien niet iedereen het met me eens. Maar ik pas voor wellis/nietes situaties. Ik hof niet iedereen van mijn mening te overtuigen, ik wil alleen mijn mening uiten in de hoop mensen aan het denken te zetten als dat belangrijk is.
Leidse Glibber
jul 26, 2020 @ 02:20:12
Ik ben tegen elke vorm van rascisme, maar hoe de discussie nu gevoerd wordt slaat inderdaad nergens meer op.
rietepietz
jul 26, 2020 @ 12:11:34
Dit kweekt juist racisme en vooroordelen te bevestigenmaar dat lijkt men niet door te hebben
meninggever
jul 25, 2020 @ 13:07:32
De Vrijheid van meningsuiting kwam al sterk onder druk na de laffe moord op Fortuyn, maar het werd nog erger toen extreme moslim Mohammed B Theo van Gogh vermoordde. Want de toon van diens kritiek beviel niet. Niet bij links en niet bij immigrant. Het gevaar dat we nu weer het zelfde mee gaan maken ligt op de loer. De ondertekenaars van deze petitie die je hier zo publiceert zijn heftig aangevallen door linkse types en zij die de LTB ondersteunen omdat zij vinden dat racisme belangrijker is dan het recht op een vrije (dus andere) mening. Ik heb die mening. Sinds 1975. En zeker sinds de moord op Van Gogh. Ik vind dat iedereen mag zeggen en roepen wat hij wil, maar bedenk wel dat er altijd anderen zijn die er anders over denken. Wil je dat niet…? Sta je toch voor een vorm van dictatuur. En het lijkt er op dat juist bij de LTB, links en milieugroepen die behoefte sterker is dan bij de meerderheid van normaal en realistisch denkenden….
rietepietz
jul 25, 2020 @ 13:21:30
Klopt, dat stond bij het stuk dat ik hier over las, er werden mensen op non actief gezet, mensen ontslagen enz. De brief werd ook enige tijd van het internet gehaald en is niet niet zo makkelijk te vinden als alle tegengeluiden. . Allemaal redenen waarom ik hem wél wilde plaatsen al zal dat eigenlijk alleen maar mensen bereiken die wél over gezond verstand beschikken en dus helaas weinig zal doen voor begrip bij anders denkende. Maar ik wil niet bij de zwijgende meerderheid horen.
Nicole Orriëns
jul 24, 2020 @ 08:58:36
Wat een goede brief. De tolerantie lijkt inderdaad ver te zoeken soms. Goed dat je dit hier deelt.
rietepietz
jul 24, 2020 @ 14:58:23
Dat vond ik nodig omdat de berichtgeving zó eenzijdig is dat deze open brief zelfs wat ondergesneeuwd lijkt te zijn .
Mrs. T.
jul 23, 2020 @ 22:53:23
Ik ben heel erg voor de vrijheid van meningsuiting maar vind wel dat::
A. De toon de muziek maakt
B. Dat je ervoor kunt kiezen om iets niet te zeggen
C. Het wellicht verstandig is om tot 10 te tellen voordat je van deze vrijheid gebruik maakt
rietepietz
jul 24, 2020 @ 07:43:47
Dat is ook zeker allemaal waar maar dat blijkt helaas niet iedereen te weten. Maar punt B moet ook niét ontaarden “je mond dan maar houden terwijl je heus gezonde argumenten aan kunt dragen” uit angst voor de reacties.
Kakel
jul 23, 2020 @ 21:50:38
Als ik aan Nelson Mandela of Barak Obama denk, zie ik geen kleur maar mannen met charisma die ergens voor stonden.
Gekleurde mensen discrimineren elkaar ook maar daar lees je nooit iets over.
Straks moet ik me als blanke Nederlandse gaan schamen dat ik hier woon en een eigen mening heb. Nou,ik dácht het niet!
rietepietz
jul 23, 2020 @ 21:57:47
O nee hoor, dat gaan we zeker niét doen.
Ach ik wil niet eens meer voorbeelden aandragen , ieder weldenkend mens kent ze,
Maar het is jammer dat men zélf de tolerantie om zeep helpt. Ik dacht nooit na over welke kleur mensen hadden maar dacht in goede en slechte mensen en die kunnen álle kleuren hebben, man of vrouw zijn, en iedere tussenvorm. Dat blijf ik toch maar doen omdat ik dát het beste vind.
Happy Hulk
jul 23, 2020 @ 20:00:45
Racisme zit in jezelf.
Ik kan ook wel gaan demonstreren omdat ik Hulk en groenhuid genoemd wordt.
Ik trek me er gewoon niks van aan. 😇
rietepietz
jul 23, 2020 @ 20:24:58
Het is van alle tijden dat mensen soms anderen fout benaderen , omdat ze een kleurtje hebben, omdat ze dik zijn, omdat ze brildragend zijn, omdat ze erg lang zijn of juist erg klein zijn. Henk werd op de drukkerij : die kleine” genoemd maar heeft zich daar nooit beledigd door gevoeld, hij wás gewoon klein voor een man.
Nicky
jul 23, 2020 @ 15:16:11
Daar ben ik het helemaal mee eens. En ook ik vind het zo ontzettend vermoeiend. Vaak ook omdat er zoveel agressie en haat bij komt kijken. Omdat de boel gesloopt wordt. Wat schieten we daar nou mee op? Dat maakt alles alleen maar erger.
rietepietz
jul 23, 2020 @ 15:20:06
Het zet mensen alleen maar tegen elkaar op, dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest.
Ik begrijp de onvrede met het verleden niet. Er wordt echt niémand beter van al deze commotie, integendeel.
willyfotoblog
jul 23, 2020 @ 14:15:30
vrijheid van meningsuiting ..een grondwettelijk recht….
na de dood van George Floyd , kregen we hier een discussie over de wandaden
van Leopold II (1835 -1909) in het vroegere Belgisch Congo….
en al de rest werd bijzaak…
rijkelijk laat toch..
of hoe het belang van de media “gebruikt” werd
rietepietz
jul 23, 2020 @ 14:42:44
Het is uiteindelijk een beetje komkommertijd en dan is wat extra nieuws altijd welkom, ook als het eigenlijk geen nieuws is vrees ik.
Regenboogvlinder
jul 23, 2020 @ 13:54:51
Het is toch te erg dat dit soort debatten nodig zijn?
rietepietz
jul 23, 2020 @ 14:43:54
Te gek voor woorden natuurlijk, en het gaat meestal over de verkeerde dingen.
Regenboogvlinder
jul 25, 2020 @ 13:21:13
Inderdaad, en veel te lang duurt het allemaal..
Ik had toen ik nog werkte ook een hekel aan vergaderingen. Want dat werden al heel snel debatten. Ik riep dan gewoon tussendoor, mensen… zullen we even bij de les blijven, ik heb nog meer te doen! Haha…
rietepietz
jul 25, 2020 @ 13:29:55
Héél goed, zoals jij dat deed. Dat moet natuurlijk véél meer gebeuren.
Suskeblogt
jul 23, 2020 @ 09:54:23
Het wordt gekker met de dag. Subiet mogen we niets meer zeggen of schrijven waar iemand niet mee akkoord is. Leve de zwijgende meerderheid dus. Daar sta ik niet achter. Ieder heeft recht zijn mening te uiten. Schelden is dan weer iets anders.
rietepietz
jul 23, 2020 @ 14:50:10
Helemaal met je eens en zolang netjes verwoord kan ik altijd met een nadere mening leven.
Neeltje
jul 23, 2020 @ 09:51:57
Zoals veel kan ik op wereldniveau weinig doen, dicht rondom mij heen wel. Kijken en luisteren vanuit het hart, dat bij ons allen dezelfde kleur heeft. Dat is wat ik probeer uit te stralen naar iedereen.
rietepietz
jul 23, 2020 @ 14:57:06
En als iederéén dat zou doen komt het nog helemaal goed. Wat er nu allemaal gebeurt maakt juist dat mensen verder van elkaar af komen te staan dan ooit. Dacht ik vroeger dat ieder mens “een mens”was, moet ik nu eerst bedenken wélke mensensoort ik voor me heb om mijn benadering van die mens aan zijn/haar normen aan te passen omdat de gangbare normen op hem/haar niet van toepassing zouden zijn.
John
jul 23, 2020 @ 08:57:16
Precies, wij zijn het ook niet altijd over alles eens, al was dat jaren terug erger dan nu 🙂 En dat maakt discussie ook zo boeiend. Je kunt er zelfs wat van leren, van een andere mening.
Ik heb nog nooit iemand van een ander ras of wat dan ook gediscrimineerd terwijl het andersom toch ook gebeurt. Mensen zijn gewoon een vreselijke soort.
rietepietz
jul 23, 2020 @ 09:03:13
En zo hoort het toch, je kunt je mening altijd juist toetsen aan die van een ander . Bovendien bedoelen mensen soms wel ongeveer hetzelfde maar zijn minder bedreven in dat ook duidelijk op schrijven, vooral het geschreven woord leent zich nog wel eens voor iets anders zeggen dan je precies bedoelt. Het maakt ook uit vanuit wélke situatie je een bepaalde zaak bekijkt. Soms is het dan lastig om andermans beleving zélf mee te krijgen. Gelukkig zijn niet álle mensen verschrikkelijk hoor, maar de verschikkelijke vallen wél het meest op.
John
jul 23, 2020 @ 14:21:27
Heb je trouwens mijn mail nog gehad?
rietepietz
jul 23, 2020 @ 14:37:53
Nee wat raar hé, en andere mail komt gewoon binnen. Maar ik kon ook niet met jouw contact mogelijkheid een mail sturen, die wilde hij niet verzenden. Ga ik nog een keer proberen.
John
jul 23, 2020 @ 15:27:53
Mijn contactformulier werkt niet. Moet ik nog steeds fiksen. Maar ik reageer gewoon op jou e-mail dus zou moeten werken. Ik probeer het straks eens met mijn prive mailadres.
rietepietz
jul 23, 2020 @ 15:35:34
Oke, graag.
rietepietz
jul 23, 2020 @ 14:41:27
Nee het lukt niet via jouw contactformulier iets te verzenden.
Spontanity
jul 23, 2020 @ 08:53:01
Ik hou me er een beetje buiten ook.
Je weet waar ik woon.
rietepietz
jul 23, 2020 @ 09:05:09
Wat toch ook een vorm van onvrijheid is , het gevoel hebben dat je niet meer mag zeggen wat je voelt en denkt, dat kan toch nooit de bedoeling zijn van wederzijdse tolerantie. .
Naomi
jul 23, 2020 @ 08:19:36
Ik ben tegen elke vorm van racisme en discriminatie, maar ik ben ook niet blij met hoe de ‘discussie’ nu uit de hand loopt. Dat is eerlijk gezegd ook de reden dat ik er maar over zwijg… Er wordt genoeg over gezegd. Ik voel niet de behoefte om het vuurtje weer aan te wakkeren. (Moet ik onderduiken na zo’n opmerking op het web?;))
rietepietz
jul 23, 2020 @ 08:42:19
Nee hoor, voorál niet onderduiken, ik heb zelf ook niet de behoefte mijn standpunten nogmaals te herhalen, die zijn wel bekend denk ik . De mensen die dáár nota van zouden moeten nemen lezen hier toch niet . Maar zodra ze ter zake doend zijn in een logje zal ik het niet nalaten te zeggen wat ik zeggen wil.
Karel
jul 22, 2020 @ 23:46:22
cansel culture
is in mijn ogen al racisme , ik leef hier in Nederlnad
dus wordt graag in mijn taal toegesproken
zo niet U mag gaan naar waar U vandaan komt
dank U en slaap wel
rietepietz
jul 23, 2020 @ 07:54:55
Er heerst onder mensen met een andere culturele achtergrond waarschijnlijk meer racisme dan onder autochtone Nederlanders maar dat wordt niet benoemd door juist deze groeperingen die zich uitsluitend op “de boze blanke man” richten.
Karel
jul 23, 2020 @ 16:57:35
ja dat denk ik ook Riet
en door hun gedrag maken zij het alleen maar erger , wereldwijd
ze zouden net als ik steeds weer doe , bij elk zo’n monument voor al die jonge mensen eens stil moeten staan
ik ben blij dat je de foto’s mooi vind
fijne avond groet
rietepietz
jul 23, 2020 @ 17:10:10
Heel kortzichtig dat ze dat niet zien.
Het zijn altijd de mensen die zo’n memoriam niet nodig hebben die er gaan kijken, juist de mensen die er niet van geleerd hebben zie je daar niet.
Ferrara
jul 22, 2020 @ 23:21:10
Soms lijkt het waar de een vrijheid van meningsuiting propageert de ander de mond wordt gesnoerd. Dat kan/mag nooit de bedoeling zijn.
rietepietz
jul 23, 2020 @ 07:51:54
Precies, dat is ook want men in deze open brief bedoelt, er worden mensen monddood gemaakt, uit hun baan gewipt enz die zeker tegen discriminatie zich terecht verzetten tegen een niet reële definitie van wat discriminatie is.
omabaard
jul 22, 2020 @ 23:06:00
Je kan alles langs twee kanten bekijken, er is altijd pro en contra, misschien ben ik gewoon grijs?
rietepietz
jul 23, 2020 @ 07:47:28
Meestal kom je uiteindelijk een beetje op de middenweg uit, dat kun je ook grijs noemen. Dat gaat voor mij ook meestal wel op. Maar dan moet wél alles gezegd kunnen worden wat ter zake doend is.
omabaard
jul 23, 2020 @ 09:03:52
En toch heb ik vaak het gevoel dat mensen niet écht naar elkaar luisteren en niet gemakkelijk van mening veranderen. Geef je het dan uiteindelijk niet op?
rietepietz
jul 23, 2020 @ 09:11:01
Ja eigenlijk wel. Op dit moment wordt dat vreemd genoeg veroorzaakt door mensen die denken een goede zaak te dienen door zonder kritiek en nuance iedere minderheid heilig te verklaren en andere geen eigen mening meer toestaan.Een afwijkende mening hoeft niet per definitie slecht te zijn,
bvision
jul 22, 2020 @ 22:22:36
Ik vind wel dat een mening gefundeerd moet zijn, en ethisch verantwoord.
rietepietz
jul 23, 2020 @ 07:45:52
Precies, en dat is lastig wanneer niet alles benoemt kan/mag worden waarop je een mening zou kunnen funderen. Ik wil me daarin niet laten beknotten.
djaktief
jul 22, 2020 @ 22:20:53
Ik word er doodmoe van en laat alles aan me voorbij gaan.
rietepietz
jul 23, 2020 @ 07:42:54
Het is om moedeloos van te worden ja, al is me er veel van ontgaan door de persoonlijke omstandigheden en kreeg ik slechts de grote lijnen mee.
Rebbeltje
jul 22, 2020 @ 20:21:28
Dat verdiend idd aandacht…goh ik ben het met je eens mag dat ook ???
Fijne avond
rietepietz
jul 22, 2020 @ 20:26:57
Ja dát mag ook natuurlijk. Gelukkig lezen hier vrijwel uitsluitend mensen die niet met zómaar achter iedere waan aanlopen en zelf nadenken. Het kan ook nooit kwaad om alles van meerdere kanten te bekijken en dat is wat in deze kwestie te weinig ( zeg maar helemaal niet) gebeurt, vandaar dat ik dit nodig vond.
Rebbeltje
jul 22, 2020 @ 22:13:18
Dan valt het hier nog mee moet op smoelenboek zien daar wordt alles gedeeld wat ze tegenkomen…lees het meestal niet eens…
Maar blijft goed van je om het onder de aandacht te brengen…en ja alles heeft 2 kanten of meer nog
Groetjes
rietepietz
jul 23, 2020 @ 07:41:36
Ach, zolang men zich fatsoenlijk uitdrukt kan alles nut hebben om over na te denken. Je vormt nou eenmaal pas een goede mening als je iets van meerdere kanten kunt bekijken en zo gezien helpen dus álle reacties maar inderdaad, op andere media wordt vaak maar klakkeloos overgenomen.
Rebbeltje
jul 23, 2020 @ 12:23:11
Ha ik pik alleen de grappige dingen 😉
rietepietz
jul 23, 2020 @ 14:47:48
O van mij mag het best af en toe serieus zijn hoor, zolang het maar niet ontaard is een welles/nietes discussie maar men bereid is naar elkaar te luisteren.
Rebbeltje
jul 23, 2020 @ 15:00:30
Klopt maar bedoelde om zelf te plaatsen 😉
rietepietz
jul 23, 2020 @ 15:16:59
En dat is gelukkig ook een vrije keuze, het gaat tenslotte om het plezier dat je in het bloggen hebt en dát krijgt iedereen weer uit andere dingen.
AnneMarie
jul 22, 2020 @ 19:29:14
Hoe gaan we het anti racisme van de donkere medemens tegen de blanken noemen? Anti branche?
rietepietz
jul 22, 2020 @ 19:33:32
Ook dát komt voor ja, ( mijn kleinzoon had er ooit mee te maken) en dat is zo iets dat niet benoemt wordt in al die eenzijdige veroordelingen.
Melody
jul 22, 2020 @ 19:28:24
….. het is het beste dat ik op mijn tong bijt nu. Hoe ik erover denk weet jij al lang.
rietepietz
jul 22, 2020 @ 19:37:43
Mijn mening is ook wel bekend en ik wil niet in herhaling vallen , dat zwakt de argumenten alleen maar af door verveling. Maar in gevallen dat het ter zake doend is ga ik ze niet uit de weg. Nu staat het te maken punt al in de brief.