toch maar doorroeien…

Tja, blijven roeien met de riemen die we hebben…. !
Heb dan toch eindelijk de huisarts te pakken gekregen, die zich er aanvankelijk, net als de casemanager, af wilde  maken met een belletje.
En dát pikte ik niet,  al weet ik héél goed dat de huisarts ook weinig kan doen.
Maar ik vond het te gek dat hij Henk al meer dan een half jaar niét heeft gezien en mijn  informatie over de verslechtering schouderophalend ( oke, aan telefoon zie ik dat niet maar hóórde ik wel) opzij wilde zetten.

Nou kán ik best voor m’n mening uitkomen hoor, en dat dééd ik natuurlijk ook! Ach je kent het wel,
-dat ik me  behoorlijk in de steek gelaten voelde,
-dat de 24 uur mantelzorger blijkbaar wel makkelijk is,
-dat ik nou eenmaal géén medische opleiding heb
-maar wél de hele verantwoording moet dragen
-en dat ik  bevestiging c.q. ontkenning nodig heb over mijn inzichten.

En dát hielp, alle controles die hij deed leverden, als gewoonlijk niets op, Henk is kerngezond.
Natuurlijk kon hij verder alleen constateren dát hij hard achteruit gegaan is maar sprak ook zijn verwondering ( misschien wel béwondering) uit dat ik Henk nog naar boven kan krijgen in m’n uppie en zelfs tot voor kort nog iédere dag met hem naar buiten ging.
Henk was moeilijk wakker te krijgen door de arts en ( ja ik bén een kreng) liet hem zélf Henk overeind trekken toen hij even moest zitten om de longen te luisteren. Dat kán een loodzware klus zijn,( maar dat kan hij vaak nog zelf)  en die “lol”gunde ik de arts wel! Hij komt volgende week nog een keer om de bloeduitslagen te bespreken en kijken of de verslechtering nog enigszins herstelt, zo niet… komt het hoog/laag bed in de kamer akelig dichtbij.

De diepe slaapperiodes van het moment kunnen zich nog best tijdelijk weer wat herstellen maar ze duren steeds langer en volgen elkaar sneller op.
In ieder geval blijf ik proberen hem  de uren dat hij wakker is ( nu tussen de 2,5 en 5 uur per etmaal) te laten “leven”. Voor zover hij dat zelf wil natuurlijk.
Hij kan zich goed bezig houden met zinloze dingen. Zolang het geen kwaad kan vind ik het prima al moét ik me, als juffertje ongeduld, wel bedwingen hem niet te helpen als hij een kwartier bezig is een sok (verkeert) aan te doen. Heeft verder niemand last van toch? Zelf aankleden als hulp agressie oplevert…? Ik vind het prima, zolang we niet weg hoeven en hij het niet lastig lijkt te vinden, mijn zegen hoor.
Maar soms danst hij, of schilt de aardappels …. ach het zit allemaal in het volgende filmpje van de laatste 2 maanden dat ik eigenlijk voor mezelf gemaakt heb.
Sla het gerust over, ruim 6 minuten is veel om naar dit soort dingen te kijken, ik ken het ongeduld als geen ander.

122 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. VoorHetBlogGezet
    jun 18, 2020 @ 15:32:52

    Lieve Riet, ik ben heeel ver naar onder gescrold en ga vanaf hier mijn weg naar boven lezen. Wat heb ik een bewondering voor je en wat is het triest om Henk in deze situatie te zien. Dikke knuffel voor jullie.😊

    Beantwoorden

  2. Beaunino
    jun 10, 2020 @ 15:48:18

    Filmpje kan ik helaas niet zien. Goed dat je aangedrongen hebt hoor! En idd..soms is er niet veel wat je meer kunt doen dan domweg doorroeien, het dag voor dag te ‘nemen’, en niet al te ver vooruit te kijken.

    Beantwoorden

  3. minoesjka2
    mei 24, 2020 @ 15:20:18

    Triest hoor, dat je zoveel moeite moet doen om een klein beetje medeleven van een huisarts te krijgen ………. terwijl dat in mijn ogen gewoon zijn werk is ……. Maar ja, dat schijnt normaal te zijn ………. ook ik heb de huisarts na mijn ongeluk geen een keer gezien. Toen hij door de medisch adviseur om informatie werd gevraagd heeft hij gebeld, en daarna nooit meer gevraagd hoe het nu ging …………. verarming van de gezondheidszorg

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 24, 2020 @ 16:23:34

      Zeg maar gerust ontmenselijking. Ze kennen hun patiënten nog amper. Eigenlijk ondervind ik van de assistente aan de telefoon méér medeleven dan van de arts. Hij vind dit duidelijk niét bij zijn taak horen maar wijst steeds naar de casemanager die ook weinig doet aan contact onderhouden met hem.

      Beantwoorden

  4. meninggever
    mei 24, 2020 @ 13:42:09

    Over huisartsen van tegenwoordig schrijf ik a.s. dinsdag een blogje. Het verschil met vroeger is schrijnend. Dat is ook jouw situatie vind ik. Alles alleen doen, liefdevol, je ongeduld bedwingend, maar ook zorgend dat alles op zijn pootjes terechtkomt. Maar mens….wat neem ik de pet voor je af. Uit respect…dat spreekt!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 27, 2020 @ 21:30:47

      Dat ongeduld bedwingen lukt me ook echt niet altijd hoor, hij is zó traag. Heb ook tevaak het gevoel dat de kat meer reageert dan Henk dus ik ben ook wel eens niet zo engelachtig. Maar onze huisarts heeft inderdaad wel bár weinig belangstelling. Dat was vroeger zéker anders.

      Beantwoorden

  5. cornma
    mei 24, 2020 @ 12:20:09

    Wat een liefdevol filmpje heb je geplaatst. Henk lijkt wel heel rustig als hij worstelt met zijn sokken, hij blijft proberen. Dat is toch een soort bewijs van hoe zijn karakter eigenlijk is, kalm en geduldig.
    Heel verstandig dat je de huisarts lekker laat aanmodderen. Het is de enige manier om duidelijk te maken hoe het voor jou is. Ik hoop dat het nog iets voor je oplevert op het gebied van hulp waar je iets aan hebt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 24, 2020 @ 12:41:16

      Altijd tegenpolen geweest, ik het drukte makertje en hij de rust zelve dat klopt. Zo hielden we elkaar in evenwicht en dat juist dat evenwicht moet nu altijd weer gezocht worden als hij weer vaardigheden kwijt raakt. Of het iets oplevert betwijfel ik, de huidige zorg sluit erg slecht aan bij zwaar dementerende mensen en hun mantelzorgers en wat niet passend is weiger ik wat mij “eigenwijs en lastig”maakt.
      Meedenken lijkt een vies woord te zijn en luisteren komt in het woordenboek van het management niet voor “want er is zorg genoeg maar ik wil die niet” ,

      Beantwoorden

  6. Petr@
    mei 24, 2020 @ 09:28:09

    Wat een ontroerend filmpje en goed te zien is hoe het er aan toe gaat.
    Ik Heb heel veel bewondering voor je Riet.
    Mijn moeder heeft ook jarenlang voor mijn vader gezorgd, dus ik herken de beelden wel.
    Goed dat de huisarts uiteindelijk toch is gekomen al schiet je er misschien niet veel mee op.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 24, 2020 @ 10:21:11

      Nee waarschijnlijk niet, men wil me vanuit de zorg wel zorg bieden maar nooit zorg waar ik iets aan heb, en dat weiger ik want dat heeft meer na- dan voordelen. Maar dat lijkt niemand te snappen.

      Beantwoorden

  7. Leidse Glibber
    mei 23, 2020 @ 01:16:21

    Goed dat je door hebt geduwd bij de dokter. Ik heb uiteraard het hele filmpje gekeken en ben er stil van. Henk leeft naar mijn idee steeds meer in een andere wereld en kan daar heel serieus mee bezig zijn.

    Beantwoorden

  8. Kakel
    mei 22, 2020 @ 21:52:45

    Met ontroering heb ik het filmpje bekeken. Ondanks dat het zo schrijnend is, heb ik hier en daar toch gelachen. Zo liefdevol hoe je met Henk omgaat en ik heb respect hoe je het doet. Je bent langzaam met zijn dementie meegegroeid. Eén ding weet ik zeker: wat het beste is voor Henk, weet jij het best. Ik heb er natuurlijk niet voor gestudeerd, maar dat blijkt vaak eerder een voordeel dan een nadeel.
    Je hoeft geen heilige te zijn om zo voor je man te zorgen. Het is LIEFDE ♥

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 22, 2020 @ 22:02:17

      Er zitten inderdaad zowel ontroerende als wat lacherige stukjes in, ik heb er tientallen.
      Het is inderdaad een groot voordeel dat ik hem beter dan wie ook ken. Hij is eigenlijk een kleuter in zijn doen en laten. Hij heeft ook hetzelfde effect op mij als de kinderen vroeger als ze dwars waren of juist heel lief, ik wil hem regelmatig snel achter het behang plakken en zak met een zucht om half 8 op de ban als ik hem naar bed heb gebracht. Maar ook de vertedering waarmee die je bij je kinderen kunt hebben als je ziet hoe kwetsbaar hij is.

      Beantwoorden

  9. Nathalie
    mei 22, 2020 @ 19:25:21

    Natuurlijk heb ik het filmpje bekeken, hoewel het allemaal zo schrijnend is, had ik met regelmaat een brede glimlach op mijn gezicht. Fijn dat je zo mondig bent en de arts zover hebt gekregen eindelijk eens te komen. Ik hoop dat je huisarts nu wakker genoeg is en wat meer aandacht besteed aan kanjers zoals jij…. en hem lekker laten ploeteren 🙂
    Liefs,

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 22, 2020 @ 19:33:45

      O sommige dingen zijn heus lachwekkend genoeg, maar omdat hij niet in de gaten hóe raar hij bezig is hoef ik op zo’n moment niet te lachen.
      Het was fijn dat ook dochter Inge er nog was toen hij kwam, dat is toch een steuntje in de rug al kan ik heel goed zelf m’n woordje doen, twee horen meer dan één. Hij komt volgende week in ieder geval nog een keer terug.

      Beantwoorden

  10. Happy Hulk
    mei 22, 2020 @ 12:25:46

    Wat een prachtig mooie filmster!
    En zo een liefdevolle support.
    Twee mooie mensen.

    Beantwoorden

  11. Nicole Orriëns
    mei 22, 2020 @ 09:11:28

    Wat goed van je dat de huisarts bij de lurven hebt gepakt, en dat hij daarna goed onderzoek deed. Zo hoort het ook.

    Ik ben onder de indruk van hoe goed je de mantelzorg vormgeeft en volhoudt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 22, 2020 @ 19:36:44

      Tja ik blijf helaas mens en heb toch wel regelmatig momenten dat ik mijn eigen doelstellingen niet waar kan maken door gebrek aan geduld. Daar baal ik dan wel van maar ja, 24 uur per dat geduldig blijven, óók als hij een dwarse bui heeft grenst natuurlijk aan het onmogelijke. Maar ik doe m’n best.

      Beantwoorden

  12. Spontanity
    mei 21, 2020 @ 20:57:20

    6 minuten maar Riet!
    Maar wat een bijzondere 6 minuten.
    Zoals die “danst” op de muziek.
    Die foto van hem op bed vond ik niets.
    Ik heb hem natuurlijk niet vaak gezien maar wat zal het moeilijk zijn voor je!!
    xxx.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 21, 2020 @ 21:22:11

      Hij ligt vaak heel vreemd op de bank, laat zich gewoon vallen en blijft gewoon zo liggen.Is dan loodzwaar dus hem goed neerleggen is geen optie, dan is het alleen opletten dat hij niet van de bank rolt.

      Beantwoorden

  13. Suskeblogt
    mei 21, 2020 @ 19:07:24

    Een mooi en in feite leerrijk filmpje want veel mensen beseffen niet waar het over gaat. Zorg ook goed voor jezelf al zal het soms moeilijk zijn.

    Beantwoorden

  14. Ferrara
    mei 21, 2020 @ 15:50:57

    Zo te lezen heeft je prachtige en aandoenlijke filmpje een boel losgemaakt.
    Met glimlach zitten kijken naar het eindeloos gepiel met zijn sokken. Meesterlijk zoals jij hem zijn gang laat gaan. Dat zou binnen een verpleeghuissetting absoluut onmogelijk zijn. Spannend werd het met dat glaasje, maar hij schoof het uiteindelijk zelf opzij. Ja en bij dansen op you are always on my mind werd de wereld weer even wazig. Dat ik diepe bewondering voor je heb weet je al lang. Wat zou het een zegen zijn dat Henk op een ochtend niet meer wakker wordt.
    Je huisarts begrijpt er duidelijk geen bal van. Daar heb je geen empathie van te verwachten. Ik vrees dat hij met de casemanager tot de conclusie komt dat het thuis niet langer gaat. Daar ben je dan nog altijd zelf bij om tegenin te gaan. Hoog/laagbed in de kamer? Slaap jij dan wel rustig boven? Ik zie je al snel op de bank liggen. Wat zet je weer even de puntjes op de i, 22 cent per dag en dan nog niks horen van de gemeente Rijswijk. Krenten zijn het, maar dat wist je al.
    Ik denk aan je.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 21, 2020 @ 16:08:36

      Dit soort filmpjes gaan via de app naar de kinderen dat is wel fijn dat dat tegenwoordig zo makkelijk kan.
      We hebben als het zover komt ook de optie om hem boven te laten slapen, daar is ook alles dat hij nodig kan hebben maar heeft het nadeel dat hij dan de huiselijke geluiden om hem heen zou moeten missen en die maken hem nou juist zo rustig. Bovendien kan ik daar zijn muziek niet voor hem draaien want ook al slaat hij, dat doet hem toch goed.
      Maar áls het zover komt dat hij beneden een bed krijgt zal hij wel zóver weg zijn dat ik ook recht heb op nachthulp voor hem. Maar ingeval van nood zou ik op deze bank prima kunnen slapen. Maar verpleeghuizen hebben gelukkig lange wachtlijsten ( al komt er na al die sterfgevallen wel schot in) en uiteindelijk ga ik daar nog altijd zelf over. Zolang het verantwoord is om zelf voor hem te zorgen blijf ik dat doen.
      Maar zodra hij écht niet meer uit bed kan moeten ze maar voor hulp zorgen om hem te wassen.

      Beantwoorden

  15. Skyblog
    mei 21, 2020 @ 13:58:26

    Wat erg met Henk. Ik weet ook alles van toen met onze vader. Die heeft het ook. Dan nog erger. Gelukkig luister wel naar jou. Onze vader niet. Ook heel bedlegerigen. Als ik dit ziet doet toch weer pijn. Slapen met dementie doe je dan heel veel. Ik heb met je doen. Gelukkig kun jij wel over weg met je manlief. Triest om te zien. Sterkte toch!!

    Beantwoorden

  16. matroos
    mei 21, 2020 @ 13:40:22

    Tis toch vreselijk dat je hoofd je zo in de steek laat en je motoriek het toch nog gewoon doet en eigenlijk verder lichamelijk niets mankeert. Dat je hoopt dat hij gewoon op een dag niet meer wakker wordt begrijp ik volkomen.❤❤❤

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 21, 2020 @ 13:45:38

      Maar z’n hoofd heeft óók wel met de motoriek te maken. De “besturing hapert ook steeds meer , daardoor krijgen de spieren weer te leiden en zo werken er steeds meer dingen minder goed of helemaal niet meer.
      Ik zou het hen zo gunnen, hij wil zo graag leven dat hij een erg zware doodsstrijd zal hebben als dat bewust gebeurt.

      Beantwoorden

  17. Nicky0607
    mei 21, 2020 @ 13:22:49

    Fijn dat je het voor elkaar hebt gekregen dat de huisarts kwam. En heeeel goed dat je hem zelf hebt laten sjorren toen Henk moest gaan zitten. Ik heb je filmpje gekeken. Fijn om te zien hoe heerlijk het voor Henk is om lekker thuis te zijn. Maar hartverscheurend voor jou. Wat een opgave, lieve Riet. Je doet het met liefde, dat snap ik. Maar wat is het zwaar. Dikke knuffel x

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 21, 2020 @ 13:31:11

      Best wel erg dat zo doordrammen nódig is. Het viel de arts geloof ik een beetje rauw op zijn dak dat ik hem liet tobben. Gelukkig zag hij mijn plezier daarover niet;-)
      Wat het extra zwaar maakt is de dat er geen vooruitzichten op verbetering zijn, het kan maar één kant opgaan. Dat maakt het psychisch erg zwaar. Maar dat zou het natuurlijk óók zijn als hij wél in een tehuis woonde. Dát verdriet kan niemand oplossen.

      Beantwoorden

  18. vlasje
    mei 21, 2020 @ 12:00:30

    Hartbrekend en hartverwarmend tegelijk. Sterkte!

    Beantwoorden

  19. AnneMarie
    mei 21, 2020 @ 09:22:07

    Helaas kan ik het filmpje niet kijken. Geeft aan niet beschikbaar. Ik begrijp dat het nogal ontroerend is wat ik me heel goed voor kan stellen. Een hoog-laag bed is weer een nieuwe fase in de ziekte van Henk. Ik hoop dat het haalbaar is om hem tot het einde te kunnen blijven verzorgen. Tenslotte weet niemand hoe het precies verloopt en gaan dingen soms onverwachts toch anders dan gehoopt.
    Respect Riet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 21, 2020 @ 09:29:01

      Ja ik hoop die fase over te kunnen slaan, zou liever zien dat hij ooit gewoon niet meer wakker te krijgen is als hij bij de huiselijke geluiden in de kamer op de bank ligt. Maar inderdaad, dat hebben we niet te kiezen.

      Beantwoorden

  20. Marlou
    mei 21, 2020 @ 09:16:40

    Ha lieve Riet,

    wat een mooi filmpje.
    Henk heeft duizend keer meer geduld dan wie dan ook.
    Mooi om te zien.

    You were always on my mind aan het eind.
    Mooi!

    Hou je haaks, Riet!
    Dikke pakkerd van Marlou

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 21, 2020 @ 09:35:06

      Hij realiseert zich (gelukkig) totáál niet dat hij zo lang bezig is met sommige dingen , kan heel lang prutsen zonder ongeduldig te worden en dan laat ik hem zijn gang gaan. Op dat soort momenten is hij niet lastig al werkt het wel eens op mijn zenuwen, maar dan zet ik mijn laptop op schoot;-)

      Beantwoorden

  21. schrijfselsvanmij
    mei 21, 2020 @ 09:13:48

    Oh Riet, als ik hem zie vouwen zie ik mijn vader voor me, die deed dat ook, net zo.

    Beantwoorden

  22. Neeltje
    mei 21, 2020 @ 08:54:13

    Lieve Riet en Henk, met ontroering naar jullie filmpje gekeken. En zes minuten……niks te lang. Herken er zo ontzettend veel in. Probeerde ook zoveel mogelijk mensen zelf te laten doen, ook al jeukten mijn handen soms flink. Ik heb jullie beiden in mijn hart gesloten. Henk is wel degelijk ziek, hij heeft dementie in een vergevorderd stadium. De huisarts lijkt er niet zo heel veel van te snappen wanneer hij alleen afgaat op de ‘gebruikelijk’ controles. Knuffel voor beiden. 💖💖

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 21, 2020 @ 09:20:44

      Hem zijn gang laten gaan werkt het best, hij merkt het zelf nauwelijks dat dingen niet goed gaan. Helaas kan dat niet altijd zodra het sanitaire zaken betreft en dat geeft dan problemen. Het is jammer dat in de organisatorische lagen van de zorg niet het besef is dat dat dementerenden vaak niet zoveel hebben aan de geboden zorg. Zij kunnen immers zeer halsstarrig vasthouden aan bepaalde zaken en je kunt ze niet overreden dat er gewacht moet worden tot de zorgmedewerker komt. Ook regeren ze vaak slecht, en bij Henk is dat zeker het geval, op andere mensen om zich heen.
      Nee ook mijn huisarts snapt er niet veel van helaas. Die relativeert alweer “o maar U komt dus nog buiten met hem” en heeft geen idéé dat dát soort momentopnames er kunnen zijn dankzij het feit dat ik Henk heel goed ken en me volledig aan hem aanpas.
      Maar voor hem is het ongeveer”bloedwaardes goed, urine goed, bloeddruk goed, longen goed, patiënt is niet ziek, dus niet mijn pakkie an”. De mantelzorger zoekt het maar uit met de casemanager. Die maar één dag in week werkt al beantwoord ze wel een mailtje op andere dagen.

      Beantwoorden

  23. John
    mei 21, 2020 @ 08:45:26

    Ik wordt er een beetje triest van. Het zou zoveel anders kunnen dan hoe het gaat met de zorg, en jij verdient gewoon veel meer ondersteuning.
    Het filmpje lat goed zien hoe het met Henk gaat.
    Ik vind het knap van je dat je het zo goed doet en volhoudt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 21, 2020 @ 09:08:53

      In de zorg wordt bést goed werk gedaan maar er is nog steeds te weinig aansluiting op de dementie patiënt. de meeste hulp die ik wél zou kunnen krijgen héb ik niets aan en dat besef wil maar niet door dringen in de managementslagen. Er wordt niet geluisterd naar mensen zoals ik en er wordt ze niets gevraagd, ze bestaan eigenlijk niet en dat is erg. Dank voor het compliment maar eigenlijk kan ik gewoon niet anders, of misschien is “wil”een beter woord.

      Beantwoorden

  24. margrietspanjaard
    mei 21, 2020 @ 08:25:11

    Ik hoop van harte, dat de huisarts je nu wel zal gaan ondersteunen 🤗🤗🤗

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 21, 2020 @ 08:28:25

      Dat hoop ik ook maar hij heeft de neiging de casemanager de verantwoordelijk te houden. Hij zou haar ook gaan bellen want er blijkt dus ook tussen die twee geen sprake van contact wat toch zou moeten.

      Beantwoorden

  25. Naomi
    mei 21, 2020 @ 08:16:32

    Goed dat je de huisarts toch hebt laten komen! En ik moest ook wel lachten om het feit dat je hem echt even hebt laten ‘werken’ met Henk. Ik heb het filmpje gekeken, ondanks dat ik normaal ongeduldig ben. Het stukje waarin hij danst vind ik echt heel ontroerend.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 21, 2020 @ 08:20:08

      Ik vond dat hij toch een béétje moet weten waar het hier om gaat. En hij is man en de helft jonger dan ik dus als ik het kan dan hij zeker.
      Soms “dansen”we ook wel samen, hij kan dit soort muziek niet weerstaan, ook als zit beweegt hij mee. Dat is één van de grote voordelen van hem thuis hebben, hij heeft daar zijn eigen DJ en hoeft geen rekening te houden met de smaak van andere bewoners.

      Beantwoorden

  26. Neighborhood Cat
    mei 21, 2020 @ 05:45:59

    Ik ken je niet, maar ik kan me voorstellen dat je een sterke vrouw bent. Je hebt veel liefde in je hart om dit werk met geduld te dragen.
    Mijn bewondering en mijn zegen.
    Groet

    Beantwoorden

  27. saturnein
    mei 21, 2020 @ 05:19:08

    Ik heb het filmpje uitgekeken en mijn hart doet pijn, en tegelijk vind ik het hartverwarmend. Ik ken jullie niet, maar ik denk dat ik af en toe een flits zie van de man die je vroeger gekend moet hebben, voor deze ellende toesloeg. Enorm respect voor jou. Voor je zorg, voor je liefde en warmte. En voor hoe je vecht als een leeuw voor hem.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 21, 2020 @ 08:11:22

      Erg dubbel hé, gelukkig heeft hij zélf eigenlijk niet door hoe slecht hij nog functioneert. Behalve de spraak waar hij wél heel erg weet van heeft. Maar verder dénkt hij dat hij alles nog gewoon doet zoals iedereen. Ik liet hem ooit een filmpje zien waarop hij bezig was en toen vroeg hij “heb je dat vertraagt opgenomen””In zijn beleving was hij daar erg hard aan het werk. Ik heb ook altijd voorkomen dat het woord dementie viel toen hi het nog had kunnen bevatten. Daarvoor zat de familiegeschiedenis hem te hoog.

      Beantwoorden

      • saturnein
        mei 21, 2020 @ 18:06:07

        Gelukkig maar, dat hij het meeste niet beseft. Die taal moet al erg genoeg zijn. Onwetendheid is soms een zegen.
        Ik vind het ongelooflijk mooi hoe je ermee omgaat.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          mei 21, 2020 @ 18:47:46

          Ik doe héél erg m’n best maat kom tóch met enige regelmaat mezelf tegen, dan lukt het me tijdelijk even niet aan mijn eigen doelstellingen te voldoen, maar in grote lijnen gaat het meestal wel goed . Dat hij niet kan zeggen wat hij wil frustreert hem soms enorm en dat snap ik dan weer wél, zijn koppige dwarsheid kan ik minder goed mee om gaan. Het is soms net een dwars kind van 3 jaar. En zo’n kind pak je bij kop en komt en zet het even apart om af te koelen, dat gaat me nu niet lukken natuurlijk.

          Beantwoorden

          • saturnein
            mei 21, 2020 @ 19:01:34

            Ik kan dat héél goed begrijpen dat je af en toe jezelf tegenkomt. Zo’n grote beer is veel moeilijker handelbaar dan een kleuter, en een kleuter kan al zo moeilijk zijn 🙂 Vermoed dat je soms hetzelfde gevoel hebt achteraf als alle jonge ouders: hm, moest ik me nu echt boos maken? (of opjagen, of whatever). Geduld is een schone zaak maar niet in eindeloze hoeveelheden aanwezig. Je doet heel erg hard je best, en dat is goed genoeg.

            Beantwoorden

  28. Mies
    mei 20, 2020 @ 23:37:39

    Nee, het filmpje was niet te lang. Wel indrukwekkend. Ondanks de moeilijke omstandigheden straalt uit alles liefde. Wat mooi ook dat nummer ‘Always on my mind’ van Willie Nelson op de achtergrond.

    Beantwoorden

  29. RenéSmurf
    mei 20, 2020 @ 22:58:02

    Het is een strijd. Huisarts lijkt me ook maar een beroep van niks.

    Beantwoorden

  30. gewoonanneke
    mei 20, 2020 @ 22:44:54

    Maar goed dat je er op gestaan heeft dat hij langs zou komen. Het filmpje geeft een goed beeld van Henk en de dingen die hij eventueel nog doet. Dat het glad bleef staan vond ik al een wonder ;)…… en ik dacht die vouwt even een hoedje van papier voor je.. Jammer dat hij al zover is dat de “uitjes” er soms of helemaal niet meer in zitten.Even voor jou ook om er uit te zijn.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 21, 2020 @ 07:59:12

      Inderdaad, er gaat heel vaak wél iets om, er ligt ook een placemat op zijn plekje omdat hij op de glazen tafel niet kan zien waar hij iets neer moet zetten en zet het er gerust naast.
      Ja dat is wel jammer, zolang hij mee kan heb ik zelf ook afleiding én beweging wat best belangrijk is. .

      Beantwoorden

  31. Mrs. Brubeck
    mei 20, 2020 @ 22:09:28

    Ik val onvoorstelbaar in herhaling als ik mijn respect voor je uit. Ik ken je niet, maar ik ken je wel denk ik. Uiteraard is elke situatie anders én elk mens anders, maar ik/wij zou/den dezelfde keuze maken. Zolang het fysiek haalbaar blijft en er geen agressie (dat hoor ik van onze dochter) aan te pas komt, zorg ik voor de man die mijn alles is… heeft iets met liefde te maken denk ik.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 21, 2020 @ 07:56:29

      Ja agressie hoort er ook hier soms bij, is pure onmacht en ik leerde het herkennen kan het mééstal voorkomen. Maar ik ben fysiek gelukkig ook sterk genoeg om hem zo nodig in bedwang te houden tot hij zélf te moe is en zich laat helpen want soms móet dat, als het niet écht moet laat ik hem zijn gang gaan. Ja heeft zeker iets met liefde te maken maar ook met mogelijkheden én of je jezelf op het tweede plan kunt zetten.

      Beantwoorden

  32. Matroos Beek
    mei 20, 2020 @ 21:44:49

    Ik heb enorm veel bewondering voor je. Je doet het toch maar. Respect.

    Beantwoorden

  33. waarloopjijwarmvoor
    mei 20, 2020 @ 21:28:41

    Mooi document Riet. Met die sokken zou je als je niet beter zou weten behoorlijk moeten lachen en toch wel heel knap zoals hij om dat glas geen ging.
    Warme groet en een glimlach,
    Harry

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 20, 2020 @ 21:47:53

      Er zijn inderdaad dingen waar we vroeger samen vreselijk om gelachen hebben, maar juist omdat hij er de lol niet van ziet hoef ik ook niet te lachen. Dat glas had ik door het filmen even niet in de gaten want hij gooit inderdaad vaak dingen om, of schenk in naast het glas. Maar dit keer ging het goed.

      Beantwoorden

  34. omabaard
    mei 20, 2020 @ 21:24:00

    Pijnlijk om zien hoe traag alles gaat, vooral voor jou, die ooit een energieke Henk kende, gelukkig ging het geleidelijk, en kreeg je de tijd om te wennen.
    Wel zie ik hoe geduldig en rustig Henk alles doet, er lijkt geen frustratie bij te pas te komen, en dat is mooi.
    Voor die rust sta jij dagelijks in, je weet het al, ik bewonder je enorm.
    Want zoals je schrijft, veel mensen zitten dan reeds in een zorginstelling.
    Met enorme dank aan jou blijft hij veilig in zijn bubbel.
    De huisdokter zou moeten beseffen dat hij ook jou vooruit helpt door interesse te tonen in zijn en jullie situatie. Bewust mee-leven doet vooral de mantelzorger heel veel deugd.
    Houd er de moed in!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 20, 2020 @ 21:45:07

      Ik hoop dat ik de huisarts inderdaad een beetje heb kunnen motiveren. om wat meer morele steun te geven. Ik ben uiteindelijk een leek. Hij is niet altijd zo rustig en dat komt dan meestal “door mij”, dan ben ik te “energiek” bij het aankleden of verschonen en als dát uit de hand loopt kom je in een naar cirkeltje, Hij vergeet boosheid snel maar ik heb daar meer moeite mee omdat het vaak zo onterecht is wat hij doet. dat zijn lastige dingen om te doorbreken. Onontkoombaar want ik ben natuurlijk óók maar wie ik ben.
      Ik blijf inderdaad in de rol groeien, steeds weer manieren proberen te vinden om nieuwe onhandigheden op te kunnen vangen. Dat vraagt ook altijd een paar dagen eer er weer evenwicht is.
      De moed zakt me wel eens in de schoenen maar die doe ik gelukkig in huis meestal uit.dus dan kan dat niet;=-)

      Beantwoorden

      • omabaard
        mei 20, 2020 @ 23:29:07

        Je zou niet menselijk zijn als je nooit de moed zou ontbreken. En momenteel kan je ook geen hulp inroepen wegens Corona? Terwijl jij echt wel nood hebt aan tijd voor jezelf om te kunnen volhouden.
        Je voelt je soms onterecht behandeld door hem, je weet dat hij er niet kan aan doen, maar daarom doet het niet minder pijn. Jij moet telkens opnieuw een way of living vinden. Moeilijk

        Beantwoorden

        • rietepietz
          mei 21, 2020 @ 08:03:16

          Kreeg gisteren het nieuws dat de anderhalf uur hulp in de week weer mag komen. Jammer dat hij nu weer opnieuw aan die dame zal moeten wennen maar misschien slaapt hij dan toch.
          Hij is flink van slag geweest van het doktersbezoek omdat dat soort dingen altijd pas later tot hem door lijkt te dringen. Daar heb ik dan even m’n handen vol aan. Vandaar dat ik zo min mogelijk mensen over de vloer wil.

          Beantwoorden

          • omabaard
            mei 21, 2020 @ 08:55:21

            Je bent een held, Riet, net zoals het zorgpersoneel, is alles wat ik kan zeggen 💛

            Beantwoorden

            • rietepietz
              mei 21, 2020 @ 09:25:32

              In wezen bén ik natuurlijk zorgpersoneel, De gemeente Rijswijk kent een mantelzorg vergoeding die per jaar op de dag van de mantelzorger wordt uitgekeerd, wel 80 hele Euro’s wat neer komt komt op wel 0,22 eurocent per dag. Heb het nog nooit mogen ontvangen omdat je daarvoor éérst jezelf moet aanmelden, Dat heb ik 2 maanden geleden gedaan en zóu een formulier toegezonden krijgen…. dat is er nog steeds niet, straks loop ik ook nog die riante vergoeding van bijna 22 cent per dag mis;-)

              Beantwoorden

  35. Mrs. T.
    mei 20, 2020 @ 21:20:14

    Ik heb het filmpje met veel ontroering zitten kijken. Wat moet het moeilijk zijn om je lief zo te zien, en tegelijkertijd straalt hij ook een soort liefheid uit vind ik.
    Ben trouwens heel benieuwd of Inge echt jaloers was. 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 20, 2020 @ 21:36:20

      Hij kan heel lief zijn maar ook heel boosaardig als dingen niet naar zijn zin gaan. . Maar als ik hem zijn gang laat gaan kan hij heel geduldig blijven prutsen aan zijn kleding bijv. Inge gaat ook zó lief met hem om en appt in zo’n geval inderdaad een filmpje terug . Hij snapt dat lang niet altijd maar soms moet hij er dan om lachen.

      Beantwoorden

  36. staart
    mei 20, 2020 @ 21:18:02

    Liefdevol Riet. En het is goed dat je je grenzen aangeeft.
    Blijf dat doen. Je hebt een heel zware taak, die je krachtig uitvoert
    Respect!

    Beantwoorden

  37. Ike
    mei 20, 2020 @ 21:07:15

    Mevrouw Rietepietz, mooie naam! Ik volg je al je tijdje, heb in het zelfde schuitje gezeten… maar… ik weet zeker, dat je Henk er geen plezier mee doet om hem zo lang mogelijk thuis te houden. Weet je, als je in een verpleeghuis bent, ben je zoals “iedereen”. Je hoeft niks meer, je bent zoals je bent. Thuis ben je dat nooit! Het geeft zoveel meer rust voor jouw man. Je doet jezelf tekort en zeker je partner.
    Zo lang mogelijk thuis laten blijven, lijkt heel dapper, maar is echt niet voor hem/haar de beste keus.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 20, 2020 @ 21:26:47

      Vast niet voor iedereen nee, iedere patiënt is weer anders en heeft andere behoeften. Ik moet ook nog maar zien of ik het ga redden om hem thuis te houden maar dat zal de tijd leren.
      Ik kan het helaas niet aan hem vragen omdat veel niet meer tot hem doordringt én hij slecht kan praten. Maar naar mijn idee is juist “het niets meer hoeven” vaak de reden dat het proces zich versnelt, maar ik kan me vergissen. Al had de huisarts het daar ook wel over . Ik zeg ook zeker niet dat iedereen een partner thuis moet houden, je moet zeker goed weten waar je aan begint en niet teveel belang hechten aan je eigen leven er naast te kunnen blijven leven. Dat kan gewoon niet.
      Ik wist dat wel omdat ik ook al veel met m’n schoonmoeder opgetrokken had.
      Maar alles heeft zijn voor en nadelen natuurlijk. Ik ben zéker nu met die corona toestanden toch erg blij dat ik hem thuis heb.

      Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 20, 2020 @ 21:30:39

      .s. Maar natuurlijk heel hartelijk dank voor je meedenken reactie waarvoor je even uit de “lurkstatus”kwam, dat is fijn.

      Beantwoorden

  38. Saralien
    mei 20, 2020 @ 20:31:20

    Sterkte hoor. Ik weet hoe zwaar het kan zijn, ook omdat je ws geen waardering krijgt van je man, misschien integendeel… maar hij is je ws al hij het echt zou weten enorm dankbaar. Super toch, zo’n 24 uur privé hulp! Hou vol, en geniet zoveel mogelijk van elkaar. (En ga op zijn tijd even wat voor jezelf doen, als dat even kan…. om weer wat bij te tanken zelf)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 20, 2020 @ 20:34:38

      Klopt, hij kan heel lelijk reageren als ik wat te resoluut bezig ben. Omdat bij hem alles zo traag graat ben ik als snelle tante soms bedreigend als ik aan hem moet komen, en dat móet als ik hem fris wil houden. Tijd voor mezelf moet maar wachten, zeker in het corona tijdperk.

      Beantwoorden

  39. bvision
    mei 20, 2020 @ 20:09:20

    Toch goed dat ik het filmpje bekeken heb…. Het levert meer begrip op voor hem en meer respect op voor jou

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 20, 2020 @ 20:22:16

      Hoewel iedere dementeren weer ander is (en ik op de meest dramatische momenten natuurlijk niét film) is het best goed er iets van te zien, We krijgen er tegenwoordig in de familie. vrijwel allemaal wel mee te maken.sommige zijdelings, andere van heel dichtbij.

      Beantwoorden

  40. Karel
    mei 20, 2020 @ 19:29:12

    ha die Riet
    ben blij dat die kl*jo toch ff is geweest , en jij hem ff hebt laten ploeteren 🙂
    het filmpje laat heel goed zien wat jij doormaakt zo dag na dag
    fijne avond groet

    Beantwoorden

  41. willyfotoblog
    mei 20, 2020 @ 19:23:05

    het is me wel wat Riet…..

    moeilijk te begrijpen dat men dit men een telefoontje wilde afhandelen

    goede moed gewenst

    Beantwoorden

  42. Rebbeltje
    mei 20, 2020 @ 19:18:11

    Wat kan ik me goed voorstellen dat je hem graag wil helpen maar is ook goede bezigheid (die sokken aan doen en piepers jassen)
    Zag je poes/kat voorbij komen.
    En ja om de huisarts te laten weten hoe zwaar het is lekker zelf laten doen en toekijken 🤣
    Er heerst een serene rust in je huisje…kan alleen maar goed zijn voor Henk
    Vond het leuk om het filmpje te kijken…groetjes

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 20, 2020 @ 19:22:34

      De aardappels schillen gaat soms nog heel goed, met sokken aan doen gaat het vaak mis, doet hij de tweede over de voet waar al een sok aan zit en heeft dat niet door.
      Het is gauw te druk aan zijn hoofd, dat trekt zijn hersenpan niet meer waar alles rommeling in binnen komt. Alleen muziek vindt hij fijn.

      Beantwoorden

  43. Leonoras life
    mei 20, 2020 @ 18:27:25

    Ohhh wat moet je er dan veel voor doen om gehoord te worden 😢 fijn om te horen dat het ” goed” gaat… voor zover dat kan. Hij slaapt inmiddels best veel. .. betekent dat voor jou iets meer tijd voor je eigen dingen? Of juist niet… helaas opent het filmpje niet…

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: