blijft onvoorspelbaar

Tja, hoe gaat het met Henk! Hij komt natuurlijk als altijd als “meewerkend voorwerp” voor in mijn logjes maar  meestal niét als enig onderwerp. Wordt wel weer eens tijd om “bij te praten” en dat probeer ik zonder al te veel sentiment te doen. ( wat er natuurlijk volop is)
Allereerst ben ik héél blij dat ik hem thuis heb, ook al is het béétje hulp dat de zorg bood ingetrokken.
De casemanager belde om te vragen of ze iets voor me kon doen en voegde er aan toe “ik zou niet weten wát maar ik vraag het maar”!
Ook op de huisarts hoef ik  niet te rekenen, het menuutje  voor de telefoontjes verandert wel maar biedt slechts opties voor  recepten inspreken óf spoedgevallen óf 112 bellen en tja, wanneer bén je een spoedgeval.

Nou realiseer ik me ook heel goed dát men weinig voor me kan doen en eigenlijk heb ik  zelf wat meer rust omdat Henk steeds meer slaapt. De tijd  dat hij echt op was deze week ligt  tussen de 6 en 4 uur per etmaal , incl. eten wassen en aankleden.
In die tijd probeer ik  met de auto en/of de rolstoel toch met hem naar buiten te gaan. Het stukje dat hij zelf kan lopen is weer kleiner geworden, ook in huis heeft hij ondersteuning nodig en hij loopt  erg krom.
Overdag slaapt hij niet meer boven maar altijd op de bank omdat hij rustiger ligt als ik in de buurt ben en vooral fijne muziek voor hem opzet.

Het gaat echt niet goed, dat realiseer ik me maar juist daarom ben ik blij dat hij gewoon thuis is. Wat wél vervelend is  dat er blijkbaar “alleen  corona bestaat” voor artsen, want tja, is Henk een spoedgeval? Volgens mij niet, alles gaat een beetje naar verwachting maar toch, ik zou wel eens wat bevestiging óf ontkenning van iemand uit het vak willen horen.
Ook al zal een arts misschien weinig kunnen zeggen  over het verdere verloop, je zit als mantelzorgen toch vaak met vragen als je de héél verantwoording draagt.

Als iémand weet hoe moeilijk de voortgang in te schatten is dan ik wel, Henk  heeft me al vaker  verrast door weer miraculeus min of meer op te krabbelen nadat hij 2 dagen “voor einde oefening” lag. Dat ik vond dat hij wat vocht vast hield vond de dokter een half jaar geleden geen  probleem. Dat is er ondertussen niet beter op geworden maar zolang hij geen pijn heeft of echt heel onrustig is zie ik er  toch geen spoedgeval in en dus loop ik tegen het telefoonmenuutje van de dokter aan….! Ik wordt er ook een beetje pissig van in de trant van “dan bekijk ik het allemaal zélf wel maar kom me niet achteraf op de vingers tikken dat ik niet aan de bel heb getrokken“.
Uiteindelijk heeft hij géén Covid 19 en is dus nu even niét interessant, dat is wel duidelijk.

103 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. minoesjka2
    mei 13, 2020 @ 18:02:47

    Het is wel eenzaam zo he, in je zorgen en verzorgen ………. Maar weet je Rietepietz, je mag jezelf best wat belangrijker maken, en je als spoedgeval aanmelden als je het met zoveel vragen zit. De media heeft zijn mond vol dat gewone zorg weer moet. Jou huisarts had jullie gewoon regelmatig moeten bellen om te horen hoe het gaat, die steun heb je in mijn ogen recht op als mantelzorger ………
    Wil wel even zeggen dat jij gewoon een kanjer bent voor Henk, maar jij bent er ook nog, en aan jezelf mag je ook denken, anders komt er een moment dat Henk ook niets meer aan jou heeft!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 13, 2020 @ 18:10:26

      Ja in dié dingen ben ik natuurlijk een leek en het is heel vervelend dat onze huisarts dat niet begrijpt en zélf wat meer in actie komt.
      Ik ben best wel gewend zelf mijn zaakjes te runnen en trek dus niet zo heel snel aan de bel, en zeker niet onder valse vlag. Dus dat “spoedgeval” houd mij tegen want ik bén geen speodgeval . Maar “gewone zorg en /of advies lijkt op dit moment een te grote belasting voor de huisarts. In ieder geval geeft het me wel voldoening als ik hem rustig op de bank zie slapen met een ontspannen gezicht. Het gaat tenslotte om zijn welbevinden en dát lukt me blijkbaar prima.

      Beantwoorden

  2. hanscke
    mei 13, 2020 @ 11:27:01

    Soms is het wel goed om op je strepen te gaan staan hoor. Je mag best wel eens tegen een arts zeggen, EN NU BEN IK HET ZAT, IK MAAK MIJ ZORGEN EN IK WIL MIJN ZORGEN DELEN!!!!!!!!!!!!

    Beantwoorden

  3. Leidse Glibber
    mei 12, 2020 @ 00:55:38

    Ik weet dat je geen klager en snelle beller bent, maar je moet nu toch even doordrammen hoor. Ik ken je een beetje ( na ongeveer 16 jaar 🙂 ) en denk dat je nu echt een klankbord nodig hebt, al is het maar ter bevestiging van wat je doet. Ik zie dat het steeds zwaarder wordt en zeg het nogmaals denk je ook je zelf, want dat is ook heel belangrijk hoor.

    Beantwoorden

  4. Nathalie
    mei 11, 2020 @ 13:24:17

    Je bent geen amateur, je bent nog meer professioneel dan de mensen die het allemaal zo goed denken te weten maar het zelf nooit hebben meegemaakt. Mantelzorger zijn slokt energie, maar je doet het met liefde en ik denk ook het liefst zelf, maar een beetje zorg voor jou, daar heb je ook recht op. Een simpele vraag hoe het met je gaat, of je het nog redt en vooral hoe het met Henk gaat.
    En gelukkig heb je een schat van een dochter die je erbij helpt, dat is goud waard. Je reageerde een keer dat de Corona voor jou niets veranderde, maar ik denk dat inmiddels alle regels en beperkingen ook jullie getroffen heeft. Ik zal je niet weer sterkte wensen, maar ik denk het er wel bij 🙂
    Liefs,

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 11, 2020 @ 17:09:31

      Waar het Henk betref ben ik deskundige , alleen al omdat ik hem beter dan wie ook ken. Dát heb ik voor op de zorg. Maar inderdaad, wat meer support van de kant van de arts zou me wat meer zekerheid kunnen geven dat ik het ook echt goed aanvoel.
      De corona toestand raakt me nog steeds relatief minder dan veel anderen, in huis is er vrijwel niets anders dan anders op het intrekken van de 1,5, uur hulp in de week na.

      Beantwoorden

  5. meninggever
    mei 11, 2020 @ 10:20:51

    Bij toeval schreef ik onlangs een verhaaltje over de vroegere huisartsen. Komt binnenkort online. De huidige zijn allemaal bezig met van alles behalve hun patienten denk ik wel eens. Sorry…hun clienten! Maar thuisbezoek doen ze denk ik pas als het echt niet meer kan. Was vroeger wel anders. Een beetje huisarts kwam langs en kende zijn/haar patienten en liet ze niet in de steek.Dat gevoel krijg ik bij het lezen van jouw verhaal wel. Je hebt hulp nodig, al was het maar geestelijke zorg voor jou zelf. Omdat je er alleen voor staat. En dat is niet fijn…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 11, 2020 @ 13:21:19

      Zucht… wie vertel je het. De huisarts kómt wel als ik hem écht optrommel, maar in onze omstandigheden zou hij natuurlijk zélf in actie moeten komen. Nu komt het voor dat ik pas na 3 dagen gebeld wordt als er op een bloeduitslag gewacht wordt. En dan nog zeggen” U laat het ons toch weten als we iets voor U kunnen doen?” en dan vrijwel onbereikbaar zijn.

      Beantwoorden

  6. Nicky0607
    mei 10, 2020 @ 22:33:14

    Akelig. Bah! Je bent een kei van een mantelzorgster en een schat van een vrouw en je kan het ook allemaal wel. En je weet best wel waar je op moet letten. Ik zit een heeeeel klein beetje in hetzelfde schuitje en ik merk dat ik eigenlijk de verantwoording zwaarder vind dan helpen met wassen en aankleden enzo. Het is zo fijn als er iemand (die ervoor geleerd heeft) even met je mee kijkt en denkt. Ik zou toch bellen voor spoedgevallen. Als je maar gehoord wordt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 11, 2020 @ 09:15:57

      Dat is ook zeker waar, het zorgen is eigenlijk precies dat wat je ook voor kinderen doet, (wel lastig dat hij een stuk zwaarder is dan een kind) maar er is ook veel onbekend terrein en dáár zou je een goed klankbord voor willen hebben. Wat verdrietig dat jij nu al dit soort zorgen hebt want volgen mij ben je aanmerkelijk jonger dan ik.

      Beantwoorden

  7. Petr@
    mei 10, 2020 @ 19:38:52

    Hoi Riet
    Wat raar dat de huisarts niet uit zichzelf eens bij jullie informeert hoe het gaat en of je het nog aan kan allemaal. Hij weet toch hoe de situatie is.
    Ik begrijp daar niks van.
    Ik heb grote bewondering voor je Riet, net zoals de andere volgers.
    Hou je goed Riet, liefs
    Xxx

    (Ik was even afwezig, mijn man heeft een hartinfarct gehad, maar gaat inmiddels weer goed)

    Beantwoorden

  8. Spontanity
    mei 10, 2020 @ 11:03:34

    Beetje hulp dat de zorg bod ingetrokken????
    Je weet hoeveel respect ik voor jullie heb.
    Ik zei het al eerder, en ik zeg het nu weer.
    Kan ik iets voor je/jullie doen??

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 10, 2020 @ 11:14:56

      Geniet jij nu eens lekker van je herwonnen mobiliteit. . Heel veel kunnen anderen niet voor ons doen, zelfs de dokter niet maar dié zou toch tenminste voor wat morele steun moeten zorgen op het medische vlak.

      Beantwoorden

  9. Neeltje
    mei 10, 2020 @ 07:38:55

    Knuffel van mij! 💖

    Beantwoorden

  10. Kakel
    mei 09, 2020 @ 21:24:08

    Het is van de achterlijke dat alles om corona draait. Alsof “gewone” zieken te min zijn om behandeld te worden. Een huisarts hoort bereikbaar te zijn, ongeacht wat!
    Je bent bijzonder slank om te zien maar je moet zo’n beetje de schouders van een doorgewinterde turner hebben, want zoveel ligt er op…
    Een dikke virtuele knuffel, ook al snap ik dat dat niets oplost ♥

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 09, 2020 @ 21:31:53

      Je én heel vreemd, je bent arts of je bent het niét. Nou echt slank ben ik niet meer hoor, wel een maatje minder de laatste jaren maar dat kon lijden.
      Heb inderdaad wel brede schouders en ben loeisterk voor een “meisje”, gelukkig maar want dat is soms echt nodig..
      Knuffels zijn gewoon lekker, zeker nu;-)

      Beantwoorden

  11. Saralien
    mei 09, 2020 @ 16:14:27

    Wat verdrietig, zeker in deze tijd. Gelukkig ben jij nog fit en kun je de zorg nog aan. Even heel persoonlijk, mijn vader was dan wel niet dement maar wel 95 en “op” en warrig en op het einde echt in delier. Mijn moeder heeft hem tot de laatste drie dagen zelf verzorgd, toen naar hospice gegaan. Eigenlijk was dat ook voor alle partijen een opluchting, soms is het te veel. Gelukkig mochten we er wel steeds met zijn allen bij, vier kinderen en vrouw. Maar het is nu inderdaad moeilijk om een huisarts te bereiken.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 09, 2020 @ 17:43:23

      Een hospice is een prachtige oplossing, véél beter dan tehuizen. Men heeft er oog voor “leefbaarheid” voor patiënt én z’n naasten. Heb er al een paar keer mee te maken gehad , enige nadeel is dat je afzienbaar terminaal moet zijn en dat is bij dementerenden heel lastig in te schatten.

      Beantwoorden

  12. Rebbeltje
    mei 09, 2020 @ 13:32:44

    Jeetje Riet als ik je verhaal zo lees wil jij geen hulp maar wel begeleiding en kunnen vragen of je het wel goed doet allemaal
    Die Henk boft maar met jou die met zoveel liefde de taak op zich heeft genomen om hem te verzorgen. En ja dan wil je wel weten of het goed en verantwoord is wat je gevoel je ingeeft. Vraag eens of er geen plek is waar je wel met je vragen naartoe kan…
    Gelukkig is Henk thuis en niet in een verzorgingshuis dan had je ook veel vragen en moest je het uit handen geven…toppertje ben je !!!
    Groetjes

    Beantwoorden

  13. cornma
    mei 09, 2020 @ 10:17:42

    Het vreemde is dat er zo veel meer mensen zijn met gezondheidsproblemen die niets met corona te maken hebben, dan er coronapatienten zijn. En toch moet alles daar voor wijken. Heb je kanker? Jammer dan, maar waarschijnlijk ga je toch dood. Kun je niet meer lopen van de rugpijn? Neem maar paracetamol en vraag de buurvrouw om hulp. Het is te gek voor woorden.
    Mantelzorgers zouden de zorg van de thuiszorg moeten verlichten. Helaas is het zo, dat de thuiszorg het meteen laat afweten zodra bekend is dat er een mantelzorger is, waar alles op kan worden afgeschoven. Artsen van nu zijn niet meer te vergelijken met artsen van vroeger, die je dag en nacht kon bellen. Het is tegenwoordig een gewone baan van 9 tot 5 en daarna zoek je het maar uit.
    Ik vind het razendknap wat jij doet en ik weet niet of ik dat zo zou kunnen. Diep respect en een virtuele knuffel.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 09, 2020 @ 11:28:31

      Je schetst een beeld dat helaas werkelijkheid is. Op papier kan en mag alles, maar zodra je ergens om vraagt gaat het afschuif systeem werken en grijp je uiteindelijk overal naast.
      Gelukkig ben ik, hoewel wél risicogroep in 3 factoren, nog fit genoeg om het te kunnen bolwerken maar meer psychische ondersteuning door een arts zou heel welkom zijn.

      Beantwoorden

  14. AnneMarie
    mei 09, 2020 @ 09:08:28

    Je voelt je in de steek gelaten en dat begrijp ik heel goed. Veel mantelzorgers blijven onder de radar. Soms denkmik wel eens dat ze alleen als opvulling gebruikt worden, maar bij jou blijkt dat zelfs niet het geval te zijn.

    Beantwoorden

  15. John
    mei 09, 2020 @ 08:41:58

    Die keuzebandjes overal zijn om gek van te worden en vaak zit de keus die je nodig hebt er net niet bij.
    Ondertussen heb jij het loeizwaar kan ik me zo voorstelen.Ik hoop echt dat je het een beetje trekt en als het echt niet gaat je echt aan de bel trekt. Artsen zijn er ook voor jou en Henk.

    Beantwoorden

  16. saturnein
    mei 09, 2020 @ 08:34:21

    Ik opperde gisteren tegen iemand: “ik zou verdorie bijna blij zijn dat ik kanker gehad heb, want mijn controle-afspraken gaan gewoon door”.
    En gelukkig kan ik mijn huisartsenpraktijk gewoon bellen en stuit ik op ondersteunend personeel dat een eerste triage doet.
    Moet vreselijk moeilijk zijn, en kan me voorstellen dat je je ook soms eenzaam voelt in al je zorgen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 09, 2020 @ 08:41:22

      En zelfs dié worden hier en daar afgezegd, dat is echt verschrikkelijk, je hebt dan ook genoeg angsten waar je graag in bijgestaan wordt.
      Maar vooral hier in de randstad zijn de huisartspraktijken zowat onneembare vestingen geworden, altijd al, je komt altijd in dat menu terecht en wordt naar believen geadviseerd het later nog eens te proberen. Gelukkig steunt mijn dochter me heel erg in de manier waarop ik alles aanpak, heel blij mee want dat scheelt enorm.

      Beantwoorden

      • saturnein
        mei 09, 2020 @ 08:45:58

        Bij ons valt dat nog redelijk mee. En ik heb gewoon ook verschrikkelijk veel geluk met mijn schat van een huisarts, waar ik al bijna 30 jaar ga, die een tijdje de voorzitter was van de vzw waar ik werkte, en die me sedert mijn ziekte met net dat ietsje méér bijstaat. Maar ze zijn daar zo wel in die praktijk: Evidence Based Medicine is heilig, maar een warm hart voor hun patiënten ook.
        In de periode van mijn afspraak maakte ik me zorgen, en hadden ze me gebeld om de afspraak af te zeggen, dan had ik toch wel tegengewrongen. Ik wilde niet nog maanden verder met angst en onzekerheid. Nu ben ik weer gerust.
        Fijn dat je dochter je zo bijstaat en steunt, dat geeft vast en zeker een gans ander gevoel dan niemand hebben waarmee je eens kan praten, overleggen en je ideeën aftoetsen.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          mei 09, 2020 @ 08:52:02

          Ik mis mijn vroegere huisarts heel erg, daar had ik echt een band mee, hij heeft de bevallingen gedaan en kende mij en m’n gezin. Zoiets stel ik me bij jou ook voor, heerlijk. Volgens mij heeft m’n buurvrouw meer interesse hoe het ons gaat dan m’n huisarts. M’n dochter is een schat waar ik veel “geestelijke bijstand ” van krijg.

          Beantwoorden

          • saturnein
            mei 09, 2020 @ 08:55:26

            Ja, zo’n huisarts heb ik momenteel dus ook. Maar: hij is ondertussen ook wel 65. Ik zie hem nog niet meteen stoppen met werken… maar tegen dat ik jouw leeftijd ben, tja, dan is hij er niet meer hè. Hoewel ik in dezelfde praktijk ook wel een heel goeie band heb met een jongere, vrouwelijke huisarts. Dus er is gelukkig wel een alternatief.
            Ik vind het echt pijnlijk als je het moet stellen met een huisarts die maar oppervlakkig geïnteresseerd is. En op zoek gaan naar een andere is ook zo’n gedoe hè.
            Hoera voor jouw dochter. Ze is goud waard en onmisbaar.

            Beantwoorden

            • rietepietz
              mei 09, 2020 @ 11:22:38

              Heerlijk, en fijn dat je op je gemak kennis maakt met een opvolger. Het scheelt gewoon héél veel als je “iets”met de huisarts hebt zodra je meer dan een griepje hebt.

              Beantwoorden

              • saturnein
                mei 09, 2020 @ 11:36:10

                Ja, dat heb ik me gerealiseerd toen ik ziek was. Het was enorm geruststellend te weten dat mijn huisarts rugdekking voorzag als het nodig was. De arts die na hem wellicht mijn huisarts zal worden, zal hem wat mij betreft waardig vervangen.

                Beantwoorden

                • rietepietz
                  mei 09, 2020 @ 12:13:37

                  Dat is een zegen hoor, Toen de HA bij Henk 20 jaar geleden iets in de darmen voelde en een onderzoek nodig vond bleek er pas na 6 weken plaats voor darmonderzoek tenzij de HA zelf zou bellen, die vond dat niet nodig. Ben toen zélf gaan shoppen waar hij eerder terecht kon, dat lukte en na 3 weken wisten we dat er een tumor van 5 cm in de endeldarm zat met naar later bleek ook een kleine uitzaaiing.

                • saturnein
                  mei 09, 2020 @ 12:17:22

                  Ja en da’s dan écht wel het verschil… op een zondagavond realiseerde ik me dat er iets niet pluis was in mijn borst. Ik ging maandagochtend naar mijn huisarts (na wat aandringen van mijn directeur toen, ik had eerst een afspraak gemaakt voor de woensdag), en die heeft meteen de nodige afspraken voor me geregeld in het ziekenhuis. Daar kon ik meteen naartoe, waar al snel bleek dat we er verder mee moesten, en een dag later had ik al een afspraak bij een gynaecologe die hij me aangeraden heeft, en waar ik erg content van was en ben. Hij ging zelfs naar het multi-disciplinair overleg, iets waarvan de gynaecologe me achteraf zei dat weinig huisartsen dat doen. Man van goud, en ik koester hem dan ook 🙂

                • rietepietz
                  mei 09, 2020 @ 13:47:17

                  Ik ben stikjaloérs… dat begrijp je, wát een verschil zeg. Ik heb echt voor alles moeten knokken maar het is gelukkig dus allemaal redelijk goed gekomen .

                • saturnein
                  mei 09, 2020 @ 17:09:35

                  Ik begrijp dat. En ik weet hoeveel geluk ik hiermee heb.

                • rietepietz
                  mei 09, 2020 @ 17:39:32

                  Het is je gegund hoor, geniet er maar van.

  17. RenéSmurf
    mei 08, 2020 @ 23:14:34

    Gewoon bellen als je het nodig vindt. En dat bepaal jij en niemand anders. Een betere begeleider kan dan jou kan hij niet hebben.

    Beantwoorden

  18. Ferrara
    mei 08, 2020 @ 21:58:54

    Hier val ik toch even stil. Er zijn ook huisartsen die erop aandringen vooral wel contact te zoeken. Die van mij was nogal kordaat toen ik telefonisch advies vroeg. Of ik foto’s kon sturen van mijn rare onderbeen. Een dag later zat ik bij het lab. vervolgens bij haar voor het bureau en ging dezelfde dag nog voor een echo, waar niets bijzonders aan was te zien. Binnen een week zat ik bij de dermatoloog en werd geprikt op lyme en jawel hoor, raak. Waarschijnlijk een hele late reactie op een tekenbeet, waar ik me niets van herinner. Mijn tweede dag van antibioticum zit erop, nog 54 te gaan. Enige nadeel met dit heerlijke weer, oppassen met zon. Lange broek, blouses met lange mouwen en een petje op. Allemaal wel te doen hoor.
    Niets vergeleken bij jouw situatie.
    Ik ben het helemaal met je eens dat die van jou op zijn minst maandelijks contact met je moet hebben. Desnoods de praktijkhulp, waar heeft hij die anders voor. Wanneer houdt de onderwaardering van de mantelzorger nou eens op. Maar ja voor dit praatje koop je niks, je weet het allemaal wel. Toch zou ik een keer doordrukken dan maar op het nummer voor de recepten. Het is toch te gek dat je de huisarts niet kunt bereiken. De ergste drukte is wel geweest, lijkt me.
    Sorry voor het neem nou mijn geval verhaal, ik heb overwogen het te verwijderen, maar dat zou mijn huisarts geen recht doen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 08, 2020 @ 22:11:33

      Nee natuurlijk hoort dat verhaal erbij, als voorbeeld hoe het wél moet,. Trouwens ook heel vervelend hoor zolang antibiotica.
      Misschien dat het na de versoepeling vanaf maandag beter zal gaan maar ze zijn daar altijd al makkelijk met het bandjes, dan is er” praktijkoverleg” en kun je alleen spoedgevallen een toets indrukken, dat staat ook aan tijdens de koffie pauze. Logisch dat er dan op momenten dat contact met de assistente wél kan 3 wachtende voor je zijn.
      Ik doe niet graag dingen die niet zo bedoeld zijn en heb nu toch de neiging de kont tegen de krib te gooien.

      Beantwoorden

  19. gewoonanneke
    mei 08, 2020 @ 21:54:12

    Wat is dat toch een verschil in benadering door artsen dat is best jammer natuurlijk. Want juist even dat gesprekje wat begeleiding dat kan je goed gebruiken. Bij mijn moeder kwam iedere 3 maanden vroeger de dokter en later een assistente alles controleren en opnemen. Daar nam ze ruim de tijd voor belde altijd een van de familieleden zodat we er bij waren. Dan werd alles even nagekeken medicijnen, bloeddruk, of het met de zorg goed ging. Kortom dat was toch wel fijn en kan me voorstellen dat je dat ook mist zo. Zo’n dokter of assistente zal ook niets kunnen veranderen maar je kan wel eens even overleggen. Ja wat is een noodgeval….. ook voor normale zorg mag je nu toch wel weer bellen?

    Beantwoorden

  20. schrijfselsvanmij
    mei 08, 2020 @ 21:34:47

    Mijn schoonmoeder gaat ook steeds meer achteruit, zo triest dat we niet bij haar mogen. Ik snap het wel, maar aan de andere kant ….. kwaliteit van leven versus kwantiteit?

    Beantwoorden

  21. Mrs. T.
    mei 08, 2020 @ 21:30:13

    Toch heel apart moet ik zeggen. Hier, in het epicentrum, nog gewoon het bandje dat de huisarts altijd gebruikt. Toevallig gisteren gebeld om een afspraak te maken voor de jongste en dat kon gewoon.

    Heel veel sterkte hoor!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 08, 2020 @ 21:48:04

      En als er toch érgens corona een rol speelde dan bij jullie wel.
      Hier heb tegenwoordig vrijwel uitsluitend van die “gezondheidscentra” waar maatschappen in een groot gebouw zitten . Ze hebben “een baan” zijn geen arts in hart en nieren zoals vroegere huisartsen.

      Beantwoorden

  22. Villasappho
    mei 08, 2020 @ 20:42:09

    Ik vind het zo naar voor je, dat je het gevoel hebt niet gehoord te worden dat is wel duidelijk. Het is ook gewoon zo. Ik kwam er ook niet door bij m’n huisarts en bij de apotheek gooide ze mijn pil nog net niet naar me. Sterkte Rietepietz en ja wees blij dat hij thuis is, hier moeten mensen afscheid nemen door ramen. Waarom bel je niet een andere huisarts of die wel een normaal bandje heeft?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 08, 2020 @ 20:53:46

      De meeste huisartsen werken op dit moment zo . Ik realiseer me ook heel goed dat ook een huisarts niets voor me kan veranderen maar wat meer support is zéker wenselijk, ik heb geen zorgachtergrond en doe alles maar een beetje op gevoel. Hier in de drukke randstad hebben de meeste artsen onderling afspraken dat ze niet elkaars patiënten overnemen als die weg willen en toen ik hier kwam wonen zaten de meeste artsen overvol. Dan blijven de kneuzen over.

      Beantwoorden

  23. Sjoerd
    mei 08, 2020 @ 20:38:59

    Ik kan je frustratie in het verhaal wel voorstellen. Ik had ook zoiets toen ik in maart door de specialist gebeld werd voor mijn knie. Letterlijk kwam het er op neer dat er nu aandacht was voor andere zaken, dat ik er niet aan doodging en maar een tabletje meer tegen de pijn moest slikken. doei…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 08, 2020 @ 20:48:22

      Ik word ook een beetje nijdig omdat er de laatste jaren zóveel ziekenhuizen gesloten werden als “overbodig”. Na jaren van wachtlijsten kon je eindelijk snel geholpen worden, dat is nu weer terug bij af.
      Alsof pijnstillers géén schadelijke gevolgen kunnen hebben en de knie niét meer schade oploopt door te wachten.

      Beantwoorden

  24. Matroos Beek
    mei 08, 2020 @ 20:07:20

    Al wat de klok luidt is nu corona, en dat is in het nadeel van zoveel mensen die andere zorg nodig hebben. Je maakt er ondanks alles het beste van. Respect.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 08, 2020 @ 20:13:30

      Dat ben ik gewend, ik pas al een paas jaar steeds weer alles aan de veranderende situatie aan. Dat houdt het een beetje leefbaar want wat niet gaat gaat niet en dat kun je dan beter aanpassen.

      Beantwoorden

  25. omabaard
    mei 08, 2020 @ 19:59:49

    Voor Henk is het super dat jij zo ongelooflijk voor hem klaar staat en met veel positiviteit bijstaan. Voor mantelzorgers is vaak te weinig aandacht, uiteindelijk moet jij het toch volhouden voor hem!?
    Het is al Corona dat de klok slaat, maar je huisarts zou de situatie toch moeten kennen en andere zorg toelaten.
    Ongelooflijk veel respect heb ik voor jou.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 08, 2020 @ 20:11:12

      Véél te weinig, juist omdát je er 24/7 bent ziet men geen probleem. Er is totaal geen oog voor het feit dat in dit soort zorgtaken je eigen leven totaal ondergeschikt moet maken. Met liefde gedaan natuurlijk maat men realiseert zich niet dat ook de partners dan vaak op leeftijd zijn en misschien zelf ook wel wat kwaaltjes hebben. Ik heb het geluk dat ik wél sterk ben , in de zin van kracht hebben, dat is af en toe ook heel erg nodig.

      Beantwoorden

  26. Suskeblogt
    mei 08, 2020 @ 19:56:03

    Behalve corona bestaat er precies geen andere ziekte of situatie die om hulp vraagt. Het is een bittere pil. Voor jou moet zoiets ook moeilijk om dragen zijn. Zorg hoe dan ook maar voor jezelf. Dit alles vergt veel energie. Sterkte.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 08, 2020 @ 20:04:25

      Het is gelukkig lichamelijk nu wat beter op te brengen omdat ik meer rust krijg nu hij zoveel slaapt. Maar er zijn genoeg onzekerheden en emotionele zaken waar ik graag wat in gesteund zou worden door vakmensen.

      Beantwoorden

  27. Mrs. Brubeck
    mei 08, 2020 @ 19:48:17

    Ik sluit me bij Koen aan, maak altijd opnieuw een diepe buiging voor jou!

    Beantwoorden

  28. Karel
    mei 08, 2020 @ 19:34:53

    ha die Riet
    de schuld ligt niet bij jou , en ook niet bij dat virus
    een huisarts moet zijn patiënten kennen en weten welke zijn/haar visite nodig hebben , 1 x in de week deze patiënten bezoeken moet mogelijk zijn , dan is en de patiënt als ook de mantelzorger rustig gesteld
    dan heb je niet eens een menu in de telefoon nodig gggrrrr
    mocht je die snurker spreken , zeg maar dat ik het een klojo vind

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 08, 2020 @ 19:46:26

      Dat is hij ook, ik heb hem ooit al eens “op het matje geroepen” maar eens een klojo altijd een klojo. Hij zou gewoon zo 1x in de maand zijn neus moeten laten zien. Hij heeft twee assistentes én een praktijkhulp plus dat er vaak beginnende artsen stage bij hem lopen. Hij gaat er vanuit dat we een casemanager hebben en dat die dat maar moet doen., maar die is natuurlijk geen arts.

      Beantwoorden

      • Karel
        mei 09, 2020 @ 22:06:41

        ja Riet zulke klojo’s veranderen niet
        hoe vaak mijn moeder niet tegen onze huisarts indertijd gezegd heeft ” U hoeft niet zo vaak bij mijn man te komen hoor ” , hij knikte en kwam gewoon de volgende week weer 🙂 , of er nog van zulke huisartsen zijn , betwijfel het

        ja mooie tuinen en optrekjes hé , zat niks voor je bij hihi
        ik ga Ameland annuleren morgen , ze zijn open hoorde ik van hen , maar ik mag niet reizen volgens de regels , en wil niet onderweg ergens stranden 😦

        Beantwoorden

  29. waarloopjijwarmvoor
    mei 08, 2020 @ 18:46:01

    Dat is echt balen Riet. Alles draait om Covid19. Een goede vriend van mij was aan de beurt voor een niertransplantatie maar het gaat gewoon niet door en nu moet hij halsoverkop gaan dialyseren.
    Voor jou ook die onzekerheid, wanneer is het erg genoeg om te bellen?
    Zoals ik al vaker schreef, hou je taai.
    Warme groet en een glimlach,

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 08, 2020 @ 18:51:10

      Oh wat érg, en zo’n transplantatie is tóch al lastig wat beschikbaarheid betreft. Er zijn de laatste jaren zóveel ziekenhuizen gesloten, waarschijnlijk omdat eindelijk de wachtlijsten weggewerkt waren , die zijn nu weer terug… ze lijken wel gek.

      Beantwoorden

  30. petrasparkblog
    mei 08, 2020 @ 18:22:49

    Pff… Dat is niet leuk, Riet. Ik wens je heel veel sterkte toe.

    Beantwoorden

  31. gerdagoud
    mei 08, 2020 @ 18:14:32

    Dikke virtuele huggeknuffel voor jou Riet. Ik neem mijn petje voor je af. Heb diepe bewondering voor je. Ik weet uit ervarinvlg hoeveel zorg je aan Henk hebt.
    Als er 1 iemand een lintje verdiende dan was jij het ! Ik moet heel vaak aan jou denken als ik met clienten in de weer was. Hoe zwaar het moet zijn voor je..en jij hebt er emotioneel ook nog veel bij.
    Ik bewonder je echt.
    Tuurlijk is het top dat Henk, juist nu ,ook thuis kan zijn. Het is wel fijn dat Henk zoveel slaapt, maar alles heeft 2 kanten.
    Lieve Riet…. als ik bij je in de buurt woonde kwam ik je helpen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 08, 2020 @ 18:48:08

      Mantelzorgers als in mijn situatie vallen niet op , ze hebben geen tijd en/of energie om zicht te laten zien. Een groep die gewoon niet lijkt te bestaan voor de zorg en de medische wereld. Inderdaad best wel emotioneel want uiteindelijk zie je hem stukje bij beetje sterven al klinkt dat wat dramatisch. Ik wéét dat je dat zou doen maar ik heb mijn schat van een dochter gelukkig die me steunt waar maar kan en ook helemaal meegaat in mijn lijn. Dat is een zegen want vaak moet je jezelf tegen je kinderen verdedigen die willen dat de partner naar een tehuis gaat. Ja die tweede kant begrijp ik natuurlijk, zijn eetlust wordt ook minder en zijn ogen staan heel moe en uitgeblust. Maar ik weet bijna zeker dat in een tehuis nu vele uren in een stoel hangen zou slapen ( omdat het beter voor de bloedsomloop zou zijn) maar ik zie hem liever comfortabel op de bank liggen met zijn lievelingsmuziek zacht aan.

      Beantwoorden

  32. Koen
    mei 08, 2020 @ 18:05:09

    Telkens je iets vertelt over Henk en jouw mantelzorg vertelt, maak ik een diepe (digitale) buiging en zeg ik: “Chapeau”. Via jouw logjes leer (lees) ik wat meer over de gigantische lijdensweg voor beide partners. Fijn dat je altijd zo positief kunt zeggen: “Fijn dat Henk thuis is.” Een warme groet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 08, 2020 @ 18:37:34

      En dan schrijf ik er eigenlijk niet héél veel over , je moet echt bereid zijn je eigen leven even “op pauze”te zetten. Het is ook verschrikkelijk om de aftakeling mee te maken…. en dat zijn maar 2 dingen!
      Maar ondanks alles inderdaad blij dat m’n kinderen me steunen om hem thuis te houden.

      Beantwoorden

  33. willyfotoblog
    mei 08, 2020 @ 18:00:18

    hier is het niet anders Riet

    Corona lijkt wel de enige kwaal , die aandacht verdient..

    bijna niet te geloven

    groeten

    Beantwoorden

  34. Melody
    mei 08, 2020 @ 17:58:11

    Ehhhh tja ehhhhh ik hou het even bij {{{knuffeellllll}}} want momenteel heb ik *even* meer kritiek op de anders-dan-corona-zorg en daarmee wil ik jou niet lastig gaan vallen!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 08, 2020 @ 18:32:41

      Ik begrijp precies wat je bedoelt, er lijkt niets anders te bestaan dan dat virus. en dan op TV oproepen dat we toch vooral naar de dokter moeten met de “gewone” kwalen. ggrrr….

      Beantwoorden

  35. Naomi
    mei 08, 2020 @ 17:55:34

    Dat is inderdaad frustrerend, als je dan tegen zo’n telefoonbandje aan blijft lopen. Want inderdaad, wanneer is iets spoed? Wanneer heb je een arts nodig? Als je zelf die inschatting zou kunnen maken, zou je niet bellen toch?
    Ik kan me voorstellen dat je óók blij bent dat je hem thuis hebt, maar met het wegvallen van de weinige ondersteuning komt er wel nóg meer op je (dappere) schouders. Sterkte!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 08, 2020 @ 18:30:20

      Vooral omdat ik al niet zo’n snelle beller ben, en de arts zal ook nooit eens uit zichzélf bellen om te vragen hoe het gaat.
      Wél zeuren dat ik goed voor mezelf moet zorgen die enkele keer dát er contact is.
      Gelukkig heb ik mijn dochter hoor, die doet wat ze kan en is altijd heel erg zorgzaam voor ons allebei.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: