over muziek…

Laten we het voor de verandering eens over muziek hebben. Nog geen idee waar we dan heen gaan want over muziek kun je dágelijks een blog vullen als je het mij vraagt….. oh, je vraagt me niets, jammer dan, je zit er toch aan vast!
Misschien maar de richting van muzieksmaak? Tja, dan kan evengoed  nog zó breed zijn dat één logje niet genoeg is, bij mij dan hé!

Muziek waar ik voor val heeft sowieso met m’n humeur  en omstandigheden te maken.
Zo kan ik  soms helemaal wezenloos luisteren naar symfonische rock  die me een andere keer  met driftige stappen naar de volumeknop kan sturen om die “herrie” uit te bannen. Voor klassieke muziek geldt het zelfde.  Logisch, in de meeste gevallen zijn deze muzieksoorten niet direct geschikt als achtergrondmuziekje bij de gewone dagelijkse geluiden. Althans niet voor mij, maar een “flinke bak lawaai” kán ik intens van genieten. Daarbij is ook meestal de tekst ondergeschikt.

Is tekst überhaupt wel belangrijk bij muziek, ja én nee zou ik zeggen.
In de jaren 60 verstond ik niet of nauwelijks Engels en tóch waren er veel Engelstalige hits  die me wat deden. Ook daarin grote verschillen, van het meestal melodieuze repertoire van de Beatles en Simon & Carfunkel tot de rauwe stemmen van protestzangers als Janis Joplin  en Bob Dylan die fonetisch meegezongen werden.
Ik herinner me  die keer dat Henk, zonder énige Engelse kennis in tranen was bij  de song “tears in haeven” het lied dat Clapton schreef na de dood van zijn zoontje. Al had Henk ongetwijfeld in de media wel iets meegekregen over “het waarom” van de song, zonder het te verstaan kwam de uitvoering van de song keihard binnen.

Van mezelf weet ik dat ik meestal “ga” voor de wat minder zoetgevooisde stemmen, ik houd wel van een stem die een beetje schuurt. Neem de groep Kensington, kende ik tot voor kort niet eens al draait de Nederlandse groep al een tijdje mee. Maar dan hoor ik hun nieuwste  nummer Uncharted en val ik volledig voor die stem. Pas later blijkt dat ik de tekst ook heel goed naar me toe kan trekken, zoals mensen vaker doen met teksten die waarschijnlijk anders bedoeld zijn. Hetzelfde gebeurde met James Blunt’s oude nummer Carry you home waarvan ik eigenlijk niet kan vertellen waarom het me  zó opviel dat ik het opzocht. Een beetje vreemde stem en  qua muziek hélemaal in mijn straatje.

Tja, voor het Ave Maria kan ik genieten van een zuivere hoge vrouwenstem maar het magere iele stemmetje van Claudio de Breij in “mag ik dan bij jou” kan me niet bekoren, hoewel er met de tekst niets mis is  vind ik het nummer niet om aan te horen.
Zo blijkt (voor mij) tekst dus niet het belangrijkst maar kan ik zéker geraakt worden door  tekst, zelfs wanneer je die gerust als een smartlap kunt betitelen zoals ” Always on my mind” van Willy Nelson…..
Misschien zou  Henk, sinds hij  zichzelf niet meer is, deze tekst wel voor mij willen zingen in zijn nep Willy Nelson outfit.
Ik zal het nooit weten maar ik zou in tránen zijn…….

 

91 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Leidse Glibber
    mei 07, 2020 @ 13:14:52

    Heerlijk he die oude nummers echt genieten

    Beantwoorden

  2. hanscke
    mei 06, 2020 @ 10:59:59

    Oh Riet, wat herken ik mij in dit blogje. en het mooie is, jouw smaak komt helemaal met de mijne overeen, evenzo de gemoedstoestand. het begon al bij de symfonische rock. Meestal vind ik dit heel mooi, maar zijn ook momenten dat ik niet kan horen. En Claudia de Brij mag voor mij direct stoppen.En als ik dan een perfect uitgevoerde aria hoor, kan ik helemaal smelten.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 06, 2020 @ 12:54:12

      En volgens mij zijn we niet de enige als ik de reacties zo lees. Ik denk dat iedereen eigenlijk wel meerdere “muziekingangen” heeft.En ook dat je gemoedsgesteldheid wel invloed heeft op wat we graag horen. Maar toch altijd leuk om van zielsverwanten te horen.

      Beantwoorden

  3. Mies Huibers
    mei 06, 2020 @ 00:36:21

    Dat schuren ja. Heerlijk vind ik dat. Schreeuwen zelfs. Heel typisch dat schreeuwen alleen bij de zangeres die jij ook noemt: Janis Joplin. Kippenvel krijg ik van dat mens. Voor de rest mag het voor mij allemaal wat rustiger. Ballads en zo. En Dr. Hook natuurlijk.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 06, 2020 @ 09:22:40

      Oh.. Lord… won’t you buy me a mercedes benz… Zó lekker hé! Wat leuk dat je ook aanhanger van Dr, Hook bent, er staan nog 2 LP ’s in de bak van ze en die gaan af en toe nog wel op de draaitafel. Er is zóveel fijne muziek uit die tijd en ik vind het leuk om hier te zien dat veel ervan ook onder mijn lezers bekend én favoriet is.

      Beantwoorden

  4. Saralien
    mei 05, 2020 @ 19:12:09

    Ik ben het met je muzieksmaak wel eens! Kensington, mooi. Ave Maria ook op zijn tijd… teksten focus ik minder op, hoewel het soms inderdaad keihard binnenkomt. Hij ziet er goed uit in de outfit 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 05, 2020 @ 19:56:15

      Dit is maar een piepkleine sectie van wat me op dit moment erg raakt, maar er is natuurlijk heel veel meer. Ik vond het hem ook erg leuk staan die halve hippie, was voor een feestje een jaar of 10 geleden.

      Beantwoorden

  5. Kakel
    mei 05, 2020 @ 17:32:23

    Heerlijke blog ♥
    Die tranen van het lachen gun ik je! Denk er in gedachten maar veel aan…
    Muziek is uitgevonden om mensen te raken. En kan je uit de put trekken.
    Mijn broer en ik zijn allebei muziekliefhebbers en het leuke is dat we een verschillende smaak hebben maar nu steeds dichter bij elkaar in de buurt komen. Ondanks corona – inkoppertje (-:
    Kensington: die stem! Al jaren smeek ik Roos een cd van die gasten te branden zodat ik ‘m in de auto kan draaien maar ik vrees dat ik het nog honderd keer moet vragen… De stem van Chris Martin van Coldplay vind ik ook fijn.
    De lp van Simon & Garfunkel heb ik tot stof gedraaid. The Beatles waardeer ik.
    Sinds Roos piano speelt ben ik die-hard fan van Tom Odell.
    Er zijn drie muzieksoorten waarbij ik het laat afweten: jazz, de palingsound en smartlappen. Dat trek ik écht niet. Nou ja, er zijn ergere dingen…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 05, 2020 @ 17:43:07

      Je pikt precies de drie soorten muziek eruit waar ik ook niet zo mee overweg kan. Je had gewoon mijn kind moeten zijn dan had het met muziek helemaal snor gezeten;-)
      Tom Odell ken ik nog niet , moet ik zo even opzoeken. Colplay als voorkeur kreeg ik naar aanleiding van dit logje van schone dochter door , is favootje van haar. Je bent dus in goed gezelschap. 😉

      Beantwoorden

  6. Nicky0607
    mei 05, 2020 @ 16:19:00

    En ik zou mee janken met je. Zeker weten! Geweldige outfit, trouwens! Fijn ook om te weten dat er meer mensen zijn die ‘Mag ik dan bij jou’ van Claudia niet verdragen 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 05, 2020 @ 17:27:33

      Leuk hé, we waren gekleed voor sixty party en het stond Henk geweldig.
      Ik vind het een verschrikkelijk nummer maar gelukkig mogen smaken verschillen dus wie het wél een fijn nummer vindt gun ik z’n pleziertje.

      Beantwoorden

  7. Skyblog
    mei 05, 2020 @ 16:06:50

    Ik hou meer van rustig muziek. Geen herrie hou ik niet zo van. Rustig muziek kan ik goed naar luisteren. Vaak horen weinig rustig muziek. Vroeger was het ook zo.

    Beantwoorden

  8. Lot
    mei 05, 2020 @ 14:02:19

    De Beatles en STones werden door mijn ouders natuurlijk ook als herrie gekwalificeerd. En sommige nummers zijn dat ook wel als je er nu naar luistert
    Vooral rap en hip-hop vind ik vreselijk en ook stotende ritmes ergeren me en voel ik onprettig in mijn maagstreek. Kan er echt misselijk van worden.
    Waarschijnlijk wordt je ook opgefokt en agressief als je dat constant hard in je oren hoort.
    Vooral mooie melodieen met halve tonen vind ik mooi en componisten als Micheel Legrand en Gerswin hoor ik graag.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 05, 2020 @ 14:21:42

      Ach, herrie is het pas als het je stoort denk ik. Vooral de Beatles zou ik zelf niet als herrie kwalificeren, en veel nummers van de Stones ook niet, ik hoor ze nóg graag! Maar er is natuurlijk méér muziek . Zeker Legrand kan ik ook wel waarderen, Gerswin niet altijd. Van de populaire muziekstromingen na de jaren 80 heb ik weinig meegekregen, die waren inderdaad meer op ritme dan op melodie gebaseerd. Ritme is onmisbaar in muziek maar als dat de boventoon gaat voeren schiet het voor mij z’n doel voorbij. Maar daar denkt niet iedereen zo over en dat hoeft gelukkig ook niet;-)
      Je hebt geen site aan je reactie gelinkt dus ik kan je geen tegen bezoekje brengen.

      Beantwoorden

      • Lot
        mei 06, 2020 @ 19:38:06

        Ik heb zelf geen blog, ben een grage meelezer op veel blogs

        Beantwoorden

        • rietepietz
          mei 06, 2020 @ 19:51:33

          Oke, fijn dat je het even meldt want het staat zo onvriendelijk wanneer je géén tegen bezoekje brengt op de blog van iemand die reageert. Evengoed natuurlijk van harte welkom hoor, gelukkig ben ik gewend om ook hier de reactie te beantwoorden, ( het lijkt soms een beetje op een chatsite) zodat je weet dat je reactie gewaardeerd wordt.

          Beantwoorden

  9. Villasappho
    mei 05, 2020 @ 11:15:16

    Muziek is zo vreselijk persoonlijk dat ik me afvraag hoe sommige zenders nog luisteraars hebben met de herrie die ze ten gehore brengen. Andersom is mijn smaak enorm apart. Heb op dit moment een orgelperiode, mis m’n familie.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 05, 2020 @ 11:55:45

      O héérlijk orgel herinner me een stuk op de LP van Ekseption. Het zijn de laatste 2 minuten van de LP en afgespeeld op een goede installatie voel de orgeltonen in je buik… héérlijk. Heb het stukje voor je opgezocht , eerste anderhalve minuut is misschien even schrikken maar wauw… die laatste 2 minuten zijn zó geweldig.

      Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 05, 2020 @ 12:04:38

      P.S. dat illustreert meteen mijn opmerking dat “een bak herrie” op zijn tijd heerlijk is. heb er lekker ff de koptelefoon opgezet;-)

      Beantwoorden

  10. Nicole Orriëns
    mei 05, 2020 @ 10:44:18

    Snif, van die laatste zin schieten mij de tranen al in de ogen….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 05, 2020 @ 10:58:22

      Hij realiseert zich gelukkig niet hoe fout hij soms bezig is. De man die hij wás zou geen goed woord hebben voor de man die hij nu is.
      De wetenschap dat het buiten hem om gebeurt moet dan troost bieden, doet het helaas niet altijd.

      Beantwoorden

  11. John
    mei 05, 2020 @ 07:46:13

    Als ik over muziek schrijf heb ik een stuk minder reacties als normaal. Ik doe het nu ook bijna niet meer.
    Muziek is persoonlijk en ik vind dat je nooit iemands smaak kunt afkraken.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 05, 2020 @ 08:31:38

      Er is ook niet één smaak zaligmakend, zelfs bij één persoon komen altijd meerdere voorliefdes voor. Een persoonlijke smaak delen mag natuurlijk gerust en dat er dan mensen snel uitgeluisterd zijn als je smaak nogal afwijkt van het gemiddelde is dat logisch. Maakt niet uit als er ook nog een beetje verhaal is waar anderen iets mee kunnen. Maar uiteindelijk hebben we allemaal wel ergens wat gemene delers in de muzieksmaak en kan ik soms bij jou ook wel muziek vinden die me aanstaat al zal ik nooit direct tot aanschaffen over gaan. Maar muziek kopen doe ik vrijwel niet, óók niet bij muziek die “het helemaal heeft”. Dan moet er écht een CD zijn met geweldige stukken wil ik ‘m aanschaffen. of cadeau vragen 😉 De laatste keer was dat een CD van Racoon.

      Beantwoorden

  12. Mrs. T.
    mei 04, 2020 @ 21:35:25

    Muziek is ongelooflijk belangrijk voor mij, maar ik moet zeggen dat ik de stilte inmiddels ook erg waardeer.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 04, 2020 @ 22:05:33

      Juist omdat muziek belangrijk voor je is waardeer je ook de stilte. Vroeger moest ik ook altijd wel muziek op hebben staan maar tegenwoordig hoor ik liever de stilte als ik niet kan kiezen voor muziek waar ik op dát moment behoefte aan heb.

      Beantwoorden

  13. Renesmurf
    mei 04, 2020 @ 21:30:37

    Ik vind een heleboel Franse liedjes erg leuk, terwijl ik er geen woord van versta. Muziek is kabaal of sentiment, en wat er tussen zit is allemaal nep.

    Beantwoorden

  14. gewoonanneke
    mei 04, 2020 @ 21:12:15

    Ik hou ook van veel soorten muziek maar bij mij is de tekst wel heel belangrijk….eigenlijk het belangrijkste als is een mooie melodie wel meegenomen natuurlijk. Wat een hippie haha die Henk. Tears in Heaven heb ik destijds uren lang op repeat gezet….zo mooi.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 04, 2020 @ 21:54:23

      Prachtig nummer hé! De gedachten erachter moet jou wel in het bijzonder aangesproken hebben. Een mooie tekst is natuurlijk wel mooi meegenomen maar muziek kan ook mooi zijn zónder tekst, Dus een minder goede tekst hoeft de muziek geen kwaad te doen , uiteindelijk luister je natuurlijk niet altijd echt naar de tekst.

      Beantwoorden

      • gewoonanneke
        mei 04, 2020 @ 22:00:19

        Nee dat laatste klopt hoor. Ik had in mijn auto altijd een CD die ik zelf samengesteld had en daar had ik dan ook opeens zo’n nummer als Rosanne er tussen staan. Zo lekker even helemaal los te gaan haha…. Ja dat nummer begreep ik helemaal…….

        Beantwoorden

  15. vlasje
    mei 04, 2020 @ 20:40:39

    De vroegere Henk zou het graag voor je zingen, vast!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 04, 2020 @ 20:55:56

      Maar de vroegere Henk zou het niet hebben hóeven zingen. Die maakte zich niet schuldig aan al die dingen waar Willy Nelson zich voor verontschuldigd. Dat mis ik ook enorm , vandaar dat ik tekst een beetje in zijn mond leg nu de dementie hem stevig in zijn greep heeft.

      Beantwoorden

  16. Spontanity
    mei 04, 2020 @ 19:35:59

    Dat laatste nummer Riet.
    Als Henk dat voor je zou kunnen zingen zou zelfs ik het niet droog houden!!!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 04, 2020 @ 20:51:33

      Gelukkig realiseert hij zich totaal niet hoe zijn houding tegenover mij veranderd is, hij denkt eerder dat ik veranderd ben en lastig mens ben geworden. Het gebeurt buiten hem om maar hij maakt zich de laatste tijd “schuldig “aan al die dingen waar Nelson zich voor verontschuldigd.Laten we de tranen maar binnen houden, hij gaat niet zingen.

      Beantwoorden

  17. AnneMarie
    mei 04, 2020 @ 19:07:28

    Leuk Riet om nu eens van jou te horen wat voor muziek je in de CD schuift.
    Het zal je niet verbazen als ik ze allemaal ken en allemaal even mooi vind.
    Niet ieder moment van de dag maar als ik er zin in heb.
    En laat Henk maar lekker schuiven. Zal hem goed doen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 04, 2020 @ 20:47:24

      Dit soort nummers spreek me momenteel heel erg aan. Maar er is zoveel méér dat we mooi vinden. Toch wel meest 60/70 jaren muziek of licht klassiek . Maar Henk doet het goed op dixieland- en countrymuziek, dat dringt nog steeds goed tot hem door en wordt hij blij van, we dansen dan soms ook een klein beetje door de kamer.

      Beantwoorden

  18. nikayablogt
    mei 04, 2020 @ 19:06:43

    Wat een leuk thema. Ik moet meteen denken aan ‘Houten Hart’ van de Poema’s. We luisterden in de les met de tekst en het was heel bijzonder om samen te luisteren, te leren wat een gouden hart is (‘Goud maakt klein’). De liedjes van Patrick Fiori maken me ook vrolijk. Luister bijvoorbeeld naar Les gens qu’on aime. Dat gaat over gewone, lieve dingen die we zouden willen zeggen tegen de mensen van wie we houden. En vooral dat we dat ook moeten zeggen. Nu, nu er nog tijd is. Dat klinkt filosofisch, maar de muziek is vrolijk. Veel luisterplezier!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 04, 2020 @ 20:40:08

      Dat is ook een mooi liedje, ken ik wel maar hoor je niet zo vaak op de radio.
      Patrick Fiori ken ik niet, nooit van gehoord, heb even wat van hem opgezocht , vond het nummer Corsica, dat klinkt geweldig! Verstaan kan ik het niet, Italiaans neem ik aan?

      Beantwoorden

      • nikayablogt
        mei 04, 2020 @ 21:21:04

        Zijn officiële familienaam is Chouchayan. Dat is een Armeense naam. Maar hij is (volgens mij) geboren in Marseille.

        De tekst van Corsica is in de taal van het eiland, die inderdaad klinkt als Italiaans (tenminste volgens niet-Italianen). Het is feitelijk Bonaparte-taal, en dat maakt het wel interessant.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          mei 04, 2020 @ 22:00:23

          Dat verschil hoor ik natuurlijk niet , het is een beetje gokken wel taal het is omdat ik alleen Engels en Duits zou herkennen, nou ja en Frans waarschijnlijk ook wel al spreek ik dat zelf niet.

          Beantwoorden

  19. willyfotoblog
    mei 04, 2020 @ 17:54:01

    ” in zijn nep Willy Nelson outfit”

    en ik dacht dat deze de echte was

    prettige dag Riet

    Beantwoorden

  20. Naomi
    mei 04, 2020 @ 16:52:00

    We hebben duidelijk een andere smaak, maar wat zeker hetzelfde is, is dat muziek me ook écht kan raken. Soms zomaar vanuit het niets.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 04, 2020 @ 17:02:34

      Maar er is zóveel goed muziek in meerdere genres dat we elkaar vast wel ergens kruisen.
      Voor mij is eigenlijk alleen echte jazz niet te pruimen, maar ook daarin zijn wel varianten die ik trek. En dan de échte smartlap, die kan me toch vrijwel nooit bekoren. Ben benieuwd waar jij graag naar luistert!

      Beantwoorden

      • Naomi
        mei 04, 2020 @ 17:11:46

        Smartlappen hoeven van mij ook niet, maar ik heb er één die al járen mijn hoofd niet uit wil…grrr… Ik heb het liefst iets christelijks. Voor mij draait het toch vooral om de tekst, geloof ik. Want dan kan het me niet schelen of het heel rustig is of wat ‘drukker’. (Afhankelijk van mijn stemming uiteraard;))

        Beantwoorden

        • rietepietz
          mei 04, 2020 @ 18:31:42

          Dan kom je inderdaad in de media niet echt aan je trekken, hoewel sommige artiesten echt wel christelijk zijn. Ik zou zo uit mijn hoofd even niets weten op dat gebied. Behalve dan de psalmen die ik van vroeger , naast mijn moeder, in de kerk natuurlijk wel mee kreeg.

          Beantwoorden

  21. Neeltje
    mei 04, 2020 @ 16:32:06

    Gaat gelijk op mijn speellijst

    Beantwoorden

  22. majaer
    mei 04, 2020 @ 15:51:30

    Gelukkig kunnen we veel terug vinden op het internet. Maar de muziek van Willy Nelson daar luister ik graag naar.

    Beantwoorden

  23. Melody
    mei 04, 2020 @ 15:31:16

    noten, volgorde van akkoorden, wijze van spelen … in combinatie met woorden…. net als jouw eerste regels… is ook hier een keur van mogelijkheden aanwezig en dus ook legio mogelijkheden van hoe je er op reageert….
    hoe het ook zij… ik denk dat muziek 1 die dingen is die je lekker door je gevoel moet laten sturen

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 04, 2020 @ 15:59:22

      Precies, dat doe ik dus ook al heb ik natuurlijk ook rekening te houden met de wederhelft. Maar de smaken lopen niet zo héél ver uit elkaar dus er is altijd wel een “gemene deler”;-)

      Beantwoorden

  24. saturnein
    mei 04, 2020 @ 14:39:15

    Muziek is heel belangrijk in mijn leven. Maar ik kan dat ook wel hebben, dat ik iets het ene moment luid kan zetten, en dat dezelfde muziek op een ander moment niet snel genoeg weer uit kan staan. Veel hangt af van ons gemoed…

    Beantwoorden

  25. Suskeblogt
    mei 04, 2020 @ 14:05:12

    Ik heb een redelijk uitgebreide smaak maar dat weet je ondertussen van mijn blogs op zondag. Dankzij het internet heb ik vele muziek (her)ontdekt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 04, 2020 @ 14:09:46

      Klopt, en veel van wat jij laat zien ken en waardeer ik ook wel. Maar muziek is zo’n breed onderwerp dat je daar heel lang over door kunt praten juist omdat er zoveel verschil in is.

      Beantwoorden

  26. Ferrara
    mei 04, 2020 @ 13:34:07

    Er is inderdaad veel mooie muziek. Waardering heeft ook met stemming te maken. Je neemt een lange aanloop naar wat je ten diepste wilt duidelijk maken.
    Heb aandachtig de tekst beluisterd en oh wat komt die binnen in jouw situatie.
    Ik begrijp het!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 04, 2020 @ 13:51:00

      Het gebeurt buiten hem om dat besef ik heel goed maar inderdaad, het verschil met de man die hij was is zó groot. Niet dat hij volmaakt was hoor maar toch, van zijn liefde gaf hij wel blijk, dat is wrang omdat hij me nu hoogstens als “mama” waardeert en zelfs dat vaak niet want hij zet zich ook vaak tegen af.

      Beantwoorden

  27. Marlou
    mei 04, 2020 @ 13:34:03

    ha Riet,

    jaaa… Willie Nelson…
    Ik ben er op dit moment heerlijk naar aan het luisteren…

    Groetjes van Marlou

    Beantwoorden

  28. Matroos Beek
    mei 04, 2020 @ 13:29:48

    Ik luister altijd erg naar de tekst. Dat zat er als kind al in. Zo leerde ik grotendeels de Engelse taal.
    Mooi en ontroerend liedje van WIlly Nelson.

    Beantwoorden

  29. Sjoerd
    mei 04, 2020 @ 12:53:01

    Ik ga voor de muziek en de tekst samen. Ik hoef het niet te verstaan, zoals de oudere nummers van Shakira in het Colombiaans. De klank doet het voor mij. Ook bij Havanna van Camila Cabello.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 04, 2020 @ 13:33:04

      Dat zijn ook heerlijke nummers, geweldig ritme dat wij hier eigenlijk niet zo gewend zijn. Het gaat meestal meer om de bezieling waarmee gezongen wordt en dat zit in de Latijns Amerikaanse landen wel goed..

      Beantwoorden

  30. Rebbeltje
    mei 04, 2020 @ 12:41:41

    Vind Willy Nelson leuk om te horen, maar hij heeft mooiere nummers.
    De muziek hard aan en poetsen maar…ja dan doet de tekst er niet toe…
    Mijn favoriet kan ik niet noemen, maar weet wel in de tijd dat de kinderen nog thuis waren ging de muziek uit…nu aan om wat leven in de brouwerij te scheppen.
    En kan ik er ook echt van genieten…groetjes

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 04, 2020 @ 12:47:23

      Muziek noemen is altijd lastig, er is gewoon téveel prachtige muziek, al dan niet met zang.
      Willy Nelson is een favoriet van Henk, hij is meer van de country dan ik en kan ook nog nog niet stil zitten bij die muziek. Maar dit nummer heeft tegenwoordig een emotionele lading voor me . Nelson heeft het zéker anders bedoelt , meer in de zin van een onattente man, maar de aan feiten die hij opsomt maakt Henk zich onbewust en ongewild óók schuldig aan.

      Beantwoorden

  31. petrasparkblog
    mei 04, 2020 @ 12:01:50

    Boudewijn de Groot is inderdaad ook prachtig

    Beantwoorden

  32. Karel
    mei 04, 2020 @ 11:38:10

    mooi schrijven Riet
    ik weet weinig tot niets van muziek , je noemt de protestzangers , dan pik ik daar Bouwdewijn de Groot uit en natuurlijk Bob Dylan , ja dan komen de mooie jaren ’60 boven 🙂
    dit lied hier in het filmpje is ook geweldig
    smaken verschillen en dat is maar goed ook
    geniet de dag

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 04, 2020 @ 12:00:10

      Ach wat is wéten! Ik ga ook niet veel verder dan wel of niet mooi/fijn vinden. Klopt Boudewijn de Groot was een protest zanger al werd dat later wel minder. Op zijn manier was ook Robert Long protestzanger , was ook een geweldige zanger waarbij muziek én tekst altijd de moeite waard was.

      Beantwoorden

      • Karel
        mei 04, 2020 @ 16:46:31

        ja Bouwdewijn ging een andere richting in , en tot nu mag ik het allemaal graag horen
        ik heb in de jaren ’70 het Bluegrass leren waarderen in Canada , iedere dinsdag avond zat ik in de bar bij het Neebing hotel , geweldige muziek , ook alles met een verhaal

        inderdaad een mooie pps vol Leietjes van Dalen en mooie weerspreuken
        ja Hennie Huisman = Workum 🙂
        ik ben vorig jaar begonnen Zeeland te ontdekken , en dan vooral de Noord zee kust , tussen Sluis en HvHolland , kwam toen tot Vrouwenpolder en zou deze maand vandaar verder , dus ff niet
        ja hoor dat komt goed , ik mailde hen de annulering en zei , ik hoef de aanbetaling niet terug , bericht terug , mooie geste meneer ( dat ben ik ) maar we laten het staan voor als het weer kan 🙂 , kijk daar heb ik wat an
        fijne avond groet

        Beantwoorden

  33. omabaard
    mei 04, 2020 @ 11:11:51

    Tekst vind ik wel belangrijk, maar kan perfect – voor mij- zonder de melodie. En de melodie kan me dan op zijn beurt perfect raken zonder dat ik weet waarover het gaat. De combinatie is natuurlijk de max.

    Simon en Garfunkel, hemelse muziek!

    En dan het ‘Hallelujah’ van Leonard Cohen, dan stromen de tranen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 04, 2020 @ 11:15:22

      Klopt, tekst alleen kan ontroeren, alleen muziek trouwens ook dus tekst bij muziek is geen móeten.
      Er is zóveel muziek die je kan raken , daar noem je ook al zo’n mooi nummer.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: