generatiekloof

Van de week stoeide  Liesbeth (van  villasappho) met  de verschillen tussen háár kinderjaren en  de kinderen van nu. Nou is Liesbeth nog niet half zo oud als ik en tja….. dan maak je geesten bij me wakker.
Uiteindelijk was ik kind in de jaren ’40, en tóen waren er natuurlijk wel wat dingen anders dan nu.

Als ik alleen al aan het bad-gebeuren denk, niks niet iedere dag onder de douche maar je in de ochtend in de ijskoude keuken (als het tenminste winter was) je aan de kraan wassen. Met kóud water ja want een geiser had ook bijna niemand.
Eén keer in de week werd dan de grote wasketel met water op de tweepitter heet gemaakt en in de grote zinken wasteil geleegd en op temperatuur gemaakt waarna de kinderen om de beurt in bad gingen.

Eind jaren 40, kan ook begin jaren 50 geweest zijn, gingen we op de lagere school klassikaal naar het badhuis. Dat waren gemeentelijke instellingen waar je tegen betaling kon douchen. Maar ook volwassenen gingen steeds vaker naar het badhuis . In de Haagse Noorderbeekdwarsstraat was zo’n  badhuis, Dat bestaat allang niet meer maar tussen die foto’s die ik op internet vond was deze en als mijn geheugen me niet bedriegt was dit de voorgevel

Je kocht een kaartje en ging in de wachtzaal zitten want het was er vaak druk. de wachtzaal bij ons had alleen maar rondom banken, geen tafels zoals hierboven. Maar  wel  met o.a. dezelfde wachten mannen. Meestal met een  handdoek waarin schoon ondergoed en de zeepdoos gerold zaten. Ik herinner me niet of er gescheiden dames en heren zalen waren, zou best kunnen. Ook bij deze foto’s weet ik niet zeker of het “ons” badhuis is, maar ze waren “gemeentelijk” dus ik herinner me die rijen deuren  zoals op de foto.

Als de badmeester de boel droog getrokken had werd de volgende badgast geroepen en werd de klok op de deur op de tijd gezet. Kort voor je tijd op was werd er dan op de deur gekopt dat het tijd was. Met wat geluk was je kleding droog gebleven achter het muurtje dat tot halverwege  het douchedeel afscheidde.
Henk en ik gingen toen we getrouwd waren 1x in de week naar een ander badhuis dat ook kuipbaden had, geen sprake van samen één bad nemen natuurlijk wat makkelijk had gekund, er werd destijds nog niet op water gekeken en de baden waren echt groot en diep.

Die teil heb ik nog meegekregen toen ik ging trouwen want ook in 1961 had de zolderetage die we konden huren nog géén warm water of douche én geen wasmachine.

Onze kinderen gingen dus ook nog wel eens in die teil toen ze het babybadje ontgroeiden.
Helaas is de foto door photo bucket verknoeid, de foto moet nog wel érgens op zolder zijn maar  het moet  maar even zo, (ik ga zoeken)  je kunt nog net zien hoe groot hij was en dat de kinderen met schuim spelen.
Maar toen we een ander huis kregen  zorgden we allereerst voor een douche en werd de teil alleen nog op warme dagen in de tuin gebruikt.

63 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. hanscke
    nov 03, 2019 @ 19:42:27

    Ja hoor, mijn geboortejaar is 1950 en het teilverhaal evenzo het badhuis (of douchen bij een familielid die net een nieuwe woning mèt douche hadden gekregen ken ik nog maar al te goed. Toen ik 8 jaar was kregen we een woningbouwwoning mèt douche, maar wel zonder verwarming. Berenkoud in de winter. Weer een paar jaar later kregen we een douchekachel……, maar deze mocht pas aan als we onder de douche uitkwamen. Anders nam het te veel stroom.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 03, 2019 @ 20:02:58

      Toen was ik dus 8 jaar;-) Maar klopt, in die tijd werd er in nieuwbouw al een douche gezet maar veel mensen woonden nog in oudere huizen en daar moest je dan zelf maar aan de slag. Wij hadden later altijd een bad, dan mis je verwarming niet echt omdat je door en door warm uit het water komt.

      Beantwoorden

  2. Leidse Glibber
    nov 03, 2019 @ 00:58:42

    Daar zie je dan weer dat wij net een paar jaar schelen. Ik weet dat wij in de flat een douche hadden, maar dat vriendjes uit Noord naar het badhuis gingen.

    Beantwoorden

  3. roadlaura1969
    nov 01, 2019 @ 21:00:04

    Ik ben nog net geen halve eeuw echter dat 1 keer in de week in bad hadden wij thuis ook en ook nog water delen of samen met zus . De rest vd week aan de kraan met washandje en warm water. Ik ben blij dat wij het badhuis niet hebben meegemaakt, als ik iets al akelig vind is natte vloeren in een binnenbad brrr

    Beantwoorden

  4. Mrs. T.
    nov 01, 2019 @ 20:10:33

    Ik heb ook nog zo’n teilfoto. Ergens. Leuk blogje.

    Beantwoorden

  5. Petr@
    nov 01, 2019 @ 19:26:38

    Mijn man (ook Hagenaar/nees) ging vroeger ook met zijn vader en broers naar het badhuis. Wij hadden al heel modern een douche. Later gingen we verhuizen en hadden we een lavet. Mijn broertje paste daar precies in, hij was toen 4 jaar.
    Wat hebben we het toch luxe tegenwoordig.
    Mooie herinneringen Riet!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 01, 2019 @ 19:48:04

      In huurhuizen werd door de eigenaar meestal geen werk gemaakt van een douche. Je moest daar dus zelf voor zorgen. Henk zijn ouders kochten een douchecabine die je zo in een kamertje kon zetten met een afvoer naar het balkon en dat deden meer mensen omdat je dan weinig met nieuwe leidingen te maken had. Het was tenslotte een huurhuis. Nu is een nieuwbouwhuis zonder badkamer ondenkbaar.

      Beantwoorden

  6. Villasappho
    nov 01, 2019 @ 18:05:36

    Ik ken het badhuis alleen als voorbeeld van het openluchtmuseum. Bijzondere herinneringen en ja we mogen best tevreden zijn met wat we nu hebben.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 01, 2019 @ 18:19:03

      Dat ben ik ook hoor, maar jij was dus de oorzaak van dit logje;-)Jammer van die foto van de teil maar ik heb even niet de tijd om die op te zoeken en de externe harde schijf waar hij ook op stond blijft ter ziele. Ik snap er niet van.

      Beantwoorden

  7. Neeltje
    nov 01, 2019 @ 16:00:53

    Mijn zus moest altijd in mijn vuile badwater, dat wrijft ze mij nog regelmatig in de oren.

    Beantwoorden

  8. Kakel
    nov 01, 2019 @ 15:30:16

    M’n broertje en ik gingen in het lavet. Binnen tien minuten was het warme water ijskoud geworden. Ik herinner me nog dat ik regelmatig naar een badhuis ging. Koste een kwartje. Mijn ouders gingen vroeger in Rotterdam naar de Waterkoker om daar een emmer warm water te halen. Bij de weg: des ochtends was ik me met koud water in de douche (-:
    Wat een heerlijk logje, Riet. Dat je nog zoveel oude foto’s hebt kunnen vinden maakt het áf! Dikke liefs.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 01, 2019 @ 16:41:08

      Die lavetten waren één bonk steen dus inderdaad, dat water was al afgekoeld eer het vol was. Ze werden hier in de naoorlogse nieuwbouw ook geplaatst maar verdwenen toch vrij snel. Bij ons was in de straat tegenover ons huis een waterbaas, was nog een heel gezeul met zo’n emmer heet water. Je bent een held, bbbrrr…. een koud dompelbad na de sauna is oke maar zo “cold turkey” in de ochtend….. moet er niet aan dénken!
      Zelf had ik helaas geen foto’s en aanvankelijk kon ik niets vinden , maar de aanhouder wint!

      Beantwoorden

  9. Suskeblogt
    nov 01, 2019 @ 13:16:36

    In het stedelijk zwembad en sporthal kon je vroeger kome voor te douchen tegen betaling. Of dat nu nog kan weet ik niet. Thuis hadden we ook geen warm water. Die werd opgewarmd in een fluitketel op de kachel.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 01, 2019 @ 16:35:51

      Inderdaad, op de brandende kachel stond altijd een ketel water om de warmte goed te benutten. Badhuizen zaten hier soms ook in het gebouw van een zwembad, dat was ook zo waar wij voor een kuipbad heen gingen.

      Beantwoorden

  10. Ferrara
    nov 01, 2019 @ 13:14:55

    Genoten van je blog. Ons dorp had geen badhuis, dus stonden we aan de koude kraan te poedelen. In een nieuwbouwhuis van net na de oorlog. Wederopbouw met een lavet in de badkamer, maar er kwam koud water uit de kraan. Die zinken teil ken ik dus maar al te goed. Op vrijdagavond in de winter voor de zwarte kachel, ’s zomers buiten op het plaatsje in de tuin.
    Maandags deed moeder er de was in.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 01, 2019 @ 16:33:50

      Precies, zo ging dat destijds en niemand vond het vreemd. Die kachels waren ook een verhaal apart, wat leven we nu toch luxe vergeleken bij destijds. Misschien dat we daarom nog sneller tevreden zijn dan jongere mensen. Je had ook nog echt zondagse kleren;-)

      Beantwoorden

  11. willyfotoblog
    nov 01, 2019 @ 11:25:37

    badhuizen….zelf ben ik er nooit naar toe geweest

    maar toch bestaan er nog

    in het als monument beschermende “zwembad Van Eyck” van Gent, kan men nog steeds een bad gaan nemen …

    en ook in de volkswijk Marollen van Brussel

    en de zinken wasteil herinner ik me maar al te best
    groeten

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 01, 2019 @ 16:28:30

      Volgens mij bestaan er in Nederland geen badhuizen meer, die zijn een beetje verdrongen de door sauna’s en de hamman’s. Ze zijn ook niet meer echt nodig, vrijwel alle huizen hebben nu wel een badkamer.

      Beantwoorden

  12. meninggever
    nov 01, 2019 @ 10:06:44

    Dat herinner ik me ook nog goed. Die badhuizen. Maar wel degelijk gescheiden mannen en vrouwenafdelingen. Jammer genoeg want ik was toen net een beetje achter het fysieke verschil tussen de twee geslachten…Maar was wel iedere zaterdag een feestje. Lekker schoon! Thuis kwam de douche pas in de eerste jaren zestig. In de keuken. Maar wat een luxe. Net als de koelkast en de eerste tv…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 01, 2019 @ 16:22:21

      Ik had het denk ik een beetje verdrongen;-) Maar in die tijd was men nog tamelijk preuts. Nu ligt me in ziekenhuis bedden door elkaar op kamer, dat mag in sommige gevallen best wat minder van mij.
      Wij gebonnen iets laten aan een bad maar wasmachine hadden we al eerder , onmisbaar met de luiers;-)

      Beantwoorden

  13. Nicole Orriëns
    nov 01, 2019 @ 09:00:51

    Tsjonge wat is er dan veel veranderd zeg! Ik kan me niet voorstellen dat je buitenshuis moet gaan douche. Wat boffen we nu dan!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 01, 2019 @ 22:17:12

      Ja best wel hé, maar natuurlijk, ik ben van 42 , dus in hartje oorlog geboren en het geeft best een aantal jaren geduurd eer de vooruitgang zichtbaar werd na de oorlog. Daarom heb ik best grote verschillen in vrij korte tijd gezien. Maar altijd werd het beter, de hedendaagse jeugd begint in luxe en moet soms inleveren. Ze zijn niet gewend dat het ook best wat minder kan.

      Beantwoorden

  14. Skyblog
    nov 01, 2019 @ 07:23:22

    Op herinnering van vroeger op te halen. Badhuis ziet zeker anders uit. Teil van vroeger heb ik ook meegemaakt. Zo leuk was het toen. Leuke foto’s van vroeger.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 01, 2019 @ 16:07:05

      De jeugd van nu heeft daar allemaal geen idee van. Die groeien allemaal op in luxe vergeleken bij de haten 40/50, zelf de kinderen uit de gezinnen die van een uitkering rond moeten komen hebben meer dan wij vroeger.

      Beantwoorden

  15. Naomi
    nov 01, 2019 @ 05:47:05

    Heerlijk om te zien dit! Wel blij trouwens dat ik gewoon onder m’n eigen douche kan springen;).

    Beantwoorden

  16. Mies Huibers
    nov 01, 2019 @ 00:01:18

    De badhuizen ken ik niet, maar de teiltjes des te beter. Ik ben nog steeds zuinig met water. Het is zelfs zo dat ik het niet echt nodig vind om elke dag te douchen en veel water te gebruiken. Je kunt met een washandje aan de wastafel ook een eind komen met hygiëne is mijn bescheiden mening. Ik wissel af. Leuk stukje Riet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 01, 2019 @ 08:48:00

      Dat is het ook eigenlijk niet, je kunt je prima aan de wastafel wassen. Zeker nu de kleding wassen geen enkel probleem meer is. Meestal is het niet de mens die “stinkt”( het lichaam heeft een zelfreinigende functie) maar de kleding waarin opgedroogde lichaamssappen zitten. Toch kan ik niet zonder mijn dagelijkse badje, maar dat is inderdaad allen voor “het lekker en de ontspanning”. Verder ben ik ook nog steeds zuinig met water.

      Beantwoorden

  17. AnneMarie
    okt 31, 2019 @ 23:36:43

    Volgens mij hadden we hier geen badhuizen, zou ik eben aan mijn moeder moeten vragen. 😉😉 Tot mijn vierde hebben wij bij opa en oma ingewoond. Daar herinner ik me het badderen niet echt van.
    Toen mijn vader en moeder een flatje kregen vor zichzelf zat daar een douche met een lavet in. Zo’n grote ronde wastobbe meteen afvoer op heuphoogte. Daar heb ik en mijn zusjes later in het volgende flatje van pa en ma uren ingezeten. Vooral in de zomer werd het met water gevuld en zaten we heerlijk te badderen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 01, 2019 @ 08:44:51

      In die tijd begon bijna iedereen met inwonen, wij hadden het geluk een relatief vrije zolderetage te kunnen huren. In de nieuwbouw wijken die na de oorlog in Den Haag uit de grond gestampt werden zat ook vaak een lavet. Veel mensen gebruikte dat ook om de was in te doen;-)

      Beantwoorden

      • AnneMarie
        nov 01, 2019 @ 09:50:07

        Ja precies, dat deed mijn moeder ook. Kookte de was nog op het fornuis en spoelde alles in het lavet tot ze een ons woog.
        Wat een zege die afwasmachines van tegenwoordig.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          nov 01, 2019 @ 16:11:17

          Mijn moeder gebruikte de teil nog op zo’n houten stellage waar aan weerskanten een teil stond en in het midden een wringer. Ze heeft gelukkig de wasmachines nog wel gebruikt;-)

          Beantwoorden

  18. RenéSmurf
    okt 31, 2019 @ 23:01:11

    Een prachtig verhaal dat je toch maar mooi even weer vastgelegd hebt. Alhier staat het gebouwtje van het voormalige badhuis er nog steeds, en de eens gestolen gevelletters met BADHUIS zijn vernieuwd, dat hoort er toch op. We leven nu in enorme luxe en dat mogen we ons wel eens beseffen zo nu en dan.

    Beantwoorden

  19. omabaard
    okt 31, 2019 @ 21:52:08

    Zelf heb ik die badhuizen nooit gekend. Ik herinner me wel de teiltjes bij mijn oma. De moor of waterketel werd op de Leuvense stoof opgewarmd.
    Bij ons thuis was er een badkamer met ligbad en lavabo. Nu besef ik dat dat een luxe was.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 01, 2019 @ 08:39:23

      Klopt, dat was in die tijd maar voor weinig mensen weggelegd. Eind jaren 50 werden nieuwbouw huizen met een eenvoudige badkamer opgeleverd, meestal alleen een douche of lavet maar in de oudere huizen was daarin niet voorzien

      Beantwoorden

  20. Melody
    okt 31, 2019 @ 21:30:25

    Herinneringen…. lang vervlogen tijden…

    Beantwoorden

  21. schrijfselsvanmij
    okt 31, 2019 @ 21:29:23

    Ik kan me herinneren dat de badkamer vies koud was in de winter, met ijsbloemen op de ruiten, en het bad stond op pootjes

    Beantwoorden

  22. gewoonanneke
    okt 31, 2019 @ 20:59:03

    Een voor de dames en een voor de mannen bedoelde ik natuurlijk.

    Beantwoorden

  23. gewoonanneke
    okt 31, 2019 @ 20:58:44

    Ik ben wel een aantal jaren jonger maar dat heb ik ook nog meegemaakt het badhuis.
    Met twee kanten een voor de dames en een voor de vrouwen. Hoor de badmeester nog roepen “De volgende dameszijde” . Als je in de wachtkamer kwam vroeg je wie de laatste was en dan wist je wanneer je aan de beurt was. Ik mocht wel samen met mijn zusje. Kan me niet herinneren dat er een klok op zat trouwens. Daarvoor ook in de teil en pas toen ik denk al bijna naar de middelbare school ging kregen we pas een douche. Daarvoor idd bij de kraan wassen. Wij hadden dan wel een geiser.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      okt 31, 2019 @ 21:18:26

      De badhuizen zijn nog vrij lang open gebleven, wij hadden ook pas begin jaren 70 warm water en een zitbad toen was ik dus al ruim half in de 20.
      Ik twijfelde of dames en heren apart gehouden werden maar dácht het eigenlijk wel. Dus dat zal ook bij ons wel zo geweest zijn. Bij ons wel een klok met van die losse wijzers, hij liep niet natuurlijk maar de wijzers werden gezet op de tijd dat je eruit moest zijn.
      In de winter was het best koud om je aan de kraan te wassen met koud water

      Beantwoorden

  24. Matroos Beek
    okt 31, 2019 @ 20:55:50

    Die badhuizen leken mij toch een heel goede oplossing. Dat heb ik nooit gekend, groeide op in een onooglijk klein boerengehucht, ver van de stad. Wij werden ook gewassen in een teiltje. Het warm water werd toegevoegd uit de waterketel die op de kolenkachel stond.
    Rond mijn 10de was de verbouwing van het huis voltooid en hadden we een zitbad met douche. Dat was begin de jaren 70. Wat een revelatie!
    Mooie herinneringen… ondanks de ontberingen. Ontberingen… ze waren niet slecht. Wij werden gehard tegen het leven. Zelfs dat kleine beetje koude water hielp.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      okt 31, 2019 @ 21:11:02

      Ze waren zeker een goede oplossing maar er waren altijd mensen die het niet konden betalen, vooral grote gezinnen niet. Waarschijnlijk werd het daarom vanuit de scholen geregeld . We hebben er niet van gekregen hoor, en wel geleerd dat je zuinig moet zijn met water en stroom. Je kon in de tijd ook warm water kopen bij de warmwaterbaas, dat was een riskant gesjouw met emmers heet water .
      Wij hadden ook rond de jaren 70 voor het eerst een zitbad met douche, maar dat was nog wat geïmproviseerd en een boiler die ook meteen leeg was als het bad vol was.
      Een combiwasmachine had ik al eerder , dat was de eerste grote aankoop toen we kinderen kregen.

      Beantwoorden

      • Matroos Beek
        okt 31, 2019 @ 22:25:53

        Warm water dat te koop was… weer iets bijgeleerd. Leuk logje!

        Beantwoorden

        • rietepietz
          nov 01, 2019 @ 08:41:47

          Dat water werd warm gestookt met heel grote kachels als ik me goed herinner, heb zelf wel eens een emmer vol gehaald voor mijn moeder en ben er toen mee gevallen wat lichte brandwonden tot gevolg had . Het water was weliswaar niet écht kokend heet maar in de kleding bleef dat toch telang op de huid zitten.

          Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: