vreemd gaan

Het hád ze kunnen gebeuren in de roerige flowerpower jaren, vreemd gaan. Maar ze liepen slechts mee aan de randjes  van de partnerruil die nooit verder ging dan  van partner wisselen om te dansen, nou ja, wat knuffelend schuifelen was het eigenlijk meer maar dát was het dan wel.
Naar huis en naar bed gingen ze, soms als enige, altijd samen.

En nu gaat zij vreemd, de man waar ze naast slaapt is niet de man waar ze destijds mee trouwde. De man waar ze nu haar dagen mee doorbrengt  doet soms lelijke dingen die haar lief nóóit gedaan zou hebben en waar ze hem zeker voor verlaten zou hebben als het hem nog aangerekend kon worden.
Ach, een boer laten kan ze nog wel mee leven al zou hij dat vroeger nooit gedaan hebben. Maar er zijn ook dingen die hij zichzelf niet eens zou vergeven als hij het zich bewust was.

Maar ook hij gaat een “soort van” vreemd, ook hij maakt dingen mee van zijn lief die hij in ruim een halve eeuw huwelijk nooit heeft meegemaakt, ze vloekt soms en dat deed ze nóóit. En ze zegt soms dingen die ze zelf nooit voor mogelijk had gehouden. Of zoals ze soms naar hem kijkt, met die koele afstandelijk blik als ze haar geduld verliest.
Misschien gaat hij nog wel méér “vreemd” dan zij, zij wéét immers dat zijn hoofd niet goed werkt! Hij heeft geen idéé wat hij fout doet en snapt van geen kant waarom zijn lief soms lelijk tegen hem doet, in zijn beleving is daar geen reden voor. Zij begrijpt het (wat het helaas niét makkelijker, of op te lossen, maakt) maar hij begrijpt haar soms zo vreemde houding niet. Dan mist ook hij zijn lief, hij wil alles het liefst ” gewoon, alleen maar gezellig” !
Zucht….. dat wil zij óók wel, vreemd gaan is absoluut niet leuk, dat had ze vroeger wel goed gezien!

86 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. friedab2015
    aug 24, 2019 @ 17:05:10

    Ieder huisje heeft zo zijn kruisje en dat je elkaar “verliest” in de loop der tijden begrijp ik wel: Je wilt ook wat tijd voor jezelf . . .
    In feiten heeft een huisvrouw nooit vakantie. Ik zit graag achter de computer, ook al is het ongezond en is fietsen verstandiger. helemaal met dit mooie weer …
    We kunnen niet dagenlang in bed blijven liggen, omdat we niet meer op onze benen kunnen staan. Niks gaat vanzelf in het huishouden en helemaal niet op de automatische piloot. Amsterdam, 24 – 8 – 2019 * http://www.friedabblog.wordpress.com *

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 24, 2019 @ 17:17:00

      Dementie is ongenadig en maakt een ander mens iemand. Die tijd voor mezelf moet gewoon wachten want 58 jaar geleden heb ik toch beloofd in goede en in slechte tijden, hij heeft hier natuurlijk zelf ook niet om gevraagd. De computer is mijn lijntje met de buitenwereld want echt aanspraak heb ik natuurlijk niet meer, ook dat is niet zijn keuze,

      Beantwoorden

      • friedab2015
        aug 24, 2019 @ 17:38:26

        Gôh . . . Ik had `t er zojuist met me man over, en hij wil altijd helemaal gezond blijven. Er kan van alles gebeuren, de gekste & meest onverwachte dingen waar je verstand stil bij stil blijft staan . . .
        Nu snap ik ook die 82 reacties. Ik schrok ervan, maar nu “begrijp” ik het …
        Weet je, ik dacht gisteren ook: We leven te lang, hebben het te goed, maar er is ook een keerzijde aan die gouden medaille … En? Verzorgingstehuis … Dat is nog erger, hè … Gôh, ben er even helemaal … , (. . . ), … * http://www.friedabblog.wordpress.com * Geniet in ieder geval `n beetje van de laatste warme zomerdagen, doei! 24-8-2019

        Beantwoorden

        • rietepietz
          aug 24, 2019 @ 19:14:02

          Je leest hier nog te kort om dat te kunnen weten, ik schijf er niet heel vaak logjes over in de categorie persoonlijk, maar Henk komt nog steeds wel in de logjes voor.
          Ik heb er wel vrede mee, we hadden een lang en mooi huwelijk en hij is nu 83, dan weet je dat dit soort dingen erbij kunnen horen. Verzorgingstehuis is echt wel mijn laatste optie, pas als ik er zelf bij neerval Ik heb gelukkig heel veel hulp van onze dochter. Dat doen we hoor, we komen i’edere dag buiten dankzij de rolstoel en het feit dat ik nog auto rijdt.
          p.s. Die 82 reacties zijn wat geflatteerd hoor, de helft zijn tegen reacties van mijzelf;-)

          Beantwoorden

          • friedab2015
            aug 24, 2019 @ 20:48:18

            Oké, langzaam leren we elkaar beter kennen.
            Ik las zojuist over Jakobus Cornelis Bloem geboren op 10 mei 1887. Hij werd 79, in 1965 kreeg hij de grootst denkbare literaire Prijs der Nederlandse Letteren … Het was géén kattenpis, in 1952 kon hij genieten van zijn P.C. Hoofd prijs en in 1949 de Constantijn Huygensprijs … Op me blog schrijf ik gedichten van hem voor je, wat je schitterend zal vinden en een beetje troosten, hoop ik … In ieder geval, vind ik het leuk, om met je te bloggen (dat ik het gezellig vind, kan ik niet schrijven). Amsterdam, 24 – 8 – 2019 * http://www.friedabblog.wordpress.com *

            Beantwoorden

            • rietepietz
              aug 24, 2019 @ 21:49:16

              O maar het is hier meestal ook heel gezellig hoor. Ik heb het bloggen juist nodig om te overleven en de interactie zorgt ervoor dat ik mee blijf draaien in het gewone leven. Een mens kan gewoon niet gezond blijven met alléén maar tobben of zich mee laten zuigen in de neergaande spiraal die jaren kan duren. Juist daarom ben ik zoveel mogelijk blijven bloggen as ik altijd deed, met een hoop onzin en gekke invallen. Van Bloem heb ik nog wel iéts meegekregen toen ik in het volwassen onderwijs alsnog m’n opleiding wat bij kon spijkeren;-)

              Beantwoorden

  2. margrietspanjaard
    aug 20, 2019 @ 17:44:32

    Ja, joh….dat komt er gewoon even bij…vreselijk. Dat trof mij ook het meest bij mijn ouders na een hersenbloeding bij mijn moeder en de gevolgen daarvan waren maar een schijntje in vergelijking met wat jullie overkomt 😁

    Beantwoorden

  3. Spontanity
    aug 18, 2019 @ 15:18:12

    Zoiets gun je niemand.
    Heb met jullie te doen.

    Beantwoorden

  4. Jeanne van Sjannesblog
    aug 17, 2019 @ 20:14:11

    Het is afschuwelijk wat jullie overkomt. Je manier van schrijven erover vind ik zo krachtig. De min of meer luchtige schrijftrant komt binnen! Knap en mooi.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 17, 2019 @ 21:41:58

      Het overkomt niet alleen ons natuurlijk maar “ieder voelt het eigen leed het meest”,het is fijn dat de vorm waarin schrijf niet zeurderig overkomt, Het is meestal even alles op een rijtje zetten in mijn hoofd als het me teveel dreigt te worden . Het fijne is dat ik via de reacties dan makkelijker kan relativeren en voor ik een nieuw logje ga maken is mijn dip verdwenen. Ik ben heel blij met mijn lezers.

      Beantwoorden

  5. Ger
    aug 17, 2019 @ 12:43:53

    Hoi Rietepietz, je geeft aan dat je gek bent op reacties …

    Ik hoop dat je deze reactie niet ziet als spam, maar als aanbod …

    Zou je even met mij contact willen opnemen op mijn mailadres …

    Ik heb weliswaar een interessant aanbod voor je t.a.v. je website …

    Thanks,
    Ger

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 17, 2019 @ 14:57:55

      Ja hoor , dat zie ik als spam, of op zijn minst ongewenste reclame. Ik heb niets nodig op de site dat ik al niet heb.

      Beantwoorden

      • Ger
        aug 17, 2019 @ 15:12:47

        Jammer dat je dit zo opvat. Dat was niet mijn bedoeling. Ik wilde je ergens mee helpen, en mijn eerste reactie kan natuurlijk alleen maar enzijdig zijn, toch, want hoe dien ik anders contact op te nemen? Maargoed, als je dit niet wilt, dan kan ik je dus niet helpen …
        Jammer, ik had je graag geholpen met iets, want je hebt een mooie blog.

        Het is een beetje moeilijk om dit hier op de blog te gaan uitleggen, toch?

        Achteraf gezien had je dat ook niet gewild, zo denk ik …

        Fijne dag nog.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          aug 17, 2019 @ 15:18:04

          Dankjewel voor je reactie, door ervaring wijs geworden ga ik niet op vage aanbiedingen in. Het is een openbare site waar iedereen mag zien wat er geschreven wordt en tips graag gelezen worden , dat mag dus best.
          Maar als halfdigi beet zit ik niet te wachten om aan de site te gaan zitten knoeien dus is dat in ieder geval niet m’n bedoeling.

          Beantwoorden

  6. Neeltje
    aug 17, 2019 @ 10:07:13

    De wonderlijke, tevens schrijnende en verdrietige, wereld van dementie. Waar het beste en het moeilijkste samen gaan. Iedere dag een beetje afscheid meer. Ik zie twee dappere mensen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 17, 2019 @ 12:02:58

      Ja wonderlijk zeker en natuurlijk, ook al die andere dingen. En ik ben al niet zo goed in afscheid nemen;-(

      Beantwoorden

      • Neeltje
        aug 17, 2019 @ 12:13:06

        Volgens mij niemand.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          aug 17, 2019 @ 14:58:45

          En zeker niet op deze eenzijdige manier.

          Beantwoorden

          • Neeltje
            aug 17, 2019 @ 15:09:01

            Toch denk ik dat Hennk ook afscheid neemt, alleen op een manier die voor ons moeilijk te begrijpen is.

            Beantwoorden

            • rietepietz
              aug 17, 2019 @ 15:19:59

              Dat is natuurlijk mogelijk hoewel ik geen idee heb wie hij in mij ziet de laatste tijd.

              Beantwoorden

              • Neeltje
                aug 17, 2019 @ 16:35:47

                Het proces van dementie is een ingewikkeld iets, juist omdat de hersenen zo complex zijn. Hier is een vrij technische uitleg en neemt absoluut geen verdriet weg. Maar misschien dat je er iets van gaat begrijpen. We hebben een onderbrein, dat vult zich vanaf de geboorte en blijft intact tot het einde. Daar liggen o.a. geuren, emoties en de daarbij behorende herinneringen opgeslagen. En we hebben ons bovenbrein, dat ontwikkelt zich nog verder na de geboorte en is het brein waar taal, alles wat we aanleren en meemaken opgeslagen. Dat brein beschadigd bij dementie. Ons onderbrein niet. Daarom is er wel herkenning, maar kan men niet meer verwoorden wat en wie er herkent wordt. Aan emoties en soms ineens een helder moment naar aanleiding van iets dat gebeurt kun je dat soms ‘aflezen’. Zoals bepaalde bij bepaalde muziek, een geur, kleine kinderen, een filmpje dat hij ziet. Iets wat jij doet of zegt. Jouw eigen manier van doen. Maar verder is de wereld om de Henk heen inmiddels niet meer te begrijpen vanuit het bovenbrein. Dat roept verwarring, angst en onmacht op. Zeker als hij moe is. Dingen aan hem vragen roept meer onzekerheid op dan rust. Hij kan vaak letterlijk en figuurlijk de woorden niet meer vinden. Hem iets laten zien of voordoen werkt vaak beter. Zoals ik al zei, een technisch verhaal en ik weet niet of je er iets aan hebt. Maar wilde het toch even met je delen. Het ligt niet aan jou dat en ook niet aan Henk dat je het gevoel hebt dat je ‘vreemd’gaat. Maar aan de ziekte dementie. En dat is en blijft een heel moeilijk en verdrietig proces. Hoe dan ook. Liefs van mij, Neeltje

                Beantwoorden

                • Neeltje
                  aug 17, 2019 @ 16:47:22

                  En mocht je denken, vlieg maar op met die uitleg. Voel je vrij om het te verwijderen hoor. Ik vind je een kanjer! ❤

                • rietepietz
                  aug 17, 2019 @ 17:00:50

                  Nee hoor, ik verwijder nooit iets of het moet een dubbele reactie zijn;-)

                • rietepietz
                  aug 17, 2019 @ 16:47:34

                  Het meeste ontdek je als mantelzorger inderdaad al doende , als je op let tenminste en anticipeert op wat je ziet en ervaart. Als je dat goed doet maakt het je taak iets minder zwaar al blijven er dingen en/of momenten dat niets werkt. Het verandert niets aan het verlies van contact maar geeft wat minder stress aan beide zijden en dat is al mooi meegenomen .

                • Neeltje
                  aug 17, 2019 @ 16:49:43

                  Nee, het neemt niks weg van het verlies en het daarbij behorende verdriet. Was het maar waar.

                • rietepietz
                  aug 17, 2019 @ 16:50:44

                  De vasculaire dementie tast minder het geheugen aan maar meer de cognitieve vaardigheden heb ik begrepen, dat klopt wat Henk betreft die niet om de haverklap hetzelfde zegt en veel dingen nog gewoon weet maar heel veel vaardigheden al heeft moeten inleveren.

                • Neeltje
                  aug 17, 2019 @ 16:52:22

                  Ja, bij vasculaire dementie is het proces zo mogelijk nog complexer.

                • rietepietz
                  aug 17, 2019 @ 16:59:43

                  Zijn voorstellingsvermogen bijv doet vrijwel niets, vandaar dat iets zeggen niet werkt en iets laten zien soms wel. Ook niet altijd helaas.

  7. willyfotoblog
    aug 17, 2019 @ 10:05:08

    onmacht…

    goed.. dat je daarover kunt schrijven Riet

    ik kan je slechts veel goede moed wensen

    Beantwoorden

  8. RenéSmurf
    aug 16, 2019 @ 21:52:24

    Het is te zwaar, maar daar wordt niet naar gevraagd. Het levert wel mooie logjes op, die echt ergens over gaan.

    Beantwoorden

  9. terrebel
    aug 16, 2019 @ 19:50:25

    Ik vind jou een dappere vrouw, Riet! Hoop voor jullie dat er af en toe wat van de vroegere verliefdheid boven komt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 16, 2019 @ 21:25:31

      Op veel momenten is het eerder moederlijke liefde omdat hij zich in veel dingen ondertussen als een klein kind gedraagt en hij me tegenwoordig ook vrijwel alleen nog mama noemt. Is natuurlijk ook niet zijn vrije keus, het overkomt hem.
      Maar goed, een moeder houdt van haar kind natuurlijk minstens net zoveel als van haar lief. Verliefdheid gaat er van hem vrijwel nooit meer uit, je gaat met ” mama” natuurlijk anders om dan met je lief.

      Beantwoorden

  10. Mrs. T.
    aug 16, 2019 @ 18:18:08

    Ach lieverd, wat heb je dit treffend en mooi geschreven. Zo intiem eigenlijk: een fijn en gelukkig huwelijk dat zo eindigt in ‘vreemd gaan’. Ik kan niets anders dan je een heel dikke knuffel geven.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 16, 2019 @ 19:05:24

      Er zijn ook dagen dat hij meer mijn kind is omdat zijn cognitieve vaardigheden steeds verder afbrokkelen. Ook niet leuk maar dat trek ik beter. Maar ook dan is hij natuurlijk niet meer de man die hij was.

      Beantwoorden

  11. Villasappho
    aug 16, 2019 @ 14:54:01

    Schrijnend Rietepietz ik moet opeens aan mn opa en oma denken. Het is vreselijk wens je zoveel sterkte!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 16, 2019 @ 16:20:21

      Ik voel me reuze gesteund door alle reacties en natuurlijk doen de (klein) kinderen ook alles om ons te helpen. Maar zo af en toe is er dat besef dat , terwijl ik eigenlijk heel erg moet genieten omdat hij er nog is , genieten toch niet altijd mogelijk is door de nare zaken die er bij horen tegenwoordig. Maar zo’n logje helpt me erg om alles weer rustig te krijgen in mijn hoofd.

      Beantwoorden

  12. Regenboogvlinder
    aug 16, 2019 @ 12:12:26

    Och Riet toch… zoals je dit schrijft, ook vanuit hem, het is te erg.
    Henk is zo veranderd en al lang niet meer je man, hij is inderdaad inmiddels een vreemde. En zijn afbrokkelende brein maakt dat hij daar niks aan kan doen en het zelf allemaal niet meer weet. En toch heeft hij een bepaalde wil in zich en als er dan dingen zijn die hij niet wil doen of laten doen, maar toch moeten gebeuren wordt het een soort gevecht, niet fysiek en zonder woorden, maar hard Riet. Hem steeds verder zien aftakelen. Jouw inzet maakt zijn leven nog enigszins dragelijk, maar maakt het voor jou juist steeds moeilijker en zwaarder. Hoe lang ga je nog door? Ik las hier ergens dat je doorgaat tot je erbij neervalt, want voor jezelf kiezen kun je niet. En dat snap ik dan ook wel weer… Een dikke knuffel en nog meer respect! XXX

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 16, 2019 @ 13:43:25

      Hij begrijpt heel veel niet, vooral als het om dingen gaat die vroeger niet aan de orde waren zoals het verschonen. En dan kán hij heel dwars worden. dan is het soms letterlijk een gevecht om de boel schoon te kunnen houden. Ik heb enorm veel steun aan mijn dochter, op het moment heeft ze ook meer tijd voor me en dat is heel fijn. Juist omdat hij op haar ook heel goed reageert, beter dan op de zorghulp. Logisch misschien omdat Inge heel vertrouwd is en ook een feeling heeft voor hoe ze met hem om moet gaan.
      Klopt, ik zou er geen vrede mee kunnen hebben m’n eigen leven voorrang te geven boven het zijne dus ga ik door zolang ik het op kan brengen.

      Beantwoorden

  13. cornma
    aug 16, 2019 @ 10:17:18

    De onmacht straalt er vanaf. Ongelooflijk dapper dat je er zo openlijk over durft te schrijven, al vermoed ik dat het nog een tikkie erger is dan hier beschreven.
    Ik wens je alle sterkte van de wereld.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 16, 2019 @ 11:42:17

      Klopt, de onmacht is een groot probleem omdat sommige dingen absoluut geen probleem hoeven te zijn als zijn “begrip” nog zou werken. Er is niets waar hij of ik ons voor zouden moeten schamen dus ja, daar durf ik wel over te schrijven. Het helpt mij alles op een rijtje te zetten én te relativeren.

      Beantwoorden

  14. meninggever
    aug 16, 2019 @ 10:06:40

    Het is in feite een constant scheidingsproces waaraan beiden niet willen meewerken maar wel in werking is gezet door het ziektebeeld dat geen genade kent. Bij vreemd gaan met wederzijdse instemming heb je ook nog plezier als toetje, in dit geval zijn er domweg twee verliezers. Ik blijf de pet voor je afnemen uit respect!!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 16, 2019 @ 11:47:30

      Zo zit het wel ongeveer in elkaar ja, mijn enige genoegdoening is dat ik hem tot nu toe uit een tehuis heb kunnen houden en hem zo veel mogelijk in het gewone leven mee kan laten draaien.

      Beantwoorden

  15. Nicole Orriëns
    aug 16, 2019 @ 09:41:33

    Jeetje… dit lijkt me zo moeilijk… Je leeft naast je partner, maar langzaam maar zeker raak je hem of haar kwijt.

    Beantwoorden

  16. AnneMarie
    aug 16, 2019 @ 09:32:18

    Je hebt het gevoelig en mooi geschreven maar ik voel de stress ook bij mezelf opkomen. Dat gevoel je tekortkomingen niet onder controle te krijgen is zo frustrerend en deprimerend. Kun je nog de vraag stellen of het wel tekortkomingen zijn? Het is meer onmacht denk ik en daar kun je eigenlijk niet veel aan doen. Maar zelfs onmacht mag er niet zijn ook dat wil je in de hand houden.
    Riet ik leef enorm met je mee en zou je plat willen knuffelen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 16, 2019 @ 09:54:08

      Je zoekt het ( waarschijnlijk uit ervaring) in de goede hoek, zowel zijn als mijn frustraties zijn in hoofdzaak onmacht. Waarbij ik dan nog kan beredeneren waar de onmacht vandaan komt, voor hem is dat al allemaal onmogelijk. Knuffel maar raak hoor!

      Beantwoorden

  17. Suskeblogt
    aug 16, 2019 @ 09:23:14

    Het is een vreselijke ziekte die beide partners raakt.
    Heel veel sterkte gewenst hierbij.

    Beantwoorden

  18. Naomi
    aug 16, 2019 @ 08:43:15

    Wat een liefde spreekt hier, ondanks alles, weer uit. En wat ben je dapper…

    Beantwoorden

  19. Ferrara
    aug 15, 2019 @ 22:18:24

    Ach, ach lief dapper mens, wat heb je deze verschrikkelijk moeilijke situatie warm en gevoelig verwoord. Respectvolle buiging!

    Beantwoorden

  20. omabaard
    aug 15, 2019 @ 22:16:52

    Het moeilijke is dat hij er niet kan aan doen en dit ook nooit zou gewild hebben. Je kreeg gewoon een andere man, die heel veel geduld van je vraagt. Jij kan nog enkel geven. Hij krijgt nog alleen en beseft niet hoeveel je voor hem doet.
    Dag en nacht zorg je, je hebt geen echte partner meer.
    Hoe lang houdt een mens dit vol?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 15, 2019 @ 22:29:08

      Je legt de vinger op een flink pijnlijke plekken want inderdaad, het steekt dat hij geen besef heeft dat hij alleen nog door mijn inspanning een relatief normaal leven kan hebben. Hij heeft geen idee hoe moeilijk hij sommige dingen maakt omdat hij niet door heeft hoevéél er mis is met hem.Bij veel dingen is het onbelangrijk of het goed gaat of niet en kan ik hem zijn gang laten gaan, Maar er zijn dingen dat ik zijn medewerking af moet dwingen als hij dat niet vrijwillig doet en dié maken het moeilijk. Ik kies ervoor om het vol te houden tot ik erbij neerval , ik zou niet “voor mezelf” kunnen kiezen.

      Beantwoorden

  21. Matroos Beek
    aug 15, 2019 @ 22:06:19

    Vreselijk als je man een vreemde is geworden en dingen doet die nooit bij hem hoorden. Omdat hij het niet beseft, voel je je schuldig voor je eigen gevoelens van onmacht, ergernis, woede.
    Het is zwaar. Ik vind je ongelooflijk moedig.
    Je kan het goed verwoorden en van je afschrijven.
    Dikke knuffel X

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 15, 2019 @ 22:15:04

      Schrijven is altijd een goede manier om alles in je hoofd op een rijtje te krijgen. En dat is soms nodig omdat hij het zo vergeten is als er dingen fout gaan , het soms zelfs niet eens door heeft, maar bij mij blijft er dan natuurlijk wél van alles achter waar ik even mee in het reine moet komen. Boosheid is niet zomaar weg omdat hij het niet meer weet en dat is lastig,

      Beantwoorden

  22. Marja
    aug 15, 2019 @ 21:04:18

    XXX

    Beantwoorden

  23. gewoonanneke
    aug 15, 2019 @ 21:03:49

    Ja dit is gewoon meer dan triest he Riet….. dan kan je nog beter echt vreemd gaan daar kan je tegen vechten of weggaan. Deze vorm van vreemdgaan, deze ziekte kent alleen verliezers.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 15, 2019 @ 21:29:17

      Nou echt vreemd gaan heb ik totaal geen behoefte aan maar hier heb ik inderdaad die keuze niet en dringt die narrige vreemde man zich gewoon tussen onze relatie.

      Beantwoorden

      • gewoonanneke
        aug 16, 2019 @ 19:39:57

        Ja je bent gewoon je maatje en man kwijt en bent als verzorgster geworden. Dat mis je natuurlijk. Hebben jullie beide niet voor gekozen. Gewoon klote is het…….. vermoeidheid en altijd alert zijn maakt ook dat je dan misschien wel eens ook niet gezellig reageert. Niet meer dan normaal maar natuurlijk zou je het liever anders willen…… keep strong…….. xxx

        Beantwoorden

        • rietepietz
          aug 16, 2019 @ 19:47:29

          Klopt , soms nekt het slaapgebrek me gewoon, dan ben ik minder geduldig en dat slaat terug op zijn handelbaarheid. Er is ook steeds méér waar ik op moet letten, de laatste tijd probeert hij ook het gas aan te doen , ik hoor gelukkig de ontsteker in de kamer maar zo komt er steeds meer bij. En soms zijn er dagen dat hij te onrustig is en overdag nauwelijks slaapt, dan wordt hij kribbig. Gelukkig duren mijn dipjes meestal niet heel lang, de dip van gisteravond is alweer verdwenen gelukkig.

          Beantwoorden

          • gewoonanneke
            aug 16, 2019 @ 19:52:13

            Fijn dat je dip ook weer over is. Maar snap best hoor dat het moeilijk is. Zag dat bij mijn vader ook maar ik ga weer naar huis, mijn eigen gezinnetje en mijn moeder bleef er wel mee zitten altijd.

            Beantwoorden

            • rietepietz
              aug 16, 2019 @ 21:32:47

              Mijn dochter heeft kort geleden even op proef gewerkt als kamer assistent op een afdeling bij 8 demente mensen. Ze vond het heel confronterend te weten dat ik er 24/7 mee om moest gaan want ze hield het na een week voor gezien. Ze kon niet de dingen doen voor de mensen die ze graag wilde doen, daar was niet genoeg personeel voor. Ze voelde zich opgesloten met 8 zwaar demente mensen, kon niet de afdeling af om zelf te eten of iets leuks met de mensen te doen.

              Beantwoorden

              • gewoonanneke
                aug 16, 2019 @ 21:58:52

                Ja het is heel confronterend, kom ook regelmatig voor mijn vrijwilligerswerk in een zorginstelling. Valt voor die mensen die er werken ook niet mee hoor. Ze roeien ook met de riemen die ze hebben.

                Beantwoorden

                • rietepietz
                  aug 17, 2019 @ 08:49:18

                  In dat splinternieuwe tehuis is ook het restaurant wegbezuinigd, het bezoek kan dus ook niet meer met de patiënt inpandig even iets eten of drinken in een ander sfeertje.

  24. Leidse Glibber
    aug 15, 2019 @ 20:53:24

    Ik val even stil en zag dit helaas al aankomen, het wordt steeds zwaarder en ik begrijp je reactie dat je soms je geduld verliest en beetje kwaad wordt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 15, 2019 @ 21:26:59

      Ja echt wel, vooral het slaapgebrek speelt soms op, 1á 2 keer per nacht trek ik makkelijk maar het is alweer weken minstens 3x per nacht én heel vroeg wakker, daar wordt een mens niet vrolijk van.

      Beantwoorden

  25. matroos
    aug 15, 2019 @ 20:52:15

    Het is zo’n rotziekte en eigenlijk nog het meeste voor degene die het moeten aanzien en zorgen met vaak veel kunst en vliegwerk dat er geen ongelukken gebeuren.De weg die jullie eerst samen gingen is opgesplitst in twee helften,heel soms raken die helften elkaar nog.Sterke nogmaals Riet,ik vind dat je het super fantastisch doet.❤❤❤

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 15, 2019 @ 21:11:34

      Dat klopt helemaal wat je zegt, we moeten steeds meer een eigen leven leiden en dat is voor de één bewust en voor de ander onbewust. Ik ben niet altijd tevreden over mezelf, omdat er een aantal dingen zijn die ik (uit hygiënisch oogpunt) af moet dwingen als hij niet wil kan ik dan niet mijn eigen opvattingen waarmaken van met hem meebuigen. Mijn inzicht was wel juist want dán gaat het prompt fout.

      Beantwoorden

  26. waarloopjijwarmvoor
    aug 15, 2019 @ 20:42:43

    Wat heb je dat ontzettend goed geschreven en beschreven Riet. Ik voel het gewoon. We kennen elkaar niet maar toch geef ik je een knuffel.

    Beantwoorden

  27. schrijfselsvanmij
    aug 15, 2019 @ 20:35:14

    Lieve, lieve Riet, wat is het toch een intens gemene ziekte ….. 😦

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: