blaaskaak

Volgens mij wordt het effect van reclame in de media best wel overschat. Wat mij betreft  is  “mond tot mond reclame” een stuk effectiever. Dat kan zowel positief als negatief uitpakken natuurlijk.
Er blijkt al erg lang een reclame  over een bepaald matrasmerk te zijn, het enige dat bij me bleef hangen was de slogan” honderd dagen proefslapen  en Uw geld terug als het niet bevalt” ( of zoiets)
Dát bleef bij me hangen omdat ik dan denk; “eh…. en wat gebeurt er met een teruggehaalde matras? Krijg ik die als ik wil bestellen?”.

Om welk mérk het draaide  had ik blijkbaar niet opgeslagen, tót dat ik twee keer kort na elkaar van iemand hoorde die zo’n matras had gekocht en er méér dan tevreden over was. In één geval had iemand in een hotel zo heerlijk geslapen dat ze op zoek ging naar het merk van de matras en bestelde er per omgaande ook zo één. Toen pas viel de reclame me op en kon ik de naam onthouden.

Maar het kan ook anders, bij een reclame die ik regelmatig op de radio hoor   wordt er een vraag op me afgevuurd;
” heeft U een blaasprobleem? ” Uit de rest van de reclame blijkt dat het om een geneesmiddel gaat ( denk ik) maar het merk en doel is me  wederom ontgaan omdat  de zin “heeft U een blaasprobleem?” bij mij  totaal andere associaties oproept.
Kleine kinderen  met eh… zonder  wisselende voortanden die de kaarsjes op de verjaardagstaart niet uit kunnen blazen, dan heb je toch  een blaasprobleem.
Of van die kaarsjes op een taart die zich niet uit láten blazen omdat ze geprepareerd zijn met iets dat maar blijft branden.
Of een verkeerde stand van de mond, dat kan ook natuurlijk, in de jaren 70 hadden de  Mounties, een komisch duo uit die tijd, er een act over…
O ja, sorry voor de mensen die échte blaasproblemen hebben, die hadden misschien wel graag dat merk geweten….. helaas,  dát heb ik weer niet opgeslagen.

 

Advertenties

40 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Villasappho
    aug 16, 2019 @ 14:52:19

    Ik luister geen radio meer door die reclame wat een gezeik. Sinds ik weet wat de prijzen zijn van die reclames bedenk ik altijd dat ze dat geld ergens moeten halen en dat hun producten dus te duur zijn.

    Beantwoorden

  2. meninggever
    aug 16, 2019 @ 10:12:26

    Hoe je ook redeneert, reclame heb je nodig om ergens aan het begin een merk of bedrijf dan wel product van de kant te roeien. Anders blijft alles kleinschalig en beperkt. Pas als je echt een naam hebt (Coca Cola) valt te volstaan met actiematige reclame. Maar merkopbouw doe je nu eenmaal op de gegeven manier. Het is ook een vak, niet iedereen gegeven overigens, want veel pulp, maar wel een die bij goed beoefenen kan zorgen dat klanten hun leveranciers zelf kunnen vinden. Overigens zijn die ‘niet tevreden-geld terug’ acties vaak dubbelzinnig door de vele mitsen maren of actievoorwaarden. En bij kleding of matrassen zou ik dat zelf nooit toepassen. Huiveringwekkend zijn de verhalen van postorderbedrijven die online zaken verkochten en dezelfde garantie boden. Gedragen kleding, ja zelfs lingerie, werd gewoon teruggestuurd omdat het toch niet beviel of ‘paste’. Met gebruikssporen of schade er in of aan. Vreselijk. Dus ik zou dat nooit adviseren als goede of effectieve reclame. Wat wel werkt heb ik in mijn functionele leven voorheen wel laten zien. Prijzen mee gewonnen ook. Kortom, niks mis met goede reclame…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 16, 2019 @ 11:45:57

      Ik kijk er toch altijd met enige argwaan naar en huldig zelf het standpunt dat goede wijn geen krans behoefd. Maar in een markt waarin “veel van hetzelfde”te koop is is het dan wel de kunst om op te vallen. En daar dient reclame dan soms een het doel, positief of negatief.

      Beantwoorden

  3. Happy Hulk
    aug 15, 2019 @ 20:52:25

    Doet me herinneren aan het spel ‘Blaasvoetbal’, wat ik ooit van sado Sinterklaas kreeg.
    Moest je door een pijpje blazen en het pijpje zodanig op het balletje richten dat je kon scoren in het doel van de tegenstander. Bleek diegene ook zo’n pijpje te bezitten om het doelpunt tegen te houden of zelf te scoren. Het speelveld veranderde steeds in een kwijlbak, waardoor het balletje niet meer wilde rollen. Gloeiende, gloeiende!

    Beantwoorden

  4. Michel
    aug 15, 2019 @ 20:24:14

    Ik krijg heel erg weinig reclame mee aangezien we nauwelijks TV kijken en een ja/nee-sticker hebben. De enige reclame die ik zie is via internet. En het zal vast wel effectief zijn want anders deden ze het niet maar ik ben het met je eens dat mond op mond reclame beter werkt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 15, 2019 @ 21:00:49

      Via internet zie ik dan weer relatief weinig reclame, ik doe er niet veel meer dan bloggen mee. Maar reclame gaat toch wel grotendeels langs me heen al wil ik me er ook wel eens mee amuseren.

      Beantwoorden

  5. Regenboogvlinder
    aug 15, 2019 @ 09:32:19

    Haha, ja die kindjes met een half lege mond hebben echt een probleem dan ;-).
    En die matras… ik weet hoe die heet want een vroeger buurvrouwtje noemde ik zo… haar echte naam was Emmy 😀

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 15, 2019 @ 09:58:08

      Ja klopt, door de verhalen van die twee kopers wéét ik nu de naam, maar in de reclames was die me niet opgevallen. Wat maar weer bewijst dat mond tot mond reclame gewoon het beste werkt, dus leve een goed product en geef goede service dat is beter dan reclame maken.

      Beantwoorden

  6. willyfotoblog
    aug 14, 2019 @ 13:43:24

    een leuke act van de Mounties,die ik me vaag herinner…

    en met reclame worden we als het ware overspoeld, zelfs bij het bloggen

    wel niet op je site

    groeten

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 14, 2019 @ 15:25:23

      Vroeger waren ze het hoogtepunt van de zaterdagavond op TV met de hele familie voor de buis.
      Ik heb een gratis site en daar kunnen ze kán wordpress natuurlijk reclame op zetten. Maar zelf link ik alleen dingen uit reclame oogpunt. soms wél iets om te laten zien waar ik was als ik dat leuk vond, dat zóu je als reclame op kunnen vatten maar zo is het zeker niet bedoeld.

      Beantwoorden

  7. majaer
    aug 14, 2019 @ 12:15:18

    Ik ben niet zo bewust met de reklame bezig, de meeste gaan langs mij heen.

    Beantwoorden

  8. Suskeblogt
    aug 14, 2019 @ 09:25:32

    Geen blaasproblemen hier.
    Indien wel ga ik naar de dokter, medicijnen via internet kopen doe ik helemaal niet.

    Beantwoorden

  9. Naomi
    aug 14, 2019 @ 09:08:01

    Oh help, dat van die teruggestuurde matrassen vraag ik me dus ook altijd af. Voer voor een volgend blogje? Dat je even wat onderzoek doet voor ons, arme kijkertjes;).

    Beantwoorden

  10. Matroos Beek
    aug 14, 2019 @ 08:05:08

    En welk blaasprobleem bedoelen ze? Blaaskanker? Lekke blaas? Blaasontsteking? Volle blaas? Kleine blaas? Verzakte blaas?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 14, 2019 @ 09:17:54

      Galblaas…. enz…. in de meeste gevallen moet je zonder meer een arts raadplegen en zijn “middeltjes”niet afdoende. Ach, kritisch luisteren lost het reclameprobleem meestal wel op, veel bla bla maar weinig waar je iets aan hebt.

      Beantwoorden

  11. gewoonanneke
    aug 14, 2019 @ 00:03:51

    Dat is grappig. Er is op zondag altijd een programma op de radio waarin je vragen kan stellen over van alles en nog wat. Ze geven ook antwoordgarantie. Nou klopt dat weer niet want ik stelde dus de vraag die jij nu ook stelt. Wat doen ze met matrassen die terugkomen, gaan die gewoon weer naar de volgende klant toe na 100 dagen proefslapen. Nooit antwoord gekregen misschien nog eens vragen een keer. Want ben er ook wel benieuwd naar. Grappig dat filmpje van the Mounties. Vroeger wel gezien mijn vader lachte zich altijd een slag in de rondte om die twee maar deze kende ik niet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 14, 2019 @ 09:14:31

      Tja, een antwoord hoef niet noodzakelijkerwijs hét antwoord op je vraag te zijn vrees ik. Maar als ze slim zijn zeggen ze iets in de geest van ” ons product is zó goed dat het vrijwel nooit terug komt, en áls het gebeurd gebruiken we de matras in de showroom” .
      Voor de Mounties zat iedereen vroeger aan de buis gekluisterd op zaterdagavond, Dat was nog in de tijd van Nederland 1en 2 en toch nog relatief nieuw fenomeen televisie.

      Beantwoorden

  12. RenéSmurf
    aug 13, 2019 @ 23:39:42

    Ik negeer de radioreclames zoveel als mogelijk, maar ze zijn zo indringend, dat gaat niet. Ik ga wel al jaren niet meer naar de drogist.

    Beantwoorden

  13. Corja
    aug 13, 2019 @ 23:35:10

    Zo leuk hoe jij overal altijd je eigen draai aan weet te geven! Inderdaad, ‘met-zonder’ voortanden valt er geen kaarsje uit te blazen. Heerlijk stuk, weer!

    Beantwoorden

  14. Ferrara
    aug 13, 2019 @ 23:21:07

    De meeste reclames zijn een verschrikking. Ik zag net die Coronels weer in hun ondergoed vanwege een fusie in de verzekeringswereld. YEACH.
    Je hebt er weer een kostelijke twist aan gegeven.

    In 2016 schreef ik er dit over
    https://ferrara-victoriene.blogspot.com/2015/11/schrijfcursus.html#comment-form

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 14, 2019 @ 09:05:13

      In mijn gehoorgang zit een afsplitsing waar uitsluitend voor mij bruikbare reclame slogans doorkomen, de rest wordt via de oorschelp afgevoerd;-) Scheelt héél veel ergernis.

      Beantwoorden

  15. Ximaar
    aug 13, 2019 @ 22:48:21

    Ik zie of hoor vrijwel geen reclames. Kan me er dan ook niet aan ergeren.

    Bij een blaastest denk ik dat ik een kratje bier op moet drinken en dan een paar dagen niet mag plassen. 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 14, 2019 @ 08:48:29

      Ze gaan vooral aan me voorbij op dit soort kreten na die wél tot me doordringen omdat ik er een vreemde associatie door meekrijg. .
      Ik vrees dat ja ná dat kratje bier nog met een ander soort blaasopdracht te maken kan krijgen als je dan achter het stuur zou kruipen. ( dat zie ik dan ook weer voor me, dat kruipen tussen de pedalen in een auto)

      Beantwoorden

  16. Peter
    aug 13, 2019 @ 20:44:05

    Als reclame te vaak wordt herhaald, en dan ook nog op zo’n schreeuwerige dwangtoon, gaat het je tegenstaan en word je dus geen klant.

    Beantwoorden

  17. Melody
    aug 13, 2019 @ 20:22:06

    Tja… irritant in hoofdletters jouw onderwerp maar jij weet er weer zo’n draai aan te geven dat ik toch even moet glimlachen

    Beantwoorden

  18. AnneMarie
    aug 13, 2019 @ 20:20:44

    Irritante reclame maar dat zal nu wel over zijn als ik hem hoor.
    Hi hi. Dit blaasprobleem is mooi opgelost met jouw filmpje.
    We keken er altijd graag naar. Deze kan ik me eigenlijk niet herinneren maar ja je mist wel eens wat.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: