dwarsliggen

Mijn bedoelingen waren echt goed hoor, ik wilde het echt negeren die  cursus “bewustwording wit privilege” in de strijd tegen discriminatie.
Ik ben uiteraard tegen discriminatie maar krijg toch kromme tenen als ik zie wat men tegenwoordig  discriminatie noemt  en  de gruwelijke onzin  dat we ons moeten gaan generen voor onze voorvaderen. Ondertussen moeten mensen die  niéts  misdaan hebben  zich verontschuldigen tegenover  mensen die niéts ondergaan hebben.

Mensen met een migratie achtergrond moeten bij banen bevoordeeld worden  en mensen met een autochtone afkomst mogen gepasseerd worden om die reden want “zij zijn al zo bevoordeeld

“In het Werkplan Aanpak Arbeidsmarktdiscriminatie van GroenLinks wethouder Rutger Groot Wassink staat dat de ambtenaren bewust moeten zijn van hun blank en ’intersectioneel privilege’
, “zo schrijft AT5.

Het plan is een initiatief van BIJ1-raadslid Sylvana Simons. De ChristenUnie, Denk, GroenLinks, Partij voor de Dieren en PvdA staan achter het idee.

Bedrijven die volgens de stad discrimineren worden aan de schandpaal genageld, zo is het plan verder. „De gemeente stelt de norm en maakt duidelijk dat discriminatie ontoelaatbaar is.” Bedrijven die in de ogen van de stad discrimineren, zullen met video’s te schande worden gemaakt…….

 

Tot zover het kranten artikel en dan stap ik bij het plaatselijke Chinese restaurant binnen ….Ik tel een stuk of tien medewerkers, allen met de zo kenmerkende zwarte haren  en  iets afwijkende stand van de ogen. De enige diversiteit die er is ben ik die een afhaal maaltijd bestel. Iedereen spreekt ( nou ja soms ” spleekt”)  prima Nederlands dus ik heb geen probleem ze te verstaan al vraag ik me in het kader van het voorgaande af of een blonde deerne niét in staat zou zijn de gasten aan tafel te bedienen of  de afhaalmaaltijden te regelen. Moet dat afgedwongen worden of is dát nou juist niet de bedoeling en moet alleen de autochtone werknemer plaatsmaken ten gunste van mensen met een migratie achtergrond?

Nu ik er op ging letten had ik nog een  reden om diversiteitsproblemen te hebben.
Bij IKEA een hotdog kopen, het was druk dus vier mensen achter de counter. Aan  het uiterlijk was te zien dat ze alle vier een migratie achtergrond hebben, diversiteit ? ( 4 van de 4 is natuurlijk géén  afspiegeling van de bevolking) Daar lig ik niet wakker van zolang ze hun werk goed doen en ze de taal goed spreken en dat was dik in orde.

Belangrijk is dat iemand z’n vak verstaat en de taal minstens goed beheerst zoals voor dát beroep nodig is. Nu worden goed gekwalificeerde mensen soms gepasseerd om mensen met een gebrekkige taalbeheersing positief te discrimineren. Het is me wel eens overkomen bij een instantie  die met de zorg te maken had. Ik werd niet verstaan én de man had geen benul wat ik wilde weten. Mijn niet zo ingewikkelde naam moest ik spellen zodat hij het juiste dossier op kon zoeken waarna hij alsnog niet kon vertellen wat ik wilde weten.

Dat racisme niet bestaat hoor je mij niet zeggen, maar zijn  we ondertussen niet krankzinnig ver doorgeslagen met vrijwel alles aan racisme toe te schrijven.
Kwam ik ook nog deze werkbus tegen…..nog even en die man moet zich verontschuldigen  zijn naam.