Een beetje meeliften op de dwaasheden van de dag in de familie is me wel toevertrouwd, dat was wel duidelijk bij het vorige logje.
Het zijn, met het bloggen samen, de dingen die de emotionele eenzaamheid buiten de deur houden.. .
De warme week deed weinig goeds voor Henk. Op zich voor mij rustige dagen omdat hij dan veel slaapt. Er waren een aantal dagen dat hij niet meer dan 2 á 3 uur achter elkaar op was, de rest sliep hij.
Hij slaapt dan veel op de bank, met een muziekje, heel ontspannen en ik heb daar geen probleem mee. Dat zie ik liever dan hem in een stoel hangend zien slapen.
Hoewel het wel iéts herstelde duidt dit natuurlijk toch op achteruitgang, hij loopt weer minder goed, heeft als hij praat onsamenhangende verhalen en verliest weer verder de realiteit uit het oog.
Beroerder zijn voor mij de dagen als na het vorige gezellige weekend. Hij heeft zich dan binnen zijn mogelijkheden zó uitgesloofd dat het hem uitput.
Dan wordt hij onrustig, slaapt onrustig en is narrig omdat hij nog minder dan anders voor elkaar krijgt want hij begrijpt niets en doet de vreemdste dingen.
Dié dagen zijn een aanslag op m’n geduld.
Het meeste kan ik domweg niets aan veranderen, hoogstens maar wéér dingen aanpassen die dan niet meer kunnen zoals ik het gewend was, zoals er al zoveel is dat ik niet meer kan doen zoals ik gewend was.
Soms is er iets op te lossen, de laatste weken is het trap lopen, vooral in de avond, bijna niet meer verantwoord.
Hij houdt zich met twee handen vast aan de leuning en sleept zich naar boven.
Onze trap is te smal om naast hem te lopen, ik loop dus achter hem, ook met beide handen aan de leuning en een gebogen rechter elleboog. Daardoor kan ik hem een klein beetje steun geven, maar bij een echte valpartij zou ik waarschijnlijk omgekegeld worden en vallen we allebei. Goede raad is duur, letterlijk want dé oplossing is natuurlijk een traplift.
De nieuwste modellen zijn voor onze trap heel geschikt. Het stoeltje komt niet tegen de muur links boven aan de trap tot stilstand, de afstap ruimte ligt dan te dicht bij de trap om veilig te zijn voor Henk (die soms zelfs niet weet hoe hij moet gaan zitten) Nee het stoeltje stopt bij de bovenste trede en draait dan automatisch met de rug naar het trapgat, de “lifter” kan dan veilig afstappen.
Zucht…. ja ik zóu kunnen proberen of de WMO genegen is die traplift voor ons te betalen maar…….
a. daar komt papierwerk bij kijken en moet goedgekeurd worden.
b. dat zal zeker niet binnen 6 weken geregeld zijn.
c. je betaalt een inkomensafhankelijke bijdrage,
d. je kunt niet kiezen wélke lift men gaat plaatsen.
e. en ik hád al een aanvaring met de WMO waaruit blijkt dat de gem. Rijswijk het potje geld liever niet aanbreekt waar het voor bedoeld is.
Kortom, we hebben de traplift besteld en nog vóór het eind van de maand kan Henk naar boven liften, gelukkig hebben we wat spaargeld en dat lijkt me zo goed besteed.
jul 17, 2019 @ 01:32:56
Denk dat het een heel verstandig besluit is
jul 17, 2019 @ 08:56:18
Dat weet ik wel zeker, liever vandaag dan morgen, maar hij komt de 26ste
jul 15, 2019 @ 23:07:59
De trap werd bij mijn moeder ook het punt waarom het niet meer ging met mijn vader. Ze zijn toen nog wel verhuisd naar een huis met slaap en badkamer beneden. Het werd gewoon te gevaarlijk. Zo’n lift kan inderdaad een goede oplossing zijn.
jul 16, 2019 @ 09:00:05
Denk ik ook, beter dan verhuizen voor een dementie patiënt , het verlies van de vertrouwde stek is meestal het laatste zetje tegen de leefbaarheid.
jul 21, 2019 @ 22:56:51
Klopt hoor toen mijn vader naar dat andere huis was verhuisd was hij helemaal de weg kwijt. Alleen het gelijkvloers zijn was wel fijn.
jul 22, 2019 @ 08:41:26
Het is meestal het laatste zetje. Daarom wil ik ook niet verhuizen ,mijn dochter zou graag hebben dat we bij haar in de buurt komen wonen maar dat ga ik zeker nu niet doen. Zou er ook de energie niet voor hebben.
jul 22, 2019 @ 23:15:30
Zeker dat laatste kan ik me wel iets bij voorstellen> Verhuizen is een hele klus sowieso en zeker met Henk in zijn situatie nog lastiger.
jul 23, 2019 @ 10:35:52
Ach en zóver is Zoetermeer nou ook weer niet, ik zit dicht bij de snelweg dus buiten de spits ben ik sneller in Zoetermeer dan op Scheveningen.
jul 23, 2019 @ 23:32:34
Oke dus dat valt dan ook nog mee. Wel fijn dat je nog auto durft en kan rijden.
jul 24, 2019 @ 10:04:39
Ja ik ben heel blij met m’n ritjes die me van alle kanten het prins claus plein op en af laten rijden, daardoor blijft de routine er toch een beetje in en ik ken mijn grenzen prima, dat is het belangrijkste.
aug 01, 2019 @ 23:37:27
Ja ik heb nu al jaren niet meer gereden en zou best instappen maar routine gaat toch een beetje weg denk ik als je het niet regelmatig doet.
aug 02, 2019 @ 09:52:09
Dat is zeker waar, ik mer ook al dat ik nu een stuk minder rijd dan vroeger.
aug 02, 2019 @ 22:28:05
Ja zou het gewoon wat regelmatiger moeten blijven doen maar ja zonder auto is dat lastig natuurlijk. Mijn zus had nog lang een tweede autootje waar ik meer in reed dan zij maar daarom kan zij hem ook niet aanhouden natuurlijk. Al profiteerde zij er ook van want ik reed haar overal naar toe.
aug 03, 2019 @ 08:56:10
Blijft toch jammer want het verkeer is een heksenketel waar je zonder routine al gauw “lastig”bent op de weg.
aug 05, 2019 @ 22:50:58
Ach heel eerlijk was autorijden toch al nooit zo mijn ding en Wim heeft ook geen auto dus wij redden ons samen altijd prima.
aug 06, 2019 @ 09:19:45
Van mij eigenlijk ook niet, en Henk reed altijd graag, maar een jaar of 10 geleden begon hij steeds vaker het stuur uit handen te geven en in de huidige auto van ruim 5 jaar oud heeft hij al nooit meer gereden.
aug 07, 2019 @ 23:38:05
Had ik ook mijn ex reed altijd. Ik deed het in zijn ogen al fout als ik de motor startte. Dus ik reed eigenlijk alleen als ie wat gedronken had. Ben pas meer gaan rijden toen ik alleen was. Maar echt missen doe ik het niet.
aug 08, 2019 @ 09:00:22
Dat had Henk niet, hij was zelf een keigoede chauffeur maar had meestal weinig commentaar als ik reed. We hebben jarenlang de regel gehad dat ieder of de heen- of de terugweg reed. Zo kon ik ook een zekere routine opbouwen.
jul 15, 2019 @ 18:07:45
Fijn zeg, dat Henk inderdaad straks naar boven kan liften, hoef jij niet elke keer meer je hart vast te houden ……….
Triest eigenlijk he, dat die WMO zo slecht werkt!! Ik er ondertussen ook ervaring mee, en hoop ze echt heel lang niet meer nodig te hebben.
jul 15, 2019 @ 18:24:26
En hem niet meer te ondersteunen wat nu soms wel nodig is. Grote fout geweest om de WMO naar de gemeentes over te hevelen. die proberen alleen maar klanten door te sturen naar andere instanties.
jul 15, 2019 @ 09:22:34
In de lift! Goed plan!
jul 15, 2019 @ 09:26:03
Kunnen we eindelijk makkelijk “hogerop zoeken”
jul 15, 2019 @ 09:31:34
Toe maar! 😃
jul 15, 2019 @ 09:32:38
wij wel!!!!
jul 14, 2019 @ 15:07:23
Al die bijzaken – die eigenlijk tot de hoofdzaken behoren – kun je er niet bij hebben want ze vreten energie. Terwijl gezond en heelhuids boven/beneden op/aan een trap komen een hoofdzaak is. Het is van de gekke dat de moede burger het hoofd reeds van tevoren in de schoot legt vanwege de ambtelijke molen. Maar ik begrijp je als geen ander. Dat je zelf niet de geschikte lift kunt kiezen, is te zot voor woorden.
jul 14, 2019 @ 15:20:05
Ik mag hopen dat men in geval van toestemming toch de installatiefirma wel het meest geschikte model laten maken. Ik moet er niet aan denken een model te krijgen dat , door de krappe ruimte die we boven hebben, eerder meer dan minder gevaar op zal leveren. Maar ik kijk nergens meer vreemd van op. Nou ja, gelukkig hebben we het geld om het zelf te betalen al zal ik nog wel proberen via de casemanager of er nog iets van terugkomt.
jul 14, 2019 @ 14:57:28
Wat fijn Riet dat jullie een lift nemen. Dat scheelt een hoop gedoe voor jou en handig!
Maar het is van de gekke dat het zo’n rompslomp geeft om aan te vragen dat je het niet eens probeert!
Kan jullie “Kees” niets voor je doen?
jul 14, 2019 @ 15:14:53
Ik heb haar een mail gestuurd om te vragen wat de mogelijkheden nog zijn ook al ik het al aangevraagd heb. Maar ja, zij werkt maar drie dagen in de week en de alleen al daarop moet ik dus in eerste instantie wachten. Zij zou inderdaad de aanvraag wel kunnen doen maar de boel versnellen zal haar ook niet lukken .
jul 14, 2019 @ 10:58:54
Het blijft toch een schandaal dat je dit soort zaken niet voor mekaar kunt krijgen via de ambtelijke kanalen. Recht hebben is iets anders dan recht krijgen. En nu betaal je het zelf uit eigen middelen, maar stel dat die er niet of ontroereikend zouden zijn? Ben je aan de heidenen overgeleverd. Het geld wordt kennelijk liever besteed aan opvang van lieden die nooit betaalden maar wel hun hand ophouden..Boos makend verhaal…
jul 14, 2019 @ 13:10:33
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik het niet eens geprobeerd heb.De wetenschap dat ik dan sowieso niet snel voor elkaar zou hebben ‘en de vorige aanvaring met een draak van de WMO maakten dat ik ervoor koos dan maar alles in eigen hand te houden.Ik ga zeker nog wel proberen of er achteraf nog iets van terug gave inzit maar ik wil die lift gewoon nú hebben, en niet over 2 maanden. Hoewel hij nu weer iets stabieler is dan tijdens die warmte kán dat dus iedere dag weer gebeuren zodra het weer omslaat. Maar het klopt, in Nederland krijg je absoluut meer ondersteuning als in de laagste inkomens zit. Nou ja, ben toch maar weer blij dat wij er iets beter voor zitten en de administratieve rompslomp kunnen laten voor wat het is.
jul 14, 2019 @ 08:42:26
Ik kan me jouw beslissing om zelf de traplift te financieren heel goed voorstellen. Dat getouwtrek met instanties zou ik er ook niet bij willen hebben als het enigszins anders kan…gelukkig kan het bij jou 😁
jul 14, 2019 @ 09:37:32
Ja precies, dat vreet energie en die kan ik beter gebruiken dan met dat gedoe met instanties die zoveel mogelijk geld willen besparen.
jul 13, 2019 @ 18:59:23
Een traplift is voor je man een hele uitkomst. Wat fijn dat jullie hem kunnen krijgen. Tijdje niet meer je blogs gelezen. Ook amper tijd gehad voor mij eigen blog, maar ga weer wat meer schrijven in de avonduren. Veel plezier met d komst van de traplift. Hopelijk wat minder stress en meer rust. Liefs uit Limburg
jul 13, 2019 @ 19:11:13
Nou we “krijgen” hem niet hoor, we betalen hem zelf omdat het anders op z’n minst veel te lang gaat duren. Maar het is hard nodig en ik ben blij dat het zo snel kan.
Moet kunnen hoor een blogloze periode, de draad weer oppakken is soms nog best lastig.
jul 13, 2019 @ 17:58:33
Sparen voor je ouwe dag kan dus helemaal geen kwaad. Zo’n appeltje voor de dorst is toch prettig als de instanties het laten afweten. Ik weet ook wel dat je er het gevoel van onrechtvaardigheid niet mee wegpoetst, maar onafhankelijk zijn heeft ook zijn voordelen.
jul 13, 2019 @ 18:17:25
Het is in ieder geval heerlijk dat er geen extra stress bij komt door die trage afhandeling van zorgtoestanden en misschien afwijzing. Wij hebben ook een bijna afbetaald huis dus daar zit ook altijd nog een mogelijkheid om zo nodig weer wat geld op te nemen, jammer voor de erfgenamen maar het zóu kunnen als het echt nodig is. Maar gelukkig is dat niet nodig.
jul 12, 2019 @ 23:11:58
Fijn hoor een lift,ik sjouw er ook zware dingen mee omhoog.tip wel het stoeltje recht parkeren bovenaan anders kun je er in geval van nood niet langs.Wij hebben er ook afstandsbediening bij,kun jij hem bedienen in plaats van Henk terwijl jezelf gewoon meeloopt voor de lift uit dan kun je hem er op en af helpen.In jullie geval de gordel zeker gebruiken hoor!kan Henk niet onbedoeld afstappen.
jul 13, 2019 @ 08:38:11
Waarschijnlijk kan dat niet met dit type stoel die automatisch draait maar er komt ook afstandsbediening dus dan kan ik de stoel terugsturen naar beneden . Maar ergens lijkt het me fijn dat hij het trapgat afsluit in de nacht. Henk is best onvoorspelbaar. Ik moet er toch altijd bij zijn als hij gebruik maakt van de lift, hij weet soms niet hoe hij moet gaan zitten, en loopt om de rolstoel te draaien als een hond die een plekje zoekt om zijn behoefte te doen. Ging kort geleden nog gewoon n’a’ast een eetkamer stoel zitten. Het blijft dus ook met de lift oppassen en erbij blijven.
jul 13, 2019 @ 10:35:23
Je kunt de stoel gewoon terug draaien met hendeltje op de armleuning.Maar inderdaad beneden parkeren kan ook.
jul 13, 2019 @ 11:24:36
Heb jij ook een lift van de firma otolift? Nou ja, de monteur zal wel laten zien wat er wel en niet mee kan. Ik zal blij zijn als die er is. Bij jullie is er nog kijk op enige vooruitgang bij de “patiënt” hier gaat het alleen maar achteruit, maar met de lift kan het dan wél omhoog;_)
jul 13, 2019 @ 15:03:34
Ja ook otolift ,er was enkel geen plaats meer voor de trapleuning, ruim 100 jaar oud is onze trap.
jul 13, 2019 @ 15:07:40
Ja die zal ook bij ons naar de andere kant moeten verhuizen want ook lopend moet je natuurlijk een houvast kunnen hebben.
jul 13, 2019 @ 15:09:23
p.s. grappig ik had nog nooit van het merk gehoord en nu blijk jij hetzelfde merk te hebben. Hoop dat je niet teveel bochten in de trap hebt want dat maakt ze duur, onze trap is helemaal recht. dat scheelt een slok op een borrel.
jul 12, 2019 @ 20:46:45
Hoop dat het je nog lukt om te huren,achteraf ook makkelijker komen ze hem zo weer weg halen. Maar daar praten we nog niet over he?
jul 12, 2019 @ 20:59:59
Ik ga sowieso niet huren want ik kan hem later ook goed zelf gebruiken.
jul 12, 2019 @ 20:17:59
O, Riet wat jammer dat je daar niet wat eerder iets over gezegd hebt. . Ik kwam daar ook te laat achter je schijnt ze ook te kunnen huren. Een nicht van me heeft er een gehuurd. Ik heb er een met 2bochten daar betaalden we bijna 8000 euro voor.
jul 12, 2019 @ 20:27:45
Ik wist wel dar ze ook te huur zijn, gelukkig hebben wij een rechte trap, dat scheelt heel veel in de prijs. En ze hadden een optie voor het stoeldeel uit een “gebruikte voorraad” het kost ons dus “maar” twee en een half duizend Euro. Omdat mijn knieën ondertussen ook wat minder goed hun werk doen zal het in de toekomst ook voor mij prettig zijn dus dan is huren op den duur toch weer duurder.
jul 12, 2019 @ 20:58:14
Fijn dat je het zo hebt geregeld.De centen van de gemeente hebben wij ook nooit meer gekregen, we konden hem toch zelf betalen. Nou we zien wel. Voorlopig redden we ons. en met 3 uur in de week schoonmaakhulp blijft het huis ook verzorgd.
jul 12, 2019 @ 21:02:43
Ik betaal ook de schoonmaak hulp uit eigen zak , dan weet ik tenminste zeker dat ik niet steeds andere gezichten in huis krijg.
jul 12, 2019 @ 19:35:16
Een heel goede beslissing. Succes!
jul 12, 2019 @ 20:01:17
Dat denk ik ook wel, het is echt nodig! Geld maakt niet gelukkig maar het maakt gelukkig wel gemak mogelijk.
jul 12, 2019 @ 17:43:54
Natuurlijk is dit een fijne oplossing, maar het is wel jammer dat het papierwerk voorkomt dat je het kunt oplossen zoals eigenlijk zou moeten kunnen.
De dagen die je beschrijft klinken heel pittig. Dat maakt de mooie logjes, vol positiviteit, weer extra bijzonder.
jul 12, 2019 @ 18:08:08
Ik zou best flink wat logjes kunnen schrijven over niets dan ellende, maar daar heb ik zelf niet aan, dan zou ik in een neergaande spiraal terecht komen want natuurlijk vliegt alles me soms naar de strot. Maar juist de leukere logjes trekken me, door de reacties altijd weer uit de soms toeslaande moedeloosheid. Daarom zeg ik ook altijd dat het bloggen me helpt, dat is geen loze kreet.
jul 12, 2019 @ 17:00:58
WMO het is een zooitje ongeregeld, weinig inlevingsvermogen maar kijken naar de goedkoops mogelijke oplossing, los van het feit of het in de praktijk ècht veilig en functioneel is.
Gelukkig kunnen jullie het dragen en heb je de lift einde van de maand.
Inleveren en eenzaamheid, iets wat jullie beiden treft op alle vlakken, niemand die ècht weet hoe het voelt daar elke situatie ook weer anders is en ieder zijn/ haar weg erin moet vinden.
jul 12, 2019 @ 17:08:08
Die indruk heb ik hier in Rijswijk in ieder geval wel, Mooie woorden in de folder maar áls je ergens om vraagt wimpelen ze je af en sturen je door naar andere organisaties waar je zelf veel meer aan moet gaan betalen.
jul 14, 2019 @ 17:00:41
Hier is het vaak niet anders, triest en dan maar promoten waar mensen kunnen aankloppen.
jul 14, 2019 @ 17:03:53
Klopt, als je leest en hoort wat er allemaal kan lijkt het geweldig, tót je ergens om vraagt, dan blijkt het allemaal wat minder simpel.
jul 12, 2019 @ 16:55:41
Ergens is het belachelijk dat je zoiets niet (meer) vergoed krijgt.
Sommige situaties zijn gewoon zo duidelijk!
En wat een respect heb ik voor jou lieve Riet!!
jul 12, 2019 @ 17:04:41
Het is heel wisselend nu alles door de gemeentes zelf geregeld moet worden, dat betekend dus ongelijkheid want de één krijgt het niet en de ander wel. Ik informeer nog wel wat de mogelijkheden zijn maar ga niet zitten wachten tot we samen van de trap af rollen.
jul 12, 2019 @ 16:46:38
typisch administratieve situatie. Het geld gaat nooit naar de mensen die het nodig hebben. En als het er toch komt dan meestal te laat.
Zo bewijzen jullie dat een spaarpot aanleggen zo slecht niet is.
jul 12, 2019 @ 16:54:04
In geval nood zóuden we nog een deel van de bijna afgeloste hypotheek op kunnen nemen maar dat is gelukkig niet nodig. Wij zijn nog opgegroeid in het besef dat je altijd iets achter de hand moet hebben als dat kan. Er zijn wel jaren geweest dat dat niet lukte , opgroeiende kinderen hebben is een moeilijke tijd om te sparen maar dat is later weer goed gekomen gelukkig.
jul 12, 2019 @ 15:56:27
Ik ken jullie huisindeling niet en denk aan een bed beneden?
Want ook een traplift lijkt mij voor Henk moeilijk.
jul 12, 2019 @ 16:11:25
Hij heeft inderdaad soms moeite om domweg op een stoel te gaan zitten , ik zal er ook altijd bij moeten zijn als hij gaat “liften”. Een bed beneden is geen optie zolang hij nog in bad of onder de douche kan en dié zijn boven. Bovendien moet ik dan ook beneden slapen omdat ik bij de hand moet zijn voor het sanitaire gebeuren in de nacht, als ik daar niet bij ben levert dat veel “rommel”op. Er zit trouwens een veiligheidsgordel op het stoeltje;-)
jul 12, 2019 @ 16:17:21
Heb je geen vijver in de tuin waarin Henk kan badderen? 😉
Mocht je de financiële lasten niet kunnen dragen?
Ik ken toevallig een brok Hulk die we daar voor in kunnen zetten.
jul 12, 2019 @ 16:21:31
Mwah…. ik vrees dat het vogelbadje niet echt een optie is;-)
Daar hoef ik gelukkig niemand mee lastig te vallen, ik ben sterk en neem die lasten gewoon op mijn bult!
jul 12, 2019 @ 16:22:28
Dappere dame!
jul 12, 2019 @ 16:24:53
Nou ja, eigenlijk Henk zelf, hij heeft het meeste pensioen opgebouwd ( waardoor we dus sowieso al behoorlijk bij zouden moeten betalen omdat we meer dan AOW hebben) dus de financiële lasten gaan met hem mee op stoeltje 😉
jul 12, 2019 @ 15:48:33
Emotionele eenzaamheid….is pijnlijk. Ik hoop dat je voldoende contacten hebt met familie en vrienden om deze aan te kunnen. Erg belangrijk voor Henk dat jij voldoende ondersteuning hebt.
Zo’n traplift lijkt me de ideale oplossing in jullie geval. Veiligheid gaat toch voor alles. En samen de grond op klinkt verschrikkelijk.
Je bent zo dapper, en je ongeduld al eens verliezen lijkt me heel erg normaal.
Hoedje af, Riet 👍
jul 12, 2019 @ 16:05:05
Ik heb wel heel veel contacten op een laag pitje moeten zetten. Henk ik net een klein kind, je kent het wel. Als moeder aan de telefoon zit halen de kinderen kattenkwaad uit. Maar ik heb heel veel plezier van Whatsapp, daarmee blijf ik in contact met de buitenwereld, foto’s filmpjes, en van alles dat er in de familie speelt. Maar er blijven natuurlijk vele uren dat ik alleen met hem ben en Henk is vrijwel geen klankbord meer omdat hij meestal niet meer begrijpt waar ik het over heb.
Dankjewel.
jul 12, 2019 @ 19:51:04
Inderdaad geen klankbord meer in huis hebben vraagt veel. Je moet het vaak alleen beredderen en dan nog voor jullie beiden.
jul 12, 2019 @ 20:02:31
Dat is niet eens het ergste , ik regelde altijd al grotendeels alles, maar domweg géén gesprek meer kunnen hebben is heel eenzaam.
jul 12, 2019 @ 22:52:21
Begrijp ik perfect
jul 13, 2019 @ 08:41:22
Maar ” praten en gehoord worden” kan ik hier!
jul 12, 2019 @ 15:40:48
heel handig zo’n traplift Riet..
enkel jammer dat je hiervoor geen toelage krijgt..
(hier kan je dat wel, maar er zijn wel veel voorwaarden aan gekoppeld)
maar het zal ongetwijfeld een grote hulp zijn
prettige dag
jul 12, 2019 @ 15:59:33
Er zijn hier ook wel mogelijkheden voor een gedeeltelijk vergoeding maar inderdaad, ook onder voorwaarden en eer je weer door al die procedures bent gaat me te lang duren. Ik ga nog wel aan de casemanager vragen of zij kan informeren of dat achteraf nog kan.
jul 12, 2019 @ 15:34:11
Dat is een goede beslissing Riet! Die gevaarlijke capriolen kunnen nog eens verkeerd uitpakken en dat wil niemand. En als je op de instanties moet wachten ben je mogelijk te laat. Wat een drama is dat toch… Gelukkig kun je het betalen en kan Henk binnenkort weer veilig en wel naar boven. Je doet er echt ook alles aan om hem zolang mogelijk thuis te houden. Respect hoor! Maar dat weet je wel, dat ik je een kanjer vind!!! Dikke knuffel!
jul 12, 2019 @ 15:57:35
Dat denk ik ook, hij is gelukkig niet heel zwaar maar toch altijd nog zo’n 63 kilo en ik merk dat hij steeds vaker echt op die arm van mij steunt. Ik ben gelukkig wel sterk maar het houdt érgens een keer op.
Ik ga niet zitten wachten tot er misschien over 2 maanden eens een keer een toe- dan wel afwijzing komt. Nu weet ik zeker dat hij eind van de maand makkelijk naar boven kan. Ik kan hem wel beneden laten slapen maar dan is ook de badkamer buiten bereik dus dit is beter.
Dank voor je knuffelXXX
jul 12, 2019 @ 15:59:24
En je wilt toch geen ongelukken, je moet er niet aan denken als je hem niet houdt en jullie zouden allebei naar beneden vallen… Hoop nu dat de maand snel om is!
jul 12, 2019 @ 16:13:36
Het is de 12de en de 26 ste komen ze hem installeren, mochten ze eerder een gaatje hebben wordt ik gebeld.
jul 12, 2019 @ 16:30:53
Dat gaat al snel gelukkig Riet! Hopelijk komt hij eerder…
jul 12, 2019 @ 16:37:31
Dat zou zeker fijn zijn.
jul 12, 2019 @ 15:30:39
Toch een schitterende oplossing zo’n lift. Ik hoop wel dat je daar financiële tussenkomst voor krijgt.
Je doet het toch maar allemaal Riet.
jul 12, 2019 @ 15:51:47
Dat zal de Wet Maatschappelijke ondersteuning een zorg zijn. We gaan hem gewoon zelf betalen en kunnen dan misschien via aftrek bij de belasting nog iets terug zien. Aanvragen gaat sowieso veel te lang duren , het is nú nodig.
jul 12, 2019 @ 18:12:13
Dat begrijp ik. Als je moet wachten op…
jul 12, 2019 @ 18:53:01
precies, tegen die tijd liggen we allebei beneden.
jul 12, 2019 @ 15:29:31
Verstandige keus, een traplift. Sommige gemeentes zijn weinig toeschietelijk en van flexibiliteit is daar ook weinig sprake, gaan niet mee in wat het beste zou zijn, maar houden zich aan de regels en afgesloten contracten. Zo dom!
jul 12, 2019 @ 15:34:46
Precies, hoorde al van de man die op kwam meten dat men ook een contract heeft met de gem. Rijswijk en Den Haag, Den Haag blijkt veel makkelijker toestemming te geven dan Rijswijk. Dat is het gevolg dat nu iedere gemeente zelf de WMO pot mag beheren en ik heb al ervaren dat men in Rijswijk niet erg meedenkt of soepel is. Ik wil die ellende er niet bij hebben , we kunnen het gelukkig betalen zonder schulden op te bouwen.
jul 12, 2019 @ 14:28:28
De emotionele eenzaamheid buiten sluiten daar moet je voor gaan Riet en jij kunt het gelukkig en daar ben ik blij om 🙂
jul 12, 2019 @ 15:37:23
Gelukkig wel en broodnodig, tegen Henk praten levert weinig op, je hebt van een huisdier meer reactie en aanhankelijkheid.
jul 12, 2019 @ 13:55:45
Kiezen uit 2 kwaden … de beste keus mogelijk heb je gemaakt.
Het is heel lastig om goed in te spelen op zijn ‘buien’ omdat die, zoals je ook al aangeeft, door diverse zaken bepaald en beïnvloed worden.
Maar…. jij bent natuurlijk ook wel een uitzonderlijk mens. Van geen opgeven willen weten en daarbij de kracht blijvend kunnen opbrengen het ‘allemaal zelf’ te kunnen (willen dus en de wil levert de nodige kracht gelukkig).
Intens diepe bewondering voor!
Ik zie (Helaas dagelijks) hoe mensen achteruit hollen op alle niveaus met dank aan de oh zo geweldige voorzieningen van ons zorgstelsel … niet dus! Geen verwijt aan t personeel in dit geval absoluut niet.
Ik hoop van harte én wens het jullie ook beiden toe dat jij het kunt volhouden zolang als dat nog nodig is!!
jul 12, 2019 @ 15:47:49
En er valt eigenlijk niet veel te kiezen, het gewoon roeien met de riemen die je hebt.
In dit geval is die traplift gewoon nodig en is het geen keuze , die betalen we zelf want met het logge zorgsysteem wil ik zo min mogelijk te maken hebben, Rijswijk blinkt niet uit met de WMO, ik snap wel dat er organisaties zijn die meer winst maken nu.
jul 12, 2019 @ 20:24:15
je weet heel goed wat ik bedoel jongedame 😉
De WMO is overal een ramp, is ook niet zo vreemd met al die regeltjes waaraan men moet voldoen en over hoeveel schijven iets moet lopen…. (de hoogste instanties denken kennelijk….des te langer we treuzelen, des te groter de kans dat het product uiteindelijk niet meer nodig is ofzo ) …
jul 12, 2019 @ 20:33:15
Dat zou me niet verbazen nee, Daarom had ik ook geen zin om er achterheen te gaan. Voor de vorm heb ik de casemanager een mail gestuurd met de vraag of ze denk dat ik het achteraf nog kan declareren, maar het antwoord dat ik zal krijgen weet ik natuurlijk al.