schoolziek

Wéét ik, zit niemand op te wachten denk ik. Op mijn zienswijze  waar het “klimaat spijbelen” betreft. Oke, dan niet…. ben ik snel klaar met het nieuwe logje, fijne zondagavond allemaal………
…….. Whahaha,  trapt niemand in natuurlijk, als ik er iets over wil zeggen kom je daar alleen onderuit door het venster te sluiten. Of ik iets zinnigs te zeggen heb laat ik dan maar in het midden.

Demonstreren mág natuurlijk maar waarom dat binnen schooltijd moest  terwijl het niets met school te maken heeft ontgaat me ff .
En heeft de demonstratie ook zin, zouden deze kinderen niet allemaal een veel nuttiger bijdrage kunnen geven.
Laat ik er van uitgaan dat de helft van de klimaatspijbelaars ook echt doet wat hij/zij kan, ik wéét dat die er juist onder jongeren zijn.
Die zijn minstens vegetariër, hebben geen brommer of  auto maar verplaatsen zich per fiets en zo nodig het OV   en  kopen niet onnodig iedere gril maar verslijten hun kleding en apparaten.

Die andere helft zou daar dan allemaal maar eens aan moeten beginnen voor ze  de bal bij een ander neerleggen. De politiek aanspreken heeft niet heel veel zin, het probleem ontstond uiteindelijk door/voor de mens, en wel door de zeer grote aantallen die er ondertussen op deze aardbol rondlopen.
Met allerlei heffingen los je niets op, juist voor de “grootverbruikers” , met “van alles (te)  veel”, is meer betalen geen probleem. En elektrisch rijden stimuleren is belachelijk zolang de stroom grotendeels opgewekt moet worden in kolengestookte centrales.
En dan staan er  ook nog geen schuttingen om de lucht van Nederland.

Mijn persoonlijke beste bijdrage aan het milieu is het feit dat ik niet meer dan twee kinderen heb en bewust heb gezorgd dat er niet meer kwamen, al was 4 altijd mijn streven. Of de “eenkindpolitiek”, zoals in China dan een oplossing is..?

Helaas, echte  oplossingen heb ik ook niet, ik probeer  m’n steentje bij te dragen  waar het kan. We scheiden afval, maar minder afval is natuurlijk beter.Toch heb ik de kleine maat kliko en de buren (ook maar samen) de grote maat waarvan de klep dan niet eens dicht kan.
De vleesporties zijn de laatste jaren geleidelijk gehalveerd, geen vlees is dan wel  beter, maar ja! Misschien mag ik meetellen dat tot mijn tienerjaren vlees een wekelijks gebeuren was.

We eten groente van het seizoen en vlees van de ambachtelijke slager en onze kleding en apparaten worden niet onnodig vervangen al zóu het natuurlijk allemaal wat minder kunnen. Uiteindelijk ben ik ook opgegroeid zonder héél veel spullen waar ik nu niet buiten blijk te kunnen. Wat mij betreft  kan ( een flink)  deel van de spijbelende schooljeugd dus beter dit tegeltje aan de muur hangen.

Advertenties

57 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Nicole Orriëns
    Feb 12, 2019 @ 10:49:39

    In de kerk afgelopen zondag had de voorganger het ook over de spijbelende jeugd. Maar zij benoemde juist dat het soms een groter belang gaat dan om een regel breken, in dit geval de wet op de leerplicht. Dus dat die leerlingen wel degelijk iets goeds probeerden te doen. Ik vond dat wel een mooie gedachte van haar.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 12, 2019 @ 14:01:05

      Er zullen ongetwijfeld leerlingen bij geweest zijn die zich echt betrokken voelde , blijft natuurlijk de vraag of daar voor gespijbeld zou moeten worden. Maar ik begrijp wel dat de voorganger uit hoofde van zijn/haar beroep deze uitleg geeft, wel moet geven, omdat je vanuit de bijbel in het beste van de mens moet geloven. Ik heb daar , door ervaring wijzer geworden, toch vaak moeite mee.

      Beantwoorden

  2. gewoonanneke
    Feb 11, 2019 @ 21:45:24

    Nou als ik zag wat een rotzooi ze op hun scholen achterlieten, in de trein en bij de MacDonalds dan mogen ze eerst wel eens even naar zichzelf kijken. De goede niet te na gesproken kreeg ik toch wel het idee dat het voor velen gewoon een leuk uitje was, muziek er bij, geen school………. en wat kreten roepen zo nu en dan……

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 11, 2019 @ 22:11:24

      Ja precies, vandaar mijn tegeltjesspreuk, de meeste kunnen beter eerst eens naar zichzelf wijzen in plaats van naar anderen.

      Beantwoorden

      • gewoonanneke
        Feb 13, 2019 @ 11:39:07

        Ja precies, heb het ooit op school wel eens voorgesteld toen ik er een keer was voor de krant om eens een les “milieu” buiten te houden met het opruimen van hun eigen rotzooi langs en in de sloten. Maar kreeg de leerkracht die er overging niet mee.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Feb 13, 2019 @ 12:30:09

          Nee zo gaat dat, las vanmorgen in de krant een stukje van iemand die nog bewondering had dat de jeugd zoveel zelfkennis had dat ze zelf wel wisten dat ze zelf veel doen dat strijdig is met een goed milieu, ze moeten zich rot schamen, ook die man die er nog bewondering voor heeft.

          Beantwoorden

  3. Villasappho
    Feb 11, 2019 @ 20:02:21

    Ik kan het alleen maar met je eens zijn. Zouden ze ook komen als het op een zaterdag is als ze niet gratis kunnen reizen en als ze er geen school voor missen. Ik ben benieuwd. En dit typ ik op mijn 2e hands telefoon las ik op mijn 2e hands tablet en morgen de andere reacties op mijn werk hands laptop. Ik word overigens heel moe van dat milieugezeik.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 11, 2019 @ 20:27:32

      Het antwoord is wel duidelijk, waarschijnlijk niet de hélft zou zijn komen opdagen als de omstandigheden “minder gunstig” waren geweest. Maar het deel dat dán zou komen is toch dikke winst.
      Ja helaas, ik word er ondertussen ook wel niet goed van, vooral omdat wie het hardst schreeuwt meestal helemaal niéts doet.

      Beantwoorden

  4. Mrs. T.
    Feb 11, 2019 @ 19:49:49

    Volgens mij kan dat tegeltje bij iedereen wel aan de muur.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 11, 2019 @ 20:22:51

      Ja klopt, ook bij mij hoor, er zijn ook wel dingen waarin ik voor mezelf een verontschuldiging vind om niet te hoeven, ik ben net een mens. Maar ik doe toch ook wel dingen hier en daar goed, en met nog natuurlijk ook nog meer mensen.

      Beantwoorden

  5. Suskeblogt
    Feb 11, 2019 @ 16:52:00

    Als ik zie welke rommel de schoolgaande jeugd achterlaat op en rond het stationsplein dan heb ik mijn bedenking over die demonsraties. Verander de wereld en begin idd bij jezelf.

    Beantwoorden

  6. meninggever
    Feb 11, 2019 @ 15:11:03

    Uit onderzoek kwam onlangs dat de meerderheid van de leerkrachten in het onderwijs stemmen stemmen op of lid zijn van GroenLinks dan wel D66 snap ik die stakingen wel. Indoctrinatie. Eenzijdigheid in de berichtgeving en grote naiviteit ten aanzien van de opbrengst van de maatregelen die de Klaverianen en Pechtoldisten voorstaan. 0,004% verbetering van het milieu. En dat moet dan 1 triljoen Euro gaan kosten. Gutgut wat zijn we milieubewust. Cijfers, feiten, het is allemaal ondergeschikt aan de utopische wereld die deze arme kinderen wordt of werd voorgehouden. Opdat we een land krijgen waar we weer per trekschuit en zeilschip worden vervoerd, in armoede moeten leven, immers geen elektriciteit of gas meer, maar ook geen alternatieven. De elektrische auto’s die rijden opgeladen aan een stroomnet dat kennelijk van de wind moet leven. Vergeet het maar! Alles gesubsidieerd door ons allemaal. Dus u betaalt mee aan de Tesla van de buurman. Groenlinks is een woekerend onkruid en vraagt om grote schoonmaak. Men bezoekt milieuconferenties en gaat echt niet roeiend daarheen hoor. Onlangs in Zwitserland was zo’n conferentie. Uit de hele wereld kwam men er heen. 1500 vliegtuigen!!! Allemaal gevuld met mensen die vertelden hoe erg het was dat we de burgers laten vliegen. Voor de goede orde, vooralsnog heeft links het in dit land officieel niet voor het zeggen, maar door de invloed van de gekleurde media lijkt dat wel zo. Arme kinderen. Geloven in sprookjes van demagogen en ontdekken later dat ze in een nachtmerrie terechtkomen. Een nachtmerrie die zelfs de kinderen van de kinderen nog heel veel geld zullen kosten…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 11, 2019 @ 17:46:29

      Er is natuurlijk op dat gebied ook een taak voor de ouders. Op alle fronten, om de politiek uit te leggen maar zeker ook als voorbeeld in de dingen die we wél zelf kunnen doen. Want dat anderen dingen niét, of verkeerd, doen ontslaat ons niet van alle verplichtingen want de tekst op het tegeltje is toch écht waar.

      Beantwoorden

      • meninggever
        Feb 12, 2019 @ 10:23:21

        Normen en waarden, maar zeker ook een goede opvoeding op elk terrein, werd ons vroeger toch echt meegegeven. En ik deed dat op mijn beurt ook. Niks op straat gooien, zaken pas vervangen als ze stuk zijn, zuinig met water, licht, gas, en geen overdreven vuil of afval wegmikken. School was een plek waar je deze normen ook meekreeg, maar ik kreeg ook lessen waar ik echt iets aan had. Rekenen, taal, geschiedenis (geen last van vervalsingen zoals nu..). Ik ben er nog dankbaar voor. Katholieken konden dat zeker goed, opvoeden en les geven!

        Beantwoorden

  7. Petr@
    Feb 11, 2019 @ 14:59:46

    Helemaal mee eens Riet!
    Ik zag een foto van een berg afval, achtergebleven na de demonstratie.
    Goh wat zijn we milieubewust. Oja toch ook nog maar even naar de Mac, want je neemt natuurlijk geen brood van thuis mee.
    Een jongen met een grote mond stond met zijn mond vol tanden toen gevraagd werd hoe vaak hij met het vliegtuig op vakantie ging per jaar, 3x stamelde hij en was uitgel …. praat.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 11, 2019 @ 18:32:00

      Veel kinderen van deze generatie weten ook gewoon niet beter.Hun ouders zijn al opgegroeid in relatieve luxe en weet niet beter dan dat de bomen tot hemel groeien.
      Er zijn veel mensen die even een weekend naar Londen vliegen bijv. Gewoon zomaar, niet op familiebezoek of zo!

      Beantwoorden

  8. Regenboogvlinder
    Feb 11, 2019 @ 14:04:26

    De wijsheid op dit tegeltje blijft altijd actueel! Wij doen ook mee op onze manier. Verspillen geen eten, geen water etc. Maar ik vlieg wel naar mijn zoon, omdat hij nou eenmaal niet in Nederland woont en ik hem wel graag regelmatig wil zien.
    En ik wil het heel graag wel lekker behaaglijk hebben in huis, dus de verwarming gaat op de temperatuur die voor ons aangenaam is. Voor een ander misschien te warm, voor weer een ander misschien wel te koud. Ach.. alle beetjes helpen toch?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 11, 2019 @ 18:27:37

      Precies, als iedereen nou maar begint met te doen wat hij/zij kan komt er wel iets op gang.
      Wij zijn nog van een generatie dat verspilling een doodzonde was. Iedereen heeft ook weer andere dingen waar niet makkelijk vanaf gezien zal worden. Maar er glipt dus toch een generatie tussendoor die het de kinderen niet goed geleerd heeft.

      Beantwoorden

  9. Neeltje
    Feb 11, 2019 @ 13:15:14

    In onze jeugd deugde ook niks van ons. Heb vertrouwen!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 11, 2019 @ 18:22:22

      Er zit ook zeker een deel bij dat echt prima bezig is, de rest zijn de meelopers die slecht opgevoed zijn en/of nog te weinig zelfrespect hebben om niet mee te doen als je er zelf niets voor een beter milieu doet.

      Beantwoorden

  10. leidseglibber
    Feb 11, 2019 @ 13:10:15

    Tja het is allemaal een beetje dubbel. Snap wel dat ze het onder schooltijd doen, dan krijgen ze meer media aandacht. Aan de andere kant puilden de fastfoodketens na afloop uit. En als ik eerlijk moet zijn denk ik dat ik als kind ook gegaan zou zijn, toch nooit weg zo’n dagje Den Haag onder schooltijd 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 11, 2019 @ 18:19:23

      Ik wéét het niet wat ik gedaan zou hebben. Ik was wel een héél braaf kind en eigenlijk griezelig( voor een kind) recht door zee.
      Maar er valt nog genoeg op te voeden door de ouders van de huidige jeugd.

      Beantwoorden

  11. cornma
    Feb 11, 2019 @ 10:38:52

    Ik ben best bereid te geloven dat veel jongeren bewust bezig zijn met het milieu. Echter, als er zonder blikken of blozen wordt verteld dat er een half uur gedoucht wordt, regelmatig op een scooter wordt gereden, de mac wordt bezocht en 3x per jaar op vliegvakantie wordt gegaan, dan heb ik zo mijn twijfels. Ik vermoed dat deze jeugd wil dat de huidige volwassenen dingen veranderen, zodat de jeugd zelf dat niet hoeft te doen en hun luxe leventje gewoon voort kan zetten.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 11, 2019 @ 18:17:19

      Ik denk dat je ook terecht aan de motivatie een déél van de spijbelaars twijfelt. Maar dat neemt niet weg dat er wel een deel is dat wél de juiste motivatie heeft. Van dat deel kan ik dat spijbelen wel iets beter hebben al vind ik toch dat het in hun vrije zou moeten. Om dan toch nog iets positiefs van zo iemand te zeggen, hij/zij is geen huichelaar!

      Beantwoorden

  12. willyfotoblog
    Feb 11, 2019 @ 10:32:13

    de enige oplossing staat op dit tegeltje Riet

    groeten

    Beantwoorden

  13. Francien.
    Feb 11, 2019 @ 10:04:16

    Lees trouwens net dat de zoon van Wendy van Dijk, die 16, ik herhaal, 16 jaar geworden is en een scooter voor zijn verjaardag wilde, een auto kreeg.
    Toen onze kinderen 16 jaar werden zaten ze 4 vwo en hadden een oude fiets. Want een nieuwe werd gejat.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 11, 2019 @ 17:33:48

      Tja, en precies dat soort mensen maalt dus niet om hier en daar een milieutoeslag, dat begrijp ik. Maar dat zijn dus ook de gezinnen waar 3 a 4 auto’s normaal zijn, 2 huizen enz…. ! Je zou natuurlijk , ook al heb je er het geld voor je kinderen moeten leren dat niet alles kan, Ja dat is ook zoiets, stelen wordt ook vaak vergoelijkt, “dan moet je maar niet zo’n dure fiets kopen”.

      Beantwoorden

  14. John
    Feb 11, 2019 @ 09:23:03

    Als je ziet in wat voor kledij en schoeisel sommige daar liepen vraag ik me af of deze kinderen echt wel zo begaan zijn met het klimaat en niet gewoon een leuke dag wilde hebben. Ik bedoel, merkkleding wordt door arme mensen vaak kinderen gemaakt voor bijna geen loon, en er gaat nogal wat water in om. Toch een klimaat dingetje. Dan het transport van die kledij. En dit is maar een voorbeeld.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 11, 2019 @ 15:26:34

      Het zullen zeker niét allemaal jongelui geweest zijn die echt met het klimaat bezig zijn, ze zijn er zeker wel hoor dat weet ik zeker. Ik snap ook nog dat er nu kinderen opgroeien die niet beter weten dan dat de bomen tot de hemel groeien, maar daar zouden de ouders dan toch verstand in moeten pompen.

      Beantwoorden

  15. Leonoras life
    Feb 11, 2019 @ 08:49:16

    Euh .. ik heb er 4.. nou ja wilde er oorspronkelijk 13 🤣 dus dat valt dan weer mee.. ze zijn gelukkig wel milieubewust opgevoed en leven nog steeds zo 😊 maar je tegeltje klopt als een bus

    Beantwoorden

  16. Ferrara
    Feb 11, 2019 @ 00:11:47

    Als het oprecht gemeend is heb ik er geen moeite mee, moet natuurlijk ook weer een keer stoppen. En nooit meer blikjes en flesjes in de berm gooien, dat helpt al enigszins. Volwassen werknemers gooien de boel ook plat op werkdagen of houden acties die het maatschappelijk gebeuren verstoren.
    De spreuk op de tegel is helemaal waar, dus allemaal aan de slag.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 11, 2019 @ 15:21:07

      Rommel weggooien is iets dat al héél onnodig is. En bovendien zijn al die blikjes nou ook niet direct nodig. Ik drink overdag uitsluitend water, uit de kraan natuurlijk dat ga ik niet in flesjes kopen. Desnoods neem ik het zelf in een flesje mee maar in onze drukke randstad ben je nooit heel ver uit de buurt van een plaats waar je wel iets kunt drinken , als dat al nodig zou zijn.

      Beantwoorden

  17. omabaard
    Feb 10, 2019 @ 23:24:42

    Wat het klimaat spijbelen betreft vraag ik me vaak af waarom dit niet kan gebeuren op de vrije woensdagnamiddagen? Ik vind het wel een goed initiatief, maar dan buiten de schooluren.
    We proberen ons best hier te doen, maar ik besef dat het allemaal nog veel beter zou kunnen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 11, 2019 @ 15:17:31

      Dat is toch ook wel mijn idee, gewoon in de eigen tijd.
      Tja, we kúnnen natuurlijk met heel veel minder toe dan we tegenwoordig nodig denken te hebben. Ik hoef alleen maar naar mijn jeugd te kijken. En érgens vond ik sommige dingen best een leuke uitdaging. Maar toch, met mijn leeftijd als excuus kies ik nu toch té vaak voor het gemak.

      Beantwoorden

  18. Matroos Beek
    Feb 10, 2019 @ 23:22:11

    Precies. Begin bij jezelf.
    Het spijbelen… ‘t ja… ik hoop dat het de grote vervuilers wakker schudt, maar ik vrees ervoor, wat kan hen de jeugd schelen. Toch heb ik te doen met de jongeren. Velen zijn echt bezorgd en zitten met schrik voor hun toekomst. Sommigen weten verdomd goed waar de klepel hangt, anderen spijbelen omdat ze geen zin hebben in school. Dat is normaal. In ieder geval moeten ze bij ons op school op eigen houtje alles inhalen op hun vrije uren… anders zullen ze niet slagen. Het is hun verantwoordelijkheid. Ik bewonder de jeugd die daar oprecht voor gaat, die dat daar voor over heeft. Een jeugd met idealen, daar heeft de maatschappij nood aan. Ik vind het een sterk positief signaal.
    Mochten ze op vrije dagen demonstreren, dan zou niemand er om malen. Nu verplichten ze ook scholen om actief iets te gaan doen aan hun milieubeleid en mee te denken met de studenten. Het is hun verdomde plicht.

    Beantwoorden

  19. Renesmurf
    Feb 10, 2019 @ 22:40:51

    Elk mens dat leeft is schadelijk, dus wie een kind op de wereld zet richt schade aan. Als niemand dat meer doet is het probleem zo opgelost.

    Beantwoorden

  20. ria
    Feb 10, 2019 @ 22:08:27

    Hoe meer zielen hoe meer vreugd is niet altijd een deugd
    Het klimaatspijbelen zegt mij meer over de volwassenen dan over de jeugd.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 10, 2019 @ 22:11:11

      Er zijn wel degelijk jongeren die erg met het klimaat bezig zijn maar ik begrijp wat je bedoeld, dit hadden ouders nooit goed moeten vinden, het geeft alweer een vals beeld van betrokkenheid,

      Beantwoorden

  21. Marja
    Feb 10, 2019 @ 21:07:37

    Wij zijn het helemaal met je eens. Demonstreren doen ze maar lekker in hun eigen tijd en de wereld is inderdaad overvol. We doen ons best, scheiden ons bescheiden portie afval, gooien nooit iets in de berm en vliegen nergens heen. Nu nog proberen om tot die andersdenkenden door te dringen ….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 10, 2019 @ 21:34:45

      En het zal allemaal niet genoeg zijn zolang de wereldbevolking zo hard blijft groeien. Maar ja, we mogen in Nederland niet over “vol” spreken terwijl in de jaren 60 dat eigenlijk al een feit was.

      Beantwoorden

  22. Mrs. Brubeck
    Feb 10, 2019 @ 21:00:18

    Voila, de blog die ik voorlopig niet durfde schrijven!

    Beantwoorden

  23. Melody
    Feb 10, 2019 @ 20:46:06

    Amen!!

    Heb niéts zinnigs verder toe te voegen.

    Beantwoorden

  24. ellymay47
    Feb 10, 2019 @ 20:30:19

    Dat is een mooie tekst op je tegel en je heb helemaal gelijk dat verandering bij jezelf begint

    Beantwoorden

  25. izerina
    Feb 10, 2019 @ 20:04:54

    Eindelijk lees ik eens iemand,die ook de overbevolking als mede oorzaak van de milieuproblematiek ziet. Inderdaad,dat is heel moeilijk bewust te maken.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 10, 2019 @ 20:14:20

      Het is naar mijn idee zelfs de hoofdoorzaak. De mensen worden véél ouder, ziektes en rampen kunnen steeds vake voorkomen worden maar er blijven kinderen komen, in veel landen nog steeds héél veel per gezin. In de jaren speelde dat wél, toen vonden we wél dat in ieder geval Nederland wel vol genoeg was en werd een groot gezin asociaal gevonden.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers liken dit: