alweer blij…

Hoewel ik zéker  andere  dingen aan mijn hoofd heb  werd ik zaterdag even helemaal blij toen we , min of meer bij toeval,  in het centrum van Rijswijk Sinterklaas tegen het lijf liepen.
Door die blijdschap realiseerde ik me hoe hoog het me zit dat zo’n leuk kinderfeest  met drogredenen verpest dreigt te worden of eigenlijk al is als men niet meer naar de intocht durft te gaan kijken.
Mijn argumenten  tegen de grote verandering heb ik  hier  al  eerder verwoord en ik zou dat ondertussen   zeker  met nóg meer  argumenten aan kunnen vullen.

Het is verschrikkelijk dat het over de hoofden van de kinderen gespeeld wordt, alsof de kinderen om de verandering gevraagd hebben,  dat is niet zo, dat was een klein groepje volwassenen. De kinderen worden beïnvloed door de TV waardoor ouders gedwongen worden “mee te spelen” om het kind geen tegenstrijdige info mee te geven, gewoon chantage. En ouders die  een gewone zwarte Piet willen houden krijgen  nu de naam dat zij vergeten dat het om het kinderfeest gaat .

Dit alles terwijl mensen die zwarte Piet niet pruimen steeds weer bij de intocht aanwezig zijn om zich “te ergeren”  aan iets waar ze niet aan mee willen doen.
Wie  mij nu een racist wil noemen…. ga je gang, ik lig van andere dingen wakker.
Maar nu ik oog in oog met Sint stond gaf ik hem een hand en complimenteerde  hem met zijn práchtige zwarte Pieten.
Vervolgens heb ik hem gevraagd of hij me kon beloven dat zijn zwarte knechten  mogen blijven.
Zijn antwoord was een luid en duidelijk ; “Maar natuurlijk, áltijd, ik kan niet zonder ze!

Advertenties

54 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Regenboogvlinder
    Dec 02, 2018 @ 15:41:04

    Dat heb je eens even goed gezegd Riet! En gelukkig zijn er genoeg mensen die er hetzelfde over denken als jij! Het zou geen discussie moeten zijn hè…

    Beantwoorden

  2. Spontanity
    Nov 28, 2018 @ 19:34:48

    Kijk, die Sinterklaas, die mag ik.

    Beantwoorden

  3. gewoonanneke
    Nov 27, 2018 @ 23:06:35

    Ik zat toevallig vanmiddag naar ONS te kijken en daar was de eerste intocht op tv uit 1952 die uitgezonden werd. Daar waren een aantal Pieten ook gewoon wit samen met zwarte pieten er bij. Vind wel dat voor en tegenstanders (als je ze zo mag noemen volgens mij zijn er gewoon een stel oproerkraaiers bij die overal ruzie en ellende zoeken) het op de spits drijven. In kleine dorpen zoals bij ons speelt dat helemaal niet. ze zijn gewoon zwart omdat ze anders te herkenbaar zijn….

    Beantwoorden

  4. Petr@
    Nov 27, 2018 @ 20:56:15

    Gelukkig maar, Sint kan niet zonder zijn Pieten, hij kan toch niet in zijn eentje al die pakjes rond brengen!

    Beantwoorden

  5. Terrence Weynschenk (@Terrebelius)
    Nov 27, 2018 @ 11:26:00

    Het Sinterklaasfeest zal altijd wel blijven. Alleen de vorm verandert, zoals die al jarenlang verandert. Sommige mensen zijn blij met een verandering en andere mensen zijn minder blij met een verandering. Ook dat is normaal. Zo was in mijn jeugd Sinterklaas een slimme man die zich liet helpen door domme pieten. Inmiddels zijn de rollen omgedraaid. Ik ken niemand die het daar moeilijk mee heeft.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 27, 2018 @ 14:07:56

      Nou dat Sint als dom neergezet wordt is me nog niet opgevallen, maar alle veranderingen dié er kwamen zijn heel gelijk gegaan en op geen stukken na zo ingrijpend geweest als nu. Die veranderingen hadden ook meer met de veranderde pedagogische opvattingen te maken van de laatste 50 jaar en werden dus vanuit “beter voor het kind” bekeken. Daar draait het nu helemaal niet om , het draait nu om door hun gelijk verblinde drammerige volwassenen tevreden stellen.

      Beantwoorden

  6. Koen
    Nov 27, 2018 @ 09:52:58

    Al vier of vijf jaar ‘weiger’ ik om iets te schrijven over ‘Zwarte Piet’ en de hele discussie. Natuurlijk weet ik dat jij het graag bij de traditie houdt. Zwarte Piet is zwart. Dat zie ik bijna dagelijks in je rechterkolom. Ik respecteer je mening en van mij zul je niet horen dat je racist bent of drastisch denkt. Persoonlijk zou ik het fijn vinden als jouw Zwarte Piet statement enkel zichtbaar is van begin oktober tot half december maar dat is jouw keuze.
    Zoals je weet is mijn vrouw zwart. Natuurlijk heeft ze al een paar keer gevraagd waarom wij een Zwarte Piet hebben. Mijn enige uitleg is ‘schoorsteen’ en ‘traditie’. Dan haalt ze haar schouders op want ook ‘schoorsteen’ is een onbekend begrip in een warm land als Mozambique.
    Ik ben een Sinterklaas-liefhebber. Ik mag deze eervolle taak aanstaande zaterdag weer vervullen op de Nederlandse ambassade. Al voor de zesde keer. Deze Sint komt aan met enkel regenboogpieten en niet met zwarte pieten. Voor de kinderen maakt het geen ‘bal’ uit maar voor ouders wel. Geen zwarte stink in Afrika. Je kunt daar vast iets bij voorstellen …
    En tradities zijn onderhevig aan verandering. De ROE en de ZAK voor STOUTE kinderen zijn ook grotendeels verdwenen uit de traditie. Dus waarom niet de kleur van Pieten?
    Ach ja … voor het eerst schrijf ik iets over dit gevoelige onderwerp.
    Kinderen hebben recht op een super-feest. Het is vreselijk dat er verbaal geweld aan te pas komt. Extreem dom rechts gebral zoals in Eindhoven. Op dat soort momenten ben ik blij dat inkjet in NL ben.
    Ik wens je veel pepernoten toe, leuke surprises en veel plaag-gedichten.
    Een vriendelijke groet uit Madrid … euh … Maputo

    Beantwoorden

    • Koen
      Nov 27, 2018 @ 09:55:22

      De spellingcorrector ‘verbetert’ woorden als ‘racistisch’ in ‘drastisch’ en ‘schmink’ in ‘stink’ … sorry

      Beantwoorden

      • rietepietz
        Nov 27, 2018 @ 14:00:41

        Het lijkt mijn telefoon wel;-) We hebben samen gewoon nog even een héél log geschreven, . Interactie waar ik van houd omdat het heel veel aan een logje toevoegt.

        Beantwoorden

      • meninggever
        Nov 29, 2018 @ 11:56:14

        Ik geef hier toch nog even een reactie op. Want de discussie wordt in ons land zo stevig gevoerd omdat er meer speelt dan alleen die kleur van Piet. Het gaat om de niet willen accepteren dat dit land soortgelijke tradities kent als deze door een groep nieuwkomers die zich per definitie achtergesteld voelt. Hoezeer men ook sinds pakweg de jaren zeventig is opgevangen en gepamperd. Zelf deed ik in Amsterdam de organisatie en begeleiding van een Sinterklaasoptocht op Amsterdamse markten. Als je zag waar ik volgens de GroenLinkse stadsbestuurders rekening mee moest houden! Zwarte Piet kon nog net, maar het kruis op de mijter van de Sint moest er af. Want….moslims konden daar wel eens aanstoot aan nemen. Om de Sint heen liepen vier stevige bewakers en als compensatie voor het ‘leed’ huurden we dan een Surinaams orkestje in dat met verve Sinterklaasliedjes speelde. Dit was ruim tien jaar geleden al zo. Nu de LTB ook Zwarte Piet heeft aangepakt weten we hoe het verder zal gaan. De Sint gaat sneuvelen. Te christelijk, stigmatiserend en die Pieten niet meer van het volk in de breedte. Santa Claus zijn opvolger. Want die heeft geen knechten. Maar rendieren. En ook dat zal wel weer leiden tot ellende. Partij voor de Dieren zie ik al protesteren! En dan is dat Kerstfeest ook nog eens te christelijk. Wij importeerden dus de afkeer zelf. En het verzet daartegen zorgt voor enorme polarisatie. Tussen geboren Nederlanders en geimmigreerde. De uitzonderingen daar gelaten. Overigens kent Duitsland een soortgelijk probleem met Sint Maarten. Martinus daar…. Ook die optochten moeten worden beveiligd omdat moslimjongeren deze traditie al een paar jaar verstoren. Leg mij maar uit waar dit over gaat. Kinderfeesten……En Nederland is per definitie niet rasistisch. Wordt het wel als we zo door blijven gaan…

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Nov 29, 2018 @ 16:38:09

          Het ergste is dat het niet eens écht door “de vreemdelingen veroorzaakt werd maar door div regeringen uit de vorige eeuw die vorige eeuw de véél te ver doorgeschoten tolerantie ten opzicht van het niét inburgeren in hebben gezet. Ik heb het aan zien komen destijds in Den Haag waar toen uitsluitend aanpassing gevraagd werd van de autochtone bevolking. Dat woekert nu voort en ik wordt er niet blij van nee. Mensen met terechte klachten en zorgen wordt de mond gesnoerd door ze racistische motieven toe te dichten. Logjes zoals ik ze een enkle keer maak durven veel mensen al niet eens te doen en dan ben ik nog héél mild in wat ik schrijf.

          Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 27, 2018 @ 13:58:18

      Ik ben altijd blij hoor als mensen met een andere mening zich vrij voelen om hun mening tóch te ventileren in een reactie, veel prettiger dan “dan maar niks zeggen”. Natuurlijk zal de traditie daar in Mozambique anders opgepakt wordt dan in Nederland. Dat mijn statement in de kantlijn hele jaar staat is gewoon omdat ik te lui ben het steeds weer uit te moeten zoeken hoe ik het er ook alweer neer moet zetten;-) ( had trouwens niet gedacht dat het zo opvalt)
      In het ouder logje heb ik ook al uitgelegd waar dat zwart belangrijk is, het gaat om de onherkenbaarheid van zwarte Piet waardoor familie of vrienden die rol op zich kunnen nemen wat toch wel de leukste interactie oplevert tussen “het bezoek” en alle vierders. . En vanwege de naam is dus zwart dé kleur. Onze huidige dwarsliggers zouden ook andere kleuren belden noemen, rood , beledigend voor Indianen, geel beledigend voor chinese, blauw , beledigen voor Indische mensen. Het is deze mensen gewoon niet naar de zin te maken, het feest moet kapot en dat wordt over de hoofden van de kinderen uitgevochten. Kinderen kunnen het nut van dat zwart natuurlijk niet weten maar ondertussen werkt men op sliksre wijze, en vooral oneigenlijke argumenten zwarte Piet weg, dát is wat me verdrietig maakt want “de liefhebber krijgt ook nog de schuld dat het feest verpest wordt. Niet de kinderen wilde verandering, , een klein groepje volwassenen wilde dat.
      Het feest heeft niets met slavernij of racisme te maken, “het groepje” kweekt eerder zelf racisme door de manier waarop ze te werk gaan. Ja helaas zitten er onder pro pieten ook heel verkeerde figuren. Maar ook die krijgen méér negatieve aandacht dan de anti Pieten waar ook tuig onder zit dat met zelfs met moedaanslagen dreigt. Het is gewoon een feest voor iedereen die dat wil maar er wordt gedaan alsof dat niet zo is met een zwarte Piet. Mijn kinderen hadden destijds al wat “gekleurde kinderen in de klas en dat vond niemand vreemd. Begrijp je wat ik probeer uit te dragen, men is op de verkeerde weg met iedere situatie op racisme of slavernij te onderzoeken, het ondermijnt juist de tolerantie ten opzicht van mensen die op welk punt dan ook afwijken van het gemiddelde omdat we niet meer onbevangen mogen denken , Gewoon een mens als een mens zien, zonder daar een kleur of geaardheid aan te moeten koppelen op momenten dat die helemaal niet van belang zijn.
      Wij zullen zelf waarschijnlijk niet bij het feest aanwezig zijn dit jaar wegens de gezondheid van Henk maar natuurlijk zorg ik dat er pakjes met gedichten in de zak zullen zitten. Ik wens jou natuurlijk ook veel plezier als goedheiligman en wens je een niet kriebelende baard en snor want dat is nog wel eens een dingetje hoor ik;-)
      Verder natuurlijk heel veel dank voor je reactie ik vind doodzwijgen nooit een oplossing en zelfs als je iets niet kunt oplossen moet je wel mogen zeggen hoe je er over denkt!

      Beantwoorden

  7. leidseglibber
    Nov 27, 2018 @ 02:38:20

    Je weet ik ben ook een Zwartpietenfan en baal dat inderdaad hoe jij het beschrijft het feest met heel verkeerde argumenten kapot gemaakt wordt. Je beschrijft het helemaal zoals het is. Ik heb zaterdagmiddag regelmatig lopen balen tijdens de intocht. Het regste was een zwarte Piet die mij huilend zei dat hij na 30 jaar gaat stoppen en baalt dat hij niet zijn Zwartepieten carrière kan kan eindigen als Opapiet. Zondagmiddag kwam ik ( staat morgen op mijn site) een (echte) zwarte Zwartepiet tegen die ik ook al jaren ken, hij bvroeg zich af of hij in de toekomst nog wel mee mag doen. Iemand had al gezegd dat hij zich dan maar wit moest schminken, terecht dat hij dat weigert. Nou ja ik kan helaas nog wel even doorgaan, maar doe dat maar niet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 27, 2018 @ 08:33:33

      Zo jammer dat ik de krant te snel heb weggedaan, er stond vorige weer een artikel in over een geadopteerde vrouw met een “kleurtje”. Opgevoed in Nederland kent het feest als geen ander en is jarenlang zwarte Piet geweest, stond een foto bij van haar, gewoon én als zwarte Piet , wat toch ook bij haar een flink verschil was. Nu mag ze niet meer mee doen omdat ze te donker is . Is dit soort uitsluiting niet meer discriminatie dan wat ook. Ik trof in het dorp ook uitsluitend zeer gemotiveerde zwarte Pieten. Maar in de media wordt steeds meer een eenzijdig beeld gegeven dat de roetveeg Piet de norm is, andere berichten worden genegeerd. Pro Piet mensen worden niet gehoord behalve als ze zich onbeschoft gedragen ( en die zijn er helaas ook) want dán past het in het beeld dat de zwarte Piet liefhebber niet deugt en kindonvriendelijk is.

      Beantwoorden

  8. Villasappho
    Nov 27, 2018 @ 00:20:36

    Prachtig antwoord. Ik vraag me af of ze wel eens bedacht hebben dat roetveeg of blanke pieten herkenbaar worden voor kinderen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 27, 2018 @ 08:25:19

      Waarschijnlijk kennen ze het feest niet goed genoeg om te weten wat het belang is van die onherkenbaarheid. Wij amuseren ons altijd kostelijk met de opmerkingen van Sint en Piet die “op maat”binnen komen . Groot en klein komt aan de beurt en omdat Sint en Piet iedereen goed kennen krijg je over en weer soms een bescheiden cabaretvoorstelling. Wie dit niet kent denkt dat iéder gehuurde Piet goed genoeg is en die mag dan herkenbaar zijn vindt men.

      Beantwoorden

  9. RenéSmurf
    Nov 26, 2018 @ 22:48:23

    ja,. en als je tegen het koningshuis bent moet je ze vooral uit de weg gaan en nooit je mening laten horen, nee, dat argument gaat er bij mij niet in.
    Iedereen mag zijn mening uiten, en zwart blijft Piet toch niet, ze zullen blank worden, een kwestie van tijd.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 27, 2018 @ 08:20:32

      Ze mogen zeer zeker hun mening laten horen maar dan toch niét tussen de kinderen bij de intocht.Zodra er mensen voor de deur van een moskee willen protesteren kan dat ook verboden worden en worden de demonstranten naar neutraal terrein verwezen. Hetzelfde zal gebeuren met demonstranten die voor de deur het koninklijk paleis willen gaan staan. Maar juist hier waar het N.B. om kinderen gaat is dat blijkbaar geen optie.

      Beantwoorden

  10. hanscke
    Nov 26, 2018 @ 20:13:56

    Ik zag gisteren een filmpje over de intocht van Sinterklaas op Curacao met heel veel zwarte pieten. en een pret dat men daar had. het was één groot feest. En het publiek bestond voornamelijk uit donkere mensen. Ik bedoel maar.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 27, 2018 @ 08:16:17

      In Nederland zijn groeperingen die altijd proberen het braafste jongetje uit de klas te zijn en daarbij behoorlijk doorslaan. Ze worden helaas door jaknikkers omringt en worden dus niét tot de orde geroepen.

      Beantwoorden

  11. Suskeblogt
    Nov 26, 2018 @ 19:07:02

    Laat het voor de kinderen hoe dan ook een feest blijven. Dat moeten enkele “volwassenen” niet verpesten.

    Beantwoorden

  12. willyfotoblog
    Nov 26, 2018 @ 10:28:30

    sommigen proberen een probleem op te lossen dat er in feite geen is…

    bij ons leeft die discussie wel niet

    en zo’n persoonlijke ontmoeting met de Sint, zou ik ook wel zien zitten

    groeten

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 26, 2018 @ 10:58:51

      Klopt, Wanneer mensen zich storen aan de intocht mét zwarte Pieten moeten ze er niet tussen gaan staan, zo simpel is dat, niemand hoeft een feest te vieren dat hem/haar niet bevalt., dan blijf je thuis Probleem opgelost.

      Beantwoorden

  13. ria
    Nov 26, 2018 @ 10:22:21

    Het sinterklaasfeest wordt kapot gemaakt. Als daarmee het slavenverleden voor de kwetsbare groepen verdwijnt oké, maar niet op de manier zoals het nu gebeurt. Ik ben bang dat dit nog maar het begin is.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 26, 2018 @ 10:56:03

      Daar ben ik ook bang voor en dat is de reden dat ik er dan tóch mijn mond niet over wil houden, je kunt uiteindelijk ook best beschaafd je mening geven , zelfs wanneer de “tegenparty” verkeerde argumenten gebruikt en met oneerlijke middelen vecht.

      Beantwoorden

  14. meninggever
    Nov 26, 2018 @ 09:33:58

    Was het nu maar zo dat je zeker wist dat het die anti-zwarte-pieten frustro’s slechts ging om erkenning voor het leed dat het door een verbeeld stereotype wordt aangedaan…..Maar je voelt de lange arm vanuit het oude moederland van de mensen die protesteren. Slavenverleden, excuses en dan schadevergoedingen. Collectief schuldgevoel opdringen aan ons blanke uh…witte mensen. Voor iets waarvan bewezen is dat het verhandelen van mensen niet in onze families voor kwam. Dat wij weliswaar veel slaven vervoerden maar qua aantallen donkere arbeiders ver achter lagen bij de overige Europese koloniale machten. En ook gaat men voorbij aan het feit welke grootmachten uit het verleden eigenlijk de meeste slaven verhandelden en gebruikten. Maar ja, geschiedenis. En die wordt zelden bestudeerd door ziende blinden…Jammer voor het leuke feestje, want men heeft het eigenlijk gewoon voor toekomstige generaties verpest.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 26, 2018 @ 10:44:27

      Ik ben ook zeker niet meer van plan een oor te bieden aan de tegenstanders, zij hebben zelf niet eens door dat ze racisme in de hand werken en zelf veroorzaken. Ik heb nog nooit nagedacht over welke kleur of geaardheid mensen hebben maar ze als mens gezien, tegenwoordig blijk je juist de verschillen te moeten accentueren omdat men zich voorstaat op “het anders zijn” en daar privileges aan ontleent.

      Beantwoorden

  15. Marja
    Nov 26, 2018 @ 09:04:47

    Mooi dat je de goede sint hebt getroffen.

    Beantwoorden

  16. Yova
    Nov 26, 2018 @ 09:01:37

    Het is wel kinderachtig gedoe in Nederland. Als de mensen niet bevalt. Dan moeten maar oprotten. Ja toch. Dan hoor daar niet thuis. Gewoon zwarte piet blijven zoals het hoort. Kinderen is zeker blij als zwarte pieten en Sinterklaas ook. Echt leuke filmpje om te zien. Fijne week.

    Beantwoorden

  17. John
    Nov 26, 2018 @ 08:49:44

    Ik heb geen probleem met de verandering als we daar mensen een plezier me doen. Kinderen maakt het niet uit wat voor een kleur piet heeft. Verder laat ik me er niet over uit.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 26, 2018 @ 10:33:49

      Er wordt téveel veranderd aan oude tradities om de verkeerde redenen en ik zie toch wel graag dat onze schoonzoon nog gewoon onherkenbaar voor zijn kleinkinderen zwarte Piet kan spelen. Het gaat me véél te ver dat dát racisme genoemd wordt.

      Beantwoorden

  18. Happy Hulk
    Nov 26, 2018 @ 08:49:24

    Mooi Rietz!
    Een audiëntie bij de GoedHeiligman.

    Je bent als een roepende in de woestijn, in dit Godvergeten land, waar de verwording heerst.
    Het wordt nog véél erger hier, voorspel ik je. Omdat niemand zichzelf kan bekeren en iedereen zichzelf de belangrijkste vind.

    Beantwoorden

  19. omabaard
    Nov 25, 2018 @ 23:24:56

    Ik begrijp dat hele gedoe ook echt niet!
    Het laat me koud.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 26, 2018 @ 10:26:44

      Het laat mij zeker niét koud, temeer omdat ook alle andere feesten heel sneaky aangepast worden , Paas feest, wordt lente feest, kerstmis winterfeest zonder specifieke verlichting,
      Uitheemse feesten krijgen daarentegen steeds meer invloed, prima voor dat daar aan mee wil doen, maar laat gewoon de ruimte om onze feesten zonder aanpassingen te vieren.

      Beantwoorden

      • omabaard
        Nov 26, 2018 @ 14:30:46

        Je hebt gelijk hoor. Maar ik heb het gevoel dat de mens in de straat hier niet veel kan aan veranderen. En dan steek ik mijn energie liever in dingen waar we wel doorslag kunnen geven.b

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Nov 26, 2018 @ 15:30:25

          We zijn gewoon te lang lankmoedig geweest ons onszelf aan passen i.p.v. andersom maar een tegengeluid laten horen ( maar dan wel beschaafd) heeft natuurlijk best nut, alleen is er nu een sfeer dat menigeen dat al niet meer durft, dat is heel erg natuurlijk. Gelukkig heb ik daar niet zo’n last van, fout is fout en doet gezegd mogen worden

          Beantwoorden

      • Leonoras life
        Nov 30, 2018 @ 08:36:56

        Zo is het!

        Beantwoorden

  20. Matroos Beek
    Nov 25, 2018 @ 23:02:01

    Kinderachtige volwassenen die over de hoofden van kinderen heen spelen. Je slaat de nagel op de kop.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 26, 2018 @ 10:21:36

      Vanuit de BNner kliek worden we allemaal in TV programma’s voor het blok gezet omdat wij wél rekening houden met de kinderen, en dan krijgen we alsnog de enige zwarte Piet toegespeeld waar we niet zo van houden.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers liken dit: