Piekharen..!!!

Of nou ja, piekharen… , ik bedoel eigenlijk dat mijn haren recht overeind staan door een berichtje in de krant van vandaag; “Schoolreisje naar moskee vrijblijvender
Een tweede kamer lid  wordt door de meeste partijen gesteund omdat hij wil dat openbare scholen voortaan verplicht worden om kinderen vrijstelling te verlenen van deelname aan religieuze handelingen als ouders dat willen.

Nou verkeer ik in de veronderstelling dat ouders een kind naar een openbare school sturen omdat men bewust geen religieuze signatuur voorstaat. Ik ging zelf naar een openbare school. Daar werd een uurtje godsdienstles onderwezen in de hogere klassen zodat globaal alle geloven uitgelegd werden maar kerkbezoek kwam daar uiteraard niet aan te pas. En zo hoort het ook op een gemeentelijke school in een land waar kerk en staat gescheiden zijn, het geloof van een kind is een zaak voor de ouders.

Natuurlijk moet je een kind dan wel iets leren over alle geloofsrichtingen maar  dat openbare scholen  deelnemen aan “schoolreisjes” naar een moskee verplicht stellen  is wat mij betreft toch minstens  aanvechtbaar, temeer daar voor andere geloofsrichtingen géén kerkbezoeken op het programma staan.

 Uit een ander berichtje over deze eenzijdige benadering  bleek ; “Ouders die dit onwenselijk vinden, maken weinig kans dat hun protest wordt gehonoreerd. Moskeebezoek valt onder het verplichte vak ’burgerparticipatie “!
Daar werden  kamer vragen over gesteld en de uitkomst schreef ik  vet bovenaan in dit logje!
Zijn ze nou helemáál van de pot gerukt!! Dat hele moskee bezoek mag natuurlijk alleen op vrijwillige basis plaatsvinden. En waarom worden er dan géén Joodse, Katholieke Christelijke enz. kerken bezocht? Voor de vele kinderen met een moslim achtergrond  nét zo onbekend terrein als de moskee  voor alle andere  kinderen. Burgerparticipatie geldt toch voor iedere Nederlander?

Dat mensen soms het gevoel hebben dat Nederland geïslamiseerd wordt lijkt op deze manier  niet  helemáál ongegrond.
De groepering  die daartegen wil demonstreren voor de deur van een moskee wordt dat verboden, zij mógen demonstreren wegens de vrijheid van meningsuiting maar dan niét voor de moskee.
Terecht natuurlijk, voor demonstreren gaan ze maar naar een neutrale locatie alleen…..
de anti zwarte Piet demonstranten krijgen steeds weer toestemming van burgemeesters  om tussen het  publiek,  dat N.B.  uit kinderen bestaat, te demonstreren bij de intocht van Sinterklaas..
Ook dié demonstranten zouden naar  neutraal terrein  verwezen moeten worden naar mijn idee en zeker niét tussen de kinderen. Precies, ook daar gaan mijn haren van overeind staan, tot later, ik moet nu eerst even naar de kapper  want het ziet er niet uit natuurlijk.

 

Advertenties

86 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. leidseglibber
    Nov 06, 2018 @ 00:34:30

    Ook mijn (weinige) haren staan recht overeind bij het lezen van deze blog. Het wordt echt steeds gekker in dit land. Ik ben totaal geen PVV er maar je wordt er ondertussen bijna wel toe gedwongen die richting op te gaan.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 06, 2018 @ 09:41:08

      Als je de extreme dingen van de PVV even buiten beschouwing laat zien ze sommige dingen toch helderder dan de rest op het binnenhof. Maar iets vóór de PVV zeggen is al net zo “not done”als iets tegen de Islam zeggen, al is het nog zo waar, je bent meteen een racist of een islamfoob.
      Las toevallig vanmorgen in de krant dat de VVD nu goede sier maakt met een oud plan van PVV i.v.m. afschaffing van het meetellen van zonnepanelen voor de woz waarde van je huis, wat eigenlijk dus extra belasting is op een goede milieu investering.

      Beantwoorden

  2. hanscke
    Nov 05, 2018 @ 22:40:48

    Ik vind dat echt niet kunnen. Geen excursie of hoe je het ook wilt noemen naar een moskee. Ik denk dat er heel wat kinderen zijn die ook nog nooit een kerk van binnen hebben gezien en daar hoeven ze van mij ook niet heen. Niet naar een Rooms katholieke en niet naar een protestantse kerk, want daar zit ook nog al wat verschil in.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 06, 2018 @ 09:33:51

      Geloofseducatie lijkt mij een taak voor de ouders, maar wanneer een school besluit zich ermee te bemoeien moet dat dat wél compleet zijn, en niet slechts voor één geloof een verplicht kerkbezoek plannen, ze lijken wel gek.

      Beantwoorden

  3. ria
    Nov 04, 2018 @ 21:49:31

    Het gaat inderdaad wel heel erg ver en dat moest echt miet kunnen.

    Beantwoorden

  4. gewoonanneke
    Nov 04, 2018 @ 20:56:59

    Pff ja dat is echt wel raar natuurlijk. Vind ook eigenlijk wel dat ouders dat zelf maar moeten doen als ze het willen. Maar momenteel lijkt inderdaad wel of alles en iedereen die richting ingeduwd wordt.

    Beantwoorden

  5. Spontanity
    Nov 04, 2018 @ 18:09:05

    En stukje bij beetje…………..!!!!!!!

    Vreselijk!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 04, 2018 @ 18:14:38

      En dan wel kamervragen maar toch een halfbakken “oplossing” want het bezoek blijft verplicht op de scholen, alleen kunnen ze vrijstelling vragen om de kinderen aan het bidden mee te laten doen.

      Beantwoorden

  6. beaunino
    Nov 04, 2018 @ 18:00:32

    Zoals jij het hier schetst is het inderdaad op z’n minst bizar. Sinterklaas komt aan op de Zaanse Schans dit jaar, 1 sinterklaascommittee

    Beantwoorden

  7. Regenboogvlinder
    Nov 04, 2018 @ 15:58:04

    Whoehahahaha… je hebt jezelf wel toegetakeld Riet. Maar enig hoor!
    Ach ja die verschillende religies.. het weet wat. Als ze nou maar ieder zijn eigen ding lieten doen, dat moet toch kunnen? Maar natuurlijk is een beetje rondkijken niet verkeerd, maar dan wel overal!

    Beantwoorden

  8. majaer
    Nov 04, 2018 @ 14:53:37

    Het moet toch niet gekker worden met het moskee bezoek ik ben het helemaal met je eens. Waar zijn ze toch allemaal mee bezig, ik vind dat ieder dit voor zich zelf moet beslissen en het moet geen verplichting worden
    Ik houd mijn hart vast want dit gaat echt de verkeerde kant op

    Beantwoorden

  9. meninggever
    Nov 04, 2018 @ 11:06:02

    Feit: Een minderheid van ons land is echt godsdienstig. 6% daarvan is moslim. 94% van de Nederlanders past zich dus aan bij de wensen en verlangens van dit geloof. Hoe het ook zou gaan, mijn nageslacht krijgt geen toestemming om een moskee te bezoeken voor dit doel als er idd geen evenwicht is met andere geloven of maatschappelijke stromingen. Laten we dan ook de Beurs in Amsterdam bezoeken i.v.m. kapitalisme, of een oud bolwerk van de communisten. Leer wat massamoord is en terrorisme. Opdat onze kinderen daarmee kunnen omgaan in de toekomst. Wat de Sinterklaasviering betreft en de zwarte geschminkte Pieterbaas is wel duidelijk de de grote massa in ons land is voor normale Pieten bij een leuk kinderfeest. Dat op zich ook alweer om die 6% (islam) wordt aangepast zodat de Sint geen groot kruis meer draagt op de mijter. Opnieuw worden we daar geringeloord door politiek correcte lieden die menen namens die of die stroming te spreken. Dan maar geen weerstand oproepen. Maar mensen, in dit land is wel een joods/christelijke cultuur, geen moslimcultuur. Men past zich maar aan bij het land en volk dat hier al vele eeuwen leeft. Ik word er soms zo moe van, al die lange-tenen-brigadisten die ook vergeten zijn hoe ze o.a. in 1975 en daarna zijn opgevangen. Blijf af van ons land, de cultuur en het heersende geloof. En dat is atheistisch, vrijdenkend, liberaal, leeft volgens de wetgeving die zich baseert op de tien geboden weliswaar, maar ons land heel lang veilig maakte. Daaraan wordt nu enorm getornd.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 04, 2018 @ 14:37:18

      Dat is inderdaad precies mij stoort, en misschien nog wel meer , verontrust. Het is heel vreemd dat men kinderen verplicht een moskee te bezoeken terwijl er juist aardig wat kinderen zijn die beter bekend gemaakt zouden worden met de geloven die hier in Nederland voorkomen.
      Van mij mag iedereen het geloof van zijn/haar keuze belijden maar ik wil zelf geen geloof opgedrongen krijgen. Het is bijzonder vreemd aan onze dat politieagenten de koran beschikbaar gesteld wordt terwijl het dan toch veel logischer zou zijn islamitische agenten de bijbel ter beschikking te stellen. Wij leven hier volgens de Nederlandse wetten , die gelden voor iedereen dus die bijbel, van welk geloof dan ook is niet ter zake doend.
      Maar inderdaad, wordt er té vaak aanpassing van dezelfde kant gevraagd, of eigenlijk geëist en daar wordt ik knap moedeloos van als ik dan weer dit soort berichten lees.

      Beantwoorden

  10. cornma
    Nov 04, 2018 @ 11:00:42

    Dat kapsel staat je geweldig en wil ik ook wel, maar als ik al die dingen lees, blijven mijn haren op hun plek, maar schieten de tranen me in de ogen. Hoe is het mogelijk dat in dit land de regering, gemeenten en andere “hoge” wetsdienaren zo ontiegelijk tolerant zijn naar vreemdelingen en zo buitengewoon intolerant naar het eigen volk? Echt om te huilen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 04, 2018 @ 14:40:37

      Dat is zo gegroeid omdat men hier Roomser dan de Paus wil zijn. Ik heb het van heel nabij zien gebeuren in de jaren 80 in Den Haag. Er zijn al heel wat voorspellingen van mij uitgekomen.
      De eigen cultuur is voor iedereen héél belangrijk als onze eigen cultuur lijkt voor de hotemetoten totaal onbelangrijk.

      Beantwoorden

  11. minoesjka2
    Nov 03, 2018 @ 19:50:49

    Ja, weet je ………. als kind gingen wij met school op excursie naar een Joodse Synagoge, maar ook niet naar een Christelijke kerk ……….. eigenlijk gebeurde toen dus al hetzelfde, alleen werd er niet gesproken over wel of niet verplicht, je ging gewoon mee.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 03, 2018 @ 20:23:53

      Er is niets mis dat kinderen over alle geloven iets leren maar als het om een openbare school gaat kan kerkbezoek beter achterwegen blijven. Maar als dat wél gedaan wordt dan zo breed mogelijk én op vrijwillige basis, nooit verplicht zoals nu gebeurt.

      Beantwoorden

  12. Neeltje
    Nov 03, 2018 @ 18:17:30

    Ooooooh, ik dacht dat je je vingers ff in het stopcontact had gestoken. 😉

    Beantwoorden

  13. Petr@
    Nov 03, 2018 @ 16:55:05

    Ik vind het een geweldig kapsel Riet!
    Maar ik ben het helemaal met je eens!
    Ik vind dat er in ons land steeds meer rare dingen gebeuren.

    Beantwoorden

  14. willyfotoblog
    Nov 03, 2018 @ 10:02:38

    in ieder geval is dit een leuk kapsel

    een nieuwe trend in Nederland ?

    fijne weekend Riet

    Beantwoorden

  15. John
    Nov 03, 2018 @ 08:16:33

    Wij hadden vroeger maatschappijleer en godsdienst op school, en ik zat op een openbare school. Ik denk dat dat moskeebezoek wel kan bijdragen aan kennis en begrip richting dat geloof, maar dan moeten ze ook naar kerken gaan en dergelijke. Al is het maar om de schijn op te houden.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 03, 2018 @ 09:35:18

      Nou een bezoek aan bijv een synagoge zal voor ieder kind bij kunnen dragen aan begrip, daar is nooit aandacht voor geweest dus ik begrijp niet zo goed dat de moskee , als enige, wél meegenomen wordt. Men moet niét de schijn op houden maar óf over ieder geloof in Nederland goede voorlichting geven óf ze allemaal links laten liggen. Maar op een openbare school is wat mij betreft kerkbezoek niet van toepassing, dan is de “droge stof ” voldoende.

      Beantwoorden

  16. RenéSmurf
    Nov 02, 2018 @ 22:36:57

    Scheiding van kerk en staat houdt alleen maar in dat de staat zich niet mag bemoeien over de gang van zaken binnen de kerk, dat is veel mensen niet geheel duidelijk.
    Ik vind het prima om nader kennis te maken, maar mensen moeten elkaar niks opdringen, en voor de rest is het allemaal democratisch gekozen en daar moeten we het maar mee doen.
    Maar ik begrijp natuurlijk wel dat je lekker je ei kwijt wil.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 02, 2018 @ 22:45:34

      Ik hou niet van ongelijkheid en dit is ongelijkheid én tegen de scheiding van kerk en staat want men dwingt kinderen verplicht die kennismaking op. Dat zou ik accepteren als alle kinderen dan ook met iéder geloof moeten kennis maken om zelf te kunnen oordelen, dán is het educatief, nu is het eenzijdige voorlichting die ook niet vrijwillig is. Ook dat moslim kinderen met andere geloven kennis kunnen maken is misschien wel belangrijker omdat ze hier wonen.

      Beantwoorden

  17. Zus
    Nov 02, 2018 @ 20:55:01

    Piekhaartjes staan je goed , maar de rede waarom je ze hebt is niet zo leuk. Ik vraag me wel eens af wat er mis is met de vroegere openbare school. Ik wilde er graag naar toe, maar moest bij de nonnen blijven van mijn moeder. Ben er niet slechter van geworden. Maar ik denk nu wel eens: dat zagen de nonnen verkeerd. Ach ja andere tijden ,andere inzichten.

    Beantwoorden

  18. Suskeblogt
    Nov 02, 2018 @ 20:37:28

    Ik ben het volledig met je eens wat dat moskeebezoek betreft.
    Dat kapsel staat je prima.

    Beantwoorden

  19. Marja
    Nov 02, 2018 @ 20:00:07

    Je slaat de spijker weer op de kop. Loeiharde waarheid.
    Alleen hoef je dat niet op je hoofd te laten zien. Arme haartjes.

    Beantwoorden

  20. Saralien (Mammalien2.0)
    Nov 02, 2018 @ 19:58:23

    Wow! Dat ziet er goed uit zeg! Je gaat met je tijd mee 🙂

    Beantwoorden

  21. omabaard
    Nov 02, 2018 @ 19:44:54

    Die piekharen zijn geweldig én je schrijven ook.

    Beantwoorden

  22. AnneMarie
    Nov 02, 2018 @ 19:41:45

    Bezopen gedoe daar in Den Haag. We moeten terug naar de ouderwetse openbare scholen. Geen gedoe met verplichte bezoekjes aan moskeeën en ook niet aan kerken e.d.
    Je hebt die weer piekfijn uit de haaientanden ehh doeken gedaan.

    Beantwoorden

  23. Happy Hulk
    Nov 02, 2018 @ 19:22:10

    Hij blijft hilarisch!
    Wat een schrikbarend kapsel!

    Beantwoorden

  24. Matroos Beek
    Nov 02, 2018 @ 18:59:48

    Ja, je hebt groot gelijk, en neen, niet naar de kapper gaan, het staat je geweldig goed!

    Beantwoorden

  25. Villasappho
    Nov 02, 2018 @ 18:47:52

    Hilarisch die foto maar te bizar voor woorden ik ben pro openbare school en wat meer van elkaar te weten komen. Maar verplicht nee vandaar dat de christelijke scholen steeds meer leerlingen hebben

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 02, 2018 @ 18:57:37

      Maar dat is aan de ouders waar het geloof betreft en wie zijn kind naar een openbare school doet geeft een duidelijk signaal af lijkt me áls ze dan zoiets verplichten dan uiteraard voor ;alle geloven.

      Beantwoorden

  26. Happy Hulk
    Nov 02, 2018 @ 18:44:06

    GLOEIENDE, GLOEIENDE!
    WIL JE ME NIET ZO LATEN SCHRIKKEN?
    En ja, in Den Haag zijn ze van de pot gerukt.
    Wordt hoognodig tijd voor een PvdH, JA!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers liken dit: