Ja hoor eens, we hoeven niet overál kritiekloos in mee te gaan, vanmorgen op de radio weer een interview waar ik, je kent me, sommige argumenten net zo makkelijk ff doorprik.
Het gaat over “stoptober” je weet wel, de actie om in oktober (minimaal) 28 dagen te stoppen met roken. En helemaal stoppen met roken is natuurlijk nog beter is het idee.
Roken is asociaal ( volgens vele niet-rokers) het jaagt de zorg op kosten door enge ziektes als longkanker en hart- en vaattoestanden.
Waar is de tijd gebleven dat in vrijwel iedere huiskamer zoiets hing.
Ja van mij mag iedereen dat vinden hoor maar, is het allemaal wel zo kort door de bocht. Komen al die enge ziektes niét voor onder niet rokers?
En wat is op dit moment de grootste kostenpost in de zorg?
Precies… de ouderenzorg, en wie wordt er volgens de huidige opvattingen nooit oud? Juist de roker wordt niet oud en bespaart ons misschien wel 20 jaar ouderenzorg. Ik zou ze in de wátten leggen i.p.v. aanmoedigen te stoppen met roken.
Bovendien betaalt de roker een onevenredig groot deel belasting omdat de prijs van een pakje sigaretten grotendeels uit accijns bestaat.
Enige hypocrisie lijkt me onze overheid niet vreemd, men promoot niét roken door steeds meer verboden maar ondertussen…. spekt de roker de pot algemene middelen bij iedere prijsverhoging wéér meer. Nee nee, dat is niet asociaal, dat is om het roken te ontmoedigen…….!
Maar ook de roker bekijkt niet altijd alles van twee kanten, in het interview hoor ik een roker die “stoptobert” en zich beklaagd dat hulpmiddelen als nicotinepleisters uit eigen zak betaald moeten worden en dat ze voor mensen met een laag inkomen onbetaalbaar zijn. Hugh…….???
Zo’n nicotine pleister kuur kost gemiddeld één Euro per dag, een pakje sigaretten rond de 6 Euro…. en sigaretten kan iemand met een minimum inkomen dus blijkbaar wél betalen maar de pleisters niet? 6 -1 is nog altijd 5 Euro over als je geen sigaretten hoeft te kopen. Trouwens, wie écht wil stoppen lukt dat ook zonder pleisters hoor.
Er gaan stemmen op om rokers en ex-rokers regelmatig op longziektes te controleren maar eh…… hoe zit het dan met al die onderzoeken die zeggen dat meeroken zelfs nog gevaarlijker is dan zelf roken, dan zouden juist niét rokers toch onder controle moeten blijven?
Ach, de vaste lezer kent me, ja in ben ex-roker maar voel me ,na bijna 40 jaar niet roken, solidair met de rokers.
Er mag ook gerookt worden bij mij thuis want de enkeling die nu nog rookt houdt, zich toch al paria voelend, rekening met de niet rokers.
Kortom, bij mij zóu een aangepast tegeltje kunnen hangen, ik ben voor “beetje leven en laten leven”!
Okt 04, 2018 @ 16:48:22
Natuurlijk worden mensen ook zien die nooit gerookt hebben. Maar de mensen die ik ken die nu ziek zijn, een zus, een vriendin, allebei COPD. Stikdure medicijnen maar stoppen met roken doen ze niet meer. 65 en 70 jaar.. Ze zijn toch al ziek. Zeggen ze allebei. Ik vroeg laatst aan mijn zus, wil je dood of zo? Iedereen gaat toch dood zei ze toen.. Ik ben bijna 40 jaar geleden gestopt met roken (ex stopte tegelijkertijd), en vanaf die tijd wordt er niet meer gerookt in huis. Vroeger werd veel meer gerookt, dat neem ik zeker aan, maar nu toch ook nog veel jongeren. Dochter en schoon willen stoppen. Hebben al eerder een poging gedaan. Zoon en schoon hoor ik er niet over. Begon met af en toe een sigaretje na het eten.. maar ondertussen. Gisteren keek ik een stapel foto’s door, die van mijn schoonouders geweest waren… Zat er een tussen waarop ik mijn dochter, als baby, in mijn armen hield met een sigaret in mijn hand. Kan ik me toch echt niks meer bij voorstellen…
Okt 04, 2018 @ 17:54:12
Ik denk dat het inderdaad ook niets meer uitmaakt als ze nu nog stoppen met roken. , ik denk ik het het precies eender zou doen als ik nog zou roken. Ik mankeerde trouwens niets toen ik rookte en kreeg pas CARA ( de voorganger van COPD) toen ik al gestopt was. Ik heb trouwens in de tijd dat de kinderen geboren zijn niet gerookt, , 7 jaar niet gerookt en toen och weer begonnen omdat ik het miste. En eigenlijk mis ik het nóg als ik eerlijk ben. Misschien zou ik zelfs wel weer gaan roken als ik terminaal ziek was, lieve dan behandelen. Maar oke, ik ben een gek mens;-)
Okt 03, 2018 @ 10:57:27
Ik vind je zelfgemaakte tegeltje erg leuk gevonden! Heel treffend!
Okt 03, 2018 @ 14:13:42
Wel jammer dat er blijkbaar ook veel ontevreden ex-rokers zijn ;-(
Okt 02, 2018 @ 19:04:55
Ja een lastig onderwerp want mijn zus zei altijd tegen me degene die gestopt zijn, zijn het ergste. Jij dus niet. Bij mij mogen ze binnen niet roken. Ik vind het stinken. Hoewel als mijn vriendin ’s avonds een bakje komt doen mag ze best een sigaretje binnen roken maar niet op verjaardagen allemaal. Dan mogen ze in de bijkeuken.. die ik dan weer dagen vind stinken. Ja het klopt ik ben de ergste. Mijn zus is pas echt na denk ik wel ruim 50 jaar roken gestopt al weer een paar maanden geleden. Ze houdt het nog steeds vol en dat vind ik best knap van haar, ze was behoorlijk verslaafd. Benieuwd hoe zij nu gaat reageren op rokers in haar huis hahaha……… Maar ben het wel met je eens het worden een soort paria’s. Als ik de winkels buiten het personeel wel eens zie staan bibberend nu het weer kouder wordt een sigaret roken ben ik wel altijd blij dat ik gestopt ben en niet meer hoef.
Okt 02, 2018 @ 20:26:35
Dat is ook wat ik bedoel, er roken nog maat zo weinig mensen dat dat toch nauwelijks nog last kan geven. Een kleine ruimte met veel rokers is smerig ja maar één persoon die een sigaret op steekt in de kamer vind ik het zelfs wel lekker . Misschien is het wel een soort jaloezie wat ex rokers zo fel maakt. Ik vind jou niet fel hoor.
Okt 03, 2018 @ 11:20:59
Ben ik ook niet hoor. Zei zelfs vaak tegen mijn zus moet je niet roken ff als we ergens waren. Maar inderdaad mensen worden zo intolerant tegen elkaar…
Okt 03, 2018 @ 14:15:22
Jammer hé, misschien willen ze alleen maar laten zien “hoe goed je bent wanneer je je hebt kunnen stoppen” .
Okt 03, 2018 @ 21:30:15
Ja zo heb ik dat nooit bedacht maar zou kunnen misschien…..
Okt 03, 2018 @ 21:32:14
ik bedenk ook maar wat, er zal wel een reden voor zijn als zoveel ex-rokers zo reageren.
Okt 02, 2018 @ 16:38:06
Ben ook wel blij dat er steeds minder mensen roken, vroeger toen “iedereen” nog rookte was je na een verjaardag net een gerookte paling! De hele kamer stond blauw van de rook.
Ik vind het alleen inderdaad wel erg ver gaan allemaal.
Maar niet alleen met roken, met meer dingen.
We worden zo betutteld.
Okt 02, 2018 @ 19:03:17
Met je laatste zinnen ben ik het natuurlijk volledig eens, wat is e toch gebeurt met “leven en laten leven”.
Okt 02, 2018 @ 16:20:01
Sinds 30 jaar rookvrij en dat bevalt me prima.
Ik moet er niet aan denken ooit nog een sigaret op te steken. Een hetze zal ik niet ontketenen. Ieder maakt zijn eigen keuze.
Okt 02, 2018 @ 19:01:52
Ik al iets langer maar eigenlijk mis ik het soms nog best wel eens. Maar ja, als je zelf al weet dat je het niet bij 2 sigaretjes per dag kunt laten kun je er beter niet meer aan beginnen nu ze zo duur zijn.
Okt 02, 2018 @ 15:52:49
Kanker is van alle tijden daar kun je het roken niet de schuld van geven. Ik rook al 20 jaar niet meer, het werd me te duur en kan sindsdien ook niet meer tegen rooklucht. Asociaal zijn heeft niets te maken met roken, zolang je de rook niet in iemands gezicht blaast.
Okt 02, 2018 @ 18:57:19
Het zal bij bepaalde vormen misschien meer invloed hebben maar is meestal niet alléén de oorzaak, anders zou mijn niet rokende zus niet aan longkanker overleden zijn.
Ik heb geen vervelende ervaringen met rokers, zelfs buiten werd er rekening met me gehouden.
Okt 02, 2018 @ 12:56:13
Ik ben ook al járen ex-roker, een vies fanatieke, ook dat nog. Ben blij dat in steeds meer gelegenheden niet meer gerookt mag worden. Nu de terrasjes nog.
Okt 02, 2018 @ 15:06:53
Ja jammer, je hoort het veel dat juist ex-rokers erg fel tegen worden, er roken nu al zoveel minder mensen dat ik eerlijk gezegd nooit last van heb. Uiteindelijk zijn is de auto ook niet zo gezond voor de fietser die er achter rijdt en die laten de meeste ex-rokers ook niet staan. Al zijn ook de auto’s wel iets minder vervuilend geworden maar toch! Ik gun de roker zijn pleziertje nog steeds wel hoor.
Okt 02, 2018 @ 12:53:46
Ben het deze keer niet met je eens. De tabaksindustrie is een zeer verradelijk wereldje geworden. Alles in de sigaret om maar zo snel mogelijk verslaafd te worden aan die zooi. Met alle gevolgen van dien.
Okt 02, 2018 @ 15:03:01
Je bent vast de enige niet en dat mag hoor. Zolang niemand je dwingt om te gaan roken kan ik de tabaksindustrie niet echt iets verwijten. Maar wie echt wil stoppen lukt dat echt hoor, zelfs zonder pleisters maar je moet natuurlijk wel écht willen.
Ik was echt wel een verslaafde roker met minimaal een pakje per dag en eerst een paar jaar gestopt wegens de zwangerschappen. Zo heel dramatisch is het dus allemaal niet maar veel rokers vinden het wel makkelijk om “een schuldige” voor hun verslaving te hebben. Als ik maar kon houden zou ik zeker weer gaan roken maar ik weet dat ik dat niet kan, zo sterk ben ik nou ook weer niet. Maar dat ligt aan mij, niet aan de sigarettenfabrikant.
Okt 02, 2018 @ 11:03:58
gelukkig ben ik al jaren van het roken af Riet
..een verslaving zoals er veel andere zijn…
nu stoort het me mateloos als in ik door de de rook loop..
maar een hetze tegen de rokers hoeft zeker niet…
prettige dag
Okt 02, 2018 @ 15:08:35
Eigenlijk vind ik het nog steeds lekker ruiken als er iemand een sigaret op steekt, natuurlijk is een stinkende sjagpeuk in een asbakje dan weer minder.
Okt 02, 2018 @ 08:14:53
Alsof er niet nog meer ongezonde gewoonten zijn. Waarom er dan eentje uitpikken en b.v. de voedingsindustrie met fluwelen handschoenen aanpakken?
Okt 02, 2018 @ 08:32:54
En het verkeer even niet te vergeten, maar ja, dat zou op veel meer weerstand stuiten. Bovendien is voor je werk een flinke rit moeten maken geen probleem voor de overheid.
Okt 02, 2018 @ 08:12:04
COPD kost de gemeenschap ook klauwen vol met geld. Dus voor die roker sterft….. daarnaast is het gewoon echt ranzig als je door iemand ander z’n rook loopt. Goes wil de eerste Zeeuwse gemeente worden waar niet meer gerookt mag worden op straat. Ik ben voor.
Okt 02, 2018 @ 08:30:47
Helaas zijn is het roken maar voor een heel klein deeltje verantwoordelijk voor de rommel die mensen binnen krijgen. er roken niet zo heel veel mensen meer en naar mijn idee is alle gemotoriseerde verkeer een véél grotere boosdoener. Ik heb zelf geen last van de sigarettenrook van een enkeling en ik kom ze ook niet zo vaak meer tegen. Ik ben dus niet voor zo’n verbod, dan kun je ook wel alle auto’s en brommerachtigen gaan verbieden .
Okt 02, 2018 @ 15:38:41
Ik denk er toch anders over. Zoals ik al aangaf zijn de kosten voor mensen met COPD erg hoog. Roken is aantoonbaar hoofdoorzaak van COPD. Wat betreft de lucht vervuiling ben ik het met je eens, behalve dan dat het wagenpark slechts enkele procenten voor zijn rekening neemt. Luchtvaart en industrie zijn de echte zware boosdoeners. De laatste wordt gesubsidieerd en de eerste die gebruikt de mensheid massaal voor vluchten naar het buitenland. Wat mij betreft verbieden ze per gister elk vliegtuig maar ja. Grappig dat eigenlijk altijd bijna iedereen het hier met je eens is en ik vaak toch wat kanttekeningen plaats. Heeft de rest geen eigen mening of ben ik echt zo’n vreemde eend? Roken is gewoon kut, en in de rook van een ander lopen zuigt. 🙂
Okt 02, 2018 @ 18:54:39
Ja klopt, hier denken we deels anders over, Ik blijf het onverklaarbaar vinden dat juist de mensen die zelf gerookt hebben, en dus heel goed weten dat het een gewoonte is die als heel prettig ervaren werd, zo fel tegen zijn. Is dat angst voor terugval , of een vorm van jaloezie, zo van “zij wel en ik niet en eigenlijk mis ik het heel erg” ?
Wat voor mij trouwens wel op gaat want ook al rook ik al 35 jaar niet meer , ik mis het nog vaak! Maar het blijft een feit dat door langer leven , misschien wel 20 jaar, kom je in een leeftijd dat de kosten van COPD peanuts zijn vergeleken bij de ouderenkwalen, nieuwe heup hier, nieuwe knie daar vaak veel medicijnen en de nodige hulpmiddelen.
Het is voor mij ook nooit een probleem om een reactie te schrijven die afwijkt van de gangbare menig, of wanneer ik vind dat er iets onderbelicht is gebleven. Maar in dit geval denk ik dat er toch veel mensen zijn die weinig last van rokers ervaren, net als ik.
Okt 01, 2018 @ 22:00:18
Het wordt steeds erger, die terreur tegen het roken. Vroeger zaten de kroegen vol, nu zitten het hele jaar door de buitenterrassen vol, met alle geluiden van dien.
Okt 01, 2018 @ 22:01:13
Ja en dán willen ze natuurlijk de roker daar weer weg hebben.
Okt 01, 2018 @ 21:33:48
Prima stuk en volkomen logisch in elkaar getimmerd. Kanker is van alle tijden. Voorbeelden te over. 😉
Ik ben nu 1 jaar en 2 weken rookvrij. Blij mee.
Okt 01, 2018 @ 22:00:37
Ze leuteren wat af hé! Heeft alle rottigheid toch ook iets goeds meegebracht. Stoppen met roken is het makkelijkst als je goed ziek bent, en jij wás goed ziek. Evengoed zou ik jouw je rokertje gunnen hoor als je zelf graag wilde. Maar zo is het beter voor je mooie nicotine vrije kamer;-)
Okt 01, 2018 @ 20:56:51
Ik vind het heel fijn dat jij zo af en toe dat geblabla van de overheid doorprikt, maar ik ben ook erg blij dat er steeds minder gerookt wordt tegenwoordig, maar ook ik schrik van de prijs van een pakje sigaretten. Ik was vorig weekend met 3 (min of meer) rokende zussen op zussenweekend. Was erg gezellig en ze roken buiten, dus ik heb er geen last van. Maar toen we op weg waren naar huis, vroeg de een aan de ander of ze een pakje huppeldepup of happeldepap wilde meenemen als ze ging tanken “je weet wel, die van 9,95”. Dan denk ik: pardón??? Mijn hemel, dat moet voor zeker driekwart uit belasting bestaan, dat kan niet anders.
Okt 01, 2018 @ 21:06:49
Het is grappig om in oude films te zien hoeveel er vroeger gerookt werd, en niemand vond dat raar. Complete rookholen waren het soms op verjaardagsfeestjes en het is wel goed dat dát niet meer zo is. Maar de huidige heksenjacht is het andere uiterste Ik heb uitsluitend goede ervaringen met rokers , zelfs buiten . Onze overheid weet prima hoe ze een graantje mee moeten pikken, het volgende melkkoetje wordt alcohol.
Okt 01, 2018 @ 20:11:25
Voor mij mag iedereen doen en laten wat hij wil, maar ik geef eerlijk toe heel erg blij te zijn dat er niet langer mag gerookt worden in restaurants en op de trein.
Als niet-roker heb ik veel te veel ‘moeten meegenieten’…..
Ik besef wel dat ook de lucht vervuild is, het eten teveel pesticiden heeft, de auto’s teveel roet geven etc etc.
Okt 01, 2018 @ 20:58:08
Dat gun ik je hoor, maar nu de roker naar buiten verdreven is gaat men ook daar de touwtjes aan trekken. Een treincoupe met alleen maar rokers vindt een roker zelf ook teveel, in een kleine ruimte is het al gauw teveel. Maar in buiten zou het toch moeten kunnen. Ik heb zelf geen slechte ervaringen met rokers en heb geen last van één roker in m’n huiskamer. Eigenlijk vind ik het nog steeds lekker ruiken als iemand een sigaret op steekt. Maar ik snap wel dat niet iedereen dat vindt en dat hoeft ook niet;-)
Okt 01, 2018 @ 20:10:00
Gelukkig hebben wij nooit gerookt. Dat scheelt het weer in kosten. Als de mensen kettingroker bent. Kan moeilijk vanaf komen. Of speciaal nicotine pleister nemen. Vader had ook twee keer longkanker. Werd opereert. Daarnaast veel later ook blaaskanker. Onze broer heeft ook nooit gerookt. Wel uitgezaaid kanker in zijn lichaam. Nooit gerookt. Je weet vast wel van ons. Dus………
Okt 01, 2018 @ 20:52:24
Precies, men doet tegenwoordig alsof kanker uitgegooid zou zijn als niemand meer rookt, niets is minder waar want zelfs heel kleine kinderen krijgen helaas kanker,
Okt 01, 2018 @ 20:04:41
Ik heb vooral erg genoten van je redenaties. Geen speld tussen te krijgen.
Okt 01, 2018 @ 20:50:41
Het is natuurlijk allemaal niet zo serieus bedoeld maar het ergert me altijd een beetje dat er zoveel druk op wordt met eenzijdige argumenten die totaal niet tegen het licht gehouden worden..
Okt 01, 2018 @ 19:13:57
Toen ik stopte met roken ben ik benzine gaan drinken, enkel om flink belasting te betalen.
Okt 01, 2018 @ 20:47:44
Zonde, alcohol is veel lekkerder en ook daarop zit een heleboel accijns;-)
Okt 01, 2018 @ 23:41:18
Nee, daar krijg ik altijd een kater van.
Okt 02, 2018 @ 08:24:50
Ik ben best tevreden met mijn zwarte kater;-)
Okt 02, 2018 @ 09:16:33
Ja, dat is wel een beetje je troostknuffel. 😊
Okt 01, 2018 @ 19:06:54
Er gaat veel geld in rook op als je rookt.
Stoppen is nie zo simpel. Het is nu eenmaal een verslaving.
Okt 01, 2018 @ 20:46:55
Nou stoppen kan heel simpel zijn, je moet het alleen echt zelf willen dan lukt het ook. Inderdaad met een paar weken dat je zoekende bent, dat klopt. Het makkelijkst is het om te stoppen als je verkouden bent, of grieperig, dan smaakt de sigaret toch al niet.
Ik weet echt waar ik het over heb want ik rookte 25 jaar een pakje per dag. O nee minder, want ook tijdens de zwangerschappen rookte ik een paar jaar niet. Ook dat is me toen gelukt dus het kan echt hoor, het belangrijkste is dat iemand het zelf wil.
Okt 01, 2018 @ 18:41:31
Mijn opa had een rekje hangen met zijn pijpen waarop stond ‘rookt nog eentje, zijt tevreden, zo zult gij nog lange leven.’ Hij werd 83 met zijn pijpje.
Kettingroken is echter een kwalijke gewoonte. Een vriendin van mij rookte als een ketter en stierf op haar 50ste aan longkanker.
Ieder doet wat ie wil, als hij er een ander niet mee schaadt… de kinderen van mijn vriendin bleven met veel verdriet achter…
Okt 01, 2018 @ 20:40:06
Ja in die tijd was roken heel gewoon. Ik denk dat er meer factoren meespelen bij het krijgen van longkanker, mijn niet kokende zus stierf er ook te jong aan. Ken ook een wel ketting rokende familieleden die 90 werden of in de tachtig zijn.
Het fijnstof uit heel veel andere zaken van tegenwoordig is medeschuldig maar nog minder makkelijk uit te bannen als roken.
Maar met een beetje met elkaar meedenken moeten rokers en niet rokers er samen toch wel uit kunnen komen zonder al die verbodstoestanden.
Okt 01, 2018 @ 21:09:42
Dat hoop ik ook.
Okt 01, 2018 @ 18:07:54
Ik vind het een domme gewoonte die klauwen met geld kost net als elke andere verslaving. En volgens mij is kanker van alle leeftijden.
Okt 01, 2018 @ 18:18:14
Klopt, die klauwen met geld, wel veroorzaakt door de accijns maar oke, maar de voorlichting is wel héél gekleurd en eenzijdig. Er is veel meer dat ongezond is en kanker kan veroorzaken.
Okt 01, 2018 @ 17:31:47
Ik deel zo je mening, mijn moeder rookte en dronk niet, stierf op haar 42e aan een gemene kanker…
Er wordt zo vaak kort door de bocht gegaan :-(.
Okt 01, 2018 @ 18:15:10
Mijn zus was dan nog 68 toen ze aan longkanker stierf, nooit gerookt en nauwelijks alcohol gedronken. De zus die vanaf haar 16 jaar rookt is nu 82 en rookt nog steeds.
Natuurlijk mag je het vervelend vinden als men naast je rookt maar de hetze gaat me te ver.
Okt 01, 2018 @ 16:59:02
Ha Riet, Ben ook ex-roker. Al 45 jaar, was blij dat ik doorgezet heb en als ik de prijzen zie, die ze nu kosten helemaal. Ben nooit een stevige roker geweest zo’n sigaret of 6- 7 per dag, nooit meer. In die tijd deed ik mee voor de gezelligheid. Al heeft het best moeite gekost om er af te blijven. Als mijn hand naar het doosje ging zei ik,oh ja ik rook niet meer. Ik vond het van mezelf belachelijk maar toch hielp dat. Ik denk vaak aan jou ,wens je nu dan ook sterkte XXX
Okt 01, 2018 @ 17:07:06
Henk rookte net als jij, voor de gezelligheid maar ik was wel echt een verslaafde rookster, pakje per dag was soms niet genoeg. Je moet er niet aan denken wat ik daar nu aan kwijt zou zijn. Maar toch mis ik zelfs nu nog af en toe dat sigaretje!
Lief hoor, ik weet dat er veel lezers met meeleven en daar ben ik blij mee. Ik heb veel afleiding aan het loggen en daar helpt dus eigenlijk iedereen aan mee.