schrikbarend?

Wanneer je eigenlijk al tot de doelgroep behoort is het wel even schrikken als je dit in de krant leest.

“Amsterdam – Uit de vijftig meest recente inspectierapporten over thuiszorgorganisaties blijkt dat er maar liefst 48 niet aan de voorwaarden voldoen voor goede en veilige zorg.

Gesignaleerde misstanden zijn bijvoorbeeld mantelzorgers die in dienst worden genomen, het gebruik van vastbindende verpleegdekens en personeel dat deuren voor cliënten op slot doet.”

Of het in dienst nemen van een mantelzorger nou héél slecht voor de patiënt is hangt er vanaf, je hebt mantelzorgers die niét bij de patiënt wonen én inwonende partners die mantelzorger zijn.
In het eerste geval zal het meestal een kind zijn dat, naast het eigen gezin  een wisselend aantal uren “zorgt” voor een ouder.  Een zorgende partner neemt vaak  24/7 de zorg waar.

Het werd niet vermeld maar ik néém aan dat er ook sprake is van dementerende patiënten,
Bij mensen die niet dement zijn lijken “vastbindende verpleegdekens” en “afgesloten deuren” me niet van toepassing.
Nee natuurlijk, ook bij demente mensen wil je dat niet  maar helaas  worden deze middelen dus toch gebruikt en érgens begrijp ik dat het soms niet anders kan omdat er vrijwel nooit voldoende zorgende zijn  om het leven van zo’n patiënt nog een  beetje menswaardig te laten zijn.

Al is de toestand in tehuizen, met  te weinig verzorgende voor zulke aandacht “vrétende” zieken, niet ideaal maar…,
… een dementie patiënt kán gewoon niet alleen thuis blijven wonen.
Niet alleen is het gevaarlijk maar de patiënt loopt ook de hele dag rond in verwarring en onzekerheid . Hij/zij heeft geen bezigheid, geen structuur en kan niemand om hulp vragen, en hulp heeft hij nou juist bij  zelfs de simpelste dingen nodig!

Dat kan ik laten zien met een stukje van mijn prive site over Henk.

“Hij blijft proberen mij te helpen wat meestal averechts werkt, als hij al duidelijk kan maken wat hij wil doen reageert hij meestal niet, of verkeert, op mijn aanwijzingen.
Hij trekt div laden open,”wat zoek je vraag ik”, “dat kleurtje” zegt hij. Om te schillen heeft hij het aardappelschilmesje nodig, dat is groen dus dat kan ik herleiden, maar soms is is dat een stuk lastiger.

Hij schilt de aardappels terwijl ik de schnitzels paneer, doet zoekend de pannenkast open om zijn schillen weg te gooien.
Ik doe de kast dicht, en zeg , “in de bak onder de gootsteen” waarna hij de pannenkast wéér opentrekt.

 “Alle pannen die we nodig hebben staan al op het aanrecht”, ik doe de kast dicht en zeg dat die ook dicht moet blijven.
Ik maak mijn handen schoon , help hem van de schillen af en vraag hem de yoghurt in de schaaltjes te doen, de schaaltjes zet ik klaar voor hem.
Hij doet de pannenkast open haalt er een pan uit en zegt verontwaardigd dat die veel te groot is. Ik zet de pan terug, wijs hem op de schaaltjes en vraag hem de yoghurt uit de koelkast te pakken waarna hij met een pak jus ‘d orange de schaaltjes wil vullen……

Dit is dan ongeveer een half uur  mantelzorgdag,  er zijn betere  uurtjes, er zijn slechtere uurtjes ….” een zorgdienstverband aan gaan? Toch maar liever niet, maar zou Henk er slechter mee af zijn dan met de professionele  thuiszorg?

 

 

60 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Melody
    aug 09, 2018 @ 20:34:58

    Schrikbarend zou het zijn als je niet van deze misstanden op dehoogte bent… helaas ben jij dat wel, en ik ook…. maakt het evengoed verschrikkelijk wrang en niet minder triest noch schandalig.

    Beantwoorden

  2. minoesjka2
    aug 08, 2018 @ 16:17:53

    Nou, heb ondertussen genoeg ervaring met thuiszorg ………. er zitten echte kanjers tussen hoor! Lieve meiden, die zorgzaam zijn, weten waar ze het over hebben en de client alle tijd en ruimte geven ………….. maar ,
    Er zitten er ook tussen die niet eens goed weten hoe ze een mens moeten wassen, die je aanwijzingen moet blijven geven, meiden die gewoon de basiskennis missen van verzorging.
    Dat heb ik met de evaluatie mee gegeven en weet je, die kanjers ergeren zich er dood aan, maar zorginstanties willen gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en nemen gewoon de goedkoopste aan 😦

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 08, 2018 @ 17:07:38

      Ja klopt, zo werk het gewoon, het mag niet kosten terwijl de top royaal betaald krijgt. Het zorgen moet je in je hebben, als dat niet zo is wordt het nooit iets. Maar meestal zijn de zorgende wel goed maar eer je daar aan toé komt zit je in een heilloos circuit !

      Beantwoorden

  3. ria
    aug 07, 2018 @ 17:31:05

    Voor Henk zelf is het natuurlijk het beste thuis te blijven. Wanneer hij agressief of naar jou toe wantrouwig gaat worden is het een hel andere zaak.
    Het fijnst zou zijn een goede vriend,vriendin of kind wat die de zorg op zich nam een dag ,of twee halve dagen in de week zodat ook jij ruimte krijgt voor jezelf.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 07, 2018 @ 17:59:15

      Mijn dochter doet wat ze kan maar zij werkt natuurlijk ook nog en heeft een man die dagenlang van huis is dus thuis staat ze er ook vaak alleen voor . én ze is oma. Maar toch is zij de beste vervanger die ik heb én mijn luisterende oor waar ik altijd terecht kan. Maar het blijft meestal bij een halve dag in de week voor haar.

      Beantwoorden

  4. willy
    aug 07, 2018 @ 11:17:00

    mijn respect voor wat je doet Riet…

    toch ook wat aan jezelf denken

    iets gelijkaardig heb ik thuis meegemaakt…

    en ik kijk daar nog altijd met bewondering op terug

    groeten

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 07, 2018 @ 14:51:14

      Het is gewoon fijn als je fit genoeg bent om je partner te verzorgen als dat nodig is. Ik doe het ook het liefst helemaal zelf maar inderdaad, ik moet wél heel blijven dus ik doe m’n best alle vrije momentjes te benutten. Met de zorg lukt dat nog niet erg maar m’n dochter en zijn slaapjes hel[pen wél,

      Beantwoorden

  5. meninggever
    aug 07, 2018 @ 09:58:15

    Onze, door mij onlangs na haar overlijden beschreven, buurvrouw leed aan dementie. Verzwegen door de twee dochters die haar elke dag verzorgden en waarvan er een zelfs in huis ging wonen om bij haar moeder te kunnen zijn. Wij zagen en hoorden hoe zwaar het was soms. Moeder raakte stukje bij beetje de weg kwijt. Maar de liefdevolle verzorging was echt ongekend. Op het laatst werd er een (Poolse?) verzorgster in huis gehaald op dat de meiden hun handen nog een beetje vrij hadden. Nou, die dame bakte er weinig van. Zat constant te bellen in de tuin met haar thuisland en toen er een keer paniek was omdat de oude dame zich verslikt had, kwam ze bij mij aanbellen voor hulp. Met wat geduw en ge-Heimlich kregen we het opgelost. Maar toen was zij al weer aan het bellen. Ik heb de dochters toen aangegeven dat dit geen aanwinst was. Toedeledokie thuishulp. Het is een zware last, maar met wat zich nu ‘hulp’ noemt gaan we de oorlog niet winnen…. Vreselijke constatering…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 07, 2018 @ 15:05:08

      Wat een kanjers die dochters, erbij gaan wonen is natuurlijk de beste oplossing, niet makkelijk want je hebt zelf geen priveleven meer. Maar het is natuurlijk altijd tijdelijk en als je het ervoor over hebt is het dé oplossing. De patiënt heeft zo het langst nog” een beetje” normaal leven. Ik zal die greep nog maar eens wat oefenen want ik merk dat Henk zich ook steeds vaker verslikt, ook dát kan erbij horen dat de slik reflexen niet zo goed meer werken. Er zijn zeker zorghulpen die wél goed werk doen maar ik wil zeker géén anderstalige in huis, Henk verstaat en begrijpt al zó weinig dat een zwaar accent natuurlijk de pest is.

      Beantwoorden

  6. terrebel
    aug 06, 2018 @ 23:29:29

    Het blijft moeilijk, Riet. In mijn ervaring met zorgverleners zijn er amateurs en professionals. Mensen met een lange gedegen opleiding en mensen die alleen maar uit liefde en plezier werken. Van persoon tot persoon verschilt de aanpak, de zorg, de aandacht. Het blijft proberen. Het blijft een kwestie van geluk hebben. Ik wens jullie heel veel sterkte toe!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 07, 2018 @ 15:06:54

      Ik schuif het voorlopig maar weer even voor me uit, ik heb geen zin in dat administratieve gedoe en het schuiven van het kastje naar de muur, vraagt me gewoon téveel energie.

      Beantwoorden

  7. Ferrara
    aug 06, 2018 @ 23:21:12

    Er is al veel gezegd. Wat moet ik nog toevoegen. Ik maak maar weer een diepe buiging voor je.

    Beantwoorden

  8. waarloopjijwarmvoor
    aug 06, 2018 @ 16:09:48

    Het valt niet mee Riet.

    Beantwoorden

  9. Petr@
    aug 06, 2018 @ 15:17:36

    Het blijft moeilijk Riet. Ik heb het bij mijn buurvrouw gezien, ze heeft nog lang thuis gewoond (omdat de buren ook bijsprongen ;-)) maar uiteindelijk toch naar een verzorgingshuis. Daar had ze het zo slecht naar haar zin. Hoe in de war ze ook was, ze had niet het gevoel thuis te zijn. Als ik bij haar kwam gaf ze spullen mee, die ik mee naar haar huis moest nemen.
    Ze werd heel goed verzorgd hoor, maar het is mensonterend wat je in zo’n tehuis ziet.
    Ik vind het voor jou heel triest dat je tegen zo’n bureaucratische muur aanloopt in je vraag naar een paar uurtjes hulp.
    Wat beschrijf je het duidelijk hoe het er aan toe gaat als Henk je wil “helpen”.
    Hij beseft het misschien niet maar mag zich gelukkig prijzen met zo’n lieve vrouw!!
    Respect Riet
    Xxx

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 06, 2018 @ 16:43:20

      Voor alleenstaande mensen houdt het natuurlijk eerder op. Het is gewoon onverantwoordelijk als ze alleen thuis wonen. En verandering van omgeving haalt meestal het laatste restje “gewoon” er uit. Ze raken dan nóg meer in de war. en dat komt niet meer goed. Het helpen van Henk kost me veel tijd ja;-) maar het is beter voor hem . Maar gelukkig gaat hij ook graag mee naar buiten of boodschappen doen en daarbij heb ik geen kind aan hem.

      Beantwoorden

  10. leidseglibber
    aug 06, 2018 @ 12:02:33

    Ik heb echt zo’n respect voor je hoe je hier mee omgaat. Henk heeft geluk met je want van de zorg moet je het niet meer hebben vandaag de dag. (uiteraard bedoel ik daarmee niet de werkers in de zorg, maar het hele uitgeklede systeem)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 06, 2018 @ 15:00:37

      Inderdaad, het systeem deugt niet, er wordt met potjes geschoven en je krijgt met steeds weer andere mensen én organisaties te maken, Ik heb ondertussen 1 uur zorg in de week maar er is al flinke aan ons verdiend in allerlei schijven waar de echte zorgverlener niets van terug ziet. Ik wordt heel moe van alles dar er omheen gebeurt, meer dan van Henk verzorgen.

      Beantwoorden

  11. John
    aug 06, 2018 @ 08:05:31

    Ik heb het artikel ook gelezen. Heb ook nog werk gerelateerd wat cijfertjes en zo voorbij zien komen. De vorige regering heeft verkeerde keuzes gemaakt, en hopelijk worden die in de toekomst terug gedraaid, waar ik wel van uit ga.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 06, 2018 @ 08:22:30

      Uiteindelijk is de babyboom generatie ooit “op” en zal men weer vechten om de bejaarde binnen te krijgen. Maar of men zich nu wel druk maakt over de juiste zaken ik me af. Er zijn gewoon meer zorgende en minder management nodig

      Beantwoorden

  12. Renesmurf
    aug 05, 2018 @ 22:34:51

    Daar is sprake van liefde, als er alleen sprake was van zorg moest meneer gaan zitten en werd alles voorgezet.

    Beantwoorden

  13. gewoonanneke
    aug 05, 2018 @ 21:54:39

    Toevallig kwam ik van de week bij het opruimen een schriftje van mijn moeder tegen waarin ook stond dat ze zich zo eenzaam voelde toen mijn vader niet meer thuis kon blijven. Dat dubbele gevoel maar toch ze ging iedere dag de hele middag er naar toe en kon wel ’s nachts weer eens rustig slapen. Het blijft een heel moeilijk dilemma en alle respect voor je maar dat weet je wel, dat heb ik al eerder gezegd. Maar makkelijk is het niet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 06, 2018 @ 08:35:08

      Die eenzaamheid is er zelfs al vaak nu hij nog thuis woont. Hij is er weer maar is geen klankbord meer doordat praten met hem zo moeizaam gaat en zijn begrip flink te wensen overlaat.. Ook je sociale leven staat op een héél laag pitje want bij gesprekken met anderen staat hij buitenspel dus beperk je die gesprekken. en ontmoetingen. Vooral zijn humor mis ik. Een gesprek met hem hebben is echt heel hard werken . Gelukkig kan ik via de app makkelijk wat bij praten met een aantal mensen maar eenzaam is het inderdaad vaak.

      Beantwoorden

      • gewoonanneke
        aug 09, 2018 @ 23:30:12

        Ja dat geloof ik zeker Riet. Je hebt nog wel een partner maar in feite ben je hem kwijt. Jouw verhalen komen me dan ook zo bekend voor. Het was voor mij natuurlijk anders dan voor mijn moeder. Wij waren er ook vaak natuurlijk maar dan ga je toch weer naar huis met je eigen gezin en mijn moeder bleef dan toch weer met hem toen hij nog thuis was. Dat merkte ik ook wel aan haar, ze waren ook altijd zo gek op elkaar en mijn vader dolde graag en grapjes. Dat miste ze ook natuurlijk als alleen de zorg blijft.. Dikke knuf voor je

        Beantwoorden

  14. Spontanity
    aug 05, 2018 @ 21:01:02

    Ik ben zo benieuwd hoe het over pakweg 10 of 20 jaar zal zijn!!!
    Hoop dat Hans en ik nog heel lang voor elkaar kunnen zorgen.
    Maar wel binnen het redelijke.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 05, 2018 @ 21:22:42

      Ach, meestal gaat alles met golfbewegingen, dus na een periode van de zorg uitkleden komt er vást weer een periode van opbouwen omdat ze zuinig op de mensen moeten zijn nadat de babyboomers overleden zijn.

      Beantwoorden

  15. Neeltje
    aug 05, 2018 @ 20:26:47

    Ik blijf het zeggen, het is in de zorg echt niet uitsluitend kommer en kwel. Maar die ervaringen blijven helaas wel steeds op de voorgrond. Goed nieuws is geen nieuws.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 05, 2018 @ 20:54:00

      De zorgende doen wat ze kunnen ,dat is zeker waar en een alleenstaande dementie patiënt is zeker beter af in een zorgcentrum . Bij dit onderzoek , waar op 48 van 50 instellingen veel aan te merken is volgens de onderzoekers geef ik ook al aan dat ik mijn twijfels heb over wat ze als verkeerd aanmerken. Neem het gebruik van die “vastbind dekens”. Ik las dat het grootste bezwaar was dat de patiënt geen toestemming had gegeven. Als of een dement iemand zélf kan beoordelen of, en waarom, dat nodig is. Feit is wel dat er met voldoende personeel minder naar dat soort middelen gegrepen hoeft te worden . Ik heb bij Henk ook wel eens de aanvechting “ik bind je vast”als hij ’s nachts om de 2 uur uit bed gaat.Gelukkig is dat op het moment een uitzondering maar voor sommige patiënte is dat steeds uit bed komen gevaarlijk en dat moet je iets of de patiënt het daar nou mee eens is of niet.

      Beantwoorden

  16. Yova
    aug 05, 2018 @ 17:50:04

    Iemand moet wat gezegd worden. Het is zeker schrikbarend aan worden aan zorg. Ik heb ook ergens gelezen. Maar je hebt goede hart. Ik weet dit allemaal vreselijk moeilijk word. Je kan zo ontzetten mooi om gaan met lieve je manlief Henk. Petje af. Toch moeten ook rekening met jou houden. Word dan ook te veel. Liefde aan Henk. Knuffel voor jou.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 05, 2018 @ 18:03:36

      Het is sowieso een heel moeilijke ziekte die zelfs met de beste zorg nog veel problemen geeft. Maar met te weinig mensen zorgen is een slechte zaak. Dankjewel voor de knuffel.

      Beantwoorden

  17. Villasappho
    aug 05, 2018 @ 17:40:03

    Ik hoop dat je nog energie en geduld hebt Rietepietz want een geliefde is toch beter dan een vreemde.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 05, 2018 @ 18:01:03

      Het laat me allebei natuurlijk wel eens in de steek maar ik weet redelijk goed hoe ik daarmee om moet gaan. Ik zal het ook niet volmaakt doen maar hem de deur uitdoen zou het “ziekteproces” zeker versnellen. Hoeft niet eens door slechtere zorg te komen maar door de verandering van omgeving.

      Beantwoorden

  18. schrijfselsvanmij
    aug 05, 2018 @ 12:25:11

    Zorg van buiten is er nooit zo lang/zo vaak, ook niet in een verzorgingshuis. Ik was mantelzorger ‘van buiten’ voor mijn demeterende pa, wat heb ik vaak in angst gezeten omdat hij (te lang) op zichzelf woonde

    Beantwoorden

  19. Marja
    aug 05, 2018 @ 12:12:46

    Jij doet het perfect. Zo iemand zou de zorg nooit kunnen leveren. Dikke knuffel.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 05, 2018 @ 14:37:27

      Nee dat begrijp ik wel maar iemand als Henk zou ik niet alleen thuis moeten wonen onder de hoede van thuiszorg. En dat blijkt dus toch veel voor te komen omdat de patiënt toestemming moet geven voor de opname. Alleen in een crisissituatie hoeft dat niet. Maar ook zonder crisis beseft zo’n patiënt wat er aan de hand is.

      Beantwoorden

  20. Regenboogvlinder
    aug 05, 2018 @ 12:00:43

    Moeilijk hoor Riet, maar wat een geduld moet jij nu opbrengen. Maar zou je liever hebben dat hij helemaal niks meer doet/wil doen? Dat geloof ik ook niet, zo ben je toch nog even samen bezig al is het aardig bewerkelijk. En ja.. dit is dus maar een voorbeeldje.. Knuffel!

    Beantwoorden

  21. Suskeblogt
    aug 05, 2018 @ 11:37:16

    Iemand die niets doet, doet nooit iets verkeerd. We zijn nu eenmaal mensen met gaven en fouten. Jouw inzet is bewonderenswaardig.

    Beantwoorden

  22. Leonoras life
    aug 05, 2018 @ 09:28:30

    In elke vorm van zorg komen misstanden voor. Helaas. En als het jouw geliefde overkomt is afschuwelijk. Zelf denk ik dat partners soms te lang door gaan met de zorg die steeds zwaarder wordt met grote kans op overbelasting. Ooit zag ik het bij mijn exschoonmoeder.. Mijn toen nog schoonvader zwaar dementerend. Ze wilde zo min mogelijk hulp. Toch door vermoeidheid kon ze vreselijk tegen hem uitvallen.. wanneer zijn de grenzen bereikt… een verzorgingshuis waar mijn moeder zit.. ze ging zo hard achteruit.. Ik vroeg of ze medicatie kreeg. Nee hoor zeiden ze. Ze veranderde in een zombie. Hoor ik 2 weken geleden. We gaan de medicatie afbouwen.. kijken hoe het gaat. Afgelopen week zag ik gewoon mijn moeder weer terug komen.. Helaas heel onrustig en nog verward. Maar ook weer vervelend en irritant.. ze hebben haar gewoon maanden lam gelegd.. onder het mom ze heeft wanen… grr niet lichamelijk vast gebonden maar geestelijk.. daardoor kon ze zelf niet meer eten en drinken. Kreeg blaasontsteking en viel 4x . Dan begrijp ik mijn schoonmoeder. Ondanks de druk.. wil je zo lang mogelijk zelf verzorgen 😥

    Beantwoorden

  23. omabaard
    aug 05, 2018 @ 09:26:37

    Zo ontzettend mooi hoe jij met Henk kan omgaan. Ondanks het bijhorende verdriet omdat je de man van vroeger aan het verliezen bent, ben jij een pracht van een mantelzorger.
    Vergeet ook jezelf niet, dan houd je gemakkelijker vol. Dag voor dag leven is wellicht de boodschap.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 05, 2018 @ 09:35:11

      Eigenlijk is alles makkelijker dan het verdriet, temeer omdat je dáár weinig mee kunt op dit moment. Daar ben je heel eenzaam in. Maar inderdaad, de enige optie is ” bij de dag leven” en vooral de mogelijkheden benutten.

      Beantwoorden

      • Matroos Beek
        aug 05, 2018 @ 11:07:18

        Over alle praktische problemen bij dementie wordt uitvoerig gepraat en gedacht. Dat is ook nodig, maar ik denk dat inderdaad het verdriet om het verlies van je dementerende partner – want dat is wat je nu meemaakt, de Henk zoals hij was verdwijnt – er toch heel zwaar inhakt. En ondertussen moet je wel gewoon verder… Maar je doet dat goed. Met vallen en opstaan. Er is ook weinig keuze natuurlijk…

        Beantwoorden

        • rietepietz
          aug 05, 2018 @ 15:44:35

          En zelfs de praktische problemen worden vaak niet helemaal begrepen, het is gewoon een heel lastig proces waar niet al teveel oplossingen te vinden zijn.
          Maar je hebt gelijk, alle praktische problemen zijn beter te behappen dan het omgaan met de aftakeling van je lief.

          Beantwoorden

Geef een reactie op Regenboogvlinder Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.