WMO

De letters staan voor Wet Maatschappelijke Ondersteuning en morgen wordt ik gebeld door een medewerkster die met “de patiënt”. gaat bespreken welke belemmeringen hij/zij ervaart om zelfstandig te kunnen functioneren.
In de brief staat;

 “hierbij kijken wij ook samen wat U zelf kunt of wat de mensen in Uw eigen kring(familie, vrienden, buren) voor U kunnen doen. Wij zullen U ook wijzen op voorzieningen die hiervoor bestaan in de gemeente . Biedt dit geen oplossing dan kunt U mogelijk professionele ondersteuning ( maatwerkvoorziening)  op grond van de WMO aanvragen enz…..”.

Tja,  een gesprek met Henk behoort niet tot de mogelijkheden dus dat ga ik voor hem voeren. Zijn beperkingen? Daar kan ik kort over zijn, hij kan op geen enkel punt nog zelfstandig functioneren.
Wat zijn familie, en in hoofdzaak ik  dus, voor hem kan doen is eigenlijk hulp bij alles en alert zijn óp alles.
En gelukkig is er niéts waarbij ik  géén hulp kan geven.

Met behulp van onze dochter kan ik hem álle hulp geven die hij nodig heeft alleen is 7 dagen per week dag-, avond- én nachtdiensten draaien  op de lange duur een onmogelijke opgaaf bij iemand die constant in de gaten gehouden moet worden.
Ondertussen weet ik al dat de WMO géén nachtondersteuning in de aanbieding heeft (behalve als de te verwachten levensduur niet meer dan 6 weken is) en eigenlijk is dát de  hulp die mijn taak het best  zou  verlichten.

Omdat ik veel reclame tegenkom  over senior service  die site maar eens bekeken. De suggestie is dat geboden diensten  uit een PGB betaalt kunnen worden.  Bij  de aangeboden diensten kom ik 24 uursdiensten  tegen én slaapdienst. Zij bieden slaap en waak dienst, slaapdienst is minder dan 3x per nacht in actie komen, 3x en meer in actie komen is waakdienst. Henk  heeft me gemiddeld 3x per nacht nodig dus  tóch maar eens even bellen.

Dat P(ersoons) G(ebonden) B(udget ) moet ik nog even aanvragen maar dat is vast een formaliteit eens even zien wat heb ik nodig.
De kosten zijn € 38,50 per uur , 7 uur per nacht moet genoeg zijn en 2 nachten per week moet ik zelf wel kunnen doen .
Even rekenen, 7 x € 38, 50  = € 269,50 p.n. x 5 nachten = € 1347,50
Per jaar  x 52  zo rond de € 70.000,  O ja, en dan vergeet ik nog de  benzinekosten die ook vergoed moeten worden.
Ik ga maar even snel een formuliertje aanvragen voor een PGB,  uiteindelijk lever ik deze dienst al meer dan een jaar helemaal gratis en zelfs 7 dagen per week , kan ik ook eens ” slapend rijk worden”al mis ik dan een uur of twee per nacht.

 

Advertenties

68 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. beaunino
    Jul 11, 2018 @ 12:56:04

    Krom allemaal hé?!

    Beantwoorden

  2. meninggever
    Jul 02, 2018 @ 14:01:18

    Kijk wel heel kritisch naar wie/wat je in huis krijgt. Mijn onlangs overleden buurvrouw had ook zo’n hulp in huis opdat de dochters die hun moeder (ook al twee jaar dementerend) elke dag begeleidden, ook nog iets van een priveleven zouden kunnen voeren. Er kwam een Poolse blondine in huis. Die Engels sprak en vooral heel traag op en neer liep in de tuin al bellend met….:) Tja. Toen buurvrouw zich kennelijk had verslikt en naar adem hapte kwam die bij ons aanbellen voor noodhulp. Ze had geen idee wat te doen. Beetje duwen en trekken en de blokkade was verdwenen en de Poolse dame weer gelukkig. Maar was geen beste ervaring. Ze haalde het einde van de oude dame niet. Voordien buiten de deur gezet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 02, 2018 @ 16:14:33

      Omdat Henk heel slecht hoort, en ook heel veel niet begrijpt moet iedereen die hier binnen komt zo duidelijk mogelijk spreken, ik accepteer geen anderstalige want Henk is ook nog eens totaal niet taalgevoelig en het béétje dat nog bij hem binnenkomt moet nog wel een kans krijgen. Er zijn ondertussen ontwikkelingen , nog heel minimaal maar oke, het vertrouwen moet groeien natuurlijk. Om die reden heb ik ook al zélf HH hulp ingehuurd, je krijgt anders gewoon veel te veel verschillende mensen over de vloer en dat is ook niet goed voor hem. Ik zit er echt op als een bok op een haverkist dat hulp ook iets te bieden heeft en niet de boel nóg lastiger maakt.

      Beantwoorden

  3. cornma
    Jun 28, 2018 @ 10:34:44

    En toch maar blijven roepen dat we blij mogen zijn in dit land te wonen, want alles is hier zo ontzettend goed geregeld. Ja, zeker. Behalve als je ergens een beroep op wilt doen. Ik wens je heel veel sterkte, Riet.

    Beantwoorden

  4. RenéSmurf
    Jun 27, 2018 @ 22:38:53

    Daar moet je haast een studie over maken om te vinden wat je zoekt!

    Beantwoorden

  5. schrijfselsvanmij
    Jun 27, 2018 @ 20:23:22

    Ai Riet, Henk gaat behoorlijk achteruit zo te lezen. Sterkte, en hopelijk krijg je mbv het pgb toch hulp voor ‘s nachts

    Beantwoorden

  6. Mrs. T.
    Jun 27, 2018 @ 16:58:43

    Wat een lastige situatie waar je in zit. Heel veel succes en sterkte.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 27, 2018 @ 18:55:08

      Ja passende hulp waar ik écht iets aan heb is toch al héél lastig , en ondertussen is weer al mijn achterdocht ten opzichte van het “apparaat zorg” gegrond gebleken, de bel afspraak is niet nagekomen, ik heb voor niets zitten wachten.

      Beantwoorden

  7. minoesjka2
    Jun 27, 2018 @ 16:40:33

    Ja,ja, stimuleren om mensen langer thuis te laten wonen doet de regering wel, en soms is dat ook veel prettiger zoals ik Henk en jou geval.
    Maar als het dan gaat om ondersteuning bieden om dat waar te maken, moet er heel wat meer water door de rivier…….
    Hoop dat je snel een PGB krijgt, en dat het genoeg is voor hulp in de nachtelijke uren.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 27, 2018 @ 18:58:22

      Ik ga op dit moment zeker geen pgb aanvragen, Heeft weinig zin omdat er toch weinig passende hulp geboden kan worden die wél vergoed zou worden. Maar voorlopig liet de bel mevrouw het afweten, en dat terwijl de afspraak van hen zélf uitging en opgezet was.

      Beantwoorden

  8. Melody
    Jun 27, 2018 @ 11:17:08

    Is toch om beroerd van te worden? Ik ken die (mis)handel en (mis)wandel inmiddels ook… tja we kunnen nog zo hard roepen dat het maar schandalig gesteld is met de zorg aan de zorgbehoevenden maar degenen die t voor zeggen hebben zijn daar doof voor…

    Ik wens je van harte toe… en duim me er suf voor… dat er een oplossing komt zodat alles in goed vaarwater blijft drijven…

    Beantwoorden

  9. Michel
    Jun 27, 2018 @ 11:04:04

    Wat dat betreft is de verzorgingsstaat behoorlijk uitgekleed… hoop dat er toch hulp komt want op den duur wordt het voor jou ook te zwaar. Vooral als je ’s nachts niet aan je rust komt.

    Beantwoorden

  10. Yova
    Jun 27, 2018 @ 09:18:30

    Hopelijk komt wel goed met gesprekken. Want is wel belangrijk om alles heel goed te weten. Wij hadden ook met onze ouders toen ook problemen waren. Je moet bepaalde instantie vragen. Of anders huisarts erover praten. Hulp kost geld. Maar wel erg veel. Je bent toch verzekerd door ziekenfonds? Beetje erbij betalen moet je toch doen. Maar niet zoveel hoor. Groetjes,

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 27, 2018 @ 11:01:41

      Aan onze huisarts hebben we niet zoveel en ik heb de indruk dat ook onze casemanager niet altijd het naadje van de kous weet. Ik zit ook niet echt te wachten op instanties aflopen, ik heb m’n energie hier hard nodig voor andere dingen.

      Beantwoorden

  11. John
    Jun 27, 2018 @ 08:30:09

    Ze hebben het WMO pakket drastisch uitgekleed. En ook de PGB heeft wat regeltjes waar je aan moet voldoen. Ik hoop wel voor jou dat je ondersteuning krijgt/kunt vinden, want je hebt ook zelf je rust nodig.

    Beantwoorden

  12. Neeltje
    Jun 27, 2018 @ 08:18:30

    Wordt het geen tijd een indicatie aan te vragen bij het CIZ? Aan de hand van de hoogte van het Zorg Zwaarte Pakket kan een PGB worden vastgesteld. Daarmee zit je ruimschoots in de vergoeding voor nachtzorg.

    Beantwoorden

  13. leidseglibber
    Jun 27, 2018 @ 01:36:49

    Ellende he al die regeltjes en wetjes, gewoon 1 en 1 = 2 denken is er helaas niet meer bij.

    Beantwoorden

  14. gewoonanneke
    Jun 26, 2018 @ 23:21:51

    Ja jeetje die dingen zijn inderdaad onbetaalbaar, je bent haast gedwongen om iemand “uit huis” te doen en dan wordt het wel vergoed allemaal. En dat is ook een flink bedrag dus. Ben wel benieuwd wat er uit dat gesprek komt. De nachten verlichten zou inderdaad een oplossing zijn voor je. Over het “ff” aanvragen van een PGB kan ik nog wel verhalen vertellen. Heb het ooit voor mijn zwager aangevraagd maar voordat het voor elkaar was dat duurde wel “ff” ook. Maar inderdaad dit houd een normaal mens (al wil ik je niet helemaal normaal noemen gezien je blogjes 😉 😉 ) niet vol…….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 27, 2018 @ 09:08:52

      Ook daar maak ik me geen illusies over , formuliertje hier formuliertje daar, begin ik niet eens aan hoor. Maar de regels zitten heel raar in elkaar . Maar inderdaad is voldoen slaap belangrijk en mijn handcap is dat ik overdag niet kan slapen( tenzij ik ziek ben) dus ik kan niet inhalen als hij overdag wel slaapt. Dan neem ik wel mijn rust maar géén slaap. Maar na een goede nacht als vannacht ( 1x om 1 uur en 1x om 6 uur) ben ik redelijk uitgerust en vraag ik me weer af waarom ik aan deze ellende begin.

      Beantwoorden

  15. matroos
    Jun 26, 2018 @ 22:49:25

    Echt een dilemma toch en je hebt je nachtrust zo nodig om overdag het te redden.Wens je een pak geluk morgen,zou fijn zijn als er iets passends bij zit.

    Beantwoorden

  16. Ria
    Jun 26, 2018 @ 22:09:21

    Een schoonzus van mij wordt 3 dagen in de week opgehaald en gaat dan naar een centrum waar ze dementen bezig houden .Zo heeft mijn zwager ook rust en tijd voor zichzelf. Daar hangt geen prijskaartje aan.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 26, 2018 @ 22:19:07

      Klopt , at is de dagopvang, daar zijn we al een gaan kijken. Niet geschikt voor Henk omdat hij niet meer gewoon kan praten en je alleen als je hem heel goed kent nog met gerichte vragen aan de weet komt wat hij bedoelt. Hij kan ook geen hele dag zonder een slaapje, dus zou daar waarschijnlijk veel in een stoel hangen te slapen. Dat stompt onnodig snel af en met 2 verzorgende op 25 “cliënten” krijgt hij natuurlijk niet de één op één begeleiding die hij hier thuis heeft. Ik heb overdag ook niet de grootste problemen maar juist in de nacht.

      Beantwoorden

  17. AnneMarie
    Jun 26, 2018 @ 21:15:07

    Gewoon van de domme houden en vragen. Misschien denken ze iets beter na wat ze wel kunnen bieden.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 26, 2018 @ 21:42:42

      Ik ben realist genoeg om te weten dat eigenlijk alles dat ze wél te bieden hebben onrust brengt, bij Henk, en daar draai ik dan toch uiteindelijk weer voor op. Maar dat slaaphulp niet kan weet ik al en dat er zo’n hoog PGB gegeven zou worden sluit ik uit, zou ook schandalig zijn om zoveel geld in één patiënt te pompen. Dan zouden ze beter nachtopvang kunnen bieden voor meerdere mensen tegelijk.

      Beantwoorden

  18. omabaard
    Jun 26, 2018 @ 20:45:23

    Ik heb zo enorm veel bewondering voor jou.
    Maar daar geraak jij natuurlijk niets meer vooruit.
    Bieden mutualiteit en/of vrijwilligers een mogelijke oplossing?
    Schandalig dure prijs per uur!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 26, 2018 @ 21:00:41

      Vrijwilliger waren op dit moment niet beschikbaar en er wordt, behalve als het echt terminaal is nooit geboden. alle zorg is voor tussen 7 uur in de ochtend en 10 uur in de avond. Op zich kan ik goed met de situatie overdag uit de voeten maar na een paar slechte nachten breekt het slaapgebrek me op en verlies ik makkelijk m’n geduld. Hulp is ook niet makkelijk omdat Henk weer van slag is met vreemde in huis, dan kan ik misschien een uurtje vrij zijn maar heb daarna zélf weer de problemen die zijn onzekerheid dan mee brengt.

      Beantwoorden

  19. Suskeblogt
    Jun 26, 2018 @ 20:10:06

    Hopelijk levert dag gesprek positieve resultaten af.
    Met al die administratie zou je de moed verliezen.

    Beantwoorden

  20. Matroos Beek
    Jun 26, 2018 @ 19:55:04

    Bedroevend… en dan maar laten uitschijnen dat er zoveel voorzieningen zijn… maar als je ze nodig hebt, blijken ze niet betaalbaar te zijn.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 26, 2018 @ 20:07:43

      Senior service is een particuliere organisatie waar je dus wel zélf zorg in kunt kopen als je een PGB hebt. Maar natuurlijk worden er niet zulke hoge bedragen verstrekt als PGB en dus is het onbetaalbaar voor de meeste mensen. mensen. Maar dementie is sowieso heel lastig om gepast zorg te bieden omdat de patiënt heel sterk kan reageren op vreemde mensen en veranderingen in de dagindeling. en dat geeft dan weer terugslag die ik uiteindelijk tóch weer zelf voor m’n kiezen krijg.

      Beantwoorden

  21. willy
    Jun 26, 2018 @ 19:44:19

    ik ben benieuwd naar het resultaat van dat gesprek Riet..

    alle succes hierbij gewenst

    groeten

    Beantwoorden

  22. Marja
    Jun 26, 2018 @ 18:25:40

    Vraag de maximale ondersteuning zodat jij het kunt volhouden. Ongeacht de kosten. Je hebt er je hele leven belasting voor betaald en hebt er dus recht op. XXX

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 26, 2018 @ 19:03:21

      De meeste ondersteuning heb ik weinig aan, heb ondertussen welgeteld 60 minuten per week een aardige dame die “iets”met hem komt doen dat ik zelf graag doe en niet vervelend vind. Ga ik nog wel een logje tegenaan gooien als ze volgende week wéér geweest is.

      Beantwoorden

  23. Zus
    Jun 26, 2018 @ 18:12:35

    Dag Riet, ja het is allemaal schreeuwend duur die hulp, maar gelukkig hoef je dat niet zelf op te hoesten Je gaat maar tot een bepaald bedrag en dat valt meestal wel mee. Als Henk het kan aanvaarden dat er s’nachts iemand in huis is zou het wel een uitkomst zijn. en doe als je het kan krijgen maar iedere nacht, dat kost niks meer. zelfs ik zag dat je heel moe bent dus heb je het nodig. Maak het niet mooier voor die mevr.of mijnh. Ze willen dat we thuis blijven, maar daar moeten ze dan wel voor zorgen dat het kan. Wens je er veel succes bij. Liefs.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 26, 2018 @ 19:01:18

      Nou ik denk dat ze dit soort hulp echt niet gaan betalen hoor, zo belachelijk veel geld, dan zeggen ze nog eerder doe hem maar in een tehuis en dát ben ik niet van plan. Ik ga het ook niet mooier maken dan het is maar ik zie wel wat ze in de aanbieding hebben, waarschijnlijk niet veel waar ik écht iets aan heb. Maar inderdaad, ik ben soms bekaf als hij een paar slechte nachten heeft.Maar het mooie weer doet weer veel goed!

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers liken dit: