wat is 100 jaar

Ach….  wat is honderd jaar,  nou kijk, als we het over meisjes hebben die graag dansen zag dat er rond 1917 ongeveer zo uit als op de foto links.
Henk’s moeder zat in die tijd op balletles met haar jongere zusje.

We schrijven nu   2017  en het zal vast niet lang duren  eer de achter-achter-kleindochter  van het “meisje” rechts op de foto  ook op balletles gaat.
Als ze maar éven de kans krijgt imiteert ze  al haar heldinnetjes op de TV .

Het filmpje ziet ze vast later met een glimlach terug, als ze misschien in de kinderopvang werkt, of in een ziekenhuis werkt als verpleegster, of eh….. nou ja, wat ze ook gaat worden als ze maar gelukkig wordt.

75 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    dec 04, 2017 @ 10:31:29

    Jonkies van nu worden overgoten met indrukken. Die zien allerlei kwelende kinderen op tv succes hebben (..) of wat daar voor doorgaat en gaan zelf ook dansen en zingen om later als ze groot zijn beroemd en rijk te worden. Die impulsen ontbraken anno 1917 volledig. De film moest nog worden uitgevonden zowat. Radio kenden we niet. Het fenomeen zang en dans was eigenlijk meer voor klassieke dienst weggelegd. Ballet, opera, of wellicht het circus. De meeste meiden mochten zich klaarmaken voor een carriere achter het aanrecht, een klein deel mocht dooorleren. Maar hoeveel er echt carriere maakten in een andere richting?? Ik vrees slechts weinig… Overigens was mijn moeder ooit regionaal kampioene ballroomdansen. Begin jaren vijftig of zo. Mijn genen namen er niets van over….Geen enkel talent op dat gebied bereikte mij…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 04, 2017 @ 14:54:11

      Mede daardoor tierde het verenigingsleven welig, zelfs toen ik kind was waren er nog allerlei “clubjes”. Ik neem zomaar aan dat mijn schoonmoeder en haar zus nooit beroepsgericht op ballet zaten, meer zoals er ook pianoles bij hoorde als je uit de betere kringen kwam en dat kwam de vader van m’n schoonmoeder, alleen werd hij verstoten door zijn huwelijkskeuze.
      Jouw moeder zat dus iets eerder in het danswereldje dan Henk en ik, wij begonnen pas eind jagen 50 begin jaren 60. Het was erg leuk om via div. klassen steeds weer even de beste van een bepaalde regio te zijn maar landelijk stelde het pas wat voor wanneer je in de hoofdklasse danste, en daar zijn wij nooit aan toegekomen, het was een dure sport dat wedstrijddansen en dat gaf nogal wat haken en ogen toen we eenmaal kinderen hadden.

      Beantwoorden

  2. Marja
    dec 03, 2017 @ 16:37:05

    Prachtig. Daar moet je iets moois van maken voor de eeuwigheid.

    Beantwoorden

  3. Melody62
    dec 01, 2017 @ 10:26:04

    een eeuw(igheid) voor velen…
    jeetje wat ben je toch een bofkont dat jij zulke foto’s hebt, ben er bijna jaloers op, ik heb maar nauwelijks foto’s van me zelf en ben nog maar net een halve eeuw

    Beantwoorden

  4. San | Koningskrabbels
    dec 01, 2017 @ 07:49:07

    Geweldig! Het verschil enorm.
    Mooi dat je vastgelegd nog hebt.

    Beantwoorden

  5. Petr@
    nov 30, 2017 @ 15:01:28

    Wat schattig Riet, ze heeft het in zich hoor, al is ze nog zo jong! Echt een talentje
    en een poepie om te zien 😉

    Beantwoorden

  6. Renesmurf
    nov 29, 2017 @ 22:54:20

    Het is eigenlijk wonderbaarlijk dat we 100 jaar kunnen overzien. Dat kon voorheen al middels schilderijen en over niet al te lange tijd hebben we ook muziekopnames van 100 jaar! We kunnen dat meemaken.

    Beantwoorden

  7. Mrs. T.
    nov 29, 2017 @ 21:07:32

    Oh wat een heerlijk danseresje!

    Beantwoorden

  8. terrebel
    nov 29, 2017 @ 19:59:32

    Zo is dat, Riet…’Als ze maar gelukkig wordt.’ De rest is van ondergeschikt belang. Onlangs ben ik eindelijk begonnen met het doorbladeren van de oude foto-albums die mijn overleden moeder heeft nagelaten. Het wordt nog een hele puzzel om uit te zoeken wie er allemaal op de foto’s staan. Maar interessant is het zeker!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 29, 2017 @ 20:22:29

      Ik hoop dat je nog mensen hebt die je daarbij kunnen helpen, bij ons is de oude generatie vrijwel uitgestorven dus we kunnen niets meer vragen. Maar van deze foto herken ik “de dames”ik heb ze allebei goed gekend én het staat achterop de foto!

      Beantwoorden

  9. Spontanity
    nov 29, 2017 @ 19:40:54

    Wat een geweldige foto!!!!
    ヽ(•‿•)ノ

    Beantwoorden

  10. Suskeblogt
    nov 29, 2017 @ 18:12:16

    Prachtige foto. Niet te geloven dat dit slechts 100 jaar geleden is.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 29, 2017 @ 18:18:01

      De beiden meisjes van de foto leven niet meer maar zijn allebei zélf bijna een eeuw oud geworden, het kleinste meisje werd 90 , mijn schoonmoeder 89 jaar oud, dan ben je toch aardig op weg naar een eeuw;-)

      Beantwoorden

  11. majaer
    nov 29, 2017 @ 17:20:17

    Leuk filmpje van de kleine mei, Mijn kleindochter staat ook altijd zo voor de tv en doet ook alles na. Wel leuk die oude foto van vroeger

    Beantwoorden

  12. Neeltje
    nov 29, 2017 @ 16:17:14

    Prachtige foto, geweldig filmpje!

    Beantwoorden

  13. Kakel
    nov 29, 2017 @ 16:15:31

    Voor een pirouette hoeft ze niet op les, want die kent Amber al.
    Ik kies dan toch voor de moderne balletuitvoering (-:
    Wel een bijzondere foto die je daar hebt!

    Beantwoorden

  14. Willy
    nov 29, 2017 @ 10:54:17

    wat een prachtige foto is dat Riet..

    ik verwonder me vaak over de kwaliteit van de portretten uit die tijd..

    leuk filmpje van Amber..

    wat ze later ook doet, als ze maar gelukkig wordt ..

    denk ik dan

    prettige dag

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 29, 2017 @ 14:23:53

      Dit zal zeker een foto zijn die bij een fotograaf in een atelier gemaakt is, in die tijd hadden mensen nog geen camera in huis.
      Helemaal mijn idee, de kans om gelukkig te worden als danseres is uiterst klein , het is een hard leven dus laat ze er maar een leuke hobby van maken.

      Beantwoorden

  15. Mrs. Brubeck
    nov 29, 2017 @ 10:22:27

    100 worden in goede gezondheid is weinigen gegund, we hebben het jammer genoeg niet voor het kiezen.
    Heb het filmpje van Amber met een grote glimlach bekeken, je laatste zin hierover is zo belangrijk. Het maakt niet uit wat ze worden of gaan doen, zolang ze maar gelukkig worden én blijven!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 29, 2017 @ 14:19:48

      100 worden is nooit mijn streven geweest, gezond en gelukkig zijn en blijven wel .
      Amber is een schattig vlindertje en inderdaad, gelukkig worden is het enige dat telt, in welk beroep dan ook.

      Beantwoorden

  16. Mammalien
    nov 29, 2017 @ 09:32:11

    Wat leuk om zo te zien, de verschillen en vooral ook de gelijkenissen… Henk komt uit een “dure” familie?! Denk ik? Bij mijn familie rond die tijd zat balletles er niet in..

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 29, 2017 @ 14:17:46

      Nee zeker niet, althans zijn opa werd verstoten uit een relatief dure familie om zijn partnerkeuze , de culturele interesse was er dus wel maar naarmate het gezin groeide (er kwamen nog 11 kinderen na mijn schoonmoeder ) raakte de financiële mogelijkheden een beetje uitgeput.

      Beantwoorden

  17. waarloopjijwarmvoor
    nov 29, 2017 @ 09:16:45

    Mooie sfeerfoto en verhaal. Ik kan mij voorstellen dat door de tekst van de song je helemaal geroerd werd. Toeval bestaat niet het komt je toe.
    Warme groet en een glimlach.

    Beantwoorden

  18. John
    nov 29, 2017 @ 09:16:34

    Misschien wordt ze wel timmerman of loodgieter. Maar dan kan ze nog steeds dansen. En misschien wordt ze we een wereldberoemd danser. We weten het niet 🙂

    Beantwoorden

  19. Regenboogvlinder
    nov 29, 2017 @ 09:14:38

    Wat een mooie foto.. en dat voor die tijd!
    En het filmpje met Amber is geweldig.. heel erg ontroerend!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 29, 2017 @ 14:09:55

      Schattig hé, ze is zó leuk in haar eigen wereldje bezig. En ze kijkt het toch aardig af van de film al doet ze het op haar manier.

      Beantwoorden

      • Regenboogvlinder
        nov 29, 2017 @ 14:59:37

        Enig.. ja ze buigt en houdt haar voet vast op de goeie momenten en dan dat ronddraaien met die handjes.. Oh smelten… 🙂

        Beantwoorden

        • rietepietz
          nov 29, 2017 @ 16:29:47

          Grappig hé, ze doet zo goed mogelijk na wat de dame in de film doet, ik vond het ook zo schattig!

          Beantwoorden

          • Regenboogvlinder
            nov 29, 2017 @ 17:45:10

            Ja dat is goed te zien en zo leuk om te zien hoe snel ze weer naar het beeld kijkt als ze zich heeft omgedraaid. Ik heb van Natalia en Maria ook nog ergens zo’n soort filmpje. Staan ze samen met K3 mee te doen. Maria 2.5 en Natalia 1.5 jaar. Zo schattig! Vooral dat luierkontje van Natalia.. ☺️

            Beantwoorden

            • rietepietz
              nov 29, 2017 @ 18:08:19

              Zo leuk dat we daar tegenwoordig bewegende beelden van hebben hé, van mezelf heb ik zelfs nauwelijks foto’s van die leeftijd, laat staan film.

              Beantwoorden

              • Regenboogvlinder
                nov 29, 2017 @ 18:20:07

                Ja, van die meiden heb ik heel veel filmpjes. Ik heb een video van een uitje met ons gezin en meer familie toen ik 13-14 was of zo.
                Ook nog ik Volendam, in kostuum. Heel bijzonder.
                Die kreeg ik een jaar of 10 geleden van een oom, die had het overgezet van die kleine filmpjes. Zo leuk!
                Bedenk me opeens dat ik ook een foto heb in kostuum. Kan ik wel eens wat mee doen.. ☺️

                Beantwoorden

                • rietepietz
                  nov 29, 2017 @ 18:32:44

                  Whahaha, ja die willen we natuurlijk zien, ik ben ook nog nooit in Volendam geweest, en niet in Marken en niet in….. noem er nog maar een paar toeristische steden;-)
                  Leuk he om zoveel bewegende beelden te hebben, ik heb wel iéts van de kinderen op film en van de kleinkinderen natuurlijk ook heel veel op film.

                • Regenboogvlinder
                  nov 29, 2017 @ 18:38:01

                  Haha, ja dat zal wel… . Net even gekeken of hij in mijn slideshow in de zijbalk staat maar nee.. Morgen dan of overmorgen 😆 een logje met die foto!

  20. bertiebo
    nov 29, 2017 @ 05:34:26

    Zo is het, ‘als ze maar gelukkig wordt’, zo denk ik er ook over. Wat een geweldige foto, die van 1917 en je kleindochter is echt een schatje!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 29, 2017 @ 09:07:55

      Precies, als danseres of wélk ander beroep dan ook. Geweldige foto dat vond ik ook, zeker in die tijd waren foto’s nog wel bijzonder.
      Het dansende kleintje is onze achterkleindochter, dat is toch wel een prachtig cadeau wanneer je voor de derde keer die kleintje mee mag maken.

      Beantwoorden

  21. Leidse Glibber
    nov 29, 2017 @ 00:52:17

    Elke honderd jaar herhaalt de geschiedenis zich misschien wel. Heerlijk toch hoe die kinderen genieten en opgaan in hun spel/dans.

    Beantwoorden

  22. Villasappho
    nov 28, 2017 @ 23:57:59

    Geweldig die oude foto. Zo mooi dat je die nog hebt. Tegenwoordig ja het allemaal makkelijker.

    Beantwoorden

  23. matroos
    nov 28, 2017 @ 23:47:57

    De tekst van het liedje is ook prachtig,maar dat weet dat moppie natuurlijk nog niet.

    http://www.songtekstvertalen.nl/vertaling/ed-sheeran/thinking-out-loud-3476.html

    Beantwoorden

  24. Hartelijke Hot Hulk
    nov 28, 2017 @ 23:22:16

    Kan er zowat van ontroering van huilen.

    Beantwoorden

  25. Matroos Beek
    nov 28, 2017 @ 22:44:11

    Wat een dotje met haar twee staartjes. Jaja, ze heeft het. En die oude foto is ook schitterend! Wat schuiven de generaties en hun levens snel… 100 jaar is niks. Vraag maar aan een honderdjarige…

    Beantwoorden

  26. gewoonanneke
    nov 28, 2017 @ 22:27:55

    Van toen ik klein was. Alleen de schoolfoto’s eigenlijk en een enkele andere.

    Beantwoorden

  27. gewoonanneke
    nov 28, 2017 @ 22:27:13

    En misschien wordt ze wel balletdanseres. Schijnt wel een zwaar beroep te zijn. Wat bijzonder dat je zulke oude foto’s hebt zeg.. Ik heb van mezelf heel weinig foto

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.