Hendrik

En….? Volg jij de serie over het geheime dagboek van  Hendrik Groen.
Gisteren aflevering 3 van de serie die omroep Max naar het boek maakte.
Van een aantal lezers weet ik  dat ze zeker kijken én genieten.
Het boek is geweldig en dan houd je je hart vast als men er een TV serie over maakt, meestal blijft er dan weinig over van het oorspronkelijke  boek en wordt er veel naakt en/of vrij scenes  aan toegevoegd om kijkers te trekken.

Toegegeven, in het bejaardenhuis is dat misschien  toch iéts lastiger in te vullen, al  zien we de onderbroek van Hendrik Groen in beeld met een warm kruis maar dát heeft niet met vrijen te maken.
Nee ik ben verrast hoe dicht men bij het boek is gebleven, hoe goed men de sfeer heeft getroffen en zijn humor overeind is gebleven. Heerlijk om eens niét  12 scenes in een seconde voorbij  te zien komen  maar “Hendrik’s” rustige stem als voice-over  de scenes aan te horen vullen.

Er is ook veel herkenbaarheid voor mensen die enige “bejaardenhuis ervaring” hebben en die heb ik,  ik kwam 9 jaar lang in een verzorgingshuis over de vloer  bij/door Marion.
Marion was eigenlijk een beetje Hendrika Groen, dezelfde humor als Hendrik en dezelfde inzet   om zich niet mee te laten slepen  in  het tehuisklimaat waar ook Hendrik  zich tegen afzet.

Aan de andere kant begreep ik van haar dat niet alles zo pesterig  is als het lijkt. Neem nou dat gedoe  om niet aan een tafel aan te mogen schuiven op een lege stoel omdat “mevr. Huppeldepup daar altijd zit”.
Het lijkt inderdaad heel kinderachtig maar….. zo’n tehuis is dus op dat moment het “thuis” van die bejaarde. De eetzaal is thuis en éigenlijk is het  redelijk normaal dat je een vast plekje om te eten hebt met mensen waar je je prettig bij voelt. Je gaat thuis ook niet iedere dag ergens anders zitten toch?

Een nieuwe bewoner kreeg destijds bij Marion in het tehuis te horen dat hij/zij óveral mocht gaan zitten maar ook daar kreeg men toch  vaak een weigering. Marion had een gezellig tafeltje van vier dames  waar het altijd plezierig tafelen mee was…. tót een van de dames  naar de gesloten afdeling moest.
Er kwam een nieuwe tafelgenote bij, een arrogante dame waarmee het totaal niet klikte wat  Marion uiteindelijk  zelfs de eetlust benam. Ze zag er  wekenlang tegenop om te gaan eten en was daar verdrietig over.

Uiteindelijk werd het tafeltje door de arrogante  tante verlaten met medeneming van één van de dames waar Marion het wél mee kon vinden maar daar had ze vrede mee.
Tja, toch ook hier weer twee kanten aan een zaak, ik daar moest ik even aan denken bij één van de afleveringen.
Maar het meest denk ik  aan alle mooie middagen die we samen hadden om, net als Hendrik, het gewone leven op te snuiven. Wat hébben we “buiten” genoten terwijl in het tehuis de bingoballetjes in hun kooi rammelden.

 

63 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. minoesjka2
    Nov 18, 2017 @ 19:55:09

    Wat grappig eigenlijk dat je Marion met een figuur uit een boek/serie vergelijkt ………. Hendrik Groen heeft in de serie heel erg mijn sympathie, een man die zijn leven in eigen hand wil nemen en niet wil laten bepalen door de directrice van het bejaardenhuis.
    Trouwens, het boek heb ik nooit gelezen.

    Beantwoorden

  2. Mammalien
    Nov 16, 2017 @ 16:21:02

    Boek vond ik geweldig. Herknebaar, pijnlijk ook. MIjn oma heeft nog in een echt bejaardentehuis gewoond, en ik heb daar gewerkt! Heel bijzonder. Zou er gék worden denk ik. Gebrek aan privacy en bemoeizucht en regeldrang.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 16, 2017 @ 16:43:47

      Ja confronterend is het ook. Door de humor komt het misschien nóg wel harder binnen. Het echte bejaardenhuis bestaat al vrijwel niet meer . De tehuizen die er nu zijn zitten vol met zwaar demente mensen óf mensen die zóveel kwalen hebben dat helemaal niets meer kunnen, ze zijn van een grote treurigheid.

      Beantwoorden

  3. meninggever
    Nov 16, 2017 @ 11:13:26

    De serie is een geweldige klucht. Prachtig geacteerd ook, ook door mensen van wie je dat niet meteen verwacht. De directrice een bitch, de regels soms kleinzielig en bijna dictatoriaal. Een ramp om in zo’n huis te moeten verkeren lijkt mij. Maar ik geniet met volle teugen van de verbeelding…

    Beantwoorden

  4. Bertie van de Griend
    Nov 16, 2017 @ 07:55:08

    Dag Riet, dankjewel voor je reactie bij mij, gisteren. Ik wilde vandaag reageren, maar ineens is jouw reactie weg. Maar ik heb hem wel gelezen. Je werd naar WordPress gestuurd, maar daar ben ik helemaal niet. Ik zit bij Blogger en dit is mijn adres: http://bertiebo.blogspot.nl/

    Beantwoorden

  5. Neeltje
    Nov 15, 2017 @ 22:50:00

    Hendrik, ik heb hem in mijn hart gesloten. 😊

    Beantwoorden

  6. Mrs. T.
    Nov 15, 2017 @ 16:03:25

    Een heel fijne serie, vind ik ook.

    Beantwoorden

  7. majaer
    Nov 15, 2017 @ 14:50:56

    Ik kijk er ook graag na het is een leuke serie, ik wist niet dat er een boek van was.

    Beantwoorden

  8. hanscke
    Nov 15, 2017 @ 14:15:42

    Ik weet pas sinds een paar weken dat er ook een boek van is. De serie vind ik leuk, maar ik vind dat men er toch ook wel teveel karikaturen van gemaakt heeft. Maar ja als het boek ook zo is, is het terecht. Ik had het nog nooit bekeken zoals jij het bekijkt . Thuis heb je inderdaad ook je eigen plaats en ik vind het ook niet fijn als iemand anders op mijn plek gaat zitten. Dat zou men een nieuwe bewoner eigenlijk moeten vertellen en dan zou er door het personeel èn in overleg met de bewoners een plek voor de nieuwkomer gecreëerd moeten worden. Dat zou een boel leed voorkomen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 15, 2017 @ 15:11:38

      In dit soort bejaardenhuizen ( die zie je steeds minder door de nieuwe participatie wet) zag je dit écht. Niks niet karikaturaal, ik heb bij Marion in het tehuis echt dit soort taferelen gezien. het zal misschien niet overal hetzelfde zijn maar oudere die een beetje hun eigen plekje moeten bevechten kunnen daar heel ver in gaan.
      Ik begrijp het zelfs nog een beetje. De verhalen van Marion logen er niet om.
      Men heeft waarschijnlijk geen geen idee dat wat men zegt om een nieuwe bewoner zich thuis te laten voelen ándere bewoners juist van een vrijheid beroofd.

      Beantwoorden

  9. margrietspanjaard
    Nov 15, 2017 @ 12:18:57

    Ja joh, als je er toe in staat bent moet je inderdaad proberen er zelf wat van te maken. Ik kijk heel graag naar de serie 😀

    Beantwoorden

  10. Melody62
    Nov 15, 2017 @ 11:23:34

    Ik ken het boek niet, de tv serie ook niet maa rheb er al wel veel over gehoord.

    Ik weet er uit eigen ervaring veel van… kom er natuurijk als vrijwilliger al sinds mijn j0ngste jeugd over de vloer. In veel gevallen hoor je alleen maar klachten maar als je daar een korreltje (of 2, 4, 8) zout bij legt en echt in gesprek gaat dan blijkt het vaak wel mee te vallen… alhoewel er natuurlijk ook zeer schrijnende verhalen zijn. Het is en blijft een heel moeilijk, emotioneel vooral, gegeven dat iemand zijn eigen bestaan aan gruzelementen ziet vallen en zich moet overgeven aan de hulpvaardigheid van een ander ongeacht de kwaliteit daarvan.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 15, 2017 @ 13:04:53

      Ik denk dat ook het verlies aan “je leven indelen zoals je zelf wilt” zwaar aantikt. Marion klaagde eigenlijk nooit maar ze zei wel eens dat van donderdag naar donderdag leefde omdat dát de dagen waren waar ze weer gewoon een mens voelde . Ze was nuchter genoeg om te beseffen dat ze het nog alleen in haar eigen huis ook niet makkelijk gehad zou hebben. maar toch is het verlies aan zelfstandigheid haar altijd parten blijven spelen.

      Beantwoorden

  11. Regenboogvlinder
    Nov 15, 2017 @ 09:24:18

    Jazeker volgen wij die serie! Ik heb het boek niet gelezen en ik vind een serie of film kijken na een boek meestal tegenvallen, dus dacht dat dit misschien wel goed zou zijn. Nu heb ik meteen beelden bij de karakters, die je anders al in je hoofd hebt gevormd. Ook ik heb 7 jaar ervaring met verzorgings- en verpleegtehuis. En daarvoor ook met een goede vriendin, opa.. ach wie niet hè. Heel erg herkenbaar. Iedereen had een eigen plekje aan tafel. Dat is gewoon het beste. Mensen die er al lange tijd woonden werden er warrig en narrig van als er opeens verschuivingen waren. Wij genieten ontzettend van de serie, mag best wel even voor ons twee spreken hè.. Vooral de eerste aflevering, die hebben we door rare omstandigheden 3 keer gezien en elke keer hebben we ons weer tranen gelachen. De droge humor van Hendrik, Evert, in de rol van André van Duin, geweldig! En Eefje, in die rol laat Olga Zuiderhoek een heel erg lieve kant zien. Meestal heeft ze van die krengerige rollen en doet dat ook perfect maar ook dit is weer prachtig neergezet. We kijken er elke week naar uit. Nu het boek nog lezen. Zeker nu ik hoor dat de serie heel dichtbij blijft.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 15, 2017 @ 10:02:11

      Ja misschien is het boek erná lezen nog wel zo leuk, je kunt dan de figuren meteen invullen. Ik vind voorál Hendrik erg goed ingevuld. Wat een mimiek heeft die Kees Verhulst, je kunt alles van zijn gezicht aflezen terwijl hij geen woord zegt. Maar ook André van Duijn is heel goed gecast, waarschijnlijk kan hij heel dicht bij zichzelf blijven, de man die z’n gevoelens verstopt achter de pias uithangen. Ik ken Olga eigenlijk alleen van haar rol in Loenatik( kinderprogramma van de VPRO) , mens wat heb ik daarom gelachen. Ik vind haar iets minder geloofwaardig als “lieverd” vond haar als “gek” leuker;-) Ja het boek is natuurlijk veel uitvoeriger, in 12 x 20 minuten moet je keuze maken in wat je zichtbaar gaat maken en hóe je dat doet.

      Beantwoorden

  12. John
    Nov 15, 2017 @ 09:08:16

    Ik zie niet zo veel tv. De laatste twee avonden sowieso al niet en vanavond ook niet. Ik denk dat ik het boek eens zou moeten kopen. Het verhaal lijkt me leuk genoeg in ieder geval.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 15, 2017 @ 09:16:11

      En niet alleen maar leuk hoor, het geeft een vrij reel kijk op het leven in een verzorgingshuis al gaat het dan niet eens over de gesloten afdelingen waar het leven nog een stuk treuriger is.

      Beantwoorden

  13. Willy
    Nov 15, 2017 @ 09:05:09

    een serie die ik niet volg Riet..

    maar mogelijk kijk ik nu wel eens

    ik herinner me wel dat je over het boek een stukje geschreven hebt..

    maar in de boekhandel heb ik het hier nog niet gezien

    prettige dag

    Beantwoorden

  14. bertiebo
    Nov 15, 2017 @ 05:51:48

    Ik vond (na het boek) de eerste aflevering niet geweldig, maar dat is inmiddels veranderd. Nu geniet ik van het tempo, de spelers. Jouw post vond ik ook mooi. Een eye-opener hoor dat iedereen thuis ook een vaste plaats heeft. Groet van Bertie. Ik lees hier al een tijdje mee, maar had nog niet gereageerd

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 15, 2017 @ 09:10:13

      Het was misschien even wennen aan de invulling van “de gezichten”. Je maakt je bij een boek toch een eigen voorstelling.
      Zo’n eigen plekje met je zelf gekozen mensen heb je thuis zó automatisch dat je er niet bij stilstaat hoe het is als je die keuze niét hebt.
      Hoewel ik nooit bezwaar heb tegen lezers die alléén maar lezen is het natuurlijk wel héél leuk om te horen dát er mensen mee lezen. De interactie mét lezers is natuurlijk geweldig. Altijd welkom hoor, met of zonder reactie.

      Beantwoorden

  15. Renesmurf
    Nov 14, 2017 @ 22:09:34

    ja, ik zag de serie en moest denken aan je log, en ik zag dat er ook een theaterstuk over is. Ik vind de serie niet zo mooi als ik het had verwacht.

    Beantwoorden

  16. ria
    Nov 14, 2017 @ 22:08:11

    Ik heb een paar keer gekeken en kan er niet goed tegen. Hoor teveel over het jennen en domineren van groepjes die geen ander bij hun in groep dulden, hier in de buurt waar ik regelmatig bij iemand op bezoek ga.
    Blijf hopen dat ik hier op mijn eigen plekje kan blijven tot mijn dood.

    Beantwoorden

  17. Villasappho
    Nov 14, 2017 @ 21:59:11

    Heb er nooit zo aan gedacht maar ook ik heb mn eigen plek thuis. Ik vind het een heerlijke serie trouwens.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 14, 2017 @ 22:04:27

      Ja toch? En natuurlijk nodig je mensen die je niet prettig vindt gewoon niet uit. Van Marion begreep ik dat het toch heel lastig was voor je mening uit te komen in dat soort gevallen, je komt die mensen uiteindelijk iedere dag weer tegen in die eetzaal.

      Beantwoorden

  18. Marja
    Nov 14, 2017 @ 21:58:54

    Heerlijke boeken en super serie. Ik kijk het altijd op dinsdag.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 14, 2017 @ 22:01:53

      Ik neem het wél op want Henk haalt dat niet, maar ik kan het toch niet laten om dan alvast mee te kijken als ik in bed lig in de hoop dat ik niet in slaap van;-) Hij wordt op vrijdagmiddag ook nog herhaald , feestje hé!

      Beantwoorden

  19. Matroos Beek
    Nov 14, 2017 @ 21:04:37

    Ik hoop de serie nog te bekijken via ‘herbekijk’.
    In een zorginstelling raken, wordt zwaar onderschat.. tot je er zelf zit. Ik raak al ontroerd als ik lees van Marion die niet kan eten door de arrogante tafelgenote. En dan denk ik aan mijn moeder. Die zou dat ook hebben. Ik houd mijn hart vast dat ze kan stand houden in haar eigen omgeving (zoals ze zelf heel intens wenst). Mijn moeder is geen groepsmens, ze zou er zo wegkwijnen. En ik ook. Rust- en verzorgingstehuizen zijn noodzakelijk en goed, maar ze stemmen mij triest. Er gaat heel wat drama aan vooraf voor je daar terechtkomt. Dat moeten loslaten en het controleverlies lijken me het ergste. En ook medebewoners die akelig doen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 14, 2017 @ 21:13:10

      Ook daar zijn het “de sterken”die de dienst uitmaken. Marion had het er ondanks alles toch naar haar zin, ze wist dat ze niet zonder hulp kon en was een nuchter mens.
      Maar ze genoot iedere week van ons uitstapje, we reden dan naar winkelcentra, grote parken ,het strand enz, altijd samen lunchen onderweg . Ze genoot ervan en begon alweer af te tellen als ik haar thuis gebracht had.

      Beantwoorden

      • Matroos Beek
        Nov 14, 2017 @ 21:18:10

        Ik heb er altijd moeite mee als degenen met de grootste mond als de sterksten worden omschreven. Stille mensen zijn vaak minstens even sterk. Alleen is dat bij hen niet zo goed te zien. Wie anderen te overbluffen of onder te sneeuwen, verbergt vaak zijn eigen grote angst om slachtoffer te worden. Dus maken ze dan maar anderen slachtoffer voor ze het zelf worden…

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Nov 14, 2017 @ 21:28:13

          Daar kon je wel eens gelijk in hebben.
          Ik hoop dat je moeder fijn op haar eigen stek kan blijven.
          De tehuizen zoals in de serie en waar Marion woonde verdwijnen trouwens steeds meer. Wie nu nog in een zorghuis komt is óf zwaar dement óf bedlegerig en heeft nog slechts een slaapkamer voor zichzelf maar verblijft overdag in een groepje in een soort huiskamer. De meeste zijn dan al tever weg om elkaar nog dwars te kunnen zitten. Erg troosteloos allemaal, ik wil er niet aan denken.

          Beantwoorden

  20. Petr@
    Nov 14, 2017 @ 20:55:42

    Ja ik heb het boek ook gelezen en was er ook een beetje bang voor. Meestal valt het tegen maar ik vind het goed gedaan. Ook Andre van Duijn doet het erg goed als Evert 😉

    Beantwoorden

  21. Zus
    Nov 14, 2017 @ 20:45:40

    Hier volgen wij de serie ook, en zijn enthousiast. Ik heb 20 jaar in een humanistisch tehuis gewerkt als “bezigheidstherapeute”. Gewoon wat knutselen en handwerken twee halve dagen in de week. Maar wat kunnen oude mensen kinderachtig zijn, hélemaal wat Hendrik beschrijft.Waardoor er mensen waren die zich daar helemaal niet thuis voelden, die moesten wij dan ompraten om toch (lekker) mee te komen doen.Maar er waren ook lieverds bij ,dat maakte het ook leuk voor ons 3en.
    Ben toch blij dat ik er (nog) niet woon.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 14, 2017 @ 20:51:08

      Ja soms lijkt het een kleuterklasje, dat zei Marion ook wel eens . En veel jaloezie en geroddel. Marion had er het ondanks alles wel naar haar zin omdat ze toch de hulp nodig had. Maar ze was altijd héél blij met onze uitjes, ze leefde van donderdag naar donderdag.
      Nee dat snap ik, er gaat niets boven je eigen stekkie!

      Beantwoorden

  22. schrijfselsvanmij
    Nov 14, 2017 @ 20:43:53

    De boeken vond ik geweldig, en de serie idem dito.

    Beantwoorden

  23. Kakel
    Nov 14, 2017 @ 20:24:54

    Het wordt nou onderhand wel eens tijd dat ik een boek van Hendrik ga lezen. Ik had wel eerder gelezen dat ik het boek “moest! moest!” lezen maar daar word ik dan weer dwars van.
    Meestal als een boek verfilmd wordt, is het resultaat huilen met de pet op. Er zijn goede uitzonderingen, hoor. Geniet jij lekker van de tv-serie en van je herinneringen met Marion ♥

    Beantwoorden

  24. Suskeblogt
    Nov 14, 2017 @ 20:21:13

    Deze serie volg ik niet, maar als het kan ga ik de boeken lezen. Hopelijk zijn die te vinden in de bib.

    Beantwoorden

  25. Ximaar
    Nov 14, 2017 @ 20:18:56

    Zelf ben ik geen lezer en geniet daarom mogelijk nog meer van de TV-serie. Ik hoef dus niets te vergelijken.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 14, 2017 @ 20:29:50

      Ik had het boek cadeau gekregen en heb het in één adem uitgelezen dus ik keek uit naar de serie ondanks de angst dat ze het boek misschien niet konden benaderen, maar dat is dus wél goed gelukt.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

