zorgelijk

Zorgelijk ja, die benamingen in “de zorg”. Wat is er toch mis met het woord “patiënt”?  De patiënt is een beetje ten prooi gevallen  aan de verhullende namen ziekte.

Een patënt is volgens wikipedia;
Een patiënt is iemand aan wie medische, paramedische en/of verpleegkundige hulp wordt verleend.

Lijkt me duidelijk, maar in de zorg heeft men het tegenwoordig over de cliént, door normale mensen meestal uitgesproken als “klant” maar in de zorg zeer nadrukkelijk uitgesproken als  “kliejent” zodat het vooral duur klinkt.
Ergens kan ik wel een link leggen, toen de zorgverzekering  geprivatiseerd werd stond er plotsklaps  een fikse prijs  op het prijskaartje, dan maak je geen indruk met de bekende oude namen uit de zorg.

Het “management” kan zich dus waarschijnlijk  niet vinden  in “de patiënt” en ergens is dat nog te prijzen ook,  ” een klant ” staat immers voor winst en verdienen, en  het management maakt hiermee duidelijk  dat je beter niet “de patiënt ” uit kunt hangen want er moet verdiend worden en daarbij  wordt jouw medewerking  verondersteld.

In het journaal zag ik dat ook vanuit de verpleging  geen patiënt meer bestaat, een “verzorgende” ( nee joh, een verpleegster komt  ook uit het ziekenfonds verleden) vertelt dat zij zich zorgen maakt of ze wel altijd genoeg tijd heeft voor haar “zorg vragenden”!
Zorg vragenden……. ? Ik word niet goed……  is er een dokter in de zaal?

 

 

50 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Herman van Nouhuys
    Nov 03, 2017 @ 23:45:36

    Prima verhaal. Ik wil graag de cartoon gebruiken voor mijn column op http://www.ziekvanzorg.nl Kan/mag dat?

    Beantwoorden

  2. meninggever
    Okt 15, 2017 @ 15:35:15

    Hoezo client? Je dient je gewoon te houden aan de huisregels, aan de voorschriften, aan de wensen van het verplegend personeel. In plaats van ‘ga lekker zitten’ MAG je nu overal gaan zitten en liggen van de vaak vocabulair slecht opgeleide assistentes of verpleegster. Client is klant als die ook keuzes heeft, mag zeggen wat hij/zij wil. Maar dat is in de praktijk zeker niet het geval….

    Beantwoorden

  3. Melody62
    Okt 14, 2017 @ 09:33:15

    Het is bar en boos af en toe… deel van de verloedering wellicht… onze ‘cultuur’ krijgt hoe langer hoe meer een negatieve klank zo …bah

    Beantwoorden

  4. gewoonanneke
    Okt 11, 2017 @ 22:09:27

    Zo te lezen gaan reacties via mijn iPhone niet altijd zoals ik dat zou willen. Ik heb me ook regelmatig vergist in benamingen inderdaad patiënt mag niet meer gezegd worden. Bewoners (van een verzorgingstehuis) was ook weer niet goed, moest cliënten zijn. Denk dat de mensen zelf amper weten wat het betekent hier en daar.
    Ach ja zo blijft de papierwinkel in Nederland in stand.

    Beantwoorden

  5. Suskeblogt
    Okt 11, 2017 @ 19:05:51

    de zorg gaat er met de dag op achteruit. Spreek me dus niet over zorgen. Die nieuwe benaming maakt het alleen maar erger. Ik blijf patient.

    Beantwoorden

  6. cornma
    Okt 11, 2017 @ 11:36:56

    Bij het woord “zorg” denk ik altijd meteen aan liefde. Die twee gaan samen.
    Als patiënt heb je weinig in te brengen, maar als klant zou je toch je mond open moeten kunnen doen. De klant is tenslotte koning, nietwaar.

    Beantwoorden

  7. Leidse Glibber
    Okt 11, 2017 @ 01:21:50

    Als ik baar is dat al een risico op zich 🙂 Off topic; van mij kan je uiteraard nooit een sportverslag verwachten, ik hou het op sfeerverslagen dat is mijn sport. 🙂

    Beantwoorden

  8. terrebel
    Okt 10, 2017 @ 16:23:46

    Ja, zo gaat dat. De administrateur op het werk noemt zich tegenwoordig ‘assistant finance controller’ En een patiënt in een ziekenhuis is inderdaad een ‘klant van een zorgaanbieder’.

    Beantwoorden

  9. Regenboogvlinder
    Okt 10, 2017 @ 15:48:39

    Belachelijk al die benamingen omgooien. Ik weet welk interviewtje je bedoelt, ik moest even de zin hardop herhalen om te snappen wat die dame eigenlijk zei…
    Ik lag voor het eerst in het ziekenhuis toen ik 17 was, nu 50 jaar geleden. Wat die verpleegsters allemaal niet deden.. tegenwoordig zijn ze nog te beroerd om te komen als je op de noodbel drukt.. Erg hoor, dat het zo ten nadele veranderd is..

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 10, 2017 @ 18:02:42

      50 jaar geleden lag je nog op grote zalen in het ziekenhuis met een hoofdverpleegster die aan het wind van de zaal het overzicht had vanuit haar kantoortje. Niet ideaal die grote zalen maar er was toen wél veel verplegend personeel en veel minder “staf” i.p.v. een groot management .
      De huidige verpleegsters werken zich meestal echt een slag in het rond omdat er gewoon véél te weinig zijn.

      Beantwoorden

      • Regenboogvlinder
        Okt 10, 2017 @ 20:41:54

        Ja dat klopt wel. Later heb ik idd ook wel op grotere zalen gelegen, maar die eerste keer lag ik op een kamer voor 2. Met een vrouw van 52 die dezelfde operatie kreeg als ik. Amandelen. Klikte zo goed dat ik tot haar dood in 2010 bevriend ben gebleven. Was niet leuk die operatie maar ik heb daar nog steeds een goede herinnering aan.

        Beantwoorden

  10. Mammalien
    Okt 10, 2017 @ 15:08:20

    Al dat geneuzel, nieuwe etiketjes op zelfde potjes. Ik geloof dat ik toch liever een patient dan een client ben, als ik met mn gebroken arm aankom in het ziekenhuis…

    Beantwoorden

  11. Kakel
    Okt 10, 2017 @ 14:20:47

    Mijn schoonzus is verpleegster en werkt nu in de zorg. Haar handen staan als vanzelf in de zorgstand. Ze heeft het zwaar, want ze mag aan iedere kliejent max. 10 minuten besteden en dan moet ze voort naar de volgende. Soms gaat ze in haar eigen tijd terug naar een patiënt omdat ze zich schuldig voelt dat deze meneer/mevrouw te kort komt. Hóe je de mensch noemt, maakt voor haar niet uit. Als zij ze maar de juiste zorg mag geven.
    Lieve groet

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 10, 2017 @ 17:55:51

      Vroeger was er altijd een zuster op zaal, dat er nu kleinere kamers zijn is wel een pluspunt maar je ziet soms urenlang geen verpleegster, die hebben tegenwoordig zóveel patiënten onder zich dat ze zich het vuur uit de sloffen lopen. Maar men komt er nú al achter dat er té weinig handen aan het bed zijn om goede zorg te kunnen waarborgen.

      Beantwoorden

  12. ria
    Okt 10, 2017 @ 14:20:29

    Volgende cliënt….. nee geen patiënt . die kennen we niet:-)

    Beantwoorden

  13. Willy
    Okt 10, 2017 @ 12:04:33

    een cliënt doet me altijd denken aan iemand die aan de kassa moet passeren Riet

    en dat geldt jammer genoeg in de zorg ook

    Beantwoorden

  14. Leidse Glibber
    Okt 10, 2017 @ 01:45:03

    Al die termen verhullen volgens mij gewoon het probleem en dat baart mij zorgen.

    Beantwoorden

  15. RenéSmurf
    Okt 09, 2017 @ 23:42:59

    Het zijn steeds andere woorden en steeds andere functies. Het wordt steeds beter maar aan de andere kant steeds slechter. We zullen zien wat de toekomst brengt.

    Beantwoorden

  16. AnneMarie
    Okt 09, 2017 @ 22:06:28

    Dat dacht ik ook na het lezen van je blog. Het is gewoon zorgelijk. Maar alle namen gaan toch op zijn kop.

    Beantwoorden

  17. Hartelijke Hot Hulk
    Okt 09, 2017 @ 21:49:29

    En zo is het!
    Kan maar duidelijk zijn.

    Beantwoorden

  18. Matroos Beek
    Okt 09, 2017 @ 21:48:27

    Geweldig Riet. Je slaat de nagel op de kop!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

