monnikenwerk…

O ja,  vooral in het begin was bloggen voor mij monnikenwerk, “van je fouten leer je” zegt men en, tjongejonge, wat heb ik veel geleerd!
En nog stééds gaat er zo af en toe iets fout. Zo zag ik in het vorige logje een reactie van Cornma staan die ik even snel wilde beantwoorden, geen idéé wat ik gedaan heb maar ineens was de reactie weg.
Ook niet meer terug te vinden in de spam of de prullenbak!

Toeval of niet, krijg ik net vandaag een filmpje toegezonden dat laat zien  dat de term  monnikenwerk niet uit het niets komt, ook monniken hadden  zo hun problemen toen zij destijds moesten overschakelen van “op rollen schrijven en lezen” naar boeken toen eindelijk de boekdrukkunst was uitgevonden. Daar hebben jij en ik natuurlijk helemaal nooit bij stilgestaan………

43 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. gewoonanneke
    Okt 09, 2017 @ 15:07:38

    Ja dat filmpje zag ik op FB ook ooit een keer langskomen, vond het wel grappig om te zien. Bij mij gaan er ook nog steeds soms dingen niet goed hoor. Foutloos is niemand volgens mij.

    Beantwoorden

  2. meninggever
    Okt 08, 2017 @ 14:55:13

    Die lui moesten wel wat natuurlijk, je zult je leven lang maar in zo’n klooster opgesloten zitten en niets te doen hebben. Dan ga je vanzelf aan de slag om je gedachten af te leiden van dat wat buiten de poorten wel mag. Dan maar de Bijbelverhalen overschrijven en hier en daar aandikken of een uitvinding doen waardoor die verspreiding van Gods woord sneller kan verlopen. Nu zie je vaak dat de term monnikenwerk wordt benut voor zware arbeid die veelal hetzelfde is van karakter. Ik ben toch meer van de afwisseling. Niet geschikt voor het klooster. Per definitie niet. Wel als abt in een nonnenklooster overigens…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 08, 2017 @ 15:44:08

      Ik zie jou inderdaad niet in het klooster, mezelf trouwens óók niet hoor daarvoor vind ik mannen te leuk. Maar lang saai en eentonig werk doen lukt me wél, wat dat betreft zou ik een kloosterzuster kunnen zijn, maar ja, ik kan weer niets met die bijbel.;-)

      Beantwoorden

  3. cornma
    Okt 08, 2017 @ 11:23:27

    Haha, ik vroeg me al af waar ik was gebleven en nu weet ik het, ik zweef ergens in cyberspace. Op zoek naar nieuwe werelden misschien?
    Zoals die monniken voel ik me nog regelmatig op mijn lapje. Leuk filmpje.

    Beantwoorden

  4. majaer
    Okt 07, 2017 @ 17:18:37

    Leuk filmpje hoor die omschakeling heel herkenbaar

    Beantwoorden

  5. Melody62
    Okt 06, 2017 @ 13:02:26

    Haha het begin van bloggen….och och wat waren we blij dat we iets konden terwijl het nog zo goed als niets was tegenover wat je nu allemaal mag en kunt

    Leren? hebben we wel heel veel gedaan hè, door schade en schande wijzer geworden … en toch, heeft bloggen veel levens verrijkt

    Beantwoorden

  6. ria
    Okt 06, 2017 @ 11:02:57

    Als ik aan mijn gestuntel denk in pc-wereld.computer, laptop nu weer computer en wat denk je van mobieltje. Zo’n compleet a-technisch figuur als ik.
    Het werk van monniken mag een ode krijgen. Fijn dat jij het hier geeft.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 06, 2017 @ 15:49:02

      “Hou maar op schei maar uit”, ik heb menig wanhopig uurtje aan het gestoei met de computer te danken. In die tijd was het zéker monnikenwerk voor om alles op te pikken.
      Gelukkig is er veel werk van monniken bewaard gebleven en wordt het alom gewaardeerd.

      Beantwoorden

  7. John
    Okt 06, 2017 @ 09:24:44

    Die Scandinaviërs hebben ook humor 😀 Ja, en nu zitten we met Pc’s en laptops. Daar had deze monnik zich helemaal geen raad mee geweten.
    Iedereen maakt wel eens een foutje Riet. Die reactie kan in de prullenbak van je blok zitten. Daar kun je ‘m dan weer uitvissen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 06, 2017 @ 15:29:46

      O zeker hebben ze humor, ik vind dit zó goed gevonden om die vergelijking te maken.
      Ja daar heb ik natuurlijk direct gekeken maar hij is echt spoorloos.
      Jammer maar helaas, maar de schrijfster van de reactie kan nu wel lezen waarom er geen tegenreactie komt.

      Beantwoorden

  8. Yova
    Okt 06, 2017 @ 07:37:33

    Monniken hebben wel soms zwaar werk. leuke filmpje om te zien. Fijn weekend.

    Beantwoorden

  9. Leidse Glibber
    Okt 06, 2017 @ 02:15:16

    Bij mij gaat ook nog geregeld van alles fout, maar als ik nu terug denk hoe we in het begin bezig waren en hoe nu is het wel een wereld van verschil.

    Beantwoorden

  10. RenéSmurf
    Okt 05, 2017 @ 22:48:04

    Beetje erg flauw deze monniken. Ja, voor men kon drukken schreef men alles, met een veer! Nu niet meer voor te stellen.

    Jammer van die reactie.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 06, 2017 @ 15:21:04

      Ja wat voor de één flauw is ,ziet een ander als geweldige humor, ik hoor bij de laatste.
      Ja vervelend dat die reactie weg is, maar de schrijver ervan kan nu lezen dat ik hem wél gezien heb.

      Beantwoorden

  11. Regenboogvlinder
    Okt 05, 2017 @ 20:05:17

    Leuk filmpje zeg… ja dat zal toch een hele omschakeling zijn geweest…
    Kun je die reactie niet érgens in de reacties terugvinden? Misschien heb je hem per ongeluk verplaatst? Zoekopdracht doen misschien?

    Beantwoorden

  12. Willy
    Okt 05, 2017 @ 19:49:48

    begrijpelijk, als je de handleiding niet eerst leest Riet

    zelf doe ik dat trouwens ook niet, met alle gevolgen van dien..

    Beantwoorden

  13. Spontanity
    Okt 05, 2017 @ 19:09:13

    Waar haal jij dit nu weer vandaan, zo leuk.
    Straks even aan Hans laten zien.

    Beantwoorden

  14. Kakel
    Okt 05, 2017 @ 17:41:03

    Voor Roos geboren werd, heb ik zes cursussen kalligrafie gedaan. De eerste cursus was alleen maar diverse soorten letters schrijven. Daarna begon het “verluchtigen” van het werk. Initialen en hoofdletters versieren. Zijranden, alles uitmeten. Echt monnikenwerk. Ik heb respect voor ze gekregen!
    Wat een grappig filmpje! Eerst dacht ik dat ze Schots praatten maar het is Scandinavisch. Ook goed (-:
    Lieve groet

    Beantwoorden

  15. Hartelijke Hot Hulk
    Okt 05, 2017 @ 16:53:36

    En die monniken deden nog veel meer zwaar werk.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

