de kus

Dan heb ik het over de kus die ik van onze buurvrouw kreeg, nee laat me nou uitpraten, ik héb niet staan zoenen met de buurvrouw, ik kreeg déze kus van haar!


Het is een schilderij van de kunstenaar Gustav Klimt maar dát had buurvrouw niet bij zich, nee zij had een in 1000  stukjes gesneden versie waar ( gelukkig) grote delen van de bruine achtergrond onder en boven weggelaten waren. Je begrijpt, ik helemaal in m’n knollentuin want als je Rietepietz érgens blij mee kunt maken is het wel met een legpuzzel.

Niets voor de beginnende puzzelaar dat is wel duidelijk, vooral de nog overgebleven stukken bruine achtergrond zijn  een uitdaging. Maar ook bij de rest moet je toch drie keer kijken wil je “het plaatje”zien.
Zelfs de randjes in elkaar leggen was al niet eenvoudig en dan had ik ook nog weinig tijd, tel uit je winst.


Heel toevallig blijkt de jongste kleindochter sinds kort een reproductie van “de Kus”  boven de bank te hebben hangen, zij herkende de puzzel dus direct terwijl het plaatje voor mij helemaal nieuw was.
Al met al ben ik nog wel even bezig, het laatste deel dat nog gedaan moet worden   zal wel heel veel één voor een passen worden.
Tja en dan….. ? Gewoon weer terug in de doos als hij klaar is, tenzij er zich iemand meldt die deze kus aan de muur wil hebben. Eh…. wie wil er een kus van mij?

46 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Okt 08, 2017 @ 14:59:27

    Een uitdaging voor puzzelleggers, te groot voor mij. Ik kan er niks mee, nou ja, na enige tijd uit het raam mikken. Maar voordien laat ik het aan vrouwlief om hem in te vullen….Ik ben getrouwd met een puzzelaarster. En haar moeder is nog beter daarin…89 jaar oud en nog elke dag bezig met die dingen….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 08, 2017 @ 15:48:47

      Het is me niet gauw te gek met puzzels en heb er altijd graag één op tafel liggen, voor als ik even niets te zoen heb;-) En deze was inderdaad knap lastig maar dat verhoogd de puzzelvreugde voor de echte liefhebber

      Beantwoorden

  2. Spontanity
    Okt 05, 2017 @ 18:33:55

    Ik heb er ook nog wel een paar voor je liggen, zal ik ze eens langsbrengen?

    Beantwoorden

  3. hanscke
    Okt 03, 2017 @ 16:32:09

    Dit jaar hebben wij een grote kalender van deze schilder hangen met natuurlijk ook de kus. Maar die plaat is al geweest.

    Beantwoorden

  4. Neeltje
    Okt 03, 2017 @ 11:08:27

    Kluskusdus!

    Beantwoorden

  5. cornma
    Okt 03, 2017 @ 10:14:09

    Dit is wel een leukertje, maar ik moest een paar goed zoeken om te zien waar de titel vandaan kwam.
    Ik heb ook een kast vol puzzels, heb er nu één liggen waar ik maar niet uit kom. De afbeelding is wat wazig en ik merk dat, naarmate ik ouder wordt, het steeds lastiger wordt om de kleurnuances goed te onderscheiden.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 03, 2017 @ 15:23:00

      Ja wie vertel je het, onze ogen worden er natuurlijk niet beter op natuurlijk. Bij daglicht gaat het dan nog aardig maar met kunstlicht kom je er met zo’n vage toestand niet ui.
      Ik moest óók drie keer kijken hoor om te zien waar die kus dan wel was;-).

      Beantwoorden

  6. gewoonanneke
    Okt 02, 2017 @ 20:39:23

    Ooit zei ik een keer tegen mijn moeder toen ze me per ongeluk in het ziekenhuis achterliet waar ze met mijn zusje bij een dokter moest zijn “ben ik uw kindje wel”
    Nou als het op puzzelen aankomt denk ik dat ook wel eens haha mijn hele familie heeft wel dat virus en ik heb er helemaal niets mee. Maar daarom vind ik het nog wel knap hoor om al die stukjes in elkaar te passen…..

    Beantwoorden

  7. Suskeblogt
    Okt 02, 2017 @ 18:07:31

    Het ziet er inderdaad niet zo makkelijk uit voor beginnelingen gelijk ik.. Dat werk kende ik niet, maar nu wel dankzij jou hier op deze blog.

    Beantwoorden

  8. Willy
    Okt 02, 2017 @ 17:57:30

    “de kus” een wereldberoemd werk van Klimt..

    ik zag het originele werk in Wenen.

    hopelijk kunnen we de “de kus” van Rietepietz, binnen afzienbare tijd ook gaan bewonderen…

    zelf zou ik daar wel niet aan beginnen

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 02, 2017 @ 18:41:21

      O ja mijn kus gaat zeker helemaal ingevuld worden, gewoon té leuk om zo’n uitdaging aan te gaan. Het echte schilderij kende ik niet maar dat vergeet ik nu natuurlijk nooit meer.

      Beantwoorden

  9. Regenboogvlinder
    Okt 02, 2017 @ 11:54:39

    Mooi plaatje en een uitdaging ja.. Heerlijk die kus, ik wil er wel een hoor, maar dan een echte. Een smuffel graag.. ken je die nog? Krijg je hem ook terug!
    Ik puzzel dagelijks op mijn iPad.. echt leuk. Soms heel moeilijk en ik gebruik nooit de hulpmiddeltjes. Alleen af en toe even stiekem kijken wat ongeveer waar moet.
    Een prima alternatief voor een legpuzzel waar ik altijd helemaal boven moest hangen om iets te zien.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 02, 2017 @ 18:39:48

      Een smuffel….? de naam zegt me niets. Samentrekking van knuffel met iets?
      Ondertussen vullen de bruine randen zich al een beetje, ik ben er gék op dat puzzelen. Op de computer doe ik dat nooit want daar krijg ik áltijd hoofdpijn van.

      Beantwoorden

      • Regenboogvlinder
        Okt 02, 2017 @ 18:58:08

        Jaaaaa….
        Een smuffel is één echt gemeende SMakkerd en een knUFFEL toe. Ooit geïntroduceerd door Hanneke.. ken je die nog?
        Zij was die 3 luchtkussen zo zat toen 😂😂😂 en bedacht dit.
        Bij mij is hij helemaal ingeburgerd in de familie.
        Leef je maar lekker uit met je puzzel. Heb je een apart tafeltje ervoor.. want dat is pas handig

        Beantwoorden

  10. John
    Okt 02, 2017 @ 09:26:41

    Ik kende het werk ook niet hoor. Dus.. Maar lijkt me een behoorlijke uitdaging. Ik hoop dat er iemand is die roept hem te willen hebben als die af is. Zonde om hem weer in de doos te stoppen. Toch>

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 02, 2017 @ 10:55:30

      Een uitdaging is het zeker maar ik schiel al op, heb ondertussen alweer een deel “bruin”in kunnen vullen. met weer in de doos doen heb ik geen probleem, hoort gewoon bij het puzzelen.

      Beantwoorden

  11. Mrs. Brubeck
    Okt 02, 2017 @ 09:24:52

    Ik wil wel een kus van jou hoor, je krijgt er een knuffel bij!!
    Puzzelen? Heerlijk, ik zei het al eens eerder!
    X (kus) 😀

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 02, 2017 @ 10:54:13

      Dankjewel, nooit weg een knuffel én een kus;-)
      Het heeft hier ook jaren stilgelegen , gewoon geen tijd voor in bepaalde periodes in het leven, maar kan áltijd weer opgepakt worden.

      Beantwoorden

  12. RenéSmurf
    Okt 01, 2017 @ 23:52:35

    ja, het is een bijzondere bezigheid en zal vast ook wel een beetje therapeutisch werken. En je ziet wat moois ontstaan.

    Beantwoorden

  13. powerpointgreetje
    Okt 01, 2017 @ 23:07:55

    Geweldig….de beroemde “kus” van Klimt,
    heb hem jaren geleden in Wenen gezien, geweldig.
    Veel plezier er mee

    Beantwoorden

  14. Matroos Beek
    Okt 01, 2017 @ 22:49:17

    Dat lijkt me een heel moeilijke puzzel. Wel een mooi werk!

    Beantwoorden

  15. ria
    Okt 01, 2017 @ 22:36:57

    Vroeger puzzelde ik wel en later nog met de kleinkinderen. Nu is het over . Het lijkt me niet zo’n gemakkelijke puzzel waar je nu mee bezig bent.:-)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 02, 2017 @ 08:14:42

      Ik heb ook genoeg jaren gehad dat puzzelen er niet van kwam maar de laatste 20 jaar doe ik het toch weer héél regelmatig, heerlijk! Deze is inderdaad niet makkelijk maar dat is juist leuk.

      Beantwoorden

  16. Zus
    Okt 01, 2017 @ 22:22:00

    Riet, dat jij de kus nou ook van dichtbij kan zien. Ik heb hem een paar jaar terug in het echt in Wenen gezien. Daar hangt hij in een kwartslag gedraaid daar staan ze dus. Maar zo als jij hem laat zien is het logischer,misschien heb jij hem wel goed . Hoe heeft je kleindochter hem hangen? Hij is best mooi voor in een museum. heel veel goudverf. Wij wilden meer van Klimt zien en gingen naar zijn museum in een stad in de buurt. gesloten die dag! Twee jaar later nog maar eens er naar toe ,wat denk je? Weer gesloten. Dus daar moet ik nog steeds heen. Zal er niet meer van komen denk ik. XXX

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 02, 2017 @ 08:13:23

      Klopt hoor, hij hoort andersom en met onder en met nog grote stukken bruine achtergrond is het dan bijna vierkant. Om er een puzzel van te maken zijn er stukken weggelaten, véél te moeilijk zóveel bruine delen. Grappig dat het zo’n bekend schilderij is, dat wist ik niet . Onze kleindochter heeft natuurlijk een reproductie en volgens mij ook op dit puzzelformaat, ik zou de foto die ze stuurde nog eens goed moeten bekijken want ze woont niet heel dicht in de buurt en ik heb het schilderij nog niet in het echt gezien bij haar.
      Jammer dat het niet lukte het museum te bezoeken want inderdaad, Wenen gaat nu toch een beetje lastig worden. Maar mócht je er nog ooit komen informeer dan eerst naar de openingstijden;-) XXX

      Beantwoorden

  17. Villasappho
    Okt 01, 2017 @ 21:10:04

    MN oma was er dol op en ik heb er het geduld nooit voor gehad.

    Beantwoorden

  18. Marja
    Okt 01, 2017 @ 21:09:38

    Jemig, dat is een lastige. Succes.
    Ik houd het even bij mijn weekend cryptogrammen.
    Kus ……..

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 01, 2017 @ 21:23:19

      Ja hij is lastig maar dat doe ik graag. In crypto’s ben ik minder goed maar ik deed t altijd samen met Marion de AD crypto, waren we een paar dagen zoet en belde we dagelijks over wat we gevonden hadden. Ik kom er nu niet meer aan toe, doe nog wel wat andere dingen uit de telegraaf bijlage.
      Jij ook een kus;-)

      Beantwoorden

  19. Kakel
    Okt 01, 2017 @ 21:07:35

    Ik wil wel een kus van jou, Riet. Op mijn wang!
    Dit is zonder meer een puzzel voor gevorderden. Wat een toeval dat het schilderij bij je kleindochter in de kamer hangt.
    Liefs ♥

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 01, 2017 @ 21:19:25

      Ooit kom ik je die kus brengen, maar nu even niet;-) Ja ik vond het grappig, je hebt zoiets wel vaker, je hebt ergens nog nooit van gehoord en dan komt het ineens van alle kanten op je af.

      Beantwoorden

  20. Melody62
    Okt 01, 2017 @ 21:01:13

    Prachtig!!

    Ik héb een forse stapel staan…. zodra ik weer in t verre gewest kom zal ik ze bij je langsbrengen

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 01, 2017 @ 21:17:51

      Ja ik ken het probleem;-) Hier staan er soms ook zoveel dat ik er geen ruimte meer voor heb, dan breng ik er een paar naar de kringloop. Want je kunt natuurlijk niet álles blijven bewaren en de liefhebbers zijn schaars;-)

      Beantwoorden

      • Melody62
        Okt 06, 2017 @ 13:05:14

        Haha ja dat klopt…. bizar wel dat ik voor veel dingen geen geduld kan opbrengen maar voor dit dan weer wel…. nu alleen nog mijn poezenbeesten leren van de tafel af te blijven zodra er zo’n doos op ligt

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Okt 06, 2017 @ 15:53:40

          Ik leg er altijd een dikke plaat karton overheen en dan iets zwaars erop, Beau heeft inderdaad al eens een puzzel die bijna af was op de grond gekregen. Ook een over de stukjes in de doos zitten plassen, die doos gaat nu dus altijd dicht;-)

          Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

