Oost-Indisch ….

Wie heeft er nou niét wel eens iemand beschuldigd van “Oost-Indische doof heid.”  Henk is ondertussen écht behoorlijk doof en nóg zou ik m’n hand  er niet voor  in het vuur durven steken dat er soms toch sprake is van de Oost-Indische variant.
Er zijn verschillende verklaringen waar deze  uitdrukking vandaan komt maar zeker is wel dat hij stamt uit ons “koloniale verleden”.

Twee van de drie meest gangbare theorieën gaan er vanuit dat een deel van de Oost-Indische bevolking niet wilde luisteren naar bevelen van de Nederlandse koloniale overheerser.

En tja, ons koloniale verleden ligt op dit moment  toch al onder een vergrootglas dus zal deze uitdrukking binnenkort óók wel in de ban gedaan worden door de politiek correcte hotemetoten.
Het zal me niet beletten de uitdrukking te blijven gebruiken, wat mijn voorvaderen ook op hun kerfstok hadden….. het hoorde bij die tijd, moet dus ook in dat tijdsbeeld bezien worden,  en er verandert niets als hun namen uit de geschiedenisboekjes worden geschrapt.
Net zoals ik de huidige generaties Duitsers nooit het oorlogsverleden van sommige voorouders zal verwijten omdat zij daar part nog deel aan hadden.

Misschien ga ik de uitdrukking zelfs we meer gebruiken want er zijn zeker wel mogelijkheden die tot nu toe over het hoofd gezien zijn. Wat dacht je van Oost-Indisch blind zijn?  Als je man de afstandbediening weer niet kan vinden die toch écht op de salontafel ligt, of je kinderen de naast de wasmand “verloren” kledingstukken niet kunnen vinden.

En andere mogelijkheid hoorde ik laatst van Jochem Myer in zijn show, hij vertelde  daarin dat zijn oma Oost-indisch dement was, briljant! Zij begon (in zijn verhaal) zodra ze ergens mee in de problemen kwam te zingen “schaapje schaapje heb je witte wol”,  hilarisch zoals hij het bracht en potverdorie wat heb ik toch vaak het idee dat Henk Oost Indisch-dement, doof en blind is.
Soms wijs ik hem dingen aan waarna hij precies in de tegengestelde richting kijkt, neemt nou juist niét mee naar beneden waar ik om vroeg en gaat de afwas doen als ik zeg dat het even  kan wachten zodat de koffieboel er ook nog bij kan.
Want  dát doet dementie met mensen, de meest logische dingen zijn ineens niet vanzelfsprekend meer en de meest vreemde  dingen zijn voor  hem vaak vanzelfsprekend.

Maar misschien  leven  er nog wel meer  Oost-Indische “kwalen” onder ons,  kom maar op met je voorbeelden.

50 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. beaunino
    Sep 17, 2017 @ 23:44:44

    Ja, wij moesten ook er om de oma van Jochem lachen. Sommige mensen zijn volgens mij Oost-Indisch moe. Ken je ze? Als de kippen zijn ze er ineens bij😁

    Beantwoorden

  2. Paul
    Sep 11, 2017 @ 21:14:43

    Ik vind het een mooie uitdrukking, maar het heeft zeker met het koloniale verleden te maken. Persoonlijk ben ik niet trots op dit deel van de Nederlandse geschiedenis, maar we kunnen er nu alleen nog van leren.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 11, 2017 @ 21:56:43

      Het verleden is niet voor niets het verleden, ik ben niet trots op zaken welke zaken “Nederland betreffende” dan ook. Ergens trots op zijn is iets dat met jezelf te maken heeft ,(voor mij) niets met de ( al dan niet) geslaagde prestaties van anderen. Ik ben bijv niet trots op sporters die ergens de beste in zijn. Heel leuk voor henzelf maar mij zegt het niets.

      Beantwoorden

  3. Koen
    Sep 11, 2017 @ 15:29:50

    Ik ken de uitdrukking en gebruik hem af en toe maar ik probeer me te herinneren of ik dat ook in het Vlaams deed. Vergeten. Bestaat er ook Oost-Indische vergeetachtigheid? Ik kom niet veel verder dan dove kwartel. Bestaat er een vergelijkbare uitdrukking in ’t Vlaams (vraag ik aan mede-lezers van Riet)?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 11, 2017 @ 16:22:19

      Ik zag albij de reacties dat Belgen de uitdrukking inderdaad vaak niet kennen. Zal misschien meer met de streek te maken hebben, hoe dichter bij Nederland …… Maar België had natuurlijk andere Koloniën dan Nederland dus wel logisch

      Beantwoorden

  4. Willy
    Sep 11, 2017 @ 10:38:20

    Oost-Indische doof , een uitdrukking die we hier niet snel zullen gebruiken Riet….

    alhoewel ik soms ook wel aan die kwaal lijd…

    prettige dag

    Beantwoorden

  5. Mammalien
    Sep 11, 2017 @ 10:33:58

    Hoorde laatst mijn eigen vader (behoorlijk doof) bekennen dat het soms ook wel handig is, dat hij niet alles hoort 🙂

    Beantwoorden

  6. gewoonanneke
    Sep 11, 2017 @ 09:54:32

    O die Oost Indisch dement die moet er maar inblijven haha, wat goed gevonden. Al is het niet altijd gemakkelijk om er mee om te gaan. Kan zo een twee drie geen voorbeelden bedenken eigenlijk of het moest Oost Indisch ramen zemen zijn……zie het wel dat het nodig moet maar heb nog geen zin.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 11, 2017 @ 15:52:58

      Ja ik vond hem erg goed gevonden en soms lijkt het ook of Henk dingen expres niet snapt, ik weet natuurlijk wel beter maar af en toe is het inderdaad wel eens héél diep zuchten.

      Beantwoorden

      • gewoonanneke
        Sep 11, 2017 @ 21:24:03

        Dat laatste natuurlijk, je wilt ook niet dat hij het niet snapt en je hebt ook geen engelengeduld toch. Voor de partner is het zeker een moeilijk proces hoor, je wilt het zo graag anders.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Sep 11, 2017 @ 21:39:14

          Klopt, maar het is wat het is, ik mag niet klagen , hij is 81. Je hoort ook gevallen van net in de 50, dat is echt verschrikkelijk.

          Beantwoorden

          • gewoonanneke
            Sep 11, 2017 @ 21:53:18

            Er zijn altijd gevallen die erger zijn maar met dit moet jij dealen en dan mag je het best wel moeilijk mee hebben hoor. En klagen doe je volgens mij ook niet echt veel maar zo nu en dan even lekker er over mopperen is meer dan begrijpelijk.

            Beantwoorden

  7. schrijfselsvanmij
    Sep 10, 2017 @ 21:29:42

    Mijn schoonmoeder is aan het dementeren (gaat griezelig rap de laatste tijd) maar mijn schoonvader is degene met het slechte gehoor.

    Beantwoorden

  8. Mrs. T.
    Sep 10, 2017 @ 20:34:22

    Leuk stukje. En ik deel je mening wat betreft ons verleden dat niet ons verleden is. En waar we met de kennis van nu dan misschien niet heel trots op zijn, maar ja dat is gemakkelijk praten.

    Beantwoorden

  9. Regenboogvlinder
    Sep 10, 2017 @ 19:17:49

    Er zullen ongetwijfeld nog wel meer Oost-indische kwalen zijn ja!
    Maar dat Henk er al 3 heeft is volgens mij uniek te noemen 😉

    Beantwoorden

  10. Raam Open
    Sep 10, 2017 @ 18:35:59

    Iemand in mijn familie heeft een Oost-Indisch geheugen. Hopelijk blijk ik het ook te hebben wanneer ik ouder wordt.

    Beantwoorden

  11. meninggever
    Sep 10, 2017 @ 15:39:58

    Wij hadden dat met onze vroegere hond. Die was Oost-Indisch doof. Deed gewoon waar hij zin in had als het zo uitkwam en luisterde heel goed als het in de kraam te pas kwam. De uitdrukking klopt qua uitleg. Maar ik zie er niks verkeerds aan. Net zo min als aan Zwarte Piet uiteraard. Al die lange tenen moeten maar eens ingetrokken worden. Wist je dat duizenden dienstplichtige jongens na de oorlog door de Nationalisten zijn afgeslacht? Die kwamen daar om omdat ze werden uitgezonden om het gezag te herstellen van voor de oorlog. Hoe fout kolonisatie wellicht was of is, die jongens vroegen er niet om. En voor er schadeclaims worden ingediend door familieleden van gesneuvelde terroristen moeten we maar eens Oost-Indisch doof worden voor al die foute beweringen en dito uitleg over ons verleden. Dat we voortschrijdend inzicht bezitten zal best, maar dat hoeft niet door te slaan naar de andere kant. Ik wil daar, Oost-Indisch doof als ik op dat punt ben, niks van horen…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 10, 2017 @ 16:03:09

      Dieren zijn soms nét mensen;-)
      Volgens mij ben ik op dezelfde punten Oost-Indischs doof als jij. Niets mis mee al wil ik toch af en toe nog wel eens een tegengeluid laten horen, maar dat doe jij ook regelmatig. We blijken dus af en toe toch iets “op te vangen”! 😉

      Beantwoorden

  12. hanscke
    Sep 10, 2017 @ 14:58:43

    Leuke uitleg over het begrip Oost-Indisch doof zijn. Dat men niet wilde luisteren naar de bevelen. Zo had ik er nog nooit over nagedacht.

    Beantwoorden

  13. Neeltje
    Sep 10, 2017 @ 12:30:11

    Hè? 😂😂😂😂😂😂

    Beantwoorden

  14. cornma
    Sep 10, 2017 @ 11:54:48

    Volgens mij is het Oost=Indisch doof zijn, een kwaal die vrij veel voor komt. Er is weinig aan te doen, er is geen geneesmiddel voor. En toch wordt daar verder geen onderzoek naar gedaan. Gek hè? 😉

    Beantwoorden

  15. Melody62
    Sep 10, 2017 @ 10:24:51

    Humor…. ik noemde het zopas al …. ik kan echter evengoed geen andere voorbeelden bedenken zo snel…. die van Jochem Meijer is natuurlijk hilarisch maar ook wel treffen gezien het ziektebeeld en diens verloop.

    Oost-Indisch doof komt hier heus wel voor, ik pas het soms zelf ook toe…doen we dat niet allemaal wel eens ?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 10, 2017 @ 14:56:18

      Ik moet er erg om lachen in ieder geval, hij had ook wel het nodige over zijn eigen ziekbed te vertellen. Ondanks de zelfspot en veel humor was toch wel duidelijk dat het goed heftig geweest is.

      Beantwoorden

  16. John
    Sep 10, 2017 @ 09:46:00

    Wat zeg je? Ja, vast ook wel eens last van. Vooral als ik ergens geconcentreerd mee bezig ben maak ik me daar wel eens schuldig aan vrees ik. Maar ja, ik maak daar geen probleem van. Ik hoor op dat moment toch niets 😛

    Beantwoorden

  17. ellymay47
    Sep 10, 2017 @ 08:16:11

    Deze uitdrukking kende ik goed, werd heel vaak gebruikt toen ik kind want ik wilde vaak de klusje die huis gedaan moesten worden niet doen, liever buitenspelen……Dus dan kreeg ik te horen als ik zeg dat je buiten mag spelen hoor je het wel…..je lijkt op je vader die ik ook vaal Oost Indische doof……

    Beantwoorden

  18. ria
    Sep 09, 2017 @ 22:11:42

    Ik doe het maar op z’n Hollands. Gewoon doen alsof

    Beantwoorden

  19. RenéSmurf
    Sep 09, 2017 @ 22:10:43

    Als mijn navigatie niet helemaal geupdate is of de weg ligt er uit dan raakt ze altijd in de war, dan is ze Oost Indisch aan het navigeren!

    Beantwoorden

  20. Villasappho
    Sep 09, 2017 @ 21:26:11

    En dankjewel ik zit meteen met het chocolalalala in mijn hoofd van diezelfde oma van Jochem Meyer. Ik was kampioen doof zijn maar mij geloofde ze had vaak last van m’n oren.

    Beantwoorden

  21. Michel
    Sep 09, 2017 @ 21:17:13

    Toevallig vroeg een nichtje van mijn vrouw vorige week waar de term oost-indisch doof vandaan kwam! Wij hadden daar op dat moment geen antwoord op.

    Beantwoorden

  22. Array
    Sep 09, 2017 @ 21:01:51

    De uitdrukking ken ik niet want mijn moederland had een andere kolonie, doch wij spraken nooit van Kongolees doof 😉

    Beantwoorden

  23. Marja
    Sep 09, 2017 @ 20:57:44

    Je hebt gelijk. Iedereen gebruikt deze methode wel eens als ze ergens onderuit willen komen. Ik denk trouwens dat alle onderdrukten en slaven net zo makkelijk West-Indisch doof hadden kunnen zijn.
    Toch doet Henk dat niet om jou te pesten. De muntjes vallen helaas niet meer in het goede bakje. Dat moet voor hem ook dodelijk vermoeiend zijn. xxx

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 09, 2017 @ 21:06:00

      Nee natúúrlijk doet hij dat niet om te pesten, hij is helaas niét Oost-Indisch dement, maar het blijft wonderlijk hoe het in die hersenen werkt, of eigenlijk niet werkt. Toch moest ik enorm lachen om hoe Jochem Myer het bracht en zag de bui voor dit logje al hangen;-)

      Beantwoorden

  24. Suskeblogt
    Sep 09, 2017 @ 20:44:21

    ik heb geen oost indisch verleden via mijn voorvaderen, dus kan ik je geen voorbeelden geven. Wel mooi stukje heb je hier weer geschreven.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

