Oost-Indisch ….

Wie heeft er nou niét wel eens iemand beschuldigd van “Oost-Indische doof heid.”  Henk is ondertussen écht behoorlijk doof en nóg zou ik m’n hand  er niet voor  in het vuur durven steken dat er soms toch sprake is van de Oost-Indische variant.
Er zijn verschillende verklaringen waar deze  uitdrukking vandaan komt maar zeker is wel dat hij stamt uit ons “koloniale verleden”.

Twee van de drie meest gangbare theorieën gaan er vanuit dat een deel van de Oost-Indische bevolking niet wilde luisteren naar bevelen van de Nederlandse koloniale overheerser.

En tja, ons koloniale verleden ligt op dit moment  toch al onder een vergrootglas dus zal deze uitdrukking binnenkort óók wel in de ban gedaan worden door de politiek correcte hotemetoten.
Het zal me niet beletten de uitdrukking te blijven gebruiken, wat mijn voorvaderen ook op hun kerfstok hadden….. het hoorde bij die tijd, moet dus ook in dat tijdsbeeld bezien worden,  en er verandert niets als hun namen uit de geschiedenisboekjes worden geschrapt.
Net zoals ik de huidige generaties Duitsers nooit het oorlogsverleden van sommige voorouders zal verwijten omdat zij daar part nog deel aan hadden.

Misschien ga ik de uitdrukking zelfs we meer gebruiken want er zijn zeker wel mogelijkheden die tot nu toe over het hoofd gezien zijn. Wat dacht je van Oost-Indisch blind zijn?  Als je man de afstandbediening weer niet kan vinden die toch écht op de salontafel ligt, of je kinderen de naast de wasmand “verloren” kledingstukken niet kunnen vinden.

En andere mogelijkheid hoorde ik laatst van Jochem Myer in zijn show, hij vertelde  daarin dat zijn oma Oost-indisch dement was, briljant! Zij begon (in zijn verhaal) zodra ze ergens mee in de problemen kwam te zingen “schaapje schaapje heb je witte wol”,  hilarisch zoals hij het bracht en potverdorie wat heb ik toch vaak het idee dat Henk Oost Indisch-dement, doof en blind is.
Soms wijs ik hem dingen aan waarna hij precies in de tegengestelde richting kijkt, neemt nou juist niét mee naar beneden waar ik om vroeg en gaat de afwas doen als ik zeg dat het even  kan wachten zodat de koffieboel er ook nog bij kan.
Want  dát doet dementie met mensen, de meest logische dingen zijn ineens niet vanzelfsprekend meer en de meest vreemde  dingen zijn voor  hem vaak vanzelfsprekend.

Maar misschien  leven  er nog wel meer  Oost-Indische “kwalen” onder ons,  kom maar op met je voorbeelden.

