op rolletjes

Zoals we in het vorige logje langs de vliet liepen doen we wel vaker. Alleen wordt de wandeling geleidelijk aan steeds wat korter. Door dementie kunnen er allerlei functies minder goed hun werk doen  en vallen soms grotendeels l uit. Niet alleen in de hersenen maar ook in de rest van het lichaam omdat veel dingen toch vanuit hersenfuncties bestuurd worden.

Henk loopt een stuk slechter dan een jaar geleden, een half uurtje wandelen moet al een keer onderbroken worden om even op een bankje te zitten.
Maar het lopen is belangrijk, al was het maar om de stoelgang aan de praat te houden. Het boodschappen wagentje ( b.w.v.rollator)  geeft wel wat steun maar die kan ik hem ook met mijn arm bieden. Hij loopt ook veel langzamer, en steeds vaker een beetje onvast.

Een vervelende  bijkomstigheid is  dat ik op deze manier  óók veel minder loop, dat  breekt onnodig mijn conditie af  en dát  kunnen we niet hebben natuurlijk, die heb ik  broodnodig.
Voorzichtig heb ik Henk  gepolst wat hij dacht van een rolstoel, niet voor altijd maar om af en toe even in te zitten als hij moe is onderweg.
Dan kan ik even lekker doorlopen achter de rolstoel, kunnen we weer wat verder  lopen, en kan hij achter een lege rolstoel lopen zolang hij niet moe is.
Misschien ga ik er zélf wel inzitten als ik moe ben , zou toch kunnen?
Lijkt me een win/win situatie want als hij moe wordt hangt hij ondertussen best zwaar aan mijn hand.

En dus…. maak kennis met onze  nieuwe lichtgewicht “vriend”,   2de hands dat wel, maar met afneembare wielen en steunen . Handig bij het in de auto tillen als ik nog meer aan kracht zou inboeten maar nu nog niet nodig.
De aanwezige handremmen lijken me heel praktisch, ik herinner me dat uit de tijd met Marion, haar stoel had geen handremmen en van een licht glooiende helling af  is dan toch een avontuur,   zo’n wagen wil nou eenmaal  naar beneden.

Het lijkt alsof Henk er naar uitkijkt een ritje te maken, daar ben ik blij mee want is toch wel een hele stap. Er moet nog even een kussen in, en voor de winter natuurlijk een heerlijk warme schapenvacht.
Dat wordt racen in z’n supersnelle  eh….. tja wat voor merk is het eigenlijk, nee geen Honda zoals deze maar die zou ‘m nu  toch veel te snel gaan!  Dan zie je niets van de natuur onderweg!

50 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Paul
    Sep 11, 2017 @ 20:37:26

    Je gaat er luchtig mee om, Riet. Het klinkt alsof het inderdaad in jullie beider bestwil is. Jouw conditie moet zeker op peil blijven, en Henk blijft zo mooi onder de mensen en lekker buiten.

    Beantwoorden

  2. gewoonanneke
    Sep 11, 2017 @ 10:00:57

    Mijn vader kon op een gegeven moment ook geen lange einden meer lopen dus kwam er ook een rolstoel. We hebben wat afgereden met hem, mijn moeder zeker ging iedere dag met hem op stap zodat ze ook weer eens andere tegenkwamen met een praatje. Peter was toen een jaar of 2 en vond het prachtig bij opa op schoot mee te rijden en Opa trouwens ook om dat ventje op schoot te hebben. .

    Beantwoorden

  3. Melody62
    Sep 10, 2017 @ 10:18:29

    Wat fijn dat Henk er niet zoveel bezwaren tegen heeft…. ik ben er ook mee bezig maar ik hoor “nee hoor, zo oud ben ik nog niet…” (hij wordt over een kleine 2 week 92) … tja wat moet ik daar dan weer op zeggen…

    Inleveren… willen we geen van allen maar niemand van ons ontkomt er aan hè?

    Gelukkig is jullie humor de redding.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 10, 2017 @ 15:01:43

      Je zóu kunnen proberen hem te overtuigen met Henk, die immers nog ruim 10 jaar jonger is dan jouw maandag meneer;-)
      Humor is een zegen al zijn er echt ook wel momenten dat ook ik even geen humor zie maar in dit geval was gezond verstand toch ook een erg goede raadgever. 😉

      Beantwoorden

  4. nikayablogt
    Sep 08, 2017 @ 14:42:12

    Wat een lastig besluit van jullie samen. Ik hoop dat jullie wel nog kunnen genieten van de wandelingen, al is dat met een rolstoel wel heel anders natuurlijk. Ik wens jullie heel veel sterkte, maar natuurlijk ook nog veel mooie momenten in de buitenlucht.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 08, 2017 @ 16:30:22

      Dat gaat ook ongetwijfeld lukken hoor. Juist omdat we dat willen en belangrijk vinden hebben voor dit hulpmiddel gekozen. Zo kan hij meer lopen áchter de rolstoel als steun en meer buiten komen omdat hij kan zitten wanneer hij moe wordt.

      Beantwoorden

  5. cornma
    Sep 05, 2017 @ 10:12:41

    Wat fijn dat Henk het geen punt vindt om in die stoel te zitten en zich te laten rijden. Dat geeft toch weer wat meer mogelijkheden. Maar vergis je niet, een rolstoel duwen is zwaarder dan je denkt, ook al is het een lichtgewicht.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 05, 2017 @ 13:00:24

      Vanmorgen alles uitgeprobeerd, hj hoeft er niet de hele weg in te zitten. Hebben lekker een uur kunnen wandelen, waarvan hij ongeveer 20 minuten gezeten heeft en verder de rolstoel als rollator heeft gebruikt, perfect toch?
      Ik heb Marion natuurlijk ook wekelijks in de auto meegenomen en dat ging prima dus dat zal geen probleem zijn voorlopig.

      Beantwoorden

  6. Leidse Glibber
    Sep 04, 2017 @ 23:37:34

    Heel verstandig zo’n lichtgewicht rolstoel, anders wordt het eerdaags ondoenlijk en dat zou zonde zijn.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 05, 2017 @ 08:15:32

      Zelfs “lichtgewicht”weegt alles bij elkaar nog aardig door en het is maar goed dat ik eventueel de wielen apart kan in laden. De voetsteunen haal ik er altijd af omdat ik dan de kar makkelijk op de achterbank kan zetten.

      Beantwoorden

  7. hanscke
    Sep 04, 2017 @ 22:10:49

    Wat fijn dat Henk het zelf ook ziet zitten. Een goede oplossing lijkt mij. maakt jou ook weer wat mobieler.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 05, 2017 @ 08:14:05

      Ik bof heel erg dat Henk in heel veel dingen zo meegaand is. Hij is een (relatief) makkelijke patiént. Gelukkig maar want er blijft genoeg over dat het leven zeker niet makkelijker maakt.

      Beantwoorden

  8. ria
    Sep 04, 2017 @ 20:26:26

    Ik hoop dat jullie samen nog lang mogen genieten

    Beantwoorden

  9. schrijfselsvanmij
    Sep 04, 2017 @ 13:23:22

    Alweer een stapje terug, herkenbaar.

    Beantwoorden

  10. John
    Sep 04, 2017 @ 08:45:03

    Ja, dit is inderdaad een behoorlijke stap en het lijkt me er een die ook wat met de emotie doet. De feiten worden steeds duidelijker natuurlijk. Goed dat jullie het gedaan hebben en ik wens jullie nog veel wandelplezier.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 04, 2017 @ 14:22:55

      Klopt helemaal, het is geen revalidatie maar gewoon steeds meer veerlies en dat maakt het emotioneel als je er téveel bij stil blijft staan. ga ik dus maar niet doen, fijn dat deze optie er is en we weer iets langer mobiel kunnen blijven.

      Beantwoorden

  11. Mrs. T.
    Sep 03, 2017 @ 23:35:30

    Het is een grote stap, maar jullie hebben er straks veel profijt van. Ik gun jullie nog vele fijne wandelingen!

    Beantwoorden

  12. Rebelse Huisvrouw
    Sep 03, 2017 @ 23:18:11

    Ik hoop dat jullie samen nog veel mooie wandelingen mogen maken. Tuurlijk is het een hele stap, zo’n ding aanschaffen, maar je moet van de nood een deugd maken. Wie weet hoe die nog van pas komt! Toch wens ik jullie heel veel sterkte – het zal niet altijd makkelijk zijn Rietepietz…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 04, 2017 @ 08:30:57

      Dat gaan we zeker doen, eigenlijk had ik dit al moeten bedenken vóór we de paar dagen
      Terschelling deden,( ja ik was in Harlingen;-) zie logje 11-8 ) had daar ook goed van pas gekomen.

      Beantwoorden

  13. RenéSmurf
    Sep 03, 2017 @ 22:20:09

    Het is een hele stap, maar goed voor jullie beiden, zo zie je weer wat meer en hij ook.

    Beantwoorden

  14. Ilse van Kreanimo
    Sep 03, 2017 @ 21:45:54

    Wat een goed idee zeg. Daar gaan jullie vast veel plezier aan beleven.

    Beantwoorden

  15. Villasappho
    Sep 03, 2017 @ 21:13:18

    Het is ff een stap maar ik zag het bij mn opa en de scootmobiel alleen maar vooruitgang.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 03, 2017 @ 21:43:07

      Een scootmobiel is geen optie voor hem, voor een scootmobiel je nog wel goed in de bovenkamer functioneren, bij dementie patiënten is dat niet zo natuurlijk. Met autorijden is hij vier jaar geleden al gestopt omdat zijn ruimtelijk inzicht hem in de steek liet. En apparaten bedienen gaat ook vaker niet dan wel. Maar deze rolstoel gaat toch weer wat meer vrijheid geven.

      Beantwoorden

  16. Neeltje
    Sep 03, 2017 @ 20:00:30

    Dat is van de nood een deugd maken. Zo kan Henk inderdaad toch in beweging blijven, jij ook en allebei de zo broodnodige buitenlucht in gaan. Maar wat is het steeds opnieuw afscheid nemen van alles wat zo gewoon lijkt. Mag ik er even mijn denkbeeldige pet voor af zetten. Voor Henk en voor jou!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 03, 2017 @ 20:29:36

      Ja dat is zo, niet leuk! Soms lijkt het of hij per dag achteruit gaat. Maar ik bof reuze dat hij me zo vertrouwd en in alles dat ik bedenk wel mee wil gaan. Dat kan echt heel anders maar dat weet jij wel. Daardoor is het (meestal) goed te doen en hebben we nog een redelijk normaal leven.
      Als jij je petje af doet voor me maakt dat indruk, jij weet er zoveel van uit vanuit je werkervaring.

      Beantwoorden

      • Neeltje
        Sep 03, 2017 @ 22:15:59

        Zoals jij steeds opnieuw probeert om een weg te vinden en binnen Henk zijn beperkingen de mogelijkheden blijft zien, daar kan ik alleen maar met veel respect naar kijken. In al die jaren dat ik binnen de zorg voor mensen met dementie heb gewerkt, zag ik hoe moeilijk dit soms was, maar hoe waardevol wanneer het wel lukte. En dat Henk jou zo kan en wil vertrouwen, komt juist door jouw meebewegen op alle fronten. Juist het overvragen door partner en/of kinderen kan zoveel onrust, angst en wantrouwen oproepen. Neemt niet weg dat het natuurlijk ook heel moeilijk en verdrietig is om je geliefde zo te zien veranderen. Ik wens jullie samen nog veel goede momenten toe. Wat klein lijkt, is soms zo groot.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Sep 04, 2017 @ 08:22:07

          Volgens mij was jij in de zorg een héél geliefde verzorgster. Ik heb natuurlijk het grote voordeel dat ik Henk van haver tot gort ken. Zelfs de best mogelijk opvangzorg ligt daar altijd op achterstand, je kent de patiënt niet van vóór de dementie en bovendien is er altijd die wisseling van de wacht een paar keer per dag. Ik dank de hemel op de blote knietjes dat ik het zelf allemaal mag doen, zou het verschrikkelijk vinden om hem aan anderen over te moeten laten. Maar je hebt gelijk, ik moet mezelf soms ook voorhouden dat ik in het nú moet zoeken naar de dingen waar ik ooit naar zal terugverlangen.

          Beantwoorden

  17. Spontanity
    Sep 03, 2017 @ 19:45:39

    Dat zijn grote stappen die jullie nemen, vooruit of achteruit, grote stappen zijn het!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 03, 2017 @ 19:53:31

      Ja zeker, maar ze zijn (helaas) nodig. De hele dag thuis zitten is niets, dus als we niet hoeven te werken is naar buiten gaan altijd fijn. Maar er kan steeds minder omdat hij snel heel moe is en dan loopt te strompelen. Nu kunnen we nog even op een bankje zitten maar in de winter is dat te koud. In de stoel dan een schapenvacht en een plaid dat scheelt al een stuk.

      Beantwoorden

  18. Matroos Beek
    Sep 03, 2017 @ 18:47:56

    Ik hoop dat jullie veel mooie uitstappen moge maken met de rolstoel. Toch een geweldig hulpmiddel. Een grote stap, dat begrijp ik, maar daar ben je zo over eens je het gemak ervaart.

    Beantwoorden

  19. Suskeblogt
    Sep 03, 2017 @ 18:30:55

    Zo kan je weer naar hartelust wandelen.

    Beantwoorden

  20. Marja
    Sep 03, 2017 @ 18:01:47

    Dit wordt een hit. Let maar op. Doordat hij kan pauzeren, kunnen jullie veel meer ondernemen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 03, 2017 @ 18:15:35

      Dat hoop ik héél erg, het scheelt gelukkig al veel dat we met de auto weg kunnen maar zodra je ergens bent kun je niet heel veel meer doen. Achteraf hadden we dat al voor Terschelling moeten doen. Of misschien is het juist daar wel tot me doorgedrongen.
      Ik ben heel blij dat hij er niets op tegen heeft, sommige mensen willen niet in een rolstoel zitten want dat is een afgang denken ze. Henk denkt gelukkig anders.

      Beantwoorden

  21. Mammalien
    Sep 03, 2017 @ 17:24:44

    Ja, is wel even een stap misschien, maar wel een nuttige. En hij hóeft er niet in natuurlijk.Misschien wel handig om dat ook voor ogen te houden.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 03, 2017 @ 17:46:05

      Hij mág er zelfs niet altijd in want met zijn “darmkankerverleden” is de stoelgang heel makkelijk van slag. Wel leuke dubbele bodem dat we de éne “stoelgang”moeten beperken om de andere stoelgang aan de praat te houden.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

