op rolletjes

Zoals we in het vorige logje langs de vliet liepen doen we wel vaker. Alleen wordt de wandeling geleidelijk aan steeds wat korter. Door dementie kunnen er allerlei functies minder goed hun werk doen  en vallen soms grotendeels l uit. Niet alleen in de hersenen maar ook in de rest van het lichaam omdat veel dingen toch vanuit hersenfuncties bestuurd worden.

Henk loopt een stuk slechter dan een jaar geleden, een half uurtje wandelen moet al een keer onderbroken worden om even op een bankje te zitten.
Maar het lopen is belangrijk, al was het maar om de stoelgang aan de praat te houden. Het boodschappen wagentje ( b.w.v.rollator)  geeft wel wat steun maar die kan ik hem ook met mijn arm bieden. Hij loopt ook veel langzamer, en steeds vaker een beetje onvast.

Een vervelende  bijkomstigheid is  dat ik op deze manier  óók veel minder loop, dat  breekt onnodig mijn conditie af  en dát  kunnen we niet hebben natuurlijk, die heb ik  broodnodig.
Voorzichtig heb ik Henk  gepolst wat hij dacht van een rolstoel, niet voor altijd maar om af en toe even in te zitten als hij moe is onderweg.
Dan kan ik even lekker doorlopen achter de rolstoel, kunnen we weer wat verder  lopen, en kan hij achter een lege rolstoel lopen zolang hij niet moe is.
Misschien ga ik er zélf wel inzitten als ik moe ben , zou toch kunnen?
Lijkt me een win/win situatie want als hij moe wordt hangt hij ondertussen best zwaar aan mijn hand.

En dus…. maak kennis met onze  nieuwe lichtgewicht “vriend”,   2de hands dat wel, maar met afneembare wielen en steunen . Handig bij het in de auto tillen als ik nog meer aan kracht zou inboeten maar nu nog niet nodig.
De aanwezige handremmen lijken me heel praktisch, ik herinner me dat uit de tijd met Marion, haar stoel had geen handremmen en van een licht glooiende helling af  is dan toch een avontuur,   zo’n wagen wil nou eenmaal  naar beneden.

Het lijkt alsof Henk er naar uitkijkt een ritje te maken, daar ben ik blij mee want is toch wel een hele stap. Er moet nog even een kussen in, en voor de winter natuurlijk een heerlijk warme schapenvacht.
Dat wordt racen in z’n supersnelle  eh….. tja wat voor merk is het eigenlijk, nee geen Honda zoals deze maar die zou ‘m nu  toch veel te snel gaan!  Dan zie je niets van de natuur onderweg!

