panda

Lieten we ons  meeslepen door de panda gekte ? Natuurlijk niet,   het gaat me om  deze Panda.
Het enige Chinese restaurant op Terschelling  en natuurlijk moesten we dáár een keer eten omdat Henk  nergens lekkerder smikkelt dan “bij de chinees”.
De zaak blijkt niet traditioneel “chinees” aangekleed te zijn, nergens een lotus te bekennen, géén rode, groene en gouden overdaad en géén lampion-lampen  waarbij je de kaart nauwelijks kunt ontcijferen.
Kijk, dit had evengoed een Toekan plafonnetje  kunnen zijn. Wij vatten het maar op als een teken dat wat er op tafel komt “gezien mag worden” en reserveren een tafeltje.


Er hangt een groot schilderij van Hongkong bij nacht in de sfeer van New York bij nacht, dom, geen foto van gemaakt maar je ziet nog nét het  randje weerspiegeling op de volgende foto. Zó “on-chinees”


O ja, die twee vreemde figuren op de foto illustreren  dat de hoeveelheid  eten dan weer wél echt chinees was….. niet doorhéén te komen. De vriendelijke eigenaresse  keek  wat bestraffend naar ons toen ze de leeg veronderstelde schalen en borden kwam halen en deze lang niet allemaal leeg bleken.


We hadden  de Pandaschotel voor mij ( midden boven)  helemaal niet hoeven te bestellen vond ze. Poeh, wie vertel je het, ik ben al geen grote eter en zéker niet van een Chinese maaltijd en bestelde  juist daarom deze eenvoudig schotel  “voor weinig”.
Weet ik veel dat er dan op  bord, maatje karrewiel, een mini Vesuvius  wordt aangeleverd.
Ik  zie kans een kwart van de maaltijd weg te werken eer ik er net zo aan toe ben als de kinderen op de eerdere  foto.

Eigenlijk best vreemd dat je in een chinees restaurant met vier personen drie maaltijden zou kunnen en mógen bestellen. Als we met een grote groep zijn gebeurt het inderdaad  wel eens dat we met tien pers.  geadviseerd worden  2 vierpersoons rijsttafels te nemen, één Chinees en één Indisch.
En dat iedereen dan ook met een volle buik weggaat….. kom er eens om in het **** restaurant.

Voorbeeld,  dit is het  spinazie potje ( als ik me goed herinner)  dat Inge bestelde, de enige overeenkomst…?
Bord maat karrewiel maar wat er op lag kon Inge royaal zelf aan. Wat  die twee bruine “keutels” zijn wil ik liever niet weten.


Hoewel het allemaal niet eens **** was en ruim onder de 20 euro, toch altijd nog een paar euro duurder dan mijn Panda schotel. Bij mijn maaltijd  hier zat een tweede schaaltje  waarop  4 worteltjes van +/- 15 lang met kroontje groen languit mochten liggen. Uiteindelijk bleken het drie wortels te zijn, de twee buitenste waren deskundig overlangs doorgesneden.

Er ligt één  pomme Duches bij, weliswaar heel smakelijk en van royaal formaat maar  daar krijg je  geen  darmkronkel van nadat je die geheel verorbert hebt.
Met vier mensen drie maaltijden bestellen? Slecht plan tenzij je af wilt vallen, men zou er trouwens de wenkbrauwen héél hoog optrekken wanneer je drie maaltijden bestelt voor vier personen.
Nee inderdaad, nog nooit een Chinees met opgetrokken wenkbrauwen gezien, daar leent de stand van de ogen zich niet voor. Misschien wordt het personeel er wel op geselecteerd, och hemel, ben ik misschien een gevalletje etnisch profileren in het Chinese restaurant op het spoor?

44 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Melody62
    Aug 27, 2017 @ 12:12:21

    tja ach zulke dingen overkomen je nou eenmaal, daar kan je soms niet onderuit, het is zo duidelijk te zien dat jullie het niet naar jullie zin hadden daar 😉 *grinnikkkkks*

    Beantwoorden

  2. ria
    Aug 22, 2017 @ 16:38:33

    Vroeger gingen we één keer per maand naar de chinees, nu zo’n 3 keer per jaar samen met de kinderen:-) Het blijft smullen.

    Beantwoorden

  3. Neeltje
    Aug 22, 2017 @ 10:26:04

    Wat zat er in de chinees? Gekkebekkepeper? 😅

    Beantwoorden

  4. Leidse Glibber
    Aug 21, 2017 @ 23:53:16

    Fijn dat het lekker en teveel was, maar een chinees moet er inderdaad wel chinees uitzien 🙂 De Chinees waar jij in Leiden hebt gegeten is inderdaad niet Woo Ping waar tagrijn het over heeft.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 22, 2017 @ 13:39:54

      Ja het was toch een beetje vreemd zo’n “geïntegreerde” aankleding, maar het eten was goed dus niets te klagen natuurlijk want dát is de hoofdzaak.
      Dat dacht ik al, maar waar wij geweest zijn destijds was ook prima hoor al liet daar de klantvriendelijkheid toch iets te wensen over.

      Beantwoorden

  5. Michel
    Aug 21, 2017 @ 20:52:10

    De humor ontbreekt nooit bij jullie zo te zien 😉 ach wij lachen ook heel wat af… Was er ook een wokgedeelte bij, of alleen ‘a la carte’?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 21, 2017 @ 20:59:21

      Nee lachen moet hoor, we kunnen niet zonder.
      nee alles was á la carte en in het bijzonder mijn schotel was ook een complete maaltijd op één bord dus ik kon ook niet iets minder opscheppen.

      Beantwoorden

  6. hanscke
    Aug 21, 2017 @ 20:50:59

    Zo af en toe mag ik het wel eens bestellen. Niet te vaak, want dan vind ik het niet meer lekker. En wat bij ons over is gaat weg. Als ik het weer opwarm vind ik het toch minder lekker en zit ik met lange tanden te eten.

    Beantwoorden

  7. tagrijn
    Aug 21, 2017 @ 13:53:54

    Zo gaat dat altijd bij de chinees. Wij hebben in Leiden een stamchinees waar we heen gaan: Woo Ping.
    Na afloop vraagt de eigenares steevast: ‘zal ik de lest inpakken voor thuis?’ Dat doen we dan altijd in de ‘vliezel’. Hebben we nog weken plezier van.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 21, 2017 @ 15:47:35

      het wordt inderdaad regelmatig gevraagd, vooral wanneer je met meerdere eters bent want dan is er vaak veel over.
      Wij hebben ooit gegeten in leiden bij de chinees die er erg trots op is dat prins Bernard er ooit heeft gegeten, maar dat is deze niet volgens mij.

      Beantwoorden

  8. Boerin Zonder Naam
    Aug 21, 2017 @ 11:19:51

    Heerlijk chinees eten….. Met stokjes?
    (Ik helaas niet. Mijn duim staat verkeerd aan mijn hand. Er schijnen bij het ongeval pezen of spiertjes in de bal van mjjn hand losgerakt te zijn. De fysiotherapeut bekijkt volgende week of ik terug moet naar de chirurg om ze operatief terug te spannen. Spannende tijd weer voor de boeg…..)

    Beantwoorden

  9. Willy
    Aug 21, 2017 @ 11:08:04

    prachtige foto’s hebben jullie er van gemaakt Riet…

    ik hou het bijna uitsluitend op de afhaalchinees..

    prettige dag

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 21, 2017 @ 15:44:07

      Dat hebben wij heel lang wekenlijks gedaan, maar sinds een paar jaar is “onze chinees” uit het dorp weg en nu komt het er minder van.
      We gaan wel iets vaker dan vroeger naar zo’n buffet bij een nabijgelegen chinees restaurant . Is voor mij prettiger omdat ik dan kan pakken wat ik dan nog redelijk te eten vind, een echte liefhebber zal ik nooit worden.

      Beantwoorden

  10. Regenboogvlinder
    Aug 21, 2017 @ 10:18:37

    Geweldige foto’s Riet! Je hebt het weer leuk aan elkaar geschreven zeg.. ik zie het allemaal voor me! En inderdaad, het is meestal te veel. Ook als je het haalt. Hoewel, we hebben hier ook een prima chinees.. Eergisteren ook opgehaald. Ik neem tegenwoordig een loempia van het huis, die is in het midden doorgesneden en wordt dan volgelegd met Babi Pangang. De korst van de loempia is dan geen korst meer, die laat ik liggen.. En mijn lief eet soms de hele bak nasi met satésaus alleen op.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 21, 2017 @ 15:41:34

      Gewoon leuk om te toen én om later nog eens na te lezen dit soort verhaaltjes.
      Wij halen het niet zo vaak meer sinds onze “eigen chinees”uit het dorp weg is, heel jammer. Ik ben niet zo’n groot liefhebben dus blijft er altijd héél veel over .

      Beantwoorden

  11. cornma
    Aug 21, 2017 @ 10:16:14

    Jeetje, wat gebeurt er toch met de tijd? Zo lees ik een verslagje van jullie trip naar Terschelling, en dan ben je opeens weer drie logjes verder. Een mens krijgt amper tijd om adem te halen. Maar ik heb alles gelezen en vind het geweldig dat het zo’n ontzettend geslaagd uitje is geweest. Je hebt bij elk verslag weer prachtige foto’s ter illustratie geplaatst.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 21, 2017 @ 15:38:38

      Ik schrijf al langer over Terschelling dan we er daadwerkelijk geweest zijn, maar het was ook zo’n leuke tijd. In ons huidige leventje gebeurt natuurlijk niet zo heel veel meer dus nu heb ik even héél veel herinneringen om op te schrijven. 😉

      Beantwoorden

  12. John
    Aug 21, 2017 @ 09:35:11

    Als wij al chinees eten bestellen of gaan eten, dan komt altijd alles op hoor 😀 JA, ik ben een grote eter dus dat lukt telkens weer. Er zal vast een tijd in mijn leven komen waar dat zal veranderen, maar momenteel eet ik alles waar ik voor betaal.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 21, 2017 @ 15:36:39

      Ik zeg meestal al erbij dat ik een kleine eter ben, zonde als men veel weg moet gooien maar de porties moeten natuurlijk voldoende zijn voor de gemiddelde eter. Zou beter zijn als je nog wat bij kon vragen en dan gewoon kleine porties serveren.

      Beantwoorden

  13. powerpointgreetje
    Aug 20, 2017 @ 23:59:38

    Heeeeeerlijk Chinees eten,
    heel vroeger gingen wij er vaak eten,
    de laatste jaren alleen afhalen,
    heel gemakkelijk: wat te veel is ’s anderdags even opwarmen,
    erg gemakkelijk.

    Beantwoorden

  14. Zus
    Aug 20, 2017 @ 20:42:01

    Toevallig vanavond chinees(eten) gehaald. had 4 mensen op visite.Wat vind ik nou leuker ff halen of uren in de keuken staan? Ik kook graag maar niet als ik gasten heb. En wat er nog van over is dat lust ik morgen ook nog graag. In tegenstelling tot Nederlands eten dat hoef ik de andere dag niet meer.

    Beantwoorden

  15. Matroos Beek
    Aug 20, 2017 @ 20:15:55

    Dat is wel héél veel… Voor mij enkel de portie Chop Choy met garnalen graag… Lekkerrrr

    Beantwoorden

  16. gewoonanneke
    Aug 20, 2017 @ 20:08:21

    Ik neem zelf bij de Chinees als ik het ophaal een half portie dat kan en daar doe ik dan nog twee dagen mee. Afgelopen week hadden we voor het jeugdwerk Chinees eten opgehaald voor een man of 14 en we hadden twee familiepakketten voor 4 personen en er was nog over. Eigenlijk te gek want er moet daar wat weggegooid worden…… Het blijft goed betaalbaar.

    Beantwoorden

  17. beaunino
    Aug 20, 2017 @ 19:47:58

    Een keer per jaar chinees eten is wel mijn tax hoor, dan kan ik het hele jaar op teren. Wat weet je het weer smakelijk op te dissen allemaal😄

    Beantwoorden

  18. Villasappho
    Aug 20, 2017 @ 19:45:22

    Zo af en toe blief ik het maar niet zoveel!

    Beantwoorden

  19. Marja
    Aug 20, 2017 @ 18:59:39

    Ik ben dol op Chinees eten, maar wij kunnen met ons tweetjes twee dagen eten van één gerecht. Je foto’s zijn weer geweldig!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 20, 2017 @ 19:10:28

      Wij ook hoor, we halen het ook niet zo vaak meer want soms is het dan nóg niet op. We schuiven heel af en toe bij de chinees hier wel aan bij het grandbuffet. Voor mij ook prettig omdat ik dan niet een bord vol spul zit wat ik niet lekker vind, dan kan ik kiezen uit de gerechten hoeveel of hoe weinig ik wil.
      Met dit stel malloten zijn gekke foto’s een standaard bijdrage;-)

      Beantwoorden

  20. Suskeblogt
    Aug 20, 2017 @ 17:36:16

    Eens om de zoveel tijd gaat iemand van ons naar de afhaalchinees. Lekker is het steeds. Met de collega’s van het werk gaan we ieder jaar in januari naar een chinees restaurant waar je mag aanschuiven en zelf kiezen wat er op je bord komt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 20, 2017 @ 19:06:44

      Zo deden wij het ook vaak maar we houden nu zóveel over als we eten halen dat we er drie dagen van zouden moeten eten;-)
      We hebben hier inderdaad een chinees met een grand buffet waar we soms wel eens met meerdere gaan eten.

      Beantwoorden

  21. nikayablogt
    Aug 20, 2017 @ 16:26:54

    Ik herken dat wel. In mijn taalklas zijn ook Chinese studenten die in restaurants werken. Zij bereiden al dat eten en brengen het aan je tafel. Maar ze vinden het niet vreemd als je vraagt of je het mee mag nemen naar huis. Dat is misschien een idee.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 20, 2017 @ 16:34:18

      Ja klopt, ook dat is een normaal verschijnsel in een chinees restaurant en wij hebben dat ooit ook wel gedaan toen één van de leden van ons gezelschap onverwacht niet meekon door een ziek kind. In dit geval was het geen geschikte optie om het mee te nemen. Maar zeker beter dan kostbaar eten weg gooien.

      Beantwoorden

  22. Mrs. T.
    Aug 20, 2017 @ 16:02:17

    Af en toe vind het ik het heerlijk om Chinees te halen. Maar die hoeveelheden zijn inderdaad ook enorm.

    Beantwoorden

  23. meninggever
    Aug 20, 2017 @ 14:53:42

    Eens in de zoveel tijd lekker ;’Chinezen’ is een lust hoor. En wat je beschrijft is zeer herkenbaar. De buikjes rond voor niet al te veel geld en nog goede service ook. Gelukkig hebben we ze hier in de omgeving voor het uitzoeken. En die oubolligheid van vroegere Chinese restaurants zie je idd verdwijnen. Net als de al te lage prijzen van vroeger…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 20, 2017 @ 15:19:34

      Klopt, de prijzen gaan ook langzaam omhoog, ik heb begrepen omdat de jongere garde chinezen ook niet meer dag en nacht wil werken voor een schamel loontje, ze hebben wel gelijk denk ik.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

