ken je dat….

Weet je nog dat vorige week de stoppen doorsloegen bij Rietepietz! Nee natuurlijk niét in mijn bovenkamer maar gewoon beneden in de meterkast. Hoewel…  na een week van de ene ellende in de andere rollen de stoppen in m’n boven kamer soms óók op klappen stonden
Natuurlijk slaat een stop niet zómaar door en dag erna was het wéér feest en blééf doorslaan ook als ik er een “verse in deed. Gelukkig was het maar één van de vier groepen  dus het meeste  werkte maar ja, geen warm water is toch een koude douche.
Ik had  de CV monteur gebeld al gebeld  omdat de ketel tóch aan z’n servicebeurt toe was, maar  het apparaat mankeerde niets, was alleen in de beveiliging   geschoten door tja, welke storing  dán!
De andere morgen dus éérst stoppen halen en daarna zoveel mogelijk alles dat op die groep werkt uitgezet.

Bij de wasmachine stekker eruit trekken kwam de aap uit de mouw want kijk, hier kun je een witwasmiddel tegenaan gooien, dat komt nóóit meer goed.
En tóen begon er een bel ronde, de leverancier  regelde een belletje van “de chef storingen”, die beloofde een belletje  van een monter, en dié regelde weer een belletje van de monteur van de dealer. De belletjes kwamen ook keurig binnen steeds 24 uur maar je bent dus zó drie dagen verder.

De door het bedrijf geleverde “aansluiters” hadden de stekker in een  “hangend stekkerblok” gestoken, heel erg “not done” hoorde ik maar de oude machines hebben er 13 jaar op gedraaid. Beetje dom ook van mij omdat ik wist dat er nu geen stekkerblok meer nodig was met één machine, domweg vergeten weg te halen. Evengoed hadden ze het nooit op het stekkerblok mógen aansluiten.

Maar er was méér, niet alleen goede dingen komen in drieën. Toen alles door de monteur weer keurig in orde was gemaakt (echt prima service)  en op de  juiste wandcontactdoos aangesloten  bleek bij proefdraaien dat er water over de afvoerpijp klotste als de machine het water afvoerde……..
Precies….. de afvoer zat behoorlijk  verstopt en het is niet denkbeeldig dat de sluiting dus ontstond door waterspetters over  de “blote gaatjes”  van dat laaghangende stekkerblok!

Zucht….. hulptroepen aan laten rukken met een “veer”,  schoonzoon Peter demonteert pijpjes en zwanenhalsjes en jawel…… 13 jaar zeepklonters zijn op sommige plaatsen als beton zo hard.
Foto…..? sorry vergeten, ik moest aan de bak, baggeren!
Het met steeds lagere temperaturen wassen is in oudere  machines misschien toch niet zo’n succes, je bent gewaarschuwd……!

 

57 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    aug 01, 2017 @ 14:37:57

    In oudere huizen heb je vaak maar beperkte groepen en ook nog eens weinig stopcontacten. Daardoor ga je dan voor alle apparatuur aan de verlengsnoeren. Geen onlogische gedachte. Doen wij ook. Toen wij een jaar of toen geleden (alweer) de boel stevig lieten verbouwen namen we ook de elektra mee. Lieten nieuwe stopcontacten en groepen aanleggen. Zelfs zoveel dat het wel een kantoor leek. Maar daar zijn we nu wel blij mee. Maar ja, dan heb je toch weer een extra apparaat dat naast de wasautomaat moet staan en net daar kom je dan een plek voor een stekker te kort. Verlengsnoertje dus….Alles draait ook om stroom tegenwoordig…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 01, 2017 @ 15:14:43

      Ja ook wij hebben toen we hier kwamen wonen wel wat laten “moderniseren op dat gebied, maar ja dát is alweer 30 jaar geleden en dus ook al niet meer te vergelijken met de behoeftes van nu.
      Maar gelukkig zit de stekker nu in een goed stopcontact.

      Beantwoorden

  2. margrietspanjaard
    aug 01, 2017 @ 13:17:34

    Ik voeg standaard een scheut azijn aan mijn wasmiddelen toe, dat voorkomt veel ellende, is milieuvriendelijk en geeft de was een frisse geur en was zo nu en dan op 90 graden met een pak soda in een lege machine

    Beantwoorden

  3. gewoonanneke
    aug 01, 2017 @ 10:29:31

    O ik heb ook een wasmachine op een verlengsnoer zitten, meteen veranderen maar.
    Ik was regelmatig zo eens in de drie maanden een 95 graden was in mijn machines ( heb er twee, staat er nog een van mijn moeder voor reserve maar gebruik ze om en om) Mijn beddengoed en handdoeken en ondergoed doe ik trouwens altijd nog op 60 graden, ben heel ouwerwets wat dat betreft haha. Fijn dat het opgelost is trouwens. Ik heb een aantal jaren geleden stoppen er in gedaan die je in kan drukken als ze doorslaan, dan hoef je ze niet te vervangen. Kost geen nieuwe stoppen.

    Beantwoorden

    • gewoonanneke
      aug 01, 2017 @ 10:30:17

      En ik gebruik heel weinig wasmiddel, de meeste mensen gebruiken veel te veel, mijn was is altijd gewoon goed schoon.

      Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 01, 2017 @ 13:23:53

      Het is bij mij oook dertien jaar eod gegaan, maar nu ging het fout door een samenloop van omstandigheden. Dat is ook meestal zo, het gaa goed totdat er meerdere foutjes tegelijk spelen.
      Ik ga nu ook maar weer wat warmer wassen, dat lijkt me beter.
      Ach dat zijn de kosten niet, vooral omdat het maar zelden gebeurt dat er iets sluiting maakt. Maar je moet er natuurlijk altijd een paar op voorraad hebben.

      Beantwoorden

      • gewoonanneke
        aug 01, 2017 @ 21:19:55

        Ja dat is ook zo hoor, had het pas toevallig een keer dat er een uitsprong. Knopte in gedrukt en geen last meer gehad. Weet nog niet waar het nu door kwam eigenlijk. Kom ik wel achter als het nog een keer gebeurt.

        Beantwoorden

  4. Mammalien
    aug 01, 2017 @ 10:24:31

    Wat een puzzeltocht! In ieder geval is je hele huis nu weer gecheckt en onder handen genomen 🙂

    Beantwoorden

  5. Willy
    jul 31, 2017 @ 20:12:55

    kleine oorzaken, vervelende gevolgen Riet.

    dat kan iedereen overkomen..

    en nu kan je jarenlang op beide oren slapen

    groeten

    Beantwoorden

  6. Mrs. T.
    jul 31, 2017 @ 19:51:44

    Het is in ieder geval opgelost nu en het kan er weer jaren tegen

    Beantwoorden

  7. petrasparkblog
    jul 31, 2017 @ 19:34:37

    Altijd fijn als de stoppen in de meterkast het begeven. Dat gestuntel met de zaklamp en al die knopjes waarop je moet duwen op zolder. Sta steeds verbaasd wanneer het me toch weer lukt om alles weer te laten werken 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jul 31, 2017 @ 19:38:15

      Bij ons zitten ze gelukkig gewoon beneden in de gang en daar heb ik standaard een klein lichtje hangen én een knijpkat zodat zelfs als de batterij leeg is ik licht kan maken. Maar leuk is anders dat is waar, zeker wanneer je van het één in het ander rolt.

      Beantwoorden

  8. Melody62
    jul 31, 2017 @ 14:30:52

    Oeps….geluk bij een ongeluk dus…

    En ja die lage-temperaturen-was…. ik kreeg al heel lang geleden de tip de wasmachine 1x per maand een kookwas – volledig zo heet mogelijk programma te laten draaien dus dat doe ik dan nu ook keurig… elke 1e vd maand

    Beantwoorden

  9. Regenboogvlinder
    jul 31, 2017 @ 13:02:19

    Je bent wel lekker in de aap gelogeerd met die ellende..
    Bij mij zit de stekker van de wasmachine ook in een verlengsnoer.. Mag dat zeker ook niet? Heeft de loodgieter gedaan die de aan- en afvoer voor de machine boven heeft gemaakt..
    Maar gelukkig is alles bij jou weer in orde en kun je weer lekker verder wassen én drogen. Ik ben ook steeds van plan weer eens met een droog wasmiddel te gaan wassen. Eerst mijn voorraad vloeibaar opmaken. En zo nu en dan was ik met niks op 90 graden. Je brengt me wel op een idee, dat moet weer eens gebeuren.. .

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jul 31, 2017 @ 15:17:43

      In de gebruiksaanwijzingen staat altijd dat het niet mag en gevaarlijk is. Toch ging het bij ons al 13 jaar goed. Het echte probleem was dat er water uit dat verstopte overloopje lop het stekkerblok kwam. Met 2 open plaatsen kan er dan makkelijk water in het binnenwerk komen en dat geeft natuurlijk een probleem.

      Beantwoorden

      • Regenboogvlinder
        jul 31, 2017 @ 19:15:53

        Ik heb er nooit bij stilgestaan. Maar het ie een enkel verlengsnoer en het komt niet in de buurt van de afvoer. Dus.. ik laat het maar zo. Ik draai ook nooit een was als ik niet thuis ben. Droger doe ik ook uit als ik onverwachts nog weg moet.
        Ja logisch is het wel. Je hebt geluk gehad en bent eindelijk van die vervelende problemen af.

        Beantwoorden

  10. Leidse Glibber
    jul 31, 2017 @ 12:19:58

    Electra en water blijven dingen waar ik vaak maar zoveel mogelijk zelf van afblijf. 🙂

    Beantwoorden

  11. schrijfselsvanmij
    jul 31, 2017 @ 11:46:59

    Ik was regelmatig (1 keer per week) op echt hoge temperatuur. Volgens kenners is af en toe laten draaien met schoonmaakazijn ook goed om zeepresten en evt kalk te verwijderen

    Beantwoorden

  12. cornma
    jul 31, 2017 @ 10:13:34

    Jaren geleden heb ik daar al eens een stukje aan gewijd. De loodgieter vertelde dat hij het steeds drukker kreeg door het vaker wassen op lagere temperaturen. Ook de reclame die aanbeveelt om je vuile vaat met alles derop en deran zo in de vaatwasser te zetten, zorgt voor meer klandizie.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jul 31, 2017 @ 15:12:09

      Praat me niet van een vaatwasser, dat vind ik toch zulke smerige apparaten. Tenzij je alles voor spoelt maar dan heb je dubbel werk en kun je net zo goed gewoon afwassen. De vaatwasser komt er bij mij niet in, trouwens niet de moeite met z’n tweetjes.

      Beantwoorden

  13. John
    jul 31, 2017 @ 08:14:33

    JA, niet zo slim van de mensen die hem hebben aangesloten als service van het bedrijf. Maar goed, gelukkig is je huis niet afgebrand. Dat had dus ook gekund.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jul 31, 2017 @ 15:08:46

      Ik ga het bedrijf ook wel even en briefje sturen dat ze hun personeel betere richtlijnen moeten geven, dat is belangrijk omdat het ook andere mensen kan overkomen. Maar hier was het toch een samenloop van omstandigheden, als de afvoer niet soms overgelopen had was het waarschijnlijk wéér jaren goed gegaan.

      Beantwoorden

  14. ellymay47
    jul 31, 2017 @ 04:35:49

    Ja dat ken ik wel, vandaar dat wij onze meterkast hebben gedaan met meer groepen zodat alle machines een eigen groep hebben…..hadden te veel op 1 groep zitten

    Beantwoorden

  15. RenéSmurf
    jul 30, 2017 @ 22:45:41

    ja, als een probleem lijkt opgelost kan er zomaar een nieuw probleem ontstaan. Ook weer opgelost. Wel een gedoe zeg.

    Beantwoorden

  16. Matroos Beek
    jul 30, 2017 @ 21:52:05

    Gelukkig sloegen de stoppen door… die zorgen voor de veiligheid. Te zien aan de zwartgeblakerde contactdozen was dat toch wel een heel gevaarlijke toestand. Hopelijk nu weer rust in huis.

    Beantwoorden

  17. Marja
    jul 30, 2017 @ 21:45:37

    Bah, wat een narigheid allemaal. Ben je nu gered na alle baggerwerkzaamheden?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jul 31, 2017 @ 15:02:37

      Ja gelúkkig is alles nu oke, ff jammer dat tijdens hevig noodweer de Tv uitviel omdat de schotel blijkbaar in de baan van het slechte weer zat maar dáár hoef je alleen geduld voor te hebben, dat herstelt zichzelf.
      Maar het was een onrustig weekje dat zeker!

      Beantwoorden

  18. ria
    jul 30, 2017 @ 21:36:27

    Ik was ook met vloeibaar wasmiddel en eens in de maand de witte was op 90*.
    Moet toch morgen maar even kijken of er niets verstopt is.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jul 30, 2017 @ 21:43:33

      Het blijkt belangrijk te zijn om niet álles op lage temperaturen te wassen . Wel vreemd dat je dáár in de eigenlijk nooit iets over hoort bij alle adviezen om op lagere temperaturen te wassen.
      Er zal echt héél aangekoekte rommel in.

      Beantwoorden

  19. Hartelijke Hot Hulk
    jul 30, 2017 @ 20:46:52

    Alles wordt ouder, maar ons kun je niet meer vervangen

    Beantwoorden

  20. leegschrift
    jul 30, 2017 @ 20:32:53

    Amai, dat zit toch allemaal niet mee zeg. De Shell is er niets bij!

    Beantwoorden

  21. Michel
    jul 30, 2017 @ 20:31:46

    Gedoe met electriciteit vind ik altijd doodeng maar dat komt ook omdat ik er geen verstand van heb 😉 gelukkig zijn er dan idd de hulptroepen 😉

    Beantwoorden

  22. AnneMarie
    jul 30, 2017 @ 20:23:53

    In nieuwere machines is het ook note done om alleen met vloeibaar wasmiddel en lage temperatuur te wassen. Mijn wasmachine had er na een jaar al last van. Afgelopen lente contact gezocht met de leverancier en zij raden aan om zeker eens per week met een poeder wasmiddel en hoge temperatuur te wassen. Waar die lage temperatuur campagne vandaan komt snap ik niet goed maar er kan de nodige ellende door ontstaan.
    Maar goed alles is weer opgelost en een stuk wijzer.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jul 30, 2017 @ 20:32:25

      Dan heb ik het nog lang volgehouden;-) maar ik was altijd met poeder, misschien scheelt dat dus. Ik hoorde inderdaad ook een klant in de winkel met een klacht die ,volgens de verkoper, door het vloeibare wasmiddel kwam. Slechte zaak als de techniek niet in staat is waar te maken wat wat overal als advies gegeven wordt
      Ik neem me ook voor om af en toe maar wat warmer te draaien.

      Beantwoorden

  23. Suskeblogt
    jul 30, 2017 @ 20:10:47

    Dit is dus weer opgelost. Soms kan het lang zoeken zijn naar de juiste reden.

    Beantwoorden

  24. Zus
    jul 30, 2017 @ 19:51:12

    Jeee, die van mij sputtert er ook af en toe overheen, toch maar eens iemand er naar laten kijken.(nou ja, iets aan laten doen) Heb er nu een bakje onder gezet, maar overstroming is niet denkbeeldig. En een gewaarschuwd mens…. laat de boel niet de boel. Groetjes X

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jul 30, 2017 @ 19:59:22

      Zolang er geen stroom in de weg van het water komt is het niet zo erg, mits het water weg kan. Bij ons zit er een afvoer in de grond, vandaar dat ik niet gezien heb dat er soms wat water over de vloer liep.

      Beantwoorden

Geef een reactie op meninggever Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.