fietsend Nederland

Even een stukje uit de krant van  14-6-’17

“Met tranen in hun ogen staan ze soms te kijken naar een rotonde” .…. dat zeg ik niet, maar de directrice van de Dutch Cycling Embassy. Zij  krijgt wekelijks wel tien verzoeken uit het buitenland  om hulp bij het ontwikkelen van fietsbeleid.  en ze gaat verder;

Laatst was er een groep Amerikanen op bezoek om de Nederlandse fietspaden te bekijken, zegt Borsboom. “Ze vonden het geweldig hoeveel rekening iedereen hier met elkaar houdt. Sommigen werden emotioneel.” Maar, zo relativeert ze droogjes, “je weet hoe Amerikanen zijn”.

Tja…. waar hálen ze het vandaan  dat rekening met elkaar houden…., ik wéét het niet hoor,  “met elkaar ” wil toch zeggen dat fietsers rekening houden met overige verkeer en omgekeerd?

“Vanuit de hele wereld zijn er deze week  wetenschappers, beleidsmakers en belangenclubs  in Nijmegen bijeen voor Velo-city, het grootste fietscongres ter wereld. Wat kunnen andere landen leren van het Nederlandse fietsbeleid?”

Eh…. zal hen verteld worden dat in Nederland een fietser nóóit iets fout doet en dus nooit schuld heeft aan een ongeval? Maakt het “appen” op de fiets een stuk makkelijker natuurlijk want (op die enkele aso na)  de automobilist haalt zo nodig  halsbrekende toeren uit om een stuntende fietser te mijden.

Goh….ik wist helemaal niet we ons in het verkeer zo keurig gedragen tegenover elkaar, je hád me kunnen foppen hoor. Maar oke, we zijn dus blijkbaar een “wereldvoorbeeld” en het is in ieder geval wáár dat er hier heel veel fietsers de wegen bevolken.
Met als uitschieters de  Universiteitssteden waar je bij ieder station over de hoofden fietsen kunt lopen.


Nee de foto hierboven is niet bij een station, die foto is een gevalletje “jong geleerd is oud gedaan” . Dit het het schoolgebouwtje bij ons op de hoek van de straat, een basisschool waar buurtkinderen tussen de 4 en 12 jaar klaargestoomd worden om professor te worden….. of een ietsje minder.

Ik kan me niet herinneren dat er in mijn lagere  basisschooltijd   kinderen op de fiets naar school kwamen. En volgens mij was er zelfs nog geen verkeersexamen, ik hád ook gewoon geen fiets. De enkeling die wél een fiets had zat  in de hoogste klas en had een afgedankte fiets van een ouder met blokken op de trappers om het tekort aan lengte in de benen te overbruggen.

Er was in die tijd ook bar weinig keuze in kinderfietsjes, zeker niet “alle soorten en maten” zoals ik nu bij het schooltje zie staan. Echt al héél kleine fietsjes voor kinderen waar ik mezelf nooit mee in het verkeer zou durven storten. En ze hoeven het niet eens “op een oude fiets te leren” want het zijn allemaal juweeltjes.

Verhip, ineen realiseer ik me dat zelfs Levi bij voorkeur op de fiets naar school gaat, vier en een half jaar oud en de zijwieltjes uit het filmpje zijn er ondertussen  vanaf.
Het troost me een beetje dat de weg naar zijn school op één oversteek na uitsluitend over woonerven gaat, ttjjjsss, ook bij Levi….jong geleerd…….

56 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. ria
    jun 20, 2017 @ 14:09:27

    Vorige week fietste onze koning Willem Alexander nog een stuk mee in Nijmegen en waren ze op bezoek op de Radboud universiteit. Volgende dag Pieter van Vollenhoven en prinses Margriet,overigens die twee fietsten niet:-)

    Beantwoorden

  2. gewoonanneke
    jun 19, 2017 @ 23:21:34

    Ja ik als fietser kan hier nog wel een paar blogjes aan wijden. Met elkaar rekening houden inderdaad dat zou mooi zijn als dat gebeurde. Maar de keren dat ik gedwongen wordt om op de stoep te gaan rijden omdat auto’s denken dat ze voorrang hebben zijn legio terwijl ik op het goede gedeelte van de weg rij en hun aan de verkeerde kant (een kan staan er altijd auto’s geparkeerd aan een kant in mijn straat maar ze kunnen er makkelijk tussen duiken maar dat is lastig natuurlijk. )Of de keren dat ik bij de rotonde bijna van mijn fiets afgereden word. Ik geef altijd aan waar ik heen wil maar veel automobilisten hebben volgens mijn geen erg in de snelheid van e bike’s. En met de telefoon autorijden, breek me de bek niet open. Ik ga niet zeggen dat fietsers niets verkeerd doen hoor, had dit weekend ook nog een discussie met Wim die nooit richting aangeeft. En zie inderdaad de schooljeugd ook met die mobieltjes, heb er ook wel eens een een brul gegeven dat ie me bijna van de weg reed met de fiets. Met elkaar rekening houden dat zou mooi zijn maar helaas is dat denk ik een droomdenkbeeld.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 20, 2017 @ 15:08:44

      Helaas zijn het zowel bij fietsers als bij automielisten de zelfde mensen die die aso gedragen . Best wel logisch natuurlijk want dat soort gedrag verandert niet omdat je van vervoermiddel verandert.
      En inderdaad, ik zie ook genoeg chauffeurs die er met de auto een potje van maken en dat is natuurlijk nóg gevaarlijker voor anderen dan wat fietsers fout doen. Maar daarom snap ik niet dat men hier komt kijken omdat “we zoveel rekening houden met elkaar”.

      Beantwoorden

  3. tagrijn
    jun 19, 2017 @ 15:05:47

    Nee, op de fiets naar school was er niet bij. Soms had je de mazzel dat je achter een paard-en-wagen kon hangen (Ja kindertjes, die waren er nog in de kindertijd van opa Tagrijn…)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 19, 2017 @ 17:03:24

      In mijn tijd ook hoor alleen was ik dan weer een schuchter meisje dat nooit achter zo’n wagen zou hangen;-) Maar ja, knullen waren anders, die probeerden bij ons ook wel in de bocht op de open tram die in de zomer reed te klimmen.

      Beantwoorden

  4. meninggever
    jun 19, 2017 @ 13:31:40

    Wie, zoals ik, in een stad als Amsterdam is geboren en getogen weet dat fietsers behoren tot de asociale soort. Trottoir, eenrichtingswegen, afgesloten paden en wegen, het mocht wat. Handen worden niet uitgestoken bij richting veranderen, men klooit maar raak en wat in de weg zit wordt opzij gescholden. Even rond de stad zijn het de wielrenners die de toon zetten. Geen bel, geen licht, maar wel constant roepend dat ze er langs willen. Nee, Nederlanders op de fiets zijn geen leuke mensen. Net of ze als ze op die tweewielers gaan rijden ineens veranderen van karakter. En ja, ik fiets ook en maak het allemaal mee. Al rijd ik natuurlijk altijd keurig netjes volgens de regels….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 19, 2017 @ 17:08:11

      Ja en fietsers onderling maken de puinhoop nog groter. Al wil ik niet generaliseren want er zijn natuurlijk fietsers als jij en ik..Maar sinds fietsen net zo hard kunnen als een ( niet opgevoerde) brommer heb je de poppen aan het dansen op het fietspad.

      Beantwoorden

  5. Villasappho
    jun 19, 2017 @ 00:08:54

    Moest ook altijd lopen. Tijden veranderen ouders hebben minder tijd.

    Beantwoorden

  6. Suskeblogt
    jun 18, 2017 @ 20:53:42

    Er bestaan veel soorten fietsjes voor kinderen heden ten dage. Die zijn dan ook nog vol met gadgeds versierd, kwestie om op te vallen in het verkeer. Nu men de auto steeds meer uit het verkeer probeert te weren vind ik dit een goede zaak voor kinderen en meefietsende ouders.

    Beantwoorden

  7. Mrs. T.
    jun 18, 2017 @ 20:34:50

    Niet op het gras oma! 😉

    Hier een paar kilometer vandaan is vandaag een fietsster verongelukt. Je bent ook zo kwetsbaar.

    Beantwoorden

  8. Regenboogvlinder
    jun 18, 2017 @ 20:20:48

    Tjonge wat een gedoe.. Ik vind het ook dom dat ze soms zo makkelijk zijn..
    Maar wat een enig filmpje! Levi groeit ermee op hè, hij weet gewoon niet beter.

    Beantwoorden

  9. majaer
    jun 18, 2017 @ 15:37:15

    Mooi verhaal maar de fietsers kunnen er wat van, ze schieten overal tussendoor kijken niet uit en als automobilist rij ze niet aan want de fietser is onschuldig.

    Beantwoorden

  10. Kakel
    jun 18, 2017 @ 14:01:36

    Volgens mij is het op de NLse fietspaden een puinhoop. Gewoner fietsen, elektrisch ondersteunde fietsen, racefietsen, skeelers… Kun je nagaan hoe erg het in andere landen is (-:
    Ik word altijd boos op ouders die hun auto bij school parkeren. Ja, en doodleuk OP het zebrapad. Als ik ze aanspreek – ik kan het niet laten – zeggen ze: ‘Ja maar het is maar voor vijf minuten.’
    Maar alle kinderen die op de fiets naar huis moeten, moeten er wel tussendoor… Begrijpen die moeders niet. Snap jij dat nou?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 18, 2017 @ 14:19:34

      We hebben een periode gehad dat men hier in de straat ook de boel blokkeerde, vanuit de schoolleiding heeft men dat aanhangig gemaakt en we hebben er nu nooit last meer van. Wél is opletten als het hele spul naar huis gaat op het moment dat ik met de auto de straat in wil draaien,
      Maar dat weet ik, het blijven nou eenmaal kinderen dus ik kom altijd stapvoets rijdend aan. Dat is niet moeilijk omdat ik dan net van een afslag kom. echt een gekrioel van kinderen is het dan die her en der de rijweg op schieten. Maar zonodig laat ik ze voorgaan, heb er geen probleem mee, ben ik één minuut later thuis.

      Beantwoorden

  11. willy
    jun 18, 2017 @ 11:13:08

    Nederland is wel een voorbeeld voor wat de aanleg van fietspaden betreft….Riet

    het gebruik van mobieltjes in het verkeer vind ik vaak ergerlijk, hier staan daar zware boetes op…

    maar bijna niemand wordt beboet, omdat het voor de politie geen prioriteit is…

    fijne zondag

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 18, 2017 @ 12:36:24

      Klopt, hier is het alleen voor automobilisten verboden en daar kunnen ze een fikse bekering voor krijgen, fietsers kunnen gewoon hun gang gaan en áls ze brokken maken draait de automobilist op voor de schade, ongeacht wie er fout was.

      Beantwoorden

  12. John
    jun 18, 2017 @ 09:36:01

    Als je weet hoevaak ik wacht op een fietser en dat die dan gewoon afslaat zonder dit aan te geven en ik ook gewoon had kunnen doorrijden. Moedeloos word je er van.
    Trouwens, steeds meer automobilisten vertikken het ook richting aan te geven. Stelletje aso’s. Nee, veel rekening houden we niet met elkaar in het verkeer.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 18, 2017 @ 09:58:46

      Althans niet iedereen, ik probeer ook gewoon alle regels na te leven én al voetganger een vriendelijk knikje te geven zodra een automobilist meer dan tijdig voor me stopt bij een zebra. herkenbaar wat je schrijft over richting aangeven, vooral op rotondes érg irritant omdat een fietser daar voorrang heeft zolang hij op de rotonde rijdt, sta ik braaf te wachten slaan ze af,inderdaad zónder richting aan te geven.

      Beantwoorden

  13. beaunino
    jun 18, 2017 @ 08:43:03

    Ik vind het soms zo onverantwoord: zo’n ukkie op een best grote dorpsweg hier. Wel aan de binnenkant dan, maar moeder of vader moet er dan echt nog naast blijven waardoor er vaak niet genoeg ruimte is om te passeren vanwege het tegemoetkomende verkeer. Waardoor dus weer gevaarlijke situaties ontstaan. Brrr…

    Beantwoorden

  14. margrietspanjaard
    jun 18, 2017 @ 08:23:39

    Ik begrijp nog steeds niet dat mobielgebruik tijdens het fietsen niet beboet kan worden. Zou niet te handhaven zijn. Nou…daar begrijp ik dus niets van. Hoezo niet ? 🤔

    Beantwoorden

  15. Matroos Beek
    jun 17, 2017 @ 22:08:54

    Heeft men het niet over de fietspaden? Op dat gebied is Nederland toch toonaangevend… en fietsvriendelijk.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 18, 2017 @ 08:53:38

      Een stad als Zoetermeer is inderdaad héél fiets vriendelijk, daar is het fietsverkeer overal gescheiden van het overige verkeer. Maar dat is ook een stad die grotendeels pas ná de jaren 70 gebouwd is. Het zal in hoofdzaak in nieuwe wijken en steden zijn waar men “de voorbeeldfunctie”kan vinden. In Den Haag houd ik iedere keer wéér m’n hart vast omdat fietsers levensgevaarlijk tussen de rest van het verkeer door rijden. Ze zijn dat blijkbaar zo gewend dat ze hun aandacht óók nog bij andere dingen kunnen hebben.

      Beantwoorden

  16. RenéSmurf
    jun 17, 2017 @ 21:55:54

    Het fietsen is hier zo geweldig omdat het hier zo vlak is! En natuurlijk houden we rekening met elkaar, we moeten wel! En fietsen is net zoiets als zwemmen, iedereen moet het leren.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 18, 2017 @ 08:49:49

      Nou dat ‘rekening houden met” kan echt wel veel beter. Maar het maakt wel veel verschil of je in landelijk of stedelijk gebied fietst. In de oude grote steden is er heel veel voor verbetering vatbaar.

      Beantwoorden

  17. De Gans (Marije)
    jun 17, 2017 @ 20:45:50

    Hoe naar is het in Amerika…
    Opstappen met zijwieltjes is een eitje zo te zien. Wat een lief filmpje ❤
    Bij menig fietser houd ik mijn hart vast, en het zijne voor even in mijn handen…

    Beantwoorden

  18. Marja
    jun 17, 2017 @ 20:20:22

    Het is inderdaad belachelijk dat fietsers altijd het gelijk aan hun kant hebben. Wij zien ook veel kinderen als een kamikaze langs komen racen. Ze nemen de binnenbocht en kijken alleen op hun mobieltje. Hoe kun je daar als automobilist nu in vredesnaam op anticiperen?
    Er is trouwens onderling ook nogal wat onvrede tussen fietsers, wielrenners en e-bikers.
    Maar Levi staat er gekleurd op. Laten we hopen dat ze allemaal een beschermengeltje op hun schouder hebben.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 17, 2017 @ 20:29:56

      Nou dát het nog zo vaak goed gaat is vaak dankzij de oplettendheid van een automobilist. Je wilt niet wéten wat je in Den Haag tegenkomt.. Ik blijf in ieder geval bij iédere twijfel gewoon áchter de fietser. Den haag heeft ook grote stadsdelen die totaal niet op zoveel verschillend verkeer berekend zijn. Je begrijpt niét dat ze zich dat zelf niet realiseren. Je kent het wel, geparkeerde auto’s, daarlangs een sippellijn op 80 cm voor de fietsters en dan één autorijstrook waar ook nog een tramrails tussen ligt.

      Beantwoorden

  19. matroos
    jun 17, 2017 @ 20:17:40

    Ik ben een ouderwetse fietsster,steek mijn hand uit,wacht keurig bij het stoplicht,app niet enz enz ben mijn verkeersdiploma nog helemaal waardig.Wij gingen wel op de fiets naar school eerst 3 km ver later 12 km ver enne ook nog die km’s terug. We varen en fietsen nu door een buiten gebied en ook daar gaan de kinderen op de fiets naar school en ook best ver. Ik heb er eerlijk gezegd nog geen één fietsend zien appen,ze stappen gewoon af.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 17, 2017 @ 20:24:45

      In de grote steden is het eerder regel dan uitzondering dat ze met hun telefoon bezig zijn. Ik zie het dagelijks. Zelf fiets ik niet zo veel meer maar áls ik fiets doe ik dat inderdaad nog “ouderwets”met alles er op en er aan.

      Beantwoorden

  20. Melody62
    jun 17, 2017 @ 20:00:58

    We zijn een fiets naie…. maar veiligheid en tekening met werkjaar houden is wel iets unieks ipv universeels zaaks het zou moeten

    Beantwoorden

  21. ellymay47
    jun 17, 2017 @ 19:55:42

    Mooi geschreven, en het klopt je moet echt goed uitkijken als automobilist voor al die fietsers….geen hand uitsteken als ze af willen gaan, en die mobiel die aan hun oren staat gegroeid waardoor ze slingeren over de weg…..lekker goed voorbeeld zijn wel als land dan……

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 17, 2017 @ 20:19:23

      Ja blijkbaar zijn we tóch een voorbeeld, ( dat goed laat ik dan maar weg) Vooral in grote oude steden als Den Haag hou je het hart vast met die kleintjes in het verkeer terwijl de ouders zitten te stunten, brrrr….!

      Beantwoorden

  22. Hartelijke Hot Hulk
    jun 17, 2017 @ 19:52:55

    Ben tenminste blij dat ik net van school af ben. Dat fietsen……. Pffff

    Beantwoorden

Geef een reactie op rietepietz Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.