ze zijn er echt!

Ja hoor, er zijn écht veel lieve mensen, je zou het bijna vergeten bij al die trieste gebeurtenissen  de de media ons voorschotelen.
Hoogste tijd voor een tegengeluid.
Gelukkig maak ik regelmatig prachtige dingen mee. Zoals vandaag toen ik door een biljartmaatje van Henk gebeld werd. Hij heeft mijn telefoonnummer  nadat ik hem “in vertrouwen” heb genomen over de toestand van Henk.

Ik had Henk donderdag zélf voor de deur afgezet bij het gebouwtje waar hij altijd gaat biljarten omdat ik daarna naar de crematie van onze zwager zou rijden, ik wilde natuurlijk wél zeker zijn dat hij daar binnen was.
Hem meenemen leek me geen goed plan, hij is behoorlijk van slag van alles dat hij toch  wel mee kreeg van de terminale fase van onze zwager Jan en zijn dood.
Hij is meer dan anders in de war en waar het kon heb ik hem onwetend gelaten. Maar natuurlijk wilde hij  wél zelf even naar de rouwkamer om afscheid te nemen.

Zijn biljartmaatje  vertelde dat hij érg in de war was donderdag,  dat er weinig van zijn spel terecht kwam en dat hij hoopte dat hij goed thuis gekomen was. Maar het mooiste komt nog,,…….. ze vinden het geen probleem als hij wil blijven komen spelen.  Kijk dát is nou medemenselijkheid. Net als onze werkgever die steeds weer zorgt dat er voor hem geschikt werk is als ze iets voor mij hebben.
Ik hoop heel erg dat het allemaal weer een klein beetje bijtrekt, hij zit nu écht niet goed in z’n vel, dat uit zich de vervelende zweetaanvallen (die veel extra wasgoed opleveren wat natuurlijk niet het ergste is)  en  de extra warrigheid, maar helemaal gerust ben ik daar niet op.

Maar zoals ik zei, ik tel m’n zegeningen met schatten van mensen die met me meedenken en het niet erg vinden als ze er óók af en toe “last van hebben”. Bij het biljarten ga ik hem voortaan maar wat meer halen en brengen, en misschien af en toe even binnen vallen om te zien “hoe het doet”, ik kan toch m’n sleutel vergeten zijn bij een boodschapje doen? Dan móet ik wel die bij hem even halen, óf wachten tot hij uitgespeeld is. Gaat wel goed komen denk ik. Maar voor hoelang nog.

43 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Regenboogvlinder
    Jun 14, 2017 @ 17:18:58

    Het valt allemaal niet mee hè Riet, maar inderdaad fijn dat mensen Henk niet de deur uitkijken omdat hij niet meer zo goed speelt. En op jullie werk wordt er ook rekening met hem gehouden, mooi vind ik dat! Een last is het niet voor je, maar soms wordt het wel lastig!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 14, 2017 @ 17:26:46

      O ja zeker is het wel eens lastig, maar goed, dat was het ook wel eens toen ik twee klein kinderen had. Dat is op zich niet zo’,n probleem, alleen is de psychische belasting is natuurlijk totaal ander en soms best heftig.Maar ik ben blij met wat ik om me heen heb, inclusief m’n lezertjes.

      Beantwoorden

      • Regenboogvlinder
        Jun 14, 2017 @ 20:54:06

        Ben zo blij dat je het nu deelt. Voelt vast veel beter dan dat omzeilen.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Jun 14, 2017 @ 21:03:28

          Aan de ene kant zéker, aan de andere kant is het wel lastiger om niet af te glijden naar alleen maar “ëllende logjes” want natuurlijk staat m’n hoofd nu wel eens niét naar keten. Maar dan zócht ik naar een onderwerp, nu is het verleidelijk om dan maar “die rotdag” even door te nemen. En ik heb het gewone dagelijkse leven nou juist zo hard nodig.Daar blijf ik ook m’n best voor doen en gelukkig helpt iedereen daar fijn bij.

          Beantwoorden

  2. Petr@
    Jun 12, 2017 @ 15:36:16

    Wat fijn Riet dat er nog lieve mensen zijn die rekening met hem willen houden!
    Goed dat je de vriend hebt ingelicht.
    Zo zie je maar de wereld is zo rot nog niet.
    Ik hoop met je mee dat deze terugval tijdelijk is.
    Liefs

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 12, 2017 @ 16:05:36

      Hij zit nu weer iets beter in z’n vel, ik ben heel blij als de zweetaanvallen over zijn, en dat zijn ze. De terugval is helaas wel duidelijk maar dat is onontkoombaar al is de éne dag beter dan de andere.

      Beantwoorden

  3. meninggever
    Jun 12, 2017 @ 14:06:57

    Juist nu, in wat lastiger tijden, heb je veel aan een sociaal netwerk dat zich om je heen sluit om je niet alleen te laten staan als het wat moeizamer gaat. Het is je zeer gegund die steun! En dat H. uit zijn evenwicht raakt door een overlijden snap ik wel. Sterkte met deze toestand. Je wilt zo graag samen oud worden, maar dan ook wel in goede gezondheid…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 12, 2017 @ 15:58:07

      Klopt, zijn verzwarende omstandigheden temeer hij het héél vervelend vindt als ik niet thuis ben, zelfs als hij aan het biljarten is. Hij maakt zich dan zorgen dat ik bést een ongeluk zou kunnen krijgen en loopt zichzelf dan zó op te fokken dat hij naar huis gaat om te zien of ik er al ben.

      Beantwoorden

  4. minoesjka2
    Jun 11, 2017 @ 19:47:57

    Wat fijn zeg dat zijn biljartmaten zo goed met hem om gaan, ontlast jou toch weer wat. Ik denk dat het het meest belangrijkste is dat je mensen om je heen hebt die met jullie mee leven en denken, alleen dan blijft het voor jou ook dragelijk.

    Beantwoorden

  5. Jokezelf
    Jun 11, 2017 @ 11:37:57

    Och Riet, ik ben door mijn eigen sores zó lang niet bij je op bezoek geweest dat ik dit helemaal gemist heb. Wat een narigheid, maar wat ga je er goed mee om en wat een geluk dat je omgeving zo met je meeleeft en hem (en jou) niet laat vallen. Ik wens jullie veel sterkte en nog veel mooie momenten samen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 11, 2017 @ 18:40:33

      Ik schrijf er nog niet zo heel lang over hoor, pas sinds februari, wilde voorkomen dat m’n logjes alleen nog maar dáár over gaan, want ik heb het bloggen nou juist zo heel erg nodig om “het gewone leven” binnen te blijven halen nu dat thuis steeds verder afbrokkelt. Maar het werd lastiger er netjes omheen te blijven schrijven . Maar ik begrijp wel dat jij nou juist helemaal niét wilde bloggen. Het is niet niets om je maatje te verliezen (schreef ze terwijl ze even moet slikken want tja….)
      Nu schrijf ik er dus af en toe wél over na aan iedereen gevraagd te hebben om vooral zoveel mogelijk”normaal”te blijven doen. Maar ik geef je de link van het eerste logje waarin ik het bespreekbaar maakte . Dan weet je hoe ik erin sta.
      https://rietepietz.wordpress.com/2017/02/06/best-lastig/
      Onnodig te zeggen dat ik heel blij ben met m’n blogmaatjes.

      Beantwoorden

  6. Kakel
    Jun 10, 2017 @ 22:31:10

    Ach Riet, hij gaat harder achteruit dan je gehoopt had. Het liefst hadden we dat Henk gewoon tien jaar “stil” staat. Niet letterlijk maar dat zijn ziekte niet erger wordt.
    Waar zou een mens zijn zonder hulp van lieve medemensen? Wat een gouden mensen: familie, vrienden en werkgever.
    Liefs en sterkte ♥

    Beantwoorden

  7. gewoonanneke
    Jun 10, 2017 @ 22:05:12

    Gelukkig zie je dat vaak in dit soort situaties dat je onverwacht begrip uit zo’n hoek krijgt waar je niet altijd aan denkt. Wel fijn dat ze ook proberen het voor Henk mogelijk te maken zijn dingen te blijven doen. Ik snap je bezorgdheid hoor het is gewoon hartstikke moeilijk. Je wilt iemand zo lang mogelijk in “zijn waarde” houden maar soms moet je ze tegen zichzelf beschermen. Je bent echt goed bezig hoor……respect.

    Beantwoorden

  8. Suskeblogt
    Jun 10, 2017 @ 16:28:17

    Heel mooi dat zijn vrienden begrip hebben voor zijn situatie. Er bestaan inderdaad nog fijne mensen.

    Beantwoorden

  9. schrijfselsvanmij
    Jun 10, 2017 @ 10:24:23

    Als mijn vader erg in de war was liet ik steevast zijn urine nakijken. Negen van de tien keer werd de (ergere) verwardheid veroorzaakt door een (beginnende) blaasontsteking. Uiteindelijk kreeg hij soort van preventief cranberry-tabletjes.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 10, 2017 @ 11:54:42

      Ja dat heeft ook altijd invloed, gelukkig heeft Henk nooit blaasproblemen, wél een drinkprobleem wat hetzelfde effect heeft omdat hij lichte uitdroog verschijnselen krijgt. De cranberry capsules heb ik zelf een tijdje geslikt dus die ken ik wel.

      Beantwoorden

  10. margrietspanjaard
    Jun 10, 2017 @ 07:57:38

    En al die lieve mensen heb jij hard nodig om het ietsje verdraaglijker te maken en ja…laten we hopen dat de stapjes achteruit klein zijn en met lange tussenpozen 😀

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 10, 2017 @ 11:57:23

      De stapjes achteruit gaan harder dan me lief is, maar ja, daar wordt natuurlijk niemand blij van.
      In ieder geval zie ik nu weer verbetering en op het “nattigheid front”daar ben ik blij mee natuurlijk.

      Beantwoorden

  11. John
    Jun 10, 2017 @ 07:44:22

    Erg belangrijk dat mensen begrip hebben en tonen voor de situatie. HEt is allemaal niet niets, maar zeker niet voor Henk, en zeker niet voor jou.
    Goeie steun is daarom onmisbaar.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 10, 2017 @ 11:59:09

      Heb je gelijk in, en over steun heb ik niet te klagen, werd vanmorgen op de markt nog door een overbuurvrouw aangesproken die me haar telefoonnummer gaf dat ik ook in de nacht zou mogen bellen, zij heeft jaren in de zorg gewerkt en weet er dus veel van.

      Beantwoorden

  12. Matroos Beek
    Jun 10, 2017 @ 00:03:04

    Fijn te lezen dat er veel lieve mensen jouw Henk omringen. Op de eerste plaats jijzelf. Dikke knuffel X

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 10, 2017 @ 12:01:35

      Dankjewel, heel bijzonder hoor al die onvoorwaardelijke “bijstand” hoewel ik het zelf altijd doodnormaal heb gevonden waar nodig een steuntje in de rug te geven is het heel bijzonder nu zelf de ontvangende partij te zijn.

      Beantwoorden

  13. powerpointgreetje
    Jun 09, 2017 @ 23:06:37

    petje af voor jou Riet,
    wens je heel veel sterkte toe met alles,
    groetjes Greetje

    Beantwoorden

  14. Mrs. T.
    Jun 09, 2017 @ 22:19:40

    Fijn dat hij er gewoon naar toe kan blijven gaan.

    Beantwoorden

  15. Marja
    Jun 09, 2017 @ 21:23:54

    Wat een tof biljartmaatje. Zo zie je maar weer dat je rustig andere mensen mag inschakelen. Ik duim onwijs voor een heel lange droogte rondom Henk. xxx

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 10, 2017 @ 12:11:17

      Je duimen heeft geholpen, ik roep nog niet hard maar volgens mij is hij een beetje door “de nattigheid” heen.
      Geweldig hé, dat hij niet “uit de groep gestoten wordt” bij het biljarten. Het idee dat ik niet thuis was zal ook dit keer wel een rol gespeeld hebben, hij is altijd bang dat er iets met mij gebeurd als ik weg ga terwijl hij naar het biljarten is.

      Beantwoorden

  16. matroos
    Jun 09, 2017 @ 20:54:03

    Hallo Riet,mag ik je een vraag stellen over die zweterigheid en in de war zijn?Hoort dat ook echt bij de dementie?Doet mij denken aan diabetes.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 09, 2017 @ 21:09:31

      Dat zweten is een soort fobie aan het worden, als hij niet op z’n gemak is rolt hij daarin, krijgt het koud doordat hij met z”n natte kleding gaat zitten wapperen en dénkt dan dat het door de kou komt. Z’n handen zijn dan ook nét zo koud als van iemand die dood is. Had hij voor het eerst bij de chemokuren ( 15 jaar geleden) . Het hoort dus misschien niet écht bij dementie maar de “ongemakkelijke momenten “waarin hij wél door dementie komt sturen dat aan. Hij is uiteraard wel getest op diabetes maar daar is geen sprake van, hij is “kerngezond” . Het in de war zijn verergert wél als het erg warm omdat hij een slechte drinker is Ook het zweten veroorzaakt veel vochtverlies wat hij uit zichzelf te weinig aanvult. Het is altijd lastig weer een beetje onder controle te krijgen. Zo verergert het één het ander.
      In de war zijn hoort natuurlijk wel écht bij dementie.

      Beantwoorden

      • matroos
        Jun 09, 2017 @ 22:01:39

        Ah ja vocht tekort veroorzaakt ook verwardheid zelfs bij oudere die niet dement zijn.Lastig dat Henk een slechte drinker is,zou daar geen foefje voor zijn,wat meer keren theetijd houden of zo.Dat deden we bij mijn schoonouders maar die waren toen al behoorlijk dement en waren het theetijd moment na een kwartier al vergeten.Altijd lastig als het één het ander verergert.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Jun 10, 2017 @ 12:07:24

          Hij denkt zélf dat hij genoeg drinkt pakt een glas dat hij vol laat lopen, neemt een paar slokken en gooit de rest weg voor hij het glas neerzet. Vraag ik of hij al gedronken heeft zegt hij , “ja natuurlijk, net een heel glas gevuld.

          Beantwoorden

  17. VoorHetBlogGezet
    Jun 09, 2017 @ 20:21:47

    Lieve Riet, het zijn niet alleen de lieve mensen om jou en Henk heen. Jij zelf bent ook een kanjer. Een dikke knuffel van mij voor jou lief mens.xxx

    Beantwoorden

  18. Hartelijke Hot Hulk
    Jun 09, 2017 @ 20:13:45

    Ja, door nare berichten nog erger in verwarring gebracht, omdat je dat niet meer kunt handelen.
    Gelukkig heeft hij jou.
    Trouwens het begint bij mij ook toe te slaan. Dmv niet meer de juiste benaming aan dingen te geven. Het begin is er!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 09, 2017 @ 20:17:05

      Ik ben heel blij dat ik er voor hem kan zijn. Het de grootste zorg van mijn overleden zus dat ze haar man achter moest laten.
      Niet te snel zover denken hoor, we kunnen allemaal wel eens ergens niet opkomen, hangt ook vaak samen met oververmoiedheid en van alles en nog wat.

      Beantwoorden

  19. Melody62
    Jun 09, 2017 @ 20:08:35

    Gelukkig merk jij dat er ook nog veel fijne mensen zijn…dat geeft de burger weer wat meer moed of niet dan.
    Die gebeurtenissen hebben inderdaad enorm veel impact, normaliter al, maar op mensen met dementie nog meer en hun reacties zijn ook anders, niet voorspelbaar dat maakt het allemaal wat enger.

    Ik hoop dat hij snel zijn draai weer vinden zal en jij momenten zat hebt/krijgt om op adem te komen. het zij jullie in ieder geval van ♥-e gegund!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 09, 2017 @ 20:14:43

      Ja dat is duidelijk, alles dat afwijkt van “normaal” heeft een grote impact . Ook voor hemzelf natuurlijk heel vermoeiend en vervelend. Dan is het onwijs fijn dat er mensen laten merken dat ze er voor ons willen zijn.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

