verzoekje

De Nederlandse taal is  blijft altijd een fijn onderwerp voor een logje. Van de week hoorde ik een oproep voor “taalvrijwilligers”op de regionale omroep. En nee, het ging niét om afgestudeerde “neerlandici” , gewoon de Nederlandse taal goed beheersen was genoeg.
Tja, ben ik daar de aangewezen persoon voor? Ik  héb  een certificaat HAVO Nederlands met een 8, maar als ik dan zie wat ik allemaal nog fout doe heb ik toch m’n twijfels!

Van de dingen die  ik wél goed doe gaat het meeste immers “op gevoel” goed, domweg omdat ik  met de taal opgroeide, maar uitleggen waarom  het één goed is en het ander fout is een ander verhaal.
Zo kunnen wij iemand iets vragen…. én je kunt iemand  iets verzoeken, wat op het eerste gezicht hetzelfde lijkt maar het zeker lang niet altijd is.

Maar hoe leg je dat verschil nou uit, eh…. een verzoek zul  je meestal alleen maar ja of nee op kunnen zeggen,  het lijkt verdacht veel op iemand verkapt  een “opdracht verstrekken”!
Zoals de ambtenaar van de burgerlijke stand zegt”mag ik U verzoeken elkaar de on gehandschoende rechterhand te geven”. Oke,  dan zeg je geen ja of nee maar voegt de daad bij het woord want anders kun je  in mooie  kloffie  meteen afmarcheren.
Of eh…. een geagiteerde moeder die haar puber  met rollende ogen “verzoekt” voortaan de vuile was in de wasmand te doen. Dan is het voor die puber echt raadzaam met een volmondig JA te antwoorden.

Op een vraag kan ook een ja of nee komen, maar daar zijn véél meer mogelijkheden, daar wordt om informatie, om toe-of instemming gevraagd.  Dus “hoe laat ben je thuis vanavond” aan diezelfde puber, of  ” zal ik je kamer even opruimen als je weg bent”. Nou ja, ik geef maar een voorbeeld hé want voor moeders van pubers is de puberkamer een “no go area”  en hoe laat hij/zij thuis is  kán behoorlijk afwijken van de afgesproken tijd.

Goed lezen is zeker  een must.  Ik las  gisteren een sms je op m’n telefoon; ( tja mijn logjes komen nooit helemaal uit de lucht vallen)   ”  gekke vraag, wil jij wat zeggen op de crematie plechtigheid van mijn vader( mijn zwager) ?” Zoiets lees je dan even snel terwijl je bezig bent  en wanneer je daar nog even over nadenkt slaat de twijfel toe.
Vraagt  ze nou  of ik het  plan heb iets te gaan zeggen…. omdat  zij daar dan tijd voor in moet plannen …. of verzoekt ze me om iets te zeggen  omdat dat eigenlijk binnen de familie ongemerkt mijn taak is geworden.

Ik lees het sms je nog eens over, en dan blijkt het toch een verzoek, ” zou jij wat willen zeggen bij de crematie van mijn vader”.
Ik heb haar maar snel gebeld om te zeggen dat ik dat natuurlijk wil  doen, ze heeft nog meer dan genoeg vragen aan haar hoofd in deze verdrietige situatie.

56 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Jun 07, 2017 @ 10:40:49

    Elke taal kent zo haar dubbele betekenissen, in sommige talen aangeduid met een of ander leesteken dat ons wellicht ontgaat maar de landsaarden zelf niet. Taal is levend, maar wat mij betreft hoeft het niet zo snel te gaan dat we als Nederlanders zelf soms niet meer weten wat wordt bedoeld. Ik kan mij ook aardig storen aan ingeslopen gedrag. Zoals het niet meer uit te roeien ‘Dan mag u hier gaan zitten’ of ‘dan mag u mij volgen’. Kletskoekerij! Vlak taalgebruik. Wat is er mis met ‘Ga lekker zitten tot u wordt opgeroepen’ of ‘Mag ik u verzoeken even mee te lopen’. nog beter ‘Loop maar mee hoor…’. Dat ik mee mag zal wel maar het is altijd daar waar ik eigenlijk helemaal niet heen wil. En echt het is meer schering dan inslag geworden. Taal is iets wat je geleerd moet worden, net als rekenen, aardrijkskunde. En voor hen die niet weten wat ik bedoel…u mag dat zelf even opzoeken in uw lagere-school-boekjes…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 07, 2017 @ 11:39:19

      Vooral de ingeburgerde straat taal ergert me, grammaticaal allemaal gruwelijk fout en niemand die moeite doet zich een beetje fatsoenlijk uit te drukken als niét “onder vriendjes”bent.

      Beantwoorden

  2. gewoonanneke
    Jun 06, 2017 @ 21:31:52

    mijn vriendin geeft Nederlandse les aan nieuwkomers en soms moet ze dan uitleggen waarom woorden verschillende betekenissen hebben. Soms zeg ik gewoon dat kan je niet verklaren het is zo. Ook zo’n zin haha. Ja ik maak ook nog wel regelmatig fouten hoor maar ik zie ze ook wel altijd in brieven en mails dat dan weer wel. Het blijft puzzelen allemaal. Sterkte met de crematie (zal inmiddels misschien al geweest zijn, lees ff van achter naar voren)

    Beantwoorden

  3. hanscke
    Jun 06, 2017 @ 20:53:08

    Het Nederlands kan heel ingewikkeld zijn, zeker als je aspecten als klemtoon en intonatie er bij in voegt. Ik heb de leerlingen altijd geleerd dat je wel op 12 verschillende manieren kunt vragen of iemand de deur dicht wil doen.
    Mijn condoleances met het verlies van je zwager.

    Beantwoorden

  4. minoesjka2
    Jun 05, 2017 @ 19:11:31

    Gecondoleerd met je zwager ……… tja, zo gaat langzaam aan iedereen binnen een familie zijn eigen taak krijgen.
    En wat fijn voor je nicht dat jij dit wilt doen voor de familie. Volgens mij kan jij dat ook heel goed, met respect, maar niet al te zwaar en ook met een glimlach.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 05, 2017 @ 21:09:43

      Dankjewel, zeker voor deze zwager mag de humor niet ontbreken, hij heeft zichzelf door de laatste moeilijke jaren met humor staande gehouden. Maar ik ben niet de enige spreker hoor, maar wel de enige van de schoonfamilie.

      Beantwoorden

  5. Ingrid Mooren-Roovers
    Jun 05, 2017 @ 11:24:25

    Gecondoleerd met je zwager. Ja,op internet kunnen daar ook weleens problemen door ontstaan,door het “verkeerd” gelezen of geschreven worden…..

    Beantwoorden

  6. Kakel
    Jun 04, 2017 @ 21:00:46

    Lieve Riet, gecondoleerd met dit verlies.
    Verstandig om jou een woord te laten spreken omdat jij goed “bij de woorden kunt komen.” Je moet het wel kunnen op dat moment…
    Liefs en een knuffel ♥

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 04, 2017 @ 21:04:34

      Dankjewel, Als ik het zelf schrijf lukt dat altijd wel omdat tijdens het schrijven al merkt waar de valkuilen zitten. Mijn zwager was bijna 83 en al een tijd “op” door de Parkinson dus wij gunnen hem z’n rust. Dat maakt het iets makkelijker.

      Beantwoorden

  7. willy
    Jun 04, 2017 @ 10:58:20

    mijn deelneming met het verlies van je zwager Riet…

    een verzoekje, waar je moeilijk neen kunt op zeggen..

    wel niet eenvoudig, omdat het hier om emoties gaat…

    groeten

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 04, 2017 @ 16:17:05

      Dankjewel, en nee daar wil ik ook helemaal geen nee op zeggen. Al is het maar om zijn kinderen te steunen. Maar inderdaad, zeker op onze leeftijd is dat wel emotie omdat je al zo vaak afscheid hebt moeten nemen en je neemt die allemaal mee zo’n aula in.

      Beantwoorden

  8. Mrs. T.
    Jun 03, 2017 @ 19:59:23

    Gecondoleerd. Ik vind het trouwens wel bijzonder dat de meest belangrijke berichtjes inmiddels ook vaak via whatsapp en sms verstuurd worden. Waar is de tijd gebleven dat we gewoon meteen belden?

    Hahaha, taal we kunnen er uren over kletsen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 03, 2017 @ 20:56:07

      Nou zó erg was het gelukkig nog niet, ik werd wél gebeld om zijn overlijden te melden. Ik was er een paar uur ervoor nog geweest dus wist dat het “eraan kwam. ”
      Maar dán wordt het dus druk aan de telefoon bij het nichtje die al in gesprek was met de begrafenisondernemer , vandaar het sms je. Maar wat je zegt, hoewel de rouwkaart gisteren tijdig op de post ging zag de post géén kans die op tijd te bezorgen, vandaag dus óók een kopie per mail omdat ook wij moeten plannen natuurlijk. Schandálig dat post nl z’n werk zo slecht doet. zéker met rouwkaarten moet dat toch in één dag kunnen. De drukker deed het beter.

      Beantwoorden

  9. Regenboogvlinder
    Jun 03, 2017 @ 15:06:10

    Gecondoleerd Riet! Mooi dat je wat zegt.. en dan is dat dus weer een taak die je op je hebt genomen. De Nederlandse taal is mooi… ik houd er heel erg van!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 03, 2017 @ 15:19:34

      Dankjewel.
      Ja wonderlijk hoe zoiets groeit, bij de dood van m’n moeder ( en dat is al 29 jaar geleden ben ik stiekem de “speaker” geworden en heb helaas al menig maal het woord gevoerd in een crematorium.
      Wel van papier voorlezen hoor, ik kan het niet voor de vuist weg.
      Dan is het fijn als je iets met onze taal hebt omdat je makkelijker je gevoelens onder woorden kunt brengen.

      Beantwoorden

  10. beaunino
    Jun 03, 2017 @ 10:23:13

    Gecondoleerd Riet. Jij vindt vast de juiste woorden die een beetje troost kunnen bieden. Mijn Nederlands is niet goed, maar wel een beetje beter geworden sinds ik ben begonnen met bloggen in ’13. (Volgens mij dan;)

    Beantwoorden

  11. Hartelijke Hot Hulk
    Jun 03, 2017 @ 00:19:48

    Gecondoleerd Rietz.
    Nederlands is een hopeloze taal. Hoewel ik van die Spanjolen in mijn vakantie ook niks begreep. En maar ratelen die lui.

    Beantwoorden

  12. Petr@
    Jun 02, 2017 @ 23:29:35

    Ja taal is een wonderlijk iets. Vaak zijn dingen voor meerdere uitleg vatbaar.
    Je hebt op radio 1 een heel leuk programma, de Taalstaat, van Frits Spits, dat gaat over de nederlandse taal en vergeten woorden, zo’n leuk programma!
    Nog gecondoleerd met het verlies van je zwager en sterkte aanstaande donderdag, ook met je gesproken herinneringen aan je zwager!
    Maar ik denk dat het je goed af gaat.

    Beantwoorden

  13. powerpointgreetje
    Jun 02, 2017 @ 23:10:14

    Gecondoleerd met je zwager, erg fijn dat je een woordje mag spreken, ik zie het als een eer voor jou…….

    Beantwoorden

  14. Matroos Beek
    Jun 02, 2017 @ 21:29:03

    Mijn innige deelneming. Fijn dat je familie op jou kan vertrouwen in deze omstandigheden. Twijfel niet over je diploma als het op taal aankomt. Ik werk tussen o.a. docenten Nederlands waarvan ik mij bij bepaalde personen afvraag hoe ze aan dat diploma zijn geraakt. Er zijn zoveel meer mensen met een passie voor taal die het stukken beter doen zonder dat briefje. En inderdaad, in het onderwijs, althans in België, mogen de kinderen voor niet-taalvakken gewoon fouten schrijven. Een slordige taal werd/wordt op die manier aangeleerd. Vroeger moesten wij over de ganse lijn, voor alle vakken, pogingen doen om foutloos te schrijven. Dat zijn normen die opgelegd worden door het ministerie van Onderwijs. Dan vragen ze zich af hoe het komt… ’t Ja…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 02, 2017 @ 21:44:05

      Dankjewel, ik heb ook de behoefte om het te doen (anders doe ik het niét)
      I dacht dat België nou juist zoveel beter met de taal om gaat dan wij hier.
      Maar er gaan steeds meer stemmen op om het dan maar allemaal aan de schrijver over te laten hóe er geschreven wordt.
      Ik snap best dat niet iedereen een taalgeleerde kan zijn maar een béétje basis mag men toch niet aan komen.
      Voor mij is taal gewoon plezier op mijn eigen manier, niet volmaakt maar met in acht neming van bepaalde beginselen.

      Beantwoorden

  15. Michel
    Jun 02, 2017 @ 20:33:42

    Gecondoleerd met je zwager! Grappig, het verschil tussen verzoeken en vragen; echt een kwestie van ‘nu je het zegt’ want heb er nooit zo bij stil gestaan. Weer wat geleerd. 👍

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 02, 2017 @ 21:11:24

      Dankjewel!
      Ja typisch hé, zo af en toe valt er ineens iets op dat je al héel vaak gedachteloos gebruikt.En dan ineens valt je er iets aan op, dat kwam nu door dat sms berichtje, en dan ga ik daar over nadenken en een beetje brainstormen.

      Beantwoorden

  16. De Gans (Marije)
    Jun 02, 2017 @ 20:32:12

    Gecondoleerd met je zwager. Mooi dat jou dat wordt toevertrouwd.
    De taal…..ik hou ervan. Of houd ik er van? Je blijft denken en bedenken… Ik zoek nog zo veel op. Lesgeven, prima, maar liever niet meer op een school 😊 Lieve groet,

    Beantwoorden

  17. Suskeblogt
    Jun 02, 2017 @ 20:31:34

    Soms moet je op je gevoel afgaan om te weten welke woorden je dient te gebruiken. Regels zijn nooit volledig. Gecondoleerd met je zwager.

    Beantwoorden

  18. Marja
    Jun 02, 2017 @ 20:06:44

    Gecondoleerd, al is het voor hem een verlossing. Goed dat jij aan het verzoek hebt voldaan. Jij kan dat als geen ander.
    Taal blijft mij ook altijd boeien. Ik blunder nog regelmatig bij mijn dagelijkse oefening “beter spellen”.
    Volgens mij is het “ervan uitgaan”, Melody.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 02, 2017 @ 20:15:07

      Dankjewel, ja de man van wijlen mijn zus werd zeer gekweld door Parkinson. Ik ga m’n best doen natuurlijk, heb nog even de tijd tot donderdag.
      Taal is zó leuk maak ook zó lastig. Ik zou ook géén “taalles”durven geven, misschien, de állereerste beginselen !
      Maar we hoeven onszelf niet al te snel te generen. Ik las laatst ergens bij iemand die lesgeeft iets als “net als mij” , zelfs al geef je geen Nederlands hoor je toch eigenlijk niet in het onderwijs te werken.

      Beantwoorden

  19. Melody62
    Jun 02, 2017 @ 19:52:39

    Gecondoleerd met je zwager! Fijn dat jij, inmiddels ‘de aangewezen persoon’ geworden te zijn, dat ook goed kunt. Dáár twijfel ik ook niet. Dat kan niet iedereen. Heb het zelf ook vaak moeten doen maar dan vanuit mijn kerkelijke functie. In de familie ook maar dan minder.

    Taal…. is en blijft een heel gedoe. Het Nederlands is doorspekt van de vele mogelijkheden die 1, zogenaamd simpel, woord heeft. Heb bijna de hele dag gewerkt aan studieverslagen van Anita, die ik altijd nalees en corrigeer voordat zij ze inlevert. Een voorbeeld waar wij vandaag tegenaan liepen? Er vanuit gaan, of ervan uitgaan of er van uit gaan ? En zo zijn er vele voorbeelden meer. Geen wonder toch dat buitenlanders onze taal als 1 van de moeilijkste te leren vinden?!

    Ik vind het zelf geweldig overigens, het zelf zoeken naar woorden die de lading het beste dekken …

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 02, 2017 @ 19:59:01

      Dankjewel, voor m’n zwager is het verlossing dat maakt het wel makkelijker voor ons..
      Ik ben ook taalliefhebber maar, misschien wel juist daardoor, heb ik vaak twijfels als jij hier al neer schrijft. . Gevalletje van “hoe meer ik weet hoe minder ik begrijp”;-)

      Beantwoorden

  20. leegschrift
    Jun 02, 2017 @ 19:40:43

    de taal de taal, we kunnen het allemaal. Zonder professoren gaan we het ook best redden met de woorden. Hopelijk maak je een mooi verhaal voor bij de crematie. Minder leuk maar wel dankbaar. Liefs,

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 02, 2017 @ 19:47:34

      Ja taal blijft altijd een mooie “puzzel”
      Klopt, niet écht leuk maar altijd fijn als je er mensen een steuntje in de rug mee kunt geven. Ik doe het graag voor de kinderen van m’n zwager. Ik deed het ook bij de crematie van zijn vrouw ( mijn zus) maar dan al veel eerder.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

