waterhoofd

Over water gesproken, maar dan niet over slootwater maar gewoon drinkwater.
Ja precies dat spul dat je, al dan niet met bubbels, in plastic flesjes kunt kopen.
Anno 2017 kún je  niet meer zonder flesje water op stap, zelfs niet als je in de randstad woont waar je nooit  héél ver uit de buurt bent van een tappunt van “gemeentepils”.

Oke, als je een lange fietstocht in de planning hebt  is het handig, op een warme dag bij een lange autorit misschien óók wel, fileleed is tamelijk onvoorspelbaar.
Maar  bij onze gewone wandelingen heb ik nóóit een flesje water bij me,  de mens kan uiterlijk drie dagen zonder vocht en zó lang lopen we nooit. Zelfs bij de vierdaagse had ik nooit meer dan 3/4 ltr. drinken, en dat was maar gedeeltelijk water, in de rugtas. Onderweg kwam je dan nog wel water tegen en verder vulde ik het verloren vocht aan bij “thuiskomst”.

Maar tegenwoordig drinkt iedereen zich een waterhoofd,  zodra ze de deur uit moeten gaat er een flesjes water mee. De plastic flesjes, die een volkomen onnodige belasting voor het milieu zijn,  worden achtergelaten op de plaats waar de fles leeg is want hé, een volle fles mee zeulen is geen probleem maar een lége….. véel te zwaar toch? Die laat je gewoon in de tram achter.


Ik moet als kind, net als m’n broers en zussen,  menigmaal op het randje van uitdroging gebalanceerd hebben. Buiten spelen, lopend van Den Haag naar Loosduinen, achterop de fiets bij m’n vader naar Reewijk… het gebeurde állemaal zonder één spetter water.

Maak dát de bankbediende eens wijs, wanneer ik bij de bank 5 minuten moet wachten komt een medewerker me een flesje water aanbieden…. alsof de bank een fata morgana in de woestijn is  waar ik me volkomen uitgedroogd naar binnen heb gesleept.
Uiteraard zijn kosten nog moeite gespaard aan reclame op het flesje. Nee een foto héb ik niet want ik sla het flesje water altijd af met de mededeling” ik ben niet via de Sahara gekomen en ik red het heus wel  een half uur zónder water”.
Oh verhip…. er was een tijd de bank “het water tot de lippen stond” tja, dan moeten ze  al dat water natuurlijk kwijt….

Behalve (meestal) onnodig milieuvervuilend is het ook nog een vieze gewoonte dat gelurk aan die flesjes, bah! Maar misschien ben ik wel jaloers want ik kan niet eens uit een flesje drinken.
Volgens mij heb ik nu wel weer genoeg  de moralist uitgehangen. Nog even een filmpje met wat weetjes en klaar is Rietepietz.
Sorry, komt gewoon door dat lege flesje dat ik in de tram vond én het geweigerde flesje bij de bank op de bank, ’t is  is ook gewoon téveel in één week.

65 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Mei 31, 2017 @ 13:00:43

    Over dit wonderlijke gebruik zijn wij het helemaal eens. Als iets het milieu belast dan dit vreemde culturele gedoe. Overigens heb je in Duitsland gewoon statiegeld op die flesjes zitten. Dat scheelt toch in de afvalberg…

    Beantwoorden

  2. hanscke
    Mei 29, 2017 @ 20:52:34

    Ik ben het helemaal met je eens, dat gesleep met flesjes water is in ons land helemaal niet nodig.

    Beantwoorden

  3. Regenboogvlinder
    Mei 27, 2017 @ 20:21:55

    Nou je kunt zeggen wat je wilt, maar ik vind het toch wel heel attent van die waterbank! Jij hebt altijd een Rietje bij je… top!!! 🙂 🙂

    Beantwoorden

  4. majaer
    Mei 27, 2017 @ 12:00:45

    Eigenlijk ben ik een slechte drinker, en heb dus nooit water bij mij daar denk ik niet eens aan. Maar ik zie inderdaad altijd iedereen met een flesje lopen.

    Beantwoorden

  5. leegschrift
    Mei 26, 2017 @ 08:46:20

    Ik heb liever water met bubbels als ik naar de bank ga voortaan. Champagne!

    Beantwoorden

  6. Kakel
    Mei 25, 2017 @ 21:28:34

    Zolang je steeds uit hetzelfde flesje drinkt – en niet aan een familielid “leent” – maakt het niet uit. Je kan niet ziek worden van je eigen bacteriën. Ik heb een dopper. Ik heb een duurzaam exemplaar: https://www.bol.com/nl/p/dopper-drinkfles-450-ml-cool-blue/9200000021784173/
    Kun je uit elkaar “schroeven” en afwassen.

    Beantwoorden

  7. John
    Mei 25, 2017 @ 08:14:03

    Ik drink veel. Heb twee RVS drinkflessen die ik met kraanwater vul, en die neem ik mee als ik onderweg ben of wat dan ook. Je lichaam bestaat voor 7- % uit vocht en dat moet je op peil houden. Een halve dag niet drinken heeft al invloed.
    Maar de plastic flesjes die je overal ziet liggen zijn een crime ja. Daar zouden ze wat aan moeten doen. Maar ja, de mens is hardleers dus het zal nog wel een poos doorgaan dat deponeren.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 25, 2017 @ 09:56:04

      Ik denk dat het ook wel een beetje te maken heeft met wat je gewend bent. Mijn generatie is nog opgegroeid met zonder water op stap. Mijn vader en broers werkten de hele dag buiten en dronken alleen in “schafttijd”, ook voor ons was het normaal dat je pas dronk als je weer thuis was.
      Maar van jou had ik inderdaad al helemáál niet verwacht dat je met plastic flesjes loopt, jij weet, en nog belangrijker, dóet het ook beter .

      Beantwoorden

  8. Petr@
    Mei 24, 2017 @ 19:23:18

    Van al dat drinken moet je veel piesen hoor!
    Wij nemen alleen water mee als we een lange rit voor de boeg hebben, morgen gaan we naar oudste zoon in Brabant en de navulbare flesjes staan al klaar in de koelkast!

    Beantwoorden

  9. Melody62
    Mei 24, 2017 @ 19:20:44

    Zal het ook te maken hebben met de generatie waarin je bent opgegroeid?
    Mijn jeugd gaat de deur niet uit zonder een fles bij zich, en nee niet een wegwerpversie maar de hergebruikbare, zo netjes doen ze het dan weer wel, ze hebben allebei (vind ik wel top eigenlijk) een schurfthekel aan aanval in de natuur…

    Ik zelf ga nooit de deur uit met fles, heb er wel eentje maar nee het is mij teveel gesleep. Heb ik dorst dan loop ik daar waar ik ben naar de kraan en is die kraan er niet kan ik heus wel wachten tot ik wel bij een kraan in de buurt komt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 24, 2017 @ 19:27:36

      Ja ik volg helemaal jouw lijn, het is eigenlijk te gek dat jonge mensen blijkbaar geen uur meer zonder drinken kunnen. Eigenlijk net zo iets als de hele dag door lopen eten, grazen noemen ze dat geloof ik. Wij nemen alleen drinken mee als we een lange autorit maken, maar dat komt nu dus vrijwel niet meer voor,

      Beantwoorden

  10. Hartelijke Hot Hulk
    Mei 24, 2017 @ 19:07:37

    Op de racefiets neem ik 2 bidonnen van 750 ml mee gevuld met water.
    Veel mountainbikers zie je tegenwoordig met een camelback (kamelenbult) op hun rug rijden en een zuig slangetje naar hun mond. Krijg altijd de neiging om er een klap op te geven 😉
    Drinken tijdens het sporten is ontzettend belangrijk voor koeling en afvalstoffen wegwerken.
    ’s Avonds drink ik altijd 1/2 grote glazen water. Dat helpt tegen de kramp in mijn kuiten waar ik vaak last van heb.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 24, 2017 @ 19:14:42

      Je hebt ook een groot lichaam, dan heb je misschien meer vocht nodig. Maar dat sabbelen aan tuitjes of slangetjes is gewoon niet fris. Ik hou er niet van en áls ik een flesje meeneem dan óók een bekertje óf een rietje…. nou ja, ik héb natuurlijk altijd een “Rietje”bij me. 😉

      Beantwoorden

  11. willy
    Mei 24, 2017 @ 17:59:15

    met zo’n plastic flesje of een andere drinkbus zul je me niet zien wandelen.. Riet

    allemaal ballast waar je op den duur dorst zou van krijgen…

    en de horeca moet toch ook leven, ik heb ergens gelezen dat het water hun aan de
    zou lippen staan…

    groeten

    Beantwoorden

  12. Neeltje
    Mei 24, 2017 @ 13:26:56

    Heb ook een duurzaam flesje, drink gewoon graag water. Dat scheelt inderdaad heel veel plastic. Wel zo handig.

    Beantwoorden

  13. Ingrid Mooren-Roovers
    Mei 24, 2017 @ 11:55:31

    Haha…je moet alles aanpakken wat je krijgt Rietepietz!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 24, 2017 @ 16:32:35

      Helaas, dat zit niet in m’n genen, als ik er niets aan heb neem ik het ook niet mee. k heb thuis immers water genoeg en weiger onderweg aan een flesje te gaan lopen lebberen als ik binnen een kwartier thuis kan zijn, zó eigenwijs dat mens;-)

      Beantwoorden

  14. Mammalien
    Mei 24, 2017 @ 11:24:46

    Het is wel een soort modeverschijnsel ja. Hoewel het ook wel weer iets op zijn retour lijkt? Niet meer zo erg als ene paar jaar terufg, toen iedereen overal flesjes meezeulde. Ik heb als ik een dag wegga wel een dopler met water mee voor mezelf. Hoef ik in pretparken of in bioscoop niets te kopen, want daar water kopen vind ik echt zonde van het geld! En natuurlijk als ik sport. Dan drink ik mezelf echt een waterhoofd…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 24, 2017 @ 14:53:45

      Ik drink meestal pas thuis, dat was vroeger heel gewoon. In pretparken is het natuurlijk een goede oplossing want daar loop je leeg drankjes. Toen wij nog naar de sportschool gingen kocht ik er na afloop een lekker vers “sjuutje” en water dronk ik dan thuis wel weer.

      Beantwoorden

  15. Kreanimo (@IlseVerhoeven81)
    Mei 24, 2017 @ 10:16:33

    Ik heb ook een hervulbare fles als ik naar het werk ga, zo’n tupperware geval. Het is eens heel erg in geweest….
    Veel drinken moet ik van mijn diëtiste en ik vind het best moeilijk om vol te houden eigenlijk…

    Beantwoorden

  16. beaunino
    Mei 24, 2017 @ 08:10:07

    Als ik ga fietsen neem ik een curverbeker mee of een bidon. Verder op weg naar mijn werk (70 minuten) en dan nog alleen als het echt bloedheet is. Het is aan mij ook niet zo besteed dat gezuip;)

    Beantwoorden

  17. Leidse Glibber
    Mei 23, 2017 @ 23:49:50

    Ja ik snap het ook niet hoor, vroeger deden we alles zonder flesje bij ons. Thuisgekomen kop onder de kraan en drinken 🙂
    OT: prijzengeld in Leiden is niet zo hoog hoor, daarom hebben we geen echte toppers of toppers die meer voor hun plezier dan geld komen.

    Beantwoorden

  18. Villasappho
    Mei 23, 2017 @ 23:42:44

    Ik koop maar heel zelden weggooiflesjes. Heb een fijne fles die ik goed af kan wassen. En nee geen dopper, ik wilde een normale dop.

    Beantwoorden

  19. De Gans (Marije)
    Mei 23, 2017 @ 23:25:09

    Ik heb een heel degelijke stalen fles die heel goed schoon te maken is, maar die ik altijd vergeet… Dan ‘moet’ ik weer een terrasje pakken 😁

    Beantwoorden

  20. RenéSmurf
    Mei 23, 2017 @ 23:14:31

    Als ik met de hond wandel heb ik nooit drinken bij me. Als ik een wandeling maak of een fietstocht tijdens de vakantie neem ik wel altijd cola mee.

    Beantwoorden

  21. Matroos Beek
    Mei 23, 2017 @ 22:42:49

    Drinken is gezond, maar ik vraag me vaak ook af waarom we zoveel moeten drinken… ik vind het lastig want ik kan niet goed doordrinken. Dus net als jij jaloers bent van die lurkers aan flessen, ben ik dat van mensen die stevig kunnen doorklokken… het lukt mij niet zonder verslikken. Al altijd gehad. Zou ik het nog kunnen leren? Is er een techniek voor?

    Beantwoorden

  22. AnneMarie
    Mei 23, 2017 @ 22:30:09

    Heb een tupperware fles navulbaar met het lekkerste kraanwater en BPA vrij, afwasbaar in vaatwasser of met de hand natuurlijk. Heb alleen moeite om mijn fles te vullen uit de kraan bij de WC’s. Weet jij veel wat daar gebeurd en daar vul ik mijn flesje water dan. Bah, moet er gewoon niet aan denken.

    Beantwoorden

  23. Mrs. T.
    Mei 23, 2017 @ 22:04:59

    Ik heb een dopper die ik vul met kraanwater en die afgewassen kan worden. Ideaal.

    Beantwoorden

  24. Marja
    Mei 23, 2017 @ 21:22:22

    Super! Ik ben het natuurlijk helemaal met je eens.
    Persoonlijk ben ik dol op kraantjeswater. Stom genoeg krijg je hier in ziekenhuizen alleen maar een glazen literfles plat bronwater geserveerd. Tijdens de opnames i.v.m. blaasingrepen vorig jaar heb ik me daar ongans aan moeten drinken. Doodzonde.

    Beantwoorden

  25. gewoonanneke
    Mei 23, 2017 @ 20:28:26

    Ik heb ook altijd een flesje water bij me maar wel een die ik iedere keer gewoon vul met kraanwater. Heel vaak gebruik ik het helemaal niet maar soms is het wel handig om het bij me te hebben.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

