vroegertje

Ja ik had “een vroegertje” vanmorgen, en dat kwam omdat er iemand blijkbaar “een latertje” had. Liep ik al om 8 uur over de Rijswijkse zaterdagmarkt te zwalken waarna ik doorliep naar de kaaswinkel die verdorie gewoon nog geslóten was om 10 voor half 9 !
Nee hoor, ik was niet door Henk het bed uitgejaagd, we staan altijd tamelijk vroeg op. Echte ochtend mensen dus dan weet je het wel, om 7 uur  vrolijk en fruitig   rond hippen alsof je een koolmeesje imiteert, dit ondanks dat  mijn moeder altijd zei; “vogeltjes die vroeg zingen zijn voor de poes.” Ja die spreekwoorden, ze kán het niet laten!

Wie er dan een “latertje had”?  Dat was de krantenjongen, de krant hoort voor 7 uur op de mat te liggen, nou ja,  hij komt óók wel eens voorbij de mat op de plavuizen terecht, maar een kniesoor die daarop let.  Maar de laatste weken is de krant op zaterdag stééds te laat, vandaag zelfs véél te laat.
Tja, dan kijken we elkaar maar eens diep in de ogen tijden het ontbijt want normaal leest Henk de sportkrant en ik de rest van de krant tijdens het ontbijt.

Op zaterdag zit er ook een extra   puzzelbijlage  bij en dáár ga ik dan altijd vast even in zitten knoeien voor ik naar de markt ga. Precies, daar zit ook de binaire puzzel bij  die ik ondertussen iets beter snap door de link die Matroos  voor me had, daar stonden de regels in én wat oefenmateriaal van héél makkelijk tot héél moeilijk.
Maar om even snel te doen pik ik meestal de “rebusfilippine” eruit!


Ook héél leuk om te doen, soms moeilijk soms makkelijk maar dat hangt er ook vanaf of je een beetje “krom” kunt denken. Om het makkelijker te maken kun je  op gelijk genummerde vakjes  gelijke letters invullen maar niet iéder vakje is genummerd dus de grijze hersenmassa gebruiken is toch wel een pré!


Niet zo moeilijk dit keer, plaatje 1 laat afval zien, daarna een staf en de A moet door een O vervangen worden, goed zo….. “afvalstof”  past prima in de puzzel.
Nr. 2 is ook niet moeilijk,  de pijl wijst naar een pink, het pijltje eronder wijst van rechts naar links dus  moet je “pink” omdraaien en dan nog even  de I in een A veranderen.
Dat levert  “knap” op, daarna staat een 1 met eronder -E  blijft “en” over,  hebben we nog een kooi waarvan we de i in een R moeten veranderen en dan heb je ineens een “knapenkoor” bij elkaar gepuzzeld.
Ja natuurlijk dat kunnen ze ook gewoon ineens opschrijven, ben ik met je eens maar  dan valt er niets te puzzelen en ben ik véél te vroeg voor de boodschappen buiten zoals vandaag……, snap dat dan!

55 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. leegschrift
    Mei 03, 2017 @ 21:00:44

    Vuilnisstraf en vingerkooitje. Ik hoop dat sinterklaas dit goedkeurt, anders ga ik maar weer op me stokje wat heen en weer.

    Beantwoorden

  2. beaunino
    Mei 03, 2017 @ 11:08:42

    En dat allemaal op dat onooglijke tijdstip. Wouw!!

    Beantwoorden

  3. Ingrid Mooren-Roovers
    Mei 02, 2017 @ 12:38:11

    Ik snap het 🙂

    Beantwoorden

  4. Mammalien
    Mei 01, 2017 @ 20:13:57

    Fijn vind ik het om vroeg op te zijn. Jammer dat je dan soms voor jan l. bij een winkel aankomt omdat die niet zo vroeg zijn…

    Beantwoorden

  5. Petr@
    Mei 01, 2017 @ 15:16:21

    Ik sta ook meestal vroeg op Riet, ben meestal voor de wekker wakker.
    Deze puzzel heb ik gisteren ook gemaakt, de oplossing was “spaartegoed” maar daar was jij vast al achter 😉
    De binaire puzzel vind ik nog lastig hoor.

    Beantwoorden

  6. tagrijn
    Mei 01, 2017 @ 14:57:24

    Vroege vogels zijn voor de kat. Maar die hebben jullie toch nog nooit te pakken gekregen. En die puzzels in de krant: ik neem me steeds voor die sudoku nu eens niet op te lossen, maar als je dan toch even begint moet ie toch af…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 01, 2017 @ 15:12:52

      En dan mag een wonder zijn want tegenwoordig hebben we een kat in huis en dus “de kat op het spek gebonden”.
      Verslavend hé, dat puzzelen, ik ben nérgens heel erg goed in maar amuseer me toch met veel soorten puzzels.

      Beantwoorden

  7. Regenboogvlinder
    Mei 01, 2017 @ 14:48:15

    Ohhh zo’n ritueel is best gezellig. Ik heb al zo lang geen papieren krant meer. Een tijd geleden nog eens geprobeerd voor 4 wkn met de zaterdagkrant of weekend. Maar ze gingen ongelezen de papierbak in. Ben nu wel begonnen om wekelijks de regio-sufferdjes te lezen. Moet toch wel en beetje bijblijven hè.. Haha, leuk die puzzels. Ik leg tegenwoordig puzzels op de tablet. Je weet dat ik legpuzzels enig vind en dit is toch makkelijk. Moeilijkheid kun je zelf instellen, qua aantal stukjes en wel of niet omdraaien. Ik vind het heerlijk ontspannend!

    Beantwoorden

  8. meninggever
    Mei 01, 2017 @ 14:25:20

    Ooit, lang geleden lijkt dat alweer, las ik drie kranten per dag. Twee in de ochtend, een in de avond. Verschillende dat spreekt. Maar sinds we op tablet en smartphone gewend zijn geraakt is het nieuws uit de krant oud. We kunnen alles volgen, een waarschuwing als er iets belangrijks te melden valt. Nieuws missen we dus nooit als dat zou moeten. Puzzels doe ik nooit aan dus die zou ik niet missen, maar de vaak aardige strips dat is nog wel eens een gemis. Te laat of te vroeg maken we zelden mee, want die Smartphone kent ook een agendafunctie, een wekker, en groot in beeld een klok. Dussuh……:)

    Beantwoorden

  9. ria
    Mei 01, 2017 @ 10:39:11

    Vroeger puzzelde ik heel veel, nu nog wel eens samen met kleinzoon.
    Nu speur ik naar kwissen op het scherm en doe fanatiek mee 🙂

    Beantwoorden

  10. gewoonanneke
    Apr 30, 2017 @ 22:30:20

    Weet nog toen mijn zoon de krant deed dat ie 7 uur in de bus moest liggen. Heb momenteel allerlei soorten filippine puzzels en ook rebussen vind ze leuk om te doen. Je moet er ff bij nadenken en daar is puzzelen toch voor. Zelf ben ik een nachtmens hoor dus als ik niet werk of zo is mijn bedje tot een uur of 9 heerlijk. Ben nooit een ochtendmens geweest hoewel ik niet chagrijnig ben want toen ik nog werkte zat ik ook iedere dag fris en vrolijk in mijn auto om 7 uur. Daar wen je ook weer aan. (als het moet)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 01, 2017 @ 10:09:25

      Ja klopt, puzzelen houdt de grijze cellen lekker bezig én het is leuk vertier.
      Avondmensen zijn echt niet allemaal ochtendziek, en bij ochtendmensen komt “ochtendziekte”óók voor. Als er iéts is waar ik de pest aan heb is het wel aan mensen die niet te genieten zijn als ze net op zijn.

      Beantwoorden

  11. Zus
    Apr 30, 2017 @ 21:02:08

    s’Morgens bij zo’n puzzel wakker worden. Heerlijk want ik ben ’n typisch avondmens.

    Beantwoorden

  12. majaer
    Apr 30, 2017 @ 13:36:52

    De krant moet wel op tijd zijn, wij zelf hebben de krant al niet meer dus dat is geen probleem. Leuke puzzels overigens.

    Beantwoorden

  13. schrijfselsvanmij
    Apr 30, 2017 @ 11:22:12

    De krant werd hier altijd heel vroeg bezorgd, maar op een gegeven moment was er wisseling van bezorger en sindsdien huilen met de pet op. En dus alleen nog maar een digitaal abonnement. Was wel even wennen, ik vond het in het weekend altijd fijn om de kranten lekker op mijn gemak door te lezen. Jan nu ook nog maar het is toch anders.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 30, 2017 @ 14:37:12

      Sinds men de bezorging anders geregeld heeft, met meerdere kranten tegelijk is het hier regelmatig mis, nieuwe lopers zijn altijd te laat, dat snap ik dan nog, maar als er vaak een wisseling is wordt dat erg vervelend.
      Ik ga toch echt voor de papieren krant, dat hoort gewoon bij m’n ontbijt ritueel.

      Beantwoorden

  14. J@n.
    Apr 30, 2017 @ 09:46:31

    In een appartement heb je als de krant te laat is ook nog het nadeel dat je voor niks naar de brievenbus gaat lopen en dat vind ik ondanks de lift die we hier hebben toch vervelend. Gelukkig komt het hier zelden voor. Het is wel gebeurt dat men de bij het langslopen de krant regelmatig uit de brievenbus pikte, maar na een klacht van mij zit hij tegenwoordig helemaal zonder uit te steken in de bus, want ondanks internet kan ik mijn krantje echt niet missen. Leuke puzzeltjes heeft jullie krant.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 30, 2017 @ 14:34:22

      Gewoon vervelend als je niet kunt rekenen op wat ze beloven. Maar ik heb nu deze krant gratis, om kwart over 9 gemeld dat er geen krant was maar 10 minuten later dus tóch in de bus. Wordt nu niet meegerekend ,dat is nog iéts. Ik heb ook niéts met de krant op internet en niet alléén om de leuke puzzels.

      Beantwoorden

  15. De Gans (Marije)
    Apr 29, 2017 @ 23:03:24

    Ik vind een krant die op tijd is wel belangrijk. Als je een ochtendblad bezorgt moet je daar ook voor gaan.
    Mijn Lief ging vroeger vanuit zijn stamkroeg rechtstreeks de brievenbussen rond. Daarna pas naar bed. Ik hoop dat hij snel weer op tijd komt. Die regelmaat is wel zo fijn… Wens jullie een mooie zondag toe ☉

    Beantwoorden

  16. RenéSmurf
    Apr 29, 2017 @ 22:16:57

    De krant moet wel op tijd zijn, de tijd die afgesproken is! Zeker voor vroege vogels is dat gewenst. Ik blader de krant vaak door bij mijn ouders, even in vogelvlucht.

    Beantwoorden

  17. Matroos Beek
    Apr 29, 2017 @ 21:28:29

    Ik stuur je graag aanwijzingen door. Blij te lezen dat je er iets aan had. Maar zo dapper als jou ben ik niet. Ik geef liever advies dan dat ik ze zelf oplos…😉

    Beantwoorden

  18. Suskeblogt
    Apr 29, 2017 @ 20:08:15

    Wij hebbenalleen een krant op zaterdag. Dit omdat er dan extra bijlagen bij zitten. Die ga ik dan halen in de krantenwinkel hier om de hoek. Dan is het tijd voor de boodschappen zodat ik ten vroegste rond de middag even in de krant kan lezen.

    Beantwoorden

  19. Kakel
    Apr 29, 2017 @ 18:42:07

    Ik ben er nog niet over uit wat ik knapper vind: degene die de rebus verzint of degene die ze oplost. Weet je wat? Ik kies voor het laatste. Als ik ’s ochtends erregens geen behoefte aan heb, is het wel aan puzzelen…
    Lieve groet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 29, 2017 @ 18:44:56

      Jij vind jezelf bij elkaar rapen na een slapeloze nacht al puzzel genoeg!
      Puzzels oplossen is soms lastig maar een puzzel máken is echt een rotbaan. Ik heb een paar keer een kruiswoordpuzzel gemaakt voor een boekje als er iemand iets te vieren had.

      Beantwoorden

  20. Marja
    Apr 29, 2017 @ 18:35:11

    Het moest verboden worden om zo vroeg wakker te zijn. Arme krantenjongen, arme winkelier. Ik was om kwart over 8 boven water, Robbert om half 10 en onze dochter om 12 uur.
    Maar je hebt er weer een mooi verhaal van gemaakt. xxx

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 29, 2017 @ 18:39:36

      Tja, die krantenjongen wéét waar hij aan begint natuurlijk. Maar de jongens wisselen nogal eens en dan zijn ze weer later dan eigenlijk afgesproken is.
      We hadden heel lang een betrouwbare bezorger die altijd rond 5 uur al kwam, sommige mensen schijnt dat toch goed uit te komen zo’n vroege klus.
      Maar wij zijn meestal vroeg op, gaan er ook vroeg in , duidelijk géén avondmensen hier;-)

      Beantwoorden

  21. Melody62
    Apr 29, 2017 @ 18:04:09

    Zo zie je maar dat geen dag dezelfde is ook al ben je nog zó pieppp 🤣

    Beantwoorden

  22. Neeltje
    Apr 29, 2017 @ 17:47:59

    Pokkenpen wordt; Pok (P= Pl + o = u )ken( k=d-n) pen (p=d+e=a=n=g). 😀 😀

    Beantwoorden

  23. Villasappho
    Apr 29, 2017 @ 17:39:47

    Ik had me omgedraaid

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

