terug naar school

Helemaal onverwacht was ik inééns even terug op de lagere school in de Kepplerstraat in Den Haag. Dezelfde school waar ook onze zoon en dochter later hun “basiseducatie” opdeden.
De school is gebouwd in 1910  en heeft leuke erkers, inhammen en een soort torentje.


De school ziet er nog steeds uit zoals ik hem me herinner,  dat zag ik in een aflevering van het TV programma VT- wonen. (link uitzending gemist)
Het was mij nog onbekend dat de school er weliswaar nog staat, maar niét meer als school in gebruik is.
Er is gekozen  om het gebouw te bewaren maar er  tien wooneenheden in te creëren! En het zijn práchtige ruime, lichte  appartementen met  hoge plafonds  en natuurlijk  hoge ramen.

Wat een prachtplan in deze tijd  van afbraak en afschuwelijke nieuwbouw want dit gebouw past gewoon perfect in de verder  niet veranderde omgeving.
Maar ik zit natuurlijk meteen weer op school in een tijd ( 1948) dat klassen van rond de 40 leerlingen helemaal geen uitzondering waren.
In het deel van de school dat links  haaks op het hoofdgebouw staat  (zie foto boven)  was de gymzaal, nóg hoger dan de klaslokalen.


In het nieuwe appartement in de gymzaal wonen nu vier mensen, maar er is nog een deel van de balken constructie te zien waaraan vroeger de touwen hingen waarin geklommen kon worden.


In een gang staan nog de ladders en “muizentrappetjes”die vroeger in de klimwand gehangen konden worden gehaakt als er, meestal vóór de vakantie “reis om de wereld”gespeeld mocht worden. Ze gaan ze nu gebruiken in  één van de appartementen zie ik in het programma.


Ook mijn oudere zussen , de jongste én de oudste broer zaten op deze school en in iéder lokaal heeft dus wel een “Rietepietz gerelateerde” leerling gezeten.
In de klas rechts naast de hoofdingang waar meestal de zesde klas was ondergebracht heb ik zelf niet gezeten, ik ging na klas 4 naar de buitenschool, maar alle anderen vast wél.
Ze kenden ook allemaal wel de strenge leraar die zo’n grote adamsappel had dat hij (uiteraard  achter z’n rug) ” kippestrotje” werd genoemd.
Voor de appartementen wordt nu een zijingang gebruikt om de rechter hoek,  daar zijn nu parkeerplaatsen maar vroeger was daar een speelplaats voor de “kleintjes” en viel ik ooit  van het hekje dat om een bescheiden border stond. Het leverde me een gebroken sleutelbeen op.
Maar ook daar heeft men een deel van de oude vloer en wandtegels gelaten waar ze waren.

Ik denk dat iedereen die in die tijd op een openbare school heeft gezeten die tegeltjes wel zal herkennen. Wat niet iedere school had was het uitzicht op de kerktoren van de St. Agnes parochie, we waren dus zéér bij de tijd op die school, hoorde regelmatig de klok luiden en sommige wisten zelfs  waar de klepel hing!


Ja ik snap wel dat die gelinkte aflevering uitkijken voor jullie minder interessant is maar ik heb genoten van er nog te herkennen viel.
Maar behalve dat vind ik het geweldig dat men hiervoor gekozen heeft, het zijn práchtige appartementen geworden en het gebouw is gebleven zoals het was, afbreken kan altijd nog!

 

 

48 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Mei 01, 2017 @ 14:34:18

    Mooi plan! Helaas kan ik daar niet op teruggrijpen. Mijn oudere lagere school werd kort nadat de aanpandige RK-kerk was gesloopt ook met de grond gelijk gemaakt. Dat gold ook voor de middelbare school en het College waar ik later mijn door de werkgever opgelegde avondleerschool doorliep. Niets meer van terug te vinden. Blijft jammer…

    Beantwoorden

  2. Regenboogvlinder
    Apr 28, 2017 @ 14:14:44

    Wat enig om weer eens terug in de tijd te gaan! Dat programma moet echt hartstikke leuk zijn geweest. Mijn oude school bestaat ook nog. De achterkant waar de fietsenstallingen waren en zo, de hoge trappen en de grote openslaande deuren en van wat ik ervan kon zien was gewoon nog net als 60 jaar geleden. Enig om weer eens te zien!

    Beantwoorden

  3. willy
    Apr 27, 2017 @ 15:23:16

    een mooie herbestemming Riet

    en het leverde nog een leuk nostalgisch logje op

    prettige dag

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 27, 2017 @ 15:26:23

      Dat vind ik ook, en inderdaad, er kwamen steeds meer herinneringen boven toen ik zat te schrijven, juist omdat niet alleen ik maar ook mijn broers en zussen én onze kinderen naar die school gingen.

      Beantwoorden

  4. cornma
    Apr 27, 2017 @ 11:09:21

    Vernieuwing is lang niet altijd een verbetering. Zo jammer, dat (vaak) projectontwikkelaars zonder enig nadenken mooie oude gebouwen willen slopen om daar gigantische, lelijke torenflats voor in de plaats te zetten. Oude gebouwen hebben sowieso meer charme en uitstraling.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 27, 2017 @ 11:20:42

      Klopt, dit was in die tijd misschien niet een héél bijzonder gebouw maar het past gewoon het best in de buurt.
      Bovendien gaat nieuwbouw tegenwoordig zéker geen honderd jaar mee.

      Beantwoorden

  5. Melody62
    Apr 26, 2017 @ 12:57:49

    Wat ontzettend leuk dit…. en ja prachtig dat men zulke gebouwen in ere houdt ipv sloopt… Nou kijk ik dat soort programma’s niet maar jij dus wel en dat was in dit geval een ‘gelukkige greep’ kan me helemaal voorstellen dat tal van herinneringen weer opdoken…. mooi man, ehh vrouw!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 26, 2017 @ 13:53:58

      Nou ik kijk ze soms, dit keer viel ik er per ongeluk in maar toen was het programma bijna afgelopen. Gelukkig kan je dan even bij uitzending gemist zoeken want mijn interesse was natuurlijk gewekt.

      Beantwoorden

  6. Petr@
    Apr 26, 2017 @ 12:16:09

    Leuk Riet om op deze manier je oude school terug te zien.
    Ik hou er van als ze oude gebouwen een nieuwe bestemming geven. Beter dan slopen en lelijke nieuwbouw (lees betonnen dozen) neerzetten.
    Bij ons hebben ze ook een oude, kleine school omgetoverd tot uitvaartcentrum, zo mooi gedaan! Daar wil ik wel liggen t.z.t. haha

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 26, 2017 @ 13:55:17

      Vooral wanneer men in oude wijken alléén dit soort gebouwen afbreekt en beton neerzet is dat heel lelijk.
      Dan kan beter de héle wijk herbouwd worden zodat alles bij elkaar past.

      Beantwoorden

  7. J@n.
    Apr 26, 2017 @ 11:04:37

    Het is natuurlijk een kwestie van smaak en daarover valt te twisten, 😉 maar dat schoolgebouw vind ik wel mooi van buiten, de school waar mijn broers en ik naartoe zijn gegaan (mijn zussen zaten op de meisjesschool) staat er ook nog en dat vind ik persoonlijk nou een gebouw dat al lang gesloopt had moeten worden, maar zoals al eerder gememoreerd, smaken verschillen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 26, 2017 @ 13:59:07

      Ja smaken blijven natuurlijk verschillen, maar in een bestaande wijk gaan slopen en nieuwbouw tussen de oudbouw zetten is zelden een mooie oplossing.
      Komt nog bij dat nieuwbouw vaak na een paar decennia alweer rij voor de sloop is, at lijkt toch wel erg op materiaal en geldverspilling.

      Beantwoorden

      • J@n.
        Apr 26, 2017 @ 15:43:42

        Jawel, maar mijn oude school is helemaal ingebouwd tussen nieuwbouw, dus dat misstaat ook weer. Ze is trouwens niet zo mooi op zich.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Apr 26, 2017 @ 15:46:46

          Dat is precies wat ik bedoel, áls je gaat afbreken pak dan een hele wijk aan anders krijg je een zooitje ongeregeld, maar ja, dan gaan ze in etappes vernieuwen en krijg je geen geheel meer, best jammer.

          Beantwoorden

  8. Ingrid Mooren-Roovers
    Apr 26, 2017 @ 10:03:09

    Leuk om zo weer eens in je oude school te kijken.Heb de aflevering helaas niet gezien….

    Beantwoorden

  9. Villasappho
    Apr 26, 2017 @ 09:32:58

    Zo leuk die oude elementen dit is idd leuker dan nieuwbouw

    Beantwoorden

  10. Neeltje
    Apr 26, 2017 @ 09:27:49

    Kan mij helemaal voorstellen dat je genoten hebt van die aflevering!

    Beantwoorden

  11. Marja
    Apr 26, 2017 @ 08:33:07

    Super dat ze hier zoiets moois en nuttigs van hebben gemaakt.

    Beantwoorden

  12. powerpointgreetje
    Apr 26, 2017 @ 00:41:03

    prachtig verslag Riet,
    welterusten en morgen gezond weer op

    Beantwoorden

  13. Leidse Glibber
    Apr 25, 2017 @ 23:40:42

    Leuk is dat he om gebouwen uit je jeugd terug te zien in een andere functie. Bijna al mijn oude scholen zijn gesloopt of afgebrand. 😦

    Beantwoorden

  14. Matroos Beek
    Apr 25, 2017 @ 22:18:51

    Een mooie oude school… ik ruik de inkt en het papier…

    Beantwoorden

  15. gewoonanneke
    Apr 25, 2017 @ 21:29:28

    O ja ik heb het gezien dat programma, ze hadden er een mooie ruimte van gemaakt zo. Wat grappig dat jullie kinderen daar op school zaten……..Nu de buitenkant nog een beetje en de tussenruimtes wordt het een mooi complex.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 25, 2017 @ 21:33:44

      Inderdaad heel mooi gedaan, niet alleen mijn kinderen gingen er naar school, ook ik zélf en mijn broers en zussen. We kenden het gebouw dus vrij goed.
      ja ze moeten natuurlijk de buitenkant goed onderhouden maar misschien laten ze die graffiti zitten als “aandenken” aan vervlogen tijden.

      Beantwoorden

      • gewoonanneke
        Apr 26, 2017 @ 23:02:49

        Ik kijk eigenlijk nooit naar commerciële tv maar dit vind ik wel een leuk programma. En wat een mooie appartementen hadden ze er in gemaakt zeg. Kijk meestal het begin hoe het was en het einde hoe het geworden is haha. Een karakteristiek gebouw.

        Beantwoorden

  16. Zus
    Apr 25, 2017 @ 21:23:25

    Hee nu wel .Nog een keer ! Mooi dat ze nu die oude monumenten weer gebruiken. In Tilburg waar ik vandaan kom is enkele decennia lang zo veel gesloopt dat ik er me niet meer thuis voel. Zoveel echt mooie monumenten zijn weg.Vele met mij vinden dit zonde !!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 25, 2017 @ 21:29:45

      Het is vaak gewoon kapitaalvernietiging, want de nieuwbouw staat doorstaat écht geen 1oo jaar zoals dit soort ude gebouwen die er rustig nóg een eeuw aan vast plakken als ze goed onderhouden worden.

      Beantwoorden

  17. Kakel
    Apr 25, 2017 @ 21:21:07

    Hear, hear! Sommige mooie dingen blijven gelukkig bewaard. Ik heb niet de moeite genomen op de link te klikken – ik beken het eerlijk – veel liever hang ik aan jouw lippen. Als ik te zwaar wordt, moet je het zeggen.
    De lager school van Roos wordt ook omgebouwd tot woonappartementen. De gemeente wilde de ouderwetse 80-jarige dorpsschool in ere houden.
    In Rotterdam verbouwen ze zelfs kerken tot studentenwoningen. Ik ben fan.
    Lieve groet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 25, 2017 @ 21:25:42

      Dikke lippen zijn in dus blijf rustig hangen;-) Nee snap ik, is toch een heel programma mét reclame ook nog, en niet heel makkelijk “door te spoelen” .
      Veel beter dan nieuwbouw gaan zetten die niet in de wijk past en het levert vaak heel bijzondere woningen op.

      Beantwoorden

  18. Zus
    Apr 25, 2017 @ 21:16:55

    Ik kan geen bericht verzenden

    Beantwoorden

  19. Hartelijke Hot Hulk
    Apr 25, 2017 @ 21:15:52

    Ik ben nu komen wonen in de steeg waar vroeger mijn lagere school stond. Van het gebouw is niets meer te zien, enkel de 2 gesnoeide bomen op het schoolplein zijn bewaard gebleven. Da’s ook leuk!
    Verder staat er de Bisschoppelijke kweekschool er nog wel. Ook omgebouwd tot appartementen. In de Wormerveer staan aan de Zaan nog steeds de oude rijstpellerijen en andere oude fabrieken die omgebouwd zijn. Blijft net als jou oude school heel mooi om te zien.

    Beantwoorden

  20. Suskeblogt
    Apr 25, 2017 @ 21:03:15

    van mijn lagere school blijft niets meer over. Die is reeds twee maal afgebroken en herbouwd. Nieuwbouw dus.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 25, 2017 @ 21:08:35

      Het is schandalig wat er soms afgebroken wordt. In Den Haag breekt men een theater en een concertzaal af die 25 jaar geleden gebouwd zijn, komt afschuwelijke hoogbouw voor erug die miljoenen kost.

      Beantwoorden

  21. leegschrift
    Apr 25, 2017 @ 20:21:14

    Ik heb wel een aantal afleveringen gezien dat ze oude gebouwen ombouwen. Heel leuk om te kijken. Deze helaas gemist. Was de oude school even beroemd, op televisie!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

