binair onbe”nul”

De stand  computertoestanden/Rietepietz is nog steeds één- nul! Ik kan me ondertussen redelijk redden maar uiteindelijk  ben ik digitaal gezien nog altijd een beetje onbenul.
In mijn hersenpan is het een vergaarbak van weetjes waar ik niets aan heb , afgewisseld met  grote zwarte gaten waar éigenlijk nuttige informatie zou moeten zitten.

Zo weet ik (denk ik te weten)  dan toevallig wél dat dat alles dat ik op m’n lappie in type uiteindelijk terug te voeren is naar slecht  2 getalletjes, de nul en de één die het mogelijk maken”computertalen” te ontwikkelen. Ooit bezocht ik argeloos drie proeflesjes  “computer programmeren” in de veronderstelling dat je dat nodig had om een  MS DOS gestuurde oude computer te kunnen bedienen.
Klinkt natuurlijk geweldig als je het als oudje  achteloos kunt hebben over de binaire getallen, ja toch?
Nee  ik héb er niets aan maar wist in ieder geval waar het om ging toen in de puzzelbijlage van onze krant ineens dit soort  puzzels verschenen.


Precies, alleen de eentjes en de nullen mogen meedoen maar nóóit meer dan twee dezelfde naast, of onder, elkaar. Tien  willekeurige  rijen van  ieder 5 nullen  en vijf énen.
Oke, dat gaat het binaire wondertje natuurlijk proberen, hoe moeilijk kan het zijn?


Eh……. na zo’n dubbele 0  dat snap ik, dan moet er 1,  en na een dubbele 1 moet een 0, dat is ook duidelijk maar dán  blijk ik toch iets minder binair ontwikkeld,  eh……,


…..o ja, als er een open vakje is tussen twee nullen kán daar alleen maar een 1 tussen omdat er anders 3 nullen naast elkaar staan.  Bij een open vakje tussen twee eentjes mag dan alleen nul. Ppffftt…..,  dan kan ik wel weer even vooruit maar  loop ik uiteindelijk toch vast vóór alle vakjes ingevuld zijn.

Misschien had ik tóch destijds die cursus moeten gaan doen want er is vást wel een logische redenatie om de rest nog even in te vullen, alleen zit dát dan weer niet in mijn “binaire bagage”!
En dan is dit nog maar een ** puzzel, ik ben dus waarschijnlijk inderdaad gewoon een onbe”nul” !

66 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Apr 23, 2017 @ 12:46:12

    Ik heb al niks met normaal puzzelen, laat staan met dit soort dingen. En hoe iets werkt interesseert mij ook vele minder dan DAT het werkt. Techniek is voor mensen die daar voor hebben doorgeleerd, ik leerde omgaan met het gebruik. Snap hoe een computer of smartphone mij kan dienen, maar ik wens niet dienend om te gaan met zo’n ding. Daar zijn handige(r)vrienden of zoons voor…..

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 23, 2017 @ 12:51:08

      Heel stiekem zou ik toch toch best iets meer willen weten van programmeren. Op mijn állereerste site , nog van vóór web-log moest je nog regelmatig met html codes werken, daar kon je behoorlijk de mist mee in gaan maar eigenlijk vond ik het toch wel iets hebben.

      Beantwoorden

  2. Ingrid Mooren-Roovers
    Apr 21, 2017 @ 11:47:26

    Wat een kolere puzzel….

    Beantwoorden

  3. Melody62
    Apr 19, 2017 @ 13:01:49

    jammer he dat de mens geen beschikking heeft over ‘schijfopruiming’ en ‘ccleaner” dat zou maar wat handig zijn bij het verwijderen van die open gaten 😉

    Beantwoorden

  4. Blog Zonder Naam
    Apr 19, 2017 @ 04:44:07

    Eén – nul voor jou!

    Beantwoorden

  5. Villasappho
    Apr 18, 2017 @ 18:42:58

    Niks voor mij dit.

    Beantwoorden

  6. ria
    Apr 18, 2017 @ 18:18:47

    Gisteren nog sudoku met zoon en kleinzoon. Kleinzoon won, maar ze steggelden allebei door stiekem bij oplossing te kijken aan de achterzijde. Zelf doe ik liever cryptogram en i.p.v.bovenstaande 0011 was ik liever bij jou de schapen gaan tellen bij eerder mooie logje.
    Het gouden ei met jou er in heb ik nergens kunnen vinden. Vond het wel een gaaf eitje

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 18, 2017 @ 18:27:52

      Ook leuk hoor die sudoku, die maak ik ook regelmatig. Ik heb meestal puzzels waar géén oplossingen bij staan maar pas een week later. Is anders jezelf een beetje in de maling nemen toch?
      ja van schapen tellen val je in slaap zegt men, dus dan valt er niets meer te puzzelen.
      Dit is een uniek gouden ei natuurlijk;-)

      Beantwoorden

  7. Suskeblogt
    Apr 18, 2017 @ 17:46:55

    Ik wist niet dat zo’n puzzel bestaat. Of ik daarmee mijn PC aan de praat kan houden betwijfel ik.

    Beantwoorden

  8. Regenboogvlinder
    Apr 18, 2017 @ 17:26:21

    Oh gottegot, echt niks voor mij. Daar heb ik dus gewoon geen geduld meer voor. Knap hoor als het je lukt. En joh wat maakt het uit of je digitaal of binair begaafd bent. Maakt Henk vast ook niks uit ☺️

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 18, 2017 @ 18:20:30

      Ach gewoon leuke afleiding dat soort puzzels. Maar je moet er lol in hebben.
      Nee Henk maakt het niks uit;-)

      Beantwoorden

      • Regenboogvlinder
        Apr 18, 2017 @ 18:53:41

        Ik doe Wordfeud met een aantal mensen en met Jan. Met hem 3 spelletjes tegelijk. Ik win bijna nooit.. Leg veel te snel die woorden die ik als eerste zie. Als ik verder kijk dan dat zou ik het bet doen 😆
        Ik doe nu legpuzzels op de iPad. Heerlijk ontspannend, maar zonder hulpmiddeltjes, dat vind ik niks. 😊

        Beantwoorden

  9. willy
    Apr 18, 2017 @ 14:59:31

    die soort puzzels, doe ik niet Riet..

    dagelijks tracht ik wel sudoku’s op te lossen…

    en daar word ik best niet bij gestoord….

    dat binaire systeem werd uitgewerkt door een Duitse filosoof, sommige beweren dat die man in feite een dikke nul was…

    groeten

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 18, 2017 @ 16:11:56

      Ik doe ook regelmatig een sudoku maar voor de afwisseling is dit ook wel leuk.
      Om zoiets te bedenken kan er natuurlijk makkelijk een draadje los zitten in het hoofd van een geleerde!

      Beantwoorden

  10. Kakel
    Apr 18, 2017 @ 13:54:51

    Puzzelen is niet echt mijn ding; tenzij ik niets anders te doen heb. Tijdens een treinreis door Italië had ik de keuze tussen een puzzel maken of een aantal Italiaanse teksten uit mijn hoofd leren. Zodoende kan ik in vloeibaar Italiaans zeggen dat ik abusievelijk iets naar iemand per post heb opgestuurd.
    Ik wáág me niet eens aan jouw puzzel!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 18, 2017 @ 14:00:50

      Je bent puzzelaar of niet geloof ik, hoewel ik er niet geweldig goed in ben zijn er toch vrij veel soorten puzzels die ik wel leuk vind. met aan kop natuurlijk de legpuzzel, maar ja, voor in de trein is dat geen optie;-)

      Beantwoorden

  11. Matroos Beek
    Apr 18, 2017 @ 08:52:23

    Hier vond ik nog tips: http://www.binairepuzzel.net/tips.php

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 18, 2017 @ 08:58:34

      Geweldig, zag al één tip staan waar ik iets aan heb, wist niet dat er géén twee gelijke rijen in mogen. Zal maar eens beginnen met de regels doornemen, dat lijkt me heel nuttig;-)

      Beantwoorden

  12. beaunino
    Apr 18, 2017 @ 06:57:16

    Wat een leuke puzzel. Ook echt wat voor Rem en mij. Speel je wel eens Wordfeud?

    Beantwoorden

  13. Leidse Glibber
    Apr 17, 2017 @ 23:58:15

    Ik ben al vrij snel afgehaakt het te willen begrijpen, dit gaat echt boven mijn pet. Schaar mij dus ook maar onder de onbenullen 🙂

    Beantwoorden

  14. Petr@
    Apr 17, 2017 @ 23:29:32

    Ik ken deze puzzels ook maar ik heb me er nog niet aan gewaagd.
    Ik maak (bijna) elke dag de cryptofilipine uit de krant, samen met jongste zoon tijdens de lunch.

    Beantwoorden

  15. RenéSmurf
    Apr 17, 2017 @ 22:48:32

    Ojee, daarbij ben ik het spoor al heel snel bijster, temeer daar ik de zin er van niet in zie, dus de pret ontgaat me dan altijd helemaal.

    Beantwoorden

  16. matroos
    Apr 17, 2017 @ 22:46:31

    Oh ik ben er ook sinds kort mee aan het worstelen via deze site,dan hoef je niet te gummen.
    http://www.binairepuzzel.net/

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 18, 2017 @ 08:34:24

      O wat leuk, daar ga ik eens op m’n gemak rondkijken, kan ik allicht iets meer oppikken over het hoe en wat. Dankjewel. Dat komt dan weer niet in mijn hoofd op om eens op internet te zoeken, het internet en ik worden geworden gewoon nóóit boezemvrienden.;-)

      Beantwoorden

      • matroos
        Apr 18, 2017 @ 14:51:40

        Alles wat je in je hooft opkomt kun je tegenwoordig vinden,maar ja dan moet je er wel aan denken haha.

        Succes met de puzzels,vind ze ‘verrot’moeilijk eerlijk gezegd.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Apr 18, 2017 @ 14:58:47

          Ja dat is waar maar ik ben eigenlijk nog altijd meer “naslagwerk”gericht!
          Je hebt gelijk, de puzzels zijn lastig, ik heb het ook nog niet onder de knie, geeft niet, blijft leuk oom te proberen.

          Beantwoorden

  17. gewoonanneke
    Apr 17, 2017 @ 22:05:24

    Ben ooit begonnen met sudoku’s . Net zolang zitten proberen tot ik het kon. Gaat nu aardig maar niet de moeilijkste heb meer met letters dan met cijfers hoewel ik wel goed kan rekenen. Maar niet deze puzzels. En die van jou daar begin ik helemaal niet aan. Maar ik vind het knap hoever je gekomen bent er mee.

    Beantwoorden

  18. Zus
    Apr 17, 2017 @ 21:11:20

    Ja die binaire puzzels heb je ook in 1-2-3 sterren.Soms lukt het soms niet, net als alles in t leven. Veel plezier ermee.

    Beantwoorden

  19. Mrs. T.
    Apr 17, 2017 @ 21:03:01

    Ik vind het al dapper dat je überhaupt aan zo’n puzzel begint!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 17, 2017 @ 21:16:55

      Nou het begin is een makkie, dát zijn de dingen die je zeker kunt weten weten. ik neem áán dat er wel een maniet is om het uit te vogelen, maar die he ik nog niet gevonden.

      Beantwoorden

  20. Matroos Beek
    Apr 17, 2017 @ 20:37:17

    Nog nooit gezien deze puzzel. Ik weet dat de computertaal enkel nullen =uit en enen= aan herkent. Eenvoudig programmeren heb ik ooit geleerd… het zit heel ver… Maar verder gaat mijn kennis ook niet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 17, 2017 @ 20:56:21

      Klopt, dat kreeg ik destijds in die proeflessen ook mee, blijft toch een grappig weetje.

      Beantwoorden

      • Matroos Beek
        Apr 17, 2017 @ 21:01:40

        Het lijkt simpel… maar… leerde je ook over de mogelijkheden van combinaties van signalen? And, or en not-poorten? Bij de and krijg je enkel 1 als je twee enen aan de ingang krijgt. Bij de or krijg je 1 als 1 van de twee in 1 staat. De not-poort keert het signaal altijd om. 0 wordt 1 en 1 wordt 0. Maar of dit in deze puzzel wordt gebruikt, is mij niet duidelijk. Misschien helpt het je een stukje verder….

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Apr 17, 2017 @ 21:28:55

          Nee, niet dat ik me herinner, de proeflessen waren meer algemeen over wat de cursus zou gaan behandelen en een simpele uitleg over computertalen. Ik had natuurlijk al snel door dat ik die cursus verkeerd ingeschat had maar ben toch de proeflessen blijven mee kijken omdat ik het wel leuk vond er toch iets van te weten.

          Beantwoorden

        • rietepietz
          Apr 17, 2017 @ 22:14:26

          Ik heb een blinde vlek in m’n oog voor foutjes, zowel van mezelf als van anderen;-)
          Zal ik het voor je veranderen?

          Beantwoorden

          • Matroos Beek
            Apr 17, 2017 @ 22:44:36

            Ja graag, ik kan er niet tegen dat ik een dt-fout maak… straks doe ik geen oog dicht 😫

            Beantwoorden

            • rietepietz
              Apr 18, 2017 @ 08:38:41

              Is gelukt, ik heb die reactie ook weggehaald. Als ik wakker moest gaan liggen over ál mijn foutjes, zowel grammatica als type en slordigheidsfoutjes deed ik nooit geen oog meer dicht….. of zou geen logje meer schrijven. Ik schrijf mijn logjes voor de vuist weg als ik teveel ga nalezen verdwijnt het meestal in de prullenbak omdat ik de “jus” eruit haal door steeds weer verbeteringen aan te brengen.

              Beantwoorden

              • Matroos Beek
                Apr 18, 2017 @ 08:48:32

                Dank je. Daarin heb je misschien wel gelijk, maar ik kan het niet laten… beroepsmisvorming… het speuren naar fouten en onvolkomenheden, alhoewel ik het ook steeds meer over mijn schouder probeer te gooien dat controleren. Het is zoals je zegt, je haalt vaak de jus eruit.

                Beantwoorden

                • rietepietz
                  Apr 18, 2017 @ 08:54:28

                  Je bent niet de enige hoor, Marja heeft dat ook heel erg, ik waardeer het ook héél erg dat jullie als “taal puristen ” hier blijven lezen want het is soms tenenkrommend. Soms, zie ik dat bij het teruglezen van oude logjes, dán kan ik als een “vreemde lezen”, in een vers logje wéét ik wat ik wilde schrijven en dat lees ik dan ook, wát er ook staat, dus ik zie die fouten meestal niet.

  21. Marja
    Apr 17, 2017 @ 20:36:30

    Leuk. Op de 5e rij moeten nog 2 nullen komen en die kunnen niet allebei achteraan. Dus moet de nul in de 1e kolom. Helpt dat?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 17, 2017 @ 20:55:13

      weet je inderdaad wél zeker dat er 0 op de eerste plaats komt maar of de tweede 0 op plaats 8 of 9 komt is niet zeker en heeft invloed op de andere rijen, ik ben er nog niet uit hoe je die zekerheid krijgt. misschien maar gewoon met potlood uitproberen maar je rolt dan nog van de éne onzekerheid in de andere. lastig hé!Maar wel leuk!

      Beantwoorden

  22. Neeltje
    Apr 17, 2017 @ 20:17:44

    1001 01010 1001 (Goed bezig hoor!) Ik doe maar wat! 😀

    Beantwoorden

  23. Michel
    Apr 17, 2017 @ 20:17:25

    Ik ben gek op puzzelen, maar dit heb ik nog nooit gedaan. Ik zag de boekjes wel liggen en misschien doe ik wel een keer een poging om het te proberen. Sudoku is ook met getallen, dat lukt mij aardig, maar ik ben toch liever bezig met letters dan met cijfers 😉

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

