gouden meisje.

Stil Inge, moeders doet het stukje voor stukje, en alleen als het kán, echt waar. (maar je bént een schat)

Henk is écht een (relatief) makkelijke  dementiepatiënt… zolang ik zelf fit  ben dan hé!  Op het moment dat ik zélf kwakkel is het een ander verhaal!
Een dementiepatiënt reageert  sterk ( negatief)  als niet alles is zoals hij/zij gewend is, zómaar iemand in schakelen voor hulp richt meestal  alleen maar schade aan die vaak onomkeerbaar is.Helemaal wáár  dat je als mantelzorger goed voor jezelf moet zorgen,  toch heb je vaak weinig keus!
Ik zou het mezelf niet vergeven als hij naar een “opvang”tehuis moet omdat ik even “rustig ziek wil kunnen zijn”.

Maar uiteindelijk is de “de batterij leeg”zoals Inge zo treffend stelde, ik ga helemaal uit.
Henk maakt zich zorgen over zijn maatje, de dokter bellen lukt hem niet, menuutjes kan hij niet mee omgaan, net als met de namenlijst uit de de telefoon. Maar er is nog de ouderwetse manier,  het kaartje met een paar belangrijke tel.nummers, het lukt hem om het nummer van Inge in te toetsten en haar zijn zorgen te melden! Ik heb dus twéé kanjers want Inge is een uur later hier.

Samen gaan ze met mijn pies naar de dokter, regelen ook ff dat de dokter op bezoek komt.
Als de dokter komt heeft die een opzienbarende mededeling, “Uw moeder is flink ziek”, en Inge aankijkend zegt hij dat ik rust nodig heb, Inge knikt de dokter toe, zegt dat zij daarvoor gaat  zorgen, ze is vrij en gooit  alle schema’s om.
Er komt een kuurtje, dat aanvankelijk meer kwaad dan goed doet omdat ik er straal misselijk van wordt, een lege maag is een slechte ondergrond voor dit soort bagger.

Inge neemt de zorg voor Henk naadloos over en zorgt dat bij mij de waakvlam héél veel uren per dag helemaal uit mag. Zelf heb ik niet veel zorg nodig, ik slaap, heb geen eetlust en wil alleen maar liggen en drinken.  Op de momenten dat ik even wakker ben geniet van hun gekeuvel waarbij ik zelf geen energie  hoef te gebruiken. Het doet m’n stem goed, ik heb de energie niet om er de kracht achter te zetten die ik er (meestal onbewust)  in gooi om met Henk te praten maar dat hoeft nu dus ook even niet.

Zijn nieuwe oorbellen zijn  écht beter maar vaak worden mijn zinnen in zijn  hersenpan  omgezet in het Swahili, dat vergt veel herhalen, extra uitleg en/of, dan maar zichtbaar maken wat je bedoelt. M’n stem liep ook blijvende schade op vorig jaar toen, “helemaal niet praten” niet aan de orde was omdat  schrijven eigenlijk ook  geen optie was. Waar de meeste mensen aan een paar steekwoorden genoeg hadden begreep hij daar helemaal niets van.

Maar oke, uit dit logje blijkt al dat m’n ogen grotendeels “niet meer hangen”, Inge is weer aan het werk (het lukte niet zich nog even te laten vervangen)  maar ik eet weer kleine beetjes, heb geen koorts meer, zo slap als een vaatdoek… maar  helemaal blij  met m’n gouden meisje.
Schuldgevoelens, nee hoor, die boorde Inge even achteloos  de grond in  toen ze om de bank waar ik op lag heen stond te dweilen; “zó, nu zijn de rollen eindelijk eens omgekeerd,  weet je nog hoe vaak je vroeger om mijn bed heen hebt staan dweilen”.
Ze heeft het vast met net zoveel liefde gedaan als ik destijds, ach, dat moet je elkaar óók gunnen!

84 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. minoesjka2
    Apr 14, 2017 @ 19:51:36

    Fijn weer wat van jezelf te horen 🙂 Jullie hebben inderdaad een kanjer van een dochter en Henk heeft ook zo te lezen het enige juiste gedaan, al koste het hem moeite, maar hij deed het wel voor jou!
    Hoop dat je ondertussen alweer helemaal herstelt bent en een fijne pasen tegemoet gaat.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 14, 2017 @ 20:06:48

      Het gaat weer véél beter, moet nog wel wat aansterken. Komt wel goed maar duurt iets langer omdat ik door m’n reserves haan was en nu wel weer helemaal mee draai. maar ik ben blij met mijn kanjers hoor.

      Beantwoorden

  2. beaunino
    Apr 13, 2017 @ 17:01:33

    O Riet, nu had jij eens een keer wat en dan laat ik het zó ontzettend afweten als blogmaat. Wat vind ik dat vervelend, je was / bent er altijd zo voor mij.
    Gelukkig had je hele goede pleegzorg, wat kun je je dan miserabel voelen als je zo ziek bent en er op de gerekend wordt. Soms regelt de natuur het zélf wel als je koppie rust nodig heeft, daar geloof ik heilig in.

    Onderschat die nawerking van de Ab niet, daar kun je nog een hele tijd ziek van bliiven. Slik je er goede probiotica bij? Doen hoor!! Gut, nou ga ik je nog betuttelen ook, sorry;)

    Knap maar snel helemaal op hoor!
    XXX

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 13, 2017 @ 17:05:11

      Niet schuldig voelen, ik was er ook gewoon een paar dagen helemaal niét. heb zelfs nergens gelezen en alleen maar geslapen en gedronken. Als mantelzorgen kun je nou eenmaal niet zómaar even gaan liggen en áls je in stort zijn je reserves op en telt het dubbel zo hard. Maar sinds vandaag is de eetlust weer zo goed als helemaal terug, dat scheelt.

      Beantwoorden

  3. majaer
    Apr 11, 2017 @ 14:49:50

    Lieve Riet ik lees net je verhaal en wil nog wel evenl beterschap wensen Maar gelukkig gaat het al weer beter met je en fijn dat je even terug kan vallen op Inge.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 11, 2017 @ 15:09:55

      ja gelukkig gaat het al veel beter, nog wel lastig om nieuwe reserves op te bouwen. Maar dat komt ook goed, ik ben zó blij met dat meisje, haar hulp heeft zóveel rust gegeven.

      Beantwoorden

  4. meninggever
    Apr 10, 2017 @ 14:26:39

    Ik hoop oprecht dat het je nu een stukje beter gaat. Qua fysieke gesteldheid uiteraard. En top dat er mensen om je heen zijn die handjes toesteken. Zo hoort het te gaan in deze participatiemaatschappij…… Erg genoeg.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 10, 2017 @ 14:31:40

      Ja hoor, ik wandel zelfs alweer al is het maar een klein stukje. Vandaag de laatste antibiotica pil, dan ga je pas écht eten. Maar het was een flinke opdonder, ik word nog in de gaten gehouden omdat ik zo eigenwijs zou zijn;-)

      Beantwoorden

  5. Paul
    Apr 08, 2017 @ 21:54:30

    Fijn Riet, dat Inge zo voor jullie klaar staat. Wel goed op jezelf passen hoor. Dat de koorts weg is zegt niet dat je hersteld bent! Beterschap.

    Beantwoorden

  6. Leidse Glibber
    Apr 08, 2017 @ 13:27:49

    Fijn dat je weer aan het opkrabbelen bent, maar houd je wel jezelf goed in de gaten.

    Beantwoorden

  7. cornma
    Apr 08, 2017 @ 11:03:42

    Je hebt je al zo lang op Henk moeten concentreren dat je weerstand en energie gewoon langzaam een beetje verdwenen en dan kan een simpel koudje al te veel zijn. Je bent gezegend met een geweldige dochter en ik ben blij dat je je alweer wat beter voelt. Doe rustig aan, het stof blijft echt wel liggen. Mijn moeder zei dan altijd: het loopt niet weg en het eet geen brood, dus…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 08, 2017 @ 11:17:03

      Precies, ik kan trouwens héél goed over,en langs stof en rommel héén kijken.Gelukkig heeft Inge van de week wel hier een daar een stofzuiger en dweil langs gehaald, het kan er dus nog wel even tegen.

      Beantwoorden

  8. Sweetlake
    Apr 07, 2017 @ 22:48:14

    Wat een ontzettend lief (maar wel heel lang ) log !
    Dikke knuffel en ben blij je weer hier te lezen .Zal wel behoorlijke uitputting geweest zijn.
    xx

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 08, 2017 @ 08:09:29

      Is lekker hoor alles van je af schrijven en het gaat héél goed.
      Hang af en toe nog “het luie vrouwtje” uit maar toch, het gaat prima. Papa is trouwens ook wel een beetje “waakhond”. Nog 2 dagen pillen, dan zal het allemaal nóg beter gaan. Maar ik ben héél tevreden. Werkze vandaagXXX

      Beantwoorden

  9. Zus
    Apr 07, 2017 @ 22:33:07

    Gefeliciteerd met zo’n dochter, Riet. Laat het stof maar lekker liggen, komt straks weer wel goed. Ik wens jullie allebei veel rust en gezondheid. Ik ga af en toe helemaal tegen mijn aard in, om 7 uur naar bed,en dat helpt wel iets. Maar onwillekeurig doe je als je dan uitgerust bent, weer te veel, en zit je(ik)zo weer in die vervelende cirkel. Beterschap X

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 08, 2017 @ 09:36:48

      Dankjewel, ik ben ook zó blij dat ze al te ver weg woont! Maar het i een beetje roeien met de riemen die je hebt bij het ouder worden, en inderdaad, we willen altijd nét iets meer dan we kunnen, de aard van het beestje hé!.

      Beantwoorden

  10. Regenboogvlinder
    Apr 07, 2017 @ 21:33:20

    Lieve Riet, dat was even schrikken, maar je zit alweer achter je puut of tablet of laptop.. Als je maar rustig aan doet hè. Ja, zomaar opeens was het even teveel. Je bent ook maar een mens. Hoop dat je snel weer opknapt en de touwtjes zelf weer in handen kunt nemen. Maar inderdaad wat een gouden meisje is die dochter van je! Heel fijn voor Henk én voor jou dat je even alles uit handen kon geven.. Veel beterschap Riet! XXX

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 08, 2017 @ 09:49:03

      Het gaat al zoveel beter nu. Inge houdt de vinger aan de pols, ondanks dat ze moet werken en valt af en toe even binnen om zélf te zien hoe ik er aan toe ben, maar ik ben écht heel raaf omdat ik weet dat het ander alsnog fout loopt. Eerst al die antibiotica zooi op , nog 2 dagen.
      Vandaag ga ik proberen weer eens m’n linkenrondje te maken, dat kan zittend dus kan ik verder geen domme dingen doen;-)

      Beantwoorden

  11. RenéSmurf
    Apr 07, 2017 @ 21:08:25

    Goed dat mensen op elkaar letten, als het op zichzelf letten niet zo lukt.

    Beantwoorden

  12. Suskeblogt
    Apr 07, 2017 @ 20:30:03

    Het zal inderdaad niet altijd gemakkelijk zijn om voor Henk te zorgen. En als je er dan zelf door zit of ziek wordt is het hek helemaal van de dam. Soms moet men wel hulp inschakelen. Dat je hem thuis wilt houden begrijp ik ten zeerste maar makkelijk is het niet. Toch “cool” dat je hem bij je houdt. Veel sterkte en beterschap gewenst !

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 07, 2017 @ 21:13:42

      Meestal is het niet héél moeilijk hoor, we gaan gewoon door met het leven zoals we gewend zijn en passen aan wat nodig is.. Hij zou niet meer alléén functioneren, daarvoor is zijn tijdsbesef te veel in de war en zijn afbrokkelende cognitieve vaardigheden zouden hem dat onmogelijk maken. maar zo samen hebben we toch overwegend nog een aardig leven met veel dat de moeite waard is. Als ik weer helemaal aangesterkt ben gaan we ook weer samen op pas, zeker weten.

      Beantwoorden

  13. schrijfselsvanmij
    Apr 07, 2017 @ 19:44:38

    Meiden die Inge heten zijn goud waard 😀
    En ouders die hun kind zo noemen ook 😘
    En Rietepietzen die goed uitzieken zijn verstandige vrouwen met een hart van goud ❤️

    Beantwoorden

  14. De Gans (Marije)
    Apr 07, 2017 @ 17:07:07

    Wat lijkt me dat zwaar. Ik hoop dat je een beetje bijgetankt bent en genoeg opgeladen om er weer even tegen te kunnen. Soms kan het niet zoals het moet en moet het maar zoals het kan. Als jij duurzaam omvalt dan gaat het een kant op die je echt niet wilt. Op tijd aan de bel trekken. Ik heb respect voor je!
    Veel liefs en knap snel verder op! x

    Beantwoorden

  15. matroos
    Apr 07, 2017 @ 16:51:02

    Fijn dat je dochter je kon helpen,top!Ja soms wordt de mantel van de zorg een loden jas.Misschien dat dagopvang nu wel in je gedachte komt,want nu kun je het nog stapje voor stapje samen doen.Fijn weekend.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 07, 2017 @ 17:26:13

      Het is wel idee om er eens rond te kijken, Henk ziet er zelf niet zo veel in.In het gebouw waar hij altijd biljart is zo’n opvang, hij vind het écht helemaal niets wat ze daar met de mensen doen.

      Beantwoorden

      • matroos
        Apr 07, 2017 @ 17:28:38

        Er zijn ook nog vast wel andere mogelijkheden die beter aansluiten.Het is ook geen ‘kattenpis’zo nieuwe fase.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Apr 07, 2017 @ 17:30:17

          Ik hoop écht dat ik het zelf af mag maken, met tehuizen heb ik weinig!

          Beantwoorden

          • matroos
            Apr 07, 2017 @ 17:45:15

            Misschien als een soort back-up want nu is het een blaasontsteking die je lam legt.Ik weet dat in omgeving Den Haag Cardia zorg zit en van bekenden (Ook één van de twee dementerend)weet ik dat ze daar zorg op maat geven.Je begint b.v met dagopvang.Het blijft moeilijk maar jij moet het wel blijven volhouden en ja voor hoelang dat is niet te zeggen.

            Beantwoorden

            • rietepietz
              Apr 07, 2017 @ 18:49:29

              Hij is op papier bekend bij de zorg, maar alles dat ik er tot nu toe mee te maken heb gehad maakt me niet hoopvol, wát een puinhoop. Ik hou het echt “voor als ik onverhoopt helemaal uitval”om Inge niet met een hoop onnodig geregel op te zadelen, maar aan de casemanager heb ik nog niets gehad, verschrikkelijk, veel slechter voor m’n bloeddruk dan Henk 24/7 onder mijn hoede. ik ga voorlopig niet verder dan zorgen dat hij “op papier” bestaat voor de zorg. Zodra ik weer fit ben gaan we weer ons oude leventje oppakken, beter voor ons allebei

              Beantwoorden

              • matroos
                Apr 07, 2017 @ 18:59:14

                Zeker jammer dat het niet zo gaat als je wel zou willen.Nou Riet zolang het nog kan gewoon weer oppakken natuurlijk.Wens je nog fijne momenten toe.En wie weet komt er ineens iets op je pad waarvan je denkt,dat is het.

                Beantwoorden

                • rietepietz
                  Apr 07, 2017 @ 19:17:40

                  We blijven zolang dat kan “gewoon” doen samen alles regelen in huis, als dagopvang het werk in de drukkerij en vooral iedere dag even naar buiten. 😉

  16. Mrs. T.
    Apr 07, 2017 @ 16:28:18

    Wat heerlijk dat ze zo goed voor je gezorgd heeft. Het lijkt me vanzelfsprekend, maar is dat niet altijd dat je zorgt voor elkaar in geval van ziekte.

    Hopelijk ben je binnenkort weer helemaal 100%.

    Beantwoorden

  17. willy
    Apr 07, 2017 @ 16:20:24

    van harte beterschap gewenst Riet…
    en bravo voor Inge !

    Beantwoorden

  18. datzalwel
    Apr 07, 2017 @ 16:00:49

    Als je steeds op je tenen loopt gaat het een keer mis. Fijn dat je met hulp van je engel weer op kunt laden. Sterkte met Henk en beterschap voor jou.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 07, 2017 @ 17:20:35

      Klopt, het is natuurlijk áltijd alert zijn, maar Henk is lief en best makkelijk dat scheelt een heleboel. Maar inderdaad, zodra je niet fit bent breekt die constante aandacht je op. Gelukkig kan Inge ook heel goed met hem omgaan.Dankjewel, ik neem de tijd!

      Beantwoorden

  19. Mrs. Brubeck
    Apr 07, 2017 @ 15:30:36

    Ik ben ontroerd, doet me denken toen mijn mama ziek in de huiskamer in een “ziekenhuisbed” lag, ik heb met zoveel liefde voor haar gezorgd.
    Je oogst wat je gezaaid hebt lieve Riet!
    Ik wens je een heel spoedig herstel, maar neem je tijd!
    Liefs x

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 07, 2017 @ 15:51:21

      ja onze Inge heeft destijds in haar jonge gezin aardig wat gezondheidsproblemen gehad, ze zou nu ook graag nog véél meer voor me doen ze heeft ook haar beperkingen. Het mooiste dat ze nu voor me deed was de de rust die ze haar vader kon geven, zóveel belangrijker dan stofzuigen ,al heeft te dat óók gedaan!

      Beantwoorden

  20. Kakel
    Apr 07, 2017 @ 13:47:32

    Wat een ontroerend blog. Ondanks de zorgen en problemen spat de liefde ervan af. Probeer je batterijen niet weer uit te putten maar beetje bij beetje op te laden. Makkelijk gezegd van een afstand. Maar je bent zo snel geneigd weer te veel te gaan lopen doen! Hulde voor Inge. De appel valt natuurlijk niet ver van de boom (-: Dikke (beterschap) kus

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 07, 2017 @ 13:58:06

      Ik doe het echt…echt…écht heel rustig aan hoor, Inge zou me anders (ook met liefde hoor) wurgen;-) ach jij weer zelf óók wat het is om een bijzondere dochter te hebben, ze zijn zeldzaam maar wij hebben er maar mooi ieder één te pakken!!

      Beantwoorden

  21. gewoonanneke
    Apr 07, 2017 @ 12:12:37

    Lieve Riet. Probeer je rustmomenten te nemen. Mooi dat je dochter het zo ff over kon nemen hoor je. Een kanjer . Ik ben het wel en niet met je eens dat iemand die dement is altijd slecht af is ergens anders. Mijn vader kon jaren langer thuis blijven door de paar keer per week dat hij naar een soort dagopvang ging. Hij had het er prima naar zijn zin altijd en mijn moeder had even “lucht”. Vaak deed ze gewoon helemaal niets kon ze even zich zelf zijn en er daarna weer volop tegenaan

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 07, 2017 @ 12:42:10

      Ja dagopvang is inderdaad een ander verhaal, dat kun je geleidelijk opvoeren, en ook mee gaan om hem te laten wennen maar dán is het ook een soort vast ritme.
      Maar er zijn ook “logeermogelijkheden” voor wanneer je bijv. even helemaal geen opvang hebt en zelf niets kunt.( Hij kwam nu natuurlijk in de nacht toch weer op mijn verantwoording, maar hij slaapt meestal goed ,wil hooguit gaan douchen op vreemde momenten maar dat is makkelijk op te lossen.) Een soort noodopname eigenlijk, en dát zou meer kwaad dan goed doen. Dagopvang had ik tot nu toe niet nodig omdat we “het werk”als een soort dagopvang zien. Maar zolang ze er niet “aan gewend zijn” kun je dagopvang er niet even doordrukken zonder dat het stress geeft. Daar had ik op dit moment dus ook even niets aan. Maar Inge is natuurlijk een geweldige reddende engel! Maar wie weet, moeten we er eens samen de mogelijkheden gaan bekijken .

      Beantwoorden

  22. Ingrid Mooren-Roovers
    Apr 07, 2017 @ 11:35:31

    Ik word er emotioneel van….

    Beantwoorden

  23. Veendammerman
    Apr 07, 2017 @ 10:58:14

    Rustig aan weer aansterken, gelukkig heb je goede hulp gehad Inge. Als kind wil je ook graag iets terug doen voor je ouders.

    Beantwoorden

  24. margrietspanjaard
    Apr 07, 2017 @ 10:00:22

    Nu nog even proberen om vol overgave je rustig te houden om weer wat reserves op te bouwen,…kom op…ook dat kun je 🙄🤔😅

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 07, 2017 @ 10:11:20

      Ik doe m’n best, voorlopig wordt ik nog vanzelf tot de orde geroepen als ik teveel doe, dan breekt het zweet me uit. Net een heel klein ommetje om het huis gemaakt, heerlijk even frisse lucht.

      Beantwoorden

  25. Villasappho
    Apr 07, 2017 @ 09:27:08

    Altijd fijn als er zo gezorgd wordt.

    Beantwoorden

  26. Petr@
    Apr 07, 2017 @ 09:25:57

    Fijn dat je wat aan de beterende hand bent Riet!
    Gelukkig heb je een lieve dochter die je taken met verve overneemt en zelfs een logje plaatst!
    Beterschap en hou je taai! X

    Beantwoorden

  27. Spencer
    Apr 07, 2017 @ 09:14:09

    Beterschap Riet!

    Beantwoorden

  28. AnneMarie
    Apr 07, 2017 @ 09:04:12

    Ik heb met je/Jullie te doen. Ziek zijn is niet fijn en in jouw geval helemaal niet handig. Gelukkig dat Inge je even acuut alles uit handen heeft genomen. Geeft rust en vertrouwen. Snel weer opknappen hoor. 👍👍👍

    Beantwoorden

  29. Hartelijke Hot Hulk
    Apr 07, 2017 @ 08:51:33

    Fijne liefdevolle ‘manteltjes’!

    Beantwoorden

  30. Matroos Beek
    Apr 07, 2017 @ 08:45:56

    Van harte beterschap. Fijn dat je iemand hebt die er voor jou is als het nodig blijkt.

    Beantwoorden

  31. Marja
    Apr 07, 2017 @ 08:25:54

    Chapeau voor Inge. Ik ben blij dat je weer aan het opknappen bent.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 07, 2017 @ 08:29:07

      écht een goed meisje hoor! Gaat langzaam en ik kan nog niks, de antibiotica haalt nog alle eetlust weg maar oke, ik ben weer een beetje op de been. Hoop dat jij ook alles weer een beetje “op een rijtje”hebt, sterkte met alles dat er weer op je afkomt.

      Beantwoorden

  32. Melody62
    Apr 07, 2017 @ 08:25:32

    Zoals Inge boft met jullie… boffen jullie met haar. Maar wel een nare situatie. Je bent zo gemakkelijk zo plots afhankelijk. Ik ben bij dat hulp zo dichtbij was. Dat wist ik natuurlijk al dus maakte ik me iets minder zorgen maar toch ben ik blij weer iets van jou zelf te lezen.

    Doe kalm aan waar mogelijk alsjeblieft. Xx

    Beantwoorden

  33. Neeltje
    Apr 07, 2017 @ 08:14:56

    We zijn er op de wereld om mekaar, om mekaar, te hellepu nie waar! Top!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

