de ziel

Minder mooi weer dan vrijdag maar toch mooi genoeg om langs de vliet te wandelen vandaag.
Het vergroot onze krimpende actieradius weer een beetje als er op een bankje gezeten kan worden.
Langs de Vliet op een bankje zitten geeft op een zonnige dag veel vertier op het water zowel als langs het pad.
Het wemelt er altijd van de roeiers die vanaf het pad opgejut worden  door iemand die op z’n gemak mee fietst langs het water.
Als we weer opstaan van het bankje valt me het kleine plaatje op dat op de rugleuning zit geschroefd.
Ik heb er net nog met m’n rug tegenaan gezeten en nieuwsgierig Aagje  wil  weten wat er op staat……….

Ach……., ik heb de man niet gekend maar de tekst komt binnen en ik betrek die onmiddellijk op onszelf!

Ja natuurlijk zorg ik goed voor “Henk z’n dondertje”,  je zág toch nog in het vorige logje hoe ik hem laat  smullen met z’n snoet in de zon op een beschut plekje! En waren niet alle bloedwaarden helemaal “als van een jonge vent” bij de laatste controle?

Ook het buiten zijn is goed voor “z’n dondertje” , hij doet het daar ook meestal beter dan binnen waar hij soms  met afhangende schouders  in een kromme houding  lijkt te staan wachten op …. ja, waarop eigenlijk….

De  ogen zijn de spiegel van de ziel maar op die momenten lijkt ” zijn zieltje” zijn ogen niet meer te  kunnen bereiken.  Het moet er dan duister zijn, en eenzaam, want mijn woorden kunnen hem daar dan ook niet goed meer bereiken.
Tja, daar kan je  nu wel “mooi poëtisch” over schrijven maar dat  maakt  ook krassen op de ziel, hoe goed je ook voor “je dondertje” zorgt.

Maar vandaag is hij met  hart én ziel aanwezig tijdens het wandelen.
De goede momenten zijn toch nog altijd in de meerderheid al is wel duidelijk dat het achteruit gaat.
Vandaag wil ik gewoon niet denken aan die momenten waarop “z’n ziel” er even niet door kan komen, al blijft er dan nog genoeg zorgelijks over, dat dan weer wel!

65 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Apr 03, 2017 @ 10:31:23

    Wat raak je toch gevoelige snaren soms Rietz. Dit is weer zo’n blogje waarbij dat gebeurde…..Mooi!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 07, 2017 @ 15:14:31

      dankjewel, het is jou ook wel eens gelukt een heel gevoelige snaar te raken bij me, herinner je je nog dat logje over die man een verzorgingshuis die ze “wijs wilde maken dat het bezoek zijn vrouw was?Zo prachtig.

      Beantwoorden

  2. Ingrid Mooren-Roovers
    Mrt 28, 2017 @ 12:19:46

    Mooi geschreven Rietepietz…

    Beantwoorden

  3. willy
    Mrt 28, 2017 @ 09:51:01

    een rake tekst Riet..

    en momenten om samen van te genieten

    carpe diem, weet je wel

    Beantwoorden

  4. gewoonanneke
    Mrt 27, 2017 @ 21:54:14

    Dat is altijd wat me het eerste opvalt alsof die twee dingen niet meer samenwerken, lichaam en ziel. De ziel uit de ogen is. Ik hoop dat de goede momenten nog zo lang mogelijk voor jullie mogen blijven. En al heb je je leven lang goed gezorgd voor je dondertje, daar kan je geen donder aan doen. Het overkomt je en dan moet je er maar het beste van maken. En dat valt niet altijd mee.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 27, 2017 @ 21:58:39

      Dat is heel moeilijk om te zien bij iemand die je lief is ja. Klopt, je hebt niet heel veel invloed op je gezondheid hoor, het zijn vaak “je genen”die bepalen hoe je oud zal worden. Er is nog zovéél dat ze niet kunnen genezen. maar ik weet zeker dat we ,zoals we nu leven, er het beste uithalen voor ons allebei. En inderdaad, dat valt wel eens niet mee, vooral als ik even niet helemaal fit ben zoals vorige week.Gelukkig gaat dát nu weer beter.

      Beantwoorden

      • gewoonanneke
        Mrt 28, 2017 @ 21:13:11

        Ik weet dat je geen pluim op je hoed wil hebben maar ik geef hem toch omdat ik gewoon zoveel bewondering voor je heb. Denk ook aan jezelf, ik hoor het me ook nog tegen mijn moeder zeggen die ook niet luisterde. Hoewel ik je helemaal verder niet “ken” loop ik best veel aan je te denken. Soms vind ik mijn blogjes ook zo banaal, ook weer nu bij Marja. Maar goed ik heb ook hele rottijden gehad en dan wil je ook niet dat iedereen mee gaat treuren. Dus doe ik dat ook niet haha….. of zoals je zei, jullie brengen het “normale” leven binnen.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Mrt 28, 2017 @ 21:34:29

          Ik luister wél hoor, en probeer binnen de grenzen van wat kan (zonder hem te benadelen) voor mezelf te zorgen. Voor “jezelf zorgen”is óók zorgen dat je dingen hebt die je aandacht af kunnen leiden en je bij het gewone leven betrekken. In dit soort gevallen wordt je wereld alleen maar kleiner en dan is het heerlijk dat je mee kunt draaien in al die andere kleine wereldjes. Veel van mijn logjes zijn nog een stuk “banaler’ dan de jouwe( al vind ik dat toch niet zo toepasselijk woord voor jouw logjes” maar ook dat is overleven.
          Ach natuurlijk heeft iedereen een pluim op z’n tijd nodig, maar ik probeer de logjes zó te schrijven dat het niet de énige optie is en er ook op andere dingen ingehaakt kan worden.
          Ik zou anders de hele avond met een dikke strot zitten van ontroering en dat zou weer niet goed zijn.
          Ik ben ook opgevoed dat dit soort dingen voor je partner doen “niet meer dan normaal zijn” en zo voel ik het ook echt. Dat wil niet zeggen dat ik nooit uit m’n slof schiet…. écht wel, ik blijf gewoon mens;-)

          Beantwoorden

  5. hanscke
    Mrt 27, 2017 @ 20:19:09

    Je kunt nog zo veel humor hebben, maar als de ziel van je partner niet altijd meer aanwezig is, waar door je angst krijgt dat het helemaal gaat verdwijnen, dan moet je alle zeilen bij zette om de humor te blijven zien. Geniet van de dagen dat het goed is zoals je in dit log duidelijk naar voren laat komen. Elk voorjaar ( de jeugd)kent koude dagen, maar de herfst (de ouderdom) kan ook hele warme momenten hebben..

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 27, 2017 @ 20:25:21

      Humor helpt wel maar helaas, maar helaas heb je daar eigenlijk altijd twee mensen voor nodig, een aangever en een afmaker. Zodra je geest niet “flitsend”meer is gaat veel humot verloren, daarvoor moet té lang nagedacht worden eer doordringt wat er gezegd wordt. Dat is ook één van de dingen die ik erg mis al komt het soms ineens weer even boeven bij hem.

      Beantwoorden

  6. Mrs. T.
    Mrt 27, 2017 @ 19:58:37

    Wat een rake tekst. En pfffft, die meneer is ook jong gestorven.

    Fijn dat jullie nog heel veel mooie momenten samen kunnen delen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 27, 2017 @ 20:21:44

      Ja té jong, maar hij wordt dus mooi herdacht door vele mensen die hem niet eens gekend hebben.
      We blijven dat ook doen zolang het kan, deze manier van er mee omgaan maakt ook dat de sfeer beter blijtt, zonder geruzie wat óók vaak voorkomt bij dementie!

      Beantwoorden

  7. tagrijn
    Mrt 27, 2017 @ 14:39:01

    Je had hier volgens mij nog nooit eerder over geschreven, al is dit toch geen kwestie van ‘de vuile was buiten hangen.’ Koester zulke momenten van samenzijn,

    Beantwoorden

  8. Neeltje
    Mrt 27, 2017 @ 12:21:28

    Mooi!

    Beantwoorden

  9. Leidse Glibber
    Mrt 27, 2017 @ 12:05:52

    Die tekst komt inderdaad mooi binnen. Lekker zitten daar langs de Vliet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 27, 2017 @ 15:29:35

      Ik denk wel eens terug aan toen we in Den Haag woonden, wat hebben we hiér dan toch veel groene wandelmogelijkheden heel dicht bij huis!Alleen al langs de Vliet zitten is een feestje.

      Beantwoorden

  10. cornma
    Mrt 27, 2017 @ 11:08:59

    Wat een ijzersterke tekst. Waarschijnlijk hebben heel veel mensen daar iets aan gehad. Ook voor jou maakt de tekst iets duidelijk, iets wat je natuurlijk al wist en al jaren toepast. Zorg je ook goed voor je eigen dondertje?

    Beantwoorden

  11. Villasappho
    Mrt 27, 2017 @ 09:05:32

    Het is geen fijn proces geniet van wat er nog te krijgen valt. Mooi weer en goede spreuken gewenst

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 27, 2017 @ 15:32:21

      Het is wél heel dankbaar werk om zijn leven nog zo mooi mogelijk te kunnen maken, dat maakt ook mijn leven mooier natuurlijk. Ik heb genoeg van zorg gezien om dáár niet blij van te worden.

      Beantwoorden

  12. Veendammerman
    Mrt 26, 2017 @ 23:26:02

    Op zulke momenten gewoon genieten en in het moment leven. Wat komt dat komt. En het was een mooie dag. Wij waren op het strand van ’s Gravenland vanmiddag.

    Beantwoorden

  13. Renesmurf
    Mrt 26, 2017 @ 22:30:25

    Ja, dat is het mooie van zo`n tekst, je kan er wat uit halen! of je er wat aan hebt is een tweede. Lekker genieten van elke dag, elk moment, want nu kan het nog!

    Beantwoorden

  14. Marja
    Mrt 26, 2017 @ 22:27:12

    We komen er steeds meer achter dat ons dondertje en ons zieltje inniger verbonden zijn dan we denken. Bij “echtelijke” maatjes werkt dat vice versa. Je bent bijna een onderdeeltje van de ander. Griezelig en geweldig tegelijk. xxx

    Beantwoorden

  15. schrijfselsvanmij
    Mrt 26, 2017 @ 21:56:10

    Beweging in de buitenlucht is goed voor iedereen maar vooral voor mensen met dementie. Mijn vader was veel buiten: werken in de tuin en wandelen. Dat deed hem goed en hield hem heel lang op de been.

    Beantwoorden

  16. terrebel
    Mrt 26, 2017 @ 21:29:23

    Zo is dat, Riet! Hoe somber het er soms ook uit ziet, er zijn altijd ook goede momenten. Knap als je dat weet te zien!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 26, 2017 @ 21:34:01

      Ja dat zie ik wel maar natuurlijk zijn er wel momenten dat dát inzicht ff niet helpt. Maar we hebben alle reden om dankbaar te zijn dat we al zolang maatjes mogen zijn. Het hóudt natuurlijk ergens een keer op en dan is het fijn dat ik voor hem kan zorgen.

      Beantwoorden

  17. Matroos Beek
    Mrt 26, 2017 @ 21:20:54

    Het licht dat af en toe uitgaat, maar dat er gelukkig meestal nog wel is… dat het nog lang en veel mag branden… Dat wens ik voor je lieve Henk.

    Beantwoorden

  18. AnneMarie
    Mrt 26, 2017 @ 21:12:33

    Je schrijft er mooi en liefdevol over en dat is goed, maar er zit natuurlijk veel verdriet achter. Ik hoop dat de goede dagen nog lang zullen overheersen. Gelukkig staan we aan het begin van de lente. Zon, licht, warmte en vrolijkheid doen altijd goed. Heel veel sterkte.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 26, 2017 @ 21:24:40

      Ik doe het ook met liefde voor hem, we hebben een mooi en lang huwelijk mogen hebben. Ik hoop dat ik fit genoeg blijf of het zélf af te mogen maken en hij niet in een tehuis hoeft te eindigen. Zolang het “gewone leven”een beetje door kan gaan kunnen we het misschien nog lang volhouden.
      Ja verdriet is er natuurlijk ook maar dat probeer ik zo veel mogelijk naar de achtergrond te drukken, daar hebben niets aan, dat komt “later”wel!.

      Beantwoorden

      • AnneMarie
        Mrt 26, 2017 @ 21:33:00

        Zou mijn wens ook zijn om het zolang mogelijk zelf te kunnen doen. Wel goed voor je dondertje zorgen dan hoor.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Mrt 26, 2017 @ 21:36:54

          Onze dochter houdt me goed in de gaten en zorgt af en toe voor wat ontspanning voor me. maar met mijn instelling, “ik verwacht geen wonderen van hem en accepteer hem zoals hij nú is”heb je minder last van stress. De enige struikelblokken zijn de momenten dat ik zelf niet fit ben, dan is het erg zwaar.

          Beantwoorden

          • AnneMarie
            Mrt 26, 2017 @ 21:47:25

            Fijn dat je dochter op je past. Het is zwaar als je het alleen moet doen. En ja je wordt zelf ook ouder, wat vermoeider, mindere dagen dan is het iid zwaar. Maar je wilt het gewoon zelf doen. Dat begrijp ik heel goed.

            Beantwoorden

            • rietepietz
              Mrt 27, 2017 @ 21:22:52

              Zolang het kan in ieder geval, dochterlief zou méér willen doen maar is natuurlijk ook oma, werkt woont niet om de hoek maar ik ben heel blij met haar aandacht en wekelijkse bezoek waarin hij centraal staat zodat ik “iets voor mezelf “kan doen,

              Beantwoorden

  19. matroos
    Mrt 26, 2017 @ 20:57:40

    Wel fijn dat Henk er van opknapt van dat buiten zijn,hoop voor je dat jullie dat nog vaak kunnen doen.
    Langs de waterkant is er bij mooi weer altijd bedrijvigheid wat voor afleiding zorgt en fijn dat Henk ook echt naar buiten wil.Bijzonder dat bankje,nooit gehoord die spreuk,mooi hé.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 26, 2017 @ 21:11:32

      Ik neem aan dat die spreuk een uitspraak was van de overledene.Memorabel genoeg om aan anderen mee te geven.
      Ja Henk gaat graag mee naar buiten al wordt het lopen wat minder. Maar we plakken er dan een autoritje aan vast zodat we toch altijd langere tijd van huis zijn. In de auto heeft hij het naar z’n zin en zo hebben we ook regelmatig een andere omgeving om te wandelen.

      Beantwoorden

  20. Corja
    Mrt 26, 2017 @ 19:06:12

    Heel goed dat jullie dat doen: op de goede momenten erop uit trekken, ook al is het maar een klein stukje. Wat fijn voor Henk dat jij zo’n sterk dondertje hebt! En jouw zieltje kunnen we gerust Ziel noemen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 26, 2017 @ 19:23:37

      We gaan er ook op slechte momenten op uit, hij knapt buiten altijd op. We nemen wat vaker de auto zodat we niet altijd hetzelfde stukje groen hoeven te ronden en hij vindt het fijn om een stukje te rijden. Dan zit hij rustig, thuis wordt hij onrustig als hij niets om handen heeft.

      Beantwoorden

  21. Hartelijke Hot Hulk
    Mrt 26, 2017 @ 18:55:43

    ff een paar sterke Hulkenarmen om je heen!

    Beantwoorden

  22. De Gans (Marije)
    Mrt 26, 2017 @ 16:59:44

    Wat sterk geschreven. En wat kan dat kan. Maar balen dat er telkens iets niet lukt dat is logisch. Ik voel met jullie mee. Zo’n plaatje geeft dan wel weer even een beetje steun. Bijzonder. Sterkte voor jullie beiden ❤

    Beantwoorden

  23. Melody62
    Mrt 26, 2017 @ 16:43:05

    Het is een grillig ziektebeeld dat helaas veel zorg en ongerust oproept.
    Jij doet je best al voelt dat soms ‘niet genoeg ‘. Dat maakt het zo zwaar voor beiden.

    Wel heel mooi dat je erover blogt. Hopelijk helpt het je en beetje dit van je af te schrijven.

    Dikke knuffels voort jullie beiden! 😘

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 26, 2017 @ 16:49:23

      Van je af schrijven is prima natuurlijk maar dat doe ik in hoofdzaak op m’n prive site. Daar knal ik er alles uit wat nuttig is om later na te kunnen lezen.
      Maar ik wil er hier niet meer helemaal omheen schrijven en toch ook niet alleen maar min of meer vermakelijke momenten schrijven. Dank voor de knuffels, bewaar ik voor een moeilijke dag.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

