restaurator

Alweer in 2002 had de een of andere minkukel de treurige moed twee kostbare doeken van van Gogh  te stelen, ” zijn geld raakte op”  zei hij  in in een interview met de Telegraaf.
Tja, jij en ik gaan dan aan het werk, of als dat niet lukt leef je zo goed en zo kwaad dat gaat van de uitkering die iédere Nederland kan aanvragen!
Écht riant zul je daar niet van kunnen leven al wéét ik dat er onder mijn lezers mensen zijn  die zich er goed mee redden en niet de behoefte hebben iets te stelen dat hen niet toebehoort.

Oeps ik dwaal af, terug naar  de museumkraak uit 2002, want láten nou de twee gestolen doeken teruggevonden zijn, het gaat om deze twee doeken.

Het ene schilderij, Zeegezicht bij Scheveningen, is beschadigd. Het andere werk is min of meer ongeschonden. Van beide schilderijen ontbreekt de lijst. De doeken worden later gerestaureerd.
Nee Rietepietz is niet van de Kunst met een grote K maar met  het werk van van Gogh heb ik wel iets, misschien wel door het boek over zijn leven dat het afscheidscadeau was op de lagere school in 1948.
Zeker weten dat de marinestukken van Mesdag mooier zijn maar toch….. !

Wie trouwens de AVRO/TROS serie “Jeroen Krabbe op zoek naar van Gogh” heeft gevolgd zal waarschijnlijk nét zo geboeid hebben gekeken als ik. De man is behalve acteur en schilder ook een begenadigd verteller en zag kans mij ook de volgende serie “op zoek naar Picasso” ádemloos te laten volgen, en met het werk van  Picasso heb ik écht helemaal niets. Tjongejonge , ben ik alweer afgedwaald. …..
Terug naar die arme dief die nu in de piepzak zit dat hij schadevergoeding moet betalen, nog een naheffing moet betalen over  wat hij “verdiend heeft” of alsnog in de bak in moet omdat nog niet alle akkefietjes van hem bekend zijn .

Maar meneer is nu “klaar met de misdaad”!
Meneer werkt mee aan documentaire om aldus zijn “bekendheid” te gelde te maken. Eigenlijk zou iedereen die dáárvoor wil betalen zélf aangepakt moeten worden, ik vind het een grof schandaal  die “publicerende criminelen”.
Zelfs als ze wél geld verdienen doen ze  er álles aan om niets te hoeven betalen voor de schade die ze aangericht hebben en daarin weten ze blijkbaar wél heel goed de weg.
Maar over schade ligt zo’n inbreker niet wakker. Alles voor de eigen veiligheid wanneer er een stukje van schilderij is afgebroken, dat spoel je dan door de w.c.
Bij de  kraken waar meneer liever niet over wil praten zat trouwens nóg een van Gogh, klopt, dat is geheim gehouden.

Het gaat om dit doek, eveneens van van Gogh…..

Ook dat doek is teruggevonden maar dermate beschadigd dat het nog wel even zal duren eer het weer helemaal hersteld zal zijn.
Heb ik eigenlijk wel eens verteld dat ik óók “restauratiewerk” doe?
Precies  zo kwam dat laatste werk bij mij terecht….. vernield in 1000 stukjes….. ga d’r maar aan staan, zou het nog goed komen met dit doek van van Gogh?

59 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Mrt 26, 2017 @ 15:36:07

    Ik erger me gek aan die mensen die menen dat criminaliteit een vorm van beroep is en dat je daar best je geld mee mag verdienen. Immers, de burgers zijn toch verzekerd? Onlangs zag ik de top 600 voorbij komen. 99% gekleurde medemensen met een stevig strafblad. Sommigen niet ouder dan 21. Ze beklagen zich over toezicht, over straffen, over beperkingen. Ze willen gewoon dat het geld bij ze langs wordt gebracht en van werken hebben ze nog nooit gehoord. Nee, het verbaasde me niet dat de inbreker bij de museum trots was op zijn werk. En dat hij nog steeds geen berouw heeft. Hij kan er niks aan doen. Vast geen stageplekken gekregen in zijn jeugd….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 26, 2017 @ 16:17:15

      Ja wie vertel je het! En dan krijgen ze nog makkelijk een podium ook! De verzekeringen worden niet voor niet steeds duurder. Wat voor kleur ze hebben kan me niet schelen maar als ze tóch op onze kosten moeten leven dan het liefst in een heel sober gevangenisregiem. Dan heeft de hardwerkende mede mens er tenminste geen last van.

      Beantwoorden

  2. gewoonanneke
    Mrt 23, 2017 @ 14:59:50

    Ik heb de documentaire gezien en daaruit bleek ook dat de onderwereld betaald werd om de doeken terug te brengen. Misdaad loont dat blijkt wel. En die puzzel van jou gaat vast wel lukken.

    Beantwoorden

  3. willy
    Mrt 22, 2017 @ 16:11:20

    je hebt dit op een leuke manier beschreven Riet..

    die man verdiende inderdaad niet om zoveel aandacht te krijgen, integendeel..

    ik zou toch maar voorzichtig zijn met je eigen Van Gogh..

    voor je het weet zit die ook bij de maffia

    groeten

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 22, 2017 @ 16:36:14

      Ja ik blijf opletten natuurlijk, vooral ook dat er geen stukjes in de wc verdwijnen;-) Was zó grappig dat ik net een van Gogh op tafel heb terwijl die naam zó in het nieuws is. Daar moet ik dan iets mee.

      Beantwoorden

  4. Regenboogvlinder
    Mrt 22, 2017 @ 11:40:13

    Ook ik ging me heel erg interesseren door de TVserie met Jeroen Krabbé. Ik hield al wel van de Van Gogh stijl, maar toen ging het meer leven.
    Wel leuk dat je ook restaureert 😉
    Puzzelen is heerlijk!

    Beantwoorden

  5. cornma
    Mrt 22, 2017 @ 11:39:42

    Aandacht voor het terug vinden van de schilderijen is prima. Aandacht voor de man, die er trots op is de schilderijen te hebben gestolen, is absoluut verwerpelijk. Aandacht voor jouw puzzel daarentegen, is dan wel weer te waarderen.;-)

    Beantwoorden

  6. J@n.
    Mrt 22, 2017 @ 00:33:40

    Heel goed je bent er al ver mee.
    Lang niet gezien, hoe is het met Henk en jou?

    Beantwoorden

  7. Renesmurf
    Mrt 21, 2017 @ 23:42:22

    De twee gestolen schilderijen blijven altijd met hun verhaal. En zo heeft eigenlijk elke schilderij wel een verhaal, en het leverde leuke tv op!

    Beantwoorden

  8. ria
    Mrt 21, 2017 @ 18:48:31

    Niks in de bak. Laat hem maar voor water en droog brood muren en plafonds schilderen van de morgen tot de avond 5 jaar lang en geen ziekengeld. Werken.
    Schande dat het op tv komt met hem in een reportage.

    Beantwoorden

  9. Kakel
    Mrt 21, 2017 @ 14:21:09

    Kunst vind ik alleen mooi als ik kan zien wat het voorstelt. “Kindertekeningen” zie ik het liefst als ze ook daadwerkelijk door een kind gemaakt zijn en niet door een volwassene.
    Die dief zouden ze voor straf tien jaar moeten opsluiten en dagelijks twee uur laten mondschilderen. Pas als het iets voorstelt, krijgt hij wat te eten (-:
    Ik houd van het werk van Van Gogh. Jij mag dan veel losse stukjes hebben, er zit géén steekje bij je los!
    Lieve groet ♥

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 21, 2017 @ 15:18:49

      Vinden sommige van wel hoor, het lijkt ook krankzinnig om 1000 stukjes met veel moeite in elkaar te passen en dan de boel weer in de doos te mikken.
      Ik heb jouw kunstzinnige instelling;-) Krassen maken kan Amber ook.

      Beantwoorden

  10. Koen
    Mrt 21, 2017 @ 13:30:48

    Leuk om je verhaal te lezen inclusief de zijwegen die je inslaat. Ik herken dat. Je begint te bloggen over iets maar als schrijvende dwaal je af … Ik hou d’r van 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 21, 2017 @ 15:15:53

      Dat komt omdat ik nooit echt kladjes maak, ik weet dan wel dat ik de puzzel mee wil nemen in het krantenartikel omdat het zo leuk in elkaar valt maar al schrijvende merk ik dat er gewoon heel véél te vertellen is over zo’n onderwerp. En ach,alleen over een legpuzzel ben je natuurlijk snel uitgeschreven;-)

      Beantwoorden

  11. Ingrid Mooren-Roovers
    Mrt 21, 2017 @ 12:26:35

    Veel plezier met je doek van Van Gogh! Ik val altijd in slaap van Jeroen Krabbé,maar het is wel een mooi mens

    Beantwoorden

  12. margrietspanjaard
    Mrt 21, 2017 @ 09:58:42

    wat een mooi verhaal om dan vervolgens bij je puzzel terecht te komen…schitterend. jouw boom is nog in herfsttooi, zie ik 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 21, 2017 @ 12:16:54

      Ja zo’n toevalligheid neem ik dan ff mee;-) ceadeau logje natuurlijk als ik nét een van Gogh aan het “restaureren”ben en er staat zo’n artikel in de krant. Ik zie daar dan in kleine lettertjes boven staan “dis een logje voor Rietepietz”

      Beantwoorden

  13. Leidse Glibber
    Mrt 21, 2017 @ 00:34:45

    Dit zijn van die dingen waar mijn haren recht overeind gaan staan. Gelukkig heb ik niet zoveel haar meer anders zou ik nog voor Jan met de korte achternaam lopen ook.

    Beantwoorden

  14. Marja
    Mrt 20, 2017 @ 21:10:56

    Belachelijk dat zo’n figuur nog aandacht krijgt. Achter slot en grendel!
    Hé Rietepietz, hij ligt er niet van wakker met een g, want anders gaat hij nog meer stralen ….
    Succes met je puzzel. xxx

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 20, 2017 @ 21:29:13

      Ja belachelijk , maar hij voor déze schilderijen z’n straf uitgezeten maar hoopt nu nog onder een paar ton schadevergoeding uit te komen.
      Whahaha, ik was weer lekker bezig, had er net ook al wat foutjes uitgehaald, woordje vergeten, lettertje vergeten of teveel…… misschien ooit eens een wedstrijd van maken, wie haalt er de meeste fouten uit;-) dat was ik dit keer zelf, jij bent een goede tweede!

      Beantwoorden

  15. De Gans (Marije)
    Mrt 20, 2017 @ 20:32:26

    Heb ik niet goed gelezen of verdient die ‘meneer’ post-straf met zijn crimes?
    Ik heb die serie gezien met Krabbé. Prachtig hoe die man vertellen kan. Ik ben heel erg van de (post) Impressionisten, dus heb aan de buis gekluisterd gezeten. Mag ook graag in het museum in Adam ronddwalen. Er is één hoekje waar ik strategisch zitten kan en waar ik Monet, Degas en Lautrec in bijna 1 blik vangen kan.
    Vreselijk dat zulke werken gestolen worden om hun waarde, maar dan wel waardeloos behandeld worden. Verdrietig stemt mij dat.
    Wat een puzzel!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 20, 2017 @ 20:52:58

      Hij werkt mee aan een documentaire over zijn kraken ja, kassa voor meneer. Ik ben zelf niet héél erg van de kunst maar deze grote namen hebben allemaal heel toegankelijk kunst gemaakt. En Krabbé is een aanwinst voor dit soort programma’s door zijn bezieling die hij op de kijker weet over te brengen.
      Het ergste vind ik nog dat er veel mensen het acceptabel vinden dát er gestolen wordt. Zo wordt er een fout signaal afgegeven, om wélke reden dan ook, stelen is nóóit oke.
      Ja de puzzel is lastig, héérlijk, ik heb al meerdere van Gogh’s gemaakt;-)

      Beantwoorden

      • De Gans (Marije)
        Mrt 20, 2017 @ 20:59:23

        Belachelijk, van die meneer. Maar dat is mijn mening… Voor mij moet kunst ook herkenbaar zijn. Als ik het verschil niet zie tussen het kleiwerkje van mijn zoon en een kubistische creatie ben ik niet onder de indruk ❤
        Schijnt heel goed voor je ontspanning te zijn, die enorme puzzels. Ik vind het indrukwekkend. Echt mooi.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Mrt 20, 2017 @ 21:25:16

          ja die instelling heb ik ook, een grote pluim dus voor Krabbé die me kon boeien met het kubisme van Picasso!
          Ja klopt, een legpuzzel maakt je heel onspannen, vooral véél tegen jezelf kletsen dan komt het allemaal goed. Dis is maar 1000 stukjes hoor, dat is nog te hanteren.

          Beantwoorden

          • De Gans (Marije)
            Mrt 20, 2017 @ 21:32:22

            Ik vind 1000 stukjes wel heel veel. Mijn bewondering stijgt 🙂
            Zit nu meteen te denken aan het pointillisme waar ook van Gogh mee experimenteerde. Dat zijn nog meer stipjes dan puzzelstukjes.
            Slaap lekker voor straks.

            Beantwoorden

  16. Suskeblogt
    Mrt 20, 2017 @ 20:17:12

    Stelen is nooit goed te praten. Er zijn genoeg andere manieren om al dan niet met een gezin in leven te blijven. Rijk zul je er wel niet door worden, maar stelen maakt ook niet rijk.

    Beantwoorden

  17. Villasappho
    Mrt 20, 2017 @ 19:45:01

    Ik heb eerlijk gezegd weinig melij met het museum de kraak was wel zo gemakkelijk. De enige reden dat die gast gestopt is is omdat hij nu binnen is met dank aan de maffia.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 20, 2017 @ 20:40:55

      Nou in het interview beschrijft hij hoe het gegaan is dat was echt niet een makkie, maar al zóu dat zo zijn, andermans spullen blijf je gewoon vanaf, of mogen ze bij jou thuis óók weg halen wat ze willen hebben? Of heb jij alles zó beveiligd dat er niemand in kan komen als hij dat persee wil.

      Beantwoorden

  18. Veendammerman
    Mrt 20, 2017 @ 19:31:53

    Zo’n diefstal is te triest voor woorden en die gasten behoren in de bak en behoeven geen extra aandacht naar mijn idee. Maar gelukkig vermaak jij je mooi met het puzzelen maar dan mag er ook geen stukje ontbreken 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 20, 2017 @ 20:07:07

      Helemaal met je eens, hoe langer in de bak hoe beter, maar ja, veel mensen maken er “zielepoten” van.
      Ik ga er van uit dat ik precies 1000 stukjes op z’n plaats ga leggen.

      Beantwoorden

  19. Melody62
    Mrt 20, 2017 @ 18:44:47

    Het is inderdaad bespottelijk ….maar Heej in ons land loont het zich al jaren crimineel te zijn.

    Gelukkig weten wij wel hoe het hoort en puzzelen net zo lang tot se stukjes passen

    Beantwoorden

  20. leegschrift
    Mrt 20, 2017 @ 18:41:29

    Van Gogh ja, dat boek is mooi. En de series met Jeroen Krabbé ook. Het hele stukje heb je weer mooi inelkaar gepuzzeld. Maar ik mis nog een stukje.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

