camouflage

Henk was altijd redelijk modern in z’n opvattingen  maar in de tijd dat ons kroost nog in de kinderwagen gereden werd liepen mannen nog vrijwel niét achter een kinderwagen, Henk dus ook niet. Dat vond ik helemaal niet erg want je loopt écht makkelijk een eind weg achter een kinderwagen en als trotse moeder wil je niets liever.
Maar kijk nou toch eens, uiteindelijk heeft ook Henk sinds de geboorte van Levi en Amber de kinderwagen ontdekt…… zóveel hipper dan een rollator maar met bijna hetzelfde effect, hij loopt als een kieviet achter het wagentje.
Dat Amber ervoor kiest voorlopig zelf óók met een wagentje te rijden doet aan het effect niet af.

Ik ben al heel blij dat hij zo’n drie jaar geleden eigener beweging inzag dat auto rijden niet meer ging, en ik vertrouw erop dat hij  ooit zelf wel het nut van een rollator gaat inzien.
Maar voorlopig is hij de man achter de kinderwagen als kleindochter Jennifer belt of we mee willen gaan wandelen.
Normaal fungeer ik als zijn rollator en tast hij, zodra we de deur uitstappen, naar mijn hand om als schattig oud echtpaar hand in hand aan de wandel te gaan.
Ach,  ik gun hem het uitstel, zolang ik zelf nog stevig genoeg op m’n benen sta, mag hij  z’n afhankelijkheid blijven camouflerende en de blitz maken als lover of hippe opa.
Zodra  het poppenmoedertje  moe wordt stapt ze gewoon in  haar wagentje, en opa-grootje…..,   hij duwt voort!

 

 

 

 

 

Toch écht wel een “hippe opa” zou ik zeggen, die in niets lijkt op een krom oud mannetje (dat hij soms echt wel is) dat steeds meer  cognitieve vaardigheden verliest.

eh…. cognitieve vaardigheden……? Dat vraagt weer om Google…..

Cognitieve vaardigheden of vermogens hebben te maken met de mate waarin je in staat bent om kennis en informatie op te nemen en te verwerken. Bij het verwerken van informatie spelen allerlei mentale processen een rol. Je hebt je geheugen nodig, maar ook taal, oriëntatie, aandacht en het vermogen om problemen op te lossen, concepten te vormen en dingen voor je te zien. Daarnaast zijn redeneren, rekenen, lezen en schrijven, plannen maken en initiatieven nemen cognitieve functies. Je gebruikt je cognitieve vaardigheden dus voortdurend. 

Dat speelt ook  weer allemaal een rol bij; ” concentratieproblemen, stemmingswisselingen, problemen met taal en spraak en spierzwakte.
In een latere fase worden symptomen als geheugenverlies, uitvalsverschijnselen, slikproblemen, oogproblemen, incontinentie,  verliezen van de realiteit, hallucinaties en ongepast gedrag pas zichtbaar. In deze fase kan het goed mogelijk zijn dat de patiënt u niet meer zal herkennen.

Phoeéé….. gelukkig is dat nog niet allemáál aan de orde, sterker nog, het is ook mogelijk dat niet álle symptomen zich voor zullen doen, maar ik vind  de helft van de symptomen  in meer of mindere mate (zoals  hij er nu voor staat) eigenlijk al meer dan genoeg, de rest sla ik gewoon af, moet kunnen hoor!

 

 

 

 

75 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. roadlaura1969
    Mrt 17, 2017 @ 14:35:01

    Wat een Hipster die Henk 😉

    En inderdaad niet alles hoeft uit te komen en dat is ook maar goed dat ieder zich ook daar aan kan vasthouden !

    Beantwoorden

  2. cornma
    Mrt 17, 2017 @ 11:54:06

    Heerlijk toch, als hij op deze manier zijn eigenwaarde kan houden? Is helemaal niks mis mee. Ik vind het juist stoer staan als (oudere) mannen met de kinderwagen lopen. Echtgenoot doet het ook graag.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 17, 2017 @ 13:48:12

      Niet dat hij minder waard is voor me als wél met een rollator loopt maar ik snap wel dat hij het zelf een grote stap vindt. En zo’n kinderwagen heeft dan een héél ander effect.

      Beantwoorden

  3. Regenboogvlinder
    Mrt 15, 2017 @ 15:35:06

    Heel wijs van hem destijds dat hij het autorijden aan jou overliet. Ik hoor nu van de moeder van Nicole ook dat ze nog autorijdt. 85 jaar, slechte ogen, op en top warrig, maar zo eigenwijs. Jullie gaan mij niet vertellen wat ik wel of niet mag zegt ze gewoon. Gelukkig alleen in het eigen dorp, maar dan kan er tenslotte ook van alles gebeuren.
    Wat grappig dat Henk er nu geen moeite meer mee heeft om achter de kinderwagen te lopen hè.. Nee.. de vader van mijn kinderen liep ook niet achter dat ding, en ook ik vond het net als jij helemaal niet erg. Was ook supertrots!
    Die rollator komt vast nog wel, maar zolang hij het zo redt, gewoon een camouflagetruc van hem, is het prima toch? En Jan heeft zomaar zijn initialen uitgeleend zie ik HHH 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 15, 2017 @ 15:50:24

      Het is natuurlijk wél makkelijker als je een rijdende partner hebt, anders lever je écht je zelfstandigheid in, dat begrijp ik wel, maar ja, een ongeluk zit in een klein hoekje.
      Hij voelt nu natuurlijk dat hij er steun aan heeft en tegenwoordig lopen alle mannen achter de kinderwagen.
      Ik ga kijken naar zo’n boodschappenkar waar Anneke het over heeft, dat lijkt me een mooie tussenweg. De mijne heeft maar twee wielen en daar heb je voor steun niet zo veel aan. .

      Beantwoorden

  4. meninggever
    Mrt 15, 2017 @ 13:16:52

    Ik liep ook zelden achter de wagen indertijd maar zorgde wel voor een goed kinderzitje in de auto en reed altijd rustiger met de jonge generatie achterin. Nu ben ik er niet mee bezig. Kleinkinderen zitten er niet in vrees ik en dan is dit een topic dat me niet meteen raakt. Persoonlijk zou ik er als ‘opa’ geen bezwaar tegen hebben gehad. En met een smartphone waarop je de route kunt ingeven zou ik die niet zo snel kwijt raken ook…..

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 15, 2017 @ 15:56:31

      Whahaha, een routeplanner op de kinderwagen, zou zomaar kunnen;-)
      Jammer dat het opaschap er niet in zit, het is zo’n leuke toevoeging bij het ouder worden. Maar ja, daar heb je zelf geen stem in, áls het al zou kunnen.

      Beantwoorden

  5. Ingrid Mooren-Roovers
    Mrt 14, 2017 @ 10:34:02

    Het staat hem geweldig….

    Beantwoorden

  6. willy
    Mrt 13, 2017 @ 16:55:41

    een hippe opa en dat is ook al heel wat…Riet

    zolang hij er maar deugd van heeft

    groeten

    Beantwoorden

  7. tagrijn
    Mrt 13, 2017 @ 15:24:51

    Toen ik aan mijn knie was geopereerd moest ik een tijdje met een rollator lopen. Je hebt echt het gevoel dat iedereen je meewarig aankijkt. Getver. Blij dat ik ervan af was. Ik kan me heel goed voorstellen dat Henk dat niet wil zolang het niet echt nodig is. En hand in hand lopen heeft toch ook iets romantisch?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 13, 2017 @ 15:52:13

      Ik begrijp hem ook wel hoor en werk graag mee aan oplossingen zolang die er zijn. Natuurlijk is hand in hand lopen niet alléén voor een steuntje, we vinden het gewoon ook fijn.

      Beantwoorden

  8. Hartelijke Hot Hulk
    Mrt 13, 2017 @ 14:59:08

    Ik vind het tijd dat hippe opa Henk op een Hooverboard rondtoert.

    Beantwoorden

  9. Suskeblogt
    Mrt 13, 2017 @ 13:53:38

    Hij geniet zichtbaar van zo’n uitstapje met de kleine.

    Beantwoorden

  10. Leidse Glibber
    Mrt 13, 2017 @ 12:59:24

    Mooie en waardige manier van camoufleren. Grappig inderdaad vroeger liepen mannen echt niet achter de kinderwagen, ergens eind 70 begin 80 kwam daar een kentering in en liepen vaders vol trots achter de kinderwagen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 13, 2017 @ 15:48:52

      Klopt, in de jaren 60 was dat écht niet “mannelijk” . Het loopt gewoon makkelijk weet ik nog, ik heb wat kilometer gemaakt achte de kinderwagen;-)

      Beantwoorden

      • Leidse Glibber
        Mrt 13, 2017 @ 22:51:39

        Off topic. ik drink eigenlijk vrijwel niets (ook geen fris) dat soort avonden als ik bezig ben. Wil mijn handen vrij houden voor de foto’s. Denk dat ik zaterdag tussen 20 en 01:00 uur misschien 3 biertjes gedronken heb.

        Beantwoorden

  11. beaunino
    Mrt 13, 2017 @ 11:55:44

    Nou, echt wel een hippe opa.
    Voor nu de ideale oplossing, op het moment dat er meer ‘hulp’ nodig is regelt zich dat vanzelf wel op de een of andere manier. Nu denk ik bijvoorbeeld aan de aversie van mijn moeder tegen een scootmobiel, iets waar ze later weer zo ontzettend blij mee was.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 13, 2017 @ 15:47:19

      Ja ik wacht het ook rustig af tot hij “er aan toe is”. niemand ondervindt er schade van dus dat kan. Een scootmobiel zal voor hem waarschijnlijk nooit aan de orde zijn, daar moet je “hoofd bij hebben” en dat wordt natuurlijk alleen maar minder.
      Maar gelukkig rijd ik nog wel dus we komen nog overal waar we willen zijn.

      Beantwoorden

  12. margrietspanjaard
    Mrt 13, 2017 @ 11:32:19

    Fijn, dat je de mogelijkheden hebt en aangrijpt om hem in zijn waarde te laten 😊

    Beantwoorden

  13. ria
    Mrt 13, 2017 @ 11:06:05

    Het nadeel van de ouderdom. Ook ik heb de rollator onder het afdak staan en probeer zo lang mogelijk gewoon te lopen. Ik weet dat ik mezelf voor de gek houd maar ik zie het als weer een stapje naar waar ik nog lang niet aan toe geef.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 13, 2017 @ 15:44:39

      En toch is voor sommige dingen beter voor je levensgeluk om er wél aan toe te geven. Die wijsheid heb ik van vriendin Marion die makkelijk de overstap van rollator naar de rolstoel maakte omdat ze dan méér kon doen zonder uitgeput te raken. Als je mét rollator verder kunt lopen dan zonder is dat goed voor je lichaam. Marion heeft ook nog een paar jaar een scootmobiel gehad die haar actieradius ineens weer veel groter maakt, ze kon weer zelf boodschapjes doen en heeft ervan genóten.

      Beantwoorden

  14. Veendammerman
    Mrt 13, 2017 @ 10:26:10

    Tot die tijd genieten van elke dag en wat je zegt, niet alles zal voorkomen… Wel mooi dat Henk steun heeft aan een kinderwagen, zo zijn er vast nog meer praktische oplossingen voor andere dingen.

    Beantwoorden

  15. Petr@
    Mrt 13, 2017 @ 09:28:00

    Zo valt het inderdaad niet op, een hele goede oplossing en het staat leuk hoor, een opa achter de kinderwagen.
    Maak je niet te druk over wat er eventueel nog komen gaat, mijn moeder had daar ook slapeloze nachten van en het is allemaal niet gebeurd.
    Liefs Petr@

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 13, 2017 @ 15:37:35

      Ik heb er geen slapeloze nachten van hoor en weet precies wat ik kan verwachten. Maar het gaat geleidelijk dus groei je er in mee. Hij is al zó achteruitgegaan het laatste jaar, dat zie ik als ik terug blader op de prive site. Maar hij blijft gelukkig lief en meegaand dat maakt het goed te doen.

      Beantwoorden

  16. John
    Mrt 13, 2017 @ 08:56:59

    Dat autorijden is wel wat. Niet iedereen geeft toe als hij/zij er niet meer mee weg kan komen.
    Zo reed een overbuurman van me zijn auto in de mijne 2 jaar terug. Stekeblind en stokdoof en ook beginnend dementerend. Zijn vrouw liet hem. Inmiddels zijn we 2 jaar verder en is de man veranderd in een zittend hoopje mens dat bijna geen stap meer verzet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 13, 2017 @ 15:34:13

      Henk heeft de mazzel dat ik ook kan rijden, van veel generatiegenoten hebben de dames nooit auto gereden en dán is het wel ineens heel veel vrijheid en mobiliteit inleven . Maar ik begrijp de vraouwen(of mannen) niet die dan niet ingrijpen. Zolang het allen voor jezelf gevolgen kan hebben kun je iemand “laten gaan”, maar als andere mensen gevaar lopen door die beslissing vind ik dat niét kunnen. Ik herinner me nog dat je er een logje over schreef, juist omdat hier toen al de juiste beslissing genomen was.

      Beantwoorden

  17. Matroos Beek
    Mrt 13, 2017 @ 08:29:28

    Wat ontroerend… en een knap gevonden camouflage.

    Beantwoorden

  18. gewoonanneke
    Mrt 13, 2017 @ 00:05:07

    Als ik je een tip mag geven er zijn momenteel van die boodschappen wagentjes die voor oudere ook steun geven en dan niet direct op een rollator lijken Google maar eens. Hij ziet er inderdaad stoer uit zo haha met achterkleinkind heerlijk dat het zo kan. Mijn vader zat op een gegeven moment in een rolstoel en die vond niets prachtiger als peter op zijn schoot zat als ik met hem ging rijden. Zelf heb ik ook best last met mijn evenwicht en vroeger op de steigers in de haven was dat best lastig . Als ik dan iets vast had had wat reed had ik nergens last van. Veel wandelen dus met de kleine 👍👍 en ik maar denken en vaak vertederd beetje jaloers soms kijken naar die oudere mensen die nog hand in hand lopen . Weer een illusie minder ze doen het gewoon voor de steun 😄😄

    Beantwoorden

  19. Mammalien
    Mrt 12, 2017 @ 22:49:15

    Oef. Het idee alleen al dat jullie dat mogelijk te wachten staat, dat is niet fijn… Dat achter een wagentje lopen, die ken ik ook. Winkelwagentje is ook ideaal, lekker steunen zonder gelijk als bejaarde met rollator door het leven moeten! Ziet er wel heel schattig uit, zo samen…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 13, 2017 @ 15:24:09

      Nou op een aantal : toestanden”hoeven we niet te wachten, die zijn er al;-) Hij gaat al een jaar of drie langzaam achteruit maar ik schreef er tot voor kort nooit over. Het zit in de familie dus ik hield er wél rekening mee en we dealen er maar mee. Gelukkig kunnen we nog genoeg van dit soort leuke dingen mee pakken, die kleintjes zijn zó lief!

      Beantwoorden

  20. Renesmurf
    Mrt 12, 2017 @ 22:09:32

    Maar de fijne wandeling op fijne dagen neemt niemand jullie meer af.
    Reuze handig, zo`n wandelwagen!

    Beantwoorden

  21. Kakel
    Mrt 12, 2017 @ 21:50:53

    Hartverwarmende foto’s. Eigenlijk neemt Amber haar opa op sleeptouw, zonder dat ze het beiden beseffen. Wel prettig dat Henk zelf inziet dat autorijden niet meer kan. Lijkt me zo sneu om het hem te moeten zeggen als hij zelf nog achter het stuur wil gaan zitten.
    Dat hem meer dan de helft van de klachten bespaard mogen blijven!
    Lieve groet

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 12, 2017 @ 21:55:59

      Nee méér dan de helpt gaat niet lukken, hij heeft al de helft en dat zal zeker niet minder worden.. Maar gelukkig niet allemaal even heftig en niet de állervervelendste . Maar de kleintje zijn zo’n zegen voor ons, ze zijn zo hartveroverend!

      Beantwoorden

  22. Mrs. T.
    Mrt 12, 2017 @ 19:50:08

    Mijn schoonvader heeft een jaar of acht geleden ook uit eigen beweging aangegeven te zullen stoppen met autorijden. Dat is zo fijn: als men dat zelf inziet.

    Mooie foto: opa-grootje met het poppenmoedertje.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 12, 2017 @ 19:54:38

      Waarschijnlijk rijdt jouw schoonmoeder ook zelf, dat maakt het wél makkelijker om die beslissing te nemen. Als de partner niét rijdt lever je héél veel vrijheid in als je niet meer mobiel bent. Maar ik was er inderdaad heel blij mee.

      Beantwoorden

  23. terrebel
    Mrt 12, 2017 @ 19:13:32

    Wat fijn dat Henk dit nog kan! En er zichtbaar van geniet. Want kunnen genieten…dát is belangrijk! x

    Beantwoorden

  24. Neeltje
    Mrt 12, 2017 @ 18:42:35

    Geweldig Rietepietz, de foto, je blog! ! En wat er komt weet niemand. Voorlopig kan hij hier mee vooruit en jij ook.

    Beantwoorden

  25. Marja
    Mrt 12, 2017 @ 18:30:10

    Prachtige plaatjes van een trotse opa. Koesteren!
    Mijn vader laat de rollator staan zodra onze dochter met hem op stap gaat. Hij vindt het geweldig om met een jonge blom van 40 aan de arm te lopen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 12, 2017 @ 18:46:48

      En gelijk heeft hij natuurlijk;-) Het is best wel een stap om “aan de rollator”te moeten, Henk vindt het nog niet nodig en dat snap ik omdat we alrijd hand in hand lopen. Toch komt hij minstens 2x in de week nog alleen buiten, dan hou ik m’n hart vast maar ik wil het niet afpakken. Als hij een slechte dag heeft zoek ik wel een smoes om mee te kunnen lopen. Vreemd genoeg loopt hij buiten toch nog beter dan binnen, daar kan hij soms bijna omgaan en héél erg schuifelend lopen.

      Beantwoorden

  26. matroos
    Mrt 12, 2017 @ 17:01:14

    Wat een goed idee eigenlijk achter de buggy lopen,kun je ook nog wat vracht mee nemen.Heel verstandig van Henk om geen auto meer te rijden,je hoort toch vaak nare dingen van ouderen die echt niet uit het ‘blik’willen.Zo rijd de schipper nooit in donker,hij is nachtblind en ik zie het allemaal prima.

    Hier in het verzorgingshuis hebben ze ‘tijd’kamers ingericht met o.a een kinderwagen met een bijna levensechte babypop.Zwaar demente mensen reageren er heel goed op en hobbelen zo achter de kinderwagen aan door de gangen.Zelfs mensen die anders nooit een voet verzetten.Ze hebben ook andere thema’s en alles is ingericht met spullen van vroeger,jaren 50 vooral.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 12, 2017 @ 17:19:49

      Ja er komt wel steeds meer “inleving”voor bruikbare “hulpmiddelen.” al blijft de éne patiënt de andere niet. Maar als je je partner goed kent kun je makkelijker inspelen op wat van nut kan zijn. We hadden natuurlijk al gauw door dat hij met een kinderwagen véél beter loopt dus maken we daar gebruik van, al is het maar om hem er het gemak van te laten zien. Ik ben zó blij dat ik het autorijden niet af heb hoeven pakken van hem. Hij vond steeds vaker “rijd jij maar” aanvankelijk alleen op onbekend terrein maar steeds vaker ook op bekend terrein. Toen we de huidige auto kochten kon hij daar niet meer in wennen. Het lijkt me verschrikkelijk als ze het zelf niét zien.

      Beantwoorden

      • matroos
        Mrt 12, 2017 @ 18:03:31

        Dat laatste zeker, dan kan je daar eindeloos over gaan steggelen.Ik hoorde eens een verhaal van iemand die er ook maar niet mee wilde stoppen.Een zoon heeft z.g de auto ‘gestolen’,gewoon ergens gestald met ieders medeweten,behalve zijn vader.Toen hij een paar weken overal gehaald en gebracht werd vond hij dat geweldig.Nooit meer zelf gereden,toen de auto z.g gevonden was,zei hij verkoop hem maar.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Mrt 12, 2017 @ 18:30:27

          Mijn schoonvader was ook een gevaar op de weg maar wilde geen afstand doen , uiteindelijk moest de huisarts ingeschakeld worden omdat zijn ogen het echt lieten afweten en dié heeft hem kunnen overtuigen. Hij is nooit meer de oude geworden.

          Beantwoorden

          • matroos
            Mrt 12, 2017 @ 18:42:00

            Dat je zo gehecht kunt zijn hé,dat heeft natuurlijk ook met controle te maken.Je raakt stilletjes aan alles kwijt.
            Mijn schoonmoeder wilde altijd geld in haar beurs,kon er totaal niet meer mee overweg,leek wel Sinterklaas.We hebben toen monopoly geld in haar beurs gedaan en soms wat oude stuivers en centen en dubbeltjes.Ze had er toen geen idee van dat er al tijden de euro was als betaalmiddel.Maar ze werd er wel rustig van dat ‘nep’geld

            Helpt ook tegen stelen trouwens,we hebben het ritueel herhaald toen mijn schoonvader geld kwijt raakte in het tehuis.

            Beantwoorden

            • rietepietz
              Mrt 12, 2017 @ 18:51:24

              Ja je wordt vanzelf vindingrijk denk ik. Henk heeft de mazzel dat ik ook auto rijd, dan beknot hetje niet heel veel in je vrijheid. M’n schoonmoeder reed zelf niet én was dement en dus was de auto van m’n schoonvader zijn “vrijheid” en werd hij afhankelijk van de kinderen. Wij haalden ze vaak op om een hier te eten want dat was óók al een probleem. Ik ben zó dankbaar dat ik nog fit genoeg ben en ook nog de mazzel heb dan Henk tamelijk meegaand is.

              Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

