stukje voor stukje

Mochten jullie soms denken dat ik een beetje “verknipte figuur” ben omdat ik graag met legpuzzels in de weer ben….. ik blijk zéker niet de enige volwassen te zijn die graag stukjes in elkaar past.
Vorige maand was er zelfs een heus   NK legpuzzelen

Nooit geweten dát er een Nederlands kampioenschap bestaat in het legpuzzelen dus daar wilde ik natuurlijk wel iets meer van weten.
Er wordt in groepjes van 4 gepuzzeld en uiteraard krijgen álle deelnemers dezelfde  1000 stukjes voorgeschoteld, een echte van Haasteren!
haasteren-2Om je lippen bij af te likken als je het mij vraagt en ik kan het weten want ik kreeg  zélf “een van Haasteren” cadeau van Sinterklaas.
De tekeningen zijn zonder uitzondering heel komisch, hoe langer je bezig bent hoe meer grappen je ziet in zijn tekeningen.
haasteren Het kenmerk van die tekeningen is dat, hoe klein ook alles poppetjes die evengoed allemaal te herkennen zijn.
Nou ja, niet op deze foto maar op de echte puzzel van 50 x 70 wél.
Zo’n puzzel van 1000 stukjes leg ik (als we niet hoeven te werken) meestal in een week…. , als ik me een  béétje kan beheersen in 10 dagen. De winnende groep van vier tijdens het NK deed het in anderhalf uur….. pppffftt… dan moet ik toch écht wat vaker oefenen !
En toch zou ik bést mee willen doen aan dat kampioenschap, lijkt me gewoon leuk.
De winnaar miste trouwens het laatste stukje, maar dat mocht de pret niet drukken vond men. Logisch, als ze het laatste stukje  zouden hebben kon het er zó ingelegd worden.
Het vermoeden was dat het stukje gevallen was en , per abuis, door een ander koppel opgeraapt. Kan gebeuren natuurlijk, ik raak óók wel eens een stukje kwijt doordat het aan een mouw is blijven hangen en je het meesleept door het hele huis.
Ach, puzzelen…. het is een onschuldige gekte moet je maar denken en het kan áltijd erger.

Ook  dat hoorde ik toevallig kort geleden. Maak ik meestal puzzels van 1000 stukjes, met wél eens een uitschieter naar 4000 stukjes, er zijn mensen die daar met gemak het tienvoudige van maken.
Neem nou Kees uit Ameide, als we het over puzzelgek hebben mag hij, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid,  aanspraak maken op die titel ….

40-000stukjes
De puzzel is 6,80 meter lang, 1,90 meter breed en goed voor 40.320 stukjes. Kees Molenaar uit Ameide heeft de grootste legpuzzel ter wereld gelegd. “Ik heb wekenlang gepuzzeld. Soms wel 10 uur per dag.”

Nou dát lijkt zelfs mij een beetje veel van het goede, ik zie me niet over de grond liggen kruipen, laat mij maar lekker op m’n schagen tafeltje in de serre prutsen. Ik zou nóóit meer overeind komen na 5 maanden op de knietjes liggen puzzelen zoals Kees. maar verder doet hij het natuurlijk op dezelfde manier als ik, stukje voor stukje!

haasteren1

70 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. ria
    Feb 21, 2017 @ 21:45:13

    Eerst met de kinderen ,later met de kleinkinderen en nu soms nog met een kind dat op bezoek komt . Verder niet meer maar ik vind zo,n grote puzzel wel knap werk.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 21, 2017 @ 22:03:14

      Bijzonder he’, Kees moet maandenlang over de grond gekropen hebben, dat alleen vind ik al een hele prestatie. Maar ik begrijp zijn”verslaving”wel. Ik blijf het een leuke hobby vinden.

      Beantwoorden

  2. roadlaura1969
    Feb 21, 2017 @ 20:31:17

    Als kind vond ik het leuk en was redelijk goed voor mijn leeftijd 😊 Nu geen geduld /concentratie meer voor.

    Wat doe je als ze klaar zijn Rietepietz?

    Beantwoorden

  3. gewoonanneke
    Feb 20, 2017 @ 23:02:32

    Toevallig hadden we het gisteren op een verjaardag ook over puzzelen. Er waren daar echt ook een aantal puzzelaars. Ik heb nooit het geduld er voor kunnen vinden om ze te maken. Mijn buurman maakte er een keer een van New York van 4 x 3 meter of zo. Hij heeft nog jaren in een zorgcentrum gehangen. Hij had hem opgeplakt op ingelijst, dat weet ik niet precies meer.

    Beantwoorden

  4. Hartelijke Hot Hulk
    Feb 20, 2017 @ 16:12:30

    Er is ALtijd een boven JAN
    Die het beter kan

    Beantwoorden

  5. Petr@
    Feb 20, 2017 @ 15:20:08

    Het zijn hele komische plaatjes van Jan van Haasteren, maar ik maak geen legpuzzels, daar heb ik geen geduld voor haha.
    Wel de cryptogram uit de krant en sudoku mag ik graag maken.
    Maar dat is een andere vorm van puzzelen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 20, 2017 @ 15:25:06

      O maar dat doe ik óók hoor maar dat zijn puzzelsoorten die eigenlijk niet met elkaar te vergelijken zijn. Voor cryptogrammen en sudoku’s moet je je hoofd erbij hebben, een legpuzzel is nou juist heel geschikt als je een té vol hoofd hebt.

      Beantwoorden

  6. tagrijn
    Feb 20, 2017 @ 15:04:57

    Nee, dat is helemaal niets voor mij. Wel knap dat een ander wel het geduld ervoor kan opbrengen. Ik vind een schilderijtje maken ook al een soort puzzel, maar dat hoef je niet meer uit elkaar te halen als het af is. Hoogstens weggooien.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 20, 2017 @ 15:27:46

      Het vreemde is dat ik vaak reuze ongeduldig kan zijn maar bij puzzelen speelt dat nooit een rol.
      Maar ik kan dan weer niet schilderen, (zelfs geen deuren) best jammer . Ik zit nog steeds te wachten tot jij eens exposeert, dát zou ik nou leuk vinden en Glibber weet vast wel iets voor je te regelen;-)

      Beantwoorden

  7. Melody62
    Feb 20, 2017 @ 14:14:55

    heeeeeerlijk, kom maar op…..

    Loop ik gisteren op een rommelmarkt zie ik daar bij een bepaalde stand stapels puzzels staan van deze tekenaar…. ik had dit bericht al wel gelezen dus moest gelijk aan jou denken…. Ben helaas zo blut als een kerkmuis maar anders had ik die hele stapel voor je gekocht en jou toegestuurd 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 20, 2017 @ 14:53:01

      Whahaha, gelukkig maar want ik zou niet wéten waar ik ze moet laten. Ik krijg er met enige regelmaat een omdat ik verder nooit een cadeautje weet. Na een tijdje gooi ik er dan weer een paar in de kringloop af om ruimte te maken.
      maar het was een lief idee.

      Beantwoorden

  8. meninggever
    Feb 20, 2017 @ 10:43:33

    IK zelf heb er niets mee, maar ben wel getrouwd met een puzzelaarster. En die heeft het van haar moeder die ook nu nog steeds uren per dag besteedt aan het in elkaar zetten van die van Haasterens. We moeten ook vaak voor haar op zoek naar de allerlaatste nieuwe. Ik kijk meestal wel even naar het eindresultaat. Om die plaatjes en grappen die er in verwerkt zitten. Maar zelf bezit ik het geduld niet om er iets mee te doen. Maar knap als je het kunt….

    Beantwoorden

  9. Koen
    Feb 20, 2017 @ 10:23:07

    Heerlijk. Mijn schoonzusje puzzelt ook en als ik bij haar op bezoek ben doe ik graag even mee. Een uurtje, niet langer. Ik begrijp de ‘gekte’ wel. Misschien iets voor later als ik groot / oud ben …

    Beantwoorden

  10. terrebel
    Feb 19, 2017 @ 23:06:58

    Leuke hobby, hoor! En er zijn vast wel ‘gekkere’ te bedenken…veel plezier, Riet!

    Beantwoorden

  11. Leidse Glibber
    Feb 19, 2017 @ 22:57:10

    Ik kom er tegenwoordig niet meer aan toe, vroeger wel maar dan was 500 toch wel de max 🙂 Mevr Glibber heeft nog een puzzel van straten in Leiden liggen maar daar komt ze niet uit. (zegt ze.) 🙂

    Beantwoorden

  12. Mammalien
    Feb 19, 2017 @ 22:13:00

    Leuk, ik doe ook die van Haasterens. Meestal 1000 stukjes in een weekend. Ben ik dan goed genoeg voor het NK? 🙂 Merk wel dat het steeds sneller gaat. Was eerst een 500 nog best een gedoe, die leg ik nu zo weg.

    Beantwoorden

  13. hanscke
    Feb 19, 2017 @ 19:21:27

    Ik houd wel van puzzelen, maar ik ben er niet snel in. Krijg eigenlijk wel zin. Kan nog net voordat de winter voorbij is.

    Beantwoorden

  14. Ingrid Mooren-Roovers
    Feb 19, 2017 @ 15:45:11

    Heerlijk puzzelen,daar word je zo lekker rustig van.Ik moet het ook weer eens gaan doen…

    Beantwoorden

  15. cornma
    Feb 19, 2017 @ 12:13:12

    Puzzelen is een heerlijk ontspannende bezigheid. Wat grappig dat jij dan ook tegen jezelf praat. Doe ik ook altijd. Ik puzzel al zo lang ik me kan herinneren, de grootste die ik ooit gemaakt heb, heeft 9000 stukjes. Hoewel mijn zussen gek zijn op de puzzels van JvH, vind ik ze vreselijk, ik word gek van de drukte op die plaatjes en ze doen me bovendien altijd denken aan de tandarts.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 19, 2017 @ 12:19:51

      Dat tegen jezelf praten hóórt gewoon bij het puzzelen . zo van , “o kijk…. dát hoort vast in die hoek, “en”als het éven meezit kon dat wel eens dáár passen” , leuk hé.
      Nou 9000 is ook wel U tegen te zeggen hoor, lijkt me leuk maar ik heb er de ruimte niet voor. Ik vind van Haasteren wél leuk maar ook veel anderen hoor, zoals “was gij” puzzels. Ik ben minder van de natuurplaatjes al doe ik die soms ook wel. ’t is maar net wat ik in m’n handen krijg;-)

      Beantwoorden

  16. Neeltje
    Feb 19, 2017 @ 11:36:48

    Wat een gepuzzel! 😁

    Beantwoorden

  17. willy
    Feb 19, 2017 @ 11:21:03

    wel heel lang geleden dat ik nog gepuzzeld heb….

    maar het is wel een aardig tijdverdrijf, voor wie daar het geduld voor heeft..

    en dat laatste heb ik niet.. vrees ik

    prettige zondag Riet

    Beantwoorden

  18. beaunino
    Feb 19, 2017 @ 07:45:47

    Rem en ik hebben ook eens zo’n week gehad. Best gezellig en kneuterig. Handwerken is niets voor mij, dus een leuk alternatief.

    Beantwoorden

  19. RenéSmurf
    Feb 18, 2017 @ 22:41:16

    Jeetje, dat ze overal een wedstrijd van maken, dat snap ik niet hoor.
    Wat een wonderlijke wereld is het toch!

    Beantwoorden

  20. Villasappho
    Feb 18, 2017 @ 21:30:23

    Ik was kampioen missend kantstukje zoeken. M’n oma deed het ook zo graag ik heb het geduld en de ruimte niet maar die style puzzel vind ik wel leuk.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 18, 2017 @ 21:38:28

      Dat doet Henk altijd voor me, de kantjes is altijd zijn werk en het lukt bijna nooit om in één keer álle stukjes eruit te halen.
      Die van Haasteren tekent verrekt leuk en die puzzels zijn natuurlijk véél leuker dan de bekende Oostenrijkse bergdorpjes op een zomerse dag.

      Beantwoorden

  21. Matroos Beek
    Feb 18, 2017 @ 21:14:45

    Ik vind het helemaal niet verknipt; het lijkt me ontzettend leuk om te doen en ontspannend. Meer moet dat niet zijn. Geniet verder van het puzzelen!

    Beantwoorden

  22. Mrs. T.
    Feb 18, 2017 @ 20:50:53

    Ik heb in de periode dat ik zwanger was van de oudste heel veel gepuzzeld. Mijn vader doet het ook graag. Maar ik moet zeggen dat we het eigenlijk te weinig doen.

    Beantwoorden

  23. powerpointgreetje
    Feb 18, 2017 @ 18:17:43

    ja…. een hele leuke bezigheid,
    hebben wij vroeger ook veel gedaan, als we niet hoefden te werken,
    zelf tot diep in de nacht, dat was een echte verslaving……
    fijn weekend toegewenst.

    Beantwoorden

  24. majaer
    Feb 18, 2017 @ 17:50:07

    Ik heb ook die leuke puzzel gekte gehad, maar nu doe ik het eigenlijk niet meer.
    Ze wachten nog wel in de doos op mij op zolder haha
    Ik vond 1000 tot 1500 wel genoeg hoor

    Beantwoorden

  25. Veendammerman
    Feb 18, 2017 @ 17:38:06

    Mijn schoonmoeder puzzelt ook graag. Ze had laatst een puzzel van huizen aan zee en het was best ingewikkeld voor haar om de stukjes voor de (bijna) egale lucht te vinden. Maar jouw puzzel ziet er erg leuk en humoristisch uit 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 18, 2017 @ 18:30:45

      Daar staat van Haasteren om bekend, je blijft nieuwe dingen zien in zo’n puzzel, het zijn de enige die ook een tweede keer leuk zijn. Ja zo’n blauwe lucht ken ik natuurlijk ook wel,puzzels tegen. Soms is het een kwestie van alle stukjes één voor één passen.

      Beantwoorden

  26. Suskeblogt
    Feb 18, 2017 @ 16:19:43

    Het is een leuke hobby. Een kennis van me maakt ook regelmatig puzzels en laat die dan inkaderen als ze klaar zijn.

    Beantwoorden

  27. matroos
    Feb 18, 2017 @ 15:18:05

    Kees was van de week op de radio,je kunt als je dat wilt de puzzel van hem gratis meenemen of opgeplakt ophangen.Hij doelde op scholen e.d.Vroeger puzzelden wij ook geregeld,nah ik dan de rest had geen geduld.Op mijn werk deden we het ook met de kinderen en zelfs ook van 1000 stukjes.We hadden er een speciale tafel voor en het is nog nooit gebeurd dat iemand het stuk maakte.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 18, 2017 @ 15:38:27

      Ik vind het heerlijk ontspannend om met zo’n legpuzzel bezig te zijn. Heb natuurlijk ook wel jaren gehad dat het er niet van kwam maar tegenwoordig ligt er weer regelmatig een legpuzzel op de plank. Wat leuk dat Kees de puzzel weg wil geven, het zijn allemaal Disneyplaatjes dus heel geschikt voor kinderen, zo kleurig. Ik hoop dat hij ergens een mooi plekje krijgt.

      Beantwoorden

  28. Marja
    Feb 18, 2017 @ 14:12:40

    Ja, ik had het stukje over Kees ook gelezen. Wat een prestatie.
    Doe jij maar gezellig met je 1000. Dat is nog te behappen.
    Wij hebben wel een tijd gehad dat we puzzelden, maar dat moet in de jaren 70 zijn geweest. Gek genoeg puzzelen we nu alleen nog op papier.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 18, 2017 @ 14:52:22

      Met grotere puzzels zit je altijd met de ruimte, maar het lijkt me onwijs leuk om te doen. Ooit die 4000 stukjes gedaan, dat kan dan nog net op tafel . Op papier puzzelen is ook leuk hoor, doe ik ook maar een legpuzzel is erg goede “ontspanning”, verstand op nul en “tegen jezelf kletsen”;-)

      Beantwoorden

  29. Mrs. Brubeck
    Feb 18, 2017 @ 13:29:44

    Ik deed het vroeger vaak en erg graag, mss een hobby om terug op te nemen!
    Ik heb nog een puzzel liggen van 1000 stukjes van de tulpen in Nederland, MOEILIJK!! maar zo mooi.
    Veel plezier alvast voor jou! 😀

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 18, 2017 @ 14:00:47

      Hoe lastiger hoe leuker hoor maar de van Haasteren puzzels zijn gewoon leuk om de grappige tekening. De voetbalpuzzel is al lang af en ondertussen heb ik alweer een andere af, een lastige , maar dat is natuurlijk de sport.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

