witte wereld

Wéét ik wel, ik zal écht niet eerste of enige zijn die komt melden wat iedereen heus zélf wel gezien heeft….. de werkelijk práchtige witte wereld!
Ik weet eigenlijk niet of ik dat nog wel kan zeggen,”witte wereld”, je moet tegenwoordig zó nadenken bij wat je zegt.
Deze weersomstandigheden kunnen óók voor grote verkeersongelukken zorgen en dan is het meteen een “zwarte dag” voor het verkeer. Oéps…. met een béétje pech zit je, jezelf van geen kwaad bewust,  metéén in de zwart/wit discussie   omdat mevr. Simons vraagt waarom die mooie besneeuwde wereld nou juist weer wit moet zijn en zo’n ongeluksdag zwart.

sn-stoelMaar  mooi wás het toen ik vanmorgen de tuin in keek, de tuinstoelen hadden ineens een stel héél bijzondere kussentjes.
snboomVoor hen die gruwen van een pak sneeuw de troostende voorspelling dat het maar van héél korte duur zal zijn, dat klopte ook, in de loop van de middag  staan onze tuinstoelen weer in hun “blootje”.
Einde oefening Koning winter.
Het was eigenlijk niet eens genoeg sneeuw voor een sneeuwpop of, nog leuker, een sneeuwballengevecht. Nou ja, een mens kan niet alles hebben. In ieder geval zag de tuin er even sprookjesachtig uit in z’n witte jas.
sntuinIk hoop alleen dat vader koolmees nu de weg niet  kwijt is.
Het broedhokje dat op de foto links te zien is (rechter bovenkwart) was vorige week nou juist geïnspecteerd op bewoonbaarheid door vader koolmees. Druk met de vleugeltjes fladderend  draaide het vogeltjes rondjes om uiteindelijk een kijkje binnen te nemen.
koolmeesDankzij de oplettendheid van Henk  kwam ik met de camera  in de aanslag aangehold  toen pa koolmees de inspectie beëndigde en naar buiten kwam.
Het nestkastje hing een paar jaar ergens anders waar het blijkbaar niet te vinden was.
Wat zóu het leuk zijn als het dit jaar weer bewoond gaat worden.
Het grondig gesnoeide groen erom heen moet nog even wat  aangroeien voor het broodnodige veilige gevoel, maar wat ons betreft  zijn ze  meer dan welkom. We gaan het in de gaten houden!

 

65 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Corja
    Feb 13, 2017 @ 22:27:31

    Zo. Het was mooi. Nu maar weer gewoon doen 🙂 Hier is de sneeuw bijna weg. Nu sneeuwklokjes, graag.
    Leuk hoor, zo’n mezenpaar. En wie weet jonkies. Bij mij op de pergola zijn de jonge torteltjes al ‘gemaakt’.

    Beantwoorden

  2. ria
    Feb 13, 2017 @ 22:15:01

    havermoutvlokken voor de roodborstjes en mezenbolletjes voor de meesjes, twee keer daags op een schaal strooivoer voor de twee tortels en de ene houtduif.
    De sneeuw is weg maar de wind was koud, wel vandaag de hele dag de zon.
    Fijn om zo’n winkel binnen te stappen en deze kunststukjes te zien, voor mij kunst en geen kitsch.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 13, 2017 @ 22:22:47

      Wij voeren niet heel veel, hebben vrij veel groen in de tuin dus er is lang wel iets te eten. Hier ook nog best koude wind vandaag.
      De gekleurde kwamen toch vaak wat als kitsch over maar deze vond ik echt wel kunst ja.

      Beantwoorden

  3. Suskeblogt
    Feb 13, 2017 @ 20:24:59

    vandaag geen spoor meer te zien van sneeuwvlokken. Nu voorspellen ze enkele mooie lentedagen. Ik kijk er naar uit.

    Beantwoorden

  4. willy
    Feb 13, 2017 @ 15:59:24

    en dat hebben wee hier allemaal gemist..

    geen sneeuwvlokje – die naam waard- te zien..

    jammer toch..

    en naar die koolmeesjes ben ik benieuwd

    prettige dag Riet

    Beantwoorden

  5. Veendammerman
    Feb 13, 2017 @ 15:31:35

    Best grappig, nu ligt er hier geen sneeuw en bij jullie wel… Al waren we gister in Drenthe en daar lag wel een laagje. Het lijkt wel mooi, maar ik merk dat ik toch een beetje naar de lente begin te verlangen. Mezen zie je hier ook veel en vinkjes, kauwtjes en mussen.

    Beantwoorden

  6. tagrijn
    Feb 13, 2017 @ 14:32:26

    Dat was inderdaad een verrassing zaterdag en zondag. Hordes vaders en moeders met kinderen op een sleetje in het park bij mijn huis. En hondenbezitters waardoor er prachtige gele en bruine vlekken op dat schitterende wit kwamen. Maar het is weer voorbij, die mooie winter.

    Beantwoorden

  7. Regenboogvlinder
    Feb 13, 2017 @ 12:54:39

    In mijn vogelhuisje komt bijna na nooit iemand, behalve eksters en duiven..
    En sneeuw.. nee dat mag wegblijven als is en blijft het een mooi gezicht als je ernaar kijkt van binnen uit 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 13, 2017 @ 12:57:31

      Jij bent gewoon te weinig thuis om te zien of je nestkast bewoners heeft;-) En maak je nú maar even geen zorgen over sneeuw, dat hébben ze helemaal niet volgens mij in Afrika

      Beantwoorden

  8. Petr@
    Feb 13, 2017 @ 12:04:31

    Ja ik vind het mooi hoor die sneeuw, leuk ook voor de kinderen, kunnen ze eindelijk eens sleetje rijden en een sneeuwpop maken!
    Het is te hopen dat de vogeltjes gaan nestelen, dat is zo leuk om te volgen.
    Mijn ouders wonen op 6 hoog en hebben ook elk jaar een koolmezenfamilie in hun nestkastje op het balkon, heel bijzonder.

    Beantwoorden

  9. Ingrid Mooren-Roovers
    Feb 13, 2017 @ 11:58:16

    Doe mij maar een witte wereld hoor….en daar bedoel ik niks mee hahahha

    Beantwoorden

  10. cornma
    Feb 13, 2017 @ 11:49:09

    Ik ben geen fan van sneeuw al kan het mooie plaatjes opleveren. Ons mezenkast wordt ook in de winter gebruikt, dan komt er altijd een man koolmees in slapen.
    Wat kunst betreft mag iedereen zijn eigen smaak hebben, maar ik vroeg me af of de kunst die jij in het vorige logje liet zien, echte stukken waren of foto’s.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 13, 2017 @ 12:38:56

      Het waren echte stukken die in een showroom ,eh… galerij hingen. Vooral de metalen onderdelen zijn mooi omdat die er natuurlijk uitsteken.
      Ja sneeuw geeft ook een heel mooi plaatje, ben ik met je eens.

      Beantwoorden

  11. Neeltje
    Feb 13, 2017 @ 09:56:28

    Ja, leuk zo’n mezenpaar in bedrijvigheid in de tuin. Hier hangen ook nestkastjes die al enkele jaren gowdgekeurd worden.

    Beantwoorden

  12. Rebelse Huisvrouw
    Feb 13, 2017 @ 08:52:53

    Ik wil ook sneeuw! Hier in het noorden is er nauwelijks iets gevallen! (Mooi is het altijd he?)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 13, 2017 @ 08:56:51

      Toch las ik bij andere Noordelingen dat er bij jullie méér is gevallen dan hier, dit was eigenlijk pas de eerste keer deze winter dat het hier wit was. Maar mooi is het zeker, heb ervan genoten.

      Beantwoorden

  13. John
    Feb 13, 2017 @ 08:31:20

    Hier viel vrijdagavond ijzel en een beetje sneeuw er overheen. Gelukkig minimaal winter in dit deel van Zeeland en komende week gaan de temperaturen omhoog.
    Dat is dan best lekker denk ik.
    Een bewoont vogelhuisje is altijd leuk.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 13, 2017 @ 08:58:06

      Ik zag het al op jopuw logje, in de nacht autoruiten moeten krabbelen is echt ff minder ja. Voor echt voorjaar is het nog veel te vroeg maar ik zie nu wél een zonnetje, ook lekker.

      Beantwoorden

  14. Leidse Glibber
    Feb 13, 2017 @ 02:50:43

    Ik heb echt helemaal mijn zin gehad er lag zomaar een paar centimeter sneeuw vannacht en vanmorgen kon ik nog net voor het weggedooid was wat foto’s maken. Die komen maandagavond op de site.

    Beantwoorden

  15. gewoonanneke
    Feb 12, 2017 @ 23:25:19

    Ik heb ook een paar mezenkastjes opgehangen, lijkt me zo leuk als er echt een paartje inkomt. Gisteren heel veel sneeuw gehad onderweg naar huis, gladde wegen toen vond ik er niets aan. Vannacht tot 3 uur nog wakker gelegen dus vanmorgen toen ik eindelijk een beetje bij de mensen kwam was de meeste sneeuw al weer weg. Gemiste kans om foto’s te maken. Maar goed het is niet anders. Ik vind het ook een prachtig gezicht hoor zo’n witte wonder wereld.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 13, 2017 @ 09:04:02

      In de grote steden zijn de vogels misschien méér afhankelijk van nestkastjes, op de vorige plek waar het kastje hing was het ieder jaar raak, , ik hoop dat ze het nu weer weten te vinden.

      Beantwoorden

  16. powerpointgreetje
    Feb 12, 2017 @ 23:08:19

    Hier vandaag geen vlokje gezien, ’s middags heel zonnig.
    Mooie foto’s heb je gemaakt, lag toch behoorlijk wat sneeuw zo te zien.
    Van mij mag het lente worden, kijk er echt naar uit……

    Beantwoorden

  17. RenéSmurf
    Feb 12, 2017 @ 22:22:28

    Wat mij betreft mag de lente beginnen, maar goed, dat duurt in elk geval nu niet lang meer. Op het Journaal zeiden ze dat er weinig ongelukken waren, slechts 25. Nou ja zeg!

    Beantwoorden

  18. beaunino
    Feb 12, 2017 @ 22:03:23

    De lente is ondertussen al zachtjesaan begonnen. Was heerlijk vandaag in de sneeuw, maar ik kijk echt uit naar het voorjaar nu. Jij ook?

    Beantwoorden

  19. Kakel
    Feb 12, 2017 @ 21:50:05

    Wat mieters: een echtpaar Koolmees in de tuin. Ik vind dat een eer!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 12, 2017 @ 21:54:17

      Ik hoop dat ze terug komen, we hadden ze vroeger vaker in de nestkast, zo schattig om te zien. Ooit heb ik er een logje over gemaakt met een filmpje maar ik geloof dat het filmpje zoekgeraakt is in de weblog tijd. toch een zoeken.

      Beantwoorden

  20. Villasappho
    Feb 12, 2017 @ 21:31:11

    leuk hoor die vogeltjes. Hier ook een prutje sneeuw Doezel is geen fan.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 12, 2017 @ 21:41:41

      Ik hoop dat ze gaan broeden, we hebben eigenlijk altijd wel ergens een nestje van, soms merels soms duifjes maar de laatste paar jaar géén meesjes.
      Beau weet niet eens wat sneeuw is want die komt nooit buiten,

      Beantwoorden

  21. Marja
    Feb 12, 2017 @ 21:22:50

    Er is bij jullie veel meer gevallen dan hier. Dat zagen wij vanmiddag ook in Zoetermeer. Meestal is het andersom.
    Alles was hier al helemaal groen toen we thuiskwamen. Een heerlijke terugrit met een zakkende zonnetje.
    Wij hadden in Voorschoten ooit broedende meesjes. Zo leuk. Hier lijken ze wel uitgestorven te zijn. We hebben nog kilo’s mezenbollen liggen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 12, 2017 @ 21:39:24

      Dan was je eigenlijk op het verkeerde moment van huis;-) Alles goed met paps? Lastig rijden met die laaghangende zon vind ik altijd. Maar ja, je moet terug hé!
      We hebben ze hier vaak gehad, totdat we het hokje moesten vervangen en het ergens anders moesten hangen wegens buurkatten. Dat werkte helaas niet . Hoop dat het nu weer gaat lukken.Pa mees leek erg enthousiast maar hij moet natuurlijk nog op vrouwenjacht. We hadden ooit een koolmees die uit je hand kwam eten en reageerde op een fluitje, zó leuk!.

      Beantwoorden

      • Marja
        Feb 12, 2017 @ 21:51:40

        Nee, het gaat niet zo goed met hem. Door onze verkoudheid en bronchitis konden we hem niet eerder bezoeken, maar hij is weer door het oog van de naald gekropen. Voorlopig …! Ik ben zo blij dat we hem vandaag hebben gezien.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Feb 12, 2017 @ 22:05:31

          Gelukkig maar, heel verstandig dat je niet eerder bent gegaan, met zo’n kasplantje moet je niet onnodig risico’s nemen.
          Ik hoop dat je snel nog een keer kunt gaan, beter voor je gemoedsrust.

          Beantwoorden

  22. matroos
    Feb 12, 2017 @ 21:15:59

    Hier lag een centimeter of 8,maar het verdween dus door de zon vanmiddag.Volgens mij ben ik zowat de enige die de winter fijn vind.

    Beantwoorden

  23. Matroos Beek
    Feb 12, 2017 @ 20:15:56

    O, jullie hadden nog zoveel sneeuw vandaag! Hier niks meer. Gisterennamiddag was alles al gesmolten. Mooi verslag van koning winter (of is het koningin winter?)… ook met mannelijk en vrouwelijk is het oppassen geblazen naast wit en zwart…😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 12, 2017 @ 20:30:07

      Gisteren lag hier maar een flinterdun laagje, nog geen halve centimeter. Vandaag wel 2 cm. Maar dat was eind van de middag óók weg hoor.
      Je hebt gelijk, waarom zou de winter niet vrouwelijk kunnen zijn…. hoewel… wat denk je van een transgender? Gewoon alleen maar man of vrouw is zó vorige eeuw!

      Beantwoorden

      • Matroos Beek
        Feb 12, 2017 @ 23:14:15

        Een vriendin van mij haar kind is transgender. Onderging geslachtsverandering. De hel is dat… voor kind en ouders. Na de operatie blijft het moeilijk. Relaties mislukken, psychisch blijft het evenwicht zeer wankel. Dus transgender… neen, geen aanrader. Zeer gecompliceerd… geboren man of vrouw blijkt toch stukken eenvoudiger.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Feb 13, 2017 @ 09:07:12

          Ik denk wel eens dat het maar een enkeling is die écht in het verkeerde lichaam zit en dat een ander deel van de transgenders dénkt op die manier “niet goed in het vel zitten”op te kunnen lossen. De meeste zien er ook zeker niet uit als “het nieuwe geslacht” en lijken er niet voor in de wieg gelegd.

          Beantwoorden

          • Matroos Beek
            Feb 13, 2017 @ 09:52:18

            Ik denk dat ook, en het zal ook wel zo zijn, maar nu ik dit van dicht meemaakte, ben ik geschrokken van de impact op het hele gezin… zwaar… en goed komt zoiets nooit echt als je geboren bent in een verkeerd lichaam. Zelfs niet met alle verbouw werken… de fundering blijft niet goed voelen en kan de boel niet dragen, om het in bouwtermen uit te drukken.. Wij zitten namelijk in volle verbouwing moet je weten… van het huis dus.

            Beantwoorden

  24. waarloopjijwarmvoor
    Feb 12, 2017 @ 19:50:10

    Ik kom net terug van 25°. Toch wel even wennen. maar mooi is het wel

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

