kunst of kitsch?

Viel even tegen hé dat het ineens zo koud was,  als ik héél goed keek zag ik zelfs wat motsneeuw naar beneden dwar…. nou ja dwarrelen… is zelfs al teveel gezegd, zo inimini was het!
Hoewel  we toch iedere dag even “van het erf af willen”  valt gewoon wandelen af, de wind is ijzig.
Met Tsaar-Hendrik IV, ( je kent het wel, dikke jas met een bontkraag, Russische muts en warme laarzen)   in de auto rijd ik naar winkelcentrum Leidschenhage.
leidsche
Precies ja, het winkelcentrum  dat reuze overhoop ligt  voor een mega uitbreiding. Behalve heel veel rommel er omheen heeft dat toch óók een voordeel. Er is even géén leegstand. Voor de winkels in het gebied dat al plat ligt was onderdak in andere leegstaande panden waaronder natuurlijk het grote gebouw van de voormalige V&D.

Winkelen is ook wandelen al hadden we op het moment éigenlijk niets te kopen, we hadden alleen een lunch op het oog. Onder het kopje “kijken kijken niet kopen” stappen we binnen bij een winkel waar “aluminiumkunst” op de gevel staat.
Aluminiumkunst….. pannen of zo?
Nee géén pannen, wel een prachtige trein,  de boeg van een héél groot schip, en een stuk niet van echt te onderscheiden treinrails.

rails
Er lopen twee reuze gezellige heren rond die wel willen verkopen maar niet opdringerig zijn. Ik maak ze metéén duidelijk dat we niét gaan kopen, we hebben de ruimte er niet voor om de grote stukken tot hun recht te laten komen. En ik heb m’n twijfels of ze wel  in ons interieur zouden passen. We dollen een beetje want van twee stukken ga ik écht een beetje uit m’n kanarie, dit is de één…..

wauwDe prachtige combinatie van schilderwerk op de achtergrond met de glanzende koperachtige “steiger” spreekt me erg aan. We raken aan de praat , ja ze zijn daar natuurlijk heel mooi uitgelicht maar, ze komen zo nodig vrijblijvend  bij de klant mét het schilderij kijken of het iets is.

Ik zeg nogmaals dat we niet gaan kopen maar dat we gewoon een paar keer per week komen kijken. De man wijst op een paar makkelijke stoeltjes  en  speelt mee, “wij zorgen voor de koffie als U voor een paar moorkoppen zorgt”.
Qua prijzen zouden we het ons bést kunnen permitteren  het enige stuk dat misschien nog wél bij ons zou passen is nog geen €500.– , veel geld natuurlijk maar ook niet overdreven als je  nog jong bent en je huis nog aan het inrichten bent.

plu
De voorste twee parapluutjes zijn ook van aluminium waardoor het lijkt alsof ze glanzen in de regen. De achtergrond is ook hier geschilderd.
Maar er hangt meer, ook heel veel kleurig spul, té kleurig als je mij vraagt. Ik ben m’n goudeerlijke zelf tegen m’n nieuwe vrienden en zeg dat ze me dié werken gerust aan mogen bieden, de meeste wil ik zelfs  niet met geld toé meenemen. Smaken verschillen en dat mag gelukkig.
Wij verlaten de heren, t’ was gezellig maar ….. tijd voor een heerlijke lunch! We lieten het ons smaken.

53 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Regenboogvlinder
    Feb 13, 2017 @ 17:13:46

    Mooie stukken Riet.. heel apart!
    Lijkt mij ook wel!

    Beantwoorden

  2. Leidse Glibber
    Feb 13, 2017 @ 02:48:32

    Ziet er op zich mooi uit maar zijn denkl ik van die foto’s en schilderijen waar de ikea bakken vol van staan of zie ik het verkeerd 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 13, 2017 @ 09:02:05

      Het ikea bestand ken ik niet zo heel goed maar daar heb ik ook wel eens mooie dingen gezien dat is waar, maar dit was naar mijn idee toch “mooier” Misschien dat dit allemaal net wat meer leek door de professionele uitlichting en de ruime manier waarop het opgehangen was. .

      Beantwoorden

  3. meninggever
    Feb 12, 2017 @ 15:32:46

    Ik ken het winkelcentrum niet, noch de winkel en betwijfel of ik er ooit zal komen. Maar die kunstwerken intrigeren wel. Mooi spul. En als het geld op een stapel lag en het huis groot genoeg zou ik iets met genoegen ophangen….Leuk verslagje!

    Beantwoorden

  4. majaer
    Feb 12, 2017 @ 13:28:10

    Ik vind ze eigenlijk best mooi, hoewel ze bij ons niet zouden passen

    Beantwoorden

  5. Ingrid Mooren-Roovers
    Feb 12, 2017 @ 12:42:54

    Dat je ze zomaar op de foto mocht zetten Rietepietz…of heb je dat stiekem gedaan?

    Beantwoorden

  6. beaunino
    Feb 12, 2017 @ 08:27:50

    Spontane dingen zijn vaak ook gelijk de leukste dingen hé? Ik zie jullie er echt nog wel eens binnen lopen met een doosje moorkoppen. Die met die rails vind ik het mooist.

    Beantwoorden

  7. Kakel
    Feb 11, 2017 @ 21:40:15

    Even een frisse neus halen en dan snel weer naar binnen. Lekker lunchen en je pikt ook nog een stukkie kunst mee. Een mensch kan het slechter treffen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 11, 2017 @ 21:45:20

      Dat bedoel ik “met “het gewone leven ” zolang mogelijk een kans geven, en als ik me aanpas aan “wie hij nu is”werkt dat prima. Je weet wel, niet onder een appelboom gaan zitten wachten tot er een peer uit komt rollen, maar de appel benutten.

      Beantwoorden

  8. willy
    Feb 11, 2017 @ 19:47:42

    het ziet er in ieder geval erg “kunstig” uit Riet..

    begrijpelijk dat die heren je aanspraken, als je met een tsaar op stap gaat…

    groeten

    Beantwoorden

  9. Corja
    Feb 11, 2017 @ 19:18:10

    Wat goed om te lezen dat je met een tsaar bent wezen lunchen. Soms loop je zomaar tegen iets leuks/moois aan, inclusief prettige ontmoeting. En ik zie jou daar wel terugkomen met moorkoppen 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 11, 2017 @ 19:23:29

      Ja de tsaar is het goed gewend en wil altijd graag onderweg lunchen. Zo’n gewone bruine boterham bij moeder de vrouw is niet voor een tsaar;-)
      dat soort momentjes zijn toch de krenten uit de pak, óók voor de mensen in de winkel denk ik, bij slecht weer loopt het daar niet storm stel ik me zo voor.

      Beantwoorden

  10. Mammalien
    Feb 11, 2017 @ 18:05:10

    Toch wel leuk om even zo te winkelen in een zaak waar je eigenlijk nooit komt en niets wilt kopen. Zo zie je weer eens wat.

    Beantwoorden

  11. Suskeblogt
    Feb 11, 2017 @ 16:18:13

    Ik vind het kunst. Dit alles vind ik mooi om zien.

    Beantwoorden

  12. Mrs. T.
    Feb 11, 2017 @ 14:24:33

    Wat een heerlijke ontmoeting hadden jullie. En nog een keer terug met moorkoppen?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 11, 2017 @ 14:33:13

      Jazeker, dat gaan we écht doen want onze dochter wil er ook wel eens rondkijken, zij zoekt nog iets aan de wand in de vernieuwde huiskamer. Daar gaat ze zeker niet zo heel veel aan uitgeven maar voor mijn steun en toeverlaat heb ik natuurlijk wel iets over als ze er écht iets zou vinden waar ze weg van is.

      Beantwoorden

  13. Melody62
    Feb 11, 2017 @ 14:13:40

    waar ligt Nederland nou niet overhoop? Het is overal bagger, vreselijk vind ik het, kwartjespolitiek… zodra er weer een ‘kwartje’ is gescoord wordt er weer een centimeter verbouwd

    Had jij ff mazzel dat je dit schoons mocht bekijken.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 11, 2017 @ 14:35:24

      Ja zeg dat wel, éérst alle stations, nu beginnen ze met alle winkelcentra, je wordt er gék van. Maar ik begrijp dan nog wel dat men iets moet doen bij al die leegstand, weet alleen niet of het winkelcentrum groter maken nu wel hét antwoord is.

      Beantwoorden

  14. hanscke
    Feb 11, 2017 @ 14:03:55

    Ik vind de spoorrails en de parapluis heel mooi. Zo doe je wel leuke contacten op. Ik ben iedere dag nog naar buiten geweest met de honden. Nou ja, ik wij dan, maar het was wel een beetje zelfkastijding. toch ben ik dan achteraf wel weer trots op mijzelf dat ik de kou getrotseerd heb.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 11, 2017 @ 14:12:12

      Met honden móet je wel, kun je niet even zeggen “hou het maar op”. Daarom hebben wij ook geen hond.
      De spoorrails is inderdaad ook heel bijzonder, het komt zelfs hier al over, maar in het echt is het nóg mooier.

      Beantwoorden

  15. margrietspanjaard
    Feb 11, 2017 @ 11:16:45

    Erg mooi, Rietepietz…ik moest daar maar niet gaan kijken…heel apart

    Beantwoorden

  16. John
    Feb 11, 2017 @ 08:54:37

    Ik moest gisteravond voor ik weer naar huis kon alle ijzel van mijn auto krabben. Viel dat even tegen 🙂
    Ik vind de werken prachtig. Dat schip en die rails zouden hier niet misstaan denk ik, Maar het hangt hier al vol .

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 11, 2017 @ 13:52:11

      Nou dat is zeker een tegenvaller, het was écht koud ineens. Geeft niks want daar kunnen we ons wel op kleden.
      Ja die twee vind ik óók prachtig maar zouden totaal niet in de inrichting passen. Ze zijn ook wat te groot voor onze smalle kamer, maar ik heb er letterlijk ademloos naar staan kijken.

      Beantwoorden

  17. Petr@
    Feb 10, 2017 @ 23:47:12

    Ik vind het wel mooi eigenlijk Riet.
    Wij zijn ook nog op zoek naar een schilderij voor boven de bank maar dan iets lichts. Deze zouden te donker zijn.
    Wel een gezellig uitje zo daar bij de galerie. Volgende keer maar moorkoppen meenemen dan! 😉

    Beantwoorden

  18. gewoonanneke
    Feb 10, 2017 @ 23:28:18

    Hier in de winkelcentra worden ook tentoonstellingen gehouden. Ik vind die met dat hek ook mooi. Soms zie ik werken die ik in de schuur nog niet zou willen ophangen. Vond die fijne troep heel vervelend deed gewoon zeer in mijn ogen tegen wind maar snap dat je toch ff naar buiten wil. Heb ik ook ondanks dat grijze deken heel de week al en niets lekkerders dan ff lunchen

    Beantwoorden

  19. Veendammerman
    Feb 10, 2017 @ 23:02:10

    Hier in Veendam worden sommige leegstaande panden gebruikt als galerijen en het is best leuk om daar even door te struinen. Ik hou van realistische kunst, dus ook wat jij hier laat zien. Sowieso heerlijk om met zijn tweeën een middagje stad te doen inclusief lunchen en/of avondeten 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 11, 2017 @ 13:48:08

      Dat zie je hier ook steeds meer, ziet er beter uit dan leegstand.
      Ik wil ook wel zien wat het is, dat een probleem. Maar hóe mooi ik het ook vind, waarom zou ik met zo’n scheepsboeg in huis gaan zitten;-)

      Beantwoorden

  20. RenéSmurf
    Feb 10, 2017 @ 22:31:31

    Het is prachtig om even rond te kijken, zonder te moeten kopen. Winkels zijn voor verkopen, en helaas geen museums, maar kijken mag best, vind ik.

    Beantwoorden

  21. Hartelijke Hot Hulk
    Feb 10, 2017 @ 22:23:15

    Ik vind kunst ook iets persoonlijks. Toen ik mijn schilderij verleden jaar kocht was ik er enorm geëmotioneerd van.
    Daardoor viel de prijs daarmee in het niet.
    Toen de kunstenares het bij mij thuis kwam brengen en het hing aan de muur, zei ik tegen haar dat het net zo goed het dubbele mocht kosten, zo mooi vond ik het.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 11, 2017 @ 13:45:10

      Dat is het natuurlijk ook, het zegt je iets of niet. Ik zou het nog moeilijk hebben om e kiezen uit de stukken waar ik een foto van heb maar , gelukkig, het is vrijwel allemaal te root voor ons minihuisje. Maar ik zóu het er voor over hebben, die grote was ruim 600 euries maar so what, ik wordt er hebberig van;-)

      Beantwoorden

  22. matroos
    Feb 10, 2017 @ 21:42:12

    Alles bekeken en vind die balletdanseressen en Spaanse danseres en havenzicht prachtig.Jou keuze ook mooi,apart gemaakt vind ik het.

    Beantwoorden

  23. Marja
    Feb 10, 2017 @ 21:35:00

    Leuk. Misschien vind je bij mijn nichtje nog wel iets wat je aanspreekt. http://www.schilderijenjolanda.nl/public/schilderij/33

    Beantwoorden

  24. Neeltje
    Feb 10, 2017 @ 21:26:42

    Prachtig!

    Beantwoorden

  25. Villasappho
    Feb 10, 2017 @ 21:25:58

    Prachtig werk maar ook helemaal niet mijn smaak

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

