positief discrimineren

Ja hoor, daar gaan we weer,  men wil weer positief discrimineren om bij het  politie personeel  meer een afspiegeling van de bevolking te krijgen, lees; “meer buitenlanders, eh.. migranten  eh… etnische minderheden oeps,  allochtonen, héhe,  mensen met een migratieachtergrond voor meer onderling begrip.

Niet te verwarren met “etnisch profileren”.  Ja oke,  men selecteert dan  inderdaad op ras of kleur maar dat mág in dit geval omdat “de autochtone sollicitant” achtergesteld wordt en dán is het geen discriminatie of het etnisch profiel tot leidraad maken, ’t is maar dat je het weet!
“Positief  discrimineren”?  Op school noemden we zoiets  vroeger “voortrekken” als de juf dat deed, en het  kind dat “voorgetrokken werd” kreeg meestal de hele klas tegen  zich en werd gepest.
Misschien is dat wel de grootste les die de politiek zou moeten leren, al dat voorkeur beleid werkt niet,  of hoogstens in het nadeel van   de doelgroep.

Maar goed, ik wil wel even brainstormen over het nut van ” die afspiegeling van de bevolking”,   en hoe ver die moet gaan. Daar dacht ik al eens eerder over en  schreef er  in 2008  al een  logje over.  wacht, ik  kopieer een stukje  (voor het hele logje klik) 

– Iedere groep zijn éigen oom /tante agent zal ‘k maar zeggen en niémand hoeft te luisteren naar een agent die niet past bij ….zijn/haar leeftijd, geslacht, geloof, overtuiging, levensopvatting, scholing enz,enz…..

Ik wil dat bij de politie doorgewerkt kan worden tot 80 jaar, als de gezondheid dat toelaat .
Hoe kan een “broekie” nou begrijpen dat ik haast heb omdat mijn incontinentiemateriaal me in de steek laat en ik dus wel 150 km p. uur móet rijden om de autozitting droog en reukloos te houden .
Natuurlijk krijg ik dan een vette bon omdat een agentje dat zélf nog niet droog achter de oren is zich niet in mijn situatie kan inleven  .

Hetzelfde onbegrip zal ik tegenkomen als ik wegens hardhorendheid niet tijdig de sirene hoor ….. begrijpt zo’n “kind iéts van het leed dat doofheid meebrengt …. natuurlijk niet, zo’n “snotneus” heeft  alléén  begrip wanneer de sirene door je autospeakers wordt overstemd en komt even lekker bij je in de auto “headbangen”.( schrijf je dat eigenlijk zo)

Natuurlijk moeten er óók kinderagenten komen, zeker niet ouder dan 15 jaar want hoe kun je nou verwachten dat kinderen naar volwassen agenten luisteren, weten dié veel wat het is om voor de supermarkt te staan smachten naar al die zaken waarvoor je zakgeld niet toereikend is en je niet anders kán doen dan “pikken wat je pakken kan “.
Wie toevallig een universitaire studie heeft afgerond hoeft zich natúúrlijk niets gelegen te laten liggen aan “zo’n minkukel ” die waarschijnlijk het proces-verbaal niet eens foutloos kan opstellen ……….

Voordat ik nu het héle politiekorps over me heen krijg….. ik ben blij dat er politie is hoor al is de één wat geschikter voor het beroep dan de ánder …….Ik wil alleen met wat voorbeelden benadrukken dat men met onzinnige dingen bezig is, nét als in mijn voorbeelden !

Iédere Nederlander, óók als hij of zij  twee paspoorten heeft, moet nu maar eens leren dat onze regels wanneer … hij /zij hier woont , ook zijn of haar regels zijn en dat iédere agent die regels moet helpen handhaven en daartoe ook opgeleid is, begrepen?

 

Advertenties

55 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Trackback: helderziend? | van koninklijk tot knettergek
  2. Lotus Lilly
    Feb 07, 2017 @ 12:27:00

    Ik ben het ook eens met de stelling dat de ‘beste’ geschikt moet zijn voor de job. En ja, helaas bestaat er politie die zich richt op dieren, die heb ik namelijk aan de deur gehad voor mijn hond. Verder heb ik nooit nagedacht over de ramadan als je bij de politie werkt, zouden die misschien dan bureauwerk doen tijdens de ramadan ofzo?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 07, 2017 @ 12:36:41

      Het is me ontgaan dat de dierenpolitie nog bestaat, dat zou toch eigenlijk niet nodig moeten zijn.
      In theorie zou het natuurlijk kunnen dat er bureauwerk gedaan wordt tijdens de ramadan maar wanneer er heel veel mensen in dienst zijn de daar aanspraak op maken heb je toch 2x per jaar 2 maanden onderbezetting op straat . En dat is niet één of twee malig, zoals bij zwangerschappen ( die trouwens nooit allemaal tegelijk voorkomen) maar jaar in jaar uit.

      Beantwoorden

  3. Paul
    Feb 06, 2017 @ 22:00:44

    Ik snap de conclusie niet helemaal, want ik denk dat de meeste allochtone agenten voorbeelden zijn van medelanders die goed ingeburgerd zijn. Wat ik wel slecht vind is het etnisch profileren dat er gebeurt. Dat de rapper Typhoon wordt aangehouden omdat hij een “grote” auto rijdt en dat niet gebruikelijk is voor mensen van zijn afkomst, is natuurlijk van de zotte. Ik rijd een vergelijkbare auto, en ben nog nooit aangehouden. Dus ik vind wel degelijk dat het korps wat meer kleur mag krijgen, dat zou het korps er op vooruit helpen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 06, 2017 @ 22:16:12

      Het moet niet uitmaken door welke agent je bon geslingerd word maar als “men” vind dat er voor mensen met een andere etnische achtergrond mensen met dezelfde achtergrond moeten zijn omdat autochtone agenten hen “niet begrijpen”zou ik me dus mogen beklagen aan een gebrek aan begrip als ik door aan agent met “een etnische migratieachtergrond” aangehouden word?
      Dat etnisch profileren wordt erg uitvergroot door die rapper. Er zijn wijken waar 80 % een “etnische migratie achtergrond heeft , als het signalement van een crimineel dan “licht getint donker haar en een hoody” is heeft het weinig zin om daar blanke mensen aan te houden. Op zich is een heel jonge knul in een heel dure auto heel vaak verdacht en dan moet je niet zeuren als je aangehouden wordt, en je fatsoen houden, maar rappers denken vaak buiten alle fatsoensnormen te vallen en maken kabaal om het kabaal.
      Maar eh… dan wil ik óók mens en die me begrijpen bij de politie! 😉

      Beantwoorden

      • Paul
        Feb 07, 2017 @ 09:33:31

        Het punt bij etnisch profileren is dat er geen strafbaar feit is gepleegd. Het gaat om routinecontroles zonder dat er iemand verdacht wordt. Met toch meer blanke Nederlanders dan getinte Nederlanders, is het op z’n minst vreemd dat iemand met een donkere huidskleur vaker staande wordt gehouden. Tot slot, net nog eens nagevraagd bij een kennis hoeveel procent van de gevangen (in Almelo) getint is: hij schat het op 25%. 75% van de gevangenen is dus blank….

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Feb 07, 2017 @ 12:07:30

          Maar dat wéét je dus niet vóór de aanhouding. Maar waar het hier om ging is om of je voorrang moet geven aan mensen met andere culturele achtergrond en dáár is geen reden voor vind ik. Ik heb ook m’n “politieconnecties” en hoor toch wel de nodige verhalen uit de praktijk die duiden op té weinig respect voor de politie uit die richting. Heeft ook al vast wel te maken met “de woonomgeving”van waaruit je werkt.
          En dan nog, ik ga niets in schatten, want de echte feiten ken ik niet en met schattingen kun je behoorlijk de mist in gaan.

          Beantwoorden

  4. tagrijn
    Feb 06, 2017 @ 14:51:36

    Geen enkele vorm van discrimineren deugt. Noch positief, noch negatief.

    Beantwoorden

  5. Regenboogvlinder
    Feb 06, 2017 @ 14:20:38

    Ze zijn al jaren aan het klooien bij de politie. Het lijkt de politiek wel. Er wordt telkens weer iets veranderd, verhuizingen van kantoren etc. kost veel geld en dan wordt het weer teruggedraaid. Ik heb vrienden die nu allebei gepensioneerd zijn. Frustratie op frustratie. Hun laatste 10 jaren waren echt niet meer leuk werken hoor… En er veranderd maar niks…

    Beantwoorden

  6. Rebelse Huisvrouw
    Feb 06, 2017 @ 09:34:17

    Helemaal mee eens Rietepietz! (Moedig trouwens dat je dit durft te zeggen in een periode waarin de politieke correctheid grote triomfen viert).

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 06, 2017 @ 09:45:22

      Niets moedigs aan hoor, als meer mensen gewoon de feiten zouden benoemen ging het allemaal beter. Ik zit gewoon zo in elkaar en misschien heb ik wel bétere bedoelingen voor onze “minderheden”dan al die “zo betrokken en zich “politiek”correct ” ( lees vaak huichelachtig) uitdrukkende mensen. Ik zie trouwen niet wat er niét correct zou zijn aan wat ik hier zeg. Zodra ik dat niét meer zou mogen zeggen is Nederland niet meer het land waar ik wil wonen, dan opteer ik voor dat mes in m’n rug op op m’n keel.

      Beantwoorden

  7. RenéSmurf
    Feb 05, 2017 @ 23:11:16

    Dat is zeuren om het zeuren, alles moet een afspiegeling zijn, alsof het daar beter van wordt. Laten ze blij zijn dat mensen werk vinden en zo.

    Beantwoorden

  8. ria
    Feb 05, 2017 @ 21:50:23

    Zijn dat nieuwe woorden voor de van Dale positief of negatief discrimineren?
    Er is maar één woord DISCRIMINEREN anders niets.
    Iedereen gelijk behandelen en anders niets.

    Beantwoorden

  9. Spinnetje
    Feb 05, 2017 @ 17:57:21

    Dat is duidelijke taal 🙂
    Discriminatie is welke vorm, positief of negatief, ben ik niet voor. Ik heb met beiden ervaring en in beide gevallen werd ik er niet vrolijk van.
    Als je bij de politie wilt werken moet het uitgangspunt gewoon zijn omdat je het wilt en er geschikt voor bent, en niet omdat je toevallig van een bepaalde afkomst bent.

    Beantwoorden

  10. Blog Zonder Naam
    Feb 05, 2017 @ 16:20:19

    BEGREPEN!!
    (Ik weet alleen niet of de dierenpolitie het begrepen heeft…..)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 05, 2017 @ 16:25:24

      Maar die bestaat toch al niet meer volgens mij.

      Beantwoorden

      • Blog Zonder Naam
        Feb 06, 2017 @ 04:30:28

        nou en of ze nog bestaan! Er wordt alleen niet meer zoveel reclame voor gemaakt met dat aparte telefoonnummer. Ik weet niet of dat telefoonnummer nog bestaat. Maar als de mensen bellen naar de politie dat een boer niet goed naar het vee kijkt, dan komt de dierenpolitie en dan kun je je hele hebben eb houden aan administratie blootleggen om te bewijzen dat je wel goed naar je dieren kijkt. Ik had afglopen najaar kroonrandontsteking (=besmettelijk) onder een paar koeien. Die had ik apart lopen, maar door de pijn liepen er een paar kreupel. Je hoeft maar een paar onewetende toeristen te hebben die langs rijden en bellen, en dan heb je de mannen op pad. Dus rekeningen van de veearts, klauwbekapper, medicijn administratie… De hele toestand. En ze komen altijd op een moment dat je ze niet kunt gebruiken, omdat mensen die geen verstand hebben van je bedrijf je bestempellen als dierenbeul. Ik kon er ook niets aan doen. Als buren van mij een ziekte in de stal houden, omdat ze niet aan beweiding doen en een vlieg brengt de bacterie bij mijn vee, dat wel buiten geweid wordt, wordt het probleem ineens zichtbaar…. Alleen bij mijn buurman zien de mensen het niet. Die houdt zijn koeien binnen en ik ben een voorstander van koeien in de wei. En als ze ziek zijn lopen ze apart in een afgebkend weitje dat is het verschil. Tja, en dan zijn ze wel zichtbaar voor de buitenwereld, ook voor de dierenpolitie.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Feb 06, 2017 @ 08:52:19

          Helaas is het maal al te vaak zo dat mensen een verkeert beeld hebben. Is ze misschien niet kwalijk te nemen en op zich wel goed dat dit soort sociale controle er ook is. Maar mensen die je kennen zullen zeker weten dat bij jullie de zorg voor de dieren voorop staat. Heel vervelend om daar dan op aangevallen te worden. Ik dacht inderdaad dat de dierenpolitie niet meer bestond maar dat had ik dus mis.

          Beantwoorden

  11. margrietspanjaard
    Feb 05, 2017 @ 16:07:16

    En zo is het 😊

    Beantwoorden

  12. meninggever
    Feb 05, 2017 @ 15:10:09

    Wat bij dat politiek correcte nieuws wordt vergeten is dat bij de BOA’s die Nederland kent, 80% allochtoon is. Mensen die gewoon niet de politie-opleiding konden afmaken, maar wel aan het werk moesten in overheidsdienst. Wel eens gezien hoe die lui werken (of juist niet). Er wordt veel gepraat, weinig gedaan. Mij maakt het niet uit wat de afkomst van een agent is. Mits deze onze taal en gewoonten en zeker de cultuur snapt. Voor je het weet krijgen we een moraalpolitie die al te blote dames beurt omdat hem dat niet bevalt vanuit geloof of achtergrond. Nee, ik zie niks in dit soort flauwekul. Je moet de beste mensen opzoeken voor de job, niet de meest gewenste. Want de helft van de mensheid bestaat uit vrouwen. Ga je me nu echt vertellen dat 50% van de politiemensen ook vrouwen zijn? Nee? Nou dan!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 05, 2017 @ 15:17:39

      Klopt allemaal en dat is ook wat ik bedoel. Slecht geïntegreerde mensen natuurlijk totaal ongewenst om de wet te handhaven. Maar er is meer waarom het meestal niet lukt , het geloof vraagt nogal wat van moslims, 2x per jaar 4 weken weken ramadan wat , zeker in de zomer, onverenigbaar is met zo’n zwaar beroep, het is nou eenmaal onmogelijk om alert en topfit te zijn in die periode, je zal met zo’n agent in een noodsituatie te maken krijgen. Dus de serieuze moslim zal afhaken bij de politie. Ook al omdat hij te maken kan krijgen met vrouwen die , in zijn opinie, tegen alle regels van zijn geloof zondigen. Dan kun je positief gaan discrimineren wat je wilt, het wérkt niet.

      Beantwoorden

  13. cornma
    Feb 05, 2017 @ 11:39:06

    Discrimineren pakt nooit goed uit, of het nou positief of negatief is. In feite wordt er niemand een plezier mee gedaan. Waar het werk betreft zou uitsluitend gekeken moeten worden naar wie het meest geschikt is voor de betreffende baan en niet naar kleur, leeftijd of geslacht.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 05, 2017 @ 13:09:09

      Ja dat is helemaal wat ik bedoelde, er zijn gewoon al genoeg onderdelen waarin vrouwen ook al niet zo tot hun recht komen bij de politie waar je soms toch écht kracht moet hebben. Dus ook vrouwen moeten niet “hoe dan ook”er met de haren bijgesleept worden.

      Beantwoorden

  14. schrijfselsvanmij
    Feb 05, 2017 @ 09:43:36

    Volgens mij – maar wie ben ik – hoort de beste de/een job te krijgen, ongeacht geslacht, ras, seksuele voorkeur, etc.

    Beantwoorden

  15. John
    Feb 05, 2017 @ 09:01:41

    Ik denk dat het hele politie apparaat op de schop moet. Mensen respecteren de agent niet meer en dat hebben ze aan zichzelf te danken. Er gaat enorm veel geld om in de top, maar op de straat verschraalt alles.
    Ik denk dat het belangrijk is dat we het gros van de agenten gewoon Nederlandse agenten moet zijn. Niet om andere culturen uit te sluiten maar we leven hier in Nederland volgens de Nederlandse wet, en meer reden hoeft er niet te zijn.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 05, 2017 @ 09:17:03

      Helemaal mee eens, uiteindelijk voelen we ons allemaal wel eens niet begrepen als we een bon krijgen waarvoor we zélf een goede reden denken te hebben.
      Feit is dat mensen uit andere culturen zelf niet eens willen of kunnen, ik noem maar even de ramadan, 2x per jaar een maand niet geschikt om een zo zwaar beroep goed uit te voeren want 4 weken niet eten en drinken tijdens daglicht, én weinig slaap….. ik wil zo’n agent niet tegenkomen in een noodsituatie.

      Beantwoorden

  16. Leidse Glibber
    Feb 05, 2017 @ 01:37:35

    Zo dat heb je weer even duidelijk gezegd.

    Beantwoorden

  17. terrebel
    Feb 04, 2017 @ 23:18:47

    Kan mij nog herinneren dat men ooit wilde dat de helft van alle politie agenten vrouwen zouden zijn. Er kwam een ontzettend dure campagne en na jaaaren van onderzoek kwam men erachter dat er helemaal niet zoveel vrouwen bij de politie wíllen! Tsja, daar hadden ze niet aan gedacht…

    Beantwoorden

  18. Mrs. T.
    Feb 04, 2017 @ 21:29:49

    Hear hear!

    Beantwoorden

  19. Matroos Beek
    Feb 04, 2017 @ 19:59:22

    Helemaal mee eens Rietepietz! Niets aan toe te voegen. Voortrekkerij werkt averechts!

    Beantwoorden

  20. Marja
    Feb 04, 2017 @ 17:48:44

    (stamelend) “Ja mevrouw.”
    Ik zal onze Dordtse wijkagent Robin binnenkort eens naar zijn mening vragen. Een man uit de praktijk.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 04, 2017 @ 17:57:28

      Whahahaha, ik neem aan dat hij “zonder aanzien des persoons” zijn bonnenboekje zal trekken bij een overtreding van wie dan ook.
      Hier in de achterstandswijken heerst al jaren heel veel weerstand tegen “autochtone politie agenten”en men kronkelt zich in allerlei bochten het de minderheden naar de zin te maken. In 2006 maakte ik ook al een cynisch logje toen er op één dag in de krant stond dat de er politie mensen op werkbezoek gingen naar Marokko én dat een oude dame een bon kreeg omdat ze een leeg boterkuipje in een openbare afvalbak dumpte.
      https://rietepietz.wordpress.com/2006/11/24/respect-man/

      Beantwoorden

  21. Villasappho
    Feb 04, 2017 @ 17:33:31

    Amen to that!

    Beantwoorden

  22. Kakel
    Feb 04, 2017 @ 17:19:43

    Riet, ik vind dat we intolerant gedrag van “minderheden” niet langer moeten tolereren. Ons land gaat naar de kloten met al die achterlijke regels. Laten ze gewoon de beste keuze uit de sollicitanten nemen. Daar gaat het toch om?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 04, 2017 @ 17:27:46

      Helemaal mijn idee, begrip moet je moeder voor je hebben als je streken uithaalt, de politie is er om de wet te handhaven, die is voor iedereen hetzelfde daar valt niéts aan te begrijpen.

      Beantwoorden

  23. Hartelijke Hot Hulk
    Feb 04, 2017 @ 16:51:09

    Ja baas!

    Beantwoorden

  24. willy
    Feb 04, 2017 @ 16:42:40

    positief discrimineren.. Riet..

    het blijft discrimineren toch..

    en daar krijg je alleen maar onvrede van

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 04, 2017 @ 16:52:18

      Precies, het blijft toch gewoon “voortrekken” bovendien is die “afspiegeling van de bevolking” ook al onzin, politie is er niet om “je begrijpen”, je moet gewoon zélf begrijpen dat je je aan de regels moet houden.

      Beantwoorden

  25. Mrs. Brubeck
    Feb 04, 2017 @ 16:34:38

    Dat heh je sterk en correct verwoord! Ik deel je mening.

    Beantwoorden

  26. beaunino
    Feb 04, 2017 @ 16:33:35

    Riet, ik zei gisteravond tijdens het journaal precies hetzelfde als jij nu.
    (Nou ja, de strekking dan hé;)
    Ik snap er geen jota meer van. Gelukkig is er altijd nog een Riet die me laat weten dat mijn gedachten echt zo gek niet zijn. Pfff…

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: