betje….

Op het vorige logje viel af en toe de term “twijfelaar” in de reacties.
Dan hebben we het over wat vroeger een normaal 2 pers.bed was. Wij sliepen de eerste 15 jaar van ons huwelijk in zo’n bed van 120 cm breed en  omdat we ook wel eens niét sliepen,  kwamen er weer wat nieuwe takken aan  de stamboom van Rietepietz.
Hum… die stamboom moet je maar niet ál te serieus nemen want ik hip reuze makkelijk van de éne stamboom in de andere, bijna nét zo makkelijk als jonge mensen tegenwoordig soms van bed naar bed wippen.
betjeIk gooi er meteen nog een ander soort be(d)t tussen door want op de linkerfoto zie je de  “bet overgrootmoeder” van Amber , een foto uit 1910 .
dubbelbetZij zit op schoot bij haar moeder, dus de “bet bet overgrootmoeder” van Amber die haar eerstgeborene toont.
Waarschijnlijk had zij een nóg smaller bed want er zouden nog elf kinderen volgen.

Ik heb deze dame ook nog gekend, ze was zelfs aanwezig op onze bruiloft omdat zij natuurlijk de oma van Henk was,  de moeder van Henk ’s moeder dus.. dat is toch nog wel te volgen hé!..
overgr-pa De volgende in de boom is dan Henk, overduidelijk dezelfde verschrikte ogen van zijn moeder hierboven.
Henk (1936) is de overgrootvader van Amber, wat zo’n kleine erwt niet voor de kiezen krijgt hé!
Stamboomtechnisch zóu natuurlijk alles via de stamboom van Henk z’n  vader moeten gaan want Henk  is stamhouder,  hij is de oudste zoon van zijn vader, die op zijn beurt de oudste zoon van zijn vader was en ook dié was…. nou ja, je snapt het idee.
Maar ja, ik vond de lijn via een aantal dames leuker omdat ik daar baby/kleuter foto’s van heb.
omai

Kijk hier rechts zie je de oma van Amber (1965)  het begint toch best  al op een stamboom te lijken.
Heel grappig hoor als je dochter  óók oma is,  al was het natuurlijk ook heel bijzonder om te zien toen  ze moeder werd.
Ze werd moeder in 1988 van de prachtige jongedame hieronder, die mij in het voorbij gaan  meteen oma maakte.
En dát is dan  de moeder van Amber! (2013)
Amber zelf is hier even afwezig, dié ligt natuurlijk in haar huisjes bed en heeft nog  geen idéé wat al die twijfelaars vroeger veroorzaakt hebben.

mam

61 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Feb 05, 2017 @ 15:17:49

    Stambomen, lastig uit zoeken. Zeker als je te weinig informatie hebt om uit ge vogelen wie wat deed op welk moment en waar. Ik zoek af en toe wat intenser maar loop telkens vast. Zeker digitaal is maar weinig over de voorouders te vinden. Aan een kant van mijn vrouw lukt dat beter. Die overgrootmoeder van onze zoon heb ik meerdere malen ontmoet. Een oersterk mens, dat op haat 95e nog bovenop een bankleuning ging staan om de ramen te lappen. Intussen zijn we twee van die bovenliggende generaties kwijt geraakt. Maar interessant blijft het. Omdat het ook wel iets zou vertellen over wie we zijn. Maar mijn familie hulde zich in het verleden in grote stilte. Jammer hoor…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 05, 2017 @ 15:21:31

      helaas weet ik van mijn kant kant ook vrijwel niéts, jammer. Maar soms stort ik me in de spullen van Henk z’n ouders en leef me daar even lekker uit. Van hem heb ik ook een stuk échte stamboom die flink ver terug gaat.

      Beantwoorden

  2. gewoonanneke
    Feb 02, 2017 @ 18:44:59

    Wat leuk zo’n fotostamboom met nog zoveel baby foto’s. Die heb ik niet van mijn opa en oma en ook niet van mijn vader en moeder. Daar deden ze toen nog niet aan denk ik. Ik heb niet meer in een twijfelaar geslapen, wel bij mijn moeder thuis vroeger maar dan lekker alleen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 02, 2017 @ 19:02:26

      Ik val ook van de éne verbazing in de andere dat er bij Henk z’n familie zoveel foto’s zijn. En niet alleen van zijn moeders kant maar ook van zijn vaders kant is er wel het nodige maar daar dan geen babyfoto’s.
      Ik heb zelfs van mezelf maar één babyfoto, niet van de broers en zussen, en maar hier en daar wat kinderfoto’s.

      Beantwoorden

  3. terrebel
    Feb 02, 2017 @ 15:58:36

    Leuk om wat meer te weten over jullie familie, Riet! Interessante klus om dat allemaal uit te zoeken!

    Beantwoorden

  4. Jokezelf
    Feb 02, 2017 @ 14:19:14

    Wat een leuk, en inspirerend, stamboomverhaal is dit.

    Beantwoorden

  5. cornma
    Feb 02, 2017 @ 11:21:57

    Oh, wat leuk, die foto’s en de verhaaltjes daarbij. En die twijfelaar, haha. Mijn ouders sliepen volgens mij ook in zo’n smal bed en dat heeft ze acht kinderen opgeleverd. Zelf heb ik helemaal geen foto’s van vroeger en heb slechts één opa gekend. De oma’s en de andere opa waren al overleden toen ik kwam.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 02, 2017 @ 12:32:06

      Die maar bed was in die tijd heel normaal hoor, had iedereen. Ik geniet van de foto’s uit Henk z’n familie want uit m’n eigen familie sta ik er hetzelfde voor als jij, vrijwel niets.

      Beantwoorden

  6. Kakel
    Feb 01, 2017 @ 20:43:30

    Als ik over iets NIET getwijfeld heb, is het wel het krijgen van twaalf kinderen. Mijn beide oma’s komen uit een “nest” van zeventien.
    Weer een heel vermakelijk blog!
    Lieve groet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 01, 2017 @ 21:30:34

      Nu ik hád er graag meer dan twee gehad, maar dan heb ik het over 4 of zo, maar ik wist dat dát niet verstandig was. Dit ondans dat de huisarts( die mijn bevallingen begeleide) na nummer twee zei; “jij bent nou typisch zo’n vrouwtje die even makkelijk 12 kindertjes baart”. . Ik heb zijn gelijk niet willen bewijzen;-)

      Beantwoorden

  7. willy
    Feb 01, 2017 @ 20:26:36

    een “bet bet overgrootmoeder”..daar moest ik even een schema voor maken Riet..

    enige twijfel is me niet vreemd trouwens

    groeten

    Beantwoorden

  8. Melody62
    Feb 01, 2017 @ 19:09:20

    en al zijn we dan een paar jaar later…. ook wij hebben ons jarenlang gered in een twijfelaar…. .van mijn opa dan, appeltjesgroen geverfd ook nog….

    En ja zulke foto’s wat een rijkdom joh….. ik wou dat ik ze had van mijn kanten dan he

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 01, 2017 @ 19:32:53

      Van mijn kant heb ik ze óók niet hoor, ik maak gewoon misbruik van de fotos van Henk z’n familie. Ik snap niet dat het zoveel zijn, was toch óók geen rijke familie. Maar hartstikke leuk dát het er is.
      Ons twijfelaartje werd toen nog gewoon een 2 pers. bed genoemd, was een heel normale maat. Ook mijn ouders sliepen in een houten ledikant van die afmeting;-)

      Beantwoorden

  9. majaer
    Feb 01, 2017 @ 15:47:19

    Ja in een 120 bed hebben wij ook nog geslapen en leuk die oude foto’s om mee te vergelijken.

    Beantwoorden

  10. Mrs. T.
    Feb 01, 2017 @ 14:50:12

    Leuk al die foto’s.
    ik vind het een wonder dat wij in ons 180 brede bed ook nog een stamboompje gecreëerd hebben.

    Beantwoorden

  11. roadlaura1969
    Feb 01, 2017 @ 13:07:08

    Wat een geweldige foto’s en leuk gelijkenis terug te zien . Waardevol beeldmateriaal!

    Beantwoorden

  12. beaunino
    Feb 01, 2017 @ 12:04:45

    Leuk Riet, al dat gebed en gebet, het houdt wat!

    Beantwoorden

  13. Ingrid Mooren-Roovers
    Feb 01, 2017 @ 11:53:07

    Geweldig die foto’s 🙂

    Beantwoorden

  14. Veendammerman
    Feb 01, 2017 @ 09:13:21

    1 meter 20, wat een krappe bedoening 😉 Maar wel gezellig en dan is het resultaat er ook naar 🙂 Wat leuk dat je die oude foto’s nog hebt. Ik heb ook nog een aantal foto’s van mijn overgrootouders, maar verder terug gaat het niet.

    Beantwoorden

  15. John
    Feb 01, 2017 @ 08:09:25

    Wat een leuk stukje geschiedenis Riet. En dan die foto’s erbij. Ik heb inmiddels ook wat meer foto’s uit de familie. Best leuk om te zien en om de verhalen er achter te ontdekken.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 01, 2017 @ 08:15:26

      Leuk hé die oude foto’s, helaas kan ik niets meer navragen, dat is jammer want bij veel foto’s ken ik het verhaal erachter niet. Soms weet ik wel iéts en laat mijn fantasie daar dan maar op los.

      Beantwoorden

  16. Leidse Glibber
    Jan 31, 2017 @ 23:39:30

    Ik heb helaas nog maar weinig foto’s van mij als kind, of misschien ook maar goed anders schrikken jullie zo 🙂

    Beantwoorden

  17. Petr@
    Jan 31, 2017 @ 23:34:52

    Wat leuk die oude foto’s! Pfff wat veel kinderen zeg, vroeger hadden de vrouwen het maar zwaar, de een was nog niet geboren of moe was al weer zwanger.
    Wij slapen in een bed van 1.40, lekker knus 😉

    Beantwoorden

  18. RenéSmurf
    Jan 31, 2017 @ 22:42:37

    En dan te bedenken van de bedstee nog krapper was. Wat lig ik toch luxe besef ik me maar weer.

    Beantwoorden

  19. Villasappho
    Jan 31, 2017 @ 21:49:51

    Ze hadden toen geen Facebook de mensen verveelde zich snap je toch wel he. Lang leve de twijfelaar!

    Beantwoorden

  20. Suskeblogt
    Jan 31, 2017 @ 21:13:20

    Jammer dat er vroeger niet zoveel foto’s gemaakt werden als nu. Zo mis ik ook jeugdfoto’s van mijn grootouders. Het weinige dat ik heb zal ik ook ooit eens bloggen.

    Beantwoorden

  21. Marja
    Jan 31, 2017 @ 21:05:00

    Geweldige stamboom. Je weet het weer ondeugend te brengen. Super dat je nog zulke oude foto’s hebt. Die verschrikte blik is wel heel frappant.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 31, 2017 @ 21:14:15

      Uit henk z’n familie heb ik aardig wat foto’s, ik weet helaas niet overal een verhaal bij. Gelukkig heb ik een gezonde fantasie en moet ik al die babyfoto’s natuurlijk een beetje leuk “inpakken” en brengen op een manier die het manvolk ken;-)!
      Kleindochter Jennifer had ook die “wallenogen” van Henk en zijn moeder. En toch zie je in Jennifer ook Levi

      Beantwoorden

  22. Matroos Beek
    Jan 31, 2017 @ 20:21:57

    Wat een mooie familiegeschiedenis in een notendop. Vooral de gelijkenis tussen de kindertjes met verschrikte oogjes trok mijn aandacht. Wat grappig.

    Beantwoorden

  23. matroos
    Jan 31, 2017 @ 19:51:03

    Goh wat leuk zo’n hak op de tak stamboom en leuk die foto’s.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

