spidijvieboontjes

Wat spidijvieboontjes zijn wil je weten?  Gewoon een samentrekking van spinazie-andijvie- sperzieboontjes! Ik herinner me dat er vroeger thuis wel eens werd gezegd; “ga zo door en gij zult “spidijvieboontjes eten”, maar waar dát vandaan komt….? Géén idee!

Ik moest er aan denken omdat er deze week in de media nogal wat te doen was over onze voedingsgewoontes. Om het milieu  te sparen moeten we minder vlees gaan consumeren en meer de groenten van het seizoen gebruiken volgens mensen die ervoor doorgeleerd hebben. Ik hoorde ook dat er binnenkort een bijeenkomst is van de hotemetoten uit het supermarktwezen, niet terug gevonden op het internet dus géén onderbouwing voor deze bewering, sorry!

Echt verstand héb ik er natuurlijk niet van  maar ik kan best  vertellen hoe ik zelf er tegenaan kijk.
Ik denk dat het in  geval  geen kwaad  kan áls ze dat inderdaad gaan doen want er valt wel iets te verbeteren.

Wij eten zelf nog heel ouderwets groenten van het seizoen en, was het weer vorige  week niet bij uitstek geschikt  voor een lekkere boerenkoolstamppot?  Ik koop mééstal verse groente maar boerenkool en bruine bonen zijn de uitzondering op die regel.
Bruine bonen vind ik van meneer Hak lekkerder en boerenkool is reuze praktisch uit de diepvries, en nog lekkerder ook.

spinazie-450ga-la-cremeMaar ik greep mis in de supermarkt, in de ruime vrieskasten was één smal rijtje voor diepvries boerenkool, en dat was vreemd genoeg leeg.
Er waren wél 5 van diezelfde rijtjes gevuld met spinazie, twee merken, meerdere verpakkingseenheden en de á la créme versie.
Op  23 januari, terwijl in het nieuws al  te horen was dat de spinazie extra duur is,  omdat de oogt in Spanje is mislukt door winterweer.
Ik zou zeggen; “opschieten met dat supermarkthotemetotengesprek” !

Spinazie eten wij nooit in de winter maar zelfs op de markt heeft de groenteman  verse blad spinazie, kas sperziebonen, bospeentje , minuscule kasbloemkooltjes enz.
Wat mij betreft blijft dat allemaal liggen en neem ik rode kool, spruitjes prei en lof mee. Natuurlijk ook zuurkool en winterpeen, vergezeld van flink wat uien om hachee te maken.
Nee mij hoeven ze wat dát betreft dus niet te overtuigen, niets mis met seizoensgroenten, ook heerlijk om twee keer per jaar weer ineens groente op je bord te vinden die je een tijd niet gegeten hebt.

Met vlees ligt het toch iets lastiger voor me, we houden van een stukje vlees en wat jus over de piepertjes. Geen geknoei met sausjes uit een zakje, allemaal veel te zout en veel te veel kruidenzooi.
Dus ja, vlees hoort erbij, al eten we nou ook weer geen hele steak de man.

Vandaag lekker spruitjes met varkenshaas. Neehee…  niét de man een hele varkenshaas hoor,  we eten samen 2 dagen van één varkenshaasje door er medaillonnetjes van te snijden.
Slavinkjes maak ik zelf omdat ik er geen zout in doe en dan maak ik ze meteen wat minder groot.  Al  hoeven wij er niet meer van te groeien…. ik bén bang dat een  bescheiden stukje vlees ons toch  heilig is……  en blijft, sorry!
Maar wél van de ambachtelijk slager hoor!

66 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. hanscke
    Jan 29, 2017 @ 15:00:53

    Men is weer flink bezig over het roepen van gezond eten. Wij zullen dan wel ouderwets zijn, maar als ik dat zo hoor, eten wij al jaren gezond. Een klein stukje vlees, van de slager, verse groente van de groenteboer, een aardappeltje. En één of twee keer per week eten we iets met rijst of pasta, maar dan wel met verse groenten een beetje gehakt of zo nu en dan met iets van kip. En we eten elke dag een appel. Want je weet het, an apple a day, keeps the doctor away

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 29, 2017 @ 15:30:07

      Niets mis met de manier van eten van vroeger hoor, wij doen het ook nog steeds zo hoewel…. we eten wél iets meer vlees dan in de jaren 50, maar ook weer niet zóveel als menigeen nú eet.

      Beantwoorden

  2. meninggever
    Jan 29, 2017 @ 13:03:44

    Wij wisselen veel af. Vers, pot, diepvries. De ene keer met iets van vlees of kip, dan weer vis, en een keer per week vegetarisch. Ik ben niet zo gek op die wintergroenten soms. Spruitjes en bepaalde kolen laat ik graag aan me voorbij gaan. Ben gek op uitheems eten. Indisch, Thais, Grieks, Italiaans, het mag allemaal. Zalig. Sinds ik in 1996 te horen kreeg dat ik mijn galstenen kon bestrijden door al te grote stukken rood vlees te mijden doe ik dat. (net als koffie niet meer drinken) en dat bleek te helpen. In die zin draag ik niet zo bij aan dat vermeende milieu belasten zoals we door de groene lobby zo vaak te horen krijgen. Zoals ik gisteren nog op de radio nog vernemen dat wij veel te veel eten wat door de milieu vervuilende ‘landbouwsector’ wordt geproduceerd. Nou ja, het zal wel de veeteelt zijn. Soms moet je tussen de regels door lezen om te snappen wat er nu weer niet mag….

    Beantwoorden

  3. Spontanity
    Jan 28, 2017 @ 16:46:56

    Zo hebben wij hier een Tostiezetapparaat 🙂

    Beantwoorden

  4. gewoonanneke
    Jan 27, 2017 @ 21:10:38

    O verse boerenkool is zo lekker als stamppotje. Maar ik probeer me ook meestal wel aan de seizoengroentes te houden hoewel ik van de week viel voor een bloemkooltje. Proefde van de week bij een groentezaak waar altijd van die bakjes staan waaruit je kan proeven een aardbei, smaakte nergens na.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 27, 2017 @ 21:19:33

      lekker hé zo’n boerenkoolstamppot, en voor jou vooral makkelijk omdat je voor meerdere dagen tegelijk kant en klaar voor in de vriezer kunt maken.
      Tja die aardbeien komen meestal uit het buitenland in de winter, zit geen kraak of smaak aan. Is al te zien dat er totaal geen kleur aan de binnenkant zit. Ik acht wel op aardbeien van de koude grond waar de zon z’n best op heeft gedaan.

      Beantwoorden

  5. IngridMoorenBlogs
    Jan 27, 2017 @ 12:04:28

    Aan jullie kan het niet liggen Rietepietz….

    Beantwoorden

  6. cornma
    Jan 27, 2017 @ 10:38:15

    Er zijn niet veel groentes waar ik gek op ben, maar lof, andijvie, rode kool en zuurkool vind ik erg lekker en ja, daar hoort dan wel iets van vlees bij natuurlijk.

    Beantwoorden

  7. schrijfselsvanmij
    Jan 26, 2017 @ 22:39:35

    Ha, lekker, boerenkool, vers of diepvries, maakt mij niet uit.

    Beantwoorden

  8. majaer
    Jan 26, 2017 @ 17:13:58

    Ik vind niet alles lekker dus geen spinazie en andijvie voor mij, de rest vind ik wel lekker. Vlees ben ik dol op en vooral de indische keuken.

    Beantwoorden

  9. margrietspanjaard
    Jan 26, 2017 @ 10:43:29

    Gelukkig vinden wij alles lekker, vooral groenten en heb ik een hele map verzamelde recepten van allerlei typen maaltijden en zo eten we zeer gevarieerde met of zonder vlees, kip, vis…Wij zijn gewoon echte vuilnisbakken 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 26, 2017 @ 11:32:33

      Whahaha, nou zo zou ik het toch niet noemen hoor. maar lijkt me wél makkelijk als je zo’n alleseter bent. Ik ben ergens in de jaren 50 blijven hangen wat het eetpatroon betreft, zeker waar het over kruiden gaat.

      Beantwoorden

  10. willy
    Jan 26, 2017 @ 10:43:22

    spidijvieboontjes, daar moest ik even bij slikken Riet..

    de vleesproductie is natuurlijk belastend voor het milieu, maar daarvoor laat ik het niet…

    ik ga voor een gevarieerde voeding en diepvriesspinazie hoort daar ook bij

    groeten

    Beantwoorden

  11. Villasappho
    Jan 26, 2017 @ 09:29:44

    Kan niet alles eten. Vooral dol op kip broccoli boontjes witlof en daarnaast graag vega.

    Beantwoorden

  12. Veendammerman
    Jan 26, 2017 @ 09:03:37

    Wij eten gemiddeld drie of vier dagen per week vlees en wisselen het af met vis en vegetarisch.
    We hebben diepvriesboerenkool voor oma meegenomen deze week, ben benieuwd of ze het lekker vindt. Zij vroeg hierom omdat ze verse altijd wat haaiig vindt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 26, 2017 @ 11:26:43

      De verse spinazie is in de winter meestal uit het buitenland afkomstig, dat is tóch anders dan de gewone Hollandse spinazie uit het voorjaar. Maar volgens mij is de diepvriesversie ook goed te eten hoor.

      Beantwoorden

  13. Koen
    Jan 26, 2017 @ 08:26:33

    Seizoens-groenten (en fruit) eten is in Mozambique de gewoonste zaak van de wereld. In de grotere supermarkten met diepvriesvakken kun je wel het hele jaar rond ‘alles’ kopen. Ik hou van de seizoens-afwisseling.

    Beantwoorden

  14. John
    Jan 26, 2017 @ 07:59:18

    Minder vlees eten voor het milieu is absoluut een feit, en hier in huize RedStar doen we dat dan ook. Met het seizoen mee eten doen we ook want zo ouderwets ben ik ook wel. Trouwens, hoe je het went of keert, seizoen gebonden eten scheelt ook nog eens in de portemonnee.

    Beantwoorden

  15. Leidse Glibber
    Jan 26, 2017 @ 01:35:38

    HIer ook veel seizoengroente , maar spinazie wel uit een pakje hoor. En tja een dag zonder vlees is voor mij een dag zonder echt gegeten te hebben. Ben een echte vleeseter en uiteraard jus over mijn aardappels.

    Beantwoorden

  16. Petr@
    Jan 25, 2017 @ 23:41:34

    Spinazie uit de diepvries ook lekker om pasta mee te maken, met ui, knoflook, champignons en een bakje kruidenkaas, eventueel spekkes erbij, hoeft niet, mmmmm smullen maar. Maar wij zijn ook dol op stamppot!
    Ik zag gisteren bij de appie dat de verse spinazie niet verkrijgbaar was.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 26, 2017 @ 08:30:56

      Verse spinazie in januari is dan ook wat we éigenlijk niet moeten willen. Dat is echt voorjaarsgroente en kan in de winter alleen met heel veel stookkosten gekweekt worden.Maar de diepvriesversie kan dan nog uitkomst bieden. Ik zou zeggen eet smakelijk maar ik eet het gewoon gekookt met een eitje en wat peper en noot. 😉

      Beantwoorden

  17. RenéSmurf
    Jan 25, 2017 @ 22:45:17

    Ik zou alleen een sorry accepteren als die gemeend is. Men maakt altijd een keus uit dat wat allemaal aangeboden wordt, zo werkt de markt, ongeacht of het wenselijk is of niet.

    Beantwoorden

  18. waarloopjijwarmvoor
    Jan 25, 2017 @ 22:38:38

    Leuk is dat hè datalles uit onze jeugd weerterug komt. Maar nu is het onderbouwd. Net als gescheiden inzamelen, bij ons kwam de schillenboer langs.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 26, 2017 @ 08:25:33

      Inderdaad, die schillenboer ken ik natuurlijk ook nog, sterker nog, de opa van mijn man hád destijds een “schillenwijk” en dat kwam ooit al eens in een logje ter sprake. Er was helemaal niets mis mee en dat men nu in dit soort herhaling vervalt is prima. Ik heb nooit anders gedaan dan groente van het seizoen eten maar de huidige jeugd is gewend dat je álle groentesoorten het hele jaar door in de schappen ziet liggen en wéét dus niet meer wat seizoensgroente is. ook alleen op zondag vlees was toen normaal, maar dáár zou ik nu toch wel moeite mee hebben,

      Beantwoorden

  19. Mrs. T.
    Jan 25, 2017 @ 21:07:05

    Er kan een heleboel verbeterd worden op het gebied van wat de supermarkt ons aanbiedt. Ik hoop zo dat dochterlief wat dat betreft bergen gaat verzetten.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 25, 2017 @ 21:23:58

      Ik heb de mazzel dat ik niet van een supermarkt afhankelijk ben voor groente,brood en vlees. De meeste groente komt uit het buitenland die ze er verkopen , spruiten die halve groene kooltjes zijn en meestal gewoon anders van smaak.
      Ik hoop dat men inderdaad zo’n gesprek aangaat en wat meer oog krijgt voor de groente van het seizoen.

      Beantwoorden

  20. matroos
    Jan 25, 2017 @ 21:04:39

    Hollandse pot heeft hier de voorkeur van de schipper,zelf eet ik wel ‘buitenlands’ en liever vis als vlees.

    Verse groenten die uit het buitenland komen doen het milieu natuurlijk ook geen goed.Eigenlijk zijn diepvriesgroenten een soort van uitgestelde ‘oogst’ en zo gek nog niet.

    Beantwoorden

  21. Suskeblogt
    Jan 25, 2017 @ 20:29:27

    We eten hier regelmatig vegetarisch en af en toe een stuk vlees. En voor de rest de gewone boerenkost.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 25, 2017 @ 21:17:24

      Ik ben zo wél opgegroeid, alleen op zondag vlees , later kwam daar midden in de week nog een balletje gehakt bij, of een plak gebakken bloedworst. Maar nú zou ik m’n kleine stukje vlees toch niet willen missen.

      Beantwoorden

  22. Mammalien
    Jan 25, 2017 @ 20:05:40

    Dat vlees, dat doe ik wel goed. Af en toe een stukje, niet te veel. Groente eet ik (we) te weinig. Heb ook geen idee wat groente van het seizoen is… wat mij betreft mogen de supermarkten daar wel wat voorlichting over geven. Zal wel niet commercieel zijn.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 25, 2017 @ 20:24:51

      Groenten van het seizoen bedoelen ze mee die in dit seizoen gewoon geoogst kunnen worden van het land. Daar hoeven ze dan geen kassen voor te stoken wat het duur maakt. Tegenwoordig worden veel groentes uit lande als Spanje en Egypte geporteerd waar ze wél zonder kassen kunnen groeien maar dan moeten ze weer ingevlogen worden.
      Goh, ik realiseer me dat er nu dus een generatie is die niet weet in welk seizoen welke groente in Nederland normaal gesproken geoogst kan worden. Er zijn ook al zoveel landbouw bedrijven weggejaagd door regeltjes dat we niet eens meer “de eigen broek op kunnen houden” op dat gebied. Toch een groot verlies.

      Beantwoorden

  23. Matroos Beek
    Jan 25, 2017 @ 19:32:46

    Dat lees ik graag dat je lekker vers en niks uit pakjes (vol zout en additieven) maakt… dat verkies ik ook… Laat het jullie smaken!

    Beantwoorden

  24. Hartelijke Hot Hulk
    Jan 25, 2017 @ 19:28:17

    Hou op over die diepvries spinazie?
    Had ik ook een paar weken geleden gekocht om het eens uit te proberen.
    Zoals ik wel vaker doe, ontdooi ik het op een cv radiator. Blijkt die spinazie enkel in een kartonnen doosje te zitten, die ik ook nogeens op zijn kop had gelegd.
    Dat doosje is van het vocht opengescheurd en de spinazie droop over de radiator op de vloer.
    Gevolg: radiator deels groen en de witte muur erachter en eronder ook groen.
    Die kleur past mij wel zou je zeggen, maar ze hadden het van mij in een plastic verpakking mogen doen.

    Beantwoorden

  25. Marja
    Jan 25, 2017 @ 19:25:34

    Ik had het anders onthouden dan jij: “Ga zo door en gij zult Spinoza heten”
    Wie weet is jouw groentemix daar een verbastering van.
    Als je alles moet geloven wat ze over voedsel roepen, mogen we helemaal niets meer eten en drinken. Ik trek me er heel weinig van aan.
    Trouwens …. Robbert doet de boodschappen. Haha.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 25, 2017 @ 19:40:41

      Zou zómaar kunnen, ik heb ook geen idee hoe ze er aan kwamen, en ik ken jouw versie weer niet;-)
      Nou ik vind het wél onzin om in de winter groente te eten die in de zomer gewoon op de koude grond geteeld worden. Maar ja, dat past ook prima in ons “eetbeleid” dus dat is geen aanpassing, maar altijd zo geweest.

      Beantwoorden

  26. Kakel
    Jan 25, 2017 @ 19:16:14

    Van boerenkool uit de diepvries heb ik nooit gehoord. Ja, ik kan me voorstellen dat het er is maar ik pak altijd een kant-en-klaar gesneden zak. Ze vinden het hier zo lekker dat ze de zak er bijna bij willen opeten.
    Die spinazie mis ik. 3x daags moet ik op doktersadvies een flinke hand spinazie eten. Nou neem ik het met adviezen niet zo nou (-:
    Lieve groet.

    Beantwoorden

  27. Neeltje
    Jan 25, 2017 @ 18:59:05

    Haha, ook al aan de gewone Hollandse pot!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

