grootvaders klok

Heb je soms weleens, dat je ineens aan héél oud liedje moet denken. het overkwam me toen  we  een oude klok van zolder haalden die jarenlang bij Henk z’n ouders in de huiskamer hing.  Het liedje werd door Max van Praag gezongen en ik herinner me dit deel van de tekst nog goed.

klokonderdeelMijn grootvader’s klok was een deftige klok
Met haar uurwerk zo goed en secuur
Ze liep zo geregeld al negentig jaar
Verkonde haar stem steeds het uur
En met vrolijke slag riep de klok reeds goedendag
Als een gast in ons kleine huis verscheen
Maar opeens toen was het met haar gedaan
En voorgoed is ze stil blijven staan

enz…….

De klok lag bij ons op zolder nadat  van de vorige eigenaren zélf de klok stil was  blijven staan.
Het is  niet onze smaak en er mankeerde hier en daar wel iets aan  maar we  konden hem tóch niet zomaar bij het groot vuil  zetten, de slinger en de wijzerplaat zijn  best mooie, oude onderdelen.
Maar ja, wat doe je er dan mee.  Er zijn er nog teveel van om antiekwaarde te hebben en “liefhebbers” liggen dus niet voor het opscheppen.
Nee nee, dat “wat doe je er dan mee ” was slechts een retorische vraag, ik kom niet om raad vragen.

Het liefst had ik natuurlijk aangeklopt bij zo’n oud horlogemakertje  dat uit liefhebberij, voor weinig,  nog probeert klokken aan de praat te houden voor mensen die aan hun “oudje” gehecht zijn, maar ja, waar vind je die nog!
En dus stapte ik met bovenstaande  foto  de plaatselijk klokkenwinkel binnen met de vraag “heeft U, of weet U iemand,  die hier nog iets aan heeft voor de onderdelen”?
Zoiets als waarvoor wij mensen een donorcodicil invullen,  om goed te vinden dat ons lichaam op bruikbare onderdelen wordt uitgesorteerd nadat er één onderdeel grondig naar z’n gallemiezen is.
Na vandaag tikt voor  klok en klepel  het klokje  nooit meer  zoals het thuis tikte!
Dat vooral z’n prachtig bewerkte slinger maar weer ergens  de  tijd  mag weg laten tikken!

61 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Leidse Glibber
    Jan 24, 2017 @ 01:07:41

    Je wordt bedankt dankzij deze blog mag ik morgen de schuur overhoop halen omdat we allebei niet meer weten wat er bij de verhuizing met onze oude klok ( die het ook niet meer deed) is gebeurd. Weggooien zal niet gebeurd zijn dus mag ik op zoek.

    Beantwoorden

  2. tagrijn
    Jan 23, 2017 @ 15:52:46

    Wat zonde om die klok met herinneringen te laten slopen… Je had er vast wel iemand een plezier mee kunnen doen. Zo te zien is het vrij jong ‘antiek’ en veel had het niet opgebracht. Maar een klein advertentietje in een advertentieblaadje. Gratis afhalen. (Dan slaat die klok wel niet maar gaat wel je deurbel…)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 23, 2017 @ 15:56:32

      Ik heb hem met dezelfde intentie bij de klokkenmaker gebracht, hoe kan iemand niemand meer vinden om een klok waar hij/zij aan gehecht is te laten repareren omdat er geen onderdelen meer van zijn. In de hoop dat de klokkenmaker ze dan natuurlijk niét de hoofdprijs laat betalen.
      Nu kunnen er misschien wel méérdere mensen blij gemaakt mee worden.

      Beantwoorden

  3. Petr@
    Jan 23, 2017 @ 15:25:19

    Wat grappig, wij hebben vorig zo’n soort klok op de marktplaats gekocht.
    Jij loopt als een zonnetje, als je tenminste niet vergeet hem op te winden haha.
    Je had hem ook naar de kringloop kunnen brengen, daar hebben ze ook nog wel iets aan de onderdelen.

    Beantwoorden

  4. ria
    Jan 23, 2017 @ 14:38:53

    De staande klok in het huis van mijn ouders daar herinnert mij het liedje aan van grootvaders klok. Het liedje ken ik woord voor woord en mijn kinderen zeker ook nog.:-)

    Beantwoorden

  5. willy
    Jan 23, 2017 @ 14:01:00

    dat liedje herinner ik me nog vaak Riet..

    maar wat doe je met z’n klok?.

    ik zou het niet weten..

    als je lang genoeg wacht, wordt het wellicht antiek en is het niet meer te betalen…

    of we zoveel tijd hebben, is wel een andere vraag..

    groeten

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 23, 2017 @ 15:04:34

      De antiek markt verandert ook, en dit soort klokken is zeker niet zeldzaam genoeg om groot geld op te brengen. Maar nu kan de klokkenmaker er misschien nog iemands klok er mee redden, dat is ook goed.

      Beantwoorden

  6. Veendammerman
    Jan 23, 2017 @ 09:09:59

    Ik vind oude klokken over het algemeen heel mooi, maar van dat getik krijg ik de zenuwen 😁

    Beantwoorden

  7. RenéSmurf
    Jan 22, 2017 @ 23:09:41

    ja, en anderen zetten zoiets op Marktplaats, er is altijd wel een liefhebber voor. Mijn opa`s klok tikt alhier ook nog altijd, maar zo af en toe blijft hij stilstaan. En dan zwieper ik hem weer aan, soms houdt hij het weken vol.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 23, 2017 @ 14:56:02

      Vast wel, maar ik heb geen zin in vreemde mensen aan de deur, ben ook al geen fan van marktplaats. Als je al iets hebt van waarde zitten er altijd slimme verkopers tussen, dan die ik er liever iemand een plezier mee.

      Beantwoorden

  8. Regenboogvlinder
    Jan 22, 2017 @ 22:31:00

    Goh Riet, je hebt hem gewoon weggegeven? En zijn armen en benen krijgen misschien wel een nieuw leven! Mijn mening, TOP!
    Want dat ding ligt alleen maar stof te vangen natuurlijk…

    Beantwoorden

  9. hanscke
    Jan 22, 2017 @ 21:54:21

    Ik neem aan dat jullie kinderen ook geen trek meer hadden in dat ouwetje? Komt bij mij de vraag wel boven, zo lang ergens gelegen en dan moet het nu opeens het huis uit? Vanwaar die actie? Wat ligt daar aan ten grondslag? opruimwoede?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 23, 2017 @ 14:52:44

      Nou meer uitgesteld gedrag, ieder jaar bij het opbergen van de kerstspullen zeggen”we moeten eens iemand vinden voor die klok.” Dit keer dus de daad bij het wordt gevoegd.

      Beantwoorden

  10. Suskeblogt
    Jan 22, 2017 @ 21:28:04

    Bij mijn moeder is er nog zo’n oud model te zien. Ik zou ook niet weten wat er mee aan te vangen, maar hoop dat ze er nog lang genoeg van kan genieten.

    Beantwoorden

  11. beaunino
    Jan 22, 2017 @ 19:57:26

    Je verhaaltje maakt nogal wat los bij me. Ik heb de klok ( waarvan ik me het moment nog zo voor me zie dat mijn vader hem bestelde (bij Boek en Plaat) naar de kringloop gebracht, met pijn in mijn hart, dat wel. Daarnaast heb ik nog twee antieke klokjes bewaard, waarvan 1 volgens mij bij mijn oma vandaan komt. Verder doet het liedje ook nogal wat, zo’n raar moment mee beleeft. Zie evt: https://nardablog.wordpress.com/2013/10/31/zeer-lang-uitgevallen-spookverhaaltje/ (mocht je je heel erg vervelen-))

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 22, 2017 @ 20:25:59

      Het vreemde is dat dacht “even een logje te maken”aan de hand van de foto maar dat het éigenlijk een minder interessant onderwerp was voor de lezers. Tot m’n verrassing hebben veel meer lezers “er iets mee”.
      Vreemd hé, het blijft toch altijd verrassend wat een logje met de lezer doet. …ik verveel me stiérlijk nu 😉 dus ga ff lezen

      Beantwoorden

  12. roadlaura1969
    Jan 22, 2017 @ 16:35:15

    Op naar een volgend leven 😊

    Beantwoorden

  13. matroos
    Jan 22, 2017 @ 16:19:38

    Wat jaren terug vonden wij gelukkig wel een klokkenmaker voor het staande horloge

    Beantwoorden

  14. meninggever
    Jan 22, 2017 @ 12:34:13

    We hadden het er laat over, andere liefhebbers van antiek en wij. Hoe de waarde van die klokken de laatste jaren enorm onderuit is gegaan. Jammer, want ze zijn natuurlijk oorspronkelijk en nog echt mechanisch. Anders dan een klokje dat op batterijen loopt. Tik, tak, bim bam. Maar ja, wel iets uit de vorige eeuw en dat koop je niet bij Action of Big Bazar. En dat lijkt de nieuwe norm. Dan weten wij intussen wel hoe laat het is…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 22, 2017 @ 13:42:56

      Het zijn zelfs niet alleen de klokken, ook de antieke meubel zijn flink in prijs gekelderd.Het nieuwe antiek moet uit de jaren 20 t/m 50 komen waar het meubels betreft.
      Toch worden er nog steeds mechanische klokken verkocht hoor, die van ons is nog geen 20 jaar oud en onze klokkenwinkel verkoopt nog steeds vergelijkbare exemplaren.

      Beantwoorden

  15. cornma
    Jan 22, 2017 @ 11:31:17

    Wat een mooie is dit! Ik houd van klokken en heb zelfs een redelijk antiek exemplaar, maar die staat er alleen voor de mooi, want lopen doet ie niet meer. Ik vind dat niet erg, hij is toch tweemaal per dag accuraat. Ik zou het doodzonde vinden als ie werd gesloopt voor een paar onderdelen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 22, 2017 @ 13:32:05

      Maar slopen voor de onderdelen is dan weer béter dan helemaal bij het grof vuil verdwijnen. Maar ik begrijp natuurlijk goed dat als je hem mooi vindt je hem liever heel wilt houden. Maar misschien zóu jouw klok dan juist weer te repareren zijn met onderdelen van een andere oude klok.

      Beantwoorden

  16. John
    Jan 22, 2017 @ 08:51:01

    Ik heb 2 klokken liggen nu. Een Zaanse klok, en een paardenklok. Van beide ben ik geen liefhebber en je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt.
    Mss dat ik maar eens het zelfde ga doen. Bedankt voor de tip dus 😀

    Beantwoorden

  17. schrijfselsvanmij
    Jan 22, 2017 @ 08:11:09

    Wie weet hoeveel klokken nu weer tikken 🙂

    Beantwoorden

  18. Blog Zonder Naam
    Jan 22, 2017 @ 04:51:48

    Eenzelfde soort kok hangt bij ons aan de muur. Van mijn schoonouders geweest.
    Moet ook hoognodig naar de klokkenmaker (in Schoonhoven), want ze slaat niet meer ieder kwartier. (eigenlijk wel zo fijn). Maar je ze geeft ook maaar twee keer per dag de juiste tijd aan, want de veer zit vast, dus de wijzers draaien niet meer. Het enige veschil met de klok op jou foto is dat wij er nog een kuif op hebben, anders zou het er zo een zusje vankunnen zijn.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 22, 2017 @ 08:50:14

      Onze klok had ook een kuif hoor, we hadden hem hier even opgehangen om te zien of hij nog loopt . Lopen doet hij goed maar slaan was teveel gevraagd. De kuif kan er met een mooi ouderwets systeem weer opgezet worden zonder bevestigingsmaterialen.

      Beantwoorden

  19. Villasappho
    Jan 22, 2017 @ 00:23:02

    Oud, stoffig klokkenmakertje. M’n vader is niet van uw generatie mevrouw R. Pietz ook niet grijs en ik heb hem net nog afgestoft. O en dus wel klokkenmaker. Las uw stukje grijnzend, dat dan weer wel.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 22, 2017 @ 08:47:07

      Mijn horlogemakertje was alleen niet, niet stoffig;-) maar droeg vroeger wél een grijze stofjas. Maar ik zou graag zoo iemand als je vader voor de klok gevonden hebben, hoop nu maar dat de klokkenmaker uit de winkel er iemand een plezier mee gaat doen zonder de hoofdprijs te vragen.
      En eh… bloggers onder elkaar mogen “jijen en jouen” hoor!

      Beantwoorden

  20. Lotus Lilly
    Jan 21, 2017 @ 21:32:56

    Dat heb je zorgvuldig aangepakt! ik zou er ook nooit zijn opgekomen, een aantal jaren terug had je nog wel eens van de winkeltjes waar oude mensen tussen het stof zaten te prutsen aan schilderijen en klokken, maar dat is helemaal niet meer van deze tijd. Best wel jammer eigenlijk, het is een ambacht toch? klokkenmaker?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 22, 2017 @ 08:39:56

      En of het een ambacht is, maar ja, de digitale revolutie heeft ook in de klokkenwereld huis gehouden. De huidige klokkenmakers zijn meer bezig met batterijtjes en printplaten vervangen.

      Beantwoorden

      • Lotus Lilly
        Jan 22, 2017 @ 10:50:17

        Nu ik ouder ben begin ik de spullen en ambachten van vroeger steeds meer te waarderen. Vreemd eigenlijk want de digitale revolutie brengt veel voordelen met zich mee. Originaliteit en het handwerk is er wel door verloren gegaan.

        Beantwoorden

  21. Kakel
    Jan 21, 2017 @ 20:35:58

    Nou, hier zou ik nou echt niet opgekomen zijn. Wat een goed idee van je! Stel dat het in me opkwam dan zou ik meteen met de klok gaan lopen sjouwen maar jij bent zo verstandig een foto mee te nemen. Riet, ik dacht niet dat het nog kon, maar je bent weer in mijn achting gestegen (-:
    Lieve groet.

    Beantwoorden

  22. Marja
    Jan 21, 2017 @ 20:00:28

    Wie weet wat je had kunnen “vangen” als je met de klok naar “tussen kunst en kitsch” was gegaan. Maar wel heel lief dat jullie zijn organen doneren, hoor.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

