snel weg

Soms klagen bloggers wel eens dat er zo weinig “mannebloggers” reageren maar  ik vind dat ik daarover zéker geen klagen heb. Er lezen hier  aardig wat mannen mee en  ze reageren op vrijwel álles, óók op logjes  met een hoog “schattigheidsgehalte” zoals het vorige over  de achterkleinkinderen.
Niets dan lof voor mijn “mannen”. Maar ik hou ook wel een béétje rekening met ze en zorg dat het niet ál klef gaat worden om te voorkomen dat ze “snel weg” zijn.
Met dank aan Anneke voor de inspiratie  gaan we vandaag even de snelweg op. Ik had de A12 in gedachte waar ik vanaf huis met  5 minuten in kan voegen.

Zo rond  30 jaar geleden  moesten we vanaf ons huis in Den Haag een klein half uur de stad doorkruisen om op de snelweg te komen. De grootste verrassing van de verhuizing naar Rijswijk in 1988 was dat iédere bestemming in Nederland  ineens een half uur dichterbij lag.

Niet dat er toen al zulke uitgebreide knooppunten waren als tegenwoordig, maar we wisten gewoon nog niet beter  en konden onze weg naar de Veluwe wel vinden.
In 1970 werd begonnen met de aanleg van de Utrechtsebaan in Den Haag, welke tussen 1976 en 1979 werd opengesteld.
Dat was ook ongeveer de tijd dat wij zelf een auto reden, aanvankelijk meestal met Henk aan het stuur die de meeste rij routine had.

In 1983 werd de A12 tussen het toenmalige knooppunt Leidschendam en Zoetermeer verbreed naar 2×3 rijstroken. Twee jaar later, in 1985, werd het knooppunt Leidschendam omgebouwd tot sterknooppunt en werd de naam veranderd naar het Prins Clausplein.

De schuingedrukte stukjes heb ik natuurlijk van het internet gehaald, je gaat me toch niet verdenken van énig inzicht in navigatie en E of A nummers op de wegen.
Uiteindelijk blijf ik wel vrouw en benader ik een mannenonderwerp toch altijd weer vanuit een vrouwelijk oogpunt en maak jullie  blij met een dooie mus.
Maar goed, om rij routine op te bouwen moet je gewoon vaker achter het stuur en zo werd het regel dat we altijd om en om reden, hij heen en ik terug, of omgekeerd, ik ben Henk nóg dankbaar  dat hij me  daar een beetje in pushte.

knooppuntDe simpele, rechte  A12  is in de loop van die dertig jaar veranderd in gigantisch verkeersknooppunt waarin ik, de hemel zij dank, mee kon groeien.
Omdat onze dochter in die tijd  in Zoetermeer ging wonen moest  ik  regelmatig  de snelweg op terwijl men maar  blééf werken om steden beter bereikbaar te maken. De ene wegomlegging was niet vrijgegeven of de andere was alweer bedacht. Uit het niets kwamen stukken weg te voorschijn tussen de ogenschijnlijke chaos van wegafzettingen en wegwerkers, want enige logica leek er niet in te zitten. En bij ieder nieuw stuk weg  was meteen de oude situatie van je netvlies weggevaagd als of die  nooit bestaan had.

1-snel-wegDe A en E wegen  werden  in elkaar gevlochten  en/of  aangesloten op N wegen. Dat heeft tot gevolg dat ons kleine Suusje soms over drie wegen tegelijk rijdt, waarin een kleine auto groot kan zijn.
En nog  steeds past men aan, zoals nog niet zo heel lang geleden een kleine  aanpassing zwaar fileleed op loste richting Rotterdam/ Den Haag.
Ook nu weer is er werk in uitvoering aan het eind van de afslag Rijswijk centrum, geen idéé wat men aan het doen is maar het zal er wel weer aan wennen, ik blijf gewoon meegroeien en ben nog steeds snel weg op de snelweg!

60 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Jan 22, 2017 @ 12:41:31

    Ik vond Den Haag altijd een van de meest ingewikkelde steden om door heen te moeten rijden. Paar jaar terug kwam ik er heel regelmatig voor overleg met zakenrelaties en uitgevers. De rit van de ene kant van de stad naar de andere was langer van duur dan mijn aanvoerroute vanuit de hoofdstad. Maar daarmee geef ik meteen prijs dat ik het wegennet tussen de diverse steden in ons land regelmatig bevolk en daar zeer van geniet. Hoe meer (breed)asfalt en gescheiden knooppunten hoe beter. Al dat provinciale gedoe is maar goed voor vertraging en ellende. Ik had het geluk dat mijn vader een echte automan was, dus dat ik zowat op de achterbank van een auto werd geboren. Met mijn 18e de weg op, bij een bedrijf dat veel eigen vervoer benutte. Rijden zonder rijbewijs was daar al toegestaan. (Schipholterrein) en ik leste richting rijbewijs in precies 9 lessen. Sindsdien naar overal en nergens gereden, paar miljoen kilometers achter de kiezen. En ontelbaar veel verschillende autotypen en modellen. Tegenwoordig iets rustiger, al wil ik nog wel eens een persintroductie meemaken en me dan vermaken met iets anders dan het eigen vervoer. Blijft leuk….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 22, 2017 @ 13:38:58

      Ja Den Haag is een crime als je er niet heel goed de weg weet. Er zijn ook nog genoeg wijken waar ik minder thuis ben. Ik ben nooit zo’n allround chauffeur geworden , maar dat wordt je ook niet als je niet vrijwel dagelijks over het land doorkruist. Maar ik ben blij dat ik me kan handhaven in m’n directe omgeving in de richtingen die ik nodig heb, daarbij is het prins claus plein dus vaak mijn uitvalsbasis;-)
      is nog goed met het verkeer mee gegroeid

      Beantwoorden

  2. Kakel
    Jan 21, 2017 @ 17:32:38

    Mijn man werkt in Den-Haag en het is iedere werkdag een “strijd” zich een weg door de files te banen. Hij wil daar altijd snel weg maar is genoodzaakt geduldig te wachten. Nog een geluk dat hij een geduldig type is.
    Zelf heb ik niets te zoeken in DH (-:
    Lieve groet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 21, 2017 @ 18:12:14

      Klopt, als wij naar in de spits naar Scheveningen rijden mijden we ook de snelweg, dan is kriskras door Den Haag sneller al hebben we dan wél 27 verkeerslichten;-( Wij doen Scheveningen/ Rijswijk in 25 minuten in de spits !

      Beantwoorden

  3. Desire
    Jan 21, 2017 @ 17:05:37

    Knap dat je op ons wegennet blijft crossen, Rietepietz … veel oudere jongeren die je dat niet na doen. Zelf vind ik op snelwegen rijden niet zo prettig. Dan wil ik het liefst links blijven rijden met 150 km per uur … maar ja, dat mag niet hè? 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 21, 2017 @ 17:18:25

      Nee dat zou ik je niet aanraden die 150 km. p.u.;-) Het is eigenlijk gewoon saai om op de snelweg te rijden als het over grote afstanden gaat, daar heb ik ook een hekel aan. Maar in de omliggende gemeentes is wel leuk om zo hier en daar te gaan winkelen.

      Beantwoorden

  4. Melody62
    Jan 21, 2017 @ 12:38:34

    mannen en snelwegen….. een onlosmakelijke combi….
    dat ik geen man ben en een hekel heb aan die snelwegen daar bij jou in dat verre gewest, klinkt dat dan ook logisch? 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 21, 2017 @ 15:25:02

      Voor ons randstedelingen is het inderdaad een verademing als je Amsterdam of Utrecht ruim voorbij bent, dan wordt het rustiger.
      Maar ik ben het gewend en kan me wel handhaven hier. Dat wil niet zeggen dat ik een doorgewinterde chauffeur ben hoor, daarvoor kom ik toch te weinig op onbekende wegen.

      Beantwoorden

  5. beaunino
    Jan 21, 2017 @ 09:19:56

    Ik vond het knap van hè dat je daar nog wegwijs uit kunt worden allemaal. Petje af Riet. Ben trouwens net als jij ook zeer content met mijn mannelijk leesvolk.

    Beantwoorden

  6. sweetlake
    Jan 21, 2017 @ 07:09:53

    Ik denk dat Levi en Amber later heel erg trots zijn….Wie weet hebben zij dan geen idee meer van hoe je zelf in een auto moet rijden. “goh oma moest je dan helemaal zelf sturen? Goh en ook zelf op pedalen trappen? Huhh en ook nog zelf op de weg letten?? En op de navigatie?? Maar oma…….hoe kon je dan ondertussen op je mobiel kijken” ….? 😉
    xxsweetlake

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 21, 2017 @ 08:23:48

      Het zóu kunnen maar daar ben ik toch nog niet zo zeker van. Tja die mobiel…. dát is nog zeker een dingetje, ik ga helpen ze later te overtuigen dat die toch écht niet in het verkeer thuishoort. XXX

      Beantwoorden

  7. Spinnetje
    Jan 20, 2017 @ 21:53:45

    Wij zijn hier ook blij met al die snelwegen. Ons oude brik en nu sinds korte nieuwe auto rijd ons heel wat keren heen en weer over de snelweg. Niet alleen voor het werk maar zeker ook de weekenduitstapjes naar België, Duitsland en natuurlijk ook hier in Nederland.
    En de mannen hier zeker zuinig op zijn, geeft soms een net andere invalshoek dan de vrouwelijke kijk op iets 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 21, 2017 @ 08:21:57

      Ze zitten soms wonderlijk in elkaar maar gelukkig hoef ik het niet te begrijpen, maak er wel dankbaar gebruik van natuurlijk.
      Precies, mannen zijn altijd een welkome aanvulling, en ik mag zeker niet klagen zoveel als er in de loop der jaren hier langs kwamen en/of zijn blijven hangen. Sommige “tot de dood ons heeft gescheiden.”

      Beantwoorden

  8. Villasappho
    Jan 20, 2017 @ 18:48:33

    Och al die wegen vreselijk. Alsof ik dat wel kan onthouden dat was al een drama met rijles. Dan slaan we zo af naar de … En nemen de 1e afslag. We gaan 16hoven is toch duidelijker voor mij.

    Beantwoorden

  9. Regenboogvlinder
    Jan 20, 2017 @ 11:49:26

    Hartstikke leuk, die mannelijke bloggers en lezers! Ik ben er ook blij mee!
    En ja.. ze zijn allemaal heel trouw!
    Je snelwegverhaal is interessant. Ze blijven bezig in ons kleine landje.
    En goed dat Henk je destijds gepusht heeft te blijven rijden al kon hij het vast makkelijk zelf. Ik ken genoeg vrouwen die nu niet meer op de snelweg durven rijden. Dus zo’n Prins Clausplein is al helemaal uit den boze. Ik heb er geen moeite mee, maar of ik in Zuid-Afrika ga rijden weet ik nog niet. Eerst eens kijken of dat links rijden te doen is daar. Als ik het echt eng vind doe ik het dus niet. Alleen ’s avonds vind ik het de laatste tijd niet fijn rijden op onbekende wegen. Komt door mijn ogen denk ik. Ik heb wel zo’n overzetbril met gele glazen, scheelt wel. Ooit eens een gehad op sterkte maar ja als je na 2 jaar alweer je glazen moet vervangen wordt dat een beetje duur.. vond ik dan..

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 20, 2017 @ 13:52:59

      Ja Henk reed graag en goed, had in dienst leren rijden op die grote vrachtwagens. het is dankzij hem dat ik het geleerd heb nadat ik aanvankelijk een angstfobie ( niet alleen in de auto maar overal buiten) had.
      Jij bent echt nog een stuk “brutaler” dan ik want op onbekend terrein ben ik niet zo’n held als ik alleen ben en dat flik jij net makkelijk. Petje af!
      In het donker heb ik hetzelfde probleem als jij, doe ik dus niet graag op onbekend terrein.
      Links rijden lijkt me héél lastig omdat we eigenlijk meestal een beetje op “de automatische piloot” rijden, dan val je makkelijk in rechts terug.
      Heel verstandig, niet door als het niet zeker aanvoelt. Maar dat gaan we wel horen denk ik;-)

      Beantwoorden

      • Regenboogvlinder
        Jan 20, 2017 @ 18:20:18

        Dat Henk je daar ook vanaf heeft geholpen door je door te laten zetten is helemaal goed! Oh ja, ik cross echt door het hele land en daarbuiten haha. Maakt me echt niks uit. Maar dat donker hoor ik van meer mensen van onze leeftijd.. tenzij ze hele goede ogen hebben. Als dat links rijden me teveel inspanning kost doe ik het echt niet. Ik zou eventueel kinderen naar school moeten rijden en weer terug. Nou.. dan moet ik echt wel zeker van mijn zaak zijn. Maar.. het zal zeker niet zo druk zijn als hier. Denk ik nu.. ben natuurlijk razend nieuwsgierig hoe daar alles eruit ziet en zo.

        Beantwoorden

  10. John
    Jan 20, 2017 @ 08:50:56

    Als ik zie hoe we gister vanuit het puntje van Zeeland naar Nijmegen zoeven ben ik blij dat er bij mij voldoende vaardigheid in blijft zitten. Ik rijd ook graag auto en ook graag lange afstanden.
    Trouwens, als ik echt wil kan ik best op kleffe logjes reageren. Ik sla er hier alleen over als ik zelf een stop heb.

    Beantwoorden

    • John
      Jan 20, 2017 @ 08:51:34

      Oh ja, zeker tof van Henk om je te blijven pushen. Je ziet het ook anders en dan durft de vrouw de weg niet meer op.

      Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 20, 2017 @ 13:45:01

      Rijden is gewoon grotendeels routine al moet je natuurlijk wél een goede ondergrond hebben.
      Ja wéét ik toch, jij slaat nooit over wát er ook staat, en de meeste mannen niet hoor, ik heb ooit een logje op een gehaakt tafelkleed gemaakt en daar waren de reacties van de mannen gewoon het leukst. Volgens mij stond jij daar ook al bij. Ik ben ook best een beetje trots op “mijn mannen” 😉
      Trouwens, veel mannen zijn al opa en opa’s en kleine kinderen zijn vaak heel vertederend. Maar jij bent nog niet zover!

      Beantwoorden

  11. Leidse Glibber
    Jan 20, 2017 @ 01:04:02

    Gelukkig zijn we meegegroeid op de snelwegen en zelfs ook nog op de elektronische snelweg.Alhoewel ondanks dat ik met gemak door heel Nederland rijd snap ik de op en afrit bij Leiderdorp nog steeds niet en probeer ik zelfs zo nu en dan te vermijden als het uitkomt 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 20, 2017 @ 07:07:32

      Die kant kom ik weinig, alleen als ik op “doorreis” ben , daar is het ook héél lang een puinhoop geweest. Het zou me niet verbazen als ze er uiteindelijk een beetje “de weg kwijt zijn geraakt”.

      Beantwoorden

  12. Mrs. T.
    Jan 19, 2017 @ 21:43:33

    Ik weet nog dat ik met Australische Jessica over het Prins Clausplein (zo heet dat toch) reed en dat zij zo verbaasd was. Zoveel wegen over elkaar heen. Ongehoord vond ze het. In Australië was zoiets kunstigs niet nodig.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 19, 2017 @ 21:51:05

      Klopt, zo heet dat knooppunt en het is érg complex. Was jarenlang een zoekplaatje van wegomleggingen . Het gekke is dat het zó geleidelijk veranderde dat je achteraf geen voorstelling meer hebt van hoe het was. Australië heeft nog ruimte genoeg, dat is waar.

      Beantwoorden

  13. RenéSmurf
    Jan 19, 2017 @ 21:16:28

    Ze zijn bezig en ze blijven bezig, het is nooit af en het kost alleen maar meer natuur en zo. En toch gaan ze door, want we moeten door. En verder volg ik gewoon mijn navigatie.

    Beantwoorden

  14. Veendammerman
    Jan 19, 2017 @ 20:46:17

    Vanmiddag nog over de a12 gereden, was goed te doen, redelijk rustig (tenminste als je het vergelijkt met de spits denk ik) want ik hoor Prins Clausplein wel eens voorbij komen bij het filenieuws.
    Ik vind het mooi, die mix van mannelijke en vrouwelijke bloggers. Zo krijg je wel een scala aan onderwerpen en invalhoeken 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 19, 2017 @ 21:01:34

      ja buiten de spits is het meestal goed te doen, de route Rijswijk -Zoetermeer was vroeger áltijd file , gaat dankzij de laatste aanpassing véél beter. Maar Den Haag binnenkomen is toch nog wel vaak lastig in de spits., Daarom rijden wij dan niet over de snelweg.
      Ben ik helemaal met je eens, er zijn ook wel dames blogs die me té eenzijdig zijn, ik heb altijd tussen mannen gewerkt en vind dat “prettige mensen”. Ik val dan ook niet ter plekke om van een dubbelzinnigheidje of vrouwonvriendelijke opmerking 😉

      Beantwoorden

      • Veendammerman
        Jan 19, 2017 @ 21:18:16

        Sommige damesblogs gaan over make-up en aanverwante zaken en ik kan me eigenlijk niets voorstellen wat ik minder interessant vind 😉 Aan de andere kant zal ik ook niet gauw een blog lezen dat uitsluitend over bier en voetbal gaat, dus hier wint toch de afwisseling het weer 😀

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Jan 19, 2017 @ 21:47:57

          Ja klopt, die vind ik ook niet interessant. maar ik heb meer met humor en afwisseling, ook “taal”als onderwerp is leuk en verder gewoon alles dat je in het dagelijkse leven kunt tegenkomen.

          Beantwoorden

  15. Suskeblogt
    Jan 19, 2017 @ 20:40:29

    Voor mij hoef je niet over snelwegen te schrijven hoor. Ik lees alles wat je post of probeer toch op tijd en stond. Het is de manier van schrijven die het hier doet. Er zijn genoeg damesblogs die me niet aanspreken. Groetjes

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 19, 2017 @ 21:15:20

      Ik weet het, en ik schrijf ook meestal niet over typische mannenonderwerpen, nergens voor nodig want aan iéder onderwerp zit zowel een mannen als een vrouwen zienswijze. Dat maakt het wel zo leuk.Ik schreef ooit een logje over een gehaakt tafelkleedje en het waren de mannen die met leuke herinneringen kwamen;-)

      Beantwoorden

  16. peter jansen
    Jan 19, 2017 @ 20:15:07

    Een heel leuk dat nostalgisch stukje over het verkeer rondom Den Haag.
    Je zou zo bij Rijkswaterstaat kunnen beginnen..
    Je had vroeger bij Voorburg dat kleine verkeersplein,,,,dat is allemaal voorgoed verdwenen en opgegaan in de zee van de tijd.
    Hier nog een nostalgisch Haags muziek linkje.. Ajoh Den Haag.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 19, 2017 @ 20:24:13

      Praat me niet van dat verkeerspleintje, het koste me de eerste keer m’n praktijk examen voor het rijbewijs. Ik deed wat iedereen deed, voegde in toen er een stuk verder nog een auto aan kwam, de examinator vond dat ik had moeten wachten tot er niets aan kwam en greep in. Gelukkig ging de volgende keer alles goed. De theorie was toen gelukkig nog geldig, die had ik foutloos gemaakt.

      Beantwoorden

  17. Matroos Beek
    Jan 19, 2017 @ 20:13:47

    Snel weg zullen de mannen niet zijn Riet, tijdens het lezen van dit en je andere leuke blogposts!

    Beantwoorden

  18. gewoonanneke
    Jan 19, 2017 @ 20:11:00

    Zo inspireren we elkaar soms toch haha dat is alleen maar leuk. Had ik ook maar zo’n man gehad dan had ik misschien ook eens vaker op de snelweg gereden, nooit dus, als we verder dan 5 km gingen reed hij. Geen discussie. Maar goed ook mijn eigen schuld. Maar ik heb gewoon nog nooit op de snelweg gereden. Nu heb ik geen auto meer maar ook toen ik hem nog wel had durfde ik niet de snelweg op terwijl iedereen zei dat is het gemakkelijkste wat er is. Nou ja ik red me zonder snel weg ook wel maar het is wel jammer.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 19, 2017 @ 20:16:51

      Ja klopt, als je eenmaal in de goede baan zit is het klusje van een makke beer, maar om de juiste afslagen ,op- en afritten tijdig te ontdekken kan toch een probleem zijn als je niet zo aan de snelheid gewend bent. Ik had er in het begin ook moeite mee hoor. En ik wil mezelf nóg geen geroutineerde rijder noemen maar ik m’n directe omgeving kan ik me prima redden, inderdaad dankzij het feit dat ik mee kon groeien met het verkeer én altijd een goede chauffeur naast me had om mee te kijken.

      Beantwoorden

  19. willy
    Jan 19, 2017 @ 18:37:23

    ik kan de verkeerssituatie daar niet Riet…

    maar “snelweg” vind ik geen goed woord

    nu we daar met zijn allen, dagelijks in de file staan..

    groeten

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 19, 2017 @ 18:43:03

      Wij boffen, we hoeven niet perse in de spits te reizen, en kunnen ook vaak “ontsnappen”omdat we dan een andere af- of oprit pakken. Het is een behoorlijk gecompliceerd knooppunt, maar zo zijn er wel meer in Nederland.

      Beantwoorden

  20. Marja
    Jan 19, 2017 @ 17:32:03

    Er is inderdaad ongelooflijk veel veranderd in al die jaren. Ik ken de situatie natuurlijk ook. Er was toen geen Utrechtse baan, Prins Clausplein of knooppunt Ypenburg. Onwijs knap dat jij bent meegegroeid met al die hectiek. Mede dankzij Henk. Een man met visie (of blik op de weg).

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 19, 2017 @ 17:37:25

      Het veranderde eigenlijk onder je wielen, en ik denk dat ik het moeilijk gehad zou hebben om me er te handhaven als ik tóen niet mee had kunnen groeien. Ik was te makkelijk geneigd om Henk maar te laten rijden en hij deed het graag, dan zeg je makkelijk “rij jij maar”. Het knooppunt heeft geen geheimen voor me al neem ik niet alle richtingen even vaak.

      Beantwoorden

      • Marja
        Jan 19, 2017 @ 17:39:11

        Nee, wij kennen daar nog maar 1 route eigenlijk.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Jan 19, 2017 @ 18:06:11

          Dat snap ik, maar wij gebruiken meerdere uit en opritten , we kunnen al op drie manieren naar Zoetermeer .
          Ik herinner me ook nog wel die oude oprit naar de A12, moest er met rijles de snelweg op. Nu heeft het prinsclaus plein voor rijscholen héél veel mogelijkheden om tijdens het lessen te oefenen.

          Beantwoorden

  21. Hartelijke Hot Hulk
    Jan 19, 2017 @ 16:06:28

    Komt door die verrekijker, die andere kijk.

    Beantwoorden

  22. Hartelijke Hot Hulk
    Jan 19, 2017 @ 15:55:12

    Blij dat ik een volgzame man ben, die niet weg smelt.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

