doe ’s gek…

Hoewel…. zó gek was het nou ook weer niet wat we zondag deden, jullie zijn wel gekker gewend van me! We zitten in de auto en ik hoor op de regionale omroep dat “vanavond” (zondagavond dus)  in de Rijswijkse Schouwburg de Dutch Swing College band op zal treden.
Natuurlijk  wéét je nu meteen dat ik daar al eens eerder een logje over geschreven heb. eh…, is je geheugen  zó slecht dan?
Over dat Henk,  nog voor hij zijn Rietepietz leerde kennen, een groot fan van  deze dixielandband was en met z’n vrienden een optreden in het Kurhaus bij woonden en van dat concert  ook de LP  kocht die ondertussen een collectors item is.

Je begrijpt, bij thuiskomst zoeken we meteen op het internet of er nog kaarten te koop zijn, ja…. alléén nog op de laatste 2 rijen …… ik bel dus snel naar de schouwburg (nee wéét je toch, ik bestel niet via internet) en jawel hoor, er worden twee kaarten voor ons bewaard,  we gaan uit!
Het is niet de muziek die ik zelf zou kiezen maar oke, met zoveel koperwerk in een orkest komt het wel goed.
We boffen, als ik de kaarten aan de kassa betaal en  in ontvangst neem zegt de man met een knipoog, ik heb extra mooie plaatsen gegeven….. en dat klópt!
Niet op de laatste twee rijen maar  op rij 10, heel comfortabel achter een soort balustrade omdat er een paar meter open ruimte is door licht en geluid apparatuur.

De in de jaren 50 zo bekende  dixielandband bestaat nu, 72 jaar na oprichting,  nog steeds al is er van de originele bezetting natuurlijk meer niemand terug te vinden. Alleen de huidige bandleider, Bob Kaper, kwam al in ’66 bij de band en heeft dus  (medeoprichter en bandleider)  Peter Schilperoort nog meegemaakt.
Niet te geloven hoe deze man met bouwjaar 1939 nog de hele avond zijn partijtje mee blaast en dat Henk zich zou amuseren wist ik wel zeker, maar ook ik geniet van wat de heren laten horen, het is zó professioneel.

We zien verrast op het toneel vijf heel grote versies hangen van door de band gemaakte LP’s, met helemaal bovenaan de hoes van …..

dutch
…precies,  de hoes van de LP die hier nog steeds in de platenbak staat.
DSCBTja, we hádden natuurlijk de hoes mee kunnen nemen om door de huidige orkestleden te laten signeren, in de pauze waren de bandleden immers druk doende de CD’s te signeren die nu te koop werden aangeboden.
Maar nee, dat zou toch niet helemaal echt zijn, de populariteit van de band was in de jaren 50/60 gewoon véél groter dan nu.
Dat was ook goed te zien aan het publiek in de zaal, overwegend grijze koppies.
Toch weet ik zeker dat ook Sebastian ervan  genoten zou hebben, maar helaas zit die gewoon  in Amerika, hij zou genoten hebben van de trompettist, “trompetspelers onder elkaar”weet je wel.
Ook Leidse Glibber ging me nog even door het hoofd toen ik die grote bakbeesten van saxofoons op het toneel zag staan. Hou ze in de gaten Emile misschien komen ze nog wel ooit jouw kant op  !
Filmen en foto’s maken mocht niet maar ja, bij de toegift is het niet zo erg meer als je de zaal uitgegooid zou worden toch? En het is maar een piepklein stukje .
Zó leuk zo’n onverwachte avond uit!

53 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Jan 15, 2017 @ 12:55:06

    Dat was in de jaren van de jeugd een veel gehoorde club die op de radio heel wat keertjes voorbij kwam. Lekkere muziek….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 15, 2017 @ 14:10:55

      Klopt, is echt uit de jaren vijftig met nog wat uitloop in de jaren 60 en misschien 70. Ik moet zeggen dat ik de huidige groep prettiger vond klinken dat die van destijds, die was me soms toch iets te jazzy.

      Beantwoorden

  2. Sandra de Koning - van de Pol
    Jan 13, 2017 @ 14:31:38

    Vooral het spontaan gaan is heerlijk!

    Beantwoorden

  3. Melody62
    Jan 12, 2017 @ 15:23:34

    al met al …. dat heeft zo moeten zijn….. en tja wie het jullie niet gunt is gek 😉

    Beantwoorden

  4. Koen
    Jan 11, 2017 @ 08:44:42

    Het genieten ‘druipt’ uit je stukje. Mooi zo’n impuls-activiteit

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 11, 2017 @ 09:52:53

      Ja het was heel bijzonder om even “terug in de tijd”te gaan. Ook een heel ander publiek dan bij andere voorstellingen, overwegend rond onze leeftijd wat best een beetje lastig was omdat deze schouwburg de trapjes met donkere bekleding heeft gemaakt en iedereen de kant zocht waar de leuning zit om geen tree over het hoofd te zien in het schemerachtige licht.

      Beantwoorden

  5. Suskeblogt
    Jan 10, 2017 @ 20:55:17

    Vrolijke muziek weet ik altijd te waarderen. Deze band ken ik niet. Geen idee of ze destijds hier populair waren.

    Beantwoorden

  6. roadlaura1969
    Jan 10, 2017 @ 15:36:11

    Nou wat leuk Rietepietz dat dit op jullie pad kwam, kan me voorstellen dat voor Henk een rits aan herinneringen voorbij is gekomen.
    Ook dat jullie de Hoes die ook in jullie bezit is in de schouwburg zag hangen enig toch 😊

    Beantwoorden

  7. gewoonanneke
    Jan 10, 2017 @ 15:06:18

    Heerlijk zo’n onverwacht uitje en al zou ik er geen cd van kopen het is leuk om zo’n stukje jeugdsentiment te horen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 10, 2017 @ 15:12:10

      Vroeger kwam je inderdaad niet “om die band heen”, ze waren destijds héél bekend. En hun tijd ver vooruit, de tekst op de hoes waar ik het hier over heb staat helemaal in het Engels, in 1955 NB. Dat was toen zéker nog niet normaal.

      Beantwoorden

  8. ria
    Jan 10, 2017 @ 14:44:05

    Leuk Riet het swingt de pc uit en ik kan niet stilzitten en wiebel heerlijk met de muziek mee.

    Beantwoorden

  9. Regenboogvlinder
    Jan 10, 2017 @ 13:43:03

    Wat leuk zeg zo’n onverwacht uitje! Genieten met de grote G moet het geweest zijn! Top dat jullie dat dan ook doen hoor, je kunt wel denken, oh dat lijkt me leuk.. En hoeveel mensen doen dat niet en laten het dan voorbij gaan! Goed voor jullie zelf gezorgd hoor! En leuk die LP… best bijzonder hoor!

    Beantwoorden

  10. margrietspanjaard
    Jan 10, 2017 @ 09:45:23

    Ik vind dit typisch muziek waarbij ik niet stil kan blijven zitten en dat kan zeer hinderlijk zijn voor de omgeving, dus ik geef de voorkeur aan dit soort uitjes op straat 🙂 🙂 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 10, 2017 @ 12:26:22

      Ik snap helemaal wat je bedoelt want ik voelde af en toe rij stoelen bewegen, uiteraard door mensen die mee zaten te bewegen op de muziek. Maar ik was al blij dat alles bleef zitten;-)

      Beantwoorden

  11. John
    Jan 10, 2017 @ 08:10:14

    Dat is toch een geweldig leuk verhaal. Mooi dat jullie nog terecht konden en dat ook jij het de moeite waard vond.
    Ik heb volgende week een concert en ontving gister een uitnodiging om na het optreden de band te ontmoeten. Dat zal mijn zoon helemaal geweldig vinden.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 10, 2017 @ 12:18:55

      Dat is inderdaad leuk ls je een grote fan bent. Tegenwoordig komen artiesten trouwens veel vaker in de pauze, of na afloop, even tussen het publiek om hun CD te promoten. Foto’s maken kan dan ook.
      Het kon hier ook maar dat vind ik inderdaad meer iets veel jonge mensen.

      Beantwoorden

  12. Leidse Glibber
    Jan 10, 2017 @ 01:00:25

    Mooie blog Riet en ja ik vind het geweldig dit soort concerten.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 10, 2017 @ 12:08:15

      Ik wist het niet eerder, anders had ik je zeker ingeseind, ik weet zeker dat je er van genoten zou hebben. ik snap niet erg dat ze Leiden niét aandoen en Rijswijk wél, maar ja dat was geluk voor ons. Ze komen voorlopig niet bij jou in de buurt zag ik, wel in Rotterdam en Zaandam als ik het goed zag.

      Beantwoorden

  13. RenéSmurf
    Jan 09, 2017 @ 23:28:47

    ja, leuk, ik plan zoiets altijd ruim van te voren, anders vergeet ik het of komt het er sowieso niet van. Alleen al het eens meemaken is leuk. En muziek is altijd fijn.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 10, 2017 @ 12:05:32

      Wij meestal ook wel, alleen omdat je dan meer kans hebt op een mooie plaats . Maar dit keer wisten we niet eerder van het optreden van deze band, maar het kwam gelukkig nog helemaal goed.

      Beantwoorden

  14. beaunino
    Jan 09, 2017 @ 21:57:43

    Heerlijk zo’n avondje Riet. Ik zeg altijd na zo’n avondje: ‘Zouden we vaker moeten doen’. En dat is ook zo.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 09, 2017 @ 21:59:47

      Ja zeker, en dan kómt het er weer niet meer van, ik ken dat. We hebben al kaarten liggen om in mei naar een voorstelling van “het groot niet te vermijden orkest”te gaan dus dit keer duurt het niet heel lang eer we weer uit gaan.

      Beantwoorden

  15. terrebel
    Jan 09, 2017 @ 21:09:24

    Geweldig, Riet! Ja, muziek is fijn. En nóg fijner om samen van te genieten.

    Beantwoorden

  16. Matroos Beek
    Jan 09, 2017 @ 20:51:14

    O wat leuk voor jullie! Swingende muziek!

    Beantwoorden

  17. Kakel
    Jan 09, 2017 @ 20:40:27

    Ik had dezelfde reactie als Michel in gedachten, met als “maar” dat ik van de muziek helemaal gestoord zou worden. Waarop jij dan waarschijnlijk zou reageren met: je bént toch al behoorlijk de weg kwijt (-:
    En als taalvirtuozen onder elkaar: het is Doe ééns gek!
    Dikke pakkerd.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 09, 2017 @ 20:48:12

      Nee hoor, zo zou ik helemaal niét reageren want ik kan me álles bij voorstellen , zet échte jazz op en ik zeg hetzelfde. Dixielandmuziek is wel te doen maar dan moet het , net al bij symfonische rock, wél rustig om me heen zijn. Dus geen dreinende kinderen of i.d.
      Tja, hoe ga ik me daar nu eens uit kletsen;-) eh…… Henk z’n nickname is “Doe” en hij is dus gek;-) ach laat maar staan, iedereen heeft het toch al gezien!

      Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 09, 2017 @ 21:10:05

      Oke oke, toch maar gezet zoals het bedoeld was;-)

      Beantwoorden

  18. Petr@
    Jan 09, 2017 @ 20:20:37

    Wat leuk Riet, en wat een geluk dat er nog kaarten waren!
    Altijd gezellig, een avondje uit!

    Beantwoorden

  19. Mrs. T.
    Jan 09, 2017 @ 19:59:48

    Het is niet mijn muziek maar smaken verschillen nu eenmaal. Maar avondjes theater (en dan vooral spontane avondjes uit) zijn natuurlijk geweldig.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 09, 2017 @ 20:37:45

      Ja dat klopt helemaal, het is ook meer Henk’s muziek dan de mijne maar in het jazzachtige genre kan ik hier nog wel naar luisteren, het viel me zeker niet tegen. In m’n uppie zou ik er ook niet heen gaan en dus ging ik mee “voor de gezelligheid”, geen spijt van.

      Beantwoorden

  20. Hartelijke Hot Hulk
    Jan 09, 2017 @ 18:56:33

    Kon Henk het nog horen?
    Leuk dat jullie die eerste LP in je bezit hebben

    Beantwoorden

  21. willy
    Jan 09, 2017 @ 18:22:41

    nou dat logje had ik nog niet gelezen Riet…

    wat dat betreft, is er geen probleem met mijn geheugen..

    dixieland, een muzieksoort die ik wel weet te smaken..

    als het niet te lang duurt

    prettige avond

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 09, 2017 @ 18:33:41

      Nou al had je het logje wél al eerder gelezen, ik ga er niet van uit dat iedereen een harde schijf met heel veel tera byte’s in z’n hoofd heeft. Als je al een paar jaar tientallen site’s volgt kun je dat gewoon niét allemaal onthouden.

      Beantwoorden

  22. Marja
    Jan 09, 2017 @ 18:19:35

    Zalig. Wat een briljant idee om daar naartoe te gaan. Zit Henk nog na te zwijmelen?

    Beantwoorden

  23. Zus
    Jan 09, 2017 @ 16:58:51

    Wat leuk!!! daar waren wij vroeger helemaal gek van eigenlijk nog wel. Ik wist niet dat ze nog bestonden.Nou hier in Assen is een grote club van dixilandfans .
    Dat stukje was erg kort maar ik ga naar de platenkast en zal er nog eens een opzetten. Dat is voor ons de goeie ouwe tijd. De eerste keer dat die optraden in Tilburg waren wij erbij.Toen was het nog een ongeregeld groepje om te zien,(Allen verschillende kleding aan)maar toen ze gingen blazen! Man kippenvel !!
    Dat is meer dan 60 jaar geleden. We zijn oud tante!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 09, 2017 @ 17:04:32

      Ja grappig, in het oude logje dat ik gelinkt heb vertel je er ook over dus ik zát al op je te wachten;-) Ze zijn natuurlijk nu in een andere bezetting maar het klinkt heel erg goed hoor.
      Ze treden veel in het buitenland op en zijn daardoor misschien wat minder bekend nu in Nederland.
      Maar onder ouderen leven ze nog heel erg. Het was zo grappig dat wij bij de voorstelling ook twee andere echtparen uit de straat tegenkwamen. Dat lijk niet veel maar in een straatje met minder dan 20 huizen is het toch héél veel als er dan drie echtparen zonder het van elkaar te weten aanwezig zijn.

      Beantwoorden

  24. Michel
    Jan 09, 2017 @ 16:55:48

    Swingt wel de pan uit en je wordt er spontaan vrolijk van 😉

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

