al gevonden?

Dat zég ik nou wel in het vorige logje,  dat ik wel een kerstverhaal kan schrijven bedoel ik.
Maar dat kan ik niét uit m’n duim zuigen, dan moet ik wél iets meemaken, en dat gebeurde kort voor kerst 2007 zodat ik toen het volgende logje schreef.
Ik hoop toch zó dat deze jongeman nu, 9 jaar later, “gevonden is”!

Hij staat ineens naast ons, een nog jonge man met een warme muts op zijn hoofd, zijn rechterhand tot aan de knokkels in blauw gips dat in zijn mouw verdwijnt.
Een beetje onhandig houdt hij met die hand een fikse camera vast terwijl hij die met de andere hand instelt op het groepje schaatsers op de bevroren vijver.

Ook ik sta onhandig te knoeien met m’n camera, de wandeltocht naar het winkelcentrum om een bepaald soort kaarsen leverde óók nogal wat niet geplande  pakjes op en de handvatten van de plastic tasjes snijden diep in mijn vingers omdat ik niet, zoals Henk, aan handschoenen gedacht heb.

tegel_schaatser_Het ijs en de rijp verbroederen en de man vertelt dat hij ondanks de op twee plaatsen gebroken pols niet binnen kon blijven, het is té mooi om er geen plaatjes van te kunnen maken.
Hij is gék op schaatsen vertelt hij, en eergisteren hebben zijn vrienden hem uitgedaagd het ijs op te gaan, voor een joet. “Maak er een meier van” heeft hij gezegd en zó heeft hij de pols dus gebroken, op het ijs dat blijkbaar al hard genoeg was.

Hij  blijft naast ons lopen als wij doorlopen  en blijft praten over van alles en nog wat.
Bij het kruispunt moeten we wachten voor rood voetgangerslicht, hij kijkt naar het aanstormende verkeer en zegt;
“het heeft me mijn vrouw gekost, een bezopen chauffeur reed haar dood”……  hij is even stil terwijl ik met ontzetting naar hem op kijk, hij lijkt nog zo jong om zulke droevige ogen te hebben. Dan gaat hij verder;
“ze was zwanger van ons kindje, en nu ben ik ze dus allebei kwijt” …..!

Het blijkt nu drie jaar geleden te zijn en hij kijkt zichtbaar opgelucht als ik zeg dat dat nog maar kort geleden is.
Zijn vrienden vinden dat hij ondertussen maar eens op zoek moet naar een nieuwe vrouw maar hij is daar nog niet aan toe, hij zegt;… “mijn moeder was negen en dertig toen mijn vader overleed en zij is nóóit meer aan een andere man begonnen omdat zij hem niet kon vergeten.”
Als ik opmerk dat je het geluk niet kunt zoeken, maar dat het misschien, als de tijd rijp is, hém zal kunnen vinden zegt hij; “dat is nou precies zoals ik het voel, ik wil niet op zoek”!
Hij kijkt me aan alsof hij me nu pas ziet en geschrokken is dat hij zich zo heeft laten gaan  “ik moet dáárheen”, wijst hij naar rechts en beent met snelle stappen naar de overkant nadat we elkaar de allerbeste wensen hebben toegewenst.

Hij laat me achter met het gevoel dat ik iemand in de steek gelaten heb, en vraag me af wat ik voor hem zou hebben kunnen doen behalve hopen dat “hij snel gevonden zal worden”!
Het enige dat in me opkomt is dit log schrijven om  iedereen er nog eens aan te herinneren dat rijden en alcohol niet samen gaan,  maak het gezellig en drink gerust wat máár ……. niet als je nog moet rijden, een ongeluk zit tóch al in zo ’n klein hoekje!

53 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Regenboogvlinder
    Jan 03, 2017 @ 16:00:51

    Wat een mooie ontmoeting en wat een verhaal zit erachter.
    Er wordt soms weer veel te gemakkelijk over gedaan..
    Ik drink echt niet als ik moet rijden.. sowieso drink ik al bijna nooit, maar dan echt niet… Wat een verhaal zeg!

    Beantwoorden

  2. ria
    Dec 30, 2016 @ 21:40:01

    Goede raad is duur en jij hebt het hem gratis gegeven. Daar zal hij ook best wel blij om zijn.

    Beantwoorden

  3. Corja
    Dec 30, 2016 @ 13:26:09

    Prachtig, dit. Jammer dat je zo iemand verder nooit meer tegenkomt. ’t Zou leuk zijn om te weten of hij inmiddels weer gelukkig is. En al die toekomstige beschonken chauffeurs (?) zouden dit moeten lezen!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 30, 2016 @ 13:31:20

      Dat vind ik óók heel jammer, ik zou héél graag willen weten hoe het nu met hem is. Het beroerde met beschonken chauffeurs is dat ze altijd dénken dat zij wél de controle hebben over de auto. Zelfs dit soort voorbeelden betrekken ze niet op zichzelf. Maar inderdaad, ik dacht laat ik in deze feestmaand dit verhaal nog maar eens plaatsen als waarschuwing.

      Beantwoorden

  4. margrietspanjaard
    Dec 29, 2016 @ 17:04:00

    aandoenlijk verhaal met een mooie moraal, Rietepietz…fijne jaarwisseling

    Beantwoorden

  5. cornma
    Dec 29, 2016 @ 11:52:22

    Wat een intriest verhaal. Ik hoop dat hij inmiddels zijn verdriet een plaats heeft gegeven en weer een beetje van het leven kan genieten. Ik denk dat jij hem onbewust hebt geholpen met je begrip en woorden.

    Beantwoorden

  6. Petr@
    Dec 29, 2016 @ 08:59:45

    Wat een verdriet heeft hij al op jonge leeftijd, heel aangrijpend.
    Ik hoop ook dat hij inmiddels gelukkig is geworden.
    Dat heb je mooi verwoord Riet!

    Beantwoorden

  7. Suskeblogt
    Dec 29, 2016 @ 08:27:40

    Heel mooi geschreven dit aangrijpende verhaal. Alcohol en rijden gaat absoluut niet samen. Ik drink helemaal niets alcoholisch als ik rijd en ook al ik niet rijd. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn.

    Beantwoorden

  8. John
    Dec 29, 2016 @ 07:57:33

    Ja, wat een verhaal. Zo zie je maar dat het leven flinke opdonders kan uitdelen. Bij de een iets harder dan bij de ander. Maar ik denk dat we er als mens niet aan ontkomen.
    Hopelijk heeft hij zijn leven een richting kunnen geven die hem niet verbitterd heeft.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 29, 2016 @ 08:54:23

      Klopt helemaal, ‘ieder huisje heeft z’n kruisje” maar het formaat kruis kan toch behoorlijk schelen. Misschien willen daarom toch meestal niét met een ander ruilen.
      Ik vind het jammer dat ik niet weet hoe het hem verder gegaan is , je zegt het mooi in je laatste zin, dat hoop ik dus ook.

      Beantwoorden

  9. Leidse Glibber
    Dec 29, 2016 @ 01:10:33

    En toch is het erg mooi dat mensen soms volledig onverwacht hun hart bij je luchten.

    Beantwoorden

  10. gewoonanneke
    Dec 28, 2016 @ 23:36:17

    Ja dat zijn klappen van het leven die niet zo gemakkelijk te verwerken zijn. Hoop ook voor hem dat hij iemand gevonden heeft of in ieder geval zijn leven weer op de rails heeft. Alcohol en verkeer zijn slechte combinaties, daar kan niet genoeg voor gewaarschuwd worden. Je ziet wat het aan kan richten.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 29, 2016 @ 08:49:12

      Jij weet óók wel iets van klappen die het leven uitdeelt/ Kinderen verliezen is al vreselijk en moeilijk te verwerken.
      Ik kan me voorstellen dat het nóg zwaarder is als het door andermans fouten gebeurt, het zou hoogstwaarschijnlijk niet gebeurd zijn als de chauffeur niet gedronken had.

      Beantwoorden

  11. Mrs. T.
    Dec 28, 2016 @ 22:10:45

    Poe, aangrijpend stukje.
    Hopelijk is hij inmiddels gevonden.

    Beantwoorden

  12. RenéSmurf
    Dec 28, 2016 @ 21:42:36

    ja, en inmiddels negen jaren en vele verkeersdoden verder. Laten we sowieso hopen dat hij nog leeft. Wij in elk geval wel.

    Beantwoorden

  13. Spontanity
    Dec 28, 2016 @ 21:09:07

    Kppienvelstukje!!!
    Ik denk dat hij je wel gehoord heeft, maar dat hij schrok dat iemand hem echt begreep, een onbekende, en met alle daarbij behorende gevoelens.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 28, 2016 @ 21:45:21

      Ja hij hoorde me zeker wel en ik dénk inderdaad dat wát ik zei precies was wat hij graag wilde horen. Soms kan een buitenstaander ineens iets op z’n plaats laten vallen. Ik had zó te doen met hem en had graag meer voor hem willen betekenen.

      Beantwoorden

  14. Matroos Beek
    Dec 28, 2016 @ 20:06:33

    Triest. Alcohol verwoest veel… zeker als men er teveel van neemt… en nog meer als men ermee achter het stuur kruipt.

    Beantwoorden

  15. Marja
    Dec 28, 2016 @ 19:47:50

    Ik hoop zo dat hij het geluk weer heeft gevonden.
    Dit soort drama’s kunnen je voorgoed achtervolgen.
    Triest. En het gebeurt nog dagelijks.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 28, 2016 @ 19:51:02

      Ja wat erg hé, zó onnodig! Ik had hem ook graag nog even gevolgd op zijn levenspad, zo’n jongen gun je toch een tweede geluk. Ik was er ook behoorlijk van onder de indruk destijds dat weet ik nog. Het zal je kind maar zijn die dit mee moet maken en hij vertelde al dat zijn moeder dus óók al zoveel verdriet moest verwerken.

      Beantwoorden

  16. matroos
    Dec 28, 2016 @ 19:43:57

    Zulke ontmoetingen, al gaan ze heel terloops blijven je altijd bij.Alcohol maakt meer kapot dan je lief is, vind ik nog steeds zo’n rake slogan.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 28, 2016 @ 19:46:27

      Het hóeft niet maar als je er niet verstandig mee om kunt gaan moet je het laten. Maar inderdaad, ik heb dit verhaal destijds ook dágenlang bij me gehouden. Het is zo onnódig dat er mensen op die manier hun levensgeluk kwijt raken.

      Beantwoorden

  17. ariadnesdraad
    Dec 28, 2016 @ 17:36:43

    Prachtig logje over iets intriests …

    Beantwoorden

  18. Michel
    Dec 28, 2016 @ 17:20:12

    Mooi verhaal. Alcohol hoort niet in het verkeer, ook niet op de fiets, wat sommigen wel doen. Ik drink eigenlijk alleen maar als ik thuis ben, zo af en toe.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 28, 2016 @ 17:42:34

      Nee klopt ook op de fiets moet je dat niet doen maar daar ben je dan zélf ook veel kwetsbaarder. Maar als je maar genoeg op hebt lukt het niet eens om op de fiets te blijven zitten denk ik.

      Beantwoorden

  19. Zus
    Dec 28, 2016 @ 16:24:55

    Mooi verhaal weer Riet, ‘kZou nu wel willen dat die man zijn story leest, en reageert want ik hoor graag dat zo iemand weer gelukkig is.Vooral met deze dagen.En zo’n waarschuwing van jouw kant is nooit weg . Het gebeurd helaas nog te veel, rijden met een slok op.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 28, 2016 @ 18:08:42

      Hij zal wel ergens in de buurt wonen maar ik heb hem nooit meer gezien. Is ook lastig herkennen zonder gips en ijsmuts denk ik. Maar dat vind ik ook heel jammer want ik zou heel graag willen weten hoe het nu met hem is, of hij al gevonden is.

      Beantwoorden

  20. willy
    Dec 28, 2016 @ 16:22:52

    goed om daar de aandacht op te vestigen Riet

    Glaasje op… laat je rijden, zong Sjakie Schram lang geleden…

    alvast prettige feestdagen gewenst

    Beantwoorden

  21. beaunino
    Dec 28, 2016 @ 16:21:29

    Wat vreselijk toch, het had niet hoeven gebeuren. Zoveel levens verwoest…

    Beantwoorden

  22. Villasappho
    Dec 28, 2016 @ 16:14:11

    Oef wat een verhaal zouden hogere straffen helpen je brengt er iig niemand mee terug.

    Beantwoorden

  23. safealove
    Dec 28, 2016 @ 16:02:11

    Aangrijpend verhaal. Goed om het nog eens onder de aandacht te brengen..

    Beantwoorden

  24. Mrs. Brubeck
    Dec 28, 2016 @ 15:59:05

    Een wijze raad, die helaas door veel te veel personen in de wind geslagen wordt.. 😦

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

