toevallig…?

Zou het toevallig zijn dat ik soms tegen log onderwerpen aanloop die  min of meer actueel zijn. Zo kwam  zondag uit het niets het plan op om de Haagse Christmas fair  op het Lange Voorhout te bezoeken.
Precies, nog ruim voor de tragedie in Berlijn.  Eigenlijk zóu  de sfeer aan de buitenkant van de fair best in het beeld van “extra veiligheid”gepast hebben.
Rondom de fair stonden hekken met witte en paarse doeken, waardoor je wandelend op het Lange Voorhout niéts  van de fair kunt zien.
Omgekeerd kon je wandelend op de fair dan weer niets van het statige Lange Voorhout zien.

fair
Dat er in die omgeving óók wegwerkzaamheden plaatsvinden maakt het zeker niet gezelliger. Eigenlijk bezoek ik nooit kerstmarkten maar ik hád er natuurlijk wel een voorstelling van.
Gewoon veel kramen met leuke kersthebbedingetjes en knusse tentjes waar je even een hapje kan eten.
Helaas, er is blijkbaar iets grondig mis met mijn voorstellingsvermogen.
Ja, gluhwine kon je er met liters kopen, er was ook wel ergens een tosti te koop maar  dáár dan weer geen koffie.
Verder wat “vreemde hapjes” en heel veel “klerenzooi” eh… kleding bedoel ik. En dan géén feestelijke kerstkleding, wat nog in mijn plaatje zou passen.  Slechts een enkele stand had iets met kerstdecoratie van doen. Ik vond het geen succes maar dat ligt vast aan mij.
Naar de Haagse binnenstad ga je best met het OV en vanaf de tramhalte keken we naar een groot gebouw dat “iets met justitie” van doen zal hebben  want er staat met grote letters dit op de gevel!

ubi udicia defiunt incipit bellum 

Nou kom op nou, zó ver kan je Latijn toch niet weggezakt zijn?
Oke, ik help je wel weer, het is een uitspraak van Hugo Grotius (1583-1645) en betekent zoveel als;
“waar rechterlijke beslissingen te kort schieten daar begint de oorlog”.
Misschien verklaard deze spreuk wel iets, want zeker, ik héb vaak het gevoel dat de rechterlijke macht overal ter wereld tekort schiet en dat deze aanslagen toch wel een soort oorlogsdaden zijn.
Ach, het zal wel toevallig zijn dat m’n oog nou juist die dag op dát gebouw valt en ik  op mijn manier van 1+1 makkelijk 2   maak. Nou ja, hoor je mij zeggen dat ik er verstand van heb?

ubi

44 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. terrebel
    Dec 23, 2016 @ 12:51:45

    Onvrede en geweld is helaas van alle tijden, Riet. Maar tegenwoordig is het voor daders een heel stuk makkelijker om aandacht te krijgen voor hun ‘goede zaak’. Dat maakt het aantrekkelijker te doen wat zij doen. Fijne dagen!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 23, 2016 @ 12:54:25

      Ja klopt, het is ook één van de redenen dat ik er meestal niet ál teveel aandacht aan wil besteden. Mijn kerstwens komt nog op kerstavond maar natuurlijk jij ook fijne kerstdagen;-)

      Beantwoorden

  2. willy
    Dec 22, 2016 @ 18:56:22

    wat drukte, hoort wel bij een kerstmarkt….Riet..

    op de kerstmarkt van Brussel, stoorde de aanwezigheid van politie en zwaar bewapende militairen me toch enigszins.. ( en dat was voor Berlijn)..

    het went wel, maar eigenlijk kan dit niet..

    euh, mijn latijn is niet meer wat het geweest is

    groeten

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 22, 2016 @ 19:03:05

      Ja klopt, maar het wás op dat moment nog niet druk, alleen maar niet zo gezellig. Nee bewaking zou er niet moeten zijn maar helaas, het blijt nodig.
      Mijn Latijd is eigenlijk niet weggezakt, ik heb het gewoon nooit geleerd’;-)

      Beantwoorden

  3. ria
    Dec 22, 2016 @ 14:38:25

    Ooit ben ik op een kerstmarkt geweest. Alles helemaal in kerstsfeer, maar voor mij hoefde het niet meer. Het was meteen de laatste keer. Ik ben niet mensenschuw maar zoveel als op markten nee dank je

    Beantwoorden

  4. Michel
    Dec 22, 2016 @ 09:38:33

    De kerstmarkt hier in Veendam was maar klein. Toch kan ik niet lang in die drukte lopen. En die vreselijke vette hap, je wordt er eerder misselijk van dan dat je er trek van krijgt.

    Beantwoorden

  5. schrijfselsvanmij
    Dec 22, 2016 @ 08:57:11

    Ik was nooit ècht gecharmeerd van kerstmarkten, en nu al helemaal nier meer 😦

    Beantwoorden

  6. John
    Dec 22, 2016 @ 08:19:48

    Als ik al iets met kerst zou hebben (wat niet zo is) dan zou ik zeker niet naar een kerstmarkt gaan denk ik. Ik ben al geen fan van grote groepen mensen bij elkaar, en dat idee heb ik toch bij een kerstmarkt. Half Nederland zit er.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 22, 2016 @ 08:41:03

      Ach je moet alles een keer meegemaakt hebben. Tot vorig jaar had ik ook nog nooit een kerstmarkt bezocht, toen keek ik Leiden rond op de drijven kerstmarkt, daar was het wél gezellig.

      Beantwoorden

  7. Leidse Glibber
    Dec 22, 2016 @ 02:36:36

    1+1 is inderdaad heel vaak heel makkelijk 2 🙂 Jammer dat de kerstmarkt tegenviel, hier is hij weer hetzelfde of iets uitgebreider dan vorig jaar. Gewoon lekker gezellig ongedwongen sfeertje in de stad.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 22, 2016 @ 08:39:36

      Ja gezellig wás het vorig jaar, het is ook wel heel bijzonder dat die markt op het water ligt en de ijsbaan geeft nog wat extra sfeer. Toch miste ik ook dáár “de Kertmeuk” die je uit de naam zou verwachten. Ligt aan mij, gewoon het woord fout geïnterpreteerd;-) Het blijkt gewoon een markt in de kerstperiode en niet een markt om kerstspulletjes te kunnen kopen.

      Beantwoorden

  8. Regenboogvlinder
    Dec 21, 2016 @ 23:16:19

    Je hebt nou eenmaal een voorvoelende geest hè.. toeval is het heus niet geweest.
    Ben er ook niet dol meer op hoor.. het is toch allemaal en overal hetzelfde. Maar goed, ieder zijn meug denk ik dan maar..
    Blij dat je die uitlegt erbij hebt gedaan.
    Het Latijn dat in de kerk wordt gesproken en gezongen vond ik vroeger altijd heel mooi, maar ik verstond er niks van. Tegenwoordig kan ik wel veel woorden herleiden, uit het Spaans en het Frans en uiteraard uit het Italiaans. Dat ik dan weer niet spreek maar dat veel raakvlakken heeft met die andere 2 talen.
    Ach, ik vind het genoeg 😉

    Beantwoorden

  9. Villasappho
    Dec 21, 2016 @ 22:29:42

    Stond er van de week vlakbij maar het was zo vreselijk druk dat ik geen zin meer had.

    Beantwoorden

  10. depetvantruus
    Dec 21, 2016 @ 22:29:11

    Een kerstmarkt van niks dus. Maar ik merk gelijk dat er met jouw alziend oog nog steeds niets mis is. 🙂

    Beantwoorden

  11. Zus
    Dec 21, 2016 @ 22:13:51

    Met jouw potjeslatijn redt jij je aardig.Ik kom ook niet verder dan Gloria in excelsis Deo .Zelfs dat klopt natuurlijk voor geen meter, maar in deze tijd van het jaar moet je dat toch maar snappen hoor. Van ons fijne dagen gewenst.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 22, 2016 @ 08:22:21

      Nou Google weet raad hoor in dit soort gevallen. maar ik “bellum”als oorlog, omdat “interbellum “tussen twee oorlogen betekent . Zo pik je hier en daar wel wat woordjes Latijn op maar of je daar dan iets aan hebt betwijfel ik!

      Beantwoorden

  12. RenéSmurf
    Dec 21, 2016 @ 22:11:08

    ja, zo`n lelijke poort hoeft voor mij nou ook weer niet.
    Hier onder mijn raam was de kleinste kerstmarkt ooit, en gezellig dat het was.

    Beantwoorden

  13. Kakel
    Dec 21, 2016 @ 22:01:03

    Kerstmarkten vind ik over het algemeen te druk. Ik moest wel meteen terugdenken aan de kerstmarkt waar Roos met de middelbare school geweest is. Dat was in Keulen en toen was daar net een bom ontploft. Was als ouder moeilijk om te beslissen of ze wel/niet mee mocht. Wij hebben haar laten gaan…
    Mijn dochter had wel raad geweten met de Latijnse tekst maar zit nu bij haar beste vriendin. Gisteravond laat thuisgekomen ♥
    Riet, jij ziet óveral een log(je) in! Ontvang dit maar als een compliment!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 21, 2016 @ 22:04:20

      O wat héérlijk voor je dat Roos weer thuis is, je hebt haar vast aan je ( al dan niet volle) borst gedrukt tot ze geen adem meer had.
      Dat zijn op zo’n moment wél lastige beslissingen hé, ik herinner me nog dat je er een logje over had.
      Ja klopt, logjes vliegen me gewoon aan, maar dat zie ik meer als een zegen;-)

      Beantwoorden

  14. gewoonanneke
    Dec 21, 2016 @ 21:47:42

    Inderdaad wel opvallend dat je tegen die tekst aanloopt. Eigenlijk vind ik alleen de kerstmarkt op ons dorp leuk omdat je zoveel bekende mensen tegenkomt. Voor de rest zijn het vaak dezelfde bedrijven die de markten bevoorraden. Ben ooit in Duitsland geweest was treurig en zonde van de reis. Met vriendin een groot winkelcentrum ingedoken om te wachten tot de bus ons weer terugbracht. Ooit wel in Valkenburg in de grotten 2x geweest vond ik wel geweldig leuk. Tja die ellende in Duitsland, houdt het nooit op.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 21, 2016 @ 21:50:57

      In Valkenburg ben ik wél in de Fluwele grot geweest maar net iets te vroeg voor de kerstmarkt. De reclameborden ervoor hingen er al. In eigen omgeving is natuurlijk leuker zo’n markt, in Den Haag was gewoon helemaal geen sfeer. Kan aan mij liggen natuurlijk.

      Beantwoorden

  15. Marja
    Dec 21, 2016 @ 21:29:47

    Zo heb je van het tegenvallende bezoek toch nog iets moois weten te maken. En latijn? Daar ben ik net zo goed in als Grieks. δεν

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 21, 2016 @ 21:43:24

      Ach je kent me, ik zie overal wel een logje in en had toevallig die foto gemaakt omdat die beelden op een rijtje me opvielen. Nu dus even gezocht wat er op de muur stond omdat ik al dacht dat het iets met “recht”te maken had. Mijn Latijn en Grieks zijn ook “erg weggezakt’;-)

      Beantwoorden

  16. Matroos Beek
    Dec 21, 2016 @ 21:18:27

    Neen, ik hou ook niet van markten, maar wel van Latijn. Het klinkt zo mooi. Alhoewel ik het niet spreek of begrijp, mag ik er graag naar luisteren, vooral dus naar Latijn, maar ook naar Portugees en Deens.

    Beantwoorden

  17. matroos
    Dec 21, 2016 @ 20:54:09

    Kerstmarkten,trouwens alle markten laat ik voor wat ze zijn.Het is wel vreselijk wat er in Berlijn is gebeurd.

    In gewoon Nederlands zou het meer indruk maken denk ik ,mijn ‘ normale’ latijn is van een bedenkelijk niveau eerlijk gezegd.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

