voorvoelende geest

Ik moet een voorvoelende geest gehad  hebben dat ik dit jaar zo snel was met de kerstspullen. We zijn onverwacht tóch deze week een paar dagen nodig in de drukkerij dus het zou echt een race tegen de kerstklok geworden zijn om alles déze week nog op te moeten zetten.
Gelukkig vond ik nog een  “oud logje” van kort voor Kerst 2011 toen ik wél laat was, zeker te laat om de toen nieuwste trend op te pikken.
Om te voorkomen dat er mensen afkickverschijnselen krijgen zonder een  “portie Rietepietz”  dus even een stukje “oud”,  van de trend van toen heb ik trouwens niets meer gehoord.
==     ==     ==     ==     ==     ==     ==     ==     ==     ==     ==     ==
Ik durf het bijna niet te zeggen maar de kerstspullen staan nog op zolder en “een boom opzetten” gebeurt op dit moment  hoogstens in overdrachtelijk zin als Henk en ik  de allernieuwste trend in kerstboomversiering  onder ogen krijgen …móeten we de kerstspullen wel van zolder halen of eh….. moeten we het breimandje te voorschijn halen !

Nee heus het gaat nog steeds over de kerstversiering , maar als je er écht bij wilt horen deze Kerst moeten we kerstballen gaan breien !
Ja heus… gebreide ballen zijn hot!
En niks niet bedacht door een vrouwenkransje dat het lege nest syndroom voor de kiezen heeft gekregen  maar door deze twee heren ….!
Nou kan ik  zowel met 2 als met 4 breinaalden best wel uit de voeten eh… (nou ja, laat maar ….) maar  kérstballen breien …….?
Móet dat nou?
De heren zijn echter blóedserieus en hebben zelfs een boek geschreven met het hoe en waarom van “de gebreide bal”.
Voor wie het weten wil, een gebreide bal weegt ongeveer 25 gram en slechts 5 gram daarvan is breigaren, de rest is vulling!
Een klein rekensommetje leert dat 4 ballen dus 1 ons wegen en 40 ballen, in een béétje boom zie je die zelfs amper hangen,  wegen dan een kilogram!
Het lijkt me een aanrader om in dit geval de boom niet ál te groot te kiezen!

Ik haal het breimandje naar beneden  en druk Henk een setje breinaalden in z’n handen want  in m’n uppie ga ik dat natuurlijk never nooit meer redden!
Met een voodoo achtige beweging steekt Henk de breinaalden in de bol breigaren, loopt dan weg en roept over z’n schouder…… de bállen voor je!

58 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. depetvantruus
    Dec 21, 2016 @ 22:32:03

    Ik heb die trend in zijn geheel gemist, Rietepietz. Gelukkig maar want ik heb niets met breien. 🙂

    Beantwoorden

  2. gewoonanneke
    Dec 21, 2016 @ 21:49:04

    Een gouwe ouwe en die ballen zullen wel nooit in de boom gekomen zijn denk ik zomaar.

    Beantwoorden

  3. hanscke
    Dec 21, 2016 @ 16:04:53

    Ja hoor, ik heb toen ook een paar ballen gebreid. Ze hangen nu wel in de kerstboom, maar wat achteraf..

    Beantwoorden

  4. Mrs. T.
    Dec 20, 2016 @ 22:42:04

    Breien? OMG!!!

    Beantwoorden

  5. Suskeblogt
    Dec 20, 2016 @ 20:23:13

    Vandaag hebben we de kerstversiering uit de dozen gehaald. Nu hopen dat onze katten ze niets als boksbal zullen gebruiken.

    Beantwoorden

  6. margrietspanjaard
    Dec 20, 2016 @ 17:39:08

    Gelukkig zetten wij geen boom en zoeken het in andere versiersels, maar niet gebreid 🙂

    Beantwoorden

  7. Regenboogvlinder
    Dec 20, 2016 @ 12:09:10

    Vreselijk die gebreide ballen.. Maar je hebt er weer een heerlijk logje van gemaakt. Die Henk… Hij heeft gelijk hoor! 🤗

    Beantwoorden

  8. ria
    Dec 20, 2016 @ 11:40:20

    De ballen met alle ballen. Geweldig leuk blogje:-)

    Beantwoorden

  9. majaer
    Dec 20, 2016 @ 11:20:23

    Leuk hoor die gebreide ballen en het is zeker bezigheidstherapie. Maar ik zie het mijzelf niet doen. Succes met het versieren in huis

    Beantwoorden

  10. willy
    Dec 20, 2016 @ 10:57:19

    leuk geschreven Riet

    en van die trend heb ik gelukkig niets gemerkt.

    een voorvoelende geest heeft duidelijk zijn voordelen, maar zijn er geen nadelen vraag ik me nu af…

    prettige dag

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 20, 2016 @ 14:26:26

      Dankjewel, het amuseerde me toen ik erover las en dat is dan meestal wel in het verhaaltje te merken.
      Nou soms zie ik ook wel eens nare dingen op me af komen dat is waar, maar daar kun je je dan op voorbereiden.

      Beantwoorden

  11. Hartelijke Hot Hulk
    Dec 20, 2016 @ 10:50:59

    Henk RULES!
    Gelukkig maar.

    Beantwoorden

  12. Villasappho
    Dec 20, 2016 @ 10:14:39

    Ja heb er iets van gezien maar ik vind zulke ballen truttigheidsgraad 100 hebben dus nope.

    Beantwoorden

  13. Mrs. Brubeck
    Dec 20, 2016 @ 09:55:23

    Nee…echt??? 😂😂😂

    Beantwoorden

  14. Rebelse Huisvrouw
    Dec 20, 2016 @ 09:07:35

    Ik zag laatst toevallig weer iets over gebreide ballen. Volgens mij moet je heeeeeeel veel tijd overhebben voordat je daaraan begint. Ik zie het mezelf niet zo gauw doen 😂😂

    Beantwoorden

  15. schrijfselsvanmij
    Dec 20, 2016 @ 08:56:57

    Nou, ballen breien is toch echt niks boor mij, ik hou het bij kussens èn sokken 🙂 Succes met klussen!

    Beantwoorden

  16. John
    Dec 20, 2016 @ 08:11:17

    Ja, de gebreide bal.. he he, hier gaan we in ieder geval niet met de trend mee. Geen boom in huis dus geen ballen nodig 😛
    Toch vind ik het wel creatief van de heren. Je moet er maar opkomen en dan ook nog uitvoeren.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 20, 2016 @ 14:15:37

      e kunt ook ballen aan takken hangen hoor, maar gelukkig hóeft het niet.
      Het lijkt me niks zo’n gebreide bal, een kerstbal moet glimmen! Maar je hebt gelijk, het is onwijs creatief gedaan.

      Beantwoorden

  17. RenéSmurf
    Dec 19, 2016 @ 22:44:22

    Elke trend waait over, soms heel snel en soms veel te laat. Ach ja, elk jaar is het toch weer anders he, en dat maakt het leuk. Hoewel elk jaar hetzelfde ook wel wat heeft, we worden zelf ouder en dat maakt het ook anders.

    Beantwoorden

  18. Leidse Glibber
    Dec 19, 2016 @ 22:07:16

    Kwam dus mooi uit dat je al zo goed als klaar was voor de kerst.

    Beantwoorden

  19. Matroos Beek
    Dec 19, 2016 @ 21:42:44

    Wat grappig, zowel je verhaal, als de breiers met hun ballen. Dit blogje stuur ik door naar mijn zus die een fervent breister is en misschien ook wel voor wollen ballen in rechts-averechts te vinden is.

    Beantwoorden

  20. Petr@
    Dec 19, 2016 @ 21:42:42

    Je hebt een neus voor trends Riet!
    Ik vind gebreide ballen wel gezellig staan. Ik zou ze best in mijn boom willen hebben, rood met wit graag haha.
    Het zijn wel een stel watjes om te zien die twee zeg 🙂
    Ik ben eigenlijk wel benieuwd of ze nog steeds ballen breien ….

    Beantwoorden

  21. Michel
    Dec 19, 2016 @ 21:19:12

    Mijn schoonmoeder breidt nu sokken voor me, misschien kan ze er ook nog een paar ballen bij breien. Alhoewel, de boom hangt al vol genoeg 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 19, 2016 @ 21:29:09

      Ooit heb ik het wél geleerd, maar ik zou er nu toch wel een patroon bij nodig hebben. Mijn zus doet het nog wel omdat zoon liever gebreide sokken draagt maar de meeste mannen maak je er niet blij meer mee.
      Gebreide kerstboomballen lijken me vreselijke stofnesten, ze zijn dan weer wél onbreekbaar, handig als je katten hebt.;-)

      Beantwoorden

  22. Zus
    Dec 19, 2016 @ 21:17:25

    Succes met de klus, en veel plezier ermee !!

    Beantwoorden

  23. matroos
    Dec 19, 2016 @ 21:11:35

    hypes ze komen en gaan.Soms komt iets in de mode en dan denk jemig daar gaan we weer.

    Beantwoorden

  24. Marja
    Dec 19, 2016 @ 21:10:36

    O ja, daar moest ik toen ook al zo om lachen. Hilarisch.
    Succes met de klussen deze week.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 19, 2016 @ 21:24:00

      Gaat goed komen hoor, we zijn daar altijd erg in ons element, gewoon bezigheidstherapie voor “oudjes”;-)
      Jij leest ondertussen dus ook alweer de nodige jaren hier dat zag ik. Als ik het goed heb van kort nadat ik overstapte naar wordpress door de web-log perikelen. Toen was ik twee maanden “blogloos”voordat het toch weer begon te kriebelen;-)

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

