interactie op de ‘”asman”

Had ik al eens gezegd dat  de interactie rond het bloggen zó leuk is?  Oh… al té vaak…. maar het is écht leuk hoor en ik héb me toch weer een leuk voorbeeld.
In januari schreef ik het logje “de asman”  dat óók al een gevalletje interactie was omdat je Marja me met haar limerick inspireerde.
Gisteren zag ik dat er op dat oude logje een nieuwe reactie stond  en omdat jullie nou eenmaal niet dagelijks terug gaan zitten bladeren  zet ik die reactie  van Sjef hier neer.

vuilniswagenWat een mooi geschreven “eerbetoon” aan de Asman/vuilnisman ! Zelf ben ik al enige jaren chauffeur op een vuilniswagen, en blijven er altijd mensen die denken dat we niet “al te frisse jongens” zijn…. Gelukkig maakt het ideaalbeeld, wat ik altijd had als kleine jongen; “hard werken, veel vrijheid, leuk contact met mensen in de wijken”, toch wel behouden! Veel tijd om met mensen te praten, of te leunen is er niet bij, de route`s moeten af, en zonder klachten., maar eens een kopje koffie drinken mag best. ( je mag zelf je pauzemoment bepalen / rijtijdenwet ), Vroeger was het werk fysiek veel zwaarder, en gevaarlijker, vuilniszakken en grofvuil werd achter in de laadbak gegooid, waar een persklep met tanden, of een draaiende trommel met schoepen het vuil meteen gekraakt, danwel gemalen werd. Die tijd ligt -vrijwel- achter ons, de persklep van de tegenwoordige wagens is veilig weggewerkt achter de lift-installatie van de kliko`s….. Toch een kijkje in het heden gehad.. groet, Sjef.. “

Is dit leuk of is dit leuk! Ja en jullie kennen me, dán neem ik contact op per @mail met de schrijver van de reactie en als die dan ook nog reageert wordt pas echt leuk.

“Als klein kind was ik al gefascineerd, geobsedeerd door de vuilniswagen…….    de vuilnismannen waren elke week vriendelijk als ik ze tegenkwam op weg naar school,  en mocht in de vakantie wel eens meerijden naar het stort, buiten dat mijn ouders dit wisten …….  “  schrijft hij op mijn vraag hoe hij in dit werk terecht is gekomen, en hij gaat verder;

De opzichter van de reinigingsdienst liet dat oogluikend toe, en vertelde me; “als je achttien bent, en geen werk hebt gevonden, dan moet je je maar aanmelden”, dat was niet tegen dovemansoren gericht…….. dat advies nam ik letterlijk met twee handen aan…… en met een verbaasd gezicht , gaf de opzichter me later  de kans.”

Wat me opvalt is dat zowel uit de reactie op het oude logje als in de @mail veel  beroepstrots door klinkt, iets dat je tegenwoordig vrijwel niet meer tegen komt.
Zijn werk is gedeeltelijk ook zijn hobby schrijft hij op mijn vraag hoe hij op mijn site terecht kwam;

vuilniswagenplus” Vooral het materieel waarmee gewerkt werd wekt mijn interesse ( bv. “echte” vuilniswagen, vrachtwagen met open laadbak,  of zoals hier in de buurt gebruikelijk was, een kiepkar met een -open- tractor ervoor)  zodoende kwam ik via de afbeeldingen op uw blog/site terecht”.

Hij is iets jonger dan mijn kinderen en doet dit werk in de regio Brabant  sinds 1990, eerst als “belader” (zakken ingooien), daarna als chauffeur/belader en na een bazenwissel werkt hij als chauffeur “oud papier”, vaak overdag alleen, bedrijfsroutes,  en in de avond of zaterdagen met vrijwillige ophalers namens verenigingen.

Kortom…. een “vent” die  blij is met z’n werk en duidelijk laat zien dat het beroep méér waardering verdient dan het meestal krijgt.
Ik vond  het  een mooie aanvulling op het logje “de asman” want wie kun je nou béter aan het woord laten dan “iemand uit het vak”, en ik kréég die kans dankzij alwéér de interactie.

56 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Leidse Glibber
    Dec 19, 2016 @ 22:06:11

    Dat zijn de leukere reacties he

    Beantwoorden

  2. meninggever
    Dec 19, 2016 @ 15:01:01

    Het was vroeger zeker een zwaarder beroep. Laten we wel zijn, vuilnisemmers vol troep en as, en dat dan aan de haken van zo’n wagen hangen en omhoog kieperen om de boel leeg te maken. Daarna de zinken emmers weer aan de straatkant neerzetten. Ik weet hoe zwaar het was, want moest van mijn ouders nog wel eens zo’n emmer naar boven of beneden sjouwen. Je moet toch ergens groot en sterk van worden. In Amsterdam gebruikten ze toen wonderlijke Franse vuilniswagens van Chenard Walcker die hun laadbakken helemaal omhoog klapten om het vuilnis naar voren te doen vallen. En die bakken konden er dan helemaal af om de inhoud te legen op vuilnisschuiten die ergens bij een depot te vinden waren. En dan ging dat vuilinis met de boot naar de verbrandingsovens. Wat was het leven nog eenvoudig toen….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 19, 2016 @ 18:49:28

      ja in die tijd waren de die “asemmers” al knap zwaar als ze leeg waren . Die wagens ken ik nog wel, altijd prachtig om te zien hoe zo’n bak helemaal verticaal omhoog ging.

      Beantwoorden

  3. gewoonanneke
    Dec 17, 2016 @ 20:39:11

    Had gisteren al netjes een reacties geschreven maar hij pakte het nog niet op, nu wel dus. Ja het is altijd leuk zeker soms die reacties op oude blogs. Ik kom ook vaak op onderwerpen door andere blogs, dat maakt het ook zo leuk vind ik.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 17, 2016 @ 20:48:26

      Klopt helemaal, je inspireert elkaar vaak. Daar zijn niet eens tag’s voor nodig, al lezende moet je vaak aan dingen uit je eigen leven denken en dáár zit dan vaak weer een logje in.

      Beantwoorden

  4. Michel
    Dec 17, 2016 @ 17:58:27

    Daar doe je het voor als blogger 😉 Maar sowieso leuk als iemand op een oud logje reageert.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 17, 2016 @ 18:03:32

      Zeker weten, en dan zo’n leuke “ter zake doende” reactie. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik regelmatig alleen maar onzin schrijf, dat nodigt natuurlijk niet altijd uit om te reageren;-) Maar zo af en toe blijk ik dan toch iets te zeggen waar mensen “iets mee kunnen!

      Beantwoorden

  5. Blog Zonder Naam
    Dec 17, 2016 @ 04:59:24

    Ik krijg ook wel eens reacties op oude blogs, maar wat mij opvalt is dat er ook veel reclame bij is (voornamelijk bij die reacties achteraf) Die reclame wordt overigens weggeklikt, als je daar op gaat reageren zit de mailbox zo vol met spam.
    Wat mij dus weer terugbrengt naar het verwijderen van ‘vullis’…….

    Beantwoorden

  6. Kakel
    Dec 16, 2016 @ 21:54:43

    Voor een blogger zijn dit soort reacties de krenten in de pap!
    Het was zeker niet het gemakkelijkste werk:altijd sjouwen en stankoverlast. Ik heb bewondering voor deze mensen. Je blog is min of meer een ode aan hen.

    Beantwoorden

  7. IngridMoorenBlogs
    Dec 16, 2016 @ 18:21:59

    Wat leuk rietepietz….welk beroep krijgen we volgende week 🙂 ?

    Beantwoorden

  8. cornma
    Dec 16, 2016 @ 10:48:29

    Super! Een man met hart voor zijn werk, daar houd ik van.

    Beantwoorden

  9. Petr@
    Dec 16, 2016 @ 09:39:41

    Wat leuk zeg, zo’n reactie op een oud logje!
    Een vriend van mijn man rijdt ook op de vuilwagen, als hij hier komt heeft hij altijd hele verhalen, vaak dolkomisch!

    Beantwoorden

  10. Rebelse Huisvrouw
    Dec 16, 2016 @ 09:03:36

    Oo, wat leuk!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 16, 2016 @ 10:04:03

      Dit zijn echt de krenten uit de logpap, al schrijven we allemaal in principe voor onszelf, zodra blijkt dat anderen er ook “iets mee kunnen” geeft dat toch een dikke extra!

      Beantwoorden

  11. John
    Dec 16, 2016 @ 08:24:39

    Leuk! Iemand die echt van zijn werk houdt. Ik vind dat bijzonder leuk om te lezen want zoals je al zegt zie je dat niet altijd meer.
    Nu is werk ook wel kapot gemaakt door allerlei regels, goedkope krachten en de flexwet.
    Ik krijg ook nog steeds reacties op oude logs en dat is leuk.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 16, 2016 @ 10:02:23

      Dat is het ook, je hoort het gewoon te weinig. Inderdaad is in veel beroepen de werkdruk ondertussen zó hoog dat de lol er vanzelf af gaat .
      Onwijs leuk he dit soort dingen, ik ben er dan ook zuinig op en probeer er altijd iets mee te doen.

      Beantwoorden

  12. RenéSmurf
    Dec 15, 2016 @ 23:55:03

    ja, iemand die ook nog wat te vertellen heeft, een mooie aanvulling!

    Beantwoorden

  13. Sjef
    Dec 15, 2016 @ 22:40:36

    Wat een leuke reacties !

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 16, 2016 @ 08:12:42

      Mijn lezers zijn zonder uitzondering ruimdenkende mensen die niet afgaan op “uiterlijk vertoon” maar je zegt zelf al dat er nog steeds mensen zijn die over deze medewerkers denken als “niet al te frisse jongens”maar vreemd genoeg bij artsen, die in iedere lichaamsholte van de mens hun werk doen nóóit die associatie hebben,best wel lachwekkend eigenlijk hé! Maar nogmaals dank voor je spontane reacties, je ziet dat het gewaardeerd wordt.

      Beantwoorden

  14. Mrs. T.
    Dec 15, 2016 @ 22:36:45

    Wat leuk zeg!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 16, 2016 @ 08:02:24

      En jij bent dan ook een van de weinige die óók altijd overloopt van de beroepstrots, althans…vóór je “de leukste baan van de wereld”moest in leveren door het samenvoegen van een een aantal gemeentes. Het logje wás al zo lang maar éigenlijk had ik dat er nog in willen verwerken.

      Beantwoorden

  15. willy
    Dec 15, 2016 @ 19:34:51

    interactie.. daar blog je toch een beetje voor Riet

    en ik heb bewondering voor die mannen, zwaar werk dat aan een hoog tempo uitgevoerd wordt..

    en daarvoor mogen ze wat mij betreft beter betaald worden

    groeten

    Beantwoorden

  16. Melody62
    Dec 15, 2016 @ 17:28:34

    de interactie, hoe divers ook, is 1 van de leukste dingen aan het bloggen…. dat had de bedenker misschien wel gehoopt vaag ergens maar nooit kunnen verwachten dat het zou zijn zoals het is….

    Zulke interacties als jij hier beschrijft zijn daar een prima voorbeeld van maar we kunnen er wel een rijtje van maken 😉

    Beantwoorden

  17. Matroos Beek
    Dec 15, 2016 @ 17:20:37

    Niets mooier dan interactie. En deze al helemaal. Prachtig stukje!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 15, 2016 @ 17:27:53

      Het is zó leuk om er dan ook iets mee te doen. Zeker in dit geval omdat , zoals Sjef zelf al zegt, men nog altijd wat vreemd tegen mensen aankijkt die dit soort beroepen beoefenen. En dat terwijl wij ze éigenlijk op de knietjes moeten danken dát ze het willen doen. Ik herinner me de chaos nog in Italië een paar jaar geleden.

      Beantwoorden

  18. Regenboogvlinder
    Dec 15, 2016 @ 17:08:27

    Nou precies díe interactie is zo leuk! En wat leuk dat je ook nog op je mail antwoord kreeg! Inderdaad een bevlogen mens die zo over zijn vak praat. Echt leuk!
    Ik heb ooit zoiets gehad met een logje over bezoekers uit vreemde landen. Had toen Servië en Suriname als voorbeeld aangehaald. Was benieuwd of het echte bezoekers waren en wie dan wel want ik ken in beide landen niemand. Kreeg van allebei antwoord.. En nog steeds komt Ciska uit Servië regelmatig langs.. https://irispapilio.wordpress.com/2015/02/26/wie-o-wie/
    Zeker een leuk vervolg op de “asman”.

    Beantwoorden

  19. Koen
    Dec 15, 2016 @ 16:26:37

    Inderdaad. Mooi.

    Beantwoorden

  20. Marja
    Dec 15, 2016 @ 16:02:02

    Wat een geweldig leuke reactie. Terecht dat je hem hier in de bloemetjes zet. Petje af voor mannen als Sjef.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 15, 2016 @ 16:05:54

      Wat léuk hé, en indirect ook weer jouw verdienste want als jij die keer niet in de limerick de aanzet gegeven had was mijn logje er nooit gekomen! Ik heb jouw limerick logje hier niet gelinkt omdat die in mijn gelinkte logje wél gelinkt staat. Alweer een jaar geleden, in mijn gevoel was het hoogstens drie maanden geleden!

      Beantwoorden

  21. Mrs. Brubeck
    Dec 15, 2016 @ 15:11:54

    Dit is eigenlijk zo mooi!! 😀
    Ik heb gewoon genoten!

    Beantwoorden

  22. ria
    Dec 15, 2016 @ 15:10:29

    Vroeger waren het meest zakken, nu allemaal bakken, groene en grijze kliko’s.
    Daarnaast zijn er ook nog de gladbakken. Ga er maar aan staan.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 15, 2016 @ 15:20:39

      En alles gaat wéér veranderen , althans bij ons, echt restvuil moeten we zelf gaan wegbrengen naar de ondergrondse bakken iets verderop. Papier,plastic en blik wordt dan , net als GFT wél thuis opgehaald.

      Beantwoorden

  23. Suskeblogt
    Dec 15, 2016 @ 14:53:50

    ik heb altijd veel respect gehad voor die mensen. Doe het hen maar eens dag na dag achter die wagen hollen en ondertussen het vuil wegnemen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 15, 2016 @ 15:17:37

      Er zijn heel veel beroepen die lichamelijk veel van mensen vragen.
      Daar is eigenlijk altijd té weinig waardering voor. Daarom vond ik het zo leuk dat deze Sjef zo spontaan en met veel waardering voor z’n werk reageerde.

      Beantwoorden

  24. Hartelijke Hot Hulk
    Dec 15, 2016 @ 13:50:13

    Ik wil met ‘m trouwen!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

